Luftfoto over lokalplanområdet Ørkenfortet

Tillæg nr. 3 til lokalplan nr. 183 B&W-området ved Christianskirken 'Ørkenfortet' med kommuneplantillæg - Lokalplan nr. 183-3

Lokalplanen muliggør en omdannelse af bygningen, kendt som 'Ørkenfortet' ved Knippelsbro, til hotel.

Høringsfrist:

27. september 2018
Indsendt af:
Peter Michael Willer
Dato: 27. september 2018
Svarnummer:
19
Vedhæftede filer: 1
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Til Københavns Kommune. Dette er andet indlæg eller indsigelse fra mig i denne sag ang. ATP ejendomme og deres forslag til ombyggelse af Palle Suensons B&W bygning, til brug for den internationale hotelkæde Hilton. Jeg skriver af flere årsager, først og fremmest fordi jeg som beundrer af Palle Suensons virke og af denne bygning - en af hans hovedværker - begræder de forslag til forandringer som Henning Larsens Tegnestue har fremkommet med. Samt undrer mig over sætningen som ”at der tillades en ekstra tagetage i hele husets længde af arkitektoniske årsager.” Hvilke arkitektoniske årsager er dette? Jeg føler mig ikke overbevist om disse. En ting af størstedelen af indsigelser nævner at de ser en ekstra etage som en forværrelse af bygningen, men især for det omkringliggende bymiljø, så vel som ift udenrigsministeriet og indgangsportalsmotivet. Hvis vi kigger på den arkitektens egne ord om bygningen at istedet for at gå ind højden for at tækkes den oprindelige bygherres (B&Ws) krav om et stort areal, valgte at undgå højhuset og ikke at ødelægge byens silhuet (Christianskirkens tårn m.fl) for derimod at arbejde en dyb blok og et pakhus-inspireret motiv, bl.a pga dets placering ved de oprindelige B&W haller og pakhuse (Som sidenhen blev nedrevet til fordel for Henning Larsens nybygninger). Noget som en ekstra tagetage såvel som ballroom-tilføjelse ville ødelægge. Det leder over til min næste anke. Nemlig at Københavns Kommunes og embedsmændenes afvisning af at ville undersøge bevaringsværdierne ved denne bygning. Hvad man frygter ved en såkaldt SAVE undersøgelse, skal jeg ikke kunne svare på. Men jeg kan ikke helt forstå hvorfor man ikke kan få en uafhængig part til at forestå en sådan undersøgelse. Det kunne være de dygtige folk fra den nærliggende Arkitektskole, Det Særlige Bygningssyn eller andre kyndige folk. Opfordringen er ihvertfald videregivet endnu en gang. Om Palle Suensons kvaliteter kan der ikke herske nogen tvivl om med bl.a fredningen af hans bebyggelse Parcelgården må være bevis på. Havde dette været en Arne Jacobsen bygning, havde der lydt et ramaskrig - formentlig også hos de ikke arkitektinteresserede. Og i en sammenlignelig sag, har det nye Herman K. gjort en i mine øjne - omend ikke helt perfekt - så ihvertfald respektfuld transformering af Hans Chr. Hansens brutalistiske transformerstation på Bremerholm til et formfuldent hotel, med øjne for de bevaringsmæssige værdier der lå i det oprindelige hus. I disse tider med politisk farvede affredninger, er der ingen tvivl at selv hovedværker fra slut 50’erne såvel som 1960’ernes modernistiske arkitektur, er i fare. Især dem der har gjort brug af beton. Det virker næsten som om der er en lyst til at fjerne dennes periodes materialebrug og særkender, hvilket i min optik vil gå ud over vores fælles bygningsmæssige kulturarv - så dette må samtidig gerne være en opfordring til at K.K efterser og laver undersøgelse af kommunens bygninger opført efter 1940 og deres bevaringværdi. Især jævnfør forvaltningens oprindelige svar omkring en potentiel SAVE-registrering: “ Der findes ikke en SAVE-registrering, der omfatter bygningen, idet de i hovedtræk ikke er udført for bygninger efter 1940”. Og snakker vi om materialevalg og især bygningens ydre kvaliteter, skal der lyde en kraftig opfordre til at beholde facaden som den er, vinduerne og de stål-“persienner” der kan tages for. Det er både en stor del af bygningens DNA og noget af det som jeg mener er en del af den æstestiske kvalitet.At den kan åbne op og lukke helt i. Netop som også selve bygningens konstruktion og curtain wall princippet, som Grethe Pontoppidan fra Landsforeningen for bygnings- og landskabskultur nævner i hendes indlæg såvel som i dette blogpost http://arkitekturet.dk/modernisme-handle-with-care , er essentielle elementer. Slutteligt - og for at opsumere - vil jeg gentage at en etageforøgelse bør undgåes eller i så fald det i sidste ende ikke kan undgåes, så ikke være synlig fra gadeplan. Savner ihvertfald stadig svår hvorfpr dette er nødvendigt på den allerede store ejendom - og hvad er den”arkitektoniske” begrundelse” er? For københavnere mangler muligvis boliger, men ikke hotelværelser: Bygningen er foreslået at få byggeprocenten forøget med 25%, det er i sig selv gangske betragteligt, og b urde nedskaleres. Ligesom man efter min holdning, tager for meget plads på havnesiden af den offentlige “plads” og rum på kajen. Ballroom tilføjelse (samt den ekstra etage) forkludrer/ødelægger pakhus-tema eller formen.
