Københavns Kommunes kønsligestillingspolitik 2023-2026

Københavns Kommune har udarbejdet et udkast til en kønsligestillingspolitik på tværs af Københavns Kommunes forvaltninger.

Høringsfrist:

31. august 2023
Indsendt af:
Stinne Lyager Bech
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
9
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
KVINFO
By:
København K
Postnr.:
1219
Høringssvar fra KVINFO vedhæftet. Med venlig hilsen Stinne Lyager Bech National chef
Læs høringssvar fra Stinne Lyager Bech
Indsendt af:
Valby Lokaludvalg
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
8
Vedhæftede filer: 1
By:
Valby
Postnr.:
2500
Valby Lokaludvalgs svar på høring om København Kommunes kønsligestillingspolitik 2023-2026 Valby Lokaludvalg har modtaget udkastet til KK kønsligestillingspolitik, og sætter pris på at blive hørt på netop dette område. Generelt vurderer vi, at intentionen bag papiret er velmenende, men desværre finder vi samtidig, at indholdet i politikken ikke forpligter Københavns Kommune til at gøre noget aktivt for at sikre reel ligestilling. Vi bemærker således, at der flere steder i papiret findes formuleringer, der muliggør intentioner, men ikke opfordrer til handling. Ord som ”ønsker” bør erstattes af mere handlingsorienterede ord som “gøre, være, vil, er”, da formuleringer af den type i højere grad forpligter kommunen til at måle på resultaterne. Ligeså vil vi gerne understrege udfordringerne ved subjektive formuleringer som f.eks. “oplever lighed”. Det er en meget blød formulering, Det er muligt at opleve mange ting på mange måder alt afhængig af ståsted, perspektiv og livsvilkår, så fortolkningsfeltet bliver for stort ved de bløde formuleringer. Vi mener, at det bør være tydeligt, hvor Københavns Kommune, der er Danmarks største arbejdsplads, vil gå forrest?  Er det f.eks. ved at stille krav til en tydelig ligestillingspolitik også på arbejdspladser, som er delvist kommunalt ejet? Er det ved at efterleve en sådan tydelig ligestillingspolitik, eller er det ved at gå forrest med barselsmuligheder til fædre - eller noget helt andet.? Vi bemærker desuden, at der i ligestillingspolitikken tales om “lige løn for lige arbejde”, og ikke lige løn til mænd og kvinder for arbejde, der tillægges samme værdi, som det rettelig bør være jf. stadfæstelsen i afgørelsen fra EU-domstolen 06/071982 (https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2019/156). Vi ønsker, at formuleringen rettes, så kommunen som minimum lever op til en lovmedholdelig ligestillingspolitik. Vi bemærker endeligt, at der ikke tages stilling til, hvordan man vil arbejde for at ligestille (børne)familier i arbejdet med at udvikle byen og dens politikområder. Når fx høringsmøder lægges i familiernes såkaldte ulvetime, hvor børnene puttes, udelukker man som minimum den ene forælder. For enlige forældre bliver det endog vanskeligere at deltage.  Der bør indtænkes i et ligestillingsdokument, hvordan man aktivt vil skabe muligheder for at inddrage de forældre, der ønsker at bidrage til den demokratiske udvikling af byen, men forhindres af deres livssituation som børnefamilie. Med venlig hilsen Benjamin Friis, forperson i fagudvalget Børn, Fritidsliv og Sociale emner, Valby Lokaludvalg.  
Læs høringssvar fra Valby Lokaludvalg
Indsendt af:
Indre By Lokaludvalg
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
7
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Indre By Lokaludvalg
By:
København V
Postnr.:
1550
Se venligst Indre By Lokaludvalgs høringssvar i vedhæftede filer
Læs høringssvar fra Indre By Lokaludvalg
Indsendt af:
Andreas Beck Kronborg
Dato: 29. august 2023
Svarnummer:
6
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
DareGender
By:
København SV
Postnr.:
2450
Høringssvar vedhæftet.
Læs høringssvar fra Andreas Beck Kronborg
Indsendt af:
Vesterbro Lokaludvalg
Dato: 28. august 2023
Svarnummer:
5
Virksomhed / Organisation :
Vesterbro Lokaludvalg
By:
København V
Postnr.:
1750
Vesterbros Lokaludvalg ser med stor tilfredshed på forslaget om kommunes kønsligestillingspolitik. Vi mener, at det er vigtigt, at der er lige muligheder for alle i vores by. Vi vil dog pege på to problematikker, som vi finder bør have yderlige fokus. Det forekommer, at gruppen af aktivitetsparate borgere i jobcentrene i København ofte bliver udsat for et unødigt pres for at komme i arbejdsprøvning, uden det ønskede resultat. Derfor kunne vi godt tænke os en præcisering af, at der er forskel på borgernes evne til at arbejde, og vi vil derfor foreslå en tilføjelse på side 7 linje 4: ”dyrkes hos alle, som kan vare tage et arbejde.” Vi mener at der er stor sammenhæng mellem kønsligestillingspolitik og ligeløn. Undersøgelser viser bruttolønforskellen i 2019 var 12,9 %. (Kvinfo). Derfor synes vi, at det er en vigtig opgave for Københavns kommune at være med til at sætte fokus på en snart 50 årig ligelønsproblematik. 
Læs høringssvar fra Vesterbro Lokaludvalg
Indsendt af:
Susanne Branner Jespersen
Dato: 27. august 2023
Svarnummer:
4
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
LGBT+ Danmark
By:
København K
Postnr.:
1456
Høringssvar vedhæftet som pdf.
Læs høringssvar fra Susanne Branner Jespersen
Indsendt af:
Forum for Mænds Sundhed
Dato: 18. august 2023
Svarnummer:
3
Virksomhed / Organisation :
Forum for Mænds Sundhed
By:
Kbh. SV
Postnr.:
2450
Vi kan klart støtte forslaget, omend det er noget ukonkret på en række områder, da det ikke præciseres, hvad der er af uligestillingsproblemer. Fx på sundhedsområdet mangler vi en klar markering af, at her er mænd markant uligestillede med langt større dødelighed og lav levetid..
Læs høringssvar fra Forum for Mænds Sundhed
Indsendt af:
Brønshøj-Husum Lokaludvalg
Dato: 9. august 2023
Svarnummer:
2
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Brønshøj-Husum Lokaludvalg
By:
København
Postnr.:
2700
Høringssvar fra Brønshøj-Husum Lokaludvalg findes i bilag.
Læs høringssvar fra Brønshøj-Husum Lokaludvalg
Indsendt af:
Christianshavns Lokaludvalg
Dato: 4. juli 2023
Svarnummer:
1
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Christianshavns Lokaludvalg
By:
København V
Postnr.:
1599
Se det vedhæftede høringssvar fra Christianshavns Lokaludvalg.
Læs høringssvar fra Christianshavns Lokaludvalg