Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Saxogade

Skitseforslag for Saxogade

Høring af skitseforslaget for et af 10 udvalgte projektområder fra Bylivsgadepuljens første ansøgningsrunde.

Høringsfrist:

31. august 2023
Indsendt af:
Lene
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
29
By:
København
Postnr.:
1662
Jeg bor i Saxogade, og er en del af en lille familie på fire.    Når man bor i denne del af Saxogade synes det ulogisk at man i fremtiden ikke må cykel ind fra Istedgade (som man må i dag og hvorfra mange oftest kommer).    Det er den naturlige skolevej for utroligt mange der hver dag cykler fra Istedgade til ”bagindgangen” til OEH. Ved ændringen bliver denne mulighed ulovliggjort. Det mener jeg ikke er rimeligt for de mange skolebørn der pludselig må en anden og mere usikker vej til skole.    Jeg bor her. Og har haft bil. Det har jeg ikke længere. Men! For de der bor her og som af forskellige årsager har brug for en bil, så er det til stor gene at sløjfe parkeringspladserne.    Generelt er jeg modstander af yderlige omdannelse af Saxogade.  Niveauet som det er nu er fint og langt fra kedeligt. Der er gadefester og loppemarkeder flere gange om året. Jeg kan godt lide arrangementerne og deltager aktivt i de fleste af dem.    Der er larm fra gadefester og barer i gaden. Der er larm fra skatere som skater på de røde baner og der larm fra forpasserende på alle tider af døgnet. Det er selvsagt generende, men vi har selv valgt at bo i byen og den larm overlever vi.    Jeg oplever dog at der er flere og flere butikker i den sociale gade som har en side ‘geschæft’, som består i en form for udeservering (som jeg ikke mener der er tilladt for andre en Sonja?!) det betyder at fortorvet er fyldt af fest-stemte mennesker særligt torsdag-fredag-lørdag. Det er svært at komme forbi med cykel eller barnevogn (og særligt børnene, bliver usikre og undviger festerne, når dem de skal passere; rygere og øl og vin-drikkere og høj musik. De dage hvor der har været flest gæster opleves dagen efter en fyldt cykelkurv med dåsebajere og cigaret-skod og tomme pakker. Og tis. Urin fra gæster der pisser i hele skolegården. Eller simpelhen bare op af cyklerne.   Jeg elsker tanken om den sociale gade. Og ærger mig når jeg oplever et dem/os mellem beboerne og butikker i Saxogade.    Som det ser ud nu; med gener fra fester og gæster er jeg ikke interesseret i yderligere festivitas og hygge i gaden -uanset hvor grønt det tiltag bliver.    Lene. 
Læs høringssvar fra Lene
Indsendt af:
Stefanie Høy Brink
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
28
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Københavns Museum
By:
København V
Postnr.:
1555
Se venligst vedhæftede høringssvar fra Københavns Museum.
Læs høringssvar fra Stefanie Høy Brink
Indsendt af:
Desirée Hansen
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
27
By:
København V
Postnr.:
1662
Jeg bor i den del af Saxogade, som dette projekt berører. Jeg er imod flere dele af projektet. LARM/BÆNKE: Der er i forvejen en del larm i gaden – som man må forvente, når man bor i byen. Men der er masser af andre opholdssteder i byen, hvor man generer beboere mindre. Bænke vil invitere til at man bliver i gaden - også hele natten! Hvem skal stå for at vedligeholde og låse bænkene? Og hvem skal bestemme hvad tid det skal ske? PARKERING: Jeg er ikke indehaver af bil, men ser problematikken i, at der kommer færre parkeringspladser. Det er i forvejen meget svært at finde en parkeringsplads på Vesterbro. BEGRØNNING: Træer vil – med tiden – vokse sig høje og tage det lys, der kommer ind i lejlighederne. Facadebegrønning vil vokse sig bredt – måske ind foran vinduerne, samtidig ødelægger det bygningen. Hvem skal i øvrigt stå for vedligeholdelsen? DRIFT: Der står, at ”der må med forslaget forventes en øget drift”. Betyder det, at andelsforeningerne skal bekoste dette? TRAFIK: Ensretning af cykeltrafikken, vil besværliggøre det for dem, som har børn på OEH at aflevere via Saxogade. EJERSKABET: Hvem har ansvaret for de rammer, som skal beskrives i forhold til de ting, der står i skitsen? Og hvem kan deltage i udarbejdelsen af dem? Vil beboerne få trukket noget ned over hovedet? URIN: Vi har allerede store problemer med folk, der urinerer i gyden ved skolen/Saxogade. Det er virkelig ulækkert. Er der tænkt i hvad man vil gøre ved det voksende problem? Som givet vil blive værre, hvis skitseforslaget bliver godkendt? FORMÅL: Hvad er værdien for beboerne i gaden? Og der er ikke taget hensyn til beboerne i forhold til larm og mere urin i gaden. I lyset af de trafikale, støjmæssige og hygiejniske konsekvenser i projektet samt mangel på hvad/hvem/hvordan i projektet kan jeg som beboer ikke bakke op om det.
