Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Høring af Udkast til Ressource- og Affaldsplan 2030

Planen indeholder udviklingsaktiviteter indenfor håndtering af husholdnings- og erhvervsaffald i perioden 2025 til og med 2030.

Høringsfrist:

12. august 2024
Indsendt af:
Torgunn Thomsen
Dato: 12. august 2024
Svarnummer:
15
Virksomhed / Organisation :
Grundejerforeningen Vibekevang
By:
København Ø
Postnr.:
2100
hoeringssvar 2024 - ressource- og affaldsplan 2030.pdf
Læs høringssvar fra Torgunn Thomsen
Indsendt af:
Camilla Hegnsborg
Dato: 12. august 2024
Svarnummer:
14
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
BL 1. kreds
By:
København V
Postnr.:
1554
Høringssvar fra BL 1. kreds – Høring af ressource- og affaldsplan 2030 for Københavns kommune BL – Danmarks Almene Boliger 1. kreds har den 31. maj 2024 modtaget høring vedr. Teknik- og Miljøforvaltningens udkast til Ressource- og affaldsplan 2030 for Københavns kommune. BL 1. kreds bifalder, at Københavns kommune fortsat har fokus på - og er ambitiøs i sine mål for at nedbringe mængden af CO2-udledning i Danmark ved en øget genanvendelse af affald. En målsætning, som de almene boligorganisationer deler. Gebyrstruktur Det er glædeligt at selve implementeringen af den kommende affalds- og ressourceplan forventes at blive billigere end den foregående, da den kommunale gebyrstruktur slår direkte ud på huslejen for en almen bolig. Vi kan konstatere, at der allerede har været voldsomme stigninger på de samlede udgifter til renovation i de senere år. En konkret københavnsk boligorganisation har således opgjort stigningen til 66% i årene 2020-2024 Generelt er prisen for affaldshåndtering høj i København, hvilket rammer ret hårdt hos mange beboere i almene boliger. Ifølge en analyse fra CEPOS udført i starten af 2024 er der et besparelsespotentiale på mere end 900,- kr. pr. bolig årligt i København. Derfor er det vigtigt, at kommunen holder sig for øje, at affaldsgebyrerne er kostægte. I en almen etagebebyggelse vil beboerne typisk samle deres affald ét eller nogle få konkrete steder på matriklen, og boligorganisationens driftspersonale har ansvar for at tilse sorteringen. De almene beboere i en etagebebyggelse belaster dermed affaldsindsamlingen mindre, da indsamlingen ikke sker ved den enkelte husstand. BL 1. kreds vil gerne medvirke til at realisere Ressource- og affaldsplanen i Københavns kommune. De almene boligorganisationer arbejder også med bæredygtighed, med effektiv drift og med at skabe gode og attraktive boligområder. Vores primære fokus i denne sammenhæng er dog økonomien, og dermed beboernes husleje. Bæredygtighed handler også om økonomisk bæredygtighed – ikke mindst for de almene boliger, hvor vi har en konkret målsætning om at stille billige boliger til rådighed. Det er derfor vigtigt for os, at gebyrerne reelt afspejler de direkte omkostninger, der er ved afhentning. Her må vores løsninger med central opsamling fra mange husstande være en billigere løsning, der også berettiger reducerede gebyrer. Det er vigtigt for os, at målet om miljømæssig bæredygtighed ikke sker på bekostning af borgere, som belaster affaldsordningen mindre. Selvom der skulle være udsigt til, at de såkaldt midlertidige omkostninger til implementering af planen falder i den kommende periode, vil vi derfor opfordre Københavns kommune til at ændre gebyrstrukturen og indføre en differentieret grundtakst efter boligtype, hvilket der er hjemmel til (jf. affaldsaktørbekendtgørelsens § 17) – en hjemmel som mange andre kommuner i Danmark har benyttet. Andre forslag og bemærkninger fra boligorganisationerne BL 1. kreds har haft høringen til gennemsyn og kommentarer hos de almene boligorganisationer i København. Følgende bemærkninger er givet med afsæt i dialog med vores medlemsorganisationer: Generelt Det er meget positivt, at kommunen fortsat igangsætter projekter og afprøver nye metoder og veje til dialog med borgerne. F.eks. er tilskud til køkkensorteringsmoduler, forsøg med tilgængelighed ved sortering i gadeplan, udvikling af et ambassadørnetværk for grønne ildsjæle og en proaktiv indsats for at flytte affald fra kældre til gadeplan aktivt med til at nedbringe restaffaldsmængderne, og dermed udgifterne, i de almene boligområder. Denne type kommunale projekter er med til at løse udfordringer med affaldshåndtering for beboere og driftsmedarbejdere i etagebyggerier. Inddragelse af driftsansatte I kraft af, at den almene sektor tager ansvar for samfundsmæssige opgaver på mange niveauer og er en af de store aktører i kommunen kunne man dog ønske sig, at de planlagte tiltag i lidt højere grad tog