Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Luftfoto af lokalplanområdet

Sluseholmen Stationsområde - lokalplan 621, kommuneplantillæg og miljørapporter

Lokalplanen skal gøre det muligt at færdiggøre kanalbyen Sluseholmen i sammenhæng med den nye metrostation.

Høringsfrist:

8. august 2022
Indsendt af:
Bestyrelsen, Ejerforeningen Frederikskaj 2
Dato: 8. august 2022
Svarnummer:
31
By:
København SV
Postnr.:
2450
Bestyrelsen for Ejerforeningen Frederikskaj 2 har, som naboer til lokalplanområdet, gennemgået planforslaget, og har følgende kommentarer;   Først og fremmest synes vi at lokalplanforslaget ligger op til et rigtigt godt byggeri, der på mange måder vil forbedre områdets kvalitet. Vi ser som naboer frem til at få området færdigbygget.   Øget fokus på grøn bydel om beplantning Vi noterer os at der i planforslaget gøres en del ud af områdets egenart. Der fremgår både i formålsparagraf og i en del af teksten. Vi er enige i at det er et rigtigt vigtigt princip, og at det er vanskeligt at definere i et omdannelsesområde som dette. En egenart, vi synes er vigtig, og som vi ikke ser beskrevet, er også det med beplantningen. Både på det gamle Sydhavnen og på Frederikskaj 2 er der en del grønne oaser. Med så høj en bebyggelsesprocent som denne, er det svært at finde areal til sådanne grønne områder. Vi vil dog foreslå at der i lokalplanområdet gøres mere ud af at skabe grønne områder, end tilfældet er. Dette tænker vi også inforhold til kommunens politik om biodiversitet og pulje om samme formål. Nedenfor kommer et par eksempler på hvor det grønne kunne indtænkes mere.   §8 ubebyggede arealer Bestemmelserne om byrum stiller minimumskrav til befæstet areal. Vi vil foreslå at det vendes om. Der skal selvfølgeligt være befæstet areal ved veje og stier og parkering, men derudover bør der være grønne områder med særlige krav til biodiversiteten, som tilfældet er for Frederikskaj 2. Området ved Frederikskaj 2 har den særlige egenart, at stierne er befæstede med OB-belægning, og beplantningen fylder de resterende arealer ud. Her er græsser og vilde urter med solitære træer og buske, alle med høj naturkvalitet.   Vi foreslår at bestemmelserne til minimum Byrum A, men også gerne B og de øvrige byrum udformes sådan at kravet til befæstede arealer kun afspejler det mest nødvendige i fht stier, veje og parkering, og at der så i stedet stilles krav om større andel beplantning. Det allerede bebyggede Frederikskaj 2 og de kommende bebyggelser ville hænge bedre sammen hvis bestemmelserne om befæstelse, byrum og beplantning stemmer overens med de eksisterende forhold i Frederikskaj 2. Nogle af de befæstede arealer kan udføres i træ/terrassebrædder, eller som minimum bør betonsten fravælges. Brosten eller natursten kan også bryde indtrykket positivt.   Bestemmelserne om kantzoner (stk 7) stiller krav om minimumsarealer til befæstelse. I stedet burde der være fokus på så mange grønne områder, som muligt.   Bestemmelserne om beplantning (stk. 8) virker noget uambitiøse på det grønne og biodiversitetens vegne. I stedet for udelukkende at indeholde bestemmelser om træer, burde de også indeholde bestemmelser om den grønne struktur i området jfr vores kommentarer om den grønne struktur på Frederikskaj 2, som kunne være den grønne egenart i området.    Cykelparkering og affaldshåndtering Realiseringen af denne lokalplan betyder at de arealer, vi i dag har stillet til rådighed af MT Højgaard til cykelparkering og affaldshåndtering skal placeres andre steder. Det må ikke være sådan at denne lokalplan betyder at Københavns Kommunes krav til både cykelparkering i affaldssortering ikke kan overholdes. Derfor skal der reserveres de fornødne arealer til disse formål i den kommende lokalplan, hvilket ikke helt ses at være tilfældet.   Vi glæder os over at der på Tegning 4 er reserveret areal til 145 cykelparkering til nabobebyggelse, som er os. Vi gør opmærksom på at det areal, som vi får til både cykelparkering og affaldssortering skal afspejle de nuværende faciliteter. De nuværende faciliteter er 5 store skure, hvor de 3 er til cykler, et til affaldshåndtering og et til vicevært mv.   Da der skal være mulighed for at alle københavnere kan komme af med deres sorterede affald inden for 50 m jfr kommunens affaldsregulativ, skal dette også gælde Frederikskaj 2, selv om der nu bebygges på dette areal.   Bilparkering Vi har bemærket - også på borgermødet - at kommunen er bevidste om servitutten mellem MT Højgaard og Frederikskaj 2 vedrørende bilparkeringspladser. Vi forudsætter at der er taget højde for det i planlægningen i fht antal p-pladser, sådan at vores krav på op til 141 p-pladser stadig er gældende.   Og ellers ser vi frem til nye naboer, og glæder os over jeres ambitiøse plan for også handel og fællesområder, som kommer hele området til gavn.   Venlig hilsen Bestyrelsen, Ejerforeningen Frederikskaj 2
Læs høringssvar fra Bestyrelsen, Ejerforeningen Frederikskaj 2
Indsendt af:
Paolo Malacrida
Dato: 7. august 2022
Svarnummer:
30
Vedhæftede filer: 3
By:
København SV
Postnr.:
2450