Læs høringssvar fra Desirée Hansen
Indsendt af:
Anne-Mette Hestbjerg Karrer
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
26
By:
København V
Postnr.:
1650
Vedr. Skitseforslag for Saxogade. Som beboer i andelsforeningen Saxogade /Istedgade 87 tilkendegiver jeg hermed at jeg ikke støtter op om forslaget og jeg kan tilslutte mig det i forvejen indsendte høringsvar fra vores bestyrelse. Det giver ikke mening at et forslag fra indlejer i gadens butikker kan indstille forslag uden at de gør dette i samarbejde med beboerne i gaden. Settlementet som har foreslået Saxogade, er indlejer i gaden og kan i princippet blive opsagt i nogle eller alle butikker. De vil heller ikke skulle leve med den forventede øgede aktivitet, støj og gener fra lukning af gaden, i deres privat liv. De repræsentere ikke beboerne i gaden, som ville skulle leve med en øget aktivitet uden for normale åbningstider. Ligeledes synes det, at Saxogades sociale profil, langsomt forsvinder, ikraft af at både butikker og aktiviteter i højere grad er begyndt at henvende sig til den kulturelle og kreative klasse og mindre til de trængte socialt udsatte på Vesterbro. Jeg tror at en ændring af gadens funktion i høj grad vil skubbe de socialt udsatte endnu længere væk fra gaden, hvor de ellers er mere end velkomne af beboerne. Derudover er det vigtigt for mig, som beboer, at der fortsat er mulighed for gennemkørsel for renovertion, udrykningskøretøjer og privat bilisme. Jeg støtter heller ikke nedlæggelse af flere parkeringspladser eller opsætning af flere bænke. Vi har mange muligheder for at hænge ud på skønne pladser i nærheden, som ligger lidt længere væk fra beboelse, end i smalle Saxogade. Mvh Anne-Mette Karrer
Læs høringssvar fra Anne-Mette Hestbjerg Karrer
Indsendt af:
Anne-Mette Karrer
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
25
Virksomhed / Organisation :
Andelsforeningen Saxogade 86-90/Istedgade 87
By:
København V
Postnr.:
1650
Høringssvar fra andelsforeningen Saxogade 86-90/Istedgade 87 til Bylivsgadepuljen: Skitseforslag for Saxogade. Overordnet svar: • Andelsforeningen Saxogade 86-90/Istedgade 87, støtter ikke omdannelsen af Saxogade til et grønt opholdsareal. Vi ønsker ikke nedlæggelse af de få parkeringspladser, der for nuværende eksisterer. Vi har i vores forening beboere, som benytter disse parkeringspladser, og med de i forvejen store udfordringer med at finde parkering på Vesterbro, synes vi ikke om idéen. Vi ønsker ikke at Saxogade omdannes til et opholdssted for flere mennesker end der i forvejen, glædeligt, lægger vejen forbi gadens skønne butikker og Café Sonja. Vi ønsker ikke flere bænke opsat, da disse oplagt bruges af bydelens mange ”gå-i byen” segment, som i forvejen har mange opholdsteder, bænke, pladser, parker og andet, som er placeret længere væk fra beboelse. Vi mener at en omdannelse af gaden ikke vil støtte den sociale profil som Saxogade har via Settletmentets arbejde. Socialt og psykisk udsatte er ikke målgruppen for sådan en gade, som nok mere vil tiltrække bydelens ressource og socialt stærke beboere og gæster, som i forvejen har mange opholdsteder i bydelen (Litauensplads & Ukirke, Sønderboulevard, Enghaveplads, Enghaveparken, Halmtorvet/kødbyen og Skydebaneparken). De psyskisk og socialt udsatte i bydelen er i forvejen klemt og vi ønsker en gade, hvor der er fortsat ro og tryghed. • Vi ønsker fortsat mulig gennemkørsel til privatbiler, service/renovationsbiler og udrykningskøretøjer. Vi ønsker ikke træer, som kan vokse sig store og skygger for lys til lejlighederne, i den i forvejen smalle gade. • Vi ønsker i øvrigt heller ikke facadebegrønning, da det kan vokse sig meget stort, skygge for vinduer og ødelægge bygningen. • Vi mener at et ønske om omdannelse af en gade bør komme fra beboerne og ikke som i dette tilfælde Settlementet/en NGO, som initiativ-tager. De har kommercielle og projektmæssige interesser og lejer sig ind i gaden. Vi mener det er forkert at en NGO/social virksomhed tager initiativer som dette, da de jo ikke bor der og vi mener samtidig ikke at det støtter deres primære målgruppen direkte, men nærmere omsætningen i f.eks. Cafe Sonja. Med Venlig hilsen Bestyrelsen i andelsforeningen Saxogade 86-90/Istedgade 87
Læs høringssvar fra Anne-Mette Karrer
Indsendt af:
Gang i Gaden
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
24
Virksomhed / Organisation :
Settlementet
By:
København V
Postnr.:
1650
Kære København Kommune Vi, brugerne af Settlementets aktive værested Gang i Gaden, vil gerne fortælle, hvorfor grønne åndehuller er vigtige for os.  Det at have noget grønt at kigge på, når man bor på Stenbroen, hvor alt er gråt og kaotisk, giver os ro og vi bliver simpelthen gladere af det. Derfor støtter vi i den grad op om, at Saxogade bliver grønnere med små grønne oaser, hvor man kan sætte sig og drømme sig lidt væk fra byens hurlumhej. Vi elsker naturen i Gang i Gaden, og vi forsøger at komme ud på ture, så ofte vi kan, men hvis vi kan få naturen tættere på, vil det også i vores dagligdag have stor betydning. Vi vil også meget gerne være med til at passe på blomster og planter i Saxogade i fællesskab med de andre i gaden. Saxogade ligger lige overfor vores værested, og det vil betyde rigtig meget for vores mentale velvære, hvis den gade, hvor vi har vores daglige gang, kan blive vores grønne åndehul. 
