Trafiksikkerhedstiltag langs Frederikssundsvej

Tiltag for at øge trafiksikkerheden langs Frederikssundsvej.

Høringstype

Andet

Område

Hele byen

Tidsperiode for høringen

4. oktober 2024 til 5. november 2024

Sagsnummer

2024-0330872

Indsendelsesfrist for høringssvar

5. november 2024
Skriv høringssvar

Baggrund

Ved overførelsessagen 2022-2023 blev der afsat midler til at øge trafiksikkerheden ni steder langs Frederikssundsvej.

1. Krydset Frederiksborgvej/Vibevej

For at minimere risikoen for konflikter mellem ligeudkørende cyklister og højresvingende biltrafik fra Frederiksborgvej foreslås:

  • Cyklistsignaler for cyklister på Frederiksborgvej.
  • Separat fase for cyklister på Frederiksborgvej, som kan eliminere konflikter med højresvingende biler fra samme retning. Denne fase sammenordnes med cyklistsignalet på Vibevej.

Nuværende vigepligtsforhold for cyklister fra Vibevej ift. venstresvingende cyklister fra Frederiksborgvej bevares som i dag.

2. Ved skolen i Charlottegården

Det foreslås, at krydsningspunktet flyttes længere mod nordvest, så der bliver bedre oversigt ved ind- og udkørsel fra skolen. Vigepligten for fodgængere bevares, som i dag.

Derfor flyttes eksisterende sideheller ca. 25 m, mens den eksisterende midterhelle foreslås forlænget således, at der bliver en trafiksikker fodgængerkrydsning nordvest for indkørslen til skolen. 

Samtidig nedlægges parkeringspladser ved skolens indkørsel, så der bliver bedre plads til ligeudkørende- og højresvingende biler samtidig med, at oversigten for de højresvingende biler forbedres mod cykelstien fra nordvest, og der etableres cykelsymboler samt et blåt cykelfelt på tværs af overkørslen.

3. Krydset Hulgårdsvej/Tomsgårdsvej

For at forbedre trafiksikkerheden for cyklister anlægges en afkortet cykelsti og kombineret cykel- og højresvingsbane på Tomsgårdsvej fra nord.

Midterhellen på Tomsgårdsvej udvides, så de tre kørespor ikke bliver for brede, og fodgængerne får en mere trafiksikker og tryg krydsning.

Fra vest foreslås udkørsel fra lokalbanen langs Frederikssundsvejs sydside begrænset vha. en sidehelle, som tillader cyklister at fortsætte til eksisterende kombinerede cykel-højresvingsbane. Dermed forbedres oversigten fra overkørsler ved beboelse og brandstation samtidig med, at det vil reducere hastigheden for biltrafikken fra vest, og dermed risikoen for bagendekollisioner.

Den afkortede cykelsti fra Tomsgårdsvej er en afvigelse fra de normale anbefalinger i KK’s seneste udgave af publikationen ’Cykelfokus’, hvilket skyldes det store antal uheld mellem højresvingende biler og ligeudkørende cyklister. Den foreslåedes løsning med afkortet cykelsti er væsentligt mere trafiksikker end fremført cykelsti med svingbane jf. flere studier af cyklisters sikkerhed i kryds, selv om løsningen medfører øget utryghed blandt cyklister.

Jf. Cykelfokus kan løsningen anvendes, hvor der ikke forekommer højresvingende busser og hvor der er en lille andel af store køretøjer, hvilket vurderes opfyldt på denne lokalitet.

4. Krydset Bellahøjvej/Utterslevvej

Krydset foreslås ændret, så fodgængerfeltet på tværs af Bellahøjvejs tilslutning bliver kortere, og afstanden mellem fodgængerfelt og blåt cykelfelt reduceres samt oversigten til fodgængerfeltet forbedres.

5. Ved Brønshøj Torv

Krydset foreslås ændret således, at stoplinje for busserne på Krabbeholmsvej trækkes 2,5 m tilbage, så der er bedre oversigt til nærmeste bussignaler. Herudover justeres fodgængersignaltider, så der bliver bedre tid til at nå over fodgængerfeltet på tværs af Frederikssundsvej mod øst.

Rumlestriber foreslås på cykelstien umiddelbart øst for Brønshøj Kirkevejs tilslutning, for at øge cyklisternes opmærksomhed på krydsende fodgængere. Desuden foreslås det at lukke Brønshøj Kirkevej for indkørende biltrafik, så der er færre konfliktpunkter omkring fodgængerkrydsningen, der anvendes af mange buspassagerer. For at hindre ulovlig bilkørsel, foreslås frafarten mod Brønshøj Kirkevej indsnævret vha. et plantebed, som samtidig medfører, at det nordøstlige fodgængerfelt bliver kortere. Herudover foreslås det nordøstlig hjørne gjort mindre dynamisk, så farten dæmpes for højresvingende og ligeudkørende cyklister.

Brønshøj Kirkevej foreslås ensrettet mod syd fra Præstegårds Allé mod Frederikssundsvej.

