Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Vejændringer ved Hanssted Skole

Forslag til vejændringer i forbindelse med at øge sikkerheden og trygheden på skolevejene ved Hanssted Skole

Høringsfrist:

21. oktober 2024
Indsendt af:
Valby Lokaludvalg
Dato: 21. oktober 2024
Svarnummer:
8
Vedhæftede filer: 1
By:
Valby
Postnr.:
2500
Valby Lokaludvalg afgav i august vedhæftede høringssvar i samme sag og har ikke yderligere at tilføje. 
Læs høringssvar fra Valby Lokaludvalg
Indsendt af:
Lars Martin Larsen
Dato: 20. oktober 2024
Svarnummer:
7
Virksomhed / Organisation :
Lars Martin Larsen
By:
Valby
Postnr.:
2500
Høringssvar vedrørende Københavns kommunes planer om, at begrænse trafikken på et antal adgangsveje til Hansstedkvarteret i tidsrummet 7:30 til 8:30. Generel kritik Generelt virker det besynderligt, at kommunen vil foretage en så omfattende trafikregulering uden forudgående undersøgelse af de faktiske, trafikale forhold. Samtidig virker det ligeledes besynderligt, at den foreslåede kørselsbegrænsning kun beskæftiger sig med morgentrafikken, og ikke eftermiddagstrafikken. Børnene skal jo hjem igen, og bliver i mange tilfælde afhentet . I bestræbelse på, at løse et problem skabes et nyt. Nakskovvej vil - i endnu højere grad end nu - blive den eneste tilladte adgangsvej til området, Det vil betyde, at Nakskovvej vil blive områdets ”hovedvej” og ”trafikdistributør”. Dette er ganske enkelt uacceptabelt. Konstruktiv kritik af kommunens forslag Det oplyses, at det er kommunens målsætning med den planlagte trafikomlægning er, at sikre skolevejen omkring Hanssted Skole. Det må forstås sådan, at målsætningen er, at børnene kommer sikkert til og fra skole. Imidlertid, er de eneste veje kommunen har sat i spil villavejene i Hansstedkvarteret. Det ville være mere relevant, at sikre de børn der skal krydse den stærkt trafikerede Vigerslevvej. I henhold til medsendte kort, er ”kys og kør” placeret på den vestlige side af Vigerslevvej, altså den modsatte side af hvor skolen ligger. Det betyder, at børnene i praksis skal krydse Vigerslevvej, hvilket er en dårlig ide.   Beskrivelse af den trafikale situation omkring Hanssted Skole Den trafik der er i morgentimerne omkring Hanssted Skole består i forældre som sætter deres børn af ved skolen. Som tingene har udviklet sig over årene, er der ikke længere problemer med, at områdets veje benyttes til at skyde genvej mellem Valby Langgade og Vigerslevvej. Dette bevises dagligt ved de lange og trange køer som blandt andet i morgentimerne kan opleves på Valby Langgade i vestlig retning og ikke mindst på Vigerslevvej i sydlig retning; altså ud mod motorvejen ved Folehaven. Hastigheden på områdets veje er mere eller mindre selvregulerende (læs langsom). Dette skyldes hovedsageligt, at vejene er forsynet med trafikbump og i øvrigt er tæt pakket med parkerede biler som i praksis ensretter trafikken da to biler ikke kan passere hinanden. Alternativt forslag til sikring af skolebørnenes sikkerhed Trafikken på Vigerslevvej er stærk i morgen- og eftermiddagstimerne. Trafikanterne skal gøres opmærksom på, at der passeres en skole. Dette kunne fx ske ved, at der opsættes store gule blinklys, streger/pictogrammer på selve vejen og skiltning i øvrigt. Samtidig skal der indføres hastighedsbegrænsning på denne strækning på 40 km i timen som kunne håndhæves ved hjælp af ”fotofælder”.   Konklusion Kommunens forslag til trafiksikring omkring Hanssted Skole fokuserer på det forkerte område, da de farlige situationer findes på Vigerslevvej og ikke på villavejene. Opfordringen skal derfor være, at kommunen genovervejer det fremlagte forslag, da det ikke vil have nogen effekt i forhold til trafiksikkerhed  omkring Hanssted Skole, men udelukkende vil skabe problemer for trafikken i Hansstedområdet. Især vil Nakskovvej blive yderligere trafikalt belastet, da den vil være eneste ”lovlige” adgangsvej.