Vi oplever, at den nye version af lokalplanen for området ”Sluseholmen Stationsområde” kun er fokuseret på at imødekomme de lokale bygherrers ønsker og forretningsmuligheder (f.eks. MT Højgaard A/S, Arbejdernes Landsbank, …), frem for også at tage hensyn til interesserne af de nuværende boligejere og lejere i området. Det gælder især boligejerne på Frederikskaj 2, og især bygninger 2D og 2E. Min udtalelse er baseret på følgende punkter: 1. I den tidligere udgave af lokalplanen (se bilag 01) stod der, at det nuværende Sluseholmen metroområde ville blive udgravet for at forlænge Sluseholmens kanaler. For beboerne på Frederikskaj 2 ville det betyde en højere grad af deltagelse i stemningen på det nordlige Sluseholmen, være omgivet af kanaler og praktisk talt have en meget pænere og roligere omgivelser end at have en metrostation og høje bygninger foran vores vinduer. 2. Vi har naturligvis forståelse for behovet for en metrostation, men oven i punkt 1 ændrer den nyopstillede lokalplan formen på de nye bygninger omkring Frederikskaj 2. En af de nye bygninger på byggepladsen "z" (se bilag 02) praktisk talt strækker sig mellem Frederikskaj 2 og den nye metrostation, der i meget tæt afstand omgiver Frederikskaj 2 og delvist spærrer for de sydlige udsigter og soleksponeringen af Frederikskaj 2D og 2E altaner. Det betyder, at vi ikke kun ikke vil have vand direkte foran vores bygninger, men vores udsigt vil stort set være dækket af en meget tæt bygning, hvilket potentielt kan påvirke værdierne af vores lejligheder. Vi foreslår, at det nye byggeri på byggepladsen "z" bevarer den oprindelige form fra den tidligere lokalplan, eller i det mindste opdateres for ikke at hindre den sydlige udsigt til bygningerne på Frederikskaj 2. 3. Den nye plan hæver også højden af de nye bygninger. Det er kun i konstruktørernes interesse, da Frederikskaj-beboerne praktisk talt vil få mindre sollys. Vi finder også bekymrende, at tegningerne i den nye lokalplan ikke ser ud til at svare til virkeligheden eller er forældede (se bilag 03 og vind/skygge undersøgelserne på side 19-22), højden på Frederikskaj 2 bygninger er ikke korrekt. For eksempel, har bygningen på Frederikskaj 2D kun 4 etager, og ikke 7 som det er illustreret! Det betyder, at der bliver en langt større højdeforskel mellem de påtænkte nybyggerier og dem på Frederikskaj 2. Vi foreslår, at højden på den nye bebyggelse begrænses, og den skal eventuelt overholde de oprindelige begrænsninger i den tidligere version af lokalplanen.
Læs høringssvar fra Paolo Malacrida
Indsendt af:
Filip Hersbøll
Dato: 6. august 2022
Svarnummer:
29
By:
København SV
Postnr.:
2450
Kære Københavns Kommune   Jeg vil først nævne at der er en generel forundring blandt områdets eksisterende beboere om hvordan bygherre allerede kan starte byggerierne før der har været høringssvar - skal det anses som om at bygherre allerede ved/forventer at forslag bliver godkendt/godkendelse er givet på forhånd fra Kommunen. Københavns Kommune bør sende information til områdets beboere der forklarer hvordan det hænger sammen så man som borger ikke sidder tilbage med et indtryk af at høringssvar er spild af borgernes tid og kræfter.    Jeg ønsker ikke at gives tilladelse til at der må bygges højere end den eksisterende lokalplan på 25m. Der er ingen som er interesseret i at bo eller opholde sig i skygge og/eller mere vind som de op mod 39m høje bygninger kan skabe. Det er en væsentlig forringelse for mange af de eksisterende beboere at der kommer mere skygge og muligheden for at kunne se en himmel reduceres så væsentlig. Jeg vil også gerne gøre indsigelse mod at Bygning Z i materialet er vist som forskellige bygninger på forskellige sider i materialet (størrelsen på bygningen og hvor tæt den er på Frederikskaj 2). På nogle visualiseringer er bygningen bredere tættest vandet end den som er vist i skyggediagrammerne hvilket betyder at de skyggediagrammer der er offentliggjort må anses som ikke-sammenhængende med bygningen og skyggediagrammerne kan derfor ikke benyttes til at vurdere hvor stor en skygge bygningen kaster ind over de nærliggende boliger, haver og altaner på Frederikskaj 2. Kommunen bør ikke kunne godkende en sådan fortætning med flere og højere bygninger på forkerte grundlag. Jeg appelerer til at Kommunen fastholder en bygningshøjde på max 25m. Foruden højden så er den del af bygning Z som er tættest vandet placeret for tæt på de tilstødende haver og altaner på Frederikskaj 2D og 2E (igen nævner jeg at bygningen der er vist i fx skyggediagrammer er smallere end bygningen som der er vist i andre visualiseringer). Det bør sikres at endelige skyggediagrammer ikke forringes for de eksisterende beboere med haver og altaner på Frederikskaj 2D og 2E som vender ud mod metropladsen versus den eksisterende lokalplan.    Jeg ønsker ikke at man hæver bebyggelsesprocenten fra 150 til 185. Kommunen bør fastholde den eksisterende procent og sikrer flere grønne områder - det radikalt modsatte af den “urbanisering og fortætning” i beskriver at i gerne vil kaste over området med høje bygninger og tættere bebyggelse. Jeg kan kun forestille mig at det er bygherre/investorer som er interesseret i at hæve dette. Der er i dag ikke mange grønne områder på Teglholmen og Sluseholmen og på Frederikskaj er der 0% grønne arealer i dag. Jeg ønsker mere natur og at byggefelt Æ kun har en smal bygning ud mod vejen for at fjerne støj fra vejen og at selve feltet erstattes med en park der er integreret med metropladsen og vandet. Der eksisterer i dag på Frederikskaj 2 et fint havemiljø med “vild” natur. Den tanke bør Kommunen trække videre ind på metropladsen og ind i en lille park for at skabe et grønt og hyggeligt miljø i byen omkring metropladsen og ved vandet. Der er ingen som til dags dato i høringssvar beder om fortætning men mange beder om mere natur.    Jeg ønsker ikke at der gives tilladelse til publikumsorienteret serviceerhverv i bygning Z ud mod de eksisterende boliger og det bør sikres at caféer/barer/restauranter ikke placeres ud mod eksisterende boliger, private haver og altaner på Frederikskaj 2. Der er ingen som er interesseret i at have en cafe eller bar i baghaven og såfremt i måske ikke er oplyst så er der private haver hele vejen langs bygning Z.    Venlig hilsen Filip Hersbøll
Læs høringssvar fra Filip Hersbøll
Indsendt af:
Metroselskabet I/S
Dato: 4. august 2022
Svarnummer:
28
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Metroselskabet I/S
By:
København S
Postnr.:
2300
Att.: Berit H. Jørgensen Hermed fremsendes Metroselskabets bemærkninger til forslag til lokalplan Sluseholmen Stationsområde.