Læs høringssvar fra Gang i Gaden
Indsendt af:
HOFOR A/S
Dato: 30. august 2023
Svarnummer:
23
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
HOFOR A/S
By:
København S
Postnr.:
2300
Vedhæftet er HOFORs bemærkninger til Skitseforslag for Saxogade. 
Læs høringssvar fra HOFOR A/S
Indsendt af:
Tenna Hjortnæs
Dato: 30. august 2023
Svarnummer:
22
By:
København V
Postnr.:
1662
Jeg er beboer i den del af Saxogade, som dette projekt berør. Jeg er imod projektet af følgende årsager: TRAFIK: Hvis man vil ensrette cykeltrafikken, vil det være nødvendigt at enten trække sin cykel eller køre på fortovet, når man skal til og fra sin lejlighed. Det vil ligeledes få konsekvenser for de forældre, der skal til og fra skolen for at hente og aflevere. Der mangler derfor nogle konsekvensvurderinger på denne del af projektet. EJERSKABET: Hvem har ansvaret for de rammer, som de offentlige siddepladser skal fungere under? Hvem skal stå for at vedligeholder og låse dem af om aftenen, og hvem skal bestemme, hvornår dette skal ske? Der mangler vurderinger af, hvad flere opholdsarealer vil betyde for larm, støj og alkohol i gaden, og hvem der kan handle på dette. URIN: Vi har allerede store problemer med folk, der urinerer i gyden ved skolen/Saxogade og ikke mindst på skolen i de måneder, hvor mange opholder sg uden for på Litauens Plads. Det er både virkelig ulækkert, at vores børn skal afleveres i stank og pytter af urin – og det kan blive sundhedsfarligt. Det problem vil vokse, hvis vi inviterer endnu flere til at opholde sig på gaden, uden der følger toiletforhold med. LARM: I dag ved vi som beboer i gaden, at festerne på gaderne som regel lukker samtidig med Cafe Sonjas udeservering. Ved at invitere endnu flere gæster til gaden vil støjniveauet stige, og der vil ikke være de samme mulighederne for at sætte et sluttidspunkt på. I dag er der loppemarkeder, gadefester og udendørs arrangementer i gaden, der altid bliver afviklet til glæde for både gæster og gadens beboere. Det skyldes blandt andet, at de ansvarlige forud for hvert arrangement koordinerer og planlægger begivenhederne, så de også tager hensyn til gadens mange beboere. F.eks. slutte de fleste fester omkring kl. 22. Den mulighed for kontrol forsvinder, hvis der lægges op til, at man kan opholde sig i gaden uden rammer. LOKATION: Der er i dag en stor grøn plads ved Litauens Plads, hvor mange opholder sig, ligesom der er en beværtning. Umiddelbart virker det ikke, som om, der er et behov for flere udendørsarealer i så nær afstand herfra – derimod er der muligheder for at udvikle den grønne plads. FORMÅL: I projektbeskrivelsen er der ikke nævnt noget om hensynet til og værdien for beboer i gaden. Umiddelbart virker det mest som en fordel for de erhvervsdrivende, der typiske blot lejer sig ind i gaden. Vi er mange, der rent faktisk bor i gaden, der ikke bare kan tage hjem kl. 17, når støjen fra gaden bliver for meget, og jeg vil opfordre til, at projektet ikke bare bliver et erhvervsrettet tiltag, men også noget, der skal komme beboere i gaden til gavn. I lyset af de trafikale, støjmæssige og hygiejniske konsekvenser projektet vil have samt formålet med projektet kan jeg som beboer ikke bakke op om projektet  
Læs høringssvar fra Tenna Hjortnæs
Indsendt af:
Tenna Hjortnæs
Dato: 30. august 2023
Svarnummer:
21
By:
København V
Postnr.:
1662
Jeg er beboer i den del af Saxogade, som dette projekt berør. Jeg er imod projektet af følgende årsager: TRAFIK: Hvis man vil ensrette cykeltrafikken, vil det være nødvendigt at enten trække sin cykel eller køre på fortovet, når man skal til og fra sin lejlighed. Det vil ligeledes få konsekvenser for de forældre, der skal til og fra skolen for at hente og aflevere. Der mangler derfor nogle konsekvensvurderinger på denne del af projektet. EJERSKABET: Hvem har ansvaret for de rammer, som de offentlige siddepladser skal fungere under? Hvem skal stå for at vedligeholder og låse dem af om aftenen, og hvem skal bestemme, hvornår dette skal ske? Der mangler vurderinger af, hvad flere opholdsarealer vil betyde for larm, støj og alkohol i gaden, og hvem der kan handle på dette. URIN: Vi har allerede store problemer med folk, der urinerer i gyden ved skolen/Saxogade og ikke mindst på skolen i de måneder, hvor mange opholder sg uden for på Litauens Plads. Det er både virkelig ulækkert, at vores børn skal afleveres i stank og pytter