Københavns Kommune får ny høringsportal
I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
Høringssvar vedrørende Vejændringer ved Hanssted Skole
Indsendt af
Virksomhed / organisation
Postnr.
By
Høringssvar
Høringssvar vedrørende Københavns kommunes planer om, at begrænse trafikken på et antal adgangsveje til Hansstedkvarteret i tidsrummet 7:30 til 8:30.
Generel kritik
Generelt virker det besynderligt, at kommunen vil foretage en så omfattende trafikregulering uden forudgående undersøgelse af de faktiske, trafikale forhold.
Samtidig virker det ligeledes besynderligt, at den foreslåede kørselsbegrænsning kun beskæftiger sig med morgentrafikken, og ikke eftermiddagstrafikken. Børnene skal jo hjem igen, og bliver i mange tilfælde afhentet .
I bestræbelse på, at løse et problem skabes et nyt. Nakskovvej vil - i endnu højere grad end nu - blive den eneste tilladte adgangsvej til området, Det vil betyde, at Nakskovvej vil blive områdets ”hovedvej” og ”trafikdistributør”. Dette er ganske enkelt uacceptabelt.
Konstruktiv kritik af kommunens forslag
Det oplyses, at det er kommunens målsætning med den planlagte trafikomlægning er, at sikre skolevejen omkring Hanssted Skole. Det må forstås sådan, at målsætningen er, at børnene kommer sikkert til og fra skole. Imidlertid, er de eneste veje kommunen har sat i spil villavejene i Hansstedkvarteret.
Det ville være mere relevant, at sikre de børn der skal krydse den stærkt trafikerede Vigerslevvej. I henhold til medsendte kort, er ”kys og kør” placeret på den vestlige side af Vigerslevvej, altså den modsatte side af hvor skolen ligger. Det betyder, at børnene i praksis skal krydse Vigerslevvej, hvilket er en dårlig ide.
Beskrivelse af den trafikale situation omkring Hanssted Skole
Den trafik der er i morgentimerne omkring Hanssted Skole består i forældre som sætter deres børn af ved skolen. Som tingene har udviklet sig over årene, er der ikke længere problemer med, at områdets veje benyttes til at skyde genvej mellem Valby Langgade og Vigerslevvej. Dette bevises dagligt ved de lange og trange køer som blandt andet i morgentimerne kan opleves på Valby Langgade i vestlig retning og ikke mindst på Vigerslevvej i sydlig retning; altså ud mod motorvejen ved Folehaven.
Hastigheden på områdets veje er mere eller mindre selvregulerende (læs langsom). Dette skyldes hovedsageligt, at vejene er forsynet med trafikbump og i øvrigt er tæt pakket med parkerede biler som i praksis ensretter trafikken da to biler ikke kan passere hinanden.
Alternativt forslag til sikring af skolebørnenes sikkerhed
Trafikken på Vigerslevvej er stærk i morgen- og eftermiddagstimerne. Trafikanterne skal gøres opmærksom på, at der passeres en skole. Dette kunne fx ske ved, at der opsættes store gule blinklys, streger/pictogrammer på selve vejen og skiltning i øvrigt.
Samtidig skal der indføres hastighedsbegrænsning på denne strækning på 40 km i timen som kunne håndhæves ved hjælp af ”fotofælder”.
Konklusion
Kommunens forslag til trafiksikring omkring Hanssted Skole fokuserer på det forkerte område, da de farlige situationer findes på Vigerslevvej og ikke på villavejene. Opfordringen skal derfor være, at kommunen genovervejer det fremlagte forslag, da det ikke vil have nogen effekt i forhold til trafiksikkerhed omkring Hanssted Skole, men udelukkende vil skabe problemer for trafikken i Hansstedområdet. Især vil Nakskovvej blive yderligere trafikalt belastet, da den vil være eneste ”lovlige” adgangsvej.