Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Luftfoto over lokalplanområdet Skolen ved Sundet

Skolen ved Sundet - lokalplan nr. 566

Lokalplanen skal bl.a. muliggøre en udvidelse af Skolen ved Sundet med to nye bygninger til hhv. skole og fritidshjem

Høringsfrist:

3. september 2018
Indsendt af:
Anders
Dato: 3. september 2018
Svarnummer:
13
By:
København s
Postnr.:
2300
Hele den trafikale del i dette projekt, bør bestemt genovervejes, da det nuværende kaos, særligt om morgenen, omkring parkeringspladsen ved Kaldæavej, kun kan forventes og frygtes at blive værre ved den skitserede løsning. Projektet bør indgå i en nærmere dialog med de omkringliggende grundejere for i fællesskab at søge en trafikal model som forbedrer forholdene og ikke forværrer dem. Der ligger mange, mange års erfaringsgrundlag i nabolaget, som det vil være utilgiveligt ikke at benytte sig af.
Læs høringssvar fra Anders
Indsendt af:
Rikke og Claus Stenkjær
Dato: 3. september 2018
Svarnummer:
12
By:
København S
Postnr.:
2300
Dejligt at skolen renoveres, det trænger den til. Efter at have gennemset materialet, er vi bekymret over omlægningen af Kaldæavej. Som beboer på Kaldæavej, leger vores børn ofte på vejen ud for Kaldæavej 5, 6 og 8. I dag kan de nå at hoppe ind på fortovet og få bolde mv. med når der kommer en bil rundt i svinget ved Sumatravej, men hvis vejen omlægges som skitserne viser, så vil de ikke have mange sekunder at reagere på, når der kommer en bil rundt i svinget ved parkeringspladsen. Vi frygter desuden at ved at omlægge vejen, så vil de forældre, som i dag afleverer deres børn og som holder på Kaldæavej ud for skolen, når den nuværende parkeringsplads er fyldt, i stedet vil parkere længere nede ad Kaldæavej og derved skabe endnu mere kaotiske tilstande om morgenen - især set i lyset af, at parkeringspladsen bliver reserveret til lærerparkering og minibusser. Vi tvivler på at etablering af det nye Kiss'n'Ride areal på Backersvej vil medføre at alle forældre, der bor øst for skolen, vil køre hele vejen rundt om skolen for at sætte deres børn af. Skolen har tidligere opfordret forældre til at sætte børnene af på Engvej, men det har ikke haft nogen effekt. I en travl hverdag, forsøger man som regel at finde de hurtigste løsninger. En anden bekymring ved ændringen af Kaldæavejs forløb er, at der nu vil være to 90 graders sving. Det 90 graders sving der i dag er ved Kaldæavej/Sumatravej er så smalt, at to biler ikke kan komme rundt i svinget på samme tid. Det medfører at biler holder og venter på hinanden. Med to sving, hvem venter så på hvem? Har I i stedet overvejet at lukke Kaldæavej ved Kaldæavej 10/Friluftsskolen og så lave indkørsel til parkeringspladsen fra Sumatravej. Ved at lukke Kaldæavej, kan man også udvide parkeringspladsen ved at inddrage den del af Kaldæavej, der går rundt om parkeringspladsen mod øst. Man kunne muligvis også inddrage den sydlige del af Kaldæavej - der skal dog stadig være mulighed for indkørsel til henholdsvis Kaldæavej 11 og 13 - alternativt skal der reserveres pladser til de to ejendomme på parkeringspladsen.
Læs høringssvar fra Rikke og Claus Stenkjær
Indsendt af:
Søren Westergaard Jensen
Dato: 31. august 2018
Svarnummer:
11
Virksomhed / Organisation :
Skolen ved Sundet
By:
København S.