Læs høringssvar fra Metroselskabet I/S
Indsendt af:
Lars Emil Kragh
Dato: 4. august 2022
Svarnummer:
27
By:
København SV
Postnr.:
2450
De fremlagte planer på borgermødet 8. juni afveg markant fra tidligere forslag præsenteret af MT Højgaard.  1) Antallet af etagemeter er steget betragteligt - især er der kilet en bygning ind mellem metroplads og Frederikskaj - ovenikøbet tilladt i samme byggehøjde, med en café for enden, lige ud for stuelejlighederne i opgang D og E. Hvorfor placere en café der og ikke på den modsatte side? 2) Hvem andre end bygherre har gavn af flere etagemeter (i form af et nogle endnu flere etager ud på Sjællandsbroen og den længere bygning over mod Frederikskaj)? I forvejen er der ca. 500.000 m2 ledige erhvervslokaler i København. Fx Frederikskaj 6 (tidl. Philips) og Aalborg Universitet lige ved siden af. Dertil kommer helt tom erhvervsbygning på Teglholmen. Kan det virkelig passe at bare fordi lovgivningen tillader en højere bebyggelsesprocent at København så skal have flere tomme (og døde) erhvervsbygninger stående? 3) De, på borgermødet, fremviste planer baserede sig iøvrigt på tidligere modeller og beregninger fsva lys/skygge og vind. Alt andet lige skaber højere bygninger samt den bygning som placeres op ad Frederikskaj D og E (i samme højde) stor sandsandsynlighed for en vindtunnel, som gør såvel de private haver i Frederikskaj samt den påtænkte café ganske ubrugelige. Som et minimum bør der foretages nye beregninger - men allerhelst bør antallet af etagemeter begrænses og særligt bygningen mellem metroplads og Frederikskaj droppes. Københavs kommune kan istedet gå i dialog med bygherre (Arbejdernes Landsbank) om at forhandle flere erhvervskvadratmeter på de i forvejen tomme bygninger, fx Frederikskaj 6 (som godt nok har anden ejer). Det vil give bedre miljø omkring metrostationen - høje bygninger skaber på ingen måde atmosfære, OG hvis man bruger Frederikskaj 6 (eller der hvor Aalborg Universitet ligger) så undgås også et "dødt" område. Kære København og Arbejdernes Landsbank: Lad ikke pengene ødelægge området med tomme floskler som "urbant miljø". Tænk på de næste generationer og byg for mennesker.
Læs høringssvar fra Lars Emil Kragh
Indsendt af:
Kirsten Jensen
Dato: 30. juli 2022
Svarnummer:
26
Virksomhed / Organisation :
privat
By:
København SV
Postnr.:
2450
Da området Sluseholmen og Teglholmen i forvejen lider under ikke at have ret mange grønne områder og slet ingen områder, hvor børn og unge - eller voksne for den sags skyld - kan boltre sig udenfor, uden at skulle være medlem af en klub, og da Steljepladsens grønne områder inddrages til byggeri, opfordres kraftigt til, at fællearealer udvides OG ikke mindst forsynes med lege/idrætsudstyr til boldspil, klatring, vipper/gynger o. lign. ud over træer og græs, og ikke med asfalt eller kunstsstof, da det ikke giver nogen som helst sanseoplevelser til børn, unge og voksne. Og med nogle bænke.  Det hilses velkomment, at der pr. boligs 100 m2 skal afsættes 4 cykelpladser. Det undrer, at der kun skal afsættes 1 cykel pr. 2 børn/ansatte på skolen, idet kommunen i øvrigt ønsker, at børn skal cykle til skole og det har stor betydning for, hvorvidt barnet senere  cykler, men hvis der ikke er stativ til deres cykel, vil det være hæmmende for denne udvikling. Jeg er klar over, at det forventes, at en del børn vil gå til skole, men fortsat dårligt signal at sende.  M.h.t. kanaler, så ville det være langt bedre, hvis man etablerer grønne områder på områderne. Man kan jo ikke sende børn ud at lege på kanalerne!  og der er rigeligt med kanaler i forvejen i området. Disse kanalarealer har en rekrativt dårlig udnyttelsesgrad, kun folk på SUP'er - eller dem der svømmer ulovligt. Hvis græsplæner i stedet for ville mange flere kunne benytte arealerne.  Desuden er vedligholdelse af kanalvægge og bolværker meget dyre. Skal forsynes med anoder efter 5 år og derefter hvert 10 år cirka, som er meget dyrt, da det skal udføres af dykkere.  Med venlig hilsen Kirsten Jensen
Læs høringssvar fra Kirsten Jensen
Indsendt af:
Charlotte Kern
Dato: 21. juli 2022
Svarnummer:
25
By:
København
Postnr.:
2450
Hvordan kan det ske at byggeriet og nedrivning af jordvolde allerede er igang- høringsfristen for hele planen er først den 8 august 2022?
Læs høringssvar fra Charlotte Kern
Indsendt af:
Frida
Dato: 13. juli 2022
Svarnummer:
24
By:
København SV
Postnr.:
2450
Byggeriet er så småt igang, og ved nærmere kig i lokalplanen, så bygges der alt for tæt. Hvorfor er der ikke plads til mere grønt? Hvor er græsplænerne? Buske? Træer?  Jeg forstår ikke at der bygges en brygge til vandet, da der ligger er kloakrør - skal folk bade med rotterne og colibakterierne? Virkelig dårlig idé! 
Læs høringssvar fra Frida
Indsendt af:
Stefanie Høy Brink
Dato: 8. juli 2022
Svarnummer:
23
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Københavns Museum
By:
København V
Postnr.:
1555
Se venligst vedhæftede høringssvar. 
