Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Metrolinje M5

Høring om afgrænsning af miljøkonsekvensrapport for metrolinje M5

Høringsfrist:

5. april 2023
Indsendt af:
Miljøstyrelsen
Dato: 13. april 2023
Svarnummer:
39
Virksomhed / Organisation :
Miljøstyrelsen (supplerende høringssvar)
By:
Odense
Postnr.:
5000
Til Københavns Kommune og Trafikstyrelsen,   Kommentarer til afgrænsningsnotat, dateret 8. marts 2023, for miljøkonsekvensrapport for ny Metrolinje, M5, i København fra Miljøstyrelsens enhed Hav og Vandmiljø     Trafikstyrelsen og Københavns Kommune har den 8. marts 2023 2022 sendt et afgrænsningsnotat for miljøvurderingen af projektet etablering af ny metrolinje M5 i høring. Afgrænsningsnotatet er udarbejdet af bygherre Metroselskabet A/S. Efter høring meddeler Trafikstyrelsen og Københavns Kommune en udtalelse om afgrænsning af miljøvurderingen og dermed miljøkonsekvensrapporten for projektet efter § 9 i bekendtgørelse nr. 517 af 24. marts 2021 om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne (bekendtgørelse om miljøvurdering af projekter m.v. vedrørende erhvervshavne) og § § 23 i lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM), jf. lovbekendtgørelse nr. 4 af 3. januar 2023 (miljøvurderingsloven).   Miljøstyrelsen har sendt et høringssvar til afgrænsningsudtalelsen den 5. april 2023. Ved en beklagelig fejl sendte styrelsens enhed Hav & Vandmiljø ikke sit bidrag til høringssvar til styrelsens koordinerende enhed inden fristen herfor. Dette bidrag eftersendes derfor nu som et supplement til styrelsens høringssvar, af 5. april 2023.  sendt 5. april 2023.     Miljøstyrelsens enhed Hav og Vandmiljø har følgende generelle kommentar til afgrænsningsnotatet:   Det fremgår af afgrænsningsnotatets punkt 6.4., (side 11), at ”vurderingen af grund- og overfladevand skal leve op til kravene i Vandrammedirektivet og Havstrategidirektivet”. I samme afsnit er det imidlertid vurderet muligt at undlade beskrivelse og vurderinger af påvirkninger af målsatte grundvandsforekomster og overfladevandområder som følge af driften af metrolinje M5 i miljøkonsekvensrapporten (henholdsvis afsnit 7, side 11 og afsnit 3, side 12).   Miljøstyrelsen gør opmærksom på, at det bør fremgå af afgrænsningsudtalelsen, at der ved beskrivelse og vurdering af mulige påvirkninger af målsatte overfladevandsområder og grundvandsforekomster skal redegøres for projektets overensstemmelse med gældende vandplanlægning, jf. § 8 i bekendtgørelse nr. 449 af 11. april 2019 om indsatsprogrammer for vandområdedistrikter (indsatsbekendtgørelsen), og at der ved beskrivelse og vurdering af mulige påvirkninger af havområder, omfattet af gældende havstrategi, skal redegøres for projektets overensstemmelse med § 18 i lov om havstrategi, jf. lovbekendtgørelse nr. 1161 af 25. november 2019 med senere ændringer (lov om havstrategi). Redegørelse for disse vurderinger af projektets overensstemmelse med indsatsbekendtgørelsen og lov om havstrategi skal indgå i miljøkonsekvensrapporten (de kan eventuelt fremgå af særskilte bilag til rapporten), men det er redegørelser for selvstændige og obligatoriske vurderinger, hvis indhold ikke kan begrænses ved en afgrænsningsudtalelse efter bekendtgørelse om miljøvurdering af projekter m.v. vedrørende erhvervshavne eller efter miljøvurderingsloven. Det betyder bl.a., at det ikke er muligt at undlade at redegøre for vurderinger af, hvordan målsatte overfladevandområder og grundvandsforekomster samt havområder i og ved projektområdet vil blive påvirket - eller ikke påvirket - af projektet i miljøkonsekvensrapporten. Med venlig hilsen
Læs høringssvar fra Miljøstyrelsen
Indsendt af:
Tårnby Kommune
Dato: 13. april 2023
Svarnummer:
38
Vedhæftede filer: 1
By:
Kastrup
Postnr.:
2770
Hermed fremsendes, som aftalt d. 12. april 2023, et høringssvar fra Tårnby Kommune over ”Høring om afgrænsning af indholdet af miljøkonsekvensrapport for M5”.  
