Afgrænsning af miljøkonsekvensrapport for projekt Spangen

Afgrænsning af miljøkonsekvensrapport for projektet "Reduktion af overløb til Harrestrup Å i Københavns Kommune" (Spangen)

Høringsfrist:

28. juni 2024
Indsendt af:
Cille Blak
Dato: 28. juni 2024
Svarnummer:
8
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
I tillæg til mit høringssvar om biodiversitet, vil jeg opfordre til, at fristen for denne høring forlænges, f.eks. med 1-2 måneder (juni er altid en travl måned) og at der samtidig laves tiltag for at synliggøre høringen. Begrundelserne for denne opfordring er:  Det lille antal høringssvar. Jeg oplever det som problematisk, at der er så få. Især når man sammenholder projektets størrelse og tidsmæssige udbredelse med påvirkning af både naturen og de tusindvis af brugere af Damhusengen. Manglende høringssvar fra flere parter, som man naturligt kunne forvente at høre deres bidrag. Herunder Vanløse Lokaludvalg, samt personale/forældre til børn i Vanløse Børnegård, en vuggestue/børnehave med over 100 børn, der ligger indenfor 50 meter af den forventede byggeplads ved Vanløse Byvej (støj, vibrationer og tung trafik).   Af tiltag for at synliggøre høringen, vil jeg forstå at der opsættes plakater, der informerer om høringen, ved de berørte områder, samt at de vigtigste interessenter kontaktes aktivt. Således bliver høringen synlig for dem, der vil blive påvirket af projektet. Dertil kunne projektet rette henvendelse til centrale organisationer og lignende for at få deres input med.    
Læs høringssvar fra Cille Blak
Indsendt af:
Cille Blak
Dato: 28. juni 2024
Svarnummer:
7
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Tak for et godt arbejde i forslaget og inddragelse af naboer undervejs i projektet. Jeg synes dog at der mangler et væsentligt emne, der er essentielt at have med i miljøvurderingen.    Naturen og biodiversiteten har det stramt i Danmark, men der sker heldigvis også en del på mange planer. EU fik naturloven igennem, der er blevet lavet Grøn Trepart, og Københavns Kommune har en Biodiversitetsstrategi 2022-2050. I sidstnævnte strategi står bl.a.:    “Københavns Kommune vil arbejde for at sikre og understøtte biodiversitet, både privat og offentligt via lokalplaner og fredninger, og via drifts- og plejeplaner af de kommunale grønne  områder samt i kommunale bygge- og anlægs-opgaver.”   Da Damhusengen er en vigtig del af Københavns Kommunes fredede, grønne arealer, et vigtigt rekreativt område, samt leve- og ynglested for mange dyr, er det oplagt at miljøvurderingen også skal udarbejdes i henhold til intentionerne i Københavns biodiversitetsstrategi. Strategien indeholder netop målsætninger og visioner for Københavns grønne areal og hvordan anlægsprojekter skal kortlægge biodiversitet, nytænke arbejdsmetoder, samt bevare og beskytte eksisterende natur. Som det er specificeret flere steder i strategien, gælder det også den almindelige natur, ikke kun rødlistede og/eller bilag IV-arter. Det er tid til rettidig omhu. I nærværende forslag drejer punkt 1.2 sig om “planer og programmer der vurderes at have betydning for miljøvurderingen af projektet samt planforslaget, da de indeholder målsætninger, visioner og/eller retningslinjer, som planerne og projektet skal forholde sig til.” Derfor bør Københavns biodiversitetsstrategien tilføjes i nærværende forslag, under punkt 1.2 Planer og programmer af betydning for miljøvurderingen. Dertil bør punkt 1.4 Fredning og natur udvides med en beskrivelse af, hvordan Københavns Biodiversitetsstrategi skal integreres i projektet. Blandt andet med hensyn til følgende punkter: Miljøvurderingen bør også lave en vurdering af levesteder for almindelig natur og hvordan den kan bevares.  Der bør tages særlige skridt for at bevare eksisterende gamle og store træer. Vurderingen bør beskrive arbejdsmetoder til værdisættelse af eksisterende træer, krat og andre biotoper, blandt andet med hensyntagen til alder, størrelse, art, levested, samt øvrige nytte- og herligsværdier. Hvilken metode benyttes f.eks. til at estimere værdien af et træ, der er over 100 år gammelt eller 20 meter højt, i forhold til et nyplantet? Hvordan er arbejdsmetoden for at vurdere bevarende tiltag og skadesminimering af den berørte natur, i forhold til genopretning?  