af urin – og det kan blive sundhedsfarligt. Det problem vil vokse, hvis vi inviterer endnu flere til at opholde sig på gaden, uden der følger toiletforhold med. LARM: I dag ved vi som beboer i gaden, at festerne på gaderne som regel lukker samtidig med Cafe Sonjas udeservering. Ved at invitere endnu flere gæster til gaden vil støjniveauet stige, og der vil ikke være de samme mulighederne for at sætte et sluttidspunkt på. I dag er der loppemarkeder, gadefester og udendørs arrangementer i gaden, der altid bliver afviklet til glæde for både gæster og gadens beboere. Det skyldes blandt andet, at de ansvarlige forud for hvert arrangement koordinerer og planlægger begivenhederne, så de også tager hensyn til gadens mange beboere. F.eks. slutte de fleste fester omkring kl. 22. Den mulighed for kontrol forsvinder, hvis der lægges op til, at man kan opholde sig i gaden uden rammer. LOKATION: Der er i dag en stor grøn plads ved Litauens Plads, hvor mange opholder sig, ligesom der er en beværtning. Umiddelbart virker det ikke, som om, der er et behov for flere udendørsarealer i så nær afstand herfra – derimod er der muligheder for at udvikle den grønne plads. FORMÅL: I projektbeskrivelsen er der ikke nævnt noget om hensynet til og værdien for beboer i gaden. Umiddelbart virker det mest som en fordel for de erhvervsdrivende, der typiske blot lejer sig ind i gaden. Vi er mange, der rent faktisk bor i gaden, der ikke bare kan tage hjem kl. 17, når støjen fra gaden bliver for meget, og jeg vil opfordre til, at projektet ikke bare bliver et erhvervsrettet tiltag, men også noget, der skal komme beboere i gaden til gavn. I lyset af de trafikale, støjmæssige og hygiejniske konsekvenser projektet vil have samt formålet med projektet kan jeg som beboer ikke bakke op om projektet    
Læs høringssvar fra Tenna Hjortnæs
Indsendt af:
Søren
Dato: 30. august 2023
Svarnummer:
20
By:
KØBENHAVN V
Postnr.:
1662
Brandredning: Jeg bor på 5. sal i denne del af Saxogade, har to børn og sikkerhed er vigtigt. Der har være 3 brande i vores del af bygningerne over de sidste 10 år og jeg kan ikke se eller læse i forslaget at der er indtænkt eller tegnet indsatstaktisk traditionel brandredning med stigevogne, dvs. med standpladser på minimum 4 meters bredde vinkelret ud for alle redningsåbninger!? Dette SKAL vel løses og besvares på en korrekt og overbevisende måde!? I den viste er der kun 3 meter bredt… i et areal hvor flytbare plantekasser og plinte også ser ud til at kunne komme i vejen for brandredningen. Den korte udgave er at brandredning ikke er nævnt og tilsyneladende ikke er løst i projektet!   Cykeltrafik: Når man bor i denne del af Saxogade og man i København gerne vil have at vi cykler, så er det ulogisk at man i fremtiden ikke må cykel ind fra Istedgade (som man må i dag og hvorfra mange oftest kommer). Jeg mener heller ikke at politiet eller Københavns kommune normalt ønsker at lave flere ensrettede gader for cyklisterne, både fordi det ikke bliver overholdt og fordi man ønsker at understøttet at man ret frit og naturligt kan cykle de fleste steder… Her er der også den yderligere udfordring at dette stykke er den korteste og den naturlige skolevej for utroligt mange der hver dag cykler fra Istedgade til ”bagindgangen” til OEH… Dette får I ikke stoppet - bare gjort ulovligt og nu med mindre plads til børnene der kommer cyklende og dermed en farligere skolevej!!!   Parkering: For os der bor her og som af forskellige årsager har brug for en bil, så oplever vi allerede i dag at vi bruger utroligt meget tid og brændstof på at køre/pendle rundt i vores eget kvarter for at finde en parkeringsplads, og dette bliver nu bare værre når I igen fjerner flere parkeringspladser (og ikke bare her, men også i Valdemarsgade mf.) og det er jo paradoksalt at vi bl.a. har valgt at bo her for at ikke skulle bruge tid på at pendle og køre langt, at I så i stigende omfang tvinger os til at gøre netop det i vores eget kvarter…!   Overordnet: Jeg synes det er sympatisk med et grønt og livligt projekt. MEN der skal være meget bedre styr på BRANDREDNING og de rigtige løsninger for og plads til CYKELTRAFIK! Denne del må I komme med bedre løsninger på! Ang. parkering, ja så ved jeg godt at det har noget med politik at gøre, men så må I forbyde biler - og sikre stærke, ikke for dyre og fleksible alternativer…!   Mvh. Søren
Læs høringssvar fra Søren