Læs høringssvar fra Peter Michael Willer
Indsendt af:
Jesper Bergmann
Dato: 27. september 2018
Svarnummer:
18
Vedhæftede filer: 1
By:
København K
Postnr.:
1401
Høringssvar vedhæftet.
Læs høringssvar fra Jesper Bergmann
Indsendt af:
Sekretariatet
Dato: 27. september 2018
Svarnummer:
17
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Landforeningen for Bygnings- og Landskabskultur
By:
Ø
Postnr.:
1300
Landsforeningen for Bygnings- og Landskabskulturs høringssvar er vedlagt.
Læs høringssvar fra Sekretariatet
Indsendt af:
Indre By Lokaludvalg
Dato: 27. september 2018
Svarnummer:
16
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Indre By Lokaludvalg
By:
København K
Postnr.:
1466
Indre By Lokaludvalgs høringssvar er vedlagt.
Læs høringssvar fra Indre By Lokaludvalg
Indsendt af:
Christianshavns Lokaludvalg
Dato: 27. september 2018
Svarnummer:
15
Vedhæftede filer: 6
Virksomhed / Organisation :
Christianshavns Lokaludvalg
By:
København K
Postnr.:
1466
Christianshavns Lokaludvalgs høringssvar+bilag er vedlagt.
Læs høringssvar fra Christianshavns Lokaludvalg
Indsendt af:
Sekretariatet
Dato: 27. september 2018
Svarnummer:
14
Virksomhed / Organisation :
Landsforeningen for Bygnings- og Landskabskultur
By:
København K
Postnr.:
1300
Til Københavns Kommune København 27. september 2018 Vedr.: Forslag til tillæg nr. 3 til Lokalplan nr. 183 vedr. Ørkenfortet Landsforeningen for Bygnings- og Landskabskultur skal hermed komme med sine kommentarer til lokalplanlægning vedrørende Ørkenfortets omdannelse. Det er foreningens holdning, at Ørkenfortet har særlig høj bevaringsværdi og at dets arkitektoniske egenart og monumentale karakter knytter sig til den eksisterende ydre fremtoning. Kontrasten mellem plint og overbygning er afgørende. Plinten skal bevares lukket, tung og som en uoverdækket, helst offentlig tilgængelig ’terrasse’. Overbygningens ensartede, lette udtryk skal bevares. I Københavns Kommunens startredegørelse af marts 2018 er det indskrevet at ’Ørkenfortets bevaringsværdi som kulturarv vil blive undersøgt nærmere i forbindelse med lokalplanforslaget’. Tillæg nr. 3 til lokalplanforslaget indeholder et afsnit om ’Egenart’. Afsnittet beskriver lidt om Ørkenfortets kulturhistorie og samtidens industrielle byggeri, men når ikke til at vurdere kulturarvsværdien. Hverken ’kulturarv’ eller ’bevaringsværdi’ er nævnt i lokalplanen. Det er Landsforeningens holdning, at Ørkenfortet berettiger til en meget dybere undersøgelse med decideret bevaringssigte. Altså en værdisætning, som også må manifestere sig konkret i projektet. Landsforeningen vurderer, at Ørkenfortets bevaringsværdi som kulturarv især knytter sig til den ydre fremtoning, det klare uforstyrrede modernistiske formsprog, materialer og detaljer. Ørkenfortet indskriver sig i Københavns mest prominente modernistiske akse, der formidler et lag af byens historie, som bør værnes om med samme bevidsthed som f.eks. middelalderbyen og brokvarterene. Aksen er karakteriseret ved en nøje og velafbalanceret blanding af ’det historiske København’ (f.eks. Strandgade, kirken, Tietgens hus og Børsen) og det moderne København med trafikplanerne fra 1930 og frem, Nationalbanken, Tjæreborg, Lagkagehuset, Udenrigsministeriet. Af alle de moderne bygninger er Ørkenfortet den mest centrale og prominent placerede. Dét alene fortæller om dens kulturelle betydning. Ørkenfortets monumentale karakter ligger i det bevidste arkitektoniske samspil med den omkringliggende by, i dens