Vibenshus Runddel Vest - lokalplan 580 og kommuneplantillæg

Lokalplanen skal gøre det muligt at opføre et etageboligbyggeri og en kontorbygning, samt sikre bevaring af ejendommen Jagtvej 169A.

Høringsfrist:

16. august 2019
Indsendt af:
Ulla Tambour
Dato: 16. august 2019
Svarnummer:
18
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Andelsforeningen Jagtvej 167 / Teglværksgade 2-12
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Se vedhæftede dokument for indsigelse/høringssvar fra Andelsboligforeningen Jagtvej 167 / Teglværksgade 2-12
Læs høringssvar fra Ulla Tambour
Indsendt af:
Casper Øraker Mikkelsen
Dato: 16. august 2019
Svarnummer:
17
Vedhæftede filer: 1
By:
KØBENHAVN Ø
Postnr.:
2100
Høringssvar er vedlagt.
Læs høringssvar fra Casper Øraker Mikkelsen
Indsendt af:
Arne Jensen
Dato: 16. august 2019
Svarnummer:
16
By:
København
Postnr.:
2100
Følgende indsigelser imod byggeriet: - Den tætte bebyggelse mod Teglværksgade (fortætningen) vil etablere et trangt gårdmiljø i den ende, hvor bebyggelsen krænger ind. Boligbygningens facade bør som minimum flugte med cigarfabrikkens gavl og ikke krænge ind mod gården i Teglværksgade. - Boligbygningens højde bør ikke overskride højden på bygningerne i Teglværksgade. - Indkørslen til erhvervsbygningens parkeringskælder vil belaste Aldersrogade og Teglværksgade med biltrafik. I forvejen er disse gader blevet trafikalt belastet af lastbiltrafik til og fra Føtex efter, at vareindleveringen er blevet flyttet fra Lyngbyvej til Bryggergade. Indkørsler for biltrafik, der må forventes at stamme fra Lyngbyvej eller Jagtvej, bør etableres ved disse højt trafikerede veje og ikke i de små tilstødende gader.
Læs høringssvar fra Arne Jensen
Indsendt af:
Mads Schenstrøm Stefansen
Dato: 16. august 2019
Svarnummer:
15
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
A/B Aldersrogade 11/Teglværksgade 14-16
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Høringssvar fra A/B Aldersrogade 11/Teglværksgade 14-16 vedr. lokalplanforslag for Vibenshus Runddel vest
Læs høringssvar fra Mads Schenstrøm Stefansen
Indsendt af:
Ole Petersen
Dato: 16. august 2019
Svarnummer:
14
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
ATP Ejendomme A/S
By:
København K
Postnr.:
1123
Høringssvar fra ATP Ejendomme A/S vedhæftet.
Læs høringssvar fra Ole Petersen
Indsendt af:
Mette Juhl
Dato: 16. august 2019
Svarnummer:
13
By:
Kbh ø
Postnr.:
2100
Vedr lokalplan Vibenhus Vest Den foreslåede erhvervsbebyggelse fremstår ikke særlig menneskevenlig syntes jeg , med sine alt for bastante proportioner og mørke og triste beklædning. Det ville blive en meget stor ændring og til voldsom gene for os der bor overfor i Aldersrogade. Bygningen ville komme til at tage lyset , og i hele vinterhalvåret kan solen slet ikke nå ned, udsigten til himlen og det meste af Fælledparken forsvinder , vinden forstærkes i gaden og dermed også på altanerne og trafikken vil øges yderligere !!!! Det kan da ikke være rimeligt at et nyt byggeri skal have lov til være til så stor gene for sine omgivelser. Jeg kan desuden tilslutte mig Københavns Museums modvilje mod nedrivning af det smukke rød / hvide malteri Jagtvej 169 B og er fuldstændig enig i høringssvar med ændringsforslag fra A/B Vibenhus .