afsæt i de driftsansvarliges behov, i det de ansatte er dem der sidder med nøglen til forandringer og bedre sorteringsadfærd blandt beboere og borgere i byen. Lokale driftsfolk er de primære aktører, når det handler om at få Københavns borgere til at ændre adfærd, fordi de i praksis repræsenterer det store flertal, der bor i etagebolig. I en årrække efter R98 koncessionens ophør fastholdt kommunen et netværk af ansatte i boligselskaber, der på årlige møder havde mulighed for at sparre med nøglepersoner i forvaltningen. Så længe møderne forholdt sig til generelle emner, var de en vigtig mulighed for dialog mellem boligselskaber og ansatte i relevante afdelinger i Københavns Kommune. Det burde overvejes at genoplive dette netværk med regelmæssige møder. Nem Affaldsservice – muligheder Nem Affaldsservice er et centralt værktøj for lokale driftsmedarbejdere og boligadministrationer. For driftsfolk og administratorer giver det praktisk og økonomisk overblik og indsigt i beregningsgrundlaget for opkrævningen. Der kunne imidlertid indføres tiltag, der giver byens borgere og boligafdelingernes driftsansatte endnu bedre indsigt i økonomi og i miljøeffekten af deres affaldshåndtering. Nem Affaldsservice bør give bedre indblik i beregningsgrundlag og puljeordninger Det ville styrke brugen af Nem Affaldsservice, hvis den kunne bruges som app på telefonen, og man var i stand til at gruppere flere ejendomsnumre under en boligafdeling efter eget valg. Når en boligafdeling f.eks. indgår i en puljeordning, eller forskellige erhverv indgår i et gårdlaugs fælles affaldsordning, bliver det sværere at gennemskue økonomi og fordelingsnøgler. Det betyder igen, at incitamenterne for ændret håndtering svækkes, da den positive effekt af handlingerne ikke afspejler sig direkte i driftsøkonomien. Denne negative effekt kunne afbødes med bedre og mere gennemsigtige opgørelser af puljeandele og økonomi i Nem Affaldsservice. Nem Affaldsservice og behov for benchmarking Nem Affaldsservice rummer data om samtlige de affaldstyper, der håndteres i en etageejendom. Men brugerne får ingen viden om, hvorvidt en given mængde affald, det være sig restaffald, bio, plast eller en anden affaldstype, er høj eller lav i forhold til gennemsnittet i København, hvad forklaringen kan være, og hvor man bør sætte ind. Disse informationer ville kunne give et hurtigt indblik i besparelsespotentialet for alle brugere i en boligejendom. Denne indsigt er helt central, hvis man vil motivere til bedre sortering i forhold til en ejendoms beboere, driftsmedarbejdere og administratorer. Fyldningsmeldere og optimering I takt med at der etableres stadig flere nedgravede affaldsløsninger, og volumengebyrets vægt i den samlede opkrævning vokser, øges behovet for optimering af den disponible volumen i affaldsbeholderne. Med fyldningsmeldere i nedgravede beholdere kunne pladsudnyttelsen optimeres, borgerne kunne spare penge, og kørsel med tunge renovationsbiler i byen kunne minimeres. De almene boligområder deltager gerne i forsøg med denne teknologi. Fejlsortering I den nuværende ordning er der enkelte affaldstyper, der ofte fejlsorteres. Dette giver i mange tilfælde en skjult udgift til boligafdelingerne, når driftsansatte eftersorterer det sorteringsegnede affald, for at undgå at boligafdelingen opkræves for yderligere restaffald. En kilde til fejlsortering er, at lågfarver på beholdere til papir og pap fortsat kan være grønne. En anden er, at folk måske arbejder i en anden kommune end den de bor i, og her møder andre regler for sortering. Mange opfatter pizzabakker som noget der skal i pap. Der er flere gode grunde til at denne type engangsemballage helt bliver afskaffet, eller som minimum omfattet af en pantordning. Byggeaffald Vi er opmærksomme på, at ressource- og affaldsplanens afsnit om byggeaffald er på et indledende, og granskningsmæssigt niveau, men det foreslås, at der iværksættes kommunale initiativer som understøtter genanvendelse af byggeaffald, f.eks. gennem direkte støtte til almene renoveringer, der fokuserer på at nedtage materialer, så de kan genbruges direkte. Dette kunne evt. etableres som en del af en puljeordning eller som et pilotprojekt for at indhente viden om begrænsninger og muligheder for genanvendelse. Med venlig hilsen Camilla Hegnsborg Mikkel Warming Formand for BL 1. kreds Næstformand for BL 1. kreds
Læs høringssvar fra Camilla Hegnsborg
Indsendt af:
Handicaprådet i KK
Dato: 12. august 2024
Svarnummer:
13
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Handicaprådet i KK
By:
København
Postnr.:
1592
Se venligst vedhæftede bilag med Handicaprådets høringssvar.