Læs høringssvar fra Tårnby Kommune
Indsendt af:
Asger Bo Andersen
Dato: 5. april 2023
Svarnummer:
37
Vedhæftede filer: 2
Virksomhed / Organisation :
Oeconimicus Emeritus
By:
København S
Postnr.:
2300
Høringssvar til Københavns Kommune om afgrænsning af miljøkonsekvensrapport for metrolinje M5 vest for Sundbyøster Plads.  Dette høringssvar vedrører mulige miljøkonsekvenser for M5-strækningen under G/F Dyveke og G/F Gimle frem mod øst fra DR-byen til den påtænkte station under Sundbyøster Plads. Jf. vedhæftede billede  Undertegnede kan fuldt tilslutte sig betragtninger og kravene, nævnt i høringssvar nr 35 fra "min" G/F Dyveke  Derudover vil jeg pege på følgende  Specielt ønsker jeg, at afgrænsningerne af miljøkonsekvenserne nøje kvantificerer de relevante lyd- og vibrationskonsekvenser for vort område ved forskellige alternative linjeføringer (geografisk-horisontalt og vertikalt/dybde) frem mod de alternative placeringer  (geografisk-horisontalt og vertikalt/dybde) af stations-skakten.   For så vidt angår afgrænsningerne af miljøkonsekvenserne for grundvandsspejlet i vort område skal konsekvenserne for områdets beplantninger med træer (herunder de af foreningerne bekostede vejtræer, jf vedhæftede billede) vurderes og kvantificeres for både anlægsfasen og driftsfasen.  Områdets let øgede kote-højder i forhold til tilgrænsende områder er tydelige. Alligevel har undertegnede ved forskellige udgravninger de senere år i området i forbindelse med nybyggerier flere gange observeret mange sandlommer fra forne geologiske tider, hvor Amagers strandlinjer åbenbart har været tættere på. "Forstyrrelser" fra tunnelboringerne (og senere fra rystelser og vibrationer fra driften) af sådanne større eller mindre sandlommer i undergrunden indebærer risici for sætninger i ovenliggende ejendommes konstruktioner.   Derfor må ejendomme, der kommer til at ligge mere eller mindre direkte oven på M5's konkrete linjeføring - uden udgift for ejerne - nøje registreres for såvel "manglende" som eksisterende sætninger, inden (!) tunnelboringerne går i gang. Grundejerne skal underrettes om indholdet af disse registreringer.  Asger Bo Andersen 
Læs høringssvar fra Asger Bo Andersen
Indsendt af:
Vesterbro Lokaludvalg
Dato: 5. april 2023
Svarnummer:
36
Virksomhed / Organisation :
Vesterbro Lokaludvalg
By:
København V
Postnr.:
1658
Vedr afgrænsning af Miljøkonsekvensrapport. Der skal som en del af VVMredegørelsen undersøges alternativer til den foreslåede løsning. Dette føler af lovgivningen for VVMredegørelser. Og det er ikke altid nok kun at undersøge nul-løsningen. Altså det ikke at bygge Metroen.   Det bør derfor undersøges, hvad den alternative placering af Metrostoppestedet ved Hovedbanegården vil medføre. Altså en placering i Bernstorffsgade. Løsningen vil dels spare lokale beboere for - igen - at blive udsat for den støj, der kommer af at være naboer til et byggeri. Men mere væsentligt vil der derudover også kunne opnås en lettere adgang til busserne, der jo i stort omfang er langt om af denne indgang til Hovedbanegården. Det bør i samme ombæring undersøges, om den underjordiske gang fra Metrostationen i Stampesgade og under sporene på Hovedbanegården kan forlænges ud under Bernstorffsgade. Med venlig hilsen Thomas Egholm, Forperson, Vesterbro Lokaludvalg
Læs høringssvar fra Vesterbro Lokaludvalg
Indsendt af:
Grethe Stigsgaard
Dato: 5. april 2023
Svarnummer:
35
Virksomhed / Organisation :
G/F Villabyen Dyveke
By:
København S
Postnr.:
2300
