Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Oprettet: 7. januar 2019
Svarnummer:
4

Indsendt af

Kira West

Virksomhed / organisation

Reden København

Postnr.

1656

By

København V

Høringssvar

I Reden København genkender vi i store træk de udfordringer, der beskrives i afdækningen, og vi er enige i en lang række af de beskrevne input til justeringer af indsatsen. Vi støtter især den helt gennemgående pointe i materialet, at der er behov for mindre, mere differentierede stofindtagelsesrum i tilknytning til værestedsfunktioner med en højere grad af relationsarbejde, omsorg, rådgivning, brobygning mv. Dette behov gælder i særdeleshed for de mest udsatte stofbrugere, herunder kvinder. Af samme årsag er stofindtagelsesrummene i Odense, Aarhus og Vejle etableret i sammenhæng med § 104-tilbud, som netop kan tilbyde brugerne disse ydelser. Vi håber derfor meget, at man fra politisk vil tage højde for dette både i de kommende politiske drøftelser omkring den fremtidige indsats på området og i den pågående udbudsproces omkring stofindtagelsesrummet H17. For at skabe et mere nuanceret billede af området, mener vi, at der er behov for at skærpe afsnittet om udfordringer vedr. forskellige målgrupper. I udkastet bemærkes, at ”stofindtagelsesrummenes differentierede målgruppe er en mulig årsag til utryghed”, hvilket uddybes med, at det ”kan være mere utrygt for kvinder at komme i tilbuddene” (s. 7-8). Grundlaget for den konklusion er Brugerundersøgelsen af H17 (øverst side 8 henvises fejlagtigt til faktaark 5, men brugerundersøgelsen er i udkastet sammenfattet i faktaark 4), som bidrager med et fint generelt billede af brugernes oplevelser, men som på dette område synes noget spinkel: På baggrund af svar fra i alt 41 brugere, hvoraf kun 13 er kvinder, konstateres det med en temmelig positivt ladet formulering, at ”over halvdelen mener, at H17 er et trygt sted for kvinder” (s. 26). I selve brugerundersøgelsen, er det ikke muligt at se, om der er forskel på besvarelser fra kvinder og mænd, men det kan konstateres, at 9 respondenter svarer, at H17 ikke er et trygt sted for kvinder, og at 9 respondenter ikke ønsker at svare (jf. Brugerundersøgelsen, bilag B, spørgsmål 37). Det er vores erfaring, at de blandede målgrupper i høj grad skaber et utrygt miljø for de mest udsatte, og i særlig grad for kvinderne. Kvinderne er er lette ofre for vold, røveri, voldtægt og generel udnyttelse. Den udsathed gælder også i stofindtagelsesrummene, som ellers skulle tilbyde trygge rammer for alle udsatte. Eksempelvis har vi i Reden København i 2018 registreret 6 tilfælde, hvor kvinder har fortalt, at de er blevet voldtaget på H17 og dertil en række tilfælde, hvor de er blevet frarøvet deres stoffer Det er vores indtryk, at en uheldig kombination af et stort hus med blandede målgrupper og bemandingsproblemer har gjort kvinderne mere udsatte. Det tyder i materialet på, at det også gør sig gældende for andre særligt udsatte grupper. Derfor er der behov for mindre, differentierede fixerum, som i tæt samarbejde med andre aktører kan tilbyde målrettede sundheds- og socialfaglige indsatser. Det vil dels gøre det muligt at skærme de mest udsatte misbrugere (fx kvinderne), og derved reelt gøre det muligt at nå kommunens målsætning om at ”mindske generne forbundet med stofindtag” for disse grupper, dels sikre, at de enkelte målgrupper får en socialfaglig indsats, der passer til deres behov. Ambitionen om af tilknytte værested, socialfaglig indsats og brobygning til store stofindtagelsesrum har vist sig endog meget svær at realisere. Derfor oplagt at inddrage andre aktører, der arbejder med særlige målgrupper og kender kompleksiteten i deres situation. For kvinderne kræver det eksempelvis særlig faglig ekspertise om den stigmatisering, mennesker i prostitution lever med, hvis man skal etablere en relation og et godt grundlag for socialfagligt arbejde og brobygning til andre indsatser. Derfor finder vi det også bekymrende, at Fakta-ark 1 med beskrivelse af eksisterende tilbud til udsatte stofbrugere mangler en beskrivelse af væresteder/lavtærskeltilbud (§104), som i høj grad har udsatte stofbrugere som brugergruppe og som tilbyder mange af de efterspurgte ydelser, jf. ovenstående om stofindtagelsesrummene i Odense, Aarhus og Vejle. Endelig vil vi bemærke, at oplysningerne om Reden i bilag 1 ”Tilbud til udsatte stofbrugere under Socialforvaltningen” er fejlagtige. Således tilbyder Reden mad, mødested/aktiviteter, støtte og omsorg, sundhed og helbred samt rådgivning til brugerne.