Læs høringssvar fra Handicaprådet i KK
Indsendt af:
Sune Wæsel
Dato: 12. august 2024
Svarnummer:
12
By:
Valby
Postnr.:
2500
Affaldsplanen fremstår som et politisk projekt. Planen ser ud til at bygger på den (politiske) præmis, at sortering er godt. Jeg mener kommunen har pligt til at fremlægge data og dokumentation for hvad planen koster og hvorfor sortering på det niveau, er en god ide for miljø- og klima. Hvilke gevinster opnår vi - og hvad koster de, med den valgte løsning i forhold til alternativerne (fx. energiudnyttelse ved afbrænding)? For det første bør der fremlægges data for hvor meget der indsamles, samlet og for hver fraktion. Og data for hvad det koster at behandle de enkelte fraktioner og hvad den enkelte fraktioner indbringer af indtægter, når man sælger fraktionen som råvare. Hvordan ser fraktionsregnskaberne ud, i den cirkulære økonomi, og hvor meget skal de understøttes med gebyr- og skatte kr. for at få det til at løbe rundt. For det andet bør man forholde sig til, hvorvidt kildesortering på husstandsniveau overhovedet er rimeligt, når Kommunen selv indkøber anlæg til eftersortering af restaffaldet, der gør det bedre end borgerne. Hvorfor har man politisk valgt, at borgerne selv skal sortere og veje og by belastet af et utal af affaldsafhentninger, når en robot er bedre til at sortere, end borgerne, De politiske valg, der er truffet, er ikke beskrevet, forklaret, kvantificeret og kommunikeret i planen. Planen bygger på den præmis, at sortering er godt, men dokumenterer og forklarer det ikke. Det er en grov fejl, at forvaltningen ikke nuancerer de politiske ambitioner, ved at sikre en bred forståelse af værdien - eller omkostningerne - ved de politiske valg. For det tredje behandler affaldsplanen umiddelbart ikke henkastet affald. En af årsagerne til det meget henkastede affald i København, er jo at byen generelt ikke er ren. Der er for få affaldsspande og der er ingen - eller ikke tilstrækkeligt med - gadefejere. Men når vi nu er så vilde med at samle affald ind og sortere og betaler en af landets allerhøjeste priser for det. Hvordan kan det så være rimeligt, at byen ikke er ren for affald. Igen virker det som et politisk projekt, at reducere affaldsmængder ved at reducere antallet af offentlige skraldespande, for så at bebrejde producenterne, at borgere og turister kaster affald på gaden. Men det ER et kommunalt ansvar at byen er ren og at der er affaldsspande tilgængelige - især når borgene betaler så eksorbitante priser for affaldsafhentning. Det ER også embedsmændenes opgave at gøre politikerne opmærksom på, at det er ude af proportioner at bruge gebyr- og skatte kr. på at reparere gammelt skrot, men ikke på at holde gader og stræder rene. For det fjerde. Når København styrker genbrugskulturen er det i klar strid med reglerne om at konkurrere med private. Det ville være langt mere naturligt at forbeholde genbrug til den blå avis, genbrugsbutikker og loppemarkeder, end at bruge skatte kr. på genbrugscentre. I Valby hvor jeg bor, ligger der en forretningsdrivende genbrugsbutik 50 meter fra nærgenbrugsstationen. Han henter simpelthen sine varer på nærgenbrugsstationen og sætter dem til salg. Resultatet er selvfølgelig, at der er ganske lidt af værdi tilbage på nærgenbrugsstationen. Men det er jo galimatias at bruge skattepenge på at konkurrere med private. Og det er da selvfølgelig også ulovligt. Men når nu man ønsker at gøre det, så vil det også her klæde kommunen at vise brutto udgifterne på at etablere, drive og afskrive et genbrugsmarked eller en nærgenbrugsstation - og sammenholde det med de opnåede miljø og klimagevinster som kommunen mener man opnår - efter gængse ESG-standarder. For det femte. ANBEFALING: En stor del af dette kan løses, hvis det er en del af "Ressource- og Affalsplan 2030", at planen årligt skal måle og veje og rapportere på sine aktiviteter, efter gældende ESG-Standarder. Hvis København skal kunne sige og dokumenter at ressource- og affaldsplanen virker, vil en årlig rapportering på omkostninger, investeringer, drift og opnåede resultater herunder miljø- og klimagevinster, efter samme ESG-rapporteringsstandarder som en privat børsnoteret virksomhed af samme størrelse som Københavns Kommune ville skulle rapportere efter, være en rimelig løsning.
Læs høringssvar fra Sune Wæsel
Indsendt af:
Jens Peter Mortensen
Dato: 4. august 2024
Svarnummer:
11
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Landsforeningen Mindre Affald
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Skraldespande og skraldebiler fylder i bybilledet og er en voldsom belastning af byen, byens rum, trængslen og folks færden. Der kan regnes med, at ca. 80 % af volumenet af husholdningsaffald består af emballageaffald. Det betyder, at emballageaffaldet også står for 80 % af skraldespande og skraldebiler til håndtering af affaldet. En målsætning på reel genanvendelse på 60 % af husholdningsaffald i Københavns Kommunes Ressource- og affaldsplan svarer slet ikke på problemstillingen med de store mængder af husholdningsaffald og de mange, mange skraldespande og skraldebiler. Der skal satses på målsætninger med et fokus på forebyggelse og genbrug af husholdningsaffald. Volumenet af husholdningsaffald er primært bestemt af omfanget af løssalg og genbrug af emballager afleveret tilbage