Læs høringssvar fra Stefanie Høy Brink
Indsendt af:
Steen Wiingaard
Dato: 7. juli 2022
Svarnummer:
22
By:
København SV
Postnr.:
2450
Vedr offentlige toiletter: Det anføres, at der må installeres mindre bygninger på terræn på stationstorvet. Det skal kraftigt anbefales, at der indrettes mindst et offentilgt toilet på torvet. Erfaringer fra bydelen viser, at publikum desværre, efterlader afføring og urin i porte og gårdanlæg hvis der ikke er adgang til offentlge toiletter. Vedr. træbryggen: For at øge den rekreative værdi af området, bør der indrettes badezone i forbindelse med træbryggen. Herved forebygges det også, at der ikke foretages ulovlig badning i havneområet. Vedr. korttidsparkering ved forretninger, institutioner og afsætte- og optageplads ved Metrostationen:  Erfaringer i bydelsen viser, at der mangler mulighed for gratis korttidsparkering.  Jeg frygter, at en evt. mangel på korttidsparkering, til f.eks. indkøb, aflevering af personer i instutioner og afsætte og optage personer til/fra Metroen, vil bevirke, at der foretages parkering/standsning som kan give anledning til farlige situationer for de bløde trafikanter i området. Opmærksomheden henledes iøvrigt på, at evt. trængsel i området vil bevirke, at biler vil holde med motoren i tomgang med øget forurening til følge. Antallet af parkeringspladser i området er sat meget lavt. Allerede i dag kan der i perioder være store problemer med parkering for gæster og besøgende på hele Sluseholmen. Det skal anbefales, at der tages højde for beboernes ønsker og behov i forbindelse med den skitserede byudvikling. Brandudluftningsskagt fra Øresundsforbindelsen: Det er anført, at der i området findes en brandudluftningsskagt. Det skal anbefales, at der foretages en grundig undersøgelse af  flugtveje og adgangsforhold til Øresundstunnelen, herunder redningsberedskabets adgang til de brandtekninske installationer der findes i området. Indsigtsgener fra stigbroforbindelsen: Det fremgår ikke af det fremlagte forslag, at en evt. placering af stigbroforbindelsen er sikret mod indsigtsgener til den nærliggende bygning.       
Læs høringssvar fra Steen Wiingaard
Indsendt af:
Annette Thorup
Dato: 4. juli 2022
Svarnummer:
21
By:
København SV
Postnr.:
2450
Bemærkninger til lokalplanforslaget om Sluseholmen Stationsområde og forslag til kommuneplantillæg og miljørapport Vedr. bebyggelsens højde: Det foreslåa i lokalplanforslaget, at der ikke anvendes den gældende bebyggelseshøjde af hensyn til bedre støjbegrænsning fra Sjællandsbrovejen. Dette forslag vil imidlertid samtidig medføre øgede skygge gener for bebyggelsen, der ligger nord for Sjællandsbroen. Da det er ekstremt tæt boligbebyggelses område, er det meget afgørende at der ikke skabes mere skygge end højst nødvendigt. Jeg finder derfor, at bebyggelsen ikke bør være højere end hvad der lige netop er brug for med hensyn til støjbegrænsning. Hvis der ikke er lavet målinger herfor, vil jeg opfordre til at dette bliver lavet. Umiddelbart synes det ikke nødvendigt at bebyggelsen skal op i 6. sals højde for at bidrage til støjbegrænsningen. Endvidere kunne staten/Vejdirektoratet kontaktes med henblik på støjbegrænsende affaltbelægning på Sjællandsbrovejen.  Grønne områder Jeg opfordrer til, at der tilstræbes mest muligt grønne områder i lokalplanes område. Den foreslåede lokalplan lægger op til en mere koncentreret bebyggelse end i den eksisterende kommuneplan. Samtidig er der også andre intensive bebyggelsesprojekter i området - Metals byggeri og Stejlepladsen, der inddrager i dag eksisterende grønne områder. Alt i alt kommer der vel omkring 5-10.000 flere beboere til området, og der bliver mindre grønt område, der kan tjene som rekreation for både eksistrende og kommende beboere.  I den forbindelse foreslår jeg desuden, at den nordlige side af Fragtvej, der vist nok idag er et slags fortov, men anvendes til containerparkering og -rangering, udlægges til grønt område med sikret sti for fødgængere og med vildt beplantning, der ikke skal slået.  Med venlig hilsen Annette Thorup
Læs høringssvar fra Annette Thorup
Indsendt af:
Lonnie
Dato: 15. juni 2022
Svarnummer:
20
By:
København Sv
Postnr.:
2450
Jeg håber og ber til at de 350 parkeringspladser etableres som aftalt. For os der bor her på sluseholmen er det et mareridt at få gæster og finde parkering, specielt i aftentimerne. Min bekymring går på, at vi efter endt byggeri vil være mange flere der skal slås om de få pladser der allerede er rift om. Med så få pladser parkeres der ofte ulovligt uden for parkeringsområderne, hvilket skaber mange farlige situationer for børn og cyklister der mister udsynet med vejen.
Læs høringssvar fra Lonnie
Indsendt af:
Lene Kragh
Dato: 15. juni 2022
Svarnummer:
19
By:
København SV
Postnr.:
2450
Jeg har følgende punkter jeg ønsker at gøre indsigelser imod:  1. Ideen om at metorpladsen samt omkringliggende bygninger skal have "urbant" præg. Jeg ønsker en grøn, venlig og åben metro plads + omkring liggende bygninger.  2. Jeg er meget bekrmyret over højden på de bygninger der kommer både på metorpladsen samt de omkringliggende byggerie der planlægges med. Disse må endvidere skabe skygge for de eksisterende bygninger på Frederikskaj samt ødelægge vores mulighed for at se himmelen.  3. Jeg er ked af der i den nyest plan planlægges at bygge direkte foran eksisterende bygninger Frederikskaj 2 E og 2D 4. Jeg er ked af der planlægges Cafe foran eksisterende byggerrin Frederikskaj 2 og vil foreslå denne lægges i mordatte hjøren af metro pladsen i det en caf vil medføre trafik og larm til gene for beboerne i Fredeirkskaj 2.  5. Jeg er bekymret over larm mm fra den badebro der planlægges med og mener denne bør fjernes fra projektet/planen. 