Ligeledes bør der beskrives hvilke tiltag der tages for at begrænse indgreb i levesteder og ikke-genoprettelig natur. Naturen kan ikke blot flyttes et sted hen, mens man bygger.   “Københavns Kommune vil arbejde for, at både kommune, private aktører og borgerne skaber nye vaner, og vi anbefaler at medtænke følgende tre trin i nye projekter for at bevare og forbedre den eksisterende biodiversitet: Bevar og kortlæg den eksisterende biodiversitet i og omkring projektområdet ved at kigge på arter og levesteder med raste-, yngle- og fødesøgningsområder for dyr og planter. Bevar fx gamle træer, dødt ved, nektar- og pollen-holdige planter, ålegræs o. lign. Beskyt og forbedr levevilkårene for projektområdets arter med fokus på levesteder og fødegrundlag. Genopret og etabler afværgeforanstaltninger for tab af eksisterende værdifulde levesteder, hvor det ikke har været muligt at bevare disse. Genopret og skab nye arealer med levesteder og fødegrundlag.”   Link til Københavns Kommunes Biodiversitetsstrategi 2022-2050: https://kk.sites.itera.dk/apps/kk_pub2/index.asp?mode=detalje&id=2596     Endelig må jeg krybe til korset og indrømme at jeg i løbet af årene har fået et ganske blødt punkt overfor de vilde dyr og store, gamle træer i nærheden.    Som nabo til det krat, der ligger i den nordlige del af det forventede byggeområde ved Vanløse Byvej, kan jeg fortælle at det krat giver ly, føde og ynglested til mange forskellige fugle og dyr. Krattet består blandt andet af gamle Hvidtjørnstræer og vedbend, der giver både føde og skjul. Hvert forår byder på ny underholdning. F.eks. når egernet får en ny unge, der skal lære at springe fra trætop til trætop - og efter at have kastet sig ud i drabelige spring hænger og klamrer sig til de yderste kviste med poterne. Solsorten, der fløjtende sidder i de øverste grene tidligt om morgenen, når de første solståler rammer den. Flagermusene, der lydløst flyver gennem haven på sommeraftener og flagspætten, der jævnligt kommer forbi.    Udover krattet, vil jeg også fremhæve det store solitære løvtræ, ca. 25 meter højt, der står ved den østlige side af åen, ca. 30 meter nord for broen. Træet er det eneste af sin højde på dette sted og bryder himlen på en helt enestående æstetisk måde. I stille blæst hvisker bladene og når stormen rusker, brøler grenene, på samme måde som bølger eller havets brænding.    På vegne af disse dyr og træer, som ikke selv har stemme, vil jeg i al mindelighed gøre opmærksom på eksistensen af disse små, lokale naturmæssige guldbiotoper og bede om, at de, og tilsvarende, bevares i det forestående projekt.    Jeg håber i fremtiden at se, at alle anlægsprojekter overvejer naturbaserede løsninger (som f.eks. nedsivning og sponge cities i dette tilfælde) og dermed blive en del af at beskytte og skabe mere og bedre bynatur i København. Vi gør vores bedste for at få en endnu skønnere by at bo i :)
Læs høringssvar fra Cille Blak
Indsendt af:
Heidi Andersen
Dato: 28. juni 2024
Svarnummer:
6
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Miljøkonsekvensrapporten bør undersøge, hvordan projektet vil påvirke træer, planter og den generelle biodiversitet i de grønne områder. Rapporten bør inkludere billeder af områderne i dag og illustrationer af, hvordan områderne vil komme til at se ud, når bassinerne er etableret.  Miljøkonsekvensrapporten bør beskrive om og i givet fald i hvilket omfang, det færdige projekts visuelle ændring af parken, dæksler, nedgangsveje, anden slags træbevoksning og lugtgener vil have negativ indflydelse på huspriserne i de nære omgivelser. En varig nedsættelse af husenes økonomiske værdi kan give ejerne økonomiske udfordringer med deraf følgende negativ effekt på deres sundhed. I miljøkonsekvensrapporten er det derudover meget vigtigt, at risikoen for og konsekvenserne ved lækage bliver undersøgt og beskrevet, idet projektet vil medføre, at der bliver opbevaret store mængder forurenet vand lige ved siden af åen og midt i et villakvarter. Risikoen for lækage skal beskrives både på kort og lang sigt. Med hensyn til planet Vedbend-Gyvelkvæler har min familie været i kontakt med Anna Bodil Hald fra Dansk Botanisk Forening. De mener i foreningen, at der må et ekspertvurdering til ved flytning af Vedbend Gyvelkvæler. De anbefaler f.eks. professor i økologi ved Københavns Universitet Hans Henrik Bruun.  Miljøkonsekvensrapporten må indeholde den anbefalede ekspertvurdering.