gennem butikkerne således, at leverancekøretøjet kan tage emballage med tilbage til genopfyldning hos den ansvarlige producent. Har kunden først købt emballagen, så er det for sent. Ressource- og affaldsplanen skal derfor rettes henimod et fokus på forbrugernes og borgernes valg i købsøjeblikket. Målsætningen er, at løssalg og genbrug af emballager afleveret tilbage gennem butik til ansvarlig producent er steget således; at mængden af husholdningsaffald er faldet med 30 % i 2030. Den kommunale indsamling af husholdningsaffald skal rettes ind efter udviklingen af genbrug, hvor butikkerne i fremtiden vil tage deres emballager tilbage. Det sker ved at droppe skraldespande ved husstande for plast, metal, glas, papir samt pap og flytte dem til pladser umiddelbart udenfor fødevaredetailbutikker. Hvis en emballage skal genbruges ved vask og genopfyldning, så er det vigtigt, at emballagen holder formen. Det gælder for alle emballager, men især emballager af glas er det vigtigt allerede i dag. Indsamling af husholdningsaffald må derfor ikke ske i komprimatorbiler, hvor emballagerne bliver kvast. Målsætningen for 2030 er, at husholdningsaffald på nær bioaffald samles ind uden brug af komprimatorbiler i umiddelbar nærhed af detail, butikker og supermarkeder. I 2021 blev der indsamlet 11.597 ton glasaffald fra kupper på gaden i København. Langt de fleste kupper er placeret i nærhed af detailbutikkernes indleveringssteder til pantemballager. Det viser, at københavnerne gerne går med emballageaffald hen til butikkerne. Glasaffaldet blev i 2021 sendt til sortering for genbrug. I alt 31 % svarende til 3.595 ton glasaffald blev genbrugt primært vinflasker. Ressource- og affaldsplanen nævner ikke genbrug af glasaffald med et eneste ord. Det kan derfor frygtes, at genbrug af glasaffald afskaffes ganske imod målsætningen om genbrug af affald. Potentialet for forøgelse af genbrug af glasemballager er ret stort – faktisk større end, hvad der målsættes for genbrug på genbrugsstationerne. Det forudsætter, at kommunen stadig sender glasaffald til sortering for genbrug inden det sendes videre til genanvendelse. Det anbefales, at genbrugsordningen bevares og udbygges. Målsætningen for genbrug af glasemballager i 2030 sættes til 10.000 ton om året. Regeringen satte i 2020 en målsætning for reduktion af kapaciteten for affaldsforbrænding. Kapaciteten skal i 2030 reduceres med 30 %. Københavns Kommunes Ressource- og affaldsplan berører slet ikke regeringens målsætning. Det tager 30 år at tilbagebetale et affaldsforbrændingsanlæg. På baggrund af, hvornår det enkelte anlæg er bygget, er der udarbejdet en liste over, hvornår det enkelte anlæg er tilbagebetalt og dermed klar til at blive lukket uden udgifter. Fra 2020 til 2030 er 30 % af kapaciteten tilbagebetalt. De affaldsselskaber, der har anlæg, der således lukker, må overføre affald til de andre anlæg, der stadig ikke er tilbagebetalt, såfremt de selskaber med lukkede anlæg stadig har affald, de vil brænde. ARC skal derfor ikke importere affald fra udlandet, men derimod importerer affald fra de danske anlæg, der er tilbagebetalt og lukket. Målsætningen for affaldsforbrænding er et øjeblikkeligt stop for forbrænding af affald fra udlandet, og at der skiftes til at brænde affald fra de anlæg, der ifølge regeringens 30 % reduktionsplan skulle være lukket. Der er vedlagt en komplementær alternativ ressource- og affaldsplan med målsætninger for forebyggelse og genbrug, der uddyber og underbygger de ovennævnte målsætninger.
Læs høringssvar fra Jens Peter Mortensen
Indsendt af:
Hanne Mai Dalgaard
Dato: 17. juli 2024
Svarnummer:
10
Virksomhed / Organisation :
Mai Precious
By:
Kbh SV
Postnr.:
2450
Mit bidrag til høringssvar vedrørende ressource og affaldsplan 2030, drejer sig udelukkende om den del der vedrører genbrugelige effekter, da jeg har gjort erfaringer på dette område.  Jeg har været tilknyttet Bispeengen genbrugsstation i en knap 3 årig periode, hvor en ordning blev afprøvet med 5 ikke lønnede aktører, hvis opgave i ugentlig turnus var :    håndtering og sortering af genbrugelige effekter Pakning af bure med genbrugseffekter til nær-genbrugsstationer Pakning af møbelcontainere til Sydhavnens Genbrugscenter  sortering af ikke genbrugelige ting til genanvendelse og affald  organisering/ryddeligholdelse af lokalet til indlevering af genbrug tømning af grønne genbrugsbure på pladsen kontakt/ kommunikation med kunder der indleverede effekter.  Kontakt/sparring med det personale ARC havde på pladsen.   Gevinsten for mig, og de øvrige aktører, var tilladelse til at vi måtte tage indleverede effekter til egne formål.    Når jeg havde turnus, startede ugen Lørdag ved åbningstid og sluttede efterfølgende fredag kl ca 12. Her skulle genbrugsrummet stå ryddeligt til næste aktør overtog næste formiddag.    På grundlag af dette arbejde, gjorde jeg mig en del erfaringer med de indkomne mængder, og vil gerne kommentere dem her.  Bispeengen er en meget flittigt benyttet genbrugsstation, og det er mit indtryk, at der indleveres større mængder end på mange andre af Københavns genbrugsstationer.  Der var selvfølgelig uger med større travlhed end andre, men generelt rigeligt at lave. Typisk var der allerede indleveret en del i det “slip” der var imellem fredag kl 12 og lørdag formiddag, og opgaven startede derfor med sortering af dette.  