Ny budgetmodel for rengørings- og gårdmandsområdet på daginstitutioner

Ny budgetmodel for rengørings- og gårdmandsområdet på daginstitutioner

Høringsfrist:

15. august 2012
Indsendt af:
Nordtoftegaard Udflytterbørnehave
Dato: 15. august 2012
Svarnummer:
66
By:
Solrød Strand
Postnr.:
2680
Høringssvar vedrørende omlægning af rengøring og gårdmandstimer. Indledningsvis vil vi gerne rose Københavns Kommune for den indsats, der ligger til grund for omlægning af rengørings – og gårdmandstimer. Der er lavet et grundigt undersøgelsesarbejde. Det har længe undret, hvorfor tildelingen af især gårdsmandstimer var så uens. Det har virket tilfældigt, hvordan timerne er fordelt. Det er derfor tilfredsstillende, at der udarbejdes gennemskuelige, objektive kriterier. Der er 3 punkter vi gerne vil bede politikkerne om at tage højde for: For det første Det fremgår af materialet, at der kun tildeles gårdmandstimer til udendørs opgaver. I dag bruger vi gårdmanden til at løse mindre indendørs opgaver, f.eks. skifte pærer, rense afløb, afkalke vandhaner, lufte radiatorventiler. Vi ønsker, at der i tildelingskriterierne tages højde for, at der fortsat er timer til sådanne opgaver. For det andet: I høringsmaterialet er nævnt, at prisen er regnet ud således at opgaven kan løsen af Københavns rengørings- og gårdmandskorps. Vi har mundtligt fået oplyst, at det også gælder udflytterbørnehaver – altså at Københavns kommune konkret kommer ud til udflytterstedet – i vores tilfælde til Jersie. Det fremgår ikke af det udsendte høringsmateriale, hvordan udflytterbørnehaverne er stillet. Det er afgørende for vores stillingtagen til forslaget, at det skriftligt bliver bekræftet, at kommunen også kommer til Jersie under de samme rammer som gør sig gældende for institutioner beliggende i Københavns kommune . For det tredje I det udsendte materiale er prisen på rengøring i Nordtoftegaard Udflytterbørnehave sat for lavt. Der er ikke tildelt midler til rengøring af vores opsamlingssted Mosesvinget 1 – selv om det er opmålt til at skulle rengøres med 3,75 timer pr. uge. Det forventer vi bliver ændret. Venlig hilsen Anette Bødker Rasmussen Pernille Fich Næstformand f. forældrebestyrelsen Leder
Læs høringssvar fra Nordtoftegaard Udflytterbørnehave
Indsendt af:
Finn Kristensen
Dato: 15. august 2012
Svarnummer:
65
Virksomhed / Organisation :
Grøndalsvængets Skole og KKFO Fynshuse
By:
København
Postnr.:
2400
Høringssvar vedr. Ny budgetmodel for rengørings- og gårdmandsområdet på daginstitutioner Fritidshjemmet Fynshuse og Grøndalsvængets skole indledte i 2010 et samarbejde, med henblik på at blive en KKFO. Dette blev vedtaget med virkning fra 1.4.2011. KKFO’en er ikke lokalemæssigt integreret med skolen, men beliggende i egne separate bygninger fordelt på 2 matrikler med 500 meter imellem. KKFO’en har egne lejekontrakter, fordelt på de to matrikler hvor den ene er en standartlejekontrakt med Københavns Ejendomme. KKFO’ens anden lejekontrakt er en 3.mands lejekontrakt, hvor vedligeholdelsespligten endnu ikke er afklaret. Vi har følgende punkter vi gerne så nærmere beskrevet, forud for en vedtagelse af de ændrede budgetforudsætninger: • Kompensation for fordeling på flere matrikler (og afstand), eks. tid til transport imellem de enkelte matrikler. • Forskelligt behov for vedligeholdelse på de enkelte matrikler (gammel / nye bygninger o.s.v.). • Manglende hensyntagen til behov for ekstra rengøring m.v. i forbindelse med tidlig indskrivning (eks. førskolebørn). • Ingen minimumsnormering for udmelding af budget/ramme til gårdmand og rengøring. • Der tages ikke individuelle hensyn til behov for ekstra opsyn / rengøring af udearealer i områder med eks. mange dyr, kanyler på legepladser, samt lokalområdets udnyttelse af området m.v. • Ekstra ressourceforbrug i forbindelse med udvidet åbningstid. • Styring af tekniske installationer. • Uens lejevilkår på de enkelte matrikler. • Forskellige ansættelsesvilkår på skole og KKFO (40 ugers arbejde p.a. på skole). • En klar udmelding på hvilket rengøringsniveau man ønsker på de enkelte enheder. • Ekstra udgifter til løn til bl.a. teknisk personale i forbindelse med m2 udvidelser og koordinatorfunktioner. • Afklaring af eventuelle overenskomstmæssige forskelle i forhold til skolebetjente og gårdmænd på institutionsområdet. Grøndalsvængets skole og KKFO Fynshuse er derfor noget uforstående overfor det fremsendte materiale til brug for høringen. Umiddelbart kan vi godt se nogle gode ting i enkelte principper i forhold til budgetudmelding. Vi skal derfor opfordre til yderligere dialog bl.a. i forhold til ovenstående punkter. Med venlig hilsen Grøndalsvængets skole og KKFO
Læs høringssvar fra Finn Kristensen
Indsendt af:
Merete Serner Pedersen
Dato: 15. august 2012
Svarnummer:
64
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Gasværksvejens Skole
By:
København V
Postnr.:
1656
Læs høringssvar fra Merete Serner Pedersen
Indsendt af:
Anette thor Straten
Dato: 15. august 2012
Svarnummer:
63
Virksomhed / Organisation :
KKFO Uglen 37621
By:
Kbh. NV.
