Trafiksikkerhedstiltag langs Frederikssundsvej

Tiltag for at øge trafiksikkerheden langs Frederikssundsvej.

Høringsfrist:

5. november 2024
Indsendt af:
Line Nissen
Dato: 15. oktober 2024
Svarnummer:
15
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Bestyrelsen for Brønshøj Kirkevejs vejlaug af 1981
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Høringssvar vedr. trafiksikkerhedstiltag på Frederikssundsvej fra bestyrelsen af Brønshøj Kirkevejs vejlaug  Der kører dagligt 1.761 biler på Brønshøj Kirkevej. Af dem er ca. 70% gennemkørende. Det viser en trafiktælling foretaget af Teknik -og Miljøforvaltningen (TMF) i juni 2024. Det er meget trafik at håndtere for en villavej og det skaber mange farlige situationer for cyklisterne.  Sikkerhed Brønshøj Kirkevej er en privat-fællesvej med 49 husstande, Brønshøj Kirke i den ene ende og Boldklubben Fix i den anden. Kirken og boldklubben gør, at der udover de mange gennemkørende biler også er mange parkerede biler og mange cyklister. Når der dagligt passerer over 1.000 biler (i gennemsnit 929 den ene retning og 672 den anden retning jf. trafiktællingen) betyder det, at bilerne skal køre ind til siderne for at kunne passere hinanden, hvilket gør, at de blokerer for cyklisterne, som bliver klemt.  Dertil kommer, at vejen er en stejl bakke fra kirken og ned mod boldklubben, hvilket gør, at cyklister ofte kommer i høj fart nedad bakken. Derfor er det endnu farligere, når de i høj fart blokeres af biler. Mange af cyklisterne er børn på vej til fodbold i boldklubben og det er således ofte dem, der udsættes for fare. Kombinationen af over 1000 biler, trængsel og cyklister i høj fart gør, at de trafikale forhold kan være kaotiske og, at der er stor risiko for ulykker.  Opbakning til at lukke vejen ved Brønshøj Torv Årsagen til de mange biler er blandt andet, at mange bilister bruger Brønshøj Kirkevej som en smutvej til at komme til - og fra Harreskovvej/Hillerødmotorvejen. Som et af flere trafiksikkerhedstiltag på Frederikssundsvej har TMF foreslået at Brønshøj Kirkevej lukkes for indkørende trafik fra Brønshøj Torv. Dette vil med stor sandsynlighed reducere antallet af biler på Brønshøj Kirkevej, idet smutvejen blokeres i den ene ende. Vejlauget bakker derfor op om forslaget, da det derved også vil reducere antallet af farlige trafikale situationer på Brønshøj Kirkevej og ved Brønshøj Torv.   Behov for en helhedsløsning  Samtidig er det vigtigt at understrege, at der er behov for en helhedsundersøgelse af de trafikale forhold i hele villakvarteret på - og omkring Brønshøj Kirkevej. De trafikale udfordringer er ikke nødvendigvis løst ved kun at lukke for indkørsel til Brønshøj Kirkevej fra torvet, idet trafikken derved ledes nedad andre uegnede villaveje (f.eks. via Holcks Plads til Præstegårds Allé og igen ud på Brønshøj Kirkevej). Derfor bør TMF finde en helhedsløsning for trafikken i hele området. Københavns Kommune skal reagere Det fremgår af TMFs hjemmeside, at Københavns Kommune ”skal reagere”, hvis en tælling viser, at over 50 % af den samlede trafik på en privat fællesvej er gennemkørende trafik mellem to offentlige veje. Af den trafikmåling, som vejlauget har modtaget fra TMF, fremgår det, at den gennemkørende trafik langt overstiger 50% og på visse strækninger er 90% Derfor er det vejlaugets forhåbning, at Københavns Kommune nu reagerer ved at lukker Brønshøj Kirkevej for indkørende trafik fra torvet og ved at foretage en helhedsundersøgelse af området omkring vejen, så trafikkaos og ulykker undgås.  Mvh. Bestyrelsen for Brønshøj Kirkevejs vejlaug af 1981
Læs høringssvar fra Line Nissen
Indsendt af:
Pia Nørfjand
Dato: 15. oktober 2024
Svarnummer:
14