Weekenderne var altid travle, og jeg havde derfor som regel hjælp til opgaven for ikke at blive løbet over ende, og alligevel kunne en weekends indleveringer ofte fylde rummet til bristepunktet flere gange. Hverdagene var som regel knap så travle, og her kunne jeg som regel følge med til håndteringen af de indleverede ting på egen hånd. 2 gange ugentligt blev alle de effekter der var pakke effektivt på bure kørt ud med vognmand til nærgenbrugsstationer,for at tilføre dem nye varer.    De tilknyttede aktører havde forskellige måder at håndtere arbejdstid og metoder på, men det er mit indtryk at de løste opgaven. Jeg var nok den aktør der brugte flest timer i min arbejdsuge, og en typisk uge for mig var lørdag +søndag 10-17, mandag-torsdag ca 6 timer dagligt, fredag 2-3 timer. Medregnes timer for hjælpen i weekenderne, tænker jeg at timeforbruget har været 50-60 timer sammenlagt.    Typisk vil jeg på en uge indsamle :  Ca 800 kilo genbrugelige effekter til mig selv 4-5 tons pakkede varer til nærgenbrugsstationer Et ukendt antal kilo møbler til Sydhavnens Genbrugsstationer  2-3 tons kasserede effekter til fordeling i pladsens containere for jern, træ, polstrede møbler, glas og porcelæn m.m. Jeg skønner derfor at den mængde jeg håndterede i mine uger i gennemsnit har været 9 tons. Mht indtjening, skønner jeg at “lønnen” for mig har været omkring 20.000 månedligt før moms og skat, altså ikke nogen voldsom stor indtjening, men nok til at være engageret i at varetage opgaven.    Ordningen ophørte da Bispeengen skulle udvides med genbrugszone, med personale fra ARC/Kbh kommune.    En af de største udfordringer ved arbejdet i genbrugsrummet synes jeg var den mindre, men meget ihærdige gruppe mennesker, der tænker at rummene er varelagre med gratis effekter til deres loppemarkeds virksomheder og andre salgskanaler. En stor grådighed, pågående og hensynsløs opførsel over for andre kunder afstedkom en del ubehagelige situationer, og ofte meget rod efter poser og kasser blev splittet ad i jagt på værdier hvis de fik muligheden. En del af disse personer kom forbi rummet mange gange dagligt for at tage ting, selv om personalet på pladsen kom med konstante anmodninger til dem om at forlade pladsen.  Naturligvis vil mange kunder der indleverede effekter også gerne finde noget de selv kunne bruge, men her er det mit indtryk at de fleste forstod og accepterede konceptet, og synes det var godt at tingene blev sorteret og herefter fordelt til nær-genbrugsstationerne og velgørende formål. Generelt udtrykte de almindelige kunder glæde over, at de ting de indleverede, fik mulighed for nye ejere i stedet for at blive kasseret.   Med den nye ordning hvor Genbrugsstationerne selv skal aflønne “genbrugsspottere” der udfører det arbejde vi i turnusordningen gjorde, ser jeg selvfølgelig jobskabelse, men også et problem i de givetvis store ekstra lønudgifter dette udløser for Kbh Kommune\ARC. Ligeledes udskiftning af personale, ferie og sygedage og enkelte brodne kar, der laver særaftaler med krejlere, gør ordningerne mere ustabile.  Ved udlicitation til organisitationer og samarbejdspartnere, vil man få et ekstra gratis og engageret personale, der ud over viden om genbrug også vil have forskellige afsætningskanaler, hvor effekter blive solgt til ex velgørende formål, og kommer mange grupper i samfundet til gavn. Evt kunne man genoptage ordningen på en sådan måde at disse kunne indgå i weekendarbejde især. Min sidste bemærkning er, at jeg tro der er meget forskel på hvor store genbrugsmængder de forskellige genbrugsstationer modtager. Nogle steder vil der være rigelige mængder til at være selvforsynende og i andre tilfælde, er der meget tomt på hylderne, fordi der er flere der gerne vil hente ting end indlevere. Derfor bør man stadig tænke i de baner at det vil være godt af flytte rundt på indleverede varer imellem pladserne, for at så meget som muligt kan komme i brug igen. Eksempelvis er småtingsafdelingen på Sydhavnens Genbrugscenter ofte gabende tomt, bl.a. fordi nærmeste naboer er 600 ukrainske flygtninge der kan bruge rigtig mange ting, og møbelafdelingen kun med ting, fordi der stadig køres møbler fra andre opsamlingssteder hertil. Håbe I kan bruge nogen af mine erfaringer til noget. Mvh Hanne Mai Dalgaard     
Læs høringssvar fra Hanne Mai Dalgaard
Indsendt af:
Erik jørgensen
Dato: 11. juli 2024
Svarnummer:
9
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Miljøpunkt Nørrebro
By:
Københavns N.
Postnr.:
2200