Postnr.:
2400
Vi her på Uglen har en nyetableret inst. med rengørings venlige lokaler. Men........for at holde standardten som ønskelig kræver det også at der til stadighed bliver brugt de fornødne resurcer på at veligeholde inst. Gulvene skal kunne vaskes mere end en gang om ugen og børnetoiletterne skal daglig rengøres, nogle gange endda flere gange dagligt efter behov. Hvis kommunen er interesseret i at holde en vis standard i deres inst., er det nødvendigt at der er en konstant og tilbagevendende renholdelse / vedligeholdelse af kommunens inst. Børnemiljøet skal være indbydende og det er tydeligere at pressicere over for børnene at de skal passe på bygninger og indvendig børne relaterede fasiliteter når det er rent og pænt. Arbejdsmiljøet for personalet har også en stor betydning og det fordre samtidig også at lokalerne / indemiljøet (gør at den enkelte medarbejder trives) taler til den enkelte etiske syn. Alt i alt skal kommunen være påpasselig med at skære i rengøringsbudgettet, da det kan bevirke større utilfredshed fra forældre, mindre søgning til de dårligst holdte inst., mere sygefravær bl. børn og personale, større udskiftning af personale (grundet dårligt indemiljø), samt en undertone af af kommunen ikke prioterer god trivsel der også udspringer af et sundt og rent miljø omkring inst. Gårdmandsopgaverne er overordnet også noget underprioteret, men kommunen ved forhåbentlig hvad de gør, når de tager så mange timer fra dette område. Det kræver ihvertfald en rigtig god planlægning og veligeholdelsesplan på lang sigt når kommunen fjerner midler fra dette område. Ved dette lovforslag fremlæggelse, har vi på Uglen konstateret en meget stor redusering af lønmidler til rengøring. Beregningen er lavet udfra nogle lokaler hvor vi var genhuset under renoveringen af vores nuværende inst. lokaler. Derfor har vi taget kontakt til folk fra rengøringssektionen. Uglens nye lokaler er endnu ikke blevet opmålt, tros vi blev lovet at dette ville blive foretaget umidelbart efter vores anmodning. Efter skoleferien har vi igen taget kontakt til rengøringssektionen og de kigger på sagen nu. Som det forholder sig nu afventer vi en tilbagemelding omkring den faktiske udmøntning til lønmidler i Uglens budget. De tal der i Uglens materiale der er beregnet rengøring udfra, vil blive korigeret så de passer til vores faktiske areal.
Læs høringssvar fra Anette thor Straten
Indsendt af:
Margot Clemmensen
Dato: 15. august 2012
Svarnummer:
62
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
UKB Utterslev Kirkes Børnegård
By:
København
Postnr.:
2400 NV
Hej Vi har desværre været uden kontakt med omgivelserne, - derfor er vi forsinkede i vores indsendelse af høringssvaret. Håber vi alligevel kommer i betragtning. Venlig hilsen Margot Clemmensern
Læs høringssvar fra Margot Clemmensen
Indsendt af:
Martin Kondrup
Dato: 15. august 2012
Svarnummer:
61
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Skolen i Peter Vedels Gade
By:
København S
Postnr.:
2300
Læs høringssvar fra Martin Kondrup
Indsendt af:
Edith Jakobsen
Dato: 15. august 2012
Svarnummer:
60
Virksomhed / Organisation :
Hudegårdens Udflytterbørnehave
By:
København
Postnr.:
2200
Solrød Strand den 13. august 2012 Høringssvar vedr. omlægning af rengøring og gårdmandstimer Vi vil ikke underkende, at der kan være legitime og gode grunde til at ændre kriterierne for tildeling af rengørings- og gårdmandstimer. Ikke desto mindre finder vi det særdeles urimeligt, at Hudegårdens Udflytterbørnehave med et slag skal beskæres med 65,06 % svarende til 262.393,52 kr. Disse penge kan kun hentes hjem på personaleressourcer, altså de ”varme hænder” i børnehaven. Det får konsekvenser for Hudegårdens Udflytterbørnehave s fremtidige personalenormering samt den fremtidige service overfor brugerne. Vi betvivler i høj grad besparelsespotentialet, idet besparelser på 2 gange 5 mio. kr. alt andet lige må vurderes at få store konsekvenser for rengøringsniveauet i de enkelte institutioner – med de afledte konsekvenser, der følger af det: større sygefravær hos børn, voksne og forældre. I den forbindelse er der flere punkter vi gerne vil bede politikkerne om at tage højde for; • Det fremgår af materialet at der kun tildeles gårdmandstimer til udendørs opgaver. I dag bruger vi gårdmanden til at løse mindre indendørs opgaver såsom at skifte pærer, rense afløb, hænge billeder op, afkalke vandhaner