placering som vidner om B&W’s samfundsbetydning og magt, samt i det forhold, at den klart refererer til datidens nyeste internationale arkitekturtendenser og dermed hævdede sin position som hovedsæde for en af Danmarks største og førende industrikoncerner. Ørkenfortets arkitektoniske egenart knytter sig både til det stilrene udtryk og bygningens tekniske kvalitet. Ørkenfortet er et emblematisk eksempel på den internationale modernisme, men i en udpræget dansk fortolkning. Bygningens høje tekniske kvalitet ligger i konstruktion, detaljering og materialebehandling. Landsforeningen ønsker at understrege, at bevaringshensyn er udtryk for fælles omsorg for byen og byens historie, som giver os identitet og livskvalitet. Ørkenfortet repræsenterer fornem dansk arkitektur, planlægning og ingeniørkunst. Ørkenfortet bidrager med sit kompromisløse, tidstypiske formsprog til Københavns kulturelle og fysiske diversitet. Bevaring af Ørkenfortet og større fokus på moderne kulturarv er en investering i fremtiden for både ejer og by. Med venlig hilsen, Grethe Pontoppidan / formand for udvalget for Nyere Tids Arkitektur
Læs høringssvar fra Sekretariatet
Indsendt af:
Jens Eskildsen
Dato: 26. september 2018
Svarnummer:
12
Vedhæftede filer: 1
By:
København K
Postnr.:
1402
Høringssvar er vedhæftet.
Læs høringssvar fra Jens Eskildsen
Indsendt af:
Kaj Munch
Dato: 23. september 2018
Svarnummer:
11
Virksomhed / Organisation :
E/F Løvens Gård & E/F Enhjørningens Gård
By:
København K
Postnr.:
1402
Københavns Borgerrepræsentation har offentliggjort forslag til tillæg nr. 3 til lokalplan nr. 183 B&W-området ved Christianskirken med tilhørende forslag til kommuneplantillæg. Hermed ønsker to ejerforeninger på Christiansbro, E/F Løvens Gård og E/F Enhjørningens Gård, at afgive høringssvar. Vi tilslutter os de i forslaget indeholdte planer om at: • fjerne den fæstningslignende mur ud mod Torvegade til fordel for åbne forretninger og barer mv. • etablere en fodgængerforbindelsen fra Torvegade til havnepromenaden, • etablere udadvendte aktivitet ud til promenaden. Vi kan ikke tilslutte os følgende af de i forslaget indeholdte planer om at: • øge den nuværende bebyggelsesgrad på 388 procent, • etablere tilkørsel til det kommende hotel fra Strandgade, • reducere parkeringskapaciteten i og omkring Ørkenfortet. Vi ønsker at udtrykke vores betænkelighed ved: • en forværring af de allerede kritiske trafikforhold i det befærdede Strandgade/Torvegade kryds, • en forværring af parkeringsforholdene på Christiansbro, hvor parkeringskapaciteten allerede er utilstrækkelig. Vi foreslår at: • tilkørsel til det planlagte hotel sker fra Knippelsbrogade, • der etableres forbud mod højresving ved udkørsel fra Knippelsbrogade til Torvegade, • bygherren sikrer, at der som minimum ikke nedlægges parkeringspladser, • der etableres en forgængerovergang over Torvegade på nordvest siden af Strandgade/Torvegade krydset, • en tilbygget etage på Ørkenfortet udformes med en rejst konstruktion der svarer til taget på det overfor beliggende Udenrigsministerium, • den ombyggede base ud mod Torvegade gøres smallere/indrykkes således at der skabes åbenhed og mulighed for beplantning, • beplantningen ud for Ørkenfortet langs Strandgade øges. I forlængelse af ovenstående finder vi behov for yderligere belysning af: • tilkørselsforholdene til det planlagte hotel, • sikring af et attraktivt og trafiksikkert byrum omkring Ørkenfortet, især i Strandgade, • tiltag der reducerer støjmæssige og trafikale gener under ombygningen. Med venlig hilsen, Kaj Munk Bent Wigotski Formand for E/F Løvens Gård Formand for E/F Enhjørningens Gård