Indsendt af:
Martin Voola
Dato: 29. august 2023
Svarnummer:
19
By:
København V
Postnr.:
1662
Hej med jer Vi er i vores andelsforening modstandere af yderlige omdannelse af Saxogade. Som forening har vi indsendt et høringssvar. Dette er som indsendt som privatperson. Niveauet som det er nu er fint og absolut ikke kedeligt. Der er gadefester og loppemarkeder flere gange om året. Noget kræver en lukning af gaden og noget kan klares på fodgængerstykket foran OEH skolen. Som det er nu balancerer det fint. Der er larm fra gadefester og barer i gaden. Der er larm fra skatere som skater på de røde baner og der larm fra forpasserende på alle tider af døgnet. Det er selvsagt generende, men vi har selv valgt at bo i byen og den larm overlever vi. Vi kan til gengæld ikke tage meget mere. På den nærliggende Litauens Plads er der i forvejen gode muligheder for ophold. Der er en aktiv ungdomskirke og der er en fed bar. Der er masser af ophold og mange mennesker især i de varme måneder.  Der er til gengæld kun ét toilet! Som kun har åbent i barens åbningstid. Det er ikke et toilet med flere toiletter. Det er ét toilet som til tider skal betjene flere hundrede mennesker som tager ophold og indtager både vådt og tørt.  OEH skolens(hvor vi har børn) skolegård er nogle gange overpisset i alle mulige kroge, hvor vores børn skal opholde sig i dagtimerne. Ligemeget om Saxogade bliver omlagt eller ej, skal dette problem løses inden der bliver gjort yderligere tiltag for ophold i området. Udskænkningsstederne i gaden har begrænset åbningstid og det samme har deres toilletter.  Vi er flere som har billeder af den overpissede skolegård taget på skoledage.  mvh.  Martin
Læs høringssvar fra Martin Voola
Indsendt af:
Thomas Richardt Michelsen
Dato: 29. august 2023
Svarnummer:
18
By:
København V
Postnr.:
1662
Hej Københavns Kommune Som udgangspunkt er jeg tilhænger af projektet, såfremt det kan gøres på en fair måde, hvor det ikke er kun beboere i gaden, der alene skal stå med de gener som projektet medfører. Jeg har følgende bemærkninger til skitseforslaget. Gadetræer: Som beboer i den del af Saxogade der skal omdannes, der har boet både på 1. sal og 2. sal, kan jeg oplyse at det er meget lidt sollys der kommer helt ned, da det er en smal gade, med høje bygninger. Derfor er jeg bekymret for, om gadetræer kan komme til at tage endnu mere sollys fra beboere der i forvejen ikke får meget lys. Cykelparkering: I skitseforslagets afsnit 3.2 er det angivet at der før og efter vil være 45 cykelparkeringspladser i gaden. På situationsplanen er der dog kun vist 40 pladser. Cykelparkering i gaden er i forvejen presset, så det er vigtigt at antallet af cykelparkingspladser ikke reduceres. Bilparkering: I skitseforslagets afsnit 3.1 er det angivet, at der i dag er 8 parkeringspladser. Men i virkeligheden er det nærmere 9 pladser. Som man kan se på billedet af gaden i skitseforslaget og på google maps, samt fra daglig erfaring, holder der oftest 7 biler parkeret i det område, der på planen for eksisterende forhold er angivet til at være 6 parkeringspladser. Det vil sige at, de reelle parkeringsmuligheder reduceres mere end hvad der fremgår af projektet. Erfaringsmæssigt er begge delebilspladser ofte ledige og meget sjældent holder der (der faktisk må holder der) biler på begge delebilspladserne. Med de forslåede ændringer, ældres forholdet af delebilspladser fra 25% til 50% af pladserne i gaden. Hvordan passer der med det generelle forhold mellem almindelige- og delebilspladser på Vesterbro. Det bør overvejes om den ene eller begge delebilspladser kan laves om til almindelig parkering. evt. i samspil med at der oprettes en andre delebilspladser i nærheden. På den måde er det ikke kun beboere i gaden der betaler "prisen" for ændringerne (mere end vi allerede gør), der jo som sagt komme alle beboere på Vesterbro til gode. Opholdspladser: Da der som bekendt allerede er en del liv i gaden, følger selvfølgelig også en del støj. I forvejen er det sådan, at der i forår- og sommermånederne er meget støj når man åbner vinduerne, i en sådan grad at det kan være generede hvis man er indenfor. Det er selvfølgelig naturligt når man bor i byen, men jeg er bekymret over hvad opholdsplader, der ikke er afhængige af Café Sonjas udeservering, gør ved støjniveauet i gade, særligt i aften- og nattetimerne. Det er angivet i skitseforslaget at