Læs høringssvar fra Lene Kragh
Indsendt af:
Martin
Dato: 15. juni 2022
Svarnummer:
18
By:
København SV
Postnr.:
2440
Der er generelt brug for flere p-pladsser. Sluseholmen Nords parkerings pladser er kun til de 8 første øer og derved kan de ikke benyttes til resten af området. Pladser i p-kældre er forbehold dem som enden ejer eller at man skal leje dem fra kapitalister som tager sig højt betalt. Det gør hverken fra eller til at vores gæster skal have et sted at parkerer og når metroen er færdigbygget VIL brugere af denne også benytte de p-pladsser der er, da infrastrukturen i omådet er lige op ad motorvejen. Det holder ikke at der er mindre brug for p-pladsser. Der er tværtimod brug for flere, da der er kommet mange flere biler til siden at den oprindelige lokalplan blev lavet. Jeg har boet på sluseholmen i 10 år og parkeringssituationen er som andre bydele i kbh.
Læs høringssvar fra Martin
Indsendt af:
Charlotte Kern
Dato: 13. juni 2022
Svarnummer:
17
By:
København SV
Postnr.:
2450
Vi vil gerne gøre indsigelse mod  Sluseholmen Stationsområde- lokalplansforslag, kommuneplantillæg og miljørapporter. Helt overordnet vil vi bevare lokalplan 310 Teglværksplanen tillæg 3 fra 2009.  Vi vil bevare bebyggelsesgraden på 150 %,  og fastholde max byggehøjde på henholdsvis 24 og 33 m jævnfør gældende lokalplan. Vi vil ikke have byggehøjder på 39 meter på erhvervbebyggelser eller 30,5 meter (9 etager !) på boligbebyggelse. Modeltegningerne for de foreslåede byggerier, er alt for høje, de vil tage al udsigt. Vi har ikke brug for høje bygninger eller hjørnetårne , vi har brug for lys, luft og udsigt til grønt. Gennem de sidste 50 år har vi revet baggårde ned i København , så virker det paradoksalt at man vil  bygge nye “ baggårde” i Sydhavnen i 2022. Det er helt utåleligt. Forslag: reducer modellen for bygning Z med to etager over hele bygningen.  Ifølge miljørapporten vil de tætte og høje bygninger give yderligere vindproblemer pga turbulens, noget vi allerede oplever idag , både på stierne og på altaner. Det giver også lydproblemer af samme årsag, lyd bevæger sig som bekendt op med vind. Endvidere vil vi gøre indsigelse mod at reducere parkering i området jævnfør KP 19. Der er allerede idag for få parkeringspladser, og det er ikke brugervenligt at skulle gå langt for parkering i de omkringliggende p-huse. Der er ifølge planen slet ikke nok grøn beplantning, det er ikke nok med træer, der skal være store områder med græs og buske. Vi har brug for biodiversitet, ikke beton og asfalt. Der er planlagt med alt for lidt plads fra bebyggelsen Frederikskaj til butiksområde langs med metroen, og det er ikke attraktivt at få café eller bar med udskænkning så tæt på eksisterende beboelse. Det vil give indbliks- og støj gener. Derudover  nævnes støjproblemer fra skytteklubberne København Flugtskytte klub og København Skyttecenter, som allerede  i dag er en væsentlig gene, som at der KAN skærmes, det bør være SKAL skærmes for støj. Endelig mangler miljørapporten at næve de væsentlige lugtgener fra RGS Selinevej når de håndterer jord og kompost. Der bør tages foranstaltninger til at lugtgener elimineres.   Vi håber i lokaldemokratiets navn, at de mange høringssvar vil resultere i at planen for området ændres væsentligt, så det fortsat er attraktivt at bo i området. 
Læs høringssvar fra Charlotte Kern
Indsendt af:
Charlotte Kern
Dato: 13. juni 2022
Svarnummer:
16
By:
København SV
Postnr.:
2450
Vi vil gerne gøre indsigelse mod  Sluseholmen Stationsområde- lokalplansforslag, kommuneplantillæg og miljørapporter. Helt overordnet vil vi bevare lokalplan 310 Teglværksplanen tillæg 3 fra 2009.  Vi vil bevare bebyggelsesgraden på 150 %,  og fastholde max byggehøjde på henholdsvis 24 og 33 m jævnfør gældende lokalplan. Vi vil ikke have byggehøjder på 39 meter på erhvervbebyggelser eller 30,5 meter (9 etager !) på boligbebyggelse. Modeltegningerne for de foreslåede byggerier, er alt for høje, de vil tage al udsigt. Vi har ikke brug for høje bygninger eller hjørnetårne , vi har brug for lys, luft og udsigt til grønt. Gennem de sidste 50 år har vi revet baggårde ned i København , så virker det paradoksalt at man vil  bygge nye “ baggårde” i Sydhavnen i 2022. Det er helt utåleligt. Forslag: reducer modellen for bygning Z med to etager over hele bygningen.  Ifølge miljørapporten vil de tætte og høje bygninger give yderligere vindproblemer pga turbulens, noget vi allerede oplever idag , både på stierne og på altaner. Det giver også lydproblemer af samme årsag, lyd bevæger sig som bekendt op med vind. Endvidere vil vi gøre indsigelse mod at reducere parkering i området jævnfør KP 19. Der er allerede idag for få parkeringspladser, og det er ikke brugervenligt at skulle gå langt for parkering i de omkringliggende p-huse. Der er ifølge planen slet ikke nok grøn beplantning, det er ikke nok med træer, der skal være store områder med græs og buske. Vi har brug for biodiversitet, ikke beton og asfalt. Der er planlagt med alt for lidt plads fra bebyggelsen Frederikskaj til butiksområde langs med metroen, og det er ikke attraktivt at få café eller bar med udskænkning så tæt på eksisterende beboelse. Det vil give indbliks- og støj gener. Derudover  nævnes støjproblemer fra skytteklubberne København Flugtskytte klub og København Skyttecenter, som allerede  i dag er en væsentlig gene, som at der KAN skærmes, det bør være SKAL skærmes for støj. Endelig mangler miljørapporten at næve de væsentlige lugtgener fra RGS Selinevej når de håndterer jord og kompost. Der bør tages foranstaltninger til at lugtgener elimineres.   Vi håber i lokaldemokratiets navn, at de mange høringssvar vil resultere i at planen for området ændres væsentligt, så det fortsat er attraktivt at bo i området. 