samt lufte radiatorventiler mm. Vi anmoder om, at der fortsat tildeles timer til sådanne opgaver. • I høringsmaterialet er det nævnt, at prisen er regnet ud således at opgaven kan løses af Københavns rengørings- og gårdmandskorps. Vi har mundtligt fået oplyst, at det også gælder udflytterbørnehaver. Vi vil gerne have, at det skriftligt fremgår i høringsmaterialet, at det gælder udflytterbørnehaverne og at det konkret fremgår at Københavns Kommune kommer ud til Solrød Strand (i vores tilfælde) og udfører arbejdet til den fastsatte pris. • Konsekvens for Hudegårdens Udflytterbørnehave er som nævnt en besparelse på 262.393,52 kr. (65,6 %). Set i lyset af den store reduktion, vil vi gerne høre til muligheden for at indgå en aftale om indfasning (over 3 år etc.) af beløbet, så vi ikke allerede i januar 2013 står med den fulde besparelse. Venlig hilsen leder Charlotte Moberg Strand og Edith Jakobsen Formand i bestyrelsen flytterbørnehave
Læs høringssvar fra Edith Jakobsen
Indsendt af:
Anders Høgsbro Madsen
Dato: 15. august 2012
Svarnummer:
59
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Sortedamskolen
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Læs høringssvar fra Anders Høgsbro Madsen
Indsendt af:
FUN - 3 klubber under 1 hat
Dato: 15. august 2012
Svarnummer:
58
Vedhæftede filer: 1
By:
København N
Postnr.:
2200
Læs høringssvar fra FUN - 3 klubber under 1 hat
Indsendt af:
Tove Hammar
Dato: 15. august 2012
Svarnummer:
57
Virksomhed / Organisation :
ME6 Netværk Vest
By:
Ballerup
Postnr.:
2750
København d. 14. august 2012 Høringsbrev vedrørende ny budgetmodel for rengørings- og gårdmandsområdet på daginstitutionerne. Vi har med interesse læst forslaget om ny budgetmodel for rengørings – og gårdmandsområdet i daginstitutionerne. Materialet virker lidt rodet og uigennemskueligt, hvilket kan skyldes sammenblandingen af rengørings og gårdmandsområdet. Det har været vanskeligt for de enkelte enheder at overskue konsekvenserne af budgetmodellen, og selv efter mailkorrespondance med projektleder Hanne Harloff Nøddekær står enkelte af enhederne uden overblik. Det virker vanskeligt, at gennemskue ud fra hvilke principper opmålingerne af rengøringstimer er foretaget. Nogle institutioner står endog til en besparelse til trods for, at de ikke er opmålt. På baggrund af dette løse grundlag finder vi det væsentligt at give vores mening om vigtige kriterier for tildeling af rengøringstimer til kende. For at mindske sygefravær både hos børn og medarbejdere er det afgørende, at rengøringskvaliteten er høj. Således mener vi, at det er vigtigt, at der indregnes daglig rengøring af toiletter, håndvaske og køkken i samtlige daginstitutioner. Gulvarealet i stuer bør ligeledes rengøres dagligt, mens arealer, hvor børnene ikke opholder sig dagligt, værksteder, kontor, personalestue, rengøringsrum samt mellemgange og støv over gulvhøjde ikke forventes rengjort dagligt. Vi har forståelse for, at der tildeles midler pr. barn og areal, men er der i udregningerne taget højde for, om institutionerne er gamle eller nye og for de enkelte rums beliggenhed i forhold til hinanden? Det har dog betydning, om arealet er fordelt på flere afdelinger, flere etager eller flere adresser. Vi vil ved fusioner kunne drage fordel af en driftsmæssig besparelse, kun en leder til at lave aftalerne, men vi vil stadig fysisk befinde os på forskellige etager og/eller i hvert sit hus. Vi er bekymrede over besparelserne, da vi mener, at den effektivisering, der indførtes i 2008, var med til at sænke standarden til det akkurat acceptable. En omfordeling kan nogle steder give mening, men vi finder det svært at skulle effektuere yderligere. Med hensyn til gårdmandstimerne har nogle institutioner påpeget, at gårdmændene rent faktisk varetager andre opgaver end havearbejde, og at nogle gårdmænd varetager praktiske opgaver også indenfor (pedelarbejde). Vi finder det væsentligt, at også disse opgaver indregnes, men det vil betyde en omfordeling i forhold til den foreslåede budgetmodel, da det vil være samtlige institutioner, der har behov for hjælp til at skifte pærer m.m. også de institutioner som ikke har en legeplads. Med venlig hilsen ME6 Netværk Vest – Indre By Helligåndskirkens Børnehave, Ministeriernes Børnehus, Trinitatis Menigheds Børnehus, Trinitatis Udflytterbørnehave, Vartov Børnehave, Vartov Fritidshjem og Vor Frue Børnehave og Fritidshjem.
