Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Luftfoto, der viser afgrænsningen af lokalplanområdet

Fisketorvet II - lokalplan 636

Lokalplanen skal gøre det muligt at opføre serviceerhverv med mulighed for boliger ved det sydlige hjørne af Fisketorvet.

Høringsfrist:

29. januar 2024
Indsendt af:
Ina Rasmussen
Dato: 29. januar 2024
Svarnummer:
13
Virksomhed / Organisation :
Ørsted A/S
By:
København
Postnr.:
2450
Kære Københavns Kommune  Hermed følger høringssvar vedr. Fisketorvet II - Lokalplanforslag Det er af afgørende betydning for H. C. Ørsted Værket at rammerne for værkets drift jf. lokalplan 494 ikke ændres, hvilket ikke synes tilfældet i "Fisketorvet II - lokalplanforslag" Venlig hilsen Ørsted Ina Rasmussen Tlf. 9955 2690   
Læs høringssvar fra Ina Rasmussen
Indsendt af:
URW Fisketorvet A/S
Dato: 29. januar 2024
Svarnummer:
12
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
URW Fisketorvet A/S
By:
København
Postnr.:
1561
URW Fisketorvet A/S høringssvar er vedhæftet. 
Læs høringssvar fra URW Fisketorvet A/S
Indsendt af:
Thor Kjøller Hartmann
Dato: 29. januar 2024
Svarnummer:
11
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
HOFOR A/S
By:
København
Postnr.:
2300
HOFOR Høringssvar - Yderligere bemærkninger
Læs høringssvar fra Thor Kjøller Hartmann
Indsendt af:
Vesterbro Lokaludvalg
Dato: 29. januar 2024
Svarnummer:
10
Virksomhed / Organisation :
Vesterbro Lokaludvalg
By:
København V.
Postnr.:
1758
Høringssvar vedr. Lokalplan for Fisketorvet 2 Vi vil på baggrund af den inddragelse og det forløb lokalplansforslaget har gennemgået gerne kvittere for forhøring, høring og høringsmøde. Arkitektonisk Arkitektonisk er det godt, at der indarbejdes forskellige facadefarver til at bryde facaden op. Man kunne frygte, at der ville blive tale om en endnu større entydig facade. Det er derfor godt, at der arbejdes aktivt med at bryde facaden op. Samtidigt arbejdes med aktive facader langs både metroforplads og havnekanten. Det håber vi på kan være med til at skabe lokale aktiviteter. Boliger og daginstitutioner Ændringen i den kommunale prognose for behovet for daginstitutioner tages ad notam, og der er derfor ikke det samme behov for daginstitutioner på adressen, som vi tidligere befrygtede. Det er dog vigtigt, at der på Otto Busses Vej indarbejdes behovet for de daginstitutioner, der så ikke bygges her. Fritidsaktiviteter Ligesom med daginstitutioner er der behov for fritidsaktiviteter. Vi håber, at der holdes fast i at udbygge på Otto Busses Vej med de på havnen manglende fritids- og klub-aktiviteter til de unge. Trafikalt Der indarbejdes 220 ekstra p-pladser til biler. Disse skal naturligvis ses i sammenhæng med de 5.000 p-pladser i “Postbyen” og de 2.100 p-pladser i “Jernbanebyen”. Den trafikale situation på Vasbygade og Kalvebod Brygge er uløst, og perspektiverne/prognoserne for biltrafikken er alarmerende. Samtidigt er der behov for at se på cykeltrafikken. På kort sigt er det uvist, hvornår den ekstra cykelbro mellem Enghave Brygge og Islands Brygge står færdigt. Det betyder, at det i en årrække vil være metrostationen ved Fisketorvet, der vil være den nærmeste station for beboere på den sydlige del af Islands Brygge. Dette midlertidige pres bør tænkes ind. Også i udbygningstakten af Fisketorvet. På længere sigt vil en overdækning af varegården fjerne muligheden for at cykle denne vej - fra havnen og ind til byen. Samtidigt vil der være brug for et gangareal for gående fra fjernbusterminal, Ikea med mere til den kommende metrostation. Der bør derfor tænkes i kapacitet til cyklister og gående langs Fisketorvets facade mod Kalvebod Brygge. Cykelstien Kalvebod Brygge indgår som en vigtig cykelvej i det overordnede københavnske net, og der bør derfor tænkes i denne mulighed for at køre ind mod Københavns centrum i krydset ved Dybbølsbro (Fisketorvets hovedindgang). Det er ikke helt tydeligt, om denne trafik er indtænkt.   Med venlig hilsen Thomas Egholm, forperson i Vesterbro Lokaludvalg
Læs høringssvar fra Vesterbro Lokaludvalg
Indsendt af:
Knuid Erik Hansen
Dato: 29. januar 2024
Svarnummer:
9
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Danmarks Naturfredningsforening
By:
Valby
Postnr.:
2500
Høringsvar vedlagt som fil.
Læs høringssvar fra Knuid Erik Hansen
Indsendt af:
Castellum 5 i København ApS
Dato: 29. januar 2024
Svarnummer:
8
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Castellum 5 i København ApS
By:
København V
Postnr.:
1561
Se vedhæftede kommentarer til lokalplansforslag.
Læs høringssvar fra Castellum 5 i København ApS
Indsendt af:
Rikke Orry
Dato: 26. januar 2024
Svarnummer:
7
By:
København Sv
Postnr.:
2450