Læs høringssvar fra Heidi Andersen
Indsendt af:
Ole Damsgaard
Dato: 28. juni 2024
Svarnummer:
5
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Danmarks Naturfredningsforening
By:
København
Postnr.:
2100
Ikke mindst i betragtning af den lokale modstand der imod den valgte løsning bør miljøkonsekvensrapporten gøre nærmere rede for den valgte løsning og dens bæredygtighed. Ligeledes bør der redegøres for de fravalg der er gjort, også set i et bæredygtighedsperspektiv. Se venligt vedhæftede
Læs høringssvar fra Ole Damsgaard
Indsendt af:
Kim Haagensen
Dato: 28. juni 2024
Svarnummer:
4
By:
Broenshoej
Postnr.:
2700
Projektet fastholder og tiltrækker yderligere afledning af vandstrømme, som dels ikke kan renses i et spildevandsrensningsanlæg og dels medfører større udledning af vand med lavt indhold af miljøfarlige stoffer til slutrecipienten. Fortsat og øget bortledning af denne vandstrøm gennem spildevandssystemet mindsker tilførslen af vand til Harrestrup Å og til grundvandet. Alternativer som bortledning af tag- og overfladevand gennem naturlige blå og grønne naturområder til Harrestrup Å bør italesættes som bedste alternativ til den traditionelle og svært håndterbare bortledning gennem rensningsanlæg egnet til fjernelse af NP og O - evt. med overløb ved skybrud fra de naturlige systemer til kloaksystemet som fører sanitært spildevand til rensning. Etablering af et spildevandsteknisk anlæg dybt under grundvandsspejlet og dybt i kalkmagasinet bør belyses ved risiko og flowspærring fra oplandet mod Harrestrup Å.
Læs høringssvar fra Kim Haagensen
Indsendt af:
Michael Rolff
Dato: 27. juni 2024
Svarnummer:
3
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Det er naturligvis prisværdigt at Hofor vælge at foretage en frivillig miljøvurdering forud for projektet. I forbindelse med sidste høring stod vi som naboer til projektet nærmest med en opfattelse af at man forsøgte at snige projektet igennem. Selve ideen med at begrænse spildevandsudledninger i Harrestrup å for at sikrevandkvaliteten er naturligvis god. Men miljø handler jo også om livskvaliteten for omgivelserne. Bortkørsel af 500-1000 læs jord, samt kørsel med gravemaskiner, betonblandere o.l. vil skabe voldsom forurening, støj, ødelæggelse af veje, kantstene og fortove. Dette bør belyses og vurderes i forhold alternative lokationer. F.eks.ville parkarealet ved Slotsherrensvej betyde at kørsel kunne foregå på større veje. Da Spangen projektet er planlagt i et beboelsesområde med smalle veje og megen blød trafik i form af børn til/fra skole, skal der lægges meget stor vægt på gener, skader og trafiksikkerhed. Med prøveboringerne i frisk erindring tvivler jeg på at Hofor er i stand til at garantere dette. Dette skyldes følgende forhold: De meget begrænsede prøveboringer skabte en del kaos med arbejdernes biler parkeret alle vegne samt kørsel med overdrevent store lastbiler med anhænger med ødelagte hjørner, kantstene og fliser som konsekvens. F.eks. blev et lille antal køreplader leveret af lastbiler med anhænger.   Hofor er p.t. ved anlægge nedsivningsbede i det omkringliggende kvarter, hvilket forårsager kaos med spærrede veje. Så er den ene vej spærret, så den anden. Der graves konstant nye huller uden at de eksisterende færdiggøres. Der er formentlig en overordnet plan og bedene, som i øvrigt er en god ide, er nok helt færdige før arbejdet med bassinet påbegyndes. Men deres tætte beliggenhed i forbindelse med tusindvis af lastbilkørsler kan umuligt blive optimalt. Det havde måske været bedre at vente med at anlægge dem til efter projektet. Det kan ydermere nævnes at Københavns Kommune i perioden mellem projektets annoncering og prøveboringerne annoncerede at de ville opføre et nyt underjordisk affaldssorteringsanlæg på selvsamme grund! Dette blev dog droppet efter protester.