Læs høringssvar fra Tove Hammar
Indsendt af:
FUN - 3 klubber under 1 hat
Dato: 15. august 2012
Svarnummer:
56
Vedhæftede filer: 1
By:
København N
Postnr.:
2200
Se vedhæftet fil
Læs høringssvar fra FUN - 3 klubber under 1 hat
Indsendt af:
Niels Hansen
Dato: 15. august 2012
Svarnummer:
55
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Klynge Ø2
By:
Hellerup
Postnr.:
2900
Læs høringssvar fra Niels Hansen
Indsendt af:
Kari Strøm
Dato: 15. august 2012
Svarnummer:
54
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Olriks Børnehave
By:
København
Postnr.:
2100
Hej Olriks Børnehave prøver igen at vedhæfte en læselig fil. Vh. kari Strøm
Læs høringssvar fra Kari Strøm
Indsendt af:
Helle Bak
Dato: 15. august 2012
Svarnummer:
53
Vedhæftede filer: 3
Virksomhed / Organisation :
Klynge A10
By:
København S
Postnr.:
2300
Høringssvar: Ny budgetmodel for rengørings- og gårdmandsområdet på daginstitutioner Ang. ny budgetmodels betydning for Klynge A10 Trediemandsleje – 3 enheder under Lejerbo: I dag er budgetmodellen præget af betydelige forskellige i budgettildelingen, og det skal der selvfølgelig rettes op på. Desværre er der som udgangspunkt lagt et stort pres på klynger der har enheder der er i tredjemandsleje, for her har udgangspunktet været omvendt. Jeg har skullet finde beviser på at Klynge A10 ikke skal trækkes 26,93 % som konsekvens af den nye budgetmodel grundet trediemandsleje. Lejerbo, som vi er i trediemandsleje hos, har på intet tidspunkt i de sidste ca. 30 år hvor der har ligget kommunale institutioner i Gyldenrisparken, udført de arbejdsopgaver som der nu økonomisk bliver trukket ud fra vores budget. På intet tidspunkt har Lejerbos ejendomsfunktionærer udført almindelig vedligeholdelse af indvendige og udvendige basis opgaver. Som alle andre lejere, varetager Lejerbo vedligeholdelse af hårde hvidevarer, døre og vinduer. Dette gælder indtil der skal købes nye hvidevarer, hvor vedligeholdelsen overgår til enheden. Det er svært for mig at se sammenhængen mellem at der allerede som udgangspunkt tages en besparelse i trediemandslejerne, uden at det undersøges om der reelt kan findes disse besparelser. Samtidig bliver det min opgave at finde de rigtige dokumenter gennem KEjd, hvor lejekontrakterne udformes og opbevares. Lejekontrakterne udformes uden deltagelse af enhedsleder eller klyngeleder, og det er heller ikke muligt at finde disse kontrakter i enhederne. Jeg har gennem jurister i KEjd været så heldig at finde frem til lejekontrakterne for de tre enheder der ligger i Gyldenrisparken, Klynge A10, nemlig for Den Integrerede Institution Gyldenrisparken, 37538, Børnehuset GAIA, 37481 samt Den Grønne Planet, 37263. (Medsendt er materialet fra KEjd.). To af disse kontrakter er ikke blevet forhandlet gennem mange år da der finder en gennemgribende renovering sted der hvor to af enhederne skal være. Begge enheder er lige nu i pavilloner og skal være der til renoveringen af Amagerbrogade 262 bliver færdiggjort. Efterfølgende skal der udformes et driftsbudget og kontrakt mellem de to enheder i Amagerbrogade 262/Københavns Kommune og Lejerbo. Jeg tager derfor udgangspunkt i den lejekontrakt der ligger for Den Grønne Planet, 37263, Store Krog 72a, og perspektiverer i, at som lejekontrakten ser ud for Den Grønne Planet, sådan påtænkes det sikkert fra Lejerbos samt fra Københavns Kommunes side at det også kommer til at se ud for Børnehuset GAIA, 37481, samt Den Integrerede Institution Gyldenrisparken, 37538, som begge på sigt skal være i lokalerne på Amagerbrogade 262. I lejekontrakten som er udfærdiget mellem Lejerbo og Københavns Kommune, fremgår det, af budget 2011/2012 at alle udgifter til ejendomsfunktionærløn samt almindelig vedligeholdelse er på kr. 0. Hvilket vil sige at der i 2011/2012 ikke afsættes midler til hverken almindelig vedligeholdelse eller til lønmidler. I de foregående år var der afsat beskedne beløb til disse formål som anført nedenstående. I budget 2010/2011 var beløbet henholdsvis 100.000 på ejendomsfunktionærløn og 36.000 på almindelig vedligeholdelse. I budget 2009/2010 var beløbene henholdsvis 186.000 kr. på ejendomsfunktionærløn og 41.913 på almindelig vedligeholdelse. Det vil sige, at disse meget lave beløb for vedligeholdelse af Den Grønne Planet i budget 2011/2012 er trukket ud, og derfor konkluderer jeg, at der ikke varetages nogen vedligeholdelse af Lejerbo, da der ikke er afsat midler til dette. På baggrund af ovennævnte mener jeg også at kunne konkludere at dette vil gøre sig gældende for de to øvrige enheder i Klynge A10, at der IKKE er belæg for at mene at vores udlejer, Lejerbo, varetager renovering eller vedligeholdelse af vores enheder. Derfor konkluderer jeg ligeledes, at der ikke i den nye budgetmodel for gårdmandsområdet kan foretages en besparelse for Klynge A10. Gårdmandskorpset: I Klynge A10 gik