Læs høringssvar fra Charlotte Kern
Indsendt af:
Mads Phikamphon
Dato: 12. juni 2022
Svarnummer:
15
By:
Kbh. V.
Postnr.:
1663
Fantastisk at der bliver færre parkeringspladser. København har fantastisk offentlig transport og cyklen er alligevel hurtigst til langt det meste + der kommer en metrostation i det planlagte område. Håber at kommunen vil lade være med at lave flere parkeringspladser og endnu bedre begynde at fjerne nogen af de mange parkeringspladser der stjæler plads fra menneskerne i byen.
Læs høringssvar fra Mads Phikamphon
Indsendt af:
Kim Eriksen
Dato: 8. juni 2022
Svarnummer:
14
By:
København SV
Postnr.:
2450
Hvorfor kun 1 parkeringsplads pr 500 m2 beboelse? Det er alt for lidt i et område der i forvejen skriger på parkering.
Læs høringssvar fra Kim Eriksen
Indsendt af:
Trine Schou
Dato: 8. juni 2022
Svarnummer:
13
By:
København Sv
Postnr.:
2450
Det er ærgerligt hvordan bygherrer igen og igen kan omgå regler for p-pladser, byggehøjde etc.  sluseholmen må unægtelig være det område der har været mest kaotisk, længe. Bygninger ligger så der ikke er fortorv, der bliver pludselig bygget 5 sal ved siden af bygninger der går til 4.  p-pladser er helt umuligt at fonde. Jeg har ikke bil af samme grund, men svært at få gæster på anden måde, når infrastrukturen er så dårlig. Jovel, der kommer en metro om 2 år!  hvis man så endelig skal gøre noget, så omdan de pivdyre pladser på store grimme græsarealer, til grønne fælles områder. Og så kunne man overveje at gøre topstykket gratis at parkere, eller åbne for delebiler. Der er altid helt tomt. Det er ikke holdbart at blive ved at bygge, uden at tænke beboerne med. 
Læs høringssvar fra Trine Schou
Indsendt af:
Inês Tavares Correia
Dato: 7. juni 2022
Svarnummer:
12
By:
København SV
Postnr.:
2450
Kære Hr./Fru., Hermed mine kommentarer til lokalplansforslag for Sluseholmens stationsområde: At man i lokalplansforslaget har valgt at droppe kravet om etablering af mindst 25% almene boliger med begrundelse i, at man nu ligger under minimumsgrænsen er desværre uambitiøs. Man havde med lokalplanen nemlig mulighed for at stramme minimumsgrænsen op, for at sikre etablering af flere almene boliger. Almene boliger er nøglen til at etablere den blandede by vi alle er enormt glade for. De første kvarter på Sluseholmen – bl.a. Birkholm – er præget af de gode intentioner, som den oprindelige lokalplan 310 havde, bl.a. etablering af almene boliger. Dette har lokalområdet kun haft gavn af og bør derfor prioriteres højere af Københavns Kommune.  §4, stk. 3 c) – der introduceres endnu en ny type rækværk i Sluseholmen. Vil det ikke give mening en gang for alle at arbejde med et gennemgående princip, som forholder sig til lokalområdets historik ift. f.eks. skibsværtsområde eller lignende? Det er svært at se et sammenhæng i området, når hvert nyt delområde får sin egen karakter uden noget, som binder dem sammen. §6, stk. 3 e) – Hvor måles højden fra? 4.5m ift. tagfladen er en hel ekstra etage. 4.5 m fra murkronen er endnu højere. Hvad skyldes højden? Højden er formentlig højere end selv etagehøjderne på bygningerne. §6, stk. 4) - I punktet lægges der op til at enkelte boligtyper kan etableres med en bygningsdybde op til 17 meter. Hvordan er der taget højde for dagslysforhold? Enkelte boligtyper har en maks. dybde på 12 m (formentlig ejerlejligheder), hvor andre boligtyper (bl.a. botilbud og studieboliger) har en maks. dybde på 16-17m. Med en gangbrede på 2m og udvendige vægge på ca. 60 cm hver er der stadig tale om boliger, hvor dybden ligger på næsten 7 meter. For studieboliger, som formentlig kræver en smallere gang er der tale om rumdybder på over 7,2m, som vil udløse kraftige korrektionsfaktorer for dagslys. Er der taget højde for dette under udarbejdelse af lokalplanen? Hvordan kommer det til i udtryk ift. bestemmelserne, som omhandler facadeudtryk? Er der tilsvarende skarpere krav til facadernes åbenhedsgrad (glasandel) ?  §7, stk. 1 a) – Punktet omhandler den lodrette opdeling facader, som beskrives med at ”hver facadeenhed skal markeres ved skift i materialer eller farver”. Man har jo set flere eksempler – især ved Teglholmen – hvor dette ikke har lykkedess særligt godt. Bestemmelsen åbner højst sandsynligt op for, at karrébygningerne bliver opførte ens med en enkelt skift i teglstens farve. Her bør man sætte skarpere krav til enten fremspring, eller kontrast mellem materialer eller andet, som tydeliggør, at der er krav om, at facaderne opleves forskelligt, som flere facader ved siden af hinanden, for at nedbryde skalaen.  §7, stk. 2 f) – Hvordan tænkes punktet overholdt? Allerede nu kan det ses i Sluseholmen, at ingen af butikkerne overholder kravet. Alle glasfacader er klæbet til med annoncer og/eller marketing, som ingen hensyn tager til byrummet. Bliver der stillet krav til, at lokalplanens krav videreføres i servitutter og dermed også husreglerne? Jeg ser frem til at se resultatet af lokalplanen og håber, at der vises hensyn til lokalområdets karakter og forstærkning af det samt de kommende beboernes behov.  Mvh,  Inês Tavares Correia 
Læs høringssvar fra Inês Tavares Correia
Indsendt af:
Kim
Dato: 6. juni 2022
Svarnummer:
11
By:
København sv
Postnr.:
2450
Jeg er også imod, at man ønsker at reducere parkeringspladser i området yderligere - især uden at der er krav om at indføre dobbelt udnyttelse af parkeringspladser hos erhvervet i området. Disse p-pladser står ledige aftener og weekender i stedet for at lade beboere og gæster benytte pladserne. Jeg er også imod, at byggeprocenten i området endnu engang øges, og at det skal forhøjes med flere etagemeter.