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Det vil være farligt at ensrette Brønshøj Kirkevej, fordi det vil lede mere trafik gennem Holcks Plads, Havrevej, Hvedevej og Gåseurtvej. Disse veje er i forvejen farlige fordi: Der er dårligt udsyn pga. kuperet terræn, høje hække og træer, samt parkerede biler.  De er smallere end Brønshøj Kirkevej.  Der er flere kryds, der hverken er lysregulerede eller har hajtænder, samtidig med at og mange trafikanter - børn som voksne, cyklister som bilister - har svært ved at navigere i de almindelige vigepligtsregler.  Der er flere "irregulære" kryds og sving - især omkring Holcks Plads - som mange trafikanter har svært ved at orientere sig i.  Der er mange børn der er vant til at lege på vejene.  Der er mange katte, egern, pindsvin mm, der er vant til at krydse vejene.  At lede yderligere trafik ad disse veje - herunder gennemkørende trafik - vil være uansvarligt.
Læs høringssvar fra Pia Nørfjand
Indsendt af:
Rasmus Damgaard Nielsen
Dato: 14. oktober 2024
Svarnummer:
13
By:
Østerbro
Postnr.:
2100
Det er enormt ærgeligt at man afviger fra Cykelfokus og nedlægger en cykelsti. Samme sikkerhedseffekt kan opnås med fx et "mountable curb" hvilket vil få hastigheden ned, eller ved signalfaseopdeling. Det kan ikke passe at selv fra sideveje er bilernes hastighed vigtigere end cykelisternes tryghed.
Læs høringssvar fra Rasmus Damgaard Nielsen
Indsendt af:
En beboer ved Brønshøj Torv
Dato: 10. oktober 2024
Svarnummer:
12
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Synes ikke ændringerne ved Brønshøj Torv virker gennemtænkte. Selvom det kan virke som en god idé, at lukke for indkørslen til Brønshøj Kirkevej fra Frederikssundsvej siden, så vil det indebære flere problemer. Kommer man af Frederikssundsvej fra Husum og skal ind i området omkring Brønshøj Kirkevej, Præstegårds Allé, Hvedevej eller lign. så vil man skulle dreje af ved Kabbelejevej eller foretage en uvending et eller andet sted på Frederikssundsvej og køre ind via Holcks Plads (det er ikke markeret på skitsen, at der -som nu - er venstre sving forbudt ved Holcks Plads når man kommer vestfra, men går ud fra at det er en fejl). Kommer man fra den modsatte side eller Krabbesholmvej vil man skulle via Frederikssundsvej og dreje ved Holcks Plads. Selvom der laves en svingbane, så er det et farligt sted at dreje, da der både kommer fodgængere fra begge sider og cykelister i høj fart ned af bakken, hertil kommer at Holcks Plads er en meget lille vej, som ofte blokeres af biler, der vil til højre af Frederikssundsvej mod Husum. De får ikke nemmere ved at dreje, når udsynet blokeres af biler i en drejebane og vejbanen indsnævres med heller. Holcks Plads kan dårligt bære yderligere trafik. Det kan godt være, at forvaltningen mener, at det skal være en prøveordning, og er åbne over for at åbne Brønshøj Kirkevej igen, men hvis man har ændret på hele vejforløbet og plantet træer, vil det være et større projekt at åbne op igen. Jeg mener, at man burde starte med at lukke vejen med nogle blomsterkummer el., som let kan flyttes igen, hvis det bliver et problem med trafik på de andre veje. En ensretning af det første stykke af Brønshøj Kirkevej forekommer at være unødvendigt. Hvis der lukkes for trafik fra Frederikssundsvej siden vil der kun være meget lidt trafik fra menighedshuset, de få ejendomme på stykket og parkeringspladserne. Ensrettes stykket, så vil en el-bil, der har ladet på en af de 4 pladser og f.eks. skal ind i kvarteret mod nord/nordvest, være tvunget til at køre ud på Frederikssundsvej, ned til Holcks Plads, dreje til højre her, dreje til højre ved Præstegårds Allé, for så at dreje til venstre på Brønshøj Kirkevej. Det på skitserne ud som om man agter at lukke for biltrafik fra Krabbesholmsvej ud på Frederikssundsvej mod øst og vest, men det er ikke nævnt i teksten til forslaget. Lukkes der for trafik vil parkeringspladserne bag ved Brugsen blive stort set ubrugelige for de fleste.