Høringssvar Miljøpunkt Nørrebro høringssvar til Ressource- og affaldsplan 2030   Kære Trafik- og Miljøborgmester Line Barfod. Vi hilser muligheden for at blive hørt meget velkommen. Vi finder samlet set at udkastet til Ressource- og affaldsplan 2030 (RAP30) er en meget fin og gennemarbejdet plan. Vi har kommenteret de afsnit hvor vi alligevel mener at have forbedringsforslag. Grundlaget for vores kommentarer bygger på gennemlæsning af Ressource- og Affaldsplan 2025-2030, (RAP30), vore egne kommenterer til Affaldsplan 2024 (RAP24) og Midtvejs evaluering af RAP24, samt vores almindelige erfaringer fra affaldsarbejdet. Endelig bygger høringssvaret på Miljøpunkt Nørrebros indhøstede erfaringer på området. Som led i høringen stiller forvaltningen 3 spørgsmål:   Hvordan bliver vi endnu bedre til at sortere vores affald i København, så vi kan genanvende vigtige ressourcer?   De affaldsansvarlig / affaldsambassadørenes fokus skal vendes, så deres vigtigste rolle er at lave dialog og information til beboerne. Vi skal særligt fokusere på den vigtigste fraktion, madaffald. Gennem dialog og information om denne, vil det næsten automatisk smitte af på de andre og restaffaldet vil blive væsentligt reduceret.     Hvordan bliver vi bedre til at dele, reparere og sende gode ting videre til genbrug, så ressourcerne ikke går til spilde?   Udbygning af nærgenbrugspladserne og mikro nærgenbrugspladser, samt i gårdene: Bytte skure og hylder. Det er vigtigt med udbygning og støtte af ordningen med affaldsambassadører / affaldsansvarlige i hver ejendom eller gård, der kan have dialog og give information til beboerne.       Hvordan reducerer vi vores affaldsmængder, fx ved at undgå madspild og gennem vejledning om reparation af fx tekstiler og elektronik. Se vores besvarelse af de 2 ovenstående spørgsmål.           Bilag 2 Ressource- og Affaldsplan 2025-2030 Tema 1 - I København reducerer vi vores affald Flere nærgenbrugsstationer Vi mener, at man med fordel kan øge udbygningens hastigheden af nærgenbrugsstationer. Vi ønsker i forbindelse med Ressourceplan 2030 at der etableres 10-20 nærgenbrugsstationer og mikro nærgenbrugspladser. Her på Nørrebro ønsker vi en placeret under højbanen, ved Ørnevej eller Glenteparken i forbindelse Områdefornyelse Bispeengen. Opgradering af nærgenbrugsstationer Vi foreslår at opdatere de gamle storskraldspladser til ressourcepladser/mikro nærgenbrugspladser med aktiv lokal genanvendelse. Her kan der være byttehjørner, både fysisk og virtuelt (Facebook mv.) samt værkstedsfaciliteter til både børn og voksne. Det skal være indrettet som sociale samlingspunkter med adgang døgnet rundt. Med ressourcepladser/mikro nærgenbrugspladser støtter vi også målet om mere direkte genbrug af stort indbo og indendørs træ. Genbrug er i det hele taget blevet stadigt mere populært de senere år og den sociale dimension forstærker det. Dette kan ses på at affaldsmængden i de siddet 10-15 år ikke er steg pr indbygger, men tværtom faldet med 20%. Vi foreslår derfor at fortsætte udbygningen af nærgenbugsstationen /mikro nærgenbugsstationen. Der hvor der ikke er plads nok, skal der etableres bytteskure, grønne borde og bænke. Således bliver affald stedet, etableret som et socialt samlingspunkt omkring genbrug. Nærgenbugsstationen kan også inkludere nedgravede beholdere til Pap, Papir, Glas, Plastik, Metal, Bio affald, tekstiler og restaffald. Som de nærlokale beboere kan benytte til deres kildesortering. Mikro nærgenbrugstation er en konkret løsning i mange kolonihaver og store bebyggelser, hvor der er meget ”Storskrald” og plads. Vi kan henvise til erfaringer i Hf. Sønderbro på Amager, hvor den første er etableret i foråret 2024. Vi foreslår kommunal støtte til byttehjørner/skure. Kommunen kan evt. støtte anlæggelsen med bytteskurer og værksteder i gårdene med op til 50% af etableringsomkostningerne. Ejendommene/gårdene skal som betingelse for modtagelsen af tilskuddet have tilknyttet mindst en uddannet affaldsansvarlig / affaldsambassadøre.           Tema 2 – I København sorterer vi Affaldsambassadører / Affaldsansvarlige i alle byens ejendomme Vi mener at man kan gå niveauet videre med en fast officiel ordning der placerer en affaldsambassadører/affaldsansvarlige i hver ejendom og flere i større ejendomme. Affaldsambassadøre besvarer både spørgsmål og tager initiativ til dialog og infokampagner omkring affaldssortering og genanvendelse.   Kommunen skal tilbyde uddannelsen og i løbet af planperioden udbrede ordningen til minimum 40% af byens ejendomme. Derudover mangler man et særligt fokus på socialt udsatte boligområder. Man skal afsætte midler til en vedvarende og ekstra indsats med personlig kontakt og dialog med de svageste grupper i byen. Der skal sikres en løbende opdatering af affaldsambassadører/affaldsansvarlige vidensniveau, ved uddannelse og ture til oparbejdelse industrien af diverse affaldsfraktioner. Vi støtter udbredelsen af nedgravede affaldsløsninger i det offentlige rum. Man bør lægge samlede planer for hele bykvarterer for at lave optimale løsninger.    Vi ønsker kommunen skal finansiere anlæggelsen. Borgerne tilbagebetaler omkostningerne til anlæggelsen over affaldsgebyret. En finansieringsmodel som også bør anvendes, hvis de nedgravede løsninger anlægges på privat initiativ. Der er mange fordele ved nedgravede beholdere i det offentlige rum. Nedgravede affaldsbeholdere er en mulighed for at frigive plads i gården til andre fællesformål. Nedgravede Miljøstationer er betydeligt mere effektivt for indsamlingen af affaldet, fordi det er komprimeret på mindre plads og kræver færre arbejdstimer at indsamle. De første resultater med nedgravede affaldsløsninger tyder også på at sorteringen bliver bedre. Formodentlig både fordi systemet er mere klart for brugerne og fordi det foregår i det offentlige rum. Effektiviseringen af indsamlingen betyder færre transporter. Ifølge Miljøpunkt Nørrebros beregninger er faldet i nogle tilfælde helt op til 75% i forhold til den traditionelle løsning. Altså et bidrag til lettelsen af den tætte bytrafik og medfølgende mindre CO2 udslip. De én mands betjente Renovationsbiler der bruges ved indsamling fra de nedgravede løsninger, er samtidig en stor gevinst for arbejdsmiljøet i dagrenovation, med færre arbejdsskader til følge. Vi har erfaret at der er meget lang sagsbehandlingstid med byggetilladelser, ved etableringen af Nedgravede Affaldsløsninger i det offentlige rum, op til 4 år.    