Læs høringssvar fra Kim
Indsendt af:
Maja Buhl
Dato: 5. juni 2022
Svarnummer:
10
By:
København SV
Postnr.:
2450
Jeg er imod, at byggeprocenten i området endnu engang øges, og at det skal forhøjes med flere etagemeter. Det virker som om, at man bare endnu engang går mere op i at få skattekroner i kassen, end at skabe et balanceret område.  Jeg er desuden også imod, at man ønsker at reducere parkeringspladser i området yderligere - især uden at der er krav om at indføre dobbelt udnyttelse af parkeringspladser hos erhvervet i området. Disse p-pladser står ledige aftener og weekender i stedet for at lade beboere og gæster benytte pladserne.
Læs høringssvar fra Maja Buhl
Indsendt af:
Maja Buhl
Dato: 5. juni 2022
Svarnummer:
9
By:
København SV
Postnr.:
2450
Jeg er imod, at byggeprocenten i området endnu engang øges, og at det skal forhøjes med flere etagemeter. Det virker som om, at man bare endnu engang går mere op i at få skattekroner i kassen, end at skabe et balanceret område.  Jeg er desuden også imod, at man ønsker at reducere parkeringspladser i området yderligere - især uden at der er krav om at indføre dobbelt udnyttelse af parkeringspladser hos erhvervet i området. Disse p-pladser står ledige aftener og weekender i stedet for at lade beboere og gæster benytte pladserne.
Læs høringssvar fra Maja Buhl
Indsendt af:
Kim Eriksen
Dato: 5. juni 2022
Svarnummer:
8
By:
Kbh SV
Postnr.:
2450
Hvorfor droppe alle de parkeringspladser? Tving udviklerne til at bygge parkeringskældre, de M2 kan blive værdifulde selv hvis vi opnår løsninger hvor vi skal bruge færre biler.
Læs høringssvar fra Kim Eriksen
Indsendt af:
Peter Jakobsen Neilson
Dato: 29. maj 2022
Svarnummer:
7
By:
KBH SV
Postnr.:
2450
  Jeg er imod den yderligere fortætning samt højt og skyggende byggeri lige foran eksisterende bebyggelse.  Den nye lokalplan sætter en høj bygning alt for tæt på eksisterende bebyggelse, den fjerner solen fra vores have og vores udsigt til himlen forsvinder fuldstændig fra vores stue. Vi har ikke oplevet støjgener fra vejen de 5 år vi har boet her, men med denne nye plan får vi en væsentlig forringelse af livet i vores lejlighed og dermed også lejlighedens egentlige værdig.   Mvh Frederikskaj 2D, st. th.   P.s. vores bygning i den nye lokal plan er tegnet med for mange etage i forhold til det faktiske, hvilket underspiller størrelsen af den nye bygning i sammenligning, kan det blive rettet så man kan få et korrekt indtryk af størrelsen? 
Læs høringssvar fra Peter Jakobsen Neilson
Indsendt af:
F-M Mellbin
Dato: 29. maj 2022
Svarnummer:
6
By:
København SV
Postnr.:
2450
Der er allerede stor mangel på p-pladser for beboerne i Sluseholmen og især deres gæster. Hvis der nedlægges yderligere planlagte p-pladser i området vil det betyde, at bilerne herfra parkeres omkring Frederikskaj, hvor der allerede er planlagt med en betydelig reduktion af p-pladser. Jeg deler heller ikke forvanltningens optimisme med hensyn til behovet for p-pladser fremadrettet. Corona har som bekendt medført en markant reduktion i brugen af offentlig transport i kommunen, og Frederikskaj ligger direkte ud til de store færdselsårer ind/ud af København og er derfor særligt attraktiv for beboere, der pendler med bil ud af byen. Jeg er derfor imod, at der nedlægges yerligere p-pladser i nærområdet.
Læs høringssvar fra F-M Mellbin
Indsendt af:
Per Sune Koustrup
Dato: 28. maj 2022
Svarnummer:
5
By:
Kbh SV
Postnr.:
2450
Kære Kbhs kommune Der er en eksisterende underjordisk jernbane der løber fra Lufthavnen og via Sluseholmen og Sydhavnen st til Hovedbanegården. Der bør ses på at koble jernbanen sammen med den kommende metrostation på Sluseholmen. Det bør alt andet lige være en relativ billig løsning da begge linier i forvejen er underjordiske og i forvejen krydser hinanden med relativt få meter mellem dem. Hertil vil en mulig kommende kombineret metro- og jernbanestation kunne fungere som et omstigningsknudepunkt med aflastning af metrolinierne i centrum da passagerer til/fra Kastrup der bor syd og vest for byen ikke har behov for at tage metro ind til Hovedbanegården og/eller Nørreport for blot at tage sydpå igen til Kastrup. Der bliver således en markant forbedret adgang til lufthavnen fra syd og fra vest. Endelig kan der opføres feks 1000 p-pladser så en af de mest trafikerede hovedveje ind til byen aflastes. Mvh Per 
Læs høringssvar fra Per Sune Koustrup
Indsendt af:
Per Sune Koustrup
Dato: 28. maj 2022
Svarnummer:
4
By:
Kbh SV
Postnr.:
2450
Kære Kbhs kommune Der er en eksisterende underjordisk jernbane der løber fra Lufthavnen og via Sluseholmen og Sydhavnen st til Hovedbanegården. Der bør ses på at koble jernbanen sammen med den kommende metrostation på Sluseholmen. Det bør alt andet lige være en relativ billig løsning da begge linier i forvejen er underjordiske og i forvejen krydser hinanden med relativt få meter mellem dem. Hertil vil en mulig kommende kombineret metro- og jernbanestation kunne fungere som et omstigningsknudepunkt med aflastning af metrolinierne i centrum da passagerer til/fra Kastrup der bor syd og vest for byen ikke har behov for at tage metro ind til Hovedbanegården og/eller Nørreport for blot at tage sydpå igen til Kastrup. Der bliver således en markant forbedret adgang til lufthavnen fra syd og fra vest. Endelig kan der opføres feks 1000 p-pladser så en af de mest trafikerede hovedveje ind til byen aflastes. Mvh Per 
