Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Oprettet: 14. august 2012
Svarnummer:
42

Indsendt af

Vibeke Due

Virksomhed / organisation

Dosseringens vuggestue

Postnr.

2200

By

København N.

Høringssvar

København kommune Børne- og Ungdomsforvaltningen Ledelsessekretariatet Høringsbrev – ny budgetmodel for rengørings- og gårdmandsområdet på daginstitutioner Det er med stor beklagelse, at vi kan konstatere at den nye budgetmodel får negativ konsekvens for vuggestuens budget. Vi skal desværre afskedige en medarbejder på 35 timer eller opsige og genansætte medarbejdere i et lavere timetal. En øvelse vi også måtte foretage sidste år pga. en ny budgetmodel, hvilket ikke kan undgå, at påvirke det psykiske arbejdsmiljø i vuggestuen, når der altid er tale om forringelser for medarbejderne ved indførelse af en ny model. Det kan være svært at forstå, når der samtidig tales om /kræves højere faglighed og kvalitet i institutionerne. Det er selvfølgelig vigtigt, at institutionerne får en mere ensartet tildeling af økonomi til at varetage rengøring og gårdmandsarbejdet, men selve budgetmodellen er svær at forholde sig til, når vi ikke kender de forskellige enheder som indgår i det endelige beløb. Ex. vores vuggestue er beliggende i et etagehus, hvor der gøres rent på 4 etager, men det undrer os, at vi får samme beløb pr. barn som i en etplans vuggestue. Det må betyde, at de får mere tid til selve rengøringen, når de ikke skal op og ned på etagerne. Hvordan indgår forskellen i udregningen? Indtil vi for nogle år siden fik den første økonomi/budgetmodeI, var der i budgettet under Ejendomsressourcer afsat økonomi til både rengøring og til vores vaskeri/køkken. Jeg er godt klar over med selvforvaltning, kan vi selv træffe beslutninger, om hvordan pengene skal fordeles, hvilket vi aldrig har haft nogen problemer med før nu. Problemerne opstår, fordi der hele tiden bliver færre penge til at varetage de samme opgaver for, – og opgaver er der jo ikke blevet færre af. For at sikre at børnene får en alsidig og sund kost har vi valgt, at vi selv vasker noget af vuggestuens tøj for at køkkenet ikke mister for mange timer. Vi forstår heller ikke, at der skal kunne foretages indkøb, laves mad, vaskes op, gøres rent og udarbejdes madplan m.v. med en personalenormering på 51-55 timer (er udregnet efter kommunens regnemaskine under Børnemad). Det kan ikke hænge sammen, når der skal laves morgenmad, frokost og eftermiddagsmad til 88 børn, og hvor der også tages hensyn til ex. religion og allergier. Derfor har vi altid haft to på fuldtid i køkkenet, men grundet besparelser er der nu 67 timer, og vi har svært ved at se, hvordan der kan spares mere. Det pædagogiske personale har også vanskeligt ved at give en hjælpende hånd med ex. opvasken, idet storkøkkenet er placeret på 3.sal og hvor mad/opvask sendes op/ned via en madelevator mellem etagerne. (Da det er et ”industri -køkken”, så må børnene heller ikke opholde sig der) Det kan godt være at budgetmodellen handler om rengøring og gårdmænds timer, men for os handler det om hele budgettet. Konsekvensen bliver, at det primært er det pædagogiske personale, som skal klare nedskæringerne endnu engang. Vi vil meget gerne have tilsendt en gennemgang/forklaring på hvordan budgetmodellen er udregnet, når alle institutioner får tildelt den samme pris pr. barn uanset beliggenhed og indretning. Derudover håber vi, at pga. vuggestuens bygningsmæssige forhold, vil få tildelt mere økonomi end det udsendte høringsforslag. Med venlig hilsen på Dosseringens vuggestues vegne Vibeke Due leder