vi fra 1. januar 2012 fra at være en del af gårdmandskorpset til selv at ansætte en gårdmand. Grunden var, at vi ikke mener at vi får god nok service, god nok tid og fordi vi betalte for noget der var opgavebaseret, det vil sige, at den daglige leder samt personalet i enhederne ofte ikke så gårdmanden i det daglige, og at opgaverne ikke blev udført hverken tilfredsstillende eller til den tid vi fandt rimelig. Vi har nu en 37 timers gårdmand, der arbejder sammen med en gårdmand ansat i en anden klynge, så de sørger for at dække ind under sygdom og ferier. Og det fungerer fantastisk! Vi har nu en gårdmand der tager ejerskab til enhederne og opgaverne, ser på sit arbejde med stolthed, og ikke bare som endnu en institution i rækken af mange. Vi ser hele tiden vores gårdmand og opgaverne bliver lavet til tiden og grundigt og ordentligt. Vi ville i klynge A10 være meget kede af at skulle overgå til gårdmandskorpset, hvor der er alt for meget fokus på administration, de store og tunge opgaver og ikke på basis opgaverne I dagligdagen er det netop basis opgaverne der får dagligdagen til at fungere og derfor er yderst vigtige og centrale. Økonomisk betalte vi flere penge for at være med i gårdmandskorpset end ved at have vores egen gårdmand, og vi fik på ingen måde samme kvalitet i arbejdet!! Jeg konkludere på grund af ovennævnte, at vi ikke kan opretholde den service og vedligeholdelses niveau som vi, kommunen og ikke mindst forældrene forventer, hvis vi igen skal overgå til gårdmandskorpset. Rengøringssektionen: Efter klyngeledelse blev indført gik vi fra privat rengøring til rengøringsselskab. Jeg havde det i udbud hos to forskellige udbydere, nemlig KK BUFs rengøringssektion og KK KFFs rengøringssektion. Det var KFFs tilbud der var billigst, og derfor tog vi selvfølgelig dette rengøringsselskab. Jeg må indrømme, at jeg tvivler meget på, at rengøringssektionen under BUF på de sidste 1½ år skulle være blevet billigere end KFFs rengøringssektion. Hvis det i givet fald skulle vise sig, skifter vi selvfølgelig gerne udbyder, også selvom vi er tilfredse med vores nuværende udbyder. Jeg håber vores høringssvar kommer til at spille ind i jeres beslutningsgrundlag, da det ellers vil få store konsekvenser for Klynge A10 På ledelses og medarbejders vegne Helle Bak Klyngeleder A10 Medfølger på mail; budget for Den Grønne Planer, udfærdiget mellem KEjd og KK
Læs høringssvar fra Helle Bak
Indsendt af:
jan nielsen
Dato: 15. august 2012
Svarnummer:
52
Virksomhed / Organisation :
Solen og Stjernerne
By:
København S
Postnr.:
2300
Solen og Stjernerne tlf. 29273897 Hørings svar Ang. Rengørings- og gårdmandsområdet på daginstitutioner. Vi er et fritidshjem som ligger på skolen, vi betaler skolen for gårdmands ydelsen. Dette betyder at skolen passer fælles arealet samt fritidshjemmets egen legeplads, samt mindre opgaver indendørs(eks. Ophængning af billeder, mindre reparationer, hjælpe ved indbrud, samling af nye møbler m.m.). Vi kender ikke til udregninger omkring gårdmandsarbejdet ved fælles areal, om der r en dobbelt udgift, det vil kun være rimeligt at fordele resurserne bedre. Vi kan frygte at det ligeværdige samarbejde omkring gårdmand kan give problemer, hvis det kun er den ene part som skal administrere området!. Vi håber at i vil kikke de institutioner som ligger på skolen, der bør være et mindre budget til disse institutioner(der er altid gårdmandsområder som vil være grænse områder), Vi oplever også meget større slid og oprydnings opgaver efter institutionen er flyttede ned på skolen,(der er gennem gang af stor set alle elver som går på skolen). Der skal også gøres opmærksom på at fritidshjemmet har sin egen legeplads(institutionen har efter den nye budgetmodel ingen budget til gårdmand). Med venlig hilsen Bestyrelsen/ledelsen Solen og Stjernerne Sundholmsvej 2C 2300 København s Tlf. 29273897 Mail: janfln@buf.kk.dk
Læs høringssvar fra jan nielsen
Indsendt af:
Steen Houmark
Dato: 15. august 2012
Svarnummer:
51
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
SBBU - Samfund, Borgere, Børn og Unge
By:
København
Postnr.:
2400
Læs høringssvar fra Steen Houmark
Indsendt af:
Nete Dietrich
Dato: 15. august 2012
Svarnummer:
50
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Børneringen
By:
Valby
Postnr.:
2500
Se vedlagte.
Læs høringssvar fra Nete Dietrich
Indsendt af:
Birgitte M Jørgensen
Dato: 15. august 2012
Svarnummer:
49
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Den Flyvende Kuffert
By:
København S
Postnr.:
2300
Læs høringssvar fra Birgitte M Jørgensen
Indsendt af:
Yee-Mei (Mimi) Yip Bargejani
Dato: 14. august 2012
Svarnummer:
48
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
FOA/KLS m.m.
By:
Fredriksberg
Postnr.:
2000
Se venligst vedhæftede høringssvar som er underskrvet på vegne af flere FTR/AMR samt faglige organisationer.