    Høringssvar til Københavns Kommune om afgrænsning af miljøkonsekvensrapport for metrolinje M5 I grundejerforeningerne Villabyen Dyveke og Gimle er vi blevet opmærksomme på, at M5’s linjeføring formodentlig vil skære igennem vores grundejerforeninger – som det det fremgår af skitsen over ’lilla linjeføring’. Vi forventer, at erfaringerne vedr. miljøgener i anlægs- og driftsfasen, som beskrevet i Hvidbogen fra Cityringen, alle inddrages, således at beboerne her oplever færre gener end det er oplevet i tidligere projekter. Vi gør opmærksom på, at vi ikke agter at tillade gennemkørende, tung transport på vores private fællesveje i anlægsfasen af metrolinje og metrostation på Sundbyøster Plads – med mindre vi indgår en klar aftale om, at alle skader udbedres efter afsluttet anlægsproces. Anlægsarbejdet må ikke pålægge grundejerne udgifter, idet foreningerne selv varetager vedligehold af veje og fortove. Desuden har vi på disse veje mange bløde trafikanter. Vi minder om, at dette er et villakvarter, med villaer bygget i første halvdel af forrige århundrede, derfor ønsker vi at blive orienteret og hørt løbende også i forbindelse med VVM-redegørelsen. Således ønsker vi også at have en referenceperson, som vi kan henvende os til i hele fasen fra nu og i de næste 10 -15 år.   På vegne af bestyrelserne i grundejerforeningerne Gimle og Villabyen Dyveke i Sundbyvester,   Frederik Simonsen                                                                              Grethe Stigsgaard Thingvalla Allé 4, st. 2300                                                                    Thingvalla Allé 49, 1. 2300 E-mail: fsvenning@gmail.com                                                            E-mail: forperson@gfdyveke.dk  
Læs høringssvar fra Grethe Stigsgaard
Indsendt af:
Christian Elleby
Dato: 5. april 2023
Svarnummer:
34
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Aalborg Portland A/S
By:
Aalborg Øst
Postnr.:
9220
Centralt for Aalborg Portland er, at VVM-undersøgelsen bør omfatte andre placeringer af kontrol- og vedligeholdelsescentret (KVC / CMC) og byggeplads end det af Metroselskabet anviste. Hertil kommer, at det er nødvendigt med sikkerhed for erstatningsareal ved en arealudvidelse af Prøvestenen til gavn for berørte virksomheder, hvis placeringen af kontrol- og vedligeholdelsescentret (KVC / CMC) og byggeplads ikke ændres. Se vedhæftede høringssvar for detaljerede bemærkninger. Med venlig hilsen Christian Elleby Supply Chain & Procurement Director
Læs høringssvar fra Christian Elleby
Indsendt af:
Miljøstyrelsen
Dato: 5. april 2023
Svarnummer:
33
Virksomhed / Organisation :
Miljøstyrelsen
By:
Odense C
Postnr.:
5000
Til Københavns Kommune Tak for jeres henvendelse til Miljøstyrelsen vedr. Høring om afgrænsning af miljøkonsekvensrapport for metrolinje M5 Efter modtagelsen af jeres henvendelse er denne sendt i intern høring i styrelsen ved flere enheder. Følgende enheder er vendt retur med bemærkninger til høringen:  Arter og Naturbeskyttelse:  Har ingen bemærkninger til høringen Erhverv:  Miljøstyrelsen gør opmærksom på, at styrelsen har igangsat et arbejde, der skal undersøge sammenhængen mellem mulige målemetoder for kortvarige, lavfrekvente hændelser og genevirkningen belyst ud fra lyttetests og at give anbefaling af de bedst egnede metoder samt at komme med forslag til grænseværdier  for lavfrekvent støj. Arbejdet kan få indflydelse vurdering af lavfrekvent støj fra metrolinjer i forhold til Miljøstyrelsens nuværende regelsæt.  Miljøstyrelsen forventer på baggrund af arbejdet at udarbejde et tillæg til Orienteringen om lavfrekvent støj fra 1997. Orienteringen har hidtil dannet grundlag for vurderinger af lavfrekvent/strukturbåren støj fra metrolinjer.  Der forelægger nu et teknisk notat, som Trafikstyrelsen kan få tilsendt, hvis det er ønsket. Virksomheder:  Har ingen bemærkninger til høringen. Skulle der opstå spørgsmål, er I velkommen til at kontakte undertegnede.
Læs høringssvar fra Miljøstyrelsen
Indsendt af:
Nørrebro Lokaludvalg
Dato: 5. april 2023
Svarnummer:
32
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Nørrebro Lokaludvalg
By:
København N
Postnr.:
2200
Se vedhæftet høringssvar. 
Læs høringssvar fra Nørrebro Lokaludvalg
Indsendt af:
Thorsten Sparsø
Dato: 5. april 2023
Svarnummer:
31
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
DR
By:
København C
Postnr.:
0999
Se venligst DR's vedhæftede høringssvar. Mvh. Thorsten Sparsø
Læs høringssvar fra Thorsten Sparsø
Indsendt af:
Kjeld Lykke
Dato: 5. april 2023
Svarnummer:
30
Vedhæftede filer: 1
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Høringssvar angående metroen M5.