For at fremme sagsbehandlingstiden ønsker vi at der bliver indført i én indgangs til sagsbehandlingerne for byggetilladelse.       Vi har et pilotprojekt på Nørrebro, hvor der etableres 3 nedgravede miljøstationer: Tibirkegade, Sjællandsgade (A/B Søjlegården og A/B Tibirkegården) og Udbygade (A/B Udbygården). Hvor de 500 lejligheder eller ca. 1.000 borgere skal kildesortere i de mest almindelige fraktioner: Pap, papir, metal, bioaffald, plast, glas og restaffald og enkelte også tekstiler til genanvendelse. Byggeriet går i gang i efteråret 2024 og alle miljøstationer skal ibrugtages inden jul 2024. Efterfølgende skal de evalueres og der skal laves økonomiske modeller, så politikerne i TMU, i starten af 2026, kan vurdere om modellen kan bred ud til hele København. Gennem arbejdet med at udvælge de 3 forsøgets miljøstationer, er det konstateret at den størst udforing for etablering af nedgravede miljøstationer, er at renovationsbilen til tømning af beholderne er 12 meter. Den har meget svært ved at komme rund (vende) på Nørrebro og sikkert også resten at den tætte by, derfor er det nødvendigt at ARC anskaffer en renovationsbil på max. 10 meter. Det gamle ”storskrald” skal kildesorteres, her kan en mikro Nærgenbrugstation,  med affalds fraktioner i forhold til den lokale affaldssammensætning, være en løsning i store bebyggelser og kolonihaver. Vi kan henvise til erfaringer i Hf. Sønderbro på amager. 2.5 Styrke virksomhedernes sorteringspraksis I private virksomheder er affald mange gange et lavt prioriteret område. For at sikre en højere prioritering af affaldsområdet i de private virksomheder, kunne man tilknytte en socialøkonomisk medarbejder fra f.eks. Gladfonden, som bliver udstationeret nogle få timer pr. dag. Således kan man løfte affaldssorteringen fra et sekundært indsatsområde til et primært indsatsområde, viser andre erfaringer. Desuden ønsker vi at der laves forretningssamarbejder i gården om affald, da gårdene ikke kan rumme at alle små og mellemstore forretninger, skal have deres 10 fraktioner i egne containere i gården.    Tema 3 - I København styrker vi kvaliteten i genanvendelsen 3.1 Bedre kvalitet i affaldsbehandlingen For at skabe opbakning til målet om 60% sortering i hele byen skal der tages nogle nye redskaber i brug. Vi foreslår at opgradere affaldskommunikationen med illustrative tegninger og løbende budskaber om affaldssortering på selve beholderne. Beholdere med denne meget tydelige kommunikation kan i første omgang anvendes i særlige kampagner til udvalgte gårde. Her tænker vi på ejendomme og gårdlaug som allerede har besluttet sig for en særlig indsats for affaldssortering og som samtidig inkorporerer en affaldsambassadørfunktion i deres dagligdag. Initiativet skal være en del af forankringen af ressourcedagsordenen i lokale fællesskaber. De løbende udskiftelige budskaber under låget kan f.eks. være data om, hvordan det går med affaldssorteringen blandt borgerne som bruger beholderne. Når man i et antal gårde på et givet tidspunkt har gjort sig erfaringer med disse særlige beholdere kan man overveje at udbrede systemet til hele byen. Parallelt kunne kommunen køre forsøg med beholderne i sine egne institutioner og kontorer når man går i gang med at indføre affaldssortering her. Med ovenstående forslag mener vi at kunne forbedring affaldskommunikationen og borgernes opmærksomhed på affaldssortering. Budskabet bliver mere nærværende når de får en konkret fysisk manifestation. Med en gennemgående tegneserieform fanges både børn og voksne fordi leg og historiefortælling er en naturlig og meget effektfuld måde at påvirke folks følelser og tanker. Den løbende udskiftning af budskaber inklusive orientering om borgernes egen sortering understøtter en større fortælling om borgernes eget medansvar   Tema 4 - I København styrker vi genbrugskulturen Mikro nærgenbrugsstation, en nærgenbrugsplads i miniformat, med affalds fraktioner i forhold til den lokale affaldssammensætning, vil være en løsning i mange kolonihaver og store bebyggelser, hvor der er meget affald og meget plads. Vi kan henvise til erfaringer i Hf. Sønderbro, hvor genbruget vokser og vokser, samtidigt med fællesskabet vokser og tryghed stiger.   Bilag 3 Kortlægningsrapport - Ressource-og Affaldsplan Baggrundsmateriale og nogle kommentarer: Det vigtigst er at de samlende affaldsmængder er faldende, i forhold til indbyggerantallet. Selv om København er vokset med 41.944 indbyggere fra 302.481 i 2017 til 644.425 i 2021.                     Det er vigtigt at konstatere at vækst i samfundet, ikke er lig med vækst i affaldsmængderne. Det er meget fint resultat, selv om husholdningsaffaldet er stege lidt og faldet igen fra 2020. Københavns affaldsmængder pr. borger er meget lavt. Gennemsnittet er 754 kg i 2021 for Danmark mens en Københavner i gennemsnit producerer 334 kg.   