Læs høringssvar fra Mette Juhl
Indsendt af:
Per Mertz
Dato: 15. august 2019
Svarnummer:
12
By:
København
Postnr.:
2100
Til Københavns Kommune Teknik- & Miljøforvaltningen Som beboer oplever jeg, at der er ved at ske en voldsom og gennemgribende forandring i mit lokalsamfund omkring Vibenhus Runddel, Aldersrogade, Teglværksgade og Jagtvej. Årsagen er ATP´s planer om at opføre et byggeri på 9 etager med en højde på 34 meter og en bebyggelsesprocent på 375. Det vil få voldsomme konsekvenser for alle os, der bor og lever i kvarteret. LYS Beboerne i kvarteret omkring Vibenshus Runddel lever og færdes dagligt med høj miljøbelastning (trafik, støj, luftforurening), det er derfor af stor betydning at bevare og sikre fortsat gode lysforhold. Med de nye byggeplaner er et vigtigt fokusområde for os som naboer, hvordan et sådant byggeri påvirker dagslyset og beboernes mulighed for optimale lysforhold. Jeg finder at en så massiv og dominerende bygningsmasse vil påvirke dagslyset og beboernes mulighed for optimale lysforhold. Med de fremlagte planer vil der skabes en moderne baggård mellem ATP´s nye ejendomsfløj og bebyggelserne på Jagtvej, Teglværksgade og Aldersrogade. En mørk baggård mast inde mellem høje bygninger og uden den nødvendige adgang til lys og luft. En type baggårde man ellers tidligere har gjort sig store boligpolitiske anstrengelser for at gøre op med gennem en række tiltrængte gårdsaneringer i københavnske brokvarterer. Nye og moderne bygninger ved Vibenshus Runddel skal derfor løfte kvarteret ved bl.a. at åbne området op og styrke forholdene omkring lys og luft - og ikke ved at fastholde fortidens synder med mørke og dunkle baggårde skabt af alt for høj og dominerende bygningsmasse. Jeg finder derfor, at de fremlagte byggeplaner har så væsentlige mangler, at de må gentænkes og beboernes erfaringer og ønsker omkring lysforhold inddrages. Trafik. Vibenshus Runddel er et trafikalt belastet område. I forbindelse med etablering af Nordhavnstunnelen er der forsøgt etableret en alternativ rute ind til centrale dele af København. Et alternativ beboerne i kvarteret omkring Vibenshus Runddel har set frem til, idet tunnelen ses som et forsøg på at begrænse eller måske ligefrem aflaste et kvarter som vores præget af voldsom støj og luftforurening. Knapt har begejstringen lagt sig før nye projektplaner dukker op. Planer om at etablere et bygningskompleks på 9 etager med bl.a. plads til 400 arbejdspladser. Enhver der har været i nærheden af så mange arbejdspladser placeret på samme sted ved hvor meget trafik det skaber. Ikke blot af medarbejderes kørsel til og fra så stor en arbejdsplads, men også af folk med andre ærinder i form af mødeaktiviteter samt chaufførers konstante udbringning af varer i lastbiler og varevogne. Teglværksgade, Aldersrogade og tilstødende veje forvandles fra velregulerede gader med begrænset trafik til gader med voldsom biltrafik og hård belastning. Som beboer i et kvarter omgivet af nogle af Københavns største indfaldsveje og med en dagligdag i en så voldsom miljøbelastning, er det derfor dybt bekymrende at være vidne til et byggeprojekt, der i den grad tilsidesætter eller direkte demonstrerer manglende forståelse for det kvarter ATP ønsker at etablere sig i og blive en del af. Vind. Det er almindelig kendt at høje bygninger skaber ændringer i lokale temperatur- og vindforhold. Resultatet af høj og dominerende bygningsmasse er øget turbulens med kraftig og aggressiv blæst. Ændringer der er til stor gene for os, der bor og færdes i lokalområdet. Som beboer i Aldersrogade og nabo til så massive bygninger finder jeg det fuldstændig uacceptabelt, at forhold med så voldsomme konsekvenser er fraværende og ikke indgår i de tanker og projektplaner, der lægges frem for den tomme byggegrund på Vibenshus Runddel. Klimasikring I en tid med fokus på store klimatiske ændringer og voldsomme skybrud undrer det mig som borger, at der intet nævnes om sikring af kvarteret i forbindelse skybrud og oversvømmelser. Specielt har mange af kvarterets beboere gentagne gange oplevet voldsom indtrængen af regn- og kloakvand i kældre i forbindelse med skybrud. Hvordan nye projektplaner indgår i en mere generel og overordnet skybrudssikring af området bør indgå som en vigtig del af de kommende byggeplaner.
Læs høringssvar fra Per Mertz
Indsendt af:
Niels Chr. Brix
Dato: 13. august 2019
Svarnummer:
11
Vedhæftede filer: 3
Virksomhed / Organisation :
Energinet Eltransmission A/S
By:
Ballerup
Postnr.:
2750
Høringssvar fra Energinet Eltransmission A/S til lokalplanforslag og kommuneplantillæg for Vibenshus Runddel Vest
Læs høringssvar fra Niels Chr. Brix
Indsendt af:
Karim Friis Arfaoui
Dato: 9. august 2019
Svarnummer:
10
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
HOFOR A/S
By:
København S.