Postnr.:
2300
Høringssvar fra Skolebestyrelsen på Skolen ved Sundet vedr. lokalplanforslaget “Skolen ved Sundet”. Vi glæder os og ser frem til, at Skolen ved Sundet skal renoveres og udvides med et ekstra spor. Vi havde en bekymring i forhold til, at der skulle etableres en vendeplads på grunden for at kunne afhente affald, men vi kan forstå, at det godt kan lade sig gøre at afhente affaldet fra Backersvej, hvilket er godt for vores “grønne” område med udendørs natur- og teknologiområde og vores “skov”. Vi imødeser etableringen af “kiss and ride pladser” ift trafiksikkerheden ved ankomst til skolen. Det, at skolen skal åbne sig mod lokalsamfundet, hilses også velkommen. Dog ser vi gerne, at der så økonomisk tages højde for det ekstra slid, der vil være på området, og at der også er tænkt ind, at der vil være brug for flere midler til vedligeholdelse og rengøring af området. På Skolen ved Sundets Skolebestyrelses vegne Søren Westergaard Jensen Skolebestyrelsesformand
Læs høringssvar fra Søren Westergaard Jensen
Indsendt af:
Denise og Finn Work
Dato: 29. august 2018
Svarnummer:
10
By:
København S
Postnr.:
2300
Tak for for et godt og informativt borgermøde på Skolen Ved Sundet d 16. august. Der var mange gode planer, som fortjener ros, men for os er der specielt to ting som vi er uenige i: 1) Omlægning af Kaldæavej for at gøre plads til ny parkeringsplads: Det fremgår af tegningerne, at man vil føre Kaldæavej syd om den eksisterende parkeringsplads. Dette mener vi, vil øge kørslen til den allerede belastede vej, da handicapbusserne nu skal ud og ind til Friluftskolen via Kaldæavej og ikke som nu, hvor de kører ind ad porten (Sumatravej) og ud af porten i den anden ende ved Samosvej. De nye 90 graders sving syd om pladsen på Kaldæavej vil give anledning til øget fare for de bløde trafikkanter, nemlig cyklende og gående elever, som ofte går ude på vejen - også i frikvarterene for at handle hos købmanden. Der bliver nogle gange kørt stærkt på Kaldæavej og vi har altid frygtet ulykker på vejen grundet dette faktum. Siden man spærrede den naturlige og langt bredere skolevej, Samosvej, er trafikken øget kraftigt på Kaldæavej. Da beboerne i 2015 blev pålagt, at renovere Kaldæavej for over en million kroner grundet skoletrafikkens slid på vejen, kunne ingen få begrundelsen for, hvorfor man havde spærret den langt bredere parallelvej Samosvej, hvor skolens hovedindgang iøvrigt ligger og flyttet trafikken til Kaldæavej. Det ved vi stadig ikke!! Ingen kan give en forklaring. Faktum er også at skolens fodgængerovergang ligger for enden af Samosvej for at krydse Engvej. Den nye parkeringsplads vil efter vores vurdering også gøre afstanden længere for de handicappede børn end nu, hvor de bliver sat af ved Friluftskolens bygninger på Sumatravej. Specielt ved dårligt vejr vil der være længere vej for at komme i læ for børnene og deres hjælpere. Derfor mener vi, at man skal åbne for Samosvej, da det er en gennemgående og langt bredere vej end Kaldæavej. Vi får at vide, at der kommer mange flere elever og kan derfor ikke forstå, hvorfor man holder fast i at Samosvej skal være spærret. Det virker ulogisk, at man fastholder dette samtidig med at Kaldæavej, som er en af de mindste veje i området og IKKE er gennemgående stadig skal være den som handicapbusser og andet trafik skal benytte. Til borgermødets efterfølgende samtaler sporedes også en vis overraskelse hos de ansvarlige over, at det rent faktisk forholder sig sådan, at Samosvej er spærret. Derfor mener vi, at man skal retænke hele planen for Kaldæavej og parkeringspladsen ved at åbne Samosvej og også lade den spille en langt mere aktiv rolle i de kommende planer. 2) Åbne skoler: Som direkte nabo til Friluftskolen ved vi mere end nogen andre, hvor forkert denne belsutning er. Det der er en fin beslutning bag et skrivebord er ikke nødvendigvis så let at gennemføre i virkeligheden. Siden man har åbnet portene til både Skolen Ved Sundet og Friluftskolen i 2017 har den stået på voldsomme drukfester og mindst 2 indbrud på Friluftskolen. Undertegnede har sammenlagt haft fat i politiet om aften/natten 8/10 gange og 2 gange kom de og opløste festerne med hundepatruljer. Politiet kunne i den forbindelse fortælle mig at de ikke altid havde resurcer til at komme, da de på andre skoler måtte blive der hele natten for at forhindre direkte hærværk. De bad mig dog om at ringe hver gang, da der ville blive skrevet rapport, så myndighederne kunne se omfanget af problemet.. De henstillede iøvrigt til, at vi ikke blandede os, men i stedet slukkede lyset i huset for at undgå chikane!! Om morgenen var Friluftskolens personale vidner til knuste flasker og ødelagte døre efter de omtalte indbrud. Vi der bor på Kaldæavej oplever også ofte at drukfesterne flytter op på tagene af skolen, hvor der bliver løbet rundt og spillet fodbold. Skolen bliver ombygget for over 250 millioner, hvor der er taget hensyn til flotte detaljer og smukke omgivelser og kan ikke overlades til alle uden opsyn og oprydning. Hvis man virkelig mener, at disse nye områder skal være frit tilgængelige er det nødvendigt at have kontol med, hvad der foregår og iøvrigt budgettere med mere personale til disse opgaver.