møblerne osv. skal kunne aflåses om natten, men hvem sørger i så fald for at de bliver låst op og i hver dag? Ensretning for cyklister: Som det også er nævnt i andre høringssvar besværliggør ensretninger på Vesterbro i forvejen fremkommeligheden for cyklister, og det nævnes at gaden i dag bruges meget til og fra skolen, og der er generelt bare meget cykeltrafik i begge retninger. Jeg forstår at indsnævringen af vejen gør det nødvendigt også at ensrette for cyklister. Jeg er dog bekymret for at det virker meget uintuitivt og ikke vil blive overholdt, når man fra Istedgade kan se lige der hen hvor man skal, af den korte gade. Adgang til fortov: Idag kan det pga. en blanding af udeservering, byrumsmøbler, plantekasser og cykelparkering ofte være meget svært at komme fra gaden og op på fortovet. Det kan være problematisk hvis man har tunge ting der skal læsses af, som gør det svært at snige sig i mellem alle de mange elementer. Eller hvis man skal parkere sin cykel, hvor man i dag ofte er nødt til at trække sin cykel hele vejen hed ad fortovet, da det i praksis kun er muligt at komme på fortovet ved enderne. Det er ikke hensigtsmæssigt med trækkende cyklister på fortovet. Dette er tit besværliggjort af udeservering, der i dag ofte fylder ud på fortovet og generelt besværliggør adgang. Derfor synes jeg det er godt med et projekt der skaber mere plads, så der kan være udeservering uden det er til gene for fodgængere. Det er ikke tilfældet i dag, hvor der ofte er borde/stole, ikke kun på det chausséstensbelagte areal ud til vejen, men også på selve fortovsfliserne, sådan den fri fortovsbredde reelt ofter er halveret. Udformning af cykelparkeringen på skitseforslaget ser ud til at afhjælpe problemet med adgang til fortovet, men jeg vil indstille til, at adgang til fortovet også indtænkes andre steder end i mellem cykelparkeringen.  
Læs høringssvar fra Thomas Richardt Michelsen
Indsendt af:
Tenna Larsen
Dato: 29. august 2023
Svarnummer:
17
By:
København v
Postnr.:
1661
Det vil være fantastisk hvis Saxogade vil blive grønt og tilpasset mennesker. Gerne helt fri for kørende trafik, både heftige elcykler og biler der fylder, forundrener og gør livet farligt for børn og voksne. Ønsker et grønt og sikkert område hvor man kan færdes i afslappet tempo med sine børn og børnebørn. Håber også de kommende generationer kan få en relation og en naturlig plads i det grønne og sociale fællesskab i og omkring Saxogade 
Læs høringssvar fra Tenna Larsen
Indsendt af:
Vesterbro Lokaludvalg
Dato: 28. august 2023
Svarnummer:
16
Virksomhed / Organisation :
Vesterbro Lokaludvalg
By:
Københavns V
Postnr.:
1758
Vesterbro Lokaludvalg har behandlet Skitseforslag for Saxogade på Lokaludvalgets møde d. 23. august 2023. Lokaludvalget har ikke nogen bemærkninger til skitseforslaget.   Med venlig hilsen Thomas Egholm, forperson for Vesterbro Lokaludvalg 
Læs høringssvar fra Vesterbro Lokaludvalg
Indsendt af:
Josefine Laura Holt
Dato: 27. august 2023
Svarnummer:
15
Virksomhed / Organisation :
Cafe Sonja - Settlementet
By:
kbh n
Postnr.:
2200
Som en del af Cafe Sonja har jeg siden foråret (hvor vi gennem biodeversitetpuljen fik opstillet plantekasser) set, hvordan Saxogade er blevet mere besøgt af både danske og udenlandske turister, der gentagene gange på deres ferie har prioriteret at genbesøge gaden. Jeg har været så heldig at have haft tid til at tale med flere af dem, og det går det igen flere gange, i det de fortæller, at de i Saxogade har fundet en hel speciel og lokal stemning, hvor de har kunne finde ro og en base til at fortsætte deres udforskning af resten af Københacvn - og i særdelshed Vesterbro. Som en del af erhvervslivet i gaden oplever jeg selv det tætte samarbejde der er blandt alle butikkerne - både os der er en del af Settlementet, men også de butikker, der ikke er, og det har været med til åbne gaden op for mere liv. Der eksisterer en form for landsbystemning midt i byen, hvor både erhvevsdrivende og beboere mødes over "hækken" og får en hurtig snak om løst og fast og dermed skaber en åben dialog om håb, drømme og bekymringer for gaden. Det er et stort ønske fra Café Sonja, at denne udvikling fortsætter, og jeg har en klar forventning, at det at blive en grøn gade vil bakke godt op om denne udvikling.
Læs høringssvar fra Josefine Laura Holt
Indsendt af:
Ann Lundquist
Dato: 27. august 2023
Svarnummer:
14
By:
Kbh V.