Postnr.:
2300
Til rette vedkommende, Vedhæftet er høringssvar til lokalplanforslag Vibenhus Runddel Vest fra HOFOR A/S. Med venlig hilsen Karim Friis Arfaoui Specialkonsulent Regn- og Spildevand Plan - VS Direkte tlf.: +45 27 95 42 10 E-mail: kfar@hofor.dk HOFOR A/S Ørestads Boulevard 35 | 2300 København S | Telefon: 33 95 33 95 | CVR-NR.: 1007 3022 | www.hofor.dk
Læs høringssvar fra Karim Friis Arfaoui
Indsendt af:
Mikkel Krogh
Dato: 4. august 2019
Svarnummer:
9
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
A/B Vibenhus med flere
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Høringssvar for A/B Vibenhus, A/B Lyngbyvej 5 samt A/B Hammershusgade 3-5. Se det vedhæftede dokument.
Læs høringssvar fra Mikkel Krogh
Indsendt af:
Inger Wiene
Dato: 8. juli 2019
Svarnummer:
8
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Københavns Museum
By:
København V
Postnr.:
1555
Vedhæftet er Københavns Museums kommentar
Læs høringssvar fra Inger Wiene
Indsendt af:
Thomas Brögger
Dato: 3. juli 2019
Svarnummer:
7
By:
Hellerup
Postnr.:
2900
Der er ét væsentligt problem med forslaget, nemlig at byggeriet er 2-3 etager for højt. Der bør kun bygges op til højden af det eksisterende byggeri i det umiddelbare område.
Læs høringssvar fra Thomas Brögger
Indsendt af:
Vestergaard
Dato: 3. juli 2019
Svarnummer:
6
By:
Nørrebro
Postnr.:
2200
Indsigelse mod højde og kulør https://blivhoert.kk.dk/hoering/vibenshus-runddel-vest-forslag-til-lokalplan-og-kommuneplantillaeg & https://dokument.plandata.dk/20_9584356_1557927973371.pdf Side 10 i lokalplanforslaget fremviser det forventede byggeri i al sin skrækkelige højde og drøjde med en grufuld farve, som med al respekt må betegnes som lortebrun. Vi har allerede for mange kæmpe lortebrune firkantede højhuse i byen. Min udsigt, når jeg ser den ene vej fra gadedøren, er et kolossalt højt, brunt og firkantet højhus på ca. 18 etager, som ødelægger udsigten mod ”højbanen” og Borgmestervangen. Når jeg ser den anden vej ser jeg toppen af det ligeledes brunlige Panum byggeri, som tydeligvis må være inspireret af Pieter Breugels skræk-vision af Babelstårnet fra 1563. Hertil kommer et tilsvarende mørt og firkantet højhus på Vesterbro. Hvad har vi (borgere) gjort siden BR ødelægger byen? For mange må have stemt forkert! Stop det inden byen helt ødelægges. Jeg må helt tilslutte mig den medborger, der kritisere den foreslåede højde på 34 meter, og ønsker at begrænse bygningshøjderne i de bestående bydele til de kende 24-25 meter til tagryggen. Max 24-25 meter vil med de nuværende gadebredder sikre rimelig lys og luft til byens indbyggere. Noget af det afgørende ved smukke byer er, mange detaljer og små dimensioner. Det skræmmende derimod er store dimensioner og få detaljer og stor ensformighed. Hertil kommer at der ikke er behov for at overbebygge hovedstaden, da der er rigelig med plads uden om. København har stadig god plads i Ørestaden på Amager og i Nordhavnen. Hertil kommer at fingerplanen, hvis nogen kender og husker den, give masser af plads ud mod Køge, Roskilde, Frederikssund, Hillerød og Helsingør. Hovedstaden er langt mere end Københavns kommune. Mvh Lars Vestergaard
Læs høringssvar fra Vestergaard
Indsendt af:
Østerbro Lokaludvalg
Dato: 21. juni 2019
Svarnummer:
5
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Østerbro Lokaludvalg
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Høringssvar Østerbro Lokaludvalg- Lokalplanforslag Vibenshus Runddel Vest Østerbro Lokaludvalg foreslår, at forslaget granskes igen og ændres. • Den viste boligkarré er en rigtig 1890’er karré, man ikke bør opføre i dag. Karréen bliver for smal. Desuden lægges der i nybyggeriet et par ekstra etager på i højden. • Kommunens planlægning med kun at lave projektlokalplaner for selve det tænkte byggeri hindrer her, at man lægger linjen for et nødvendigt fælles gårdareal i karreen. • Den ”rekreative gade” op mod erhvervsbygningen er meget smal og erhvervsbygningen tager en del lys fra de fleste påtænkte boliger. • Selve erhvervsbygningen placeres nu i et boligkvarter, hvor den tidligere BIG-erhvervsbygning dengang blev placeret i et område, hvor alle