Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Oprettet: 22. maj 2014
Svarnummer:
34

Indsendt af

Rådmandsgades skole - Forældrebestyrelsen

Postnr.

2200

By

Kbh. N

Høringssvar

Skolebestyrelsen ved Rådmandsgades skole er af den holdning at den bedste fremtidige løsningsmodel er at bevare den frivillige modersmålsundervisning som en del af skoledagen på hverdage, altså model . Vi kan se flere fordele ved dette og en del ulemper ved at placere modersmålsundervisningen om lørdagen. Vi er ikke tilhængere af 6-dages skoleuge for nogen, ej hellere for de børn der på frivilligt grundlag vælger modersmålsundervisningen til. Vi mener det er vigtigt at kunne holde helt fri i weekenden og derved få et afbræk fra skolen. At bruge lørdage til undervisning vil være et for stort indgreb i både børn, forældre og underviseres fritid til at vi kan forsvare denne løsning. Vores frygt er at modersmålsundervisningen ved at lægge timerne om lørdagen - og ved at samle undervisningen centralt på kun en skole i området, langsomt vil komme til at dø hen på grund af manglende opslutning - dette mener vi vil være en meget uheldig tendens taget i betragtning at forskning gentagende gange har peget på vigtigheden af at tillære sig modersmål parallelt med danskundervisningen. Vi har spurgt en udvalgt gruppe forældre til tosprogede elever og bliver støttet i vores holdning af brugere af modersmålstilbuddet - svaret lyder at de ikke vil i skole om lørdagen. Vi mener desuden at der er mange fordele ved at have modersmålsundervisere knyttet tæt til de enkelte skoler i hverdagen, da de udover at varetage selve modersmålsundervisningen også indgår i skolens daglige virke, især i den tosprogede undervisning; disse undervisere kender skolemiljøet og eleverne på skolen godt og kan derfor med nemhed indgå i undervisningen som vikar eller supplement til den øvrige lærerstab - dette er en dynamik vi finder vigtig både for elever og undervisere. Vi kan godt frygte at vilkårene for modersmålslærerne bliver forringet ved at lægge undervisningen på lørdage og at det dermed på længere sigt kan føre til en meget uheldig mangel på modersmåls- og tosprogslærere.