Postnr.:
1650
Som bilejer bifalder jeg ikke lukning af Saxogade. Jeg synes det er urimeligt at det igen besværliggører parkeringsmuligheder for bilejere. jeg synes pengene skulle bruges på at renovere og gøre Litauens Plads hyggeligt og mere indbydende som grønt område. Mvh. Ann
Læs høringssvar fra Ann Lundquist
Indsendt af:
Anne Marie
Dato: 26. august 2023
Svarnummer:
13
By:
København V
Postnr.:
1665
På Saxogade ligger den Sociale handelsgade, hvor de erhvervsdrivende på begge sider af gaden samarbejder på kryds og tværs. Der er et stigende antal events, som en del af Settlementets sociale fællesskaber. Dette til glæde for brugere og beboere. Ved at skabe nye grønne områder og mindske trafikken på gaden, vil man give den helt særlige stemning i bybilledet bedre vilkår. Dette vil både kunne opleves fra Istedgade, men også fra Litauens plads, hvor mange børn dagligt har deres gang.
Læs høringssvar fra Anne Marie
Indsendt af:
Olivia Bjarnø Lynglund
Dato: 25. august 2023
Svarnummer:
12
Virksomhed / Organisation :
Szôba
By:
København V
Postnr.:
1662
Som vintagebutik i Saxogade støtter jeg i den grad op om Saxogade som grøn gade. Ud over at alle iniativer i denne del af Saxogade har fokus på den grønne omstilling og bæredygtighed generelt i vores forretningsmodeller - hvilket jo i den grad understøtter og spiller godt samme med konceptet "En grøn gade" - så tror jeg virkelig på, at en grøn og frodig gade kan være med til at hive flere folk til, herunder også turister, som kan være med til at støtte om det vigtige social arbejde, som vi også har fokus på i gaden.    At gøre denne del af Saxogade til en grøn gade ville i den grad være med til at binde en flot sløjfe på den fortælling, som vi forsøger at knytte gaden; At vi er en social øknomiske gade, der som den eneste af sin slags, arbejder sammen på kryds og tværs i fællesskab om at hjælpe udsatte borgere, der er blevet skubbet ud af det normale arbejdsmarked - samtidig med at vi alle har en grøn profil, hvilket er et krav for at kunne få butik i gaden.   
Læs høringssvar fra Olivia Bjarnø Lynglund
Indsendt af:
Vibeke Vinther
Dato: 23. august 2023
Svarnummer:
11
Virksomhed / Organisation :
Settlementet Vesterbro
By:
København V
Postnr.:
1721
I Settlementet har vi i næsten 40 år stået bag de mange socialøkonomiske butikker i Saxogade. I dag er der 9 socialøkonomiske butikker, der alle gør en markant social forskel hver dag ved at være med til at sikre, at mennesker med fysiske eller psykiske udfordringer får en plads på arbejdsmarkedet. I alle de år, vi har været til stede i Saxogade, har vi drømt om, at det også skulle være en grøn gade, så vi kan kombinere det sociale med den grønne dagsorden.  Vi kan se hvordan en grøn gade vil styrke vores sociale arbejde endnu mere ved at sikre et grønt åndehul Og ikke mindst kan vi se, hvordan en grøn gade kan være med til at styrke fællesskabet, da vi vil få mulighed for at skabe flere større og mindre fælles begivenheder i de nye grønne åndehuller.  Vores håb er også, at vi kan kombinere den grønne gade med vores socialøkonomiske gartner og dermed stå for det lokale vedligehold og lave grøn undervisning og mindre workshops, hvor alle kan være med. Vi håber, at Saxogade bliver udvalgt, og at vi  – som socialøkonomisk virksomhed – kommer til at stå for vedligeholdet i tråd med den socialøkonomiske strategi for Københavns Kommune
Læs høringssvar fra Vibeke Vinther
Indsendt af:
Lene Olesen
Dato: 22. august 2023
Svarnummer:
10
Virksomhed / Organisation :
Det Kollektive Klædeskab
By:
:
Postnr.:
1724
Jeg er vild med forslaget om en grønnere Saxogade. Og selvom jeg altid selv kører i bil, så er helt med på at vi skal have færre parkeringspladser. Jeg har aldrig problemer med at holde min bil, så jeg tænker ikke at pladserne i den lille gade gør den store forskel. Så jeg er kæmpe fortaler for dette projekt.     