Læs høringssvar fra Kaj Munch
Indsendt af:
Frode Neergaard
Dato: 23. september 2018
Svarnummer:
10
By:
København K
Postnr.:
1402
Forslag til tillæg nr. 3 til lokalplan nr. 183 B&W-området med tilhørende forslag til kommuneplantillæg – vedr. Ørkenfortet - er sendt i høring. Hertil sendes dette høringssvar. Forslaget om ændring af Ørkenfortet fra kontoranvendelse til hoteldrift hilses velkommen. Men – og der er tre store MEN – det forudsætter, at der ved og omkring Ørkenfortet findes rigtige løsninger på: 1. Byrummene 2. Trafikforholdene 3. Parkeringsforholdene. 1. Byrummene Der er bygget tæt langs havnepromenaden på Christiansbro. Et af byrummene udgøres af den relativt stille ende af Strandgade fra Torvegade hen mod Christianskirken. Undertegnede kan ikke støtte, at hotellet får adgang fra Strandgade. Der må ikke etableres et nyt vejareal og cykelparkering foran Ørkenfortet ud mod Strandgade. Bredden mellem Ørkenfortet og renæssancebygningerne overfor må bevares, herunder den uhindrede linjeføring fra Torvegadekrydset og ind under buen på Nordeabygningen. Til gengæld støttes det, at de nuværende 3 træer ved Ørkenfortets front mod Strandgade øges til, mindst, de foreslåede 5 træer. således at byrummet får et mere grønt præg. Ørkenfortets base ud mod Torvegade må gøres smallere. Hermed skabes luft i byrummet ind til Ørkenfortets facade. Det kan potentielt blive én af de store gevinster ved omdannelse af Ørkenfortet til hotel og gøre bygningen mindre fort-agtig. Undertegnede kan således ikke støtte, at den nuværende mur mod Torvegade “erstattes af en ny tung stueetage”. Tværtimod må der være lethed langs Torvegade (med eller uden publikumsorienterede funktioner). Der foreslås etableret beplantning af buske eller træer langs Ørkenfortets front mod Torvegade, - gerne også en vandkunst. Undertegnede støtter, at der etableres åbne, publikumsorienterede funktioner ud mod havnepromenaden. Der må sikres størst mulig bredde på havnepromenaden, som udgør en del af Havneringen. Det skyldes også Havnebussens anløb på denne strækning. Den foreslåede forbindese mellem Torvegade og havnepromenaden hilses hjerteligt velkommen. Dette forhold samt etableringen af Lille Langebro forventes at give øget gang- og cykeltrafik langs denne stækning, hvilket understreger behovet for størst mulig bredde i byrummet langs Ørkenfortets front mod havnen. 2. Trafikforholdene Torvegade/Strandgade-krydset er blandt Københavns travleste. Det er helt afgørende, at ændring af Ørkenfortet til hotel ikke forværrer trafikforholdene i og omkring krydset, herunder i Strandgade hen mod Christianskirken. Bl.a. derfor kan undertegnede ikke støtte, at der etableres tilkørsel til hotellet fra Strandgade. Det skyldes bl.a. trafiksikkerheden i forb.m. højresving fra Torvegade ind ad Strandgade. Indkørslen må ske fra Knippelsbrogade. Det er den eneste rigtige løsning. Hotellets indgang kan eventuelt etableres i Knippelsbrogades sydøstvendte ende. Men adgang og al tilkørsel hertil må ske fra Knippelsbrogade. Det gælder busser, taxaer, kunder og personale. Tillige må opmarchering af taxaer og busser ske fra Knippelsbrogade, ligesom der her, om påkrævet, må etableres øget cykelparkering. Der henvises til forslag fra Svend Aage Schiermacher, som har afgivet høringssvar om tilkørsel ad Knippelsbrogade. Trafikken