Læs høringssvar fra Denise og Finn Work
Indsendt af:
Martin Lindboe
Dato: 27. august 2018
Svarnummer:
9
Vedhæftede filer: 1
By:
København S
Postnr.:
2300
Se venligst vedhæftede dokument.
Læs høringssvar fra Martin Lindboe
Indsendt af:
Mike Jarvig
Dato: 26. august 2018
Svarnummer:
8
By:
København S.
Postnr.:
2300
Kære Københavns Teknik- og Miljøudvalg Jeg har ved gennemgang af lokalplansforslaget fundet, at bygning 16 Backersvej 119B der rummer dækningsgrav 821 ikke er er påført tegning nr. 2 som eksisterende bygning, hvilket den bør. Samtidig vil jeg bede om at lokalplanen forholder sig til om dækningsgraven skal fjernes, eller bibeholdes og bringes i en stand så det bliver forsvarlig at lade børn lege på anlægget, når området hvor dækningsgraven ligger i bliver omdannet til det nye skovområde. Dækningsgraven er i dag i en meget ringe forfatning, og delvist tildækket med overfladejord fra andre byggeprojekter på skolens område. Lokalplanens vision med at åbne skolens arealer op, til glæde for områdets beboer er en fantastisk ide. jeg vil bede lokalplanen og arkitekterne om, at tænke placeringer af skraldespande ind, så det bliver muligt for brugerne at komme af med det skrald som en åbning af området vil medfører. En åbning af området kræver samtidig at Københavns kommune, bør tage stilling til om skolens område får status af offentlig park. Skolen har pt. ikke et renholdelsesbudget til at drive og holde et parkanlæg, som skal være åbent for offentligheden uden for skoletid og samtidig være klar til skolebrug hver morgen.
Læs høringssvar fra Mike Jarvig
Indsendt af:
Jørgen Hermann
Dato: 25. august 2018
Svarnummer:
7
By:
København
Postnr.:
2300
Tak for et godt dialogmøde den 16. august 2018 på Skolen ved Sundet. Det ser da rigtigt spændende ud med de nye tiltag, der er for Skolen ved Sundet. Dog kan det bekymre os med den nye vej omkring den kommende P. plads og krumspringet på Kaldæavej. Som planen viser, skal der være tilkørsel midt på vejen efter første sving fra øst. Det er en rigtig god idé med ”Kys og Kør” på Backersvej, men der vil helt sikkert være en del afsætning og cyklende, skateboards, løbehjul, løbende og uopmærksomme børn på Kaldæavej, som ikke vil blive nemmere at se med 3 x 90 graders sving på så lille en vej. Som det er nu, er det et under, at der ikke sker voldsomme ulykker på Kaldæavej. Ville det ikke være en idé at lave tilkørsel til pladsen fra Sumatravej og måske helt undvære den nye vej ned langs pladsens østside. På den måde ville der blive mere "albuerum" på pladsen og det vil kun være den trafik, der skal ind på den nye P. plads, der kommer på vejen og der skal jo alligevel stadigvæk være en vej til Kaldæavej nr. 11 og 13. Man kunne så lukke Kaldæavej ved Friluftskolen og så evt. åbne den noget mere retlinede og noget bredere Samosvej igen. Hvis dette ikke er en idé I kan bruge, kunne man evt. ensrette Kaldæavej fra øst eller i det mindste etablere skiltning med kørsel forbudt i bestemte tidsrum. Kaldæavej bliver jo også brugt som "gågade" i alle frikvarter, så med tanke på "sikker skolevej" frygter vi for børnenes sikkerhed med de nye blinde vinkler. Og med hensyn til børnenes sikkerhed er vi nødt til endnu engang at gøre opmærksom på, at skolens åbne porte tillokker rigtig mange højtråbende børn i feststemning. Der