Læs høringssvar fra En beboer ved Brønshøj Torv
Indsendt af:
Lene Langvad
Dato: 10. oktober 2024
Svarnummer:
11
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Argumenter mod lukning af Brønshøj Kirkevej Hvis Brønshøj Kirkevej lukkes for al indkørsel fra Frederikssundsvej, vil det betyde, at endnu flere biler skal dreje ned til villaområderne og til Hareskovvejen via indkørslen til Holcks Plads (ved Jagger og Riccos kaffebar).  Det virker ikke logisk, at man vil ændre trafikken til at køre ind og ud af en så lille vej, som Holcks Plads, hvor der er parkeret biler på hver side af vejen, og derfor kun er et spor. Allerede nu er der trafikkaos på det lille stykke vej, hvor biler bliver nødt til at bakke bl.a. ud over cykelstien på Frederikssundsvej, da det ikke er muligt for to biler at passere hinanden. Endnu mere kaotisk når renovationsbiler og andre lastbiler kommer ind via Holcks Plads. Desuden er oversigtsforholdene ved et højresving til Holcks Plads utrolig dårlige set i forhold til oversigtsforholdene ved Brønshøj Torv (som har lysregulering m.v.). Det er meget vanskeligt at se cyklister, der kommer i høj fart ned af Frederikssundsvej, hvilket også har resulteret i flere ulykker, herunder en dødsulykke.  Hvis man kommer fra ”Husum-siden” er det ikke muligt at dreje til venstre til Holcks Plads, hvorfor bilister på nuværende tidspunkt kører rundt om Brønshøj Torv og ned af Brønshøj Kirkevej, for at komme ind til villaerne/mosen/Hareskovvejen. Hvis Brønshøj Kirkevej lukkes for indkørsel, så skal alle biler, der kommer fra ”Husum-siden”, finde alternative veje via små stik/sideveje, som ikke er beregnet til så meget og tung trafik, hvilket udsætter alle bløde trafikanter for øget risiko.  Hvis Holcks Plads skal anvendes som indkørsel til villaområderne, så er det nødvendigt, at etablere bedre forhold (lyskryds eller lign.), forbyde parkering i begge sider af Holcks Plads osv., således trafikken kan afvikles mere sikkert. En sådan løsning virker dog ikke logisk/økonomisk, da der allerede er etableret lysregulering, fodgængerfelter m.v. ved Brønshøj Torv/Brønshøj Kirkevej samt oversigtsforholdene både ved torvet, men også på Brønshøj Kirkevej, er markant bedre end ved de små sideveje på Frederikssundsvej. Kommunen bør kunne sikre bedre trafiksikkerhed ved Brønshøj Torv i stedet for at presse trafikken ind i villakvarterene via de små sideveje.  Desuden vil en lukning af Brønshøj Kirkevej betyde, at bilister skal køre længere/mere rundt på de små villaveje for at komme ”hjem”, hvilket alt andet lige også må betyde mere luftforurening/CO2-udslip fra bilerne.  Desuden har villavejene i den del af Brønshøj altid været rolige med mindst muligt trafik, hvilket betyder, at børn og øvrige beboere bruger vejene til ”legeplads” (cykler, skateboard, basketball osv.), vejfester, loppemarkeder m.v., hvilket er en kæmpe gave til beboerne, herunder børnene, som kan få lov til at udfolde sig, som dengang vi andre var små børn. Det vil være utrolig ærgerligt, at denne tryghed og lokal-nabo-stemning bliver ødelagt af unødvendig øget trafik.  Det er vanskeligt at forstå, hvordan ovenstående kan medføre bedre trafiksikkerhed og tryghed for borgerne i Brønshøj, og jeg håber meget, at forvaltningen finder en anden løsning end lukning af Brønshøj Kirkevej.     
