Høringssvar vedrørende Fisketorvet II - lokalplanforslag

Oprettet: 29. januar 2024
Svarnummer:
10

Indsendt af

Vesterbro Lokaludvalg

Virksomhed / organisation

Vesterbro Lokaludvalg

Postnr.

1758

By

København V.

Høringssvar

Høringssvar vedr. Lokalplan for Fisketorvet 2

Vi vil på baggrund af den inddragelse og det forløb lokalplansforslaget har gennemgået gerne kvittere for forhøring, høring og høringsmøde.

Arkitektonisk
Arkitektonisk er det godt, at der indarbejdes forskellige facadefarver til at bryde facaden op. Man kunne frygte, at der ville blive tale om en endnu større entydig facade. Det er derfor godt, at der arbejdes aktivt med at bryde facaden op. Samtidigt arbejdes med aktive facader langs både metroforplads og havnekanten. Det håber vi på kan være med til at skabe lokale aktiviteter.

Boliger og daginstitutioner
Ændringen i den kommunale prognose for behovet for daginstitutioner tages ad notam, og der er derfor ikke det samme behov for daginstitutioner på adressen, som vi tidligere befrygtede. Det er dog vigtigt, at der på Otto Busses Vej indarbejdes behovet for de daginstitutioner, der så ikke bygges her.

Fritidsaktiviteter
Ligesom med daginstitutioner er der behov for fritidsaktiviteter. Vi håber, at der holdes fast i at udbygge på Otto Busses Vej med de på havnen manglende fritids- og klub-aktiviteter til de unge.

Trafikalt
Der indarbejdes 220 ekstra p-pladser til biler. Disse skal naturligvis ses i sammenhæng med de 5.000 p-pladser i “Postbyen” og de 2.100 p-pladser i “Jernbanebyen”. Den trafikale situation på Vasbygade og Kalvebod Brygge er uløst, og perspektiverne/prognoserne for biltrafikken er alarmerende.

Samtidigt er der behov for at se på cykeltrafikken.
På kort sigt er det uvist, hvornår den ekstra cykelbro mellem Enghave Brygge og Islands Brygge står færdigt. Det betyder, at det i en årrække vil være metrostationen ved Fisketorvet, der vil være den nærmeste station for beboere på den sydlige del af Islands Brygge. Dette midlertidige pres bør tænkes ind. Også i udbygningstakten af Fisketorvet.

På længere sigt vil en overdækning af varegården fjerne muligheden for at cykle denne vej - fra havnen og ind til byen. Samtidigt vil der være brug for et gangareal for gående fra fjernbusterminal, Ikea med mere til den kommende metrostation.

Der bør derfor tænkes i kapacitet til cyklister og gående langs Fisketorvets facade mod Kalvebod Brygge.

Cykelstien Kalvebod Brygge indgår som en vigtig cykelvej i det overordnede københavnske net, og der bør derfor tænkes i denne mulighed for at køre ind mod Københavns centrum i krydset ved Dybbølsbro (Fisketorvets hovedindgang). Det er ikke helt tydeligt, om denne trafik er indtænkt.

 

Med venlig hilsen

Thomas Egholm, forperson i Vesterbro Lokaludvalg