Virksomhed / Organisation :
Nørre Fælled Skole
Høringssvar vedrørende modersmålsundervisningen
Nørre Fælled Skole, som er en af Københavns to heldagsskoler, underviser i dette skoleår og næste skoleår i 3 modersmål urdu, somali og arabisk for elever fra 1. – 5. klasse. Disse modersmålshold er udelukkende for skolens elever. Næste skoleår vil der være ca. 48 elever som benytter dette tilbud. Skolen ønsker at forsætte med modersmålsundervisningen, som den er skitseret i model 2. Det vil sige placeret på hverdage på de enkelte skoler. Dette ønske har vi på baggrund af følgende overvejelser:
• På skolen er der en meget tæt sammenhæng mellem den tosprogede undervisning (støtteundervisning ved hjælp af modersmålet og dansk) og modersmålsundervisningen. Det er de samme lærere, der underviser i begge dele, og der er i en vis udstrækning også sammenfald i forhold til elevgruppen. Det vil sige, at modersmålslærerne har et stort elevkendskab og kendskab til almenundervisningen i klasserne. Denne viden kan udnyttes til at skabe sammenhæng mellem almenundervisningen og modersmålsundervisningen.
• Skolens tre modersmålslærere har samtidig en stor rolle i forhold til forældresamarbejde. Dels deltager de som tolke ved diverse forældresamtaler, forældremøder og forældrearrangementer. Men ud over opgaven som tolke, har de også en opgave som kulturformidlere og formidlere i skolehjemsamarbejdet, idet de via modersmålsundervisningen og den tosprogede undervisning også har en sproglig, faglig og social indsigt vedrørende den enkelte elev.
• Da Nørre Fælled skole er heldagsskole, og dermed har en udvidet undervisningstid også i forhold til skolereformens timetal, er modersmålsundervisningen placeret inden for den samlede undervisningstid på 1. – 5. klassetrin. Det betyder, at alle elever undervises i ”Mit sprog” i 3 lektioner om ugen. Det vil sige, at alle skolens elever på disse klassetrin enten undervises i urdu, somali, arabisk, dansk som andetsprog eller dansk i disse 3 lektioner. Derudover undervises alle elever selvfølgelig i det obligatoriske antal dansklektioner. Skolen finansierer selv undervisningen i dansk som andetsprog og dansk ud fra den almene tildeling til heldagsskolen.
• Undervisningsministeriet har for tiden iværksat diverse forsøg omkring modersmålsbaseret undervisning, som forventes afsluttet i 2015. Nørre Fælled Skole vurderer, at det vil være hensigtsmæssigt at afvente resultatet af disse forsøg, før der bliver lavet ændringer i modersmålsundervisningens placering.
Hvis Børne- og Ungdomsudvalget skulle beslutte at gennemføre model 1 for modersmålsundervisnings placering, vil Nørre Fælled Skole i lighed med Tingbjerg Heldagsskole ønske at fortsætte med den nuværende ordning, da modersmålsundervisningen og den tosprogede undervisning er en meget velintegreret del af skolens virke. Ligeledes har vi kun elever fra egen skole, der deltager i modersmålsundervisningen på skolen.
På skolebestyrelsen vegne
Morten Østergaard Jensen
Skoleleder
Nørre Fælled Skole