Nej tak til 2-timers P-zone! Teknik- og Miljøforvaltningens forslag vil ikke løse nogen problemer, ligesom den tidligere 2-timers parkeringszone i kvarteret ikke løste noget for nogen (andre end kommunen, der kunne opkræve en afgift hist og her).
Kort sagt vil det ikke hjælpe noget fordi:
- Det er som regel ikke svært at finde en plads i dagtimerne, men først efter kl. 19, hvor de fleste af beboerne er kommet hjem
- Hovedparten af pladserne optages af personbiler tilhørende beboerne (i og udenfor de tidsrum hvor det kan være svært at parkere)
- de fleste af erhverskøretøjerne, som holder her, "hører" faktisk "til" og vil derfor kunne få en licens
- antallet af parkeringspladser som forslaget ville "frigøre" er minimalt, og det vil ske på de forkerte tidspunkter (nemlig på tidspunkter hvor der egentlg er pladser nok).
Forslaget vil derimod være til stor gene for beboerne:
- fordi man ikke vil kunne have parkerende gæster, barnepiger, håndværkere etc. i dagtimerne
- fordi man ikke vil kunne få licens til biler man låner (f.eks. til flytning, indkøb)
- fordi man ikke vil kunne få licens til køretøjer man lejer (f.eks. fordi man ikke har bil til hverdag og/eller har brug for en stor kassevogn, eller fordi ens egen bil er på værksted)
- fordi mange håndværkere, vil skulle betale for parkering, når de er ude for at servicere beboerne, en regning som i sidste ende kun kan sendes videre til kunden
- fordi at nok kan man opnå licensen gratis, men dette bliver endnu en ting man skal bøvle med, og som kan give problemer f.eks. ved bilskifte, udskiftning af forrude o.l. Som pointeret i et andet høringssvar er det også almindeligt at f.eks. 2 biler tilhørende en husstand på 2 (eller flere) personer er indregistreret til samme ejer, og derfor vil skulle omregistreres for at opnå en licens til hver bil.
- det vil ikke være muligt at parkere med en lånt eller lejet trailer
- der kan være vanskeligheder for beboere med fri bil ordninger, hvor bilen er indregistreret i arbejdsgivers navn
Jeg vil i det følgende gennemgå i detaljer, hvorfor Teknik- og Miljøforvaltningens forslag ikke vil være til fordel, men til gene for beboerne:
Problemet:
Vanskelighederne med at finde en P-plads skyldes ikke at det er de "forkerte" som holder her, men at antallet af P-pladser i hele Københavnsområdet er utidssvarende i forhold til byens befolkingstal og sammensætning. Begrænsninger i parkering for ét område har derfor i bedste fald meget ringe virkning, ud over at være til gene for beboerne - for når biler tvinges til at parkere på bestemte steder, bliver den overordenede udnyttelse af de P-pladser, som byen nu engang har, mindre effektiv. Bilisten parkerer jo ikke for at genere andre, men fordi der er et legitimt behov for at parkere køretøjet ét eller andet sted.
Hvis kommunen for alvor ønsker at afhjælpe beboernes parkeringsproblemer, burde der i stedet arbejdes med at oprette flere parkeringspladser; det må nu engang forventes at familier, og især folk som passer et arbejde, kan have brug for at parkere en bil for at få hverdagen til at hænge sammen.
Det er IKKE min oplevelse at det er vanskeligt at finde P-pladser mellem kl. 8 og kl. 19, hvor forslaget ville være gældende. Faktisk starter udfordringerne først fra omkring kl. 19., hvor de fleste af beboerne er hjemme bl.a. for at spise aftensmad. Rigtig svært at finde en plads bliver det fra ca. kl. 22.30, hvor også de beboere, der har været ude på besøg/restaurant o.l., er kommet hjem igen - for at sove, fordi det er mennesker som bor her - og som derfor stadig ville holde her, hvis forslaget blev indført.
Erhvervskøretøjer:
Det er korrekt at her holder enkelte erhvervskøretøjer, men langt de fleste af dem tilhører virksomheder i området, og ville derfor kunne opnå en licens (og naturligvis skal de også kunne dét, ellers bliver det umuligt at drive virksomhed). Andre erhverskøretøjer er montørvogne, som benyttes af beboere, og som med sikkerhed vil blive udstyret med den såkaldte "erhvervspluslicens", og derfor vil kunne holde her lovligt alligevel (hvilket i øvrigt også er i orden - det er godt for både miljø og effektivitet at en montør kan køre direkte til sine opgaver, uden først at skulle hente sin montørvogn et andet sted).