Læs høringssvar fra Lene Langvad
Indsendt af:
Josef Hanji
Dato: 9. oktober 2024
Svarnummer:
10
By:
København NV
Postnr.:
2400
Der mangler cykelstier for enden af både Islevhusvej og Nordre Fasanvej, før de ender ud i Frederikssundsvej. Begge strækninger er busruter, og det er kun en hvid streg på kørebanen, der adskiller cyklister og biler. Husum Torv er ydermere en busholdeplads, så der er meget tung trafik lige der. Jeg kunne godt ønske mig, at man øgede trafiksikkerheden ved, at etablere cykelstier de to steder.
Læs høringssvar fra Josef Hanji
Indsendt af:
Niels Lund Jans
Dato: 8. oktober 2024
Svarnummer:
9
By:
BRØNSHØJ
Postnr.:
2700
Høringssvar vedrørende ændringer på Brønshøj Torv og Brønshøj Kirkevej Jeg skriver som beboer på Brønshøj Kirkevej for at give min mening til kende omkring de foreslåede ændringer ved Brønshøj Torv, herunder lukning af Brønshøj Kirkevej for indkørende biltrafik og ensretning af vejen. Jeg er positivt stemt over for forslaget om at lukke Brønshøj Kirkevej for indkørsel fra Frederikssundsvej, da jeg mener, at dette vil bidrage til at reducere trafikmængden og dermed gøre vejen mere sikker for fodgængere, cyklister og buspassagerer. Lukningen vil samtidig kunne mindske trafikstøj og forbedre det lokale miljø omkring Brønshøj Torv. Derimod ønsker jeg ikke, at Brønshøj Kirkevej ensrettes, som foreslået. Ensretningen vil kunne skabe flere udfordringer for de lokale beboere og forringer tilgængeligheden til området med sognehus, spejder og parkering til kirken. En ensretning kan potentielt føre til øget trafik på de mindre veje i området, herunder Holcks Plads, som nævnt i forslaget, hvilket kan medføre utryghed og risiko for flere trafikulykker i disse områder. Lukningen af indkørsel til Brønshøj Kirkevej, burde tage presset og minimere trafikken på Brønshøj Kirkevej. Jeg vil derfor opfordre til, at man lukker Brønshøj Kirkevej for indkørsel fra Frederikssundsvej, men uden at gennemføre en ensretning. På den måde opnår man en reduktion i trafikken uden at skabe yderligere problemer for beboerne i området. Jeg håber, at mit høringssvar vil indgå i overvejelserne, og at der vil blive taget hensyn til de lokale beboeres ønsker. Med venlig hilsen, Niels Lund Jans Beboer på Brønshøj Kirkevej
Læs høringssvar fra Niels Lund Jans
Indsendt af:
Maibritt Birch Rasmussen
Dato: 8. oktober 2024
Svarnummer:
8
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Jeg bor i hjørne ejendommen på Frederikssundsvej og Brønshøjkirke vej, ved  Brønshøj torv. Vi har i ejendommen indgang fra Brønshøj kirkevej med privat parkering bl.a. Jeg har noget i mod at Brønshøj kirkevej vil blive lukket af ved Frederikssundsvej.  At plante bede for at lukke Brønshøj kirkevej af, er jeg ikke glad for, da det vil forhindre bl.a. udrykningskørestøjer ind i vores gård, fra Frederikssundsvej.  Men at gøre Brønshøj kirkevej ensrette fra præstekær alle´, mod Frederikssundsvej er en dårlig ide´. Fordi os der bor i ejendommen vil komme til at køre imod ensretningen hverdag, Renovationsbilen kan ikke komme ind og tømme,  hos hverken os eller ved menigheds huset, OG forretningerne bl. a. Normal får leveret varer igennem vores går. Deres chauffører vil komme til at køre imod ensretningen retningen. Back to the Drawing board
Læs høringssvar fra Maibritt Birch Rasmussen
Indsendt af:
Jesper Schou Hansen
Dato: 6. oktober 2024
Svarnummer:
7
Virksomhed / Organisation :
EF Vesterhave
