Københavns Kommune får ny høringsportal den 28. november

 

Den 28. november bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med MitID Erhverv for at indgive høringssvar. I forbindelse med opdateringen kan portalen være nede.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Høringssvar vedrørende Metrolinje M5

Oprettet: 3. april 2023
Svarnummer:
18

Indsendt af

ole rasmussen

Virksomhed / organisation

selvstændig - pensionist

Postnr.

3210

By

Vejby

Høringssvar

 

Metroen fungerer, ingen tvivl om det. Har brugt den i dag fra lufthavnen, det eneste vi bruger den til. Men den har været dyr, meget dyr, er på kanten af at være utilstrækkelig, og kræver snart meget omkostningsfuld vedligeholdelse. Ny vogne, skinner etc.

I min optik hænger byen bedre og billigere sammen hvis man benytter letbaner også kaldet tramway. De er langt mere fleksible, er i gadeplan og mere brugervenlige uden de mange trapper, elevatorer som ikke virker etc. Jeg kender og bruger letbanen i Nice som på 15 år har ændret trafikmønstret kolossalt. Bybusser er stort set forsvundet, mange gader er blevet lukket for biltrafik og meget mere.

Le réseau du Tramway de Nice, avec ses 3 lignes, comporte 46 stations pour 16,20 km de voies en site propre. La fréquentation totale du Tramway de Nice égale 33,90 millions de voyages. Og den udvides stadig. I lufthavnen stopper ganske enkelt foran ankomsthallen. Kører gennem byen til havnen, og er siden udbygget.

Stationer kan såmænd også lægges under jorden, hvis det skulle vise sig nødvendigt på Lynetteholm. Det er de i Nice.

Når jeg tænker på Amagermetroen er den en eklatant fejltagelse, da der en metro og boligbyggeri men ikke ret meget liv i Ørestad. Ottetallet blev bygget som det første i syd i 2010 og henligger stadig som et afsides vindblæst sted i dag omgivet af beton.

Letbanen i Nice fik sin første linje i november 2007, og er i dag en bragende succes som nænt ovenfor.

Havde man anlagt en letbane i gadeplan midt ned gennem Ørestad til centrum, ville de omkring liggende kvarterer formodentlig have været fyldt med et alsidig butiks-, caféliv og andre mødesteder, suppleret med grønne områder & legemråder, men det er blevet en stenørken.

Har været christianshavner i 50 år og er opvokset i indre by siden jeg blev født så jeg har fulgt udviklingen, og gør det stadig..

Det var bare de