Læs høringssvar fra Lars Martin Larsen
Indsendt af:
Annie Philipsen
Dato: 20. oktober 2024
Svarnummer:
6
By:
Valby
Postnr.:
2500
Vi hilser øget sikkerhed ved Hanssted skole stærkt velkommen. Hermed et par forslag / betragtninger vedr. forslaget. Udvidelse af begrænsning af indkørsel til området til også at omfatte kl. 15.00 - 17.00. Kys og kør afsætningsmulighed skal være på samme side af Vigerslevvej som Hanssted skole. Evt. ved at flytte busstoppestedet på Vigeslevvej lidt nord for skolen. Fordi: Vi har hørt, at tunnelen Hansstedvej skal nedlægges og trafikken på Vigerslevvej er voldsom. Hastigheden overholdes ikke, og dagligt ser vi mange biler, der kører over for rødt i krydset Rødbyvej/Vigerslevvej. Sikre at indkørselsforbuddet også gælder ved Nakskovvej / Valby Langgade. Det er uklart på det udsendte trafikkort.  Der er generelt stærk trafik i kvarteret. Udover beboernes færdsel, holder der mange parkerede biler fra borgere udenfor kvarteret, der er en del gennemgående færdsel især i myldretiden, biler der "stikker igennem" fra Valby Langgade - Vigerslevvej. De parkerede biler gør vejene smalle /ensporede og gør færdslen for de bløde trafikanter usikker.  Jeg er selv cyklist, og må hyppigt hoppe af cyklen, da der ikke er plads til både bil og cykel kan passere. Det udgør en sikkerhedsrisiko i endnu højere grad for børn og unge, der måske ikke kan overskue trafikken på helt samme måde som en voksen.  
Læs høringssvar fra Annie Philipsen
Indsendt af:
Paul Markham og Tine Søderberg
Dato: 18. oktober 2024
Svarnummer:
5
By:
Valby
Postnr.:
2500
Til Københavns Kommune, Mobilitet, Klimatilpasning og Byvedligehold, Teknik- og Miljøforvaltningen   Hermed sendes bemærkninger til de beskrevne forslag i høringsbrev vedrørende vejændringer ved Hanssted Skole dateret 30. september 2024 (sagsnummer 2024-0342484).   På de fremsendte tegninger (vedlagt som bilag 1 til høringsbrevet) vurderes det at være uklart om hvorvidt indkørslen mellem Valby Langgade og Nakskovvej vil blive afspærret eller om det udelukkende er indkørslen til Nystedvej der vil blive afspærret.   Såfremt det udelukkende er indkørslen til Nystedvej der vil blive afspærret (og indkørslen til Nakskovvej dermed ikke afspærres), vil det medføre at alt trafik til området i den pågældende periode vil gå af Nakskovvej, idet samtlige andre indkørselsveje til området, som beskrevet i forslaget, vil blive afspærret.   Problematikken ved denne løsning og generne for beboerne kan uddybes således:   Som nævnt, vil de foreslåede vejændringer medføre, at Nakskovvej og Maribovej fremadrettet bliver den eneste tilkørselsvej for biler til Hanssted Skole. Vejændringerne vil således medføre at den nuværende trafikale belastning omkring Hanssted Skole blot flyttes (til primært Nakskovvej).   Det skal understreges, at Nakskovvej er en smal villavej, som i sin nuværende form på ingen måde er dimensioneret til at kunne tage et større trafik i form af biler til Hanssted Skole. Mange yngre børn færdes på cykel og gåben til Ålholm Skole og Hanssted Skole i det pågældende tidsrum. Deres trafikale sikkerhed kan blive udfordret af en større mængde trafik på denne smalle villavej.   Nakskovvej er på nuværende tidspunkt ofte trafikalt svært fremkommelig grundet parkerede biler, hvilket medfører kødannelse på en i forvejen smal vej. Vejændringerne vil medføre mere trafik og mere kødannelse, og det vil dermed blive endnu mere vanskeligt for områdets beboere at køre mod Valby Langgade i bil i den pågældende periode (som vi f.eks. skal).   På de fremsendte tegninger er der beskrevet en ”Kys og Kør” løsning som placeres på Vigerslevvej på den modsatte side af Hanssted Skole. For at anvende ”Kys og Kør” skal skolebørnene fremadrettet enten krydse Vigerslevvej for at komme hen til Hanssted Skole eller alternativt gå ad tunnelen under Vigerslevvej. Mange vil dermed formentlig ikke anvende ”Kys og Kør”, men derimod køre af Nakskovvej, hvilket vil forværre ovenstående udfordringer.   