Læs høringssvar fra Kjeld Lykke
Indsendt af:
Inger Hutters
Dato: 5. april 2023
Svarnummer:
29
Virksomhed / Organisation :
Østerbro Havnekomité
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Høring om M5 lilla afgrænsningsnotat. Høringssvar fra Østerbro Havnekomité. Mandag den 20 marts i år  kom FN’s Klimapanel, IPPC, med en rapport, der viser, at målet om at begrænse den globale opvarmning til 1,5 grader bliver svært, og snart umuligt, hvis ikke der sker et markant gearskifte. Og desværre fortsætter planlægning alligevel af de store, vældig miljøbelastende anlægsprojekter, som Lynetteholm med store vejanlæg og nye metrolinjer. I oplægget  fylder mulige miljøpåvirkninger i forbindelse med anlæg af M5 hele   8 sider. Dertil kommer de kumulative effekter  fra Anlæg af Lynetteholm, Flytning af rensningsanlægget Lynetten/ eller ændring i spildevandsledninger Arealudvikling i Østhavnen, Havnetunnel, Anlæg af vedligeholdelsescenter på Benzinøen.  Placeringen er ikke besluttet og i et notat fra Metroselskabet peges der på, at der er en række uhensigtsmæssigheder forbundet med de 3 foreslåede placeringer. Teknikspor fra Refshaleøen til kontrolcenter , som kun indgår på plantegningen. Vi forventer, at der kommer en samlet miljøvurdering,  samt et samlet CO2 regnskab. Vi er bekymrede over  den overordnede miljøvurderingsmetode, der tænkes brugt.  Der står ” De miljøemner, der vurderes at have en påvirkning eller ikke på forhånd kan udelukkes at have en påvirkning, vil blive vurderet i miljøkonsekvensrapporten, mens de miljøemner, der vurderes ikke at have en påvirkning eller kun en ubetydelig påvirkning, ikke vil blive vurderet i miljøkonsekvensrapporten. Miljøkonsekvensrapporten vil inddele påvirkningerne efter væsentlighed. Metoden er endnu ikke fastlagt i detaljer”. Vi finder det meget overraskende, at det ikke fremgår klart efter hvilke kriterier,  der bedømmes om påvirkningerne er væsentlige.   Det bør ikke være nødvendigt,  men vi vil dog tilslut understrege: Vi står på kanten af en klimakrise og biodiversitetskrise, som kan vise sig at være inreversibel.            
Læs høringssvar fra Inger Hutters
Indsendt af:
Malthe Mulvad
Dato: 5. april 2023
Svarnummer:
28
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Copenhagen Malmö Port (CMP)
By:
Nordhavn
Postnr.:
2150
Hermed fremsendes høringssvar fra Copenhagen Malmö Port (CMP). Vi står gerne til rådighed, såfremt dette høringssvar giver anledning til spørgsmål og/eller kommentarer. Med venlig hilsen   Malthe Mulvad Public Affairs Lead Copenhagen Malmö Port E-mail: malthe.mulvad@cmport.com Tlf. 60 98 71 72
Læs høringssvar fra Malthe Mulvad
Indsendt af:
Skanska Danmark A/S
Dato: 5. april 2023
Svarnummer:
27
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Skanska Danmark A/S
By:
København SV
Postnr.:
2450
Vedhæftet er Skanska Danmark A/S's høringssvar til 'Høring om afgrænsning af miljøkonsekvensrapport for metro M5'
Læs høringssvar fra Skanska Danmark A/S
Indsendt af:
Jesper Sebbelin
Dato: 4. april 2023
Svarnummer:
26
Virksomhed / Organisation :
Danske Shipping- og Havnevirksomheder
By:
København
Postnr.:
1553
Danske Shipping- og Havnevirksomheder bakker op om høringssvaret fra Dansk Industri. Skibstransporter ad søvejen er helt nødvendig for forsyningen af København, og til det formål kræves der en industrihavn med tilstrækkelige baglandsarealer. Kapaciteten på Prøvestenen er allerede presset i dag, og behovet ventes blot at blive endnu større i fremtiden. Derfor er vi bekymrede for tiltag, der mindsker arealkapaciteten, såsom placeringen af metroværkstedet på Prøvestenen, og vil opfordre til at der findes andre løsninger - enten ved en anden placering eller ved at udvide Prøvestenen. Med venlig hilsen Jesper Sebbelin Chefkonsulent Danske Shipping- og Havnevirksomheder  
Læs høringssvar fra Jesper Sebbelin
Indsendt af:
Søren Burchardt
Dato: 4. april 2023
Svarnummer:
25
Vedhæftede filer: 1
By:
København S
Postnr.:
2300
Metrostation på Islands Brygge ved Bryggebroen/Axel Heides Gade. Fremsendt på vegne af bestyrelsen for Andelsboligforeningen Bryggens Have II. Det er glædeligt, at der planlægges at oprette yderligere en metrolinje med station på Islands Brygge. Denne station er foreslået opført ved Bryggebroen/Axel Heides Gade. Vi anbefaler dog, at man bør flytte den planlagte station ca. 250 m nord/nordøst fra Axel Heides Gade til Havneparken overfor Sturlasgade, og skal derfor bede om, at der foretages en miljøkonsekvensberegning for effekten af en sådan flytning. Se vedhæftede fil for begrundelse.
