Indsendt af:
Rasmus Stensgård Støvelbæk Olsen
Dato:
29. september 2020
Det undrer mig meget at man ikke har højere ambitioner for det nye centrale byrum, der skabes oven på den nye metrostation, og at man ikke i højere grad inddrager den viden man har om hvordan man skaber byliv.
På side 9 i lokalplansforslaget er beskrevet hvordan der skabes mulighed for udeservering og publikumsorienteret serviceerhverv i bygningernes stueetager, men ikke i kantzonerne langs bygningernes facader, hvor der ikke lægges op til udadvendte aktiviteter. Har man lyttet til Jan Gehl, så vil man ellers vide hvor meget aktive kantzoner betyder for at skabe levende byrum.
Men her bliver kantzonerne ikke engang inaktive eller neutrale, men de bliver direkte fjendtlige, og skubber folk væk. Således lægger lokalplansforslaget op til både cykelparkering og plantebed, så de får et forstadsagtigt præg.
Der kunne ellers skabes et attraktivt byrum på stedet, der er omgivet af kanaler på flere sider og samtidig omkranset af bygninger, så det får en grad af intimitet. Med metroen vil der være et naturligt flow af mennesker, der gør stedet til et centralt mødested i kvarteret. Det synes jeg man udnytter meget dårligt.
Jeg vil derfor anbefale at man udlægger hele kantzonen til publikumsorienteret serviceerhverv. Her kunne f.eks. ligge detailhandel, cafeer, spisesteder eller take away, der både kunne skabe liv, men også servicere folk på vej til og fra metroen. Det ville også være oplagt at skabe plads til et større supermarked, da det vil understøtte brugen af kollektiv trafik, at man nemt kan handle ind ved stationen på vej hjem.
I forvejen har området flere mindre godt fungerende byrum. Især det store byrum ved Teglholmens Østkaj, hvor der er lavet detailhandel i stueetagerne, men som slet ikke fungerer, hvor ingen har lyst til at opholde sig og hvor næsten alle butikker står tomme eller har midlertidigt præg i deres anvendelse.
Her er en oplagt mulighed for at skabe et langt bedre byrum, da man kan udnytte det naturlige flow der er til og fra metroen, og samtidig udnytte den unikke placering mellem kanaler og huse. Dette kunne blive bydelens nye samlende mødested.
Ser man på metroens andre forpladser rundt omkring i byen, så er det heller ikke mange steder hvor det er lykkes at skabe optimale nye byrum, hvor folk har lyst til at opholde sig og med funktioner der gør det nemt at handle til og fra metroen. De bedst fungerende byrum, er der hvor der i forvejen var byliv – f.eks. Christianshavns Torv og Enghave Plads. Ofte er stationerne i højere grad placeret der hvor der var plads til dem, end der hvor folk færdes eller hvor der inviteres til byliv.
Men her er en enestående mulighed for at tænke det hele rigtigt fra starten. Tænke station, forplads, byrum og funktioner sammen, og skabe noget der understøtter hinanden. Med lidt højere ambitioner, kan man både skabe et mere attraktivt byrum og samtidig understøtte brugen af kollektiv trafik bedre. Bydelen fortjener et samlende mødested her.