Oprettet: 21. oktober 2020
Svarnummer:
210

Indsendt af

Richard Schalburg

Postnr.

2450

By

København SV

Høringssvar

20-10-21

Høringssvar til ’Stejlepladsen – lokalplanforslag, kommuneplantilllæg og miljørapporter’

 

 

Til Københavns Kommune

 

Hermed fremsendes bemærkninger til høring om Stejlepladsen - lokalplansforslag, kommuneplantilllæg og miljørapporter.

 

 

Høringssvaret og indsigelserne vedrører følgende emner:

Støj

Trafik

Habitatsvurdering

Forurening

Jeg takker for muligheden, for at afgive bemærkninger til det meget omfattende høringsmateriale vedrørende Stejlepladsen og Selinevej.

Generelt mener jeg at en ikke at en række vigtige emner er tilstrækkelige belyst og undersøgt til at borgerrepræsentations medlemmer har et tilstrækkeligt grundlag til at beslutte på. Der er er derfor behov for supplerende undersøgelser, der verificere at:

1) Støj ikke har indvirkning på fuglelivet i det tilstødende Natura2000 habitat, og at det er vurderet over året, under forskellige vindpåvirkninger, temperaturer. Der skal også redegøres for undersøgelsesmetoden.

2) Trafikken til og fra Bådehavnsgade og omkring Fiskerhavnen er ikke vurderet tilstrækkeligt, specielt ikke de kommutative støjeffekter.

3) En manglende habitatsvurdering er i strid med EU's habitats direktiv, idet hverken Væsentligheds-vurderingen (Rambøll april 19), Miljøkonsekvensrapport (Cowi maj 20) eller Miljørapport (Cowi juni 20) kan erstatte eller afløse en habitatkonsekvensvurdering.

Habitatdirektivet[1] rummer bestemmelser, der gælder for både habitatområderne og for fuglebeskyttelses-områderne. Det gælder beskyttelsen mod forringelser af naturtyper og levesteder og forstyrrelser af arter i områderne og kravet om vurdering af mulige påvirkninger fra planer og projekter, jf. habitatdirektivets artikel 7. Der er ikke redegjort for hvordan man beskytter mod forringelser af fuglearternes habitat, men alene om fuglene bliver påvirket at byggeriet. Svaret på dette kan kun ske ved at der gennemføres en habitatsvurdering.

4) Hele området er forurenet, men karakteren af forurening og forureningsgraden er ikke angivet. Lossepladser indeholder typisk tungmetaller, olier, metangasser. Det fremgår af miljørapporten, at forureningen vil blive håndteret ved at følge byggeforeskirften. Borgerne og miljømyndigheder har forud for igangsætning at byggeriet krav på at kende forureningsgraden, og der skal derfor udarbejdes en analyse af jorden forureningsgrad. Dette er også et krav for at opnå en §8-tilladelse som indeholder krav og vilkår for projektet. Målet er at sikre, at projektet ikke:

Giver en øget risiko for forurening af grundvandet

Indebærer en sundhedsmæssig risiko i forhold til brugen af ejendommen

Gør det umuligt eller meget dyrt for regionen senere hen eventuelt at undersøge og oprense forureningen.

Byggeriet skal står der i 100 år. Borgerne har krav på at kende graden af forureningen af jorden, og at det tilses, at der ikke er uønskede stoffer[2] på grunden[3].

Borgerne har også krav på at der laves grundige undersøgelser, analyser og vurderinger specielt fordi bygherre har en økonomiske egeninteresse i byggeriet, og fordi Københavns Kommune, også har en økonomiske egeninteresse i byggeriet, selvom kommunen er borgerne repræsentant, og skal varetage borgerne interesser.

 

Med Venlig Hilsen

Richard Schalburg

A.C. Meyers Vænge 11F st. th.

2450 SV

 

[1] RÅDETS DIREKTIV 92 /43 /EØF af 21. maj 1992 om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter

[2] Ref. Miljøstyrelsens liste over uønskede stoffer. https://mst.dk/media/93596/vejledning-i-klassificering-af-farligt-affald_april-2017.pdf

[3] Meddelelse fra Kommissionen — Teknisk vejledning om klassificering af affald (2018/C 124/01)