Læs høringssvar fra Søren Burchardt
Indsendt af:
Jakob Svane
Dato: 4. april 2023
Svarnummer:
24
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Dansk Industri
By:
København V
Postnr.:
1553
Dansk Industri bakker op om miljøkonsekvensvurderingen af M5, men har dog en række betænkeligheder ved og konkrete ønsker til vurderingen af Kontrol- og Vedligeholdelsescentrets eventuelle placering på Prøvestenshavnen. Havnen og virksomhederne på Prøvestenen er af afgørende betydning for forsyningen af København og resten af hovedstadsområdet. Derfor er det godt og vigtigt, at der også skal undersøges en alternativ placering. Se vedhæftede høringssvar for detaljerede bemærkninger. Med venlig hilsen Jakob Svane Seniorchefkonsulent Dansk Industri  
Læs høringssvar fra Jakob Svane
Indsendt af:
Stefanie Høy Brink
Dato: 4. april 2023
Svarnummer:
23
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Københavns Museum
By:
København V
Postnr.:
1555
Se venligst vedhæftede høringssvar. 
Læs høringssvar fra Stefanie Høy Brink
Indsendt af:
Amager Vest Lokaludvalg
Dato: 4. april 2023
Svarnummer:
22
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Amager Vest Lokaludvalg
By:
København
Postnr.:
2300
Trafikstyrelsen og Københavns Kommune har med skrivelse af 8. marts 2023 sendt spørgsmålet om afgrænsning af indholdet af miljøkonse-kvensrapport for metrolinje M5 i høring. Amager Vest Lokaludvalg har behandlet spørgsmålet og fundet de op-lyste temaer for en miljøkonsekvensrapport for metroprojektet meget dækkende; men er dog opmærksom på, at det er vigtigt for rapporten, at alle relevante temaer for miljøundersøgelsen er med i afgrænsnings-beskrivelsen, hvilket styrelsen og kommunen skal sikre og er ansvarlig for. Lokaludvalget er opmærksom på, at der vedrørende temaet biologisk mangfoldighed også klarlægges projektets påvirkning af biodiversite-ten, der af Københavns Kommune ønskes understøttet og fremmet og som lokaludvalget støtter op omkring. I forbindelse med temaet ”Grundvand” bør opmærksomheden også henledes på en biologisk påvirkning af grundvandet ved miljøkonse-kvensundersøgelsen, og at der under temaet ”Materielle goder” kan være tilfælde med behov for genhusning i etableringsfasen. Venlig hilsen Amager Vest Lokaludvalg
Læs høringssvar fra Amager Vest Lokaludvalg
Indsendt af:
Formand Kim Fynbo Nielsen
Dato: 4. april 2023
Svarnummer:
21
Vedhæftede filer: 2
Virksomhed / Organisation :
Erhvervsforeningen i Københavns Havn v/Mortang Advokater
By:
Hørsholm
Postnr.:
2970
Høringen af den østlige metrolinje, M5 På vegne Erhvervsforeningen i Københavns Havn, Cvr. 17774573 afgives høringssvar vedr. den påtænkte etablering af den østlige metrolinje, M5. Erhvervsforeningen i Københavns Havn er en forening af grundejere og lejere i København med erhvervsaktiviteter på Prøvestenen og i Nordhavnen. Erhvervsforeningen arbejder for at Prøvestenen bevares og udvikles som erhvervshavn. Erhvervsforeningen er ikke modstander af udvidelsen af metronettet i København og heller ikke etableringen af den østlige metrolinje, M5. I det omfang arealer på Prøvestenen inddrages til metroprojektet, bør dette imidlertid ske med respekt af de nuværende og fremtidige erhvervsaktiviteter i området. Det er Erhvervsforeningens opfattelse, at M5 er et vigtigt og nødvendigt projekt – både i forhold til at fremtidssikre mobiliteten i København og i forhold til en hensigtsmæssig byudvikling. Vi ser derfor frem til at konsekvenserne – herunder ikke mindst de samfundsøkonomiske konsekvenser – ved projektet belyses i den kommende konsekvensvurdering. Erhvervsforeningen finder dog fortsat, at den foreslåede placering af kontrol- og vedligeholdelsescentret (KVC / CMC) på Prøvestenshavnen er forbundet med en lang række problemer og ulemper. Ikke blot for de virksomheder, som er beliggende dér i dag, men i særdeleshed også for samfundet som helhed, i forhold til forsyningen af København via Prøvestenen. Erhvervsforeningen noterer sig derfor med tilfredshed, at der skal belyses et alternativ til placering af KVC på Prøvestenen. Vi bidrager gerne til den nærmere definition af et relevant alternativ. For mulighederne er mange. F.eks. placering på Lynetteholm, på Kløverparken, eller på en kombination af den yderste del af Kløverparken og en inddæmmet del af vandarealet mellem Kløverparken og Prøvestenen. Vi har noteret os, at der i ”Forundersøgelse Metrobetjening af Lynetteholm” fra 2020 