Forslag til trafikale ændringer ved Korsager Skole

Forslag til tidsbegrænset indkørselsforbud i tidsrummet 7.30 - 8.30 på Stenløsevej.

Høringsfrist:

20. juni 2024
Indsendt af:
Martin Andersen
Dato: 19. juni 2024
Svarnummer:
4
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Kære forvaltning og politikere Lige nu foreslår I at lukke den sidste sikre skolevej vi har – nemlig den vej vi desværre vælger at tage i bil. Helt overordnet mener vi, at en udvidet tryghedszone blot vil medføre, at den allerede meget trafikerede Islevhusvej i høj grad bliver en afsætningszone med farlige uvendinger og andre uhensigtsmæssige situationer i morgentrafikken som resultat.  Hvis ønsket er TRAFIKSIKKERHED og SIKRE SKOLEVEJE så vi kunne ikke være mere enige. Udfordringen er bare, at da det for et års tid siden blev det besluttet at lukke en række veje omkring Korsager skole i tidsrummet 7.30 – 8.30 så oplevede vi udelukkende en mere utryg skolevej og det tænker vi ikke var hensigten med beslutningen? Vi formoder, at målet tilbage i august 2023 var en mere sikker skolevej for de mange børn på Korsager skole. Det er med garanti blevet mere sikkert at gå og cykle helt tæt på skolen - og det er jo udelukkende både godt og virkelig vigtigt. Men realiteten er bare, at det nu – og det seneste lille års tid – er et andet sted der er udfordringer. Udfordringerne og morgentrafikken har desværre bare flyttet sig og Korsager allé er på ingen måde en sikker skolevej som det ser ud nu. Og det løses ikke ved at lukke endnu en vej.    For et år siden stod vi som forældre med overvejelser om, at nu var det tid til, at vi skulle i gang med at sluse vores barn i 2. klasse ud i disciplinen at cykle alene til skole. Skoleåret startede og med de nye færdselsregler omkring Korsager skole blev det meget hurtigt tydeligt for os, at den morgentrafik skulle vi på ingen måde sende vores barn ud i. De mange lukkede veje har medført, at Korsager allé en blevet en meget usikker (skole)vej for de mange børn og voksne der skal transportere sig til områdets mange vuggestuer og børnehaver, skoler eller arbejde via Korsager allé. Korsager allé er blevet til en utryg parkerings- og afsætningsplads frem for en sikker forbindelse for alle de københavnere der bor på den anden side af S-banen og som hver morgen skal via Korsager alle og videre rundt i bydelen og længere endnu. Den ændrede situation på Korsager allé resulterede derfor hurtigt i at vi i stedet startede bilen og satte vores børn ind om morgenen. Vi kørte via Stenløsevej med indkørsel via Islevhusvej for at kunne aflevere i hhv.  børnehave og skole. I stedet for at få flere op på cyklerne valgte vi altså bilen til fordi Korsager allé havde skiftet karakter fra en overordnet rolig vej og til et inferno af parkerede biler, bildøre der bliver smækket op mens man cykler forbi, morgenforvirrede forældre i måske småstressede afleveringssituationer og generelt mange flere biler end vi havde været vant til i området hidtil. Når der lukkes en række veje skal bilerne en anden vej – og det har her tydeligt medført, at problemerne omkring Korsager allé blot er blevet flyttet. Og det er vi overbeviste om vil ske igen med en evt. lukning af Stenløsevej fra Islevhusvej. Vi forestiller os nemt, hvordan den relativt store Islevhusvej f.eks. hurtigt vil blive til en kaotisk og farlig afsætningsplads hver dag fra omkring 7.45 og frem. Vi har stor sympati for, at Københavns kommune ønsker og arbejder for at etablere sikre skoleveje. Men vi appellerer til, at der tænkes i løsninger, der ikke bare forskyder problemerne. Vi ser ikke, at en lukning af Stenløsevej via Islevhusvej vil andet end forskyde problemet. Hvis Stenløsevej lukkes er det en symptombehandling der er