Opsummerende vurderes de foreslåede vejændringer ikke at afhjælpe de trafikale udfordringer i nærområdet omkring Hanssted Skole, men blot at flytte trafikbelastningen til Nakskovvej. Vejændringerne ved medføre en meget stor gene for beboerne på Nakskovvej, herunder de skolebørn der skal til og fra Ålholm Skole og til og fra Hanssted Skole.   Såfremt de foreslåede vejændringer gennemføres, opfordrer vi på det kraftigste til også at afspærre indkørslen fra Valby Langgade til Nakskovvej, da det ellers vil medføre den ovenfor beskrevne omlægning af trafikken. Ved også at spærre denne indkørsel vil der ikke være den yderligere belastning af Nakskovvej af trafik til Hanssted Skole i det pågældende tidsrum.   Såfremt dette ikke er en mulighed, bør de foreslåede vejændringer ikke gennemføres. Den nuværende løsning med mange tilkørselsveje til skolen medfører at bilisterne har mange muligheder for at komme til Hanssted Skole, i stedet for fremadrettet at skulle køre af Nakskovvej eller anvende en ”Kys og Kør” løsning som ikke vurderes at være hensigtsmæssig. I den nuværende løsning er der ikke spidsbelastede områder, som utvivlsomt vil blive tilfældet for Nakskovvej, såfremt de foreslåede vejændringer gennemføres.   Endeligt skal det bemærkes, at fristen for afgivelse af bemærkninger i høringsbrevet var sat til 28. oktober 2024. På hjemmesiden hvor høringssvaret skal fremføres er fristen sat til 21. oktober 2024. Det er endvidere uklart hvilken tidsfrist der er korrekt. I høringsbrevet fremgår det endvidere at ”vejændringerne forventes at være udført til november 2024” og der synes dermed at være en ret kort periode mellem høringsfristen og tidspunktet for gennemførelsen af ændringerne.       
Læs høringssvar fra Paul Markham og Tine Søderberg
Indsendt af:
Peter
Dato: 18. oktober 2024
Svarnummer:
4
By:
Valby
Postnr.:
2500
Med henvisning til København Kommunes høringsbrev af 30. september 2024 (dokumentnummer 2024-0342484-1) angående ovennævnte sag, fremsender vi hermed bemærkninger til de foreslåede vejændringer.   Det fremstår uklart, om Kommunen påtænker at afspærre samtlige indfaldsveje til Hanssted Skole, eller om der skal oprettes en trafikkorridor via Nakskovvej, Maribovej og Nystedvej til Hanssted Skole.   Vi opfordrer kommunen til kun at gennemføre vejændringer, såfremt alle indfaldsveje afspærres (således at det ikke er muligt at køre til Hanssted Skole via Nakskovvej mv.), da vejændringer ellers vil belaste Nakskovvej uforholdsmæssigt hårdt af trafik til Hanssted Skole. Vejændringerne vil i så fald medføre væsentlige byrder for områdets beboere samt være fareforøgende for især skolebørnene i området. I det følgende har vi uddybet vores bekymringer forbundet med vejændringerne, såfremt indkørslen fra Valby Langgade til Nakskovvej ikke afspærres:   Vejændringerne medfører at den trafikale belastning omkring Hanssted Skole flyttes til primært Nakskovvej. Den foreslåede løsning er derfor meget uhensigtsmæssig, da den flytter trafikbelastningen over på Nakskovvej og ikke sanerer området for trafik.   Nakskovvejs karakter og udformning er slet ikke dimensioneret til at være en trafikkorridor til Hanssted Skole. Der er tværtimod tale om en mindre villavej, hvor mange yngre børn netop færdes på cykel og gåben i tidsrummet 7:30 – 8:30 både til Aalholm Skole og Hanssted Skole. Børnene skal kunne færdes sikkert på de små villaveje, som således ikke skal omdannes til en trafikkorridor. Det er derfor vigtigt, at indkørslen fra Valby Langgade til Nakskovvej ligeledes afspærres   Nakskovvej er allerede tæt belagt af parkerede biler, hvilket reelt medfører, at der kun er ét vejspor tilgængeligt for kørende trafik. Det medfører allerede nu trafik og kødannelse på en i forvejen smal vej. Såfremt de foreslåede vejændringer gennemføres, bliver det nærmest umuligt for områdets beboere at forlade området i bil mod Valby Langgade, hvilket er den vej, de fleste beboere erfaringsmæssigt skal om morgenen. Det vil medføre en uholdbar situation for områdets beboere, når et betydeligt antal biler kører til Hanssted Skole for at aflevere børn som følge af de foreslåede vejændringer, da det vil forværre kødannelsen på vejene.   