står følgende formulering: ” Placeringen på Prøvestenen følger ikke princippet om billigst muligt. Det ville ud fra en anlægsmæssig betragtning være billigere at placere KVC tæt op ad linjen på eks. Lynetteholm, hvilket er udgangspunktet for Orange Linje M5 Vest. Forbindelsen mellem linjeføring og KVC medfører således en merudgift. ” Forundersøgelsen opgør overslagsmæssigt, at en placering af KVC på Prøvestenen vil være mere end 1,5 milliarder kroner dyrere end en placering tæt op ad linjen. Det er derfor i Erhvervsforeningens optik endog særdeles relevant at belyse en anden placering end Prøvestenen. Ikke mindst fordi der er en række forhold, som bør indgå i vurderingen af en placering af KVC på Prøvestenen, og som kan forrykke omkostningsbilledet yderligere. Afgrænsningsnotatet bør sikre, at alle konsekvenser af at reducere erhvervsområdet på Prøvestenen medregnes i miljøkonsekvensvurderingen af M5 - både i anlægs- og driftsfasen. Dette kan til dels ske enten som en vurdering af anslåede omkostninger og påvirkninger fra etablering af erstatningsareal via opfyld ved Prøvestenen i stedet for det erhvervsareal, der måtte afgives på Prøvestenen til KVC. Eller det kan ske som en vurdering af de anslåede omkostninger ved at etablere en tilsvarende havnekapacitet andetsteds på Sjælland, indbefattet de medfølgende omkostninger og miljøpåvirkninger ved den markant øgede lastbiltransport til/fra København. Det bemærkes i den forbindelse, at NIRAS i sin rapport for Erhvervsforeningen i Københavns Havn (”Betydningen af virksomhederne i Tørbulkområdet på Prøvestenen”) har belyst manglen på alternative placeringsmuligheder i hovedstadsområdet for virksomheder og tunge erhvervsaktiviteter. Det er altså ikke en mulighed blot at antage, at virksomhederne og aktiviteterne kan finde andre placeringer i hovedstadsområdet. For sådanne findes ikke. Den transport, som i dag foregår via Prøvestenen, men som i fremtiden må forventes at skulle finde alternative transportveje, bør også indgå i beregningerne. NIRAS’ rapport som nævnt ovenfor har givet et særdeles forsigtigt bud på, hvor store emissioner, der kan være tale om. Selv i et lille scenarie, hvor kun få virksomheder må fraflytte Prøvestenen, kan det medføre store konsekvenser i form af flere millioner ekstra lastbilkilometer og tusindvis af ekstra tons CO2 årligt. Øget trafik som en konsekvens af indskrænkning af erhvervsarealet på Prøvestenen bør derfor i så fald indgå under 6.2 om menneskers sundhed, under 6.5. om emissioner, under 6.6.2 om Klimabelastning samt under 6.11 om Trafik. De følgende konsekvenser bør desuden medregnes i konsekvensvurderingen, uanset om der - som anført ovenfor - vurderes på konsekvenser af erstatningsareal på Prøvestenen, eller om der vurderes på erstatningsareal andre steder på Sjælland med tilhørende lastbiltransporter: Ved en placering af KVC på Prøvestenen vil der være emissioner, der kan påvirke driften af M5.  Dette kan f.eks. være støv og flyverust fra de bestående havne- og erhvervsaktiviteter, eller det kan være maritime påvirkninger (fx havsalt). Sådanne forhold bør belyses. Muligvis under afsnit 6.5, men kan også være 6.7. Tilkørselsforhold til Prøvestenen bør indgå i vurderingen af et eventuelt teknikspor (afsnit 4) I forbindelse med undersøgelsen af en mulig afgrening fra M5 til en evt. fremtidig Øresundsmetro (afsnit 4) bør der også belyses det øgede arealbehov på Prøvestenen til KVC i anlægs- og driftsfasen af en evt. Øresundsmetro, herunder også behovet for erstatningshavneareal. I forhold til de kumulative effekter (afsnit 4.3), så bør bl.a. vibrationer, støv og andre påvirkninger fra anlægsfasen af en østlig ringvej, en udvidelse af Prøvestenen mv., også indgå i vurderingen. Jordforurening på Prøvestenen bør indgå i vurderingen under afsnit 6.3. Jorden på og omkring Prøvestenen er åbenlyst forurenet efter årtiers industrielle aktiviteter i området. Det er derfor væsentligt, at der foretages konkrete undersøgelser af jorden i området med henblik på at sikre et tilstrækkeligt solidt vidensgrundlag om jordbundsforholdene. I modsat fald vil det kunne påvirke projektøkonomien negativt, hvis jorden på og omkring Prøvestenen viser sig mere forurenet end antaget. Der bør under 6.12 foretages en opgørelse af meromkostninger, CO2-udledning og øget trafikarbejde for råmaterialer til projektet ved reduktion af erhvervshavnearealet på Prøvestenen og derved