Lukningen af Brønshøj Kirkevej for indkørende biltrafik, vil sandsynligvis medføre, at flere bilister i stedet svinger til venstre mod Frederikssundsvej og drejer til højre ved Holck Plads, for at komme til lokalområdet nordvest for Brønshøj Torv. Dette vil alt andet lige øge uheldsrisikoen ved Holcks Plads, selvom forholdene her samtidig forbedres. En del af den gennemkørende trafik på Brønshøj Kirkevej forventes fremover at anvende det overordnede vejnet som gennemkørselsrute til og fra Hareskovvej. Men lukningen kan betyde øget sivetrafik på Holcks Plads, Havrevej og Hvedevej.

Derfor foreslås lukningen i første omgang udført som et midlertidigt forsøg, der udføres parallelt med, at trafikken på Brønshøj Kirkevej og Holcks Plads monitoreres. Hvis lukning af indkørsel for biltrafik på Brønshøj Kirkevej viser utilsigtede gener i form af en signifikant stigning i sivetrafik på lokaleveje nordvest for Brønshøj Torv samt øget uheldsrisiko ved Holcks Plads, kan forsøget afsluttes og projektet for Brønshøj Torv revurderes.

6. Ved Holcks Plads og Elmelundevej

Det foreslås at etablere et trafiksikkert krydsningspunkt for skolebørn og andre fodgængere med side- og midterheller umiddelbart vest for Holck Plads med en bredde, som sikrer god oversigt til begge sider for krydsende fodgængere. Træplantebed på Frederikssundsvejs sydside vest for Elmelundvej nedlægges aht. oversigten. Samtidig nedlægges eksisterende rabat med cykelparkering, træplantebed samt kantstensparkering på en strækning af 30 m øst for Holcks Plads mhp. at etablere en højresvingsbane, hvor bilister kan afvente fri bane med god oversigt mod cykelstien fra øst, så den svarer til vejreglernes anbefalinger (30-50 m). Desuden etableres et blåt cykelfelt, der kan tydeliggøre konfliktpunktet mellem højresvingende biler og cyklister fra øst.

Mod Elmelundevej foreslås nuværende tidsbegrænsning af indkørselsforbud for motorkøretøjer fjernet, så indkørsel fra Frederikssundsvej kun bliver lovligt for cyklister. Dermed forenkles krydsningspunktet så det bliver mere trygt og trafiksikkert idet uheld mellem højresvingende biler og cyklister mod øst forebygges. Dette medfører, at bilister fra vest skal dreje til højre ad Klintholmvej, når de kommer fra Frederikssundsvej og skal til Elmelundevej. Endvidere retableres cykelparkering i sidehellen vest for Elmelundevej. Cykelparkeringen foreslås retableret i den nye sidehelle på sydsiden af Frederikssundsvej umiddelbart vest for Elmelundevej. Som erstatning for vejtræet plantes et ekstra træ i midterhellen på Tomsgårdsvej.

7. Ved Husum Torv

Krydset foreslås ændret således, at der etableres 1-lys venstresvingspil for Frederikssundsvejs i begge retninger.

Samtidig trækkes stoplinje på Frederikssundsvej fem meter tilbage fra fodgængerfeltet ved torvet, og ”grønt bag rødt” billedet i fodgængersignalet ved torvet fjernes, så der ikke er hhv. grønt og rødt.

Desuden opsættes indkørselsforbud og højresvingsforbud til busterminalen på torvet fra Frederikssundsvej.

8. Krydset Marbjergvej/Mørkhøjvej

Krydset foreslås ændret således at:

  • Eksisterende ligeud- og højresvingsbane kombineres, og venstresvingsbane på Marbjergvej forlænges
  • Højresvings-/busbane forlænges med ca. 15 m, så højresvingende biler har mere tid til at erkende cykelstien
  • Indføre venstresvingsforbud fra Frederikssundsvej til Marbjergvej mhp. at reducere antallet af konfliktpunkter i krydset

I foranalysen er beskrevet et blåt cykelfelt på tværs af Marbjergvej. Dette er udeladt i projektforslaget, da konflikter mellem venstresvingende biler og ligeudkørende cyklister fra vest elimineres vha. venstresvingsforbud, hvorfor det blå cykelfelt ikke er nødvendigt.

9. Krydset Novembervej/Herlev Hovedgade 

I foranalysen er beskrevet et blåt cykelfelt på tværs af Marbjergvej. Dette er udeladt i projektforslaget, da konflikter mellem venstresvingende biler og ligeudkørende cyklister fra vest elimineres vha. venstresvingsforbud, hvorfor det blå cykelfelt ikke er nødvendigt.

Høringsfrist

Københavns kommune ønsker at få borgernes eventuelle bemærkninger til høringsmaterialet  senest den 5. november  2024.

Forvaltningen vil på baggrund af høringssvar vurdere om forslaget skal justeres.

Skriv gerne i dit høringssvar hvilke af de ni tiltag du har bemærkninger til

Projektet forventes at blive udført i 2026 og 2027.

Kontakt