bliver festet igennem hele natten, drukket og smadret flasker m.m. Og denne ”gode” stemning medfører meget ofte at børnene, for de er jo kun børn, afprøver kræfter på skolens tage. Der bliver hygget på tagene, drukket på tagene, hoppet fra tag til tag. Det er frygteligt nervepirrende at overvære som voksen og som nabo, for bare der dog ikke sker en ulykke!!!!! Og sidst, men ikke mindst, hvilke tiltag bliver der taget til oprydning og vedligehold af skolen og omgivelserne, når skolens porte er døgnåbne? Med venlig hilsen Jette og Jørgen Hermann Kaldæavej 9 2300 København S
Læs høringssvar fra Jørgen Hermann
Indsendt af:
Niels Pedersen
Dato: 17. august 2018
Svarnummer:
6
By:
København S
Postnr.:
2300
Amager 17/8 2018 Lokalplan for Skolen ved Sundet Glædeligt at skolen renoveres. Det er hårdt tiltrængt. Planerne virker gennemarbejdede og fornuftige, men på et punkt har man som nabo til skolen bekymringer. Som nabo til skolen gennem de seneste 12 år har vi oplevet en stigende biltrafik. Dels i form af personbiler hvor forældre i stigende grad afleverer deres børn i alle aldre i skolen. Dels i form af tungere trafik som renovationslastbiler og minibusser. Denne trafik var slet ikke tilstede da skolen blev etableret i 1950'erne midt midt i et villakvarter. Med den planlagte udvidelse fra tre til fire spor per årgang i skolen og den stigende privatbilisme må trafikken til og fra skolen forventes at vokse yderligere. Noget de nuværende veje og tilkørselsforhold ikke kan absorbere. Et er slitagen på vejen som vi som naboer må betale for i form af oftere renovering af de private fællesveje, et andet er risikoen for alle børnene i det trafikkaos der eksisterer hver morgen fra 0745-0805 og hver eftermiddag. De skitserede løsninger med kiss and ride pladser tvivler jeg på løser problemet. Erfaringsmæssigt har løbende opfordringer fra skolens ledelse til at bruge gruspladsen til aflevering ikke fungeret. Folk kører ganske enkelt og naturligt så tæt på indgangen til skolen som overhovedet muligt. Er det muligt i højere grad at bruge moderne "nudging" tiltag, så man simpelthen gør det lettest for folk at vælge den tiltænkte rute til aflevering frem for i dag hvor det ikke er tilfældet. Kan man lave flere og større kiss and ride pladser på de større veje (primært Backersvej) og orientere skolens indgange mod disse? Er der gjort nogle øvrige overvejelser om den øgede trafik det påfører nærområdet og den dermed forbunde gene og omkostning for beboerne? Hvad ligger der i begrebet skybrudsveje og hvordan vil det påvirke trafikken? Vil vejenes trafikkapacitet blive begrænset af dette?
Læs høringssvar fra Niels Pedersen
Indsendt af:
Gitte Haarup Darling
Dato: 13. august 2018
Svarnummer:
5
By:
København S
Postnr.:
2300
Efter at have set lokalplanen for udbygning af “Skolen ved Sundet”, må jeg sige jeg undres. Jeg finder det både relevant og positivt, at man vælger udbygning af skolen, men har ingen forståelse af at man vælger at bebygge den smule grønt der hører til skolen og som giver området fornemmelse af højere til himmelen. Jeg finder det ærgerligt, at man kommer til at skygge for den arkitektoniske perle som den nuværende del af skolen er. Har man overhovedet overvejet at bebygge den plads der er mellem friluftsskolen og den gamle del istedet?
