Høring af udkast til afdækning af indsatsen for udsatte stofbrugere i København

Høring af udkast til afdækning af indsatsen for udsatte stofbrugere i København.

Høringsfrist:

8. januar 2019
Indsendt af:
Robert Olsen
Dato: 8. januar 2019
Svarnummer:
7
Virksomhed / Organisation :
Kofoeds Skole
By:
København S
Postnr.:
2300
Københavns kommunes socialforvaltning og socialudvalg har sat to processer i gang for at udvikle indsatsen for udsatte storbrugere, Det ene er en høringsproces om afdækning af indsatsen for udsatte stofbrugere i København. Samtidig har socialforvaltningen på Socialudvalgets foranledning igangsat en udbudsrunde, hvor NGOére kan byde ind på driften af stofindtagelsesrummet H17. En refleksion over at proces om høringen af afdækning af indsatsen for udsatte stofbrugere i København har kun haft høringsindlæg fra 2 personer. Det er overraskende set i lyset af at narkopolitikken og indsatsen har været genstand for heftig debat gennem mange, mange år. En debat og en dialog mellem borgere, stofbrugere, fagfolk, beboere og NGO´ere, som er helt nødvendig for forståelsen og udvikling af tilbuddene for stofbrugere i København. Med igangsættelse af disse to parallelle forløb med udbud og høring samtidig er der en risiko for at debatten holdes tilbage for at prioritere sin rolle i en udbudsrunde. Kommunen får f.eks. ikke en debat om hvorvidt H17 er den rigtige løsning – altså et kæmpe tilbud frem for en række mindre decentrale, nære og bydelsindrettede tilbud. Det er beklageligt hvis en række interessenter prioriterer udbud frem for en diskussion af struktur rammer, volumen og faglighed i narkopolitikken i København. Baggrunden for de overraskende få høringssvar kan måske hentes i denne dobbelte proces. Dette er en refleksion over den manglende deltagelse i en vigtig høring. En vigtig debat.
Læs høringssvar fra Robert Olsen
Indsendt af:
Robert Olsen
Dato: 8. januar 2019
Svarnummer:
6
Virksomhed / Organisation :
Kofoeds Skole
By:
København S
Postnr.:
2300
Københavns kommunes socialforvaltning og socialudvalg har sat to processer i gang for at udvikle indsatsen for udsatte storbrugere, Det ene er en høringsproces om afdækning af indsatsen for udsatte stofbrugere i København. Samtidig har socialforvaltningen på Socialudvalgets foranledning igangsat en udbudsrunde, hvor NGOére kan byde ind på driften af stofindtagelsesrummet H17. En refleksion over at proces om høringen af afdækning af indsatsen for udsatte stofbrugere i København har kun haft høringsindlæg fra 2 personer. Det er overraskende set i lyset af at narkopolitikken og indsatsen har været genstand for heftig debat gennem mange, mange år. En debat og en dialog mellem borgere, stofbrugere, fagfolk, beboere og NGO´ere, som er helt nødvendig for forståelsen og udvikling af tilbuddene for stofbrugere i København. Med igangsættelse af disse to parallelle forløb med udbud og høring samtidig er der en risiko for at debatten holdes tilbage for at prioritere sin rolle i en udbudsrunde. Kommunen får f.eks. ikke en debat om hvorvidt H17 er den rigtige løsning – altså et kæmpe tilbud frem for en række mindre decentrale, nære og bydelsindrettede tilbud. Det er beklageligt hvis en række interessenter prioriterer udbud frem for en diskussion af struktur rammer, volumen og faglighed i narkopolitikken i København. Baggrunden for de overraskende få høringssvar kan måske hentes i denne dobbelte proces. Dette er en refleksion over den manglende deltagelse i en vigtig høring. En vigtig debat.