Læs høringssvar fra Yee-Mei  (Mimi) Yip Bargejani
Indsendt af:
Kari Strøm
Dato: 14. august 2012
Svarnummer:
47
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Olriks Børnehave
By:
København
Postnr.:
2100
Her kommer Olriks Børnehaves Høringssvar se vedlagte fil. med vh. Kari Strøm
Læs høringssvar fra Kari Strøm
Indsendt af:
Søren Pedersen
Dato: 14. august 2012
Svarnummer:
46
Virksomhed / Organisation :
35580 TK's ungdomsgård
By:
2400 N
Postnr.:
2400
Jeg har nogle yderlige kommentarer vedr. Den nye model, udover det jeg i forvejen har indsendt. Da TK's udflytterbørnehave blev oprettet i 1993 var der afsat 14 timer pr. uge, nu er der under 9 timer. Udflytterstedet ligger ca. 30 km. Fra København. Hvem skal man få til at gøre rent her? Der er vel ingen der kan leve af under 9 timer pr. Uge uden at have flere job. Generelt syntes jeg at der i den nye model er afsat for få timer til rengøring hvis man forventer at der skal gøres ordentligt rent på Institutionerne og sikre rengøringspersonalet et ordentligt arbejdsmiljø hvor de har tid til at udføre arbejdet på en ordentlig måde. Man bør indregne at Det er børn og unge der færdes på institutionerne og belastningsgraden er højere en f.eks på et kontor . Med venlig hilsen Søren Pedersen
Læs høringssvar fra Søren Pedersen
Indsendt af:
Maybritt Larsson
Dato: 14. august 2012
Svarnummer:
45
Virksomhed / Organisation :
Barnets Hus-Amerikavej
By:
Vesterbro
Postnr.:
1756
Gårdmandsområdet: Vi ( 100 vuggestuebørn) bor i 3. mands lejemål, hvor gårdmandsydelsen på 3. og 4. etage samt 4 kælderrum IKKE varetages af udlejer. Vores 2 legepladser på taget udgør en integreret del af bygningen med adgang gennem institutionens aflåste døre og krybberum. Her har udlejers vicevært ingen naturlig adgang. Det var ud fra selvsamme kriterier vi tidligere fik frataget kompensationsmidler for langt til liggehal. Vi mener klart, at den forestående budgetfordeling vil skævvride tildelingsniveauet i vuggestuen Barnets Hus-Amerikavej! Vi kan ikke undvære en gårdmand til varetagelse af de mange praktiske funktioner, der følger med et areal på 2 x 900 m2 kombineret med målgruppen 0-3 år. Vi har mange både udendørs og indendørs driftsopgaver (små reparationer), der ikke indgår i det pædagogiske personales arbejdsområde. I lejekontrakten indgået mellem Københavns Kommune og udlejer, står der, at udlejer har ansvaret for al udvendig renholdelse. Udvendig renholdelse er uden for bygningen og omfatter de arealer, der er fælles for alle ejendommens lejere. Udlejer varetager altså kun ansvaret for den udvendige renholdelse af arealer, såsom rundt om bygningen, ved indgangspartier, parkeringspladser og cykelparkeringsområder. Vi henstiller til, at hvert lejemål bliver sagsbehandlet individuelt. Dette både i forhold til bygningsforhold og i fh.t. nærmere eftersyn af lejekontrakter. I lejekontrakterne kan være formuleringer, der er misvisende og eller uklare. ( For Barnets Hus-Amerikavejs vedkommende står eksempelvis i § 1omtalt, at lejemålet omfatter 3.etage i ejendommen. Først i § 3 omtales ”tagterasse” i forbindelse med antal lejede m2. Begrebet legepladser omtales ikke i lejekontrakten. Til sidst skal det nævnes, at vi stiller os uforstående over for at Børnehuset Columbus tildeles midler og Barnet Hus-Amerikavej fratages midler. Vi udgør begge institutioner 3. mands lejemål. Vi har begge samme udlejer, og vi har begge samme bygningskonstruktion med legeplads på taget. Det giver ikke mening. Rengøringsområdet: Vi kan kun henstille til, at man ikke forringer rengøringen på institutionerne. I et hus som vores med 100 vuggestuebørn, gennemgang af op til 200 forældre, ophold af 40-45 ansatte, er vi af den opfattelse, at vi fortsat skal sikre en optimal hygiejne. Vi arbejder målrettet med institutionens sygefravær, og det giver ikke mening, at spare det ene sted, for at risikere øgede udgifter det andet sted i form af øget sygefravær. Både børn og voksne opholder sig en stor del af tiden i gulvhøjde, og smittefaren er i forvejen stor i vuggestuen. På vegne af institutionen Barnets Hus-Amerikavej Formand for Institutionsbestyrelsen Anne-Marie Zøllner & Institutionsleder Maybritt Larsson
Læs høringssvar fra Maybritt Larsson
Indsendt af:
Anette Dybdal Fenger
Dato: 14. august 2012
Svarnummer:
44
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Vesterbro Ny Skole og KKFO Uno
By:
København V
Postnr.:
1762
Læs høringssvar fra Anette Dybdal Fenger
Indsendt af:
Institutionsbestyrelsesformand Karen Juul Sørensen
Dato: 14. august 2012
Svarnummer:
43
Vedhæftede filer: 4
Virksomhed / Organisation :
Ungdomsgårdens Børnehus, Fritidshjem og Klub
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Læs høringssvar fra Institutionsbestyrelsesformand Karen Juul Sørensen
Indsendt af:
Vibeke Due
Dato: 14. august 2012
Svarnummer:
42
Virksomhed / Organisation :
Dosseringens vuggestue
By:
København N.