importmulighederne for råstoffer ad søvejen. Her bør det også betænkes, at forsyningssituationen i København allerede nu er presset, og med en yderligere indskrænkning af havneinfrastrukturkapaciteten risikerer byen, at det i fremtiden kan blive vanskeligt at forsyne den med kritiske råstoffer til anlæg og byggeri – herunder til M5 selv. Endelig bør forsyningssikkerhed generelt være et parameter i konsekvensvurderingen. Ordet forsyningssikkerhed er end ikke nævnt i afgrænsningsnotatet, hvilket Erhvervsforeningen finder er en stor mangel. Forholdet er så væsentligt, at det bør belyses i et selvstændigt kapitel. Det gælder bl.a. M5’s forhold til Amagerværket og ARC. Det gælder den pipeline, der forsyner Københavns Lufthavn med brændstof, samt den tilknyttede pumpestation, som findes på Prøvestenen. Og det gælder den generelle forsyning af København og resten af hovedstadsområdet, som foregår via Prøvestenen, herunder både med brændstoffer, råstoffer, byggematerialer, mv. Erhvervsforeningen vil samtidig advare mod at tro, at Prøvestenen blot er et arealmæssigt tag-selv-bord, som kan anvendes uden en pris. Og den pris kan blive høj for samfundet, da Prøvestenen i dag indgår som et nødvendigt led i forsyningen af Københavns Lufthavn med flybrændstoffer og Hovedstaden med materialer og brændstoffer, samt CO2-opsamling, lagring, forarbejdning og udskibning for hovedstadsområdets CO2-punktkilder. Erhvervsforeningen er således overordnet positiv overfor metroprojektet, men projekteringen skal ske under inddragelse af ovennævnte hensyn. Erhvervsforeningens formand Kim Fynbo Nielsen står naturligvis til rådighed, hvis der måtte være spørgsmål. Med venlig hilsen Erhvervsforeningen i Københavns Havn Kim Fynbo Nielsen Formand
Læs høringssvar fra Formand Kim Fynbo Nielsen
Indsendt af:
Københavns Politi
Dato: 4. april 2023
Svarnummer:
20
Vedhæftede filer: 1
By:
København V
Postnr.:
1567
Københavns Politi bidrag til: Høring om afgrænsning af miljøkonsekvensrapport for metrolinje M5.
Læs høringssvar fra Københavns Politi
Indsendt af:
Kim Fynbo Nielsen
Dato: 4. april 2023
Svarnummer:
19
Vedhæftede filer: 2
Virksomhed / Organisation :
Dansk Natursten A/S
By:
København S
Postnr.:
2300
Høringen af den østlige metrolinje, M5 På vegne Dansk Natursten A/S, Cvr. 19883442 afgives høringssvar vedr. den påtænkte etablering af den østlige metrolinje, M5. Dansk Natursten A/S er leverandør til store dele af byggeindustrien med kerneområder indenfor granit og sømaterialer til beton- og asfaltindustrien, jernbaneprojekter samt kystsikringssten til bl.a. stormflodssikring. Virksomheden håndterer ca. 1,1 mio. tons råstoffer over kaj på Prøvestenen, der anvendes til projekter i Storkøbenhavn – eks. anlægsprojekter som Lynetteholmen, Metro, Letbanen. Prøvestenen er således et meget væsentligt omdrejningspunkt for virksomhedens aktiviteter. Dansk Natursten A/S er som resten af råstofbranchen, der er samlet under brancheforeningen Danske Råstoffer, positiv overfor projektet, og i øvrigt også overfor projekterne i infrastrukturplan 2035. Dansk Natursten A/S er dog nødt til at påpege at høringsmaterialet fuldstændig har glemt at sikre forsyningen af råstoffer i den forbindelse. Hvis placeringen af Metro klargøringscenteret fastholdes vil det betyde at leverancen af til projekter i hovedstadsområdet vil umuliggøres fra Prøvestenen eller andre pladser indenfor en rimelig afstand af Hovedstaden. Samtidig vil Dansk Natursten A/S gøre opmærksom på, at levering af råstoffer med skib over de næste år vil stige voldsomt som følge af, at forekomsterne på land rundt om København tømmes. I den forbindelse er der behov for en dybvandskaj som Prøvestenen. Derfor bør placeringen ændres, så Prøvestenen som indgang til hovedstadsområdet kan fastholdes. Dansk Natursten A/S er en del af Erhvervsforeningen i Københavns Havn og DI, der begge ligeledes har afgivet høringssvar, som Dansk Natursten A/S fuldt kan tilslutte sig Med venlig hilsen Dansk Natursten A/S Kim Fynbo Nielsen Salgsdirektør
Læs høringssvar fra Kim Fynbo Nielsen
Indsendt af:
ole rasmussen
Dato: 3. april 2023
Svarnummer:
18
Virksomhed / Organisation :
selvstændig - pensionist
By:
Vejby
Postnr.:
3210