på Strandgade hen mod Christianskirken og ind på Christiansbro må ikke forværres af øget biltrafik, herunder taxaer og busser. Derfor er det afgørende, at der ved udkørsel fra Knippelsbrogade etableres forbud mod højresving ad Strandgade. Der henvises i forslaget til tillæg til lokalplan til, at kørsel langs Knippelsbrogade og havnepromenaden ud for Ørkenfortet kan nedlægges. Det kan undertegnede, bl.a. grundet ovennævnte, ikke støtte. Undertegnede foreslår, at der etableres en fodgængerovergang i Torvegade/Strandgade-krydsets nordvestvendte side. Hermed vil trængslen af den allerede store mængde fodgængere i krydsets øvrige fordgængerovergange mindskes, og trafiksikkerheden for disse bløde “trafikanter” forbedres. 3. Parkeringsforholdene Parkeringsforholdene på Christianshavn, herunder Christiansbro, er stærkt pressede, hvilket bl.a. skyldes udstedelse flere parkeringstilladelser end der er kapacitet til. Derfor er det afgørende, at Ørkenfortets omdannelse til hotel ikke forværrer de allerede utilstrækkelige parkeringsforhold. Omdannelse til hotel må således ikke forringe parkeringsmulighederne i Strandgade og omkringliggende gader, hvorfor bygherren må sikre, at der ved hotellet etableres mindst lige så stor parkeringskapacitet som det forventede antal brugere af hotellet. --- Omdannelsen af Ørkenfortet til hotel giver velkomne muligheder for at foretage tiltrængte forbedringer af byrum, trafik- og parkeringsforhold omkring Ørkenfortet. Ved at følge de ovenfor nævnte forslag og anvisninger vil disse muligheder kunne indfries til glæde for alle parter. Frode Neergaard
Læs høringssvar fra Frode Neergaard
Indsendt af:
Birgitte Schiermacher, indretningsarkitekt
Dato: 21. september 2018
Svarnummer:
9
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Strandgade 14s ejerforening
By:
Kbh.k
Postnr.:
1401
Det er offentlig kendt, at vi Christianshavnere og Christianshavns Lokaludvalg er imod, at der bygges en ny etage ovenpå den nuværende, højtliggende parkeringsplads. Denne mening deler vores ejerforening, men dersom dette ikke kan efterkommes, opfordrer jeg til, at tilbygningen etableres med en så lav etagehøjde som muligt, for ikke at genere de historiske nabopalæer mere end højst nødvendigt.
Læs høringssvar fra Birgitte Schiermacher, indretningsarkitekt
Indsendt af:
Mikki Østergaard
Dato: 20. september 2018
Svarnummer:
8
Virksomhed / Organisation :
Københavns Ejendomme & Indkøb
By:
København NV
Postnr.:
2400
Københavns Ejendomme & Indkøb skal hermed, som udlejer (og på vegne af Teknik-og Miljøforvaltningen som ejer) af ejendommen under Knippelsbro, vende tilbage med kommentarer til lokalplanforslag nr. [x]: Københavns Ejendomme & Indkøb gør opmærksom på, at den påtænkte etablering af en trappe fra promenaden (som går under broen) til Torvegade på siden af broen vil påvirke ejendommen under Knippelsbro markant. Ud fra de indtil videre fremviste tegninger vil trappen komplet overdække 4 ud af 5 vinduer til lejemålet samt halvdelen af det sidste. Dette vil begrænse anvendelsen af lejemålet og mulighederne for udvikling heraf, hvilket kraftigt vil påvirke ejendomsværdien negativt. For at kunne realisere det i lokalplanforslaget beskrevne projekt ønsker ATP at købe eller få brugsret til et mindre vejareal. Københavns Ejendomme & Indkøb drøfter i øjeblikket sammen med TMF denne problemstilling med ATP og arbejder på en samlet løsning af ATPs og Københavns Ejendomme & Indkøbs udfordringer med projektet.