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Vedr- 9. Krydset Novembervej/Herlev Hovedgade    Overordnet set et fornuftigt forslag, der dog ikke retter op på nogle af problemerne med utålmodige bilister, der kører ud fra Novembervej i retning mod både København og modsatte vej (Herlev). Pga. den ofte opståede kø på Pilebro (afkørslen fra motorvejen), så er mange bilister utålmodige for at komme ud på Novembervej fra Pilebro.  På Novembervej er der to vognbaner mod Frederikssundsvej. Imidlertid er udkørslen fra Novembervej så smal, at det for mange ikke er muligt at komme til den venstresvingende bane på Novembervej (retning København). Når de så endelig kommer dertil, så er der en stor tendens til, at de ikke helt overholder gult og rødt lys. Det bringer cyklisterne på supercykelstien på Frederikssundsvej i retning af Herlev i fare. Ved at udvide bredden på Pilebros udkørsel på Novembervej, vil det være lettere at få afviklet den trafik, som svinger ud på Novembervej for efterfølgende at dreje til venstre på Frederikssundsvej i retning af København. Det vil reducere konflikt situationerne både i krydset Pilebro/Novembervej men særligt give mindre "stress" og riskiko for cyklisterne fra København (på Frederikssundsvej) i retning af Herlev. Det er en udvidelse af projektet - omend en stærkt begrænset udvidelse - der forholdsvis let kan foretages, da arealet man skal bruge er ubebygget og ikke planlagt udmatrikuleret til byggeri.
Læs høringssvar fra Jesper Schou Hansen
Indsendt af:
Magnus
Dato: 5. oktober 2024
Svarnummer:
6
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Jeg mener, at man glemmer meget og tung trafik der skyder “genvej” fra Hareskovvej til Frederikssundsvej (og omvendt) via Mellemvangen og Bavnevangen. Det er ekstremt farligt med mange gående og cyklende skolebørn. Denne problematik tager man i mine øjne slet ikke højde for med ændringen af trafikale forhold ved Brønshøj Kirkevej - det er slet ikke nævnt som noget man er opmærksom på. Derudover er lyskrydset ved Hareskovvej og Mellemvangen stadig meget udfordrende og farligt for særligt børn og ældre - både pga. biler der ofte kører over for rødt, men også pga. et fodgængerlys der er grønt i meget kort tid, så man ikke kan nå over. Det er ikke særlig trygt at stå midt på Hareskovvej mens trafikken suser omkring ørerne på en. Håber virkelig snart, at der vil ses ordentligt på disse udfordringer, der har stået på i mange år!
Læs høringssvar fra Magnus
Indsendt af:
Jakob Fauerskov
Dato: 5. oktober 2024
Svarnummer:
5
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Yderligere ønsker til krydset Husum Torv: Mere plads til, at cyklister kan foretage venstresving uden at holde i vejen for ligeudkørende cyklister eller højresvingende busser (ved Islevhusvej/Frederikssundsvej-siden).  Decideret cykelsti langs det sidste stykke af Islevhusvej, da cyklister og højresvingende biler deles om pladsen. Der er rigtig meget fortovsplads her, som kan inddrages til cykelsti. Desuden tydeligere markering af, at man ikke må dreje til venstre fra Islevhusvej til Frederikssundsvej, og at det til gengæld er OK at køre lige over i den vejbane (bus-mærkatet forvirrer nogen her og får dem til at skifte vejbane). Højresvingsbane og -pil for biler, der skal til højre fra Storegårdsvej til Frederikssundsvej - kun to biler kan nå at passere, inden der er rødt igen, og Storegårdsvej/Gadelandet er meget fyldt i myldretiden.