Forslag: Vi mangler affaldstal fra de Københavns Bydele, som vi håber bliver en mulighed i planperioden, meget gerne helt ned til gårdniveau Jord kørsler i København. Til sidst i er der nogle meget spændene tal, nemlig mængder af jord der køres til Nordhavn/Lynetteholm, næsten 2 millioner tons om året, 4 gange mere end det affald der bliver brændt på ARC. Dette betyder at der transporteres ca. 750 lastvogn læs jord rund i byen hver dag. Vi formoder at nybyggerier mv. er baseret på den gamle måde at bygge boliger på, med P-kældre. Forslag er fx at nedsætte en gruppe i forvaltningen og gennemtænke hvorfra jorden kommer og undersøge om der ikke er andre muligheder, en at lave store huller i den københavnske undergrund og komme med forslag til nedbringelse af jordtransporterne. Fx kunne parkering samles i fælles P-huse.   Bilag 4 Kommende lovgivning på affaldsområdet Der er en proces i gang med omlægning og liberalisering af affaldsområdet, dette giver nye muligheder. Der skal bl.a. etableres indsamling og genbrug af engangs-kaffekopper og pizzabakker, som er umærket for miljøet. 30% af forbrændingsanlæggene skal lukkes og dette skal forgået gennem liberalisering, men vi ved endnu ikke, om det betyder en økonomisk belastning af Københavns borgere.     Bilag 5 Ressource- og Affaldsplan 2030 - økonomi og effekter Der er en fin oversigt over omkostninger ved indsamling og behandling af affald, der giver et godt transparant billede af udgifterne ved de forskellige fraktioner. På sigt kan det overvejes et regulere forbrændingsgebyr, for at gøre restaffald til forbrænding væsentlig dyrere. Indtægten ved gebyret skal bruges til at øge mængderne til udsortering, ved direkte eller indirekte tilskud til bedre affalds adfærd. F.eks. ture til forarbejdningsindustrien, for affalds ansvarlige i KBH. Og andre informationsinitiativer der inspirerer de anfaldsansvarligt til bedre og mere sortereren.   Nogle ekstra bemærkninger Decentraliseret indsats For at skaffe den tætte dialog og kontakt mellem borgerne og professionelle bør forvaltningen sende alle medarbejdere fra affaldskontoret, med Nørrebro som ansvarsområde, ud til Nørrebro Lokaludvalg/Miljøpunkt Nørrebro. Vi vil således indføre et lokalt affalds-/resurse kontor. Nærheden til lokalområdet vil give medarbejderne værdifuld information og sikre en bedre dialog mellem borgere og forvaltning.   Omlægning af skakte Omlægning af affaldsskakte i stedet for nedlæggelse affaldsskakte modvirker princippet om at al affaldssortering skal ske på et sted. Er det ikke muligt at lukke affaldsskakte er en omlægning den næstbedste løsning, fx til plast emballage. Jord på Nærgenbrugspladser Vi oplever at mange byboere køber spagnum fra supermarkeder, alene fordi det er pakket og til at bære på en cykel. Det er dermed nemmere tilgængeligt, end den gratis jord på de store genbrugspladser, som mest er til folk i bil. Spagnum (og lignende materialer - svensk markmuld fx) er både en begrænset naturtype (højmosen) og et meget klimaskadeligt materiale. Det er kritisk vigtigt at borgere uden bil har adgang til et bæredygtigt og billigt alternativ. Forslag til nye indsamlingsordninger Henteordning for keramik og porcelæn. Henteordning for Flamingo sammen med ”Hård og blød plast og kartoner fra mad- og drikkevarer” Der bliver fejlsorteret meget flamingo i Plast eller restaffald beholderen. Det skal i stedet udnyttes til genanvendelse. 
Læs høringssvar fra Erik jørgensen
Indsendt af:
Brønshøj-Husum Lokaludvalg
Dato: 3. juli 2024
Svarnummer:
8
Vedhæftede filer: 1
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Se vedhæftede fil for høringssvar fra Brønshøj-Husum Lokaludvalg
Læs høringssvar fra Brønshøj-Husum Lokaludvalg
Indsendt af:
Miljøpunkt Amager
Dato: 28. juni 2024
Svarnummer:
7
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Miljøpunkt Amager
By:
KØBENHAVN S
Postnr.:
2300
Se vedhæftede høringssvar fra Miljøpunkt Amager.
Læs høringssvar fra Miljøpunkt Amager
Indsendt af:
Amager Vest Lokaludvalg
Dato: 27. juni 2024
Svarnummer:
6
Vedhæftede filer: 1
By:
København S
Postnr.:
2300
se vedlagte
Læs høringssvar fra Amager Vest Lokaludvalg
Indsendt af:
Christianshavns Lokaludvalg
Dato: 25. juni 2024
Svarnummer:
5
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Christianshavns Lokaludvalg
By:
Kbh V
Postnr.:
1550
Se det vedhæftede høringssvar fra Christianshavns Lokaludvalg.
Læs høringssvar fra Christianshavns Lokaludvalg
Indsendt af:
Indre By Lokaludvalg
Dato: 23. juni 2024
Svarnummer:
4
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Indre By Lokaludvalg
By:
Kbh V
Postnr.:
1550
Se det vedhæftede høringssvar fra Indre By Lokaludvalg.
Læs høringssvar fra Indre By Lokaludvalg
Indsendt af:
Nørrebro Lokaludvalg
Dato: 21. juni 2024
Svarnummer:
3
Vedhæftede filer: 1
By:
København N
Postnr.:
2200
Høringssvar fra Nørrebro Lokaludvalg vedr. Ressource- og Affaldsplan 2030 er vedhæftet.
Læs høringssvar fra Nørrebro Lokaludvalg
Indsendt af:
Alex Heick
Dato: 21. juni 2024
Svarnummer:
2
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Bispebjerg Lokaludvalg
By:
København NV
Postnr.:
2400
se vedhæftede fil
Læs høringssvar fra Alex Heick
Indsendt af:
Vanløse Lokaludvalg
Dato: 18. juni 2024
Svarnummer:
1
Vedhæftede filer: 2
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Se venligst vedhæftede filer med hhv. høringssvar og input fra københavnerinddragelse.
Læs høringssvar fra Vanløse Lokaludvalg