Læs høringssvar fra Mikki Østergaard
Indsendt af:
Svend Aage Schiermacher
Dato: 15. september 2018
Svarnummer:
7
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Strandgade 14s ejerforening
By:
Kbh.k
Postnr.:
1401
Baggrund og indstilling til Hiltonhotelbyggeriet.
Læs høringssvar fra Svend Aage Schiermacher
Indsendt af:
Svend Aage Schiermacher
Dato: 15. september 2018
Svarnummer:
6
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Strandgade 14s ejerforening
By:
Kbh.k
Postnr.:
1401
Vedlagt som bilag høringssvar om trafiksituationen ved det kommende Hiltonhotel
Læs høringssvar fra Svend Aage Schiermacher
Indsendt af:
Hanne Vilien
Dato: 3. september 2018
Svarnummer:
5
By:
København K
Postnr.:
1402
På borgermødet d. 19. august blev der talt meget ombygningen af Ørkenfortet til hotel men meget lidt om de trafikale forhold i forbindelse med hoteldriften. Det blev dog omtalt, at det var intentionen at kommende bus, taxa og lastbiltrafik til hotellet skulle køre ned langs hotellet og vende på havneområdet. Fra min bolig på hjørnet af Johan Semps Gade og Nicolaj Eigtveds Gade oplever jeg ofte at busser og lastbiler bruger dette hjørne til vendeplads. Man kunne frygte at denne praksis vil øges da forholdene på kajområdet ved hotellet er meget snævre som vendeplads for busser og lastbiler. Det vil skabe larm, utryghed hos gående og cyklende, ødelæggelse af brostensbelægningen og nedkørsel af vejskilte. Det vil modvirke de planer der er fremsat af lokaludvalget om at gøre Johan Semps Gade til et mere rekreativt område. Jeg vil derfor anmode om at man indtænker en plan for hvordan man undgår at taxaer og tung trafik vil benytte det stille og menneskevenlige område omkring Johan Semps Gade til gennemkørsel og vendeplads ligesom der bør indtænkes p-pladser til gæster og personale for et hotel af det omfang der er planlagt.
Læs høringssvar fra Hanne Vilien
Indsendt af:
Christian Aarø
Dato: 29. august 2018
Svarnummer:
4
Virksomhed / Organisation :
no.2
By:
København K
Postnr.:
1402
Ser frem til at få en storslået nabo med stort potientiale for områdets andre hospitality virksomheder samt en forskønnelse og åbning af Ørkenfortet.
Læs høringssvar fra Christian Aarø
Indsendt af:
Flemming Pless
Dato: 17. august 2018
Svarnummer:
3
Virksomhed / Organisation :
Sognepræst Christians kirke
By:
København K
Postnr.:
1401
I forbindelse med at Ørkenfortet tænkes ombygget til hotel, skal jeg bemærke, at der i forvejen er en ret stor mængde trafik ved krydset af Strandgade/Torvegade. Jeg skal derfor indvende mod projektet, at det projektet bør have en klar plan for transport til og fra hotellet samt en overvejelse af, hvad man tænker i forhold til hyppighed af grønt lys fra Strandgade og fortrins til højre eller til venstre ad Torvegade. Der ventes allerede meget længe på grønt lys så der skabes lange køer i gaden i myldretiderne.