Den foreslåede P-ordning vil altså ikke løse noget i forholdet til erhverskøretøjer, idet langt de fleste fortsat vil kunne holde lovligt her (som det sig hør og bør).
Metro-brugere:
Det er korrekt at der holder enkelte biler, som tilhører folk der har taget metroen til indre by. Det er vel også hensigten med at have en metro, at folk fra områder, der mindre velforsynede med offentlig transport, kan tage hertil og parkere uden for indre by (for at lette trafikalt pres på indre by osv.), og så tage metroen ind. Langt størsteparten af disse parkeringer sker i dagtimerne, hvor vi beboere alligevel er på arbejde - jeg finder det særdeles hensigtsmæssigt at "min" plads kan udnyttes af metroens brugere i de timer, hvor min bil er væk. Dette kan vel kun være til fordel både for miljø og for erhvervs- og kulturlivet i indre by.
I de timer, hvor det er svært at finde parkering, er det et fåtal af pladser som optages af metro-brugere.
Såfremt Københavns Kommune ønsker at hjælpe beboere ved Lergravsparken og andre stationer, samt metro-brugerne, vil jeg foreslå at der arbejdes på at oprette dedikerede P-pladser netop til metro-brugere (evt. hvor man skal købe en billet for at få adgang). Ved Lergravsparken kunne disse nemt oprettes på de uudnyttede arealer over selve stationen.
Pendlere:
Som beskrevet under metrobrugere er det vel blot hensigtsmæssigt at mennesker med arbejde i indre by har mulighed for at parkere længere ude, og tage offentlig transport til indre by for at passe deres arbejde. Alternativt ville de være nødt til at medbringe bilen til indre by, med øget trafikal belastning og behov for parkering dér til følge. Pendlerne er generelt ikke til væsentlig gene for beboerne, idet pendlerne netop kører igen efter almindelig arbejdstid, omkring eller endda inden det tidspunkt hvor arbejdende beboere kommer hjem.
Såfremt Københavns Kommune ønsker at hjælpe beboere her (og ved andre stationer) af med pendlerparkeringerne, må jeg foreslå at der arbejdes med at oprette flere P-pladser ved arbejdspladserne i indre by, og/eller at der oprettes dedikerede p-pladser til pendlere ved udvalgte stationer, evt. hvor man skal have pendlerkort for at få adgang.
Lufthavnsbrugere:
En sjælden gang imellem holder her biler, hvis ejere har taget metro/bus til lufthavnen; jeg skønner at det på et hvilket som helst tidspunkt drejer sig om maksimalt 2 eller 3 biler i hele kvarteret, med størst frekvens inden for 100 m af stationenen (hvor vi bor). Brugerne af disse biler er typisk på meget korte rejser, hvor de oftest er tilbage inden for et døgn. Kun to gange har jeg observeret en "fremmed" bil holde her i en uge eller mere. Årsagen til dette fænomen er at lufthavnen hæmningssløst udnytter deres kunders parkering som en pengemaskine, og at der skal reserveres lang tid i forvejen, for at få en blot nogenlunde prisrimelig takst ude på en mark langt fra lufthavnen. Såfremt København Kommune ønsker at hjælpe beboerne her (og ved andre metro/tog-stationer) af med disse (relativt få) parkeringer, vil jeg opfordre kommunen til at gå i dialog med lufthavnen omkring deres parkeringspolitik og priser, således at lufthavnens brugere kan parkere ved lufthavnen på rimelige vilkår. Endelig kunne der også oprettes dedikerede "lufthavns-p-pladser" ved udvalgte metro/tog-stationer tæt på de større indfaldsveje.
Alt i alt: den foreslåede ordning løser ikke, men skaber tværtimod problemer og besvær både for kommunen (der skal administrere den) og især for beboerne.
Endelig er der, så vidt jeg ved, ikke lovhjemmel for at inddrage områdets mange private fællesveje i en sådan ordning. Ordningen vil således medføre et stærkt øget parkeringspres på fællesvejene, hvor flertallet af beboerne ellers foretrækker at parkere.
99% af de som parkerer hér, gør det ikke for sjov, men fordi de bor her (langt de fleste) og/eller har et ærinde her, og derfor vitterlig har et legitimt behov for at parkere. Yderligere begrænsninger i parkeringsmulighederne vil derfor blot medføre at det samme antal biler, alle med licens, vil slås om de samme pladser som hidtil.