Læs høringssvar fra Per Sune Koustrup
Indsendt af:
Maja Rudloff
Dato: 26. maj 2022
Svarnummer:
3
By:
København SV
Postnr.:
2450
Jeg er imod yderligere fortætning samt højt, skyggefyldt byggeri i nærhed af havnearealet. Den eksisterende bebyggelsesprocent på 185 og byggehøjde på 33 meter er mere end rigeligt. Som det fremgår af tegningerne, begrænses frirummet mellem bygningerne og mod havnearealet væsentligt i forhold til den eksisterende lokalplan. Den sydvestvendte placering af det høje byggeri vil skygge for den meget begrænsede "byplads" mod vandet, der foreslås med planen. Det siger sig selv, at bygninger, der er 15 meter højere og står væsentligt tættere end den nuværende lokalplan tillader, vil skabe et væsentligt mindre belyst og attraktivt opholdsområde (jeg er glad for, at jeg ikke selv bor i de tilstødende ejerlejligheder, som nu lige pludselig får fire etager ekstra på nabobygningen). At randbebyggelsen skulle skærme det bagvedliggende for støj, er udokumenteret snik-snak, som er blevet brugt gennem årenen for at forhøje den ellers allerede fastlagte bebyggelsesprocent her i Sydhavnen såvel som andre steder i byen. Jeg savner, at der bliver talt om grønne områder og udbygning af mulighederne for kultur- og fritidsaktiviteter, som for nuværende er ikke-eksisterende på Sluseholmen. Der findes simpelthen ingen sammenhængende grønne arealer på Sluseholmen, som tilnærmelsesvis kan betegnes som et park- eller rekreationsområde. Der findes ingen opholdsarealer, boldbaner eller legepladser til børn. Det er simpelthen skammeligt og uholdbart, at man i stedet for at adressere dette problem bliver ved med at anbefale fortætning og forhøjning af byggefelterne fremfor det modsatte. Dårlig planlægning har bevirket at den skole, som I har formået at få klemt ind på det sidste lille ledige byggefelt på Sluseholmen, nu etableres uden udearealer på trods af, at det kaldes en naturskole? Grønne tage og vandnærhed kan altså ikke udligne tæt byggeri uden frirum imellem. Bilparkeringen der fastlægges med lokalplansforslaget (1:500 for boliger og 1:428 for erhverv) er ekstremt lavt og vil forværre parkeringsproblemerne i bydelen. Det er uden realitetssans at tro, at etableringen af en metrostation vil bevirke, at de offentlige transportmuligheder dermed forbedres i en grad, så beboere ikke længere har behov for bil. For jeg selv, der bor i på Teglholmen og arbejder i Roskilde, ændrer metroen ingenting. Jeg skal stadig til Hovedbanegården eller Valby for at kunne tage et regionaltog til Roskilde (den mulighed eksisterer jo heller ikke længere fra Ny Ellebjerg). Man har fjernet alle de forskellige bus- og dermed forbindelseslinjer, der løb gennem Teglholmen, og erstattet dem med en enkelt (7A) og samtidig valgt ikke at placere nogen metrostation på Teglholmen. I de 16 år jeg har boet på Teglholmen er den offentlige transport kun blevet forringet og det ændrer metroen intet ved. Jeg har nu efter 12 år valgt at anskaffe mig bil igen, fordi forbindelseslinjerne simpelthen er blevet for ringe. Et tydeligt eksempel på, at planlæggerne lever i en andet virkelighed end borgerne. Derudover savner jeg i forslaget, at der etableres sikker skolevej til Sluseholmen Skole for alle de børn fra Teglholmen, som pga. forvaltningens ringe fremtidsplanlægning er tvunget væk fra Skolen i Sydhavnen, som de ellers hørte til. Hvordan skal de børn, som bor i starten af Teglholmsgade og på A.C. Meyers Vænge kunne krydse sikkert igennem området her? Dette er deres skolevej nu. Hvorfor er det ikke tænkt ind? Det eneste sted, det nævnes, er s. 7, men en grøn linje, hvis forløb mest af alt ligner angivelsen af en forhindringsbane. Etableres der sikre vejoverkørsler og ordentlige stiforhold, der tager hensyn til de mange skolebørn, der skal frekventere Sluseholmen Skole? Den helt fraværende italesætning virker meget besynderlig taget i betragtning, at forvaltningen under dække af, at det skulle være sikker skolevej, fx har krævet etablering af dobbeltcykelsti på den lille private fællesvej A.C. Meyers Vænge, som ikke ligge skolenært og hvor der stort set ingen cykeltrafik er. Men nu, hvor en del børn ufrivilligt er blevet omdirigeret til Sluseholmen Skole og arealet langs havnekajen dermed bliver deres skolevej, så taler man ikke med et ord om sikker skolevej - eller bare om adgangsveje for at disse børn skal kunne komme sikkert i skole. Hvorfor? Det virker som om at planlægningen udelukkende sker som vinden blæser eller hvad der lige er belejligt i forhold til at please bygherren.
Læs høringssvar fra Maja Rudloff
Indsendt af:
Laj Karsten Rasmussen
Dato: 17. maj 2022
Svarnummer:
2
Virksomhed / Organisation :
2
By:
Copenhagen V
Postnr.:
1665
Det giver rigtig god mening at fortætte området derude i højere grad, end den nuværende lokalplan tillader. Selve visualiseringerne af hvordan det kommer til at kunne se ud, giver også rigtig god mening, med bygningkroppe der har detaljer og skala, som tilpasser sig den eksisterende kontekst rigtig fint. 
Læs høringssvar fra Laj Karsten Rasmussen

Sider