Læs høringssvar fra Flemming Pless
Indsendt af:
Ole Rasmussen
Dato: 11. august 2018
Svarnummer:
2
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Christianshavnernet
By:
Vejby
Postnr.:
3210
Uddraget som kan læses nedenfor er hentet fra fremstillingen ”På jagt efter nye horisonter”. Christianshavnernets Skriv kan i sin fulde længde med fotos og links læses i vedlagte Word dokument eller på http://ChrHavn.dk. Et brokvarter under afvikling. Den aktuelle udvikling på Christianshavn, hvor Ørkenfortet, det oprindelige B&W hovedsæde på Christiansbro, skal give plads til et femstjernet Hilton hotel, vil betyde en yderligere amerikanisering af byrummet. Et byrum, som i dag stort set er overtaget af en Burger- og Pizza kultur, og andre former for Take Away, som henvender sig til folk på gennemrejse. En afvikling af det lokale handelsliv og miljø er en naturlig konsekvens. Hotel Mariott m.fl. domiciler på Kalvebod Brygge, ikke langt fra Ørkenfortet, toner i forvejen frem på nethinden som en tom og uvedkommende skal, og den øgede turisme er med udbygningen af flere hoteller i Københavns City løbet løbsk. På Christianshavn skal Søkvæsthuset i Ovengaden, og Kuglegården på Arsenaløen, den tidligere Forsvarskommando, også istandsættes til eksklusive hoteller, som vil få en yderligere forringelse af et lokalt christianshavnermiljø som konsekvens. Det sker samtidig med, at mange af de 2 vær. boliger på mellem 42 og 55 m2 udlejes som uforglemmelige rejsetilbud gennem AirBnb. Udlejning på dags-, uge- eller weekendbasis til priser fra 100 € i døgnet spreder sig som en steppebrand. De mange forældrekøb i hotel Aladdin, gennem årtier beboet af studerende på kortvarig gennemrejse, er i dag på vej til at blive fortrængt, så ejerne i stedet kan tjene nogle hurtige penge. Dette ny turistmekka får Christiania og en badeanstalt som nabo, hvor en moderne udgave af Sofies Bad skal placeres på Papirøen. Øen er bedre kendt som Havnens Perle og er oprindelig døbt Christiansholm. Badet skal vistnok indrettes med "billige" almene +boliger på toppen. Turismen og de mange events året rundt i byens smalle gader og stræder sætter samtidig dagsordenen for fremkommeligheden, og det har nok en gang den konsekvens, at de lokale miljøer i de centrale bydele sander til i isolation, ikke mindst på Christianshavn, som ikke længere udvikler sig, men stille og roligt udraderes som kvarter. For at vende tilbage til udgangspunktet, så giver det ikke mening at skrive om en bydel på skrump, et kriminelt Christiania, eller de historiske fakta om bydelen, som udførligt kan læses på andre sider, som fx på Wikipedia. Den lokale debat er flyttet fra forsamlingshuset til grupper på Face Book, hvis en lokal debat ellers eksisterer, for en Christianshavn debat har aldrig for alvor slået an i bydelen. Vi antager det skyldes de meget forskellige miljøer i de 4 kvadranter, som indbyrdes ikke har meget til fælles. Lokaludvalget (et kommunalt drevet forum forbeholdt bydelens foreninger), med hovedsæde i Beboerhuset og et sekretariat på Rådhuset, har valgt at benytte Christianshavns Kvarter, med udstyr betalt af lokaludvalgets kasse, som bydelens officielle talerør. Siden omtaler så vidt vides fortsat det lokale stof, som ikke kan udgives i kommunalt regi. Da de amerikanske pengemaskiner som TripAdvisor, Trivago og andre af samme type også har kastet sig over Christianshavn med udførlige guider til seværdigheder, hoteller og restaurationer, så er vor oprindelig gode placeringer på den amerikanske søgemaskine Google enten fjernet eller flyttet ned på side 30. Synligheden er i 2018 betragtelig reduceret. I den danske debat er "Ånden" genopstået fra graven som en uundværlig værdi, og religion har i mange kredse taget magten fra Fornuften. Uden Ånden som ledetråd for vor eksistens er vi fortabte sjæle, mener bl.a. Kulturministeren. Da den kristne religion i dens forskellige forklædninger undertrykker den individuelle frihed, så må Ånden og dens konforme livsopfattelse opfattes som et sjældent paradoks i en liberal sjæl. Men paradokser er ikke forbeholdt kristne sjæle, for også de lokale Metro-Donalder ansat i byens forvaltning er heller ikke nemme at tumle. Grådigheden på Rådhuset har erstattet Fornuften, som har konsekvens for byplanlægningen, og i denne abstrakte virkelighed har vi kastet håndklædet i ringen, og indstiller vore skriv. Ud fra en nostalgisk betragtning vil vi stadig lægge nogle dagsaktuelle fotos fra Christianshavn op som et særtillæg. Kort om historien…..(Desværre kan kun PDF filer kan uploades)
Læs høringssvar fra Ole Rasmussen
Indsendt af:
Metroselskabet I/S
Dato: 6. august 2018
Svarnummer:
1
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Metroselskabet I/S
By:
København
Postnr.:
2300
Se venligst vedhæftede bilag.
Læs høringssvar fra Metroselskabet I/S