i spil frem for en reel løsning på et problem. At gøre det sværere for bilerne at komme frem fjerner jo ikke bilerne. Det flytter bare problemet – og det giver det jo ingen mening at gøre. Vi appellerer til at forslaget forkastes indtil der ligger en plan for hele området. Løsningen er ikke at lukke flere og flere veje rundt om vores skoler. Det er billigt at lukke veje – men det er ikke løsningen. En skolevej med en cykelsti – ligesom i store dele af København – vil derimod få flere små københavnere ud i trafikken – tidligere – til alles fordel. Vi har cyklet på Korsager allé hver morgen siden vores yngste startede i vuggestue i 2015, han har selv cyklet til børnehave sammen med os og det samme har hans lillebror. Det stoppede vi med om morgenen som følge af de ændrede forhold omkring Korsager skole. Fremfor blot at lukke veje ser vi langt hellere, at forvaltningen og politikerne ser på de tidligere planer for at etablere en cykelsti på Korsager allé jf. områdefornyelsen Husum/Husumforbindelsen tilbage i 2013. Det vil gøre plads til alle – både de der har behov for at bruge en bil i forbindelse med aflevering og dem der cykler. Etablering af bedre forhold for cyklister fra Åvendingen under S-banen og via Korsager allé vil desuden medføre en mere sikker forbindelse til Husumparken og de københavnere der ligesom vi selv har børn der går på Husum Skole og alle de børn der går i daginstitution, KKFO eller klub i hele området og som vi ønsker at der sikres en tryg cykelvej for. Hele døgnet og ikke kun en time hver morgen fra mandag til fredag.   Vigtigst må være, at alle kan nå sikkert frem og vi er overbeviste om, at en cykelsti vil få langt flere små cyklister afsted om morgenen fremfor i dag, hvor trafikusikkerheden gør, at vi er mange der ikke tør sende dem afsted via Korsager allé.
Læs høringssvar fra Martin Andersen
Indsendt af:
Feras Sbeihi
Dato: 12. juni 2024
Svarnummer:
3
By:
Broenshoej
Postnr.:
2700
Jeg synes det er en rigtig god ide, da situationen er blevet uholdbar om morgen, hvor der er mange børn der skal afsted til skole.  
Læs høringssvar fra Feras Sbeihi
Indsendt af:
Lars Storm
Dato: 7. juni 2024
Svarnummer:
2
By:
Brønshøj
Postnr.:
2600
  Ved at lukke tilkørselsmuligheden ved Stenløsevej, vil der uden tvivl blive mindre trafik på vejen - en trafikmængde, der bestemt er steget efter etableringen af tryghedszonen. Som det er set med den øgede trafik på de øvrige adgangsveje, er trafikken ikke blevet reduceret, men blot omdirigeret. Det må derfor forventes, at trafikken igen vil blive flyttet, og ikke formindsket. Trafikken vil med stor sandsynlighed blive ledt hen mod indgangen ved Husumvej-Korsager Allé, som allerede er under stort pres. I dette område ligger Husum Menighedsvuggestue, og der er også betydelig eksisterende trafik af børn og unge, ikke kun til Korsager Skole, men også til Husum Skole.   Ved at indføre et indkørselsforbud på Stenløsevej, vil et allerede eksisterende stort trafikproblem blive forværret. Det ville ikke være overraskende, hvis en konsekvens bliver, at endnu flere forældre vælger at køre deres børn til skole, for at sikre, at de ankommer sikkert.   Medmindre hele området mellem Banen, Islevhusvej, Husumvej og Slotsherrensvej lukkes for trafik, vil problemet blot blive flyttet rundt og øge utrygheden i hele området.   Det er derfor bedre at tillade trafik ved Stenløsevej, som ligger længst væk fra skolerne og daginstitutionerne.   Den foreslåede ændring bør derfor afvises, indtil der foreligger en helhedsplan for området.
Læs høringssvar fra Lars Storm
Indsendt af:
Zeinab hamdan Saleh
Dato: 6. juni 2024
Svarnummer:
1
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Det er okj 
Læs høringssvar fra Zeinab hamdan Saleh