Da vejændringen flytter trafikbelastningen til Nakskovvej, kan vejændringer ikke med rimelighed forventes at afhjælpe de trafikale udfordringer i nærområdet omkring Hanssted Skole (en flytning af trafikbelastningen til Nakskovvej kan ikke betragtes som en ”løsning”, da det blot flytter problemet til et andet område). Endvidere vil den foreslåede ”Kys og Kør”-løsning ifølge oversigtskortet ligge på modsatte side af Hanssted Skole på Vigerslevvej. Ved brug af ”Kys og Kør”-løsningen skal skolebørnene dermed enten krydse Vigerslevvej eller gå en længere omvej ad tunnelen under Vigerslevvej, for at komme frem til Hanssted Skole. Disse forhold må forventeligt medføre, at mange vil fravælge ”Kys og Kør”-løsningen, hvilket vil medføre at trafikbelastningen overføres til Nakskovvej. ”Kys og Kør”-løsning fremstår derfor i sin nuværende form utilstrækkelig til at afhjælpe trafikbelastningen på Nakskovvej.   På baggrund af ovenstående indstiller vi til, at vejændringen gennemføres således, at indkørslen til Nakskovvej fra Valby Langgade ligeledes afspærres, således at beboerne som benytter Nakskovvej ikke udsættes for det væsentlige trafikale pres, som vil opstå som følge af, at de andre tilkørselsveje afspærres. Dette vil ud fra et proportionalitetsprincip være den korrekte løsning, idet det ikke flytter de trafikale gener omkring Hanssted Skole over på de nærliggende veje, som benyttes af mange børn som skoleveje.   Endeligt skal vi bemærke, at tung trafik og arbejdskørsel til Ålholm Hjemmet sædvanligvis er sket via Maribovej. Det bør derfor sikres, at denne trafik fortsat ledes af Maribovej og ikke af Nakskovvej, som foreslået pt.   Afslutningsvist skal vi bede kommunen forholde sig til og besvare følgende supplerende spørgsmål, som høringsbrevet har givet anledning til:   Fristen for afgivelse af bemærkninger er sat til 28. oktober 2024. Det fremgår samtidig af høringsbrevet at ”Vejændringerne forventes at være udført til november 2024”. Vi skal således bede kommunen redegøre for, om vejændringerne gennemføres forud for gennemgang af høringssvar? Den korte tidsperiode mellem høringsfristen og det forventede tidspunkt for gennemførelsen af ændringerne giver indtryk af, at indkomne høringssvar ikke tillægges materiel betydning. Det er stærkt bekymrende. Vi har konstateret, at det ikke er alle berørte parter, som har modtaget høringsbrevet. Det giver indtryk af, at kommunen ikke indsamler bemærkninger fra alle parter, der påvirkes af de foreslåede vejændringer, hvilket ligeledes er bekymrende – særligt henset til den belastning og gene, som de foreslåede vejændringer vil indebære for beboere på Nakskovvej samt forventeligt også Maribovej. Hvad er årsagen til, at det ikke er alle berørte parter, som har modtaget høringsbrevet? Vejene omkring Hanssted Skole, herunder Nakskovvej og Maribovej, er private fællesveje. Vi hører gerne, hvad lovgrundlaget er for de foreslåede vejændringer, herunder om dette kan gennemføres uden grundejernes accept? Vil dette i så fald efter kommunens opfattelse være et ekspropriationslignende tiltag?
Læs høringssvar fra Peter
Indsendt af:
Peter Bagger Nielsn
Dato: 11. oktober 2024
Svarnummer:
3
Virksomhed / Organisation :
Grundejerforeningen Søndre Hanssted / sekretær
By:
Valby
Postnr.:
2500
Jeg syntes at "beboer kørsel" også skal tillades ved lyskrydset ved Rødbyvej.   Begrundelse: Udkørsel/ indkørsel oppe ved Valby Langgade er meget svær, især i myldretiden og især hvis man kommer fra øst og skal dreje ind i området, bl.a. fordi der også er et busstoppested. Det indskrænker pladsen til venstresving. Så hvis større biler skal ind til Nakskovvej m.fl. vil det nemt kunne skabe trafikprop.   Grundejerforeningen har netop været medvirkende til at lyskrydset ved Rødbyvej blev etableret, således der kunne skabes en sikker udkørsel/indkørsel til/fra vort område. 