  Metroen fungerer, ingen tvivl om det. Har brugt den i dag fra lufthavnen, det eneste vi bruger den til. Men den har været dyr, meget dyr, er på kanten af at være utilstrækkelig, og kræver snart meget omkostningsfuld vedligeholdelse. Ny vogne, skinner etc. I min optik hænger byen bedre og billigere sammen hvis man benytter letbaner også kaldet tramway. De er langt mere fleksible, er i gadeplan og mere brugervenlige uden de mange trapper, elevatorer som ikke virker etc. Jeg kender og bruger letbanen i Nice som på 15 år har ændret trafikmønstret kolossalt. Bybusser er stort set forsvundet, mange gader er blevet lukket for biltrafik og meget mere. Le réseau du Tramway de Nice, avec ses 3 lignes, comporte 46 stations pour 16,20 km de voies en site propre. La fréquentation totale du Tramway de Nice égale 33,90 millions de voyages. Og den udvides stadig. I lufthavnen stopper ganske enkelt foran ankomsthallen. Kører gennem byen til havnen, og er siden udbygget. Stationer kan såmænd også lægges under jorden, hvis det skulle vise sig nødvendigt på Lynetteholm. Det er de i Nice. Når jeg tænker på Amagermetroen er den en eklatant fejltagelse, da der en metro og boligbyggeri men ikke ret meget liv i Ørestad. Ottetallet blev bygget som det første i syd i 2010 og henligger stadig som et afsides vindblæst sted i dag omgivet af beton. Letbanen i Nice fik sin første linje i november 2007, og er i dag en bragende succes som nænt ovenfor. Havde man anlagt en letbane i gadeplan midt ned gennem Ørestad til centrum, ville de omkring liggende kvarterer formodentlig have været fyldt med et alsidig butiks-, caféliv og andre mødesteder, suppleret med grønne områder & legemråder, men det er blevet en stenørken. Har været christianshavner i 50 år og er opvokset i indre by siden jeg blev født så jeg har fulgt udviklingen, og gør det stadig.. Det var bare de
Læs høringssvar fra ole rasmussen
Indsendt af:
Marianne Juel Riis
Dato: 2. april 2023
Svarnummer:
17
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Til Trafikstyrelsen, team planlægning   På vegne af ejerforeningen Langelinie Allé 25-29, 2100 Østerbro skriver jeg, fordi det på de kort, jeg kan finde over linjeføringen, ser ud som om metroen skal gå direkte under den beboelsesejendom, vi bor i.   Jeg er klar over, at den formentlig kommer til at løbe dybt nede i undergrunden, men med tanke på de støj- og vibrationsgener, der er ved dele af de andre metrolinjer, synes jeg, det vil være på sin plads at lave en miljøkonsekvensberegning for området her, specielt med henblik på støj og vibrationer. Det mest hensigtsmæssige vil være at lægge linjeføringen væk fra ejendommene her på Langelinie, men i stedet lægge den  der, hvor der ikke er bebyggelse.   På bestyrelsens vegne, Marianne Riis
Læs høringssvar fra Marianne Juel Riis
Indsendt af:
Indre By Lokaludvalg
Dato: 1. april 2023
Svarnummer:
16
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Indre By Lokaludvalg
By:
København V
Postnr.:
1599
Se venligst det vedhæftede høringssvar fra Indre By Lokaludvalg.
Læs høringssvar fra Indre By Lokaludvalg
Indsendt af:
Felicia Fock
Dato: 1. april 2023
Svarnummer:
15
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Prøvestenens natur og fritidsforening
By:
København S
Postnr.:
2300
Se venligst vedhæftede høringssvar fra Prøvestenens natur og fritidsforening
Læs høringssvar fra Felicia Fock
Indsendt af:
Samantha Hoffmann
Dato: 31. marts 2023
Svarnummer:
14
Vedhæftede filer: 1
By:
København S
Postnr.:
2300
Jf. vedhæftning
Læs høringssvar fra Samantha Hoffmann
Indsendt af:
Christianshavns Lokaludvalg
Dato: 31. marts 2023
Svarnummer:
13
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Christianshavns Lokaludvalg
By:
København V
Postnr.:
1599
Se venligst det vedhæftede høringssvar fra Christianshavns Lokaludvalg.
Læs høringssvar fra Christianshavns Lokaludvalg
Indsendt af:
Alex Heick
Dato: 31. marts 2023
Svarnummer:
12
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Bispebjerg Lokaludvalg
By:
København NV
Postnr.:
2400
se vedhæftede svar
Læs høringssvar fra Alex Heick
Indsendt af:
Transportministeriet
Dato: 31. marts 2023
Svarnummer:
11
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Transportministeriet
By:
København K
Postnr.:
1220
Vedlagt er høringssvar fra Transportministeriet.
Læs høringssvar fra Transportministeriet
Indsendt af:
Camilla Rosenhagen
Dato: 31. marts 2023
Svarnummer:
10
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Danske Havne
By:
Kbh. K
Postnr.:
1260
Hermed høringssvar fra Danske Havne. Høringssvaret er vedlagt. Venlig hilsen Camilla Rosenhagen
Læs høringssvar fra Camilla Rosenhagen

Sider