bygninger var erhvervsbygninger. De er nu revet ned eller bliver det, og det ændrer kvarterets karakter. Der bør derfor tages mere hensyn til kvarterets boliger. • Erhvervsbygningen blev oprindeligt præsenteret som den ene side af en byport, hvor den lavere tidligere Mærsk-bygning på den anden side af Lyngbyvej skal udgøre den anden side i porten. Det er nu 3. gang i nyere tid vi har hørt dette argument og i ingen af de tre tilfælde synes en bygningshøjde at have reel betydning. ”Mærsk” bygningen i sig selv er et ”landmark” der forklarer hvor i byen man er. • Og byporten er der allerede. Østerbrokarrene i kvartererne på begge sider af den brede Lyngbyvej står fint over for Fælledparken. Hele den samlede trekantede karré er stationsnær, når Cityringen åbner. Lokaludvalget har tilsluttet sig stationsnærhedsprincippet, og dermed også at der bør kunne samles flere (kontor)arbejdspladser stationsnært. Lokaludvalget er derfor positive over for muligheden for at bygge tættere end i dag. Blot er kommunen og ATP gået for vidt. Lokaludvalget mener, ganske som de berørte borgere, at man bør vende tilbage til en løsning med byggeri i gadelinjen, og hvor erhverv placeres mod øst og langs Jagtvej, gerne med en væsentligt større bygningsdybde til erhverv end til boliger og underjordisk parkering. Det vil føre til en mindre reduktion af den påtænkte byggemængde men fastholde en Østerbro karakter. Med venlig hilsen Allan Marouf Formand for Østerbro Lokaludvalg
Læs høringssvar fra Østerbro Lokaludvalg
Indsendt af:
Rita Roca
Dato: 15. juni 2019
Svarnummer:
4
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Jeg skriver for at give udtryk for min uenighed med det nye plangrundlag for Matr. Nr. 3661, 4159. I virkeligheden er jeg kun imod højden af ejendommen, og min begrundelse er ret simpelt: jeg vil ikke længere kunne se himlen medmindre jeg står lige ved vinduerne i min lejlighed. Jeg mener ikke, at PFAs/kommunens interesser i at bygge en stor og imponerende ejendom burde veje tungere end beboernes interesse i at kunne se himlen. Der er gode grunde til, at det fleste af ejendommene i København er lave – det er for beboernes velvære og psykisk sundhed. Denne bydel er primært til beboelse, og ingen beboer har besluttet sig på at slå sig ned i denne bydel har kunnet forestille sig at deres udsigt af himlen ville blive spærret af en forfængelighedsprojekt. Hvis PFA eller kommune har brug for endnu et højhus, synes jeg at de skal bygge i en bydel, hvor alle ved i forvejen, at der er stor sandsynlighed for at der ville bygges højhuse. Derfor er jeg imod godkendelsen af forslaget til lokalplanen. Jeg mener at der skal bygges en ejendom, hvis højde ligger indenfor de almindelige grænser, og under alle omstændigheder ikke højere end Aldersrogade 5 og nabobygningerne.
Læs høringssvar fra Rita Roca
Indsendt af:
Ejerforeningen Aldersrogade 6A-F
Dato: 13. juni 2019
Svarnummer:
3
Vedhæftede filer: 2
Virksomhed / Organisation :
Att Anders Albertsen
By:
Kbh Ø
Postnr.:
2100
Se vedlagte 2 dokumenter for indsigelse/høringssvar.
Læs høringssvar fra Ejerforeningen Aldersrogade 6A-F
Indsendt af:
Banedanmark
Dato: 7. juni 2019
Svarnummer:
2
By:
København SV
Postnr.:
2450
Til Københavns Kommune Banedanmark har via abonnementet på Plandata fået besked om jeres fremlagte forslag til lokalplan 9584356 med tilhørende kommuneplantillæg for "Vibenshus Runddel Vest". Vi skal for god ordens skyld oplyse, at vi ikke har bemærkninger til forslagene. Banedanmark er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Læs mere om vores persondatapolitik på banedanmark.dk. Hvis du sender følsomme eller fortrolige oplysninger til os, opfordrer vi til, at du bruger din digitale postkasse på borger.dk eller virk.dk Christian Granzow Holm Studentermedhjælper Banedanmark Arealer & Forvaltningsmyndighed Vasbygade 10 2450 København cghl@bane.dk www.banedanmark.dk
Læs høringssvar fra Banedanmark
Indsendt af:
Metroselskabet I/S
Dato: 23. maj 2019
Svarnummer:
1
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Metroselskabet I/S
By:
København S
Postnr.:
2300
Se vedhæftede bilag.
Læs høringssvar fra Metroselskabet I/S