Som beboer på Enghave Brygge har jeg læst denne lokalplan med stor interesse. Denne ud- og ombygning af Fisketorvet er længe ventet. Det er positivt at der lægges op til mere udadvendte aktiviteter, og lokalplanen giver eksempler på hvad dette kan være. Som beboer i området oplever jeg at nogle helt basale servicefunktioner mangler. Det er skønt at bo ved vandet, men det er i øjeblikket kun et sted man kan bo og handle de mest almindelige fornødenheder såsom mad, tøj og elektronik. Inden for detailhandel savner jeg en cykelforretning med værksted, skomager/nøglebar, renseri (eller indleveringssted til renseri), optiker, grønthandler og bager/konditor. Kan disse funktioner mon få plads i det kommende byggeri? Jeg savner også andre funktioner såsom et lægehus, tandlæge, et kulturhus med mulighed for at spille musik, teater eller blot samles og holde større møder (f.eks. Generalforsamling i ejerforeningen), hobbyværksteder og et bibliotekspunkt - kulturelle faciliteter som understøtter hverdagslivet og fællesskabet i bydelen. Pt. Findes et lægehus på Sluseholmen, men de har lukket for nye patienter.    De trafikale forhold er heller ikke rigtigt løst. Vi er mange gående og cyklister der kommer fra Enghave Brygge, går rundt om Tømmergraven og skal passere Havneholmen på vej hen til Fisketorvet. Jeg ser gerne at der gøres en stor indsats for at gøre denne adgangsvej så attraktiv og sikker som mulig - med fodgængerfelt, evt. lyskryds, god belysning, god tilgængelighed mm. Og et flot ankomstområde man nærmer sig Fisketorvet, også i vintermørket. Det er lidt uklart hvordan det ser ud i denne lokalplan. Der kommer passagerer op fra Metroen, men vi er også mange som kommer til fods sydfra, og lige nu skal man nærmest snige sig ind i et mørkt hjørne af P-kælderen ved Silvans vareindlevering.  Endelig vil jeg påpege behovet for at udvide Bryggeboen, som jo er den primære adgangsvej fra Islands Brygge. Det vil den også være fremover - derfor bør den udvides kraftigt, og det bør undersøges om der kan etableres en bedre adskillelse af cyklister og gående på Bryggebroen.  
Læs høringssvar fra Rikke Orry
Indsendt af:
Thor Kjøller Hartmann
Dato: 25. januar 2024
Svarnummer:
6
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
HOFOR A/S
By:
København
Postnr.:
2300
Kære Københavns Kommune Vedhæftet er HOFOR A/S høringssvar vedr. Fisketorvet II - Lokalplanforslag
Læs høringssvar fra Thor Kjøller Hartmann
Indsendt af:
Helle Stigaard Vestlev
Dato: 24. januar 2024
Svarnummer:
5
By:
København SV
Postnr.:
2450
Jeg har læst lokalplansforslaget og selve forlaget ser meget fint og lækkert ud. Det synes dog åbenlyst, at en udbygning og koncentration omkring Fisketorvet af både forretninger og boliger, vil resultere i et meget travlt område centreret omkring Fisketorvet, Ikea, metroen, Dybbølsbro Station og dermed også Bryggebroen til Islands Brygge, som bliver endnu mere underdimensioneret end den allerede er. Den menneskelige natur er, at når man bevæger sig fra punkt A til punkt B på cykel eller gående, så sker det i en lige linien, så vidt det overhovedet er muligt. Idet afviklingen af bløde trafikanter til og omkring ovenstående område typisk sker til/fra Vesterbro og til/fra Islands Brygge giver det absolut ingen mening at tro, at en bro mellem Islands Brygge og Engholmene, som er beliggende 900 meter længere mod syd - væk fra byen, på noget måde skal kunne aflaste Bryggebroen - det er ganske enkelt helt usansynligt. Det vil kræve at cyklister og gående skulle være villige til en omvej på min. 900 meter, når de samtidig kan se en bro lige foran sig, som kan bringe dem hurtigt og direkte til deres destination.   Jeg håber, at der ligger en ansvarlighed hos politikerne til at tage dette alvorligt og, at man samtidig med gennemførslen af nærværende lokalplan, får sikret, at Bryggebroen udvides lokalt, der hvor bebyggelserne opføres - helt lokalt! Vh Helle Stigaard Vestlev    
Læs høringssvar fra Helle Stigaard Vestlev
Indsendt af:
Per Hesselberg
Dato: 23. januar 2024
Svarnummer:
4
By:
2450
Postnr.:
2450
Jeg er imod den påtænkte placering af den nye bro. Er sikker på den vil gøre mere gavn ved den nye Metro der bliver færdig i år !.
Læs høringssvar fra Per Hesselberg
Indsendt af:
Astrid Skotte
Dato: 23. januar 2024
Svarnummer:
3
By:
København
Postnr.:
2300
Udvidelserne omkring Fisketorvet kræver en udvidelse af Bryggebroen, som allerede i dag er overbelastet. Problemet løses ikke ved at bygge nye broer 1 km sydligere. Bryggebroen er den direkte forbindelse mellem Amager på den ene side og Fisketorvet, Vesterbro, Dybbølsbro Station mm på den anden side. Cykler og gående skal derfor kunne komme over Bryggebroen . Hvad med at opføre en parallel gangbro, så cyklerne har den eksisterende bro for sig selv?
Læs høringssvar fra Astrid Skotte
Indsendt af:
Grundejerforeningen Tømmergraven
Dato: 12. januar 2024
Svarnummer:
2
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Grundejerforeningen Tømmergraven
By:
København SV
Postnr.:
2450
Grundejerforeningen Tømmergravens høringssvar er vedhæftet.
Læs høringssvar fra Grundejerforeningen Tømmergraven
Indsendt af:
SKANSKA A/S
Dato: 12. december 2023
Svarnummer:
1
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
SKANSKA A/S
By:
København SV
Postnr.:
2450
Skanska A/S høringssvar er vedhæftet. 
Læs høringssvar fra SKANSKA A/S