Postnr.:
2200
København kommune Børne- og Ungdomsforvaltningen Ledelsessekretariatet Høringsbrev – ny budgetmodel for rengørings- og gårdmandsområdet på daginstitutioner Det er med stor beklagelse, at vi kan konstatere at den nye budgetmodel får negativ konsekvens for vuggestuens budget. Vi skal desværre afskedige en medarbejder på 35 timer eller opsige og genansætte medarbejdere i et lavere timetal. En øvelse vi også måtte foretage sidste år pga. en ny budgetmodel, hvilket ikke kan undgå, at påvirke det psykiske arbejdsmiljø i vuggestuen, når der altid er tale om forringelser for medarbejderne ved indførelse af en ny model. Det kan være svært at forstå, når der samtidig tales om /kræves højere faglighed og kvalitet i institutionerne. Det er selvfølgelig vigtigt, at institutionerne får en mere ensartet tildeling af økonomi til at varetage rengøring og gårdmandsarbejdet, men selve budgetmodellen er svær at forholde sig til, når vi ikke kender de forskellige enheder som indgår i det endelige beløb. Ex. vores vuggestue er beliggende i et etagehus, hvor der gøres rent på 4 etager, men det undrer os, at vi får samme beløb pr. barn som i en etplans vuggestue. Det må betyde, at de får mere tid til selve rengøringen, når de ikke skal op og ned på etagerne. Hvordan indgår forskellen i udregningen? Indtil vi for nogle år siden fik den første økonomi/budgetmodeI, var der i budgettet under Ejendomsressourcer afsat økonomi til både rengøring og til vores vaskeri/køkken. Jeg er godt klar over med selvforvaltning, kan vi selv træffe beslutninger, om hvordan pengene skal fordeles, hvilket vi aldrig har haft nogen problemer med før nu. Problemerne opstår, fordi der hele tiden bliver færre penge til at varetage de samme opgaver for, – og opgaver er der jo ikke blevet færre af. For at sikre at børnene får en alsidig og sund kost har vi valgt, at vi selv vasker noget af vuggestuens tøj for at køkkenet ikke mister for mange timer. Vi forstår heller ikke, at der skal kunne foretages indkøb, laves mad, vaskes op, gøres rent og udarbejdes madplan m.v. med en personalenormering på 51-55 timer (er udregnet efter kommunens regnemaskine under Børnemad). Det kan ikke hænge sammen, når der skal laves morgenmad, frokost og eftermiddagsmad til 88 børn, og hvor der også tages hensyn til ex. religion og allergier. Derfor har vi altid haft to på fuldtid i køkkenet, men grundet besparelser er der nu 67 timer, og vi har svært ved at se, hvordan der kan spares mere. Det pædagogiske personale har også vanskeligt ved at give en hjælpende hånd med ex. opvasken, idet storkøkkenet er placeret på 3.sal og hvor mad/opvask sendes op/ned via en madelevator mellem etagerne. (Da det er et ”industri -køkken”, så må børnene heller ikke opholde sig der) Det kan godt være at budgetmodellen handler om rengøring og gårdmænds timer, men for os handler det om hele budgettet. Konsekvensen bliver, at det primært er det pædagogiske personale, som skal klare nedskæringerne endnu engang. Vi vil meget gerne have tilsendt en gennemgang/forklaring på hvordan budgetmodellen er udregnet, når alle institutioner får tildelt den samme pris pr. barn uanset beliggenhed og indretning. Derudover håber vi, at pga. vuggestuens bygningsmæssige forhold, vil få tildelt mere økonomi end det udsendte høringsforslag. Med venlig hilsen på Dosseringens vuggestues vegne Vibeke Due leder
Læs høringssvar fra Vibeke Due
Indsendt af:
Pernille Juul
Dato: 14. august 2012
Svarnummer:
41
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Skolen i Ryparken og KKFO
By:
Kbh. Ø
Postnr.:
2100
Læs høringssvar fra Pernille Juul
Indsendt af:
Ghita bjørling
Dato: 14. august 2012
Svarnummer:
40
Virksomhed / Organisation :
Klynge Ve1
By:
København V
Postnr.:
1654
Klynge Ve1 høringssvar på Ny budgetmodel på rengørings og gårdmandsområdet på daginstitutioner. Husk arbejdsmiljø og trivsel er afgørende for succes og kvalitet … Klyngen har fået en orientering omkring den nye budgetmodel. Begrundelsen for en ændring er blandt andet at den gamle model er meget ugennemskuelig, og at bevillingerne rammer meget forskelligt på identiske institutioner. Samtidig vil man opnå et effektiviseringspotentiale på i alt 10 millioner kroner. At skabe mere gennemsigtighed og ensartethed i bevillinger lyder umiddelbart fornuftigt, men at der tænkes i et effektiviseringspotentiale er bekymrende og vi stiller os tvivlende overfor at kvalitetsniveauet og det gode psykiske arbejdsmiljø sikres. Den nye bevillingsmodel vil tvinge den enkelte klynge til at bruge rengøringssektionen og gårdmandskorpset for at