Læs høringssvar fra Peter Bagger Nielsn
Indsendt af:
Thea Bjørk Lundgren
Dato: 3. oktober 2024
Svarnummer:
2
By:
Valby
Postnr.:
2500
Kære Københavns kommune.   Hvor er jeg glad for at I kigger på trafik gener i vores villakvarter! Det er er fint tiltag med indkørsel forbudt. Dog vil jeg mene tidsrummet om morgenen skal udvides og også gælde om eftermiddagen. Jeg mener også, at der bør gives tilladelse til flere tiltag, når I nu er igang med at skærpe sikkerheden i trafikken i hele København.   Vi står i den kedelige situation at vi på alle tidspunkter af døgnet har relativt meget biltrafik i hele Hanssted kvarteret, men især i myldretrafikken.    Trafikken i myldretiden skyldes blandt andre folk, der skyder genvej for at undgå krydset Valbylanggade/Vigerslevvej/Ålholmvej, eller kø på hhv Valby langgade og Vigerslevvej. Det lader også til at det er nemt at trykke på speederen, nu hvor de forsøger at skyde genvej. Børn der bor i kvarteret færdes ikke kun på vejene i tidsrummet i foreslår. Det ville derfor være fint at se på en bredere løsning.   Løsningsforslag:    Pt er fartgrænsen 40 km/t i Hanssted kvarteret, altså samme som på Valby Langgade, hvilket virker meget voldsomt. Sænk den f.eks 15 km/t.  Giv tilladelse til at omforme vores bump, plus etablere flere bump, så de passer til en lavere fartgrænse. Vores nuværende bump er lavet til 40 km/t, hvilket ikke giver nogen særlig effekt eller sikkerhed. Lukning Hardenbergvej ud mod Vigerslevvej, ligesom Lindebugten på den anden side af Vigerslevvej er en blind vej. Der er faktisk allerede vejplads til en vendeplads. Giv tilladelse til at etablere chikaner på samtlige indfaldsveje til kvarteret: Hardenbergvej, Nakskovvej, Nystedvej, Maribovej, Rødbyvej og Hansstedvej. Dette vil forhåbentlig medføre en mindsket eller ingen tidsgevinst ved til at benytte villavejene som smutvej for at undgå myldretrafikken, plus en øget bevidsthed om at man færdes på villaveje.   Det absolut bedste for sikkerheden i kvarteret ville fartgrænsenedsættelse og tilladelse til de andre tre løsningsforslag, som grundejerforeningerne på en generalforsamling derefter kan beslutte at benytte.   Lige for tiden er krydset Valby Langgade/vigerslevvej/ålholmvej under ombygning, men det ovenstående problem har eksisteret i mindst 5 år, og er desværre ligefremproportionalt stigende med antal biler på vejene.   Jeg har også tidligere rettet henvendelse til jer på vegne af Nordre hanssted grundejerforening, som har diskuteret løsningsmuligheder på ovenstående problem, kontaktformular id 1261004.   Sidst men ikke mindst er jeg nysgerrig på hvordan indkørsel forbudt for uvedkommende håndhæves?   Med venlig hilsen Thea Bjørk Lundgren
Læs høringssvar fra Thea Bjørk Lundgren
Indsendt af:
Christian Smedegaard
Dato: 2. oktober 2024
Svarnummer:
1
By:
Valby
Postnr.:
2500
Jeg vil gerne komme med supplerende ønsker på baggrund af det fremsendte høringsbrev:   Jeg finder at det er en rigtig god idé, at Kommunen forholder sig til trafik, som ikke vedrører kvarteret hvor skolen ligger. Jeg oplever at der er meget trafik på vejene, som ikke vedrører kvarteret, men at trafikken tager en smutvej igennem kvarteret for at komme til Valby Langgade/Vigerslevvej.   -Hastigheden på vejene i kvarteret nedsættes til 15 km/t   -Indkørsel forbudt virker som en god løsning. Tiden bør dog udvides til 06.30-08.30 & 13.30-16.30. Nogen børn skal jo i SFO og hjem derfra   -Endelig kunne der foreslås etablering af vejbump, chikaner mm
Læs høringssvar fra Christian Smedegaard