Læs høringssvar fra Robert Olsen
Indsendt af:
Bispebjerg Lokaludvalg
Dato: 8. januar 2019
Svarnummer:
5
Vedhæftede filer: 1
By:
København
Postnr.:
2400
Se vedhæftning
Læs høringssvar fra Bispebjerg Lokaludvalg
Indsendt af:
Kira West
Dato: 7. januar 2019
Svarnummer:
4
Virksomhed / Organisation :
Reden København
By:
København V
Postnr.:
1656
I Reden København genkender vi i store træk de udfordringer, der beskrives i afdækningen, og vi er enige i en lang række af de beskrevne input til justeringer af indsatsen. Vi støtter især den helt gennemgående pointe i materialet, at der er behov for mindre, mere differentierede stofindtagelsesrum i tilknytning til værestedsfunktioner med en højere grad af relationsarbejde, omsorg, rådgivning, brobygning mv. Dette behov gælder i særdeleshed for de mest udsatte stofbrugere, herunder kvinder. Af samme årsag er stofindtagelsesrummene i Odense, Aarhus og Vejle etableret i sammenhæng med § 104-tilbud, som netop kan tilbyde brugerne disse ydelser. Vi håber derfor meget, at man fra politisk vil tage højde for dette både i de kommende politiske drøftelser omkring den fremtidige indsats på området og i den pågående udbudsproces omkring stofindtagelsesrummet H17. For at skabe et mere nuanceret billede af området, mener vi, at der er behov for at skærpe afsnittet om udfordringer vedr. forskellige målgrupper. I udkastet bemærkes, at ”stofindtagelsesrummenes differentierede målgruppe er en mulig årsag til utryghed”, hvilket uddybes med, at det ”kan være mere utrygt for kvinder at komme i tilbuddene” (s. 7-8). Grundlaget for den konklusion er Brugerundersøgelsen af H17 (øverst side 8 henvises fejlagtigt til faktaark 5, men brugerundersøgelsen er i udkastet sammenfattet i faktaark 4), som bidrager med et fint generelt billede af brugernes oplevelser, men som på dette område synes noget spinkel: På baggrund af svar fra i alt 41 brugere, hvoraf kun 13 er kvinder, konstateres det med en temmelig positivt ladet formulering, at ”over halvdelen mener, at H17 er et trygt sted for kvinder” (s. 26). I selve brugerundersøgelsen, er det ikke muligt at se, om der er forskel på besvarelser fra kvinder og mænd, men det kan konstateres, at 9 respondenter svarer, at H17 ikke er et trygt sted for kvinder, og at 9 respondenter ikke ønsker at svare (jf. Brugerundersøgelsen, bilag B, spørgsmål 37). Det er vores erfaring, at de blandede målgrupper i høj grad skaber et utrygt miljø for de mest udsatte, og i særlig grad for kvinderne. Kvinderne er er lette ofre for vold, røveri, voldtægt og generel udnyttelse. Den udsathed gælder også i stofindtagelsesrummene, som ellers skulle tilbyde trygge rammer for alle udsatte. Eksempelvis har vi i Reden København i 2018 registreret 6 tilfælde, hvor kvinder har fortalt, at de er blevet voldtaget på H17 og dertil en række tilfælde, hvor de er blevet frarøvet deres stoffer Det er vores indtryk, at en uheldig kombination af et stort hus med blandede målgrupper og bemandingsproblemer har gjort kvinderne mere udsatte. Det tyder i materialet på, at det også gør sig gældende for andre særligt udsatte grupper. Derfor er der behov for mindre, differentierede fixerum, som i tæt samarbejde med andre aktører kan tilbyde målrettede sundheds- og socialfaglige indsatser. Det vil dels gøre det muligt at skærme de mest udsatte misbrugere (fx kvinderne), og derved reelt gøre det muligt at nå kommunens målsætning om at ”mindske generne forbundet med stofindtag” for disse grupper, dels sikre, at de enkelte målgrupper får en socialfaglig indsats, der passer til deres behov. Ambitionen om af tilknytte værested, socialfaglig indsats og brobygning til store stofindtagelsesrum har vist sig endog meget svær at realisere. Derfor oplagt at inddrage andre aktører, der arbejder med særlige målgrupper og kender kompleksiteten i deres situation. For kvinderne kræver det eksempelvis særlig faglig ekspertise om den stigmatisering, mennesker i prostitution lever med, hvis man skal etablere en relation og et godt grundlag for socialfagligt arbejde og brobygning til andre indsatser. Derfor finder vi det også bekymrende, at Fakta-ark 1 med beskrivelse af eksisterende tilbud til udsatte stofbrugere mangler en beskrivelse af væresteder/lavtærskeltilbud (§104), som i høj grad har udsatte stofbrugere som brugergruppe og som tilbyder mange af de efterspurgte ydelser, jf. ovenstående om stofindtagelsesrummene i Odense, Aarhus og Vejle. Endelig vil vi bemærke, at oplysningerne om Reden i bilag 1 ”Tilbud til udsatte stofbrugere under Socialforvaltningen” er fejlagtige. Således tilbyder Reden mad, mødested/aktiviteter, støtte og omsorg, sundhed og helbred samt rådgivning til brugerne.