kunne overholde budgetterne. Det er Ordninger vi har fravalgt, da vi bestemt ikke har haft gode erfaringer med gårdmandskorpet i København kommune. Vi har derfor selv ansat en fælles gårdmand i klyngen. En medarbejder vi er yderst tilfreds med. Den nye model vil være skyld i at klyngens mulighed for selv at prioritere hvem der skal løse opgaven ryger, hermed forringes klyngelederens kompetence og dermed troen på, at vi kan forvalte ressourcerne bedst muligt. Idet man tvinger os til at købe ydelserne igennem kommunens egne ordninger. Vi har svært ved at tro på, at der ved den nye model vil ske en bedre styring og koordinering af ressourcer og opgaverne. I forhold til arbejdsmiljøet er vi ligeledes bekymrede, idet vi ved en udlicitering vil miste relationen til vores faste medarbejdere der i dag varetager rengøring og gårdmandsfunktionerne i klyngen. Da disse medarbejdere ikke længere vil være en del af klyngen. Vi vil miste fleksibiliteten i forhold til opgaveløsningen – ex. har vores tekniske medarbejder flere funktioner i sin nuværende stilling, (ex. Vask og arbejdsmiljøarbejde) og hun træder gerne til i forhold til sygdom i køkken eller blandt morgenpersonalet. Vi er dybt bekymret for arbejdstakten og belastningen. I det at kommunal rengøring udøves i arbejdstakt 100. Udliciteret rengøring har en arbejdstakt på op til 130. Se artikel ” Arbejde og sundhed” oktober 2000. Det høje tempo (som stiger 25 %) vil øge sygefraværet og derved både ramme den enkelte medarbejder i form af nedslidning, ligesom det vil ramme kvaliteten af den daglige rengøring og derved øge udgifterne på området. I vores klynge gør vi meget ud af at integrere rengøring og gårdmand i den samlet personalegruppen. Noget som har været med til at øge deres arbejdsglæde. Ligesom vi har prioriteret kurser og videreuddannelser, en faglig udvikling man ikke kan forvente ved Udlicitering. Ved udlicitering bliver faget ikke længere synliggjort og den enkelte medarbejder vil ikke længere være en tilknytning til den enkelte enhed. Når man forventer at finde 10 mio. i effektivisering kan der kun være tale om øget arbejdstempo og dermed større chance for nedslidning og øget sygefravær for den enkelte medarbejder. Herudover vil både løn og pensionsaftaler blive forringet for en faggruppe der i forvejen er lavtlønnet. Der udover mener vi ikke at timeopmålingerne som modellen bygger på, har været gennemført på alle enheder, (hvilket vi har gjort opmærksomt på dette) hvorfor vi ser det udarbejdet på et fejlagtigt grundlag. For vores klynge drejer det sig om en besparelse på 363.166,97. Vi har 4 personaler ansat i vores klynge som alle vil blive ramt personligt at denne nye budgetmodel. Vi håber at man vil trække forslaget tilbage, og selv lade klyngelederne selv forvalte ressourcerne. På vegne af Klynge VE1 (Hestestalden, Viktoria, Abel, Absalon have) Samarbejdsudvalget og forældrebestyrelsen.
Læs høringssvar fra Ghita bjørling
Indsendt af:
Ghita bjørling
Dato: 14. august 2012
Svarnummer:
39
Virksomhed / Organisation :
Klynge Ve1
By:
København V
Postnr.:
1654
Ved udlicitering bliver faget ikke længere synliggjort og den enkelte medarbejder vil ikke længere være en tilknytning til den enkelte enhed. Når man forventer at finde 10 mio. i effektivisering kan der kun være tale om øget arbejdstempo og dermed større chance for nedslidning og øget sygefravær for den enkelte medarbejder. Herudover vil både løn og pensionsaftaler blive forringet for en faggruppe der i forvejen er lavtlønnet. Der udover mener vi ikke at timeopmålingerne som modellen bygger på, har været gennemført på alle enheder, (hvilket vi har gjort opmærksomt på dette) hvorfor vi ser det udarbejdet på et fejlagtigt grundlag. For vores klynge drejer det sig om en besparelse på 363.166,97. Vi har 4 personaler ansat i vores klynge som alle vil blive ramt personligt at denne nye budgetmodel. Vi håber at man vil trække forslaget tilbage, og selv lade klyngelederne selv forvalte ressourcerne. På vegne af Klynge VE1 (Hestestalden, Viktoria, Abel, Absalon have) Samarbejdsudvalget og forældrebestyrelsen.
Læs høringssvar fra Ghita bjørling
Indsendt af:
Tonie Rudby
Dato: 14. august 2012
Svarnummer:
38
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Utterslev Skole og KKFO
By:
København NV
Postnr.:
2400
Se vedhæftet høringssvar
Læs høringssvar fra Tonie Rudby
Indsendt af:
Fritidshjemmet Krudtuglen
Dato: 14. august 2012
Svarnummer:
37
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
fritidshjem
By:
Kbh.V.
Postnr.:
1763
Læs høringssvar fra Fritidshjemmet Krudtuglen

Sider