Læs høringssvar fra Gitte Haarup Darling
Indsendt af:
Charlotte Schütz
Dato: 8. august 2018
Svarnummer:
4
By:
København S
Postnr.:
2300
Amager 30/7 2018 Lokalplan for Skolen ved Sundet. Har gennemgået forslag til lokalplan for ombygning af Skolen ved Sundet. Jeg skriver fordi jeg er bekymret og undrende omkring etablering af skybrudsveje på Backersvej, Samosvej og Uralvej. Nogle steder nævnes alle 3 veje, andre steder nævnes kun Backersvej og Samosvej og i § 10 stk. 1 beskrives at overflade vand skal afledes direkte til Uralvej og Malakkavej, hvordan kan man føre vand direkte til Malakkavej der ikke er omfattet skybrudsvejen? Vil Malakkavej kunne bære at få så meget vand uden en skybrudsvej?? Som beboer på Uralvej har vi som andre i området gennem tiden haft problemer med vand i kældre i forbindelse med skybrud. Vi har gennem tiden sikret vores bolig mod skybrud og har sluppet for alt det vand der kom fra de sidste 2 voldsomme skybrud, og vi har sikret os mod stille indtrængende vand, jeg er dog meget bekymret når der skrives at alt overflade vand skal ledes direkte til Uralvej, det bliver MEGET vand lige uden for vores hoveddør! Hvordan kan vi som beboere på Uralvej sikres at der ikke kommer for meget vand hvis alt overfladevand føres direkte til bla. Uralvej? Hvordan stiller København kommune sig hvis vi som beboere pludselig får problemer med indtrængende vand ved at lede store vandmasser til bla Uralvej, vil vores udgifter blive dækket? Hvilken garanti kan vi få i forbindelse af problemer med vandd? Det er trods alt Københavns kommune der vælger at føre ekstra vand til området! Med venlig hilsen Charlotte L Schütz
Læs høringssvar fra Charlotte Schütz
Indsendt af:
Jens Otto Pedersen
Dato: 25. juli 2018
Svarnummer:
3
Vedhæftede filer: 1
By:
København S
Postnr.:
2300
Da 'editeringen' på portalen ignorerer min omhyggelige indtastning og gør høringssvaret stort set ulæseligt, kommer det samme svar her som vedhæftet fil.
Læs høringssvar fra Jens Otto Pedersen
Indsendt af:
Jens Otto Pedersen
Dato: 25. juli 2018
Svarnummer:
2
By:
København S
Postnr.:
2300
Udvidelse af skole og fritidshjem: Det er glædeligt, at lokalplanen - fjerner bygninger syd for 'pergola linjen' - har intentioner om at fjerne biltrafik for aflevering/afhentning af børn fra de små villaveje - sørger for et pænt, åbent og grønt område syd for 'pergola linjen - eliminerer to ugentlige kørsler med tung renovations bil fra villavejene - etablerer såkaldt 'kiss 'n ride' område på Backersvej for aflevering/afhentning af børn Betænkelighederne er: 'Kiss 'n ride' tænkes etableret på østsiden af Backersvej. Biler med børn, som kommer fra nord (Øresundsvej/Italiensvej området), vil skulle foretage en U-vending på Backersvej med deraf følgende farlige trafiksituationer for at nå området. Man kunne etablere et 'kiss 'n ride' område også på den vestlige side af Backersvej, hvor der i øvrigt er et 'ubrugt' areal, kombineret med en gangbro over Backersvej. Alternativt etablere et 'kiss 'n ride' område på Samosvej ud for det kommende fritidshjem. Krydset Backersvej/Samosvej er i forvejen lysreguleret. Begrebet 'kiss 'n ride' lyder af et kortvarigt stop og farvel/goddag til børnene, men erfaringerne fra Uralvej/Hindustanvej peger på, at forældre med små børn ønsker at følge dem helt ind til fritidshjemmet eller klassen. Så hvis ikke 'kiss 'n ride' områderne er store nok og tillader dette, vil forældrene formentlig stadig søge villavejene med deraf følgende - fortsat - trafikkaos og farlige situationer for 'bløde' trafikanter. Især hvis der, som planen indikerer, bliver sti fra hjørnet Uralvej/Hidustanvej, vil forældre føle sig fristet til fortsat at parkere i hjørnet og gå ind med børnene. Skybrud og afledning af overfladevand: I 'redegørelse for lokalplan' står, at udgifter til etablering af 'kiss 'n ride' lommen er med i budgettet til skolens udvidelse, mens det ikke fremgår, at udgifter til etablering af Backersvej, Samosvej og Uralvej som 'skybrudsveje' er inkluderet i budgettet? I lokalplanens § 10 stk. 1 Skybrudssikring står, at overfladevand afledes direkte til Uralvej og Malakkavej, hvilket ser besynderligt ud, da redegørelsen udpeger Backersvej, Samosvej og Uralvej som 'skybrudsveje'?
Læs høringssvar fra Jens Otto Pedersen
Indsendt af:
Metroselskabet I/S
Dato: 11. juni 2018
Svarnummer:
1
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Metroselskabet I/S
By:
København S
Postnr.:
2300
Se venligt vedhæftede bilag.
Læs høringssvar fra Metroselskabet I/S