Læs høringssvar fra Kira West
Indsendt af:
Robert Olsen
Dato: 13. december 2018
Svarnummer:
3
Virksomhed / Organisation :
Kofoeds Skole
By:
København S
Postnr.:
2300
Vedr. høring om udsatte stofbrugere Vedr. udsatte grønlændere med afhængighed af rusmidler Udsatte grønlændere i København har der behov for en særlig opmærksomhed og en særlig indsats. Når man ser på rusmiddelindsatsen for udsatte grønlændere har Københavns kommune i en år række samarbejdet med Frederiksbergcenteret om behandling af rusmiddelafhængighed. Indsatsen og behandlingen har foregået på grønlandske. I sommeren 2018 gik Frederiksbergcenteret konkurs og samarbejdet stoppede. Siden da har der ikke været en særlig indsats for grønlandske rusmiddelafhængige stofbrugere (Hash, alkohol m.m.) i København på grønlandsk. Det mangler! Her er det vigtigt at understrege, at der i gruppe af udsatte grønlændere er mange, som taler dårligt eller mindre godt dansk og der er et behov for en anden tilgang end den sædvandelige danske sproglige tilgang. Det er naturligt at indsatsen for udsatte stofbrugere ikke kan være på mange forskellige sprog, men jeg mener, at vi har en særlig forpligtigelse overfor de borgere, som er en del af Det danske rigsfællesskab – også selv om de er født på Grønland. Man kunne foreslå, at et Rådgivningscenter i kommunen havde en særlig indsats for udsatte rusmiddelafhængige grønlændere evt. i samarbejde med en NGO, som arbejder med udsatte grønlændere. Man kunne bruge de penge, som tidligere har været brugt i samarbejdet med Frederiksbergcenteret til denne indsats. Hvis København kommune ønsker yderligere uddybning af høringssvaret, så uddyber jeg gerne høringssvaret. Robert Olsen Robert Olsen er forstander på Kofoeds Skole. Han har i 18 år været forstander på Mændenes Hjem. Han er medlem af Rådet for Socialt Udsatte og Formand for Frivilligrådet i København Kommune.
Læs høringssvar fra Robert Olsen
Indsendt af:
Robert Olsen
Dato: 13. december 2018
Svarnummer:
2
Virksomhed / Organisation :
Kofoeds Skole
By:
København S
Postnr.:
2300
I høringsmateriale bilag 1 er opregnet en lang række tilbud til udsatte stofbrugere i København kommunes socialforvaltning. En lang række af disse tilbud er ikke finansieret af Københavns kommune socialforvaltning, som det fremgår. Det gør overskriften misvisende eller indholdet forkert. En række af tilbuddene, som fremgår af listen er ikke tilbud, som er målrettet stofbrugere. Robert Olsen Robert Olsen Robert Olsen er forstander på Kofoeds Skole. Han har i 18 år været forstander på Mændenes Hjem. Han er medlem af Rådet for Socialt Udsatte og Formand for Frivilligrådet i København Kommune.
Læs høringssvar fra Robert Olsen
Indsendt af:
Robert Olsen
Dato: 13. december 2018
Svarnummer:
1
Virksomhed / Organisation :
Kofoeds Skole
By:
København S
Postnr.:
2300
Lokaludvalgene på Amager og på Nørrebro har tidligere fremsat forslag om at de er oprettes stofindtagelsesrum på Nørrebro (kunne være tilknyttet herberget i Hillerødgade ) og på Amager ( kunne være tilknyttet Sundholm) Det er der flere gode argumenter for. Antallet af dødsfald blandt stofmisbrugere er stadig højt i disse områder og for at mindske presset og løse nogle af problemerne på Vesterbro vil det være vigtigt at decentralisere løsningerne ved f.eks. at oprette stofindtagelsesrum i andre bydele. Robert Olsen Robert Olsen er forstander på Kofoeds Skole. Han har i 18 år været forstander på Mændenes Hjem. Han er medlem af Rådet for Socialt Udsatte og Formand for Frivilligrådet i København Kommune.
Læs høringssvar fra Robert Olsen