Læs høringssvar fra Michael Rolff
Indsendt af:
Henrik Ingemann Andersen
Dato: 27. juni 2024
Svarnummer:
2
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Jeg vil gerne bede om at nedenstående forhold inddrages i udarbejdelsen af miljøkonsekvensrapporten: Når projektets miljøkonsekvenser ( f.eks. lugtgener, støj, vibrationer, visuelle forhold, trafik og trafiksikkerhed ) behandles, skal det i belysningen inddrages, at disse konsekvenser finder sted i et for København Kommune særdeles stille kvarter uden særlig meget trafik eller anden støj. Venstre Landsret har 14. oktober 2019 afsagt en dom (https://domstol.dk/media/yj2bt4pm/bs-5850-lr-anonymiseret.pdf), hvor det understreges, at ” Hvad en nabo må tåle, beror på en konkret rimelighedsvurdering af ulempens karakter, væsentlighed og påregnelighed sammenholdt med ejendommens karakter og beliggenhed og områdets karakter” Miljøkonsekvenserne skal altså beskrives i det lys, at kvarteret forud for projektet kun i særdeles ringe udstrækning er generet af støj, trafik, lugtgener mm. Derudover skal der i miljøkonsekvensrapporten beskrives hvilke afværgeforanstaltninger, der er nødvendige for at eliminere påvirkninger af naboer. Miljøkonsekvensrapporten skal ifølge Bekendtgørelse af lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2023/4  § 20 stk 4 indeholde en ”beskrivelse af de rimelige alternativer, som bygherren har undersøgt, og som er relevante for projektet og det særlige karakteristika, og en angivelse af hovedårsagerne til den valgte løsning under hensyntagen til projektets indvirkninger på miljøet. Her er det særligt vigtigt at beskrive LAR løsning, som man kan finde beskrevet i: https://www.klimatilpasning.dk/media/1237233/booklet_final.pdf , https://ifro.ku.dk/english/staff/?pure=files%2F43721293%2F232.pdf samt Bogen ”Regn med mere – Lokal håndtering af regn i byens landskab” af Marina Bergen, Antje Bachhaus og Ole Fryd Forlaget Grønt Miljø 2020. Etablering af bassiner skal sammenlignes med LAR løsningen på følgende områder: Samlet økonomi Effekt på problemet Virkning på biodiversiteten Regulering af temperatur (Urban Heat Island) Klimapåvirkning i form af CO2 udledning Støj Vibrationer Støv Konsekvens for naboers sundhed Indvirkning på grundvand Miljøkonsekvensrapporten bør desuden beskrive, hvordan opførelse af overjordiske anlægselementer og adgangsveje til drift af bassinerne harmonerer med fredningens formål ”at sikre området som parkområde” og ”at opretholde og muliggøre en forbedring af områdets biologiske, landskabelige og rekreative værdier under hensyntagen til den historiske baggrund for områdets nuværende udformning, herunder at muliggøre en forbedring af biodiversiteten i området” Miljøkonsekvensrapporten skal ifølge Bekendtgørelse af lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2023/4 § 20 stk 4  ”på en passende måde påvise, beskrive og vurdere projektets væsentlige direkte og indirekte virkninger på følgende faktorer 1) Befolkningen og menneskers sundhed” Da mange studier har slået fast, at der er en sammenhæng mellem økonomisk gæld og psykiske problemer som depression (https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0272735813001256)  bør miljøkonsekvensrapporten beskrive hvor stort et værditab, de husejere, der bor tættest på de kommende byggepladser, vil risikere at opleve i perioden, mens projektet står på. Vi husejere kan i løbet af det årelange projekt af talrige grunde (alder, sygdom, arbejdsløshed, skilsmisse mm) komme i en situation, hvor vi vil sælge huset og flytte et nyt sted hen. Hvis huset grundet projektet kun kan sælges til en lavere pris, kan husejeren komme til at stå i en svær økonomisk situation. Eventuelt med stor gæld. Til skade for den psykiske sundhed.
Læs høringssvar fra Henrik Ingemann Andersen
Indsendt af:
Valby Lokaludvalg
Dato: 12. juni 2024
Svarnummer:
1
Vedhæftede filer: 1
By:
Valby
Postnr.:
2500
Vedhæftet Valby Lokaludvalgs svar. 
Læs høringssvar fra Valby Lokaludvalg