Læs høringssvar fra Lene Olesen
Indsendt af:
Bobby Ågren
Dato: 20. august 2023
Svarnummer:
9
Virksomhed / Organisation :
Ruben og Bobby
By:
København V
Postnr.:
1662
Jeg er helt sikker på at et grønnere Saxogade vil være det bedste. I forvejen hjælper vi så mange med at få det bedre og en grønnere gade vil understøtte det arbejde
Læs høringssvar fra Bobby Ågren
Indsendt af:
Alexandra Bravo
Dato: 17. august 2023
Svarnummer:
8
By:
København v
Postnr.:
1662
Jeg synes det er en rigtig dårlig ide, synes ikke der er nok pladser til bilerne, synes det er meget mærkeligt at os som bor på gaden ikke er blivet spurgt om vi vil have det, synes allerede det ikke er pænt med de blomster som er over 2 meter høje, og som ingen gør noget ved. synes at de penge skulle gå til at gør Litauens plads mere grønt. hilsen en bebor som bor lige hvor i vil lave om til en grøn gade   
Læs høringssvar fra Alexandra Bravo
Indsendt af:
Anne Cecilie Rosenkrantz
Dato: 12. august 2023
Svarnummer:
7
By:
København V
Postnr.:
1658
Godt og spændende skitseforslag! Det ville være dejligt med en mere åben og grøn gade, i forlængelse af den travle Istedgade. Omlægningen ville gøre Saxogade til det grønne åndehul det fortjener at være, for de mange der bor og færdes i gaden dagligt. Også godt at gadens særlige socioøkonomiske profil udtrykkes i anlæggets design.
Læs høringssvar fra Anne Cecilie Rosenkrantz
Indsendt af:
Philip Molker
Dato: 8. august 2023
Svarnummer:
6
By:
København N
Postnr.:
2200
Saxogade er en unik og historisk gade, der fortjener at blive grønnere og få mere plads. Jeg har aldrig stødt på en gade, der formår at samle mennesker på samme måde, som jeg altid mærker i gaden. Denne fornyelse ville passe så godt ind i det sociale arbejder, der i forvejen er i gaden gennem Settlementet. 
Læs høringssvar fra Philip Molker
Indsendt af:
Carina
Dato: 7. august 2023
Svarnummer:
5
By:
København V
Postnr.:
1650
Jeg elsker idéen om grønnere gader. jeg synes dog at lige netop Saxogade og Litaunsplads i forvejen er et grønt område med opholdsplads som benyttes af mange mennesker på alle tider af døgnet. Derfor synes jeg at andre gader på Vesterbro ville være bedre tjent med et grønt løft. Derudover er Saxogade én af de gader med færrest parkeringspladser da hele den ene side af gaden for år tilbage fik indraget alle parkeringspladserne. At reducere gaden til kun 4 pladser som 2 store andelsforeninger skal dele vil gøre mere ondt end den glæde bænke og bede kan skabe.
Læs høringssvar fra Carina
Indsendt af:
Laura Bøndergaard
Dato: 12. juli 2023
Svarnummer:
4
By:
København V
Postnr.:
1720
Kære planarbejder. Jeg ser positivt på Skitseforslaget for Saxogade. Det er skønt med mere grønt i byen og generelt er jeg for, at byen er til for mennesker frem for biler. (Jeg vil dog i parentes bemærke, at cyklister i forvejen er generede af ensretninger, når de skal på tværs af Vesterbro, så pas på, at det ikke bliver i zigzag og mest af de store gader, hvor der er meget trafik at cyklisten skal “sno” sig gennem byen).  Mvh Laura Bøndergaard. 
Læs høringssvar fra Laura Bøndergaard
Indsendt af:
Ulla Rasmussen
Dato: 12. juli 2023
Svarnummer:
3
By:
Kbh. V
Postnr.:
1721
Kæmpe fan af grønnere Saxogade! Dette lille stykke af Saxogade er en travl befærdet hverdagsrute for mange familier til og fra skolen, pladsen mv. så det vil være velkomment med en tiltrængt grøn ansigtløftning. Ikke mindst for at nedsætte farten af biltrafik men også for at fremhæve hverdagen, pauserne og den særlige karakter af butikkerne i gaden. Som vesterbroborger og forælder på skolen kan jeg kun bakke op om projektet.
Læs høringssvar fra Ulla Rasmussen
Indsendt af:
Robert Martin
Dato: 6. juli 2023
Svarnummer:
2
By:
KBH V
Postnr.:
1709
Spændende skitseforslag! Kan i lad være med at omdannes 1 delebil p-plads til alm.? Delebilspladser skal også have en ladestandere så de biler kan køre på el.
Læs høringssvar fra Robert Martin
Indsendt af:
Hanne Bengaard
Dato: 2. juli 2023
Svarnummer:
1
Virksomhed / Organisation :
Borger på Vesterbro
By:
København V
Postnr.:
1620
Til Københavns Kommune Tak for muligheden for at komme med bemærkninger. Jeg har følgende bemærkning: Forslaget er i og for sig sympatisk, og jeg kan sagtens se, at det gør noget fint for den ende af Saxogade. Hvad jeg imidlertid må protestere voldsomt mod er, at antallet af parkeringspladser halveres fra 8 til 4. Der er allerede et helt urimeligt pres på Vesterbros parkeringspladser, for mange beboerlicenser i forhold til pladser og en tendens til, at der kun kommer flere biler år efter år på Vesterbro. Selv folk, der bor i Saxogade tæt på Metro har biler og får besøg af gæster, håndværkere osv. i biler.  Hvis forslaget vedtages, så vil jeg gerne opfordre til, at der oprettes fire pladser et andet sted på Vesterbro. Venlig hilsen Hanne Bengaard  
Læs høringssvar fra Hanne Bengaard