Læs høringssvar fra Jakob Fauerskov
Indsendt af:
Niels C. Jensen
Dato: 5. oktober 2024
Svarnummer:
4
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Som beboer i Hf. Birkevang er pkt 7 og 8 er særligt relevante for mig. Jeg synes, at der skal gøres meget mere for at nedsætte farten for bilister, der svinger til højre opad Mørkhøjvej, når de kommer inde fra byen (øst). Nærmest hver dag er der på dette sted lige ved ulykker, fordi bilisterne med høj far overser cyklister og fodgængere, der går over krydset i vestlig retning (mod 7/11). Det skal også nævnes at netop krydset Mørkhøjvej-Marbjergvej/Frederikssundsvej er meget trafikeret af både cyklister og fodgængere, da det er tæt på både Korsager og Husum skole samt Nørre Gymnasium.
Læs høringssvar fra Niels C. Jensen
Indsendt af:
Christian Sørensen
Dato: 5. oktober 2024
Svarnummer:
3
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Lysreguleringen over frederikssundsvej ved havdrupvej er trafikvejen for SFO/ skolebørn til Brønshøj skole. Hele boligområdet nord for Frederikssundsvej har et flow med børn netop over det kryds. Det er et meget farlig kryds pga manglende lysregulering af cykelister og kort tid med grøn for fodgængere 
Læs høringssvar fra Christian Sørensen
Indsendt af:
Helle Høpfner
Dato: 5. oktober 2024
Svarnummer:
2
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
At bo på Mellemvangen er som at bo på en omfartsvej med tung trafik. Det siger jeg, da jeg kan frygte endnu mere tung - og hurtig kørende - trafik gennem Bavnevangen og videre gennem Mellemvangen mod Hareskovvejen, hvis Brønshøj Kirkevej lukkes.  Der bør kigges kritisk på gennemkørende trafik til og fra Hareskovvejen via Mellemvangen, da meget tung trafik kører gennem Mellemvangen. Ofte vender store lastbiler og skal tilbage til Hareskovvejen, da de ikke kan komme gennem Bavnevangen grundet mange parkerede biler, smal vej og mange bump. Lav forbud mod gennemkørende trafik, de små villaveje egner sig ikke til gennemkørende trafik.  Hastighedsgrænser overholdes ikke. Sæt kamera op, så ville der komme en stor indtægt via fartbøder. Der køres alt for stærkt, da bilister lige skal nå det grønne lys ved krydset til Hareskovvejen - i det hele taget er krydset ved Hareskovvejen utrolig farligt, da der ofte køres over for rødt af biler der kommer af Hareskovvejen med retning mod byen. Fodgængere kan ikke nå over krydset uden at løbe, det skifter alt for hurtigt. Sæt kamera op - også her ville pengene strømme ind via fartbøder og manglende overholdelse af rød lys. Parkering foran Brugsen og Zeyno’s Kebab på Frederikssundsvej - hvor der er parkering forbudt og stopforbud - overholdes overhovedet ikke. Det gør krydset Krabbesholmvej/Frederikssundsvej/ Brønshøj Kirkevej meget uoverskueligt og kaotisk. Det bør der gøres noget ved.
Læs høringssvar fra Helle Høpfner
Indsendt af:
Marie V
Dato: 5. oktober 2024
Svarnummer:
1
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Cyklister der passerer Husum Torv mod Herlev, holder stort set aldrig tilbage for fodgængere ved siden af busstoppet, da der ikke er nogen udkørsel for biler. Her burde man tydeliggøre at de skal være opmærksomme på lyssignalet, og fodgængere og evt flytte busskilt der hæmmer deres udsyn til fodgængere som venter på at kunne krydse vejen.
Læs høringssvar fra Marie V