Københavns Kommune får ny høringsportal den 28. november
Den 28. november bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med MitID Erhverv for at indgive høringssvar. I forbindelse med opdateringen kan portalen være nede.
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
Høringssvar vedrørende Afgrænsning af miljøkonsekvensrapport for projekt Spangen
Indsendt af
Postnr.
By
Høringssvar
Det er naturligvis prisværdigt at Hofor vælge at foretage en frivillig miljøvurdering forud for projektet. I forbindelse med sidste høring stod vi som naboer til projektet nærmest med en opfattelse af at man forsøgte at snige projektet igennem.
Selve ideen med at begrænse spildevandsudledninger i Harrestrup å for at sikrevandkvaliteten er naturligvis god. Men miljø handler jo også om livskvaliteten for omgivelserne. Bortkørsel af 500-1000 læs jord, samt kørsel med gravemaskiner, betonblandere o.l. vil skabe voldsom forurening, støj, ødelæggelse af veje, kantstene og fortove. Dette bør belyses og vurderes i forhold alternative lokationer. F.eks.ville parkarealet ved Slotsherrensvej betyde at kørsel kunne foregå på større veje.
Da Spangen projektet er planlagt i et beboelsesområde med smalle veje og megen blød trafik i form af børn til/fra skole, skal der lægges meget stor vægt på gener, skader og trafiksikkerhed. Med prøveboringerne i frisk erindring tvivler jeg på at Hofor er i stand til at garantere dette. Dette skyldes følgende forhold:
- De meget begrænsede prøveboringer skabte en del kaos med arbejdernes biler parkeret alle vegne samt kørsel med overdrevent store lastbiler med anhænger med ødelagte hjørner, kantstene og fliser som konsekvens. F.eks. blev et lille antal køreplader leveret af lastbiler med anhænger.
- Hofor er p.t. ved anlægge nedsivningsbede i det omkringliggende kvarter, hvilket forårsager kaos med spærrede veje. Så er den ene vej spærret, så den anden. Der graves konstant nye huller uden at de eksisterende færdiggøres. Der er formentlig en overordnet plan og bedene, som i øvrigt er en god ide, er nok helt færdige før arbejdet med bassinet påbegyndes. Men deres tætte beliggenhed i forbindelse med tusindvis af lastbilkørsler kan umuligt blive optimalt. Det havde måske været bedre at vente med at anlægge dem til efter projektet.
Det kan ydermere nævnes at Københavns Kommune i perioden mellem projektets annoncering og prøveboringerne annoncerede at de ville opføre et nyt underjordisk affaldssorteringsanlæg på selvsamme grund! Dette blev dog droppet efter protester.