Til Københavns Kommune vedr. Lokalplansforslag Skelbækgade
Vores andelsboligforening har 9 opgange i Skelbækgade og i alt 106 lejligheder samt 50 erhvervslejemål. Vi vil dermed være den største samlede beboergruppe, som lokalplanen for Skelbækgade vil have indflydelse på. Alligevel er vores andelsforening ikke blevet inddraget i udviklingen af projektet, og vi føler os derfor oversete som nærmeste naboer, og er skuffede over hvor lidt lokalplansforslaget tager hensyn til os i forhold til hvor stor en betydning, det vil have for gadens udseende og miljø og dermed for vores dagligdag. Dernæst er vi bekymrede for de konsekvenser det vil have for vores andelshavere og lokalmiljøet, hvis forslaget bliver vedtaget.
I det følgende har vi beskrevet vores bekymringer men også forslag til ændringer, som vi mener er realistiske, og som vil gøre lokalplanen for Skelbækgade mere attraktiv for os som bor i gaden.
Arkitektur og placering:
I lokalplansforslaget hedder det, at man bygger ud fra hensyn til højden på de omkringliggende bygninger og i en stil, som søger at gå i dialog med Kødbyens arkitektur. Vi mener, at det er en overdrivelse, at man tager hensyn til de omkringliggende bygninger, når man vælger at bygge i 5-6 etagers højde. På det højeste punkt er bygningerne lige så høje, som den store bygning der huser Jobcenteret i stueetagen på hjørnet af Skelbækgade og Sønderboulevard. Denne bygning tårner sig i forvejen op i 7 etagers højde i bylandskabet, og den virker malplaceret, i et område som ellers er domineret af normale 4-5 etagers beboelses ejendomme.
Vi mener, at endnu en høj bygning i gaden vil lukke af for det lys og det udsyn, som ellers er karakteristisk for gaden. At bygge så højt vil ikke bare forringe herlighedsværdien for os som bor i gaden, og ikke har mange andre muligheder for luft og lys, men vil også skærme af for Kødbyen, som nu danner vartegn for området. Vi mener, at det er trist, hvis indgangen til Vesterbro fra Dybbølsbro station skal bestå af en mørk korridor af kontorbygninger i stedet for et åbent og imødekommende bylandskab.
Vi anbefaler, at bygningerne af hensyn til de omkringliggende ejendomme ikke overstiger 3-4 etager, så Kødbyens arkitektur og synlighed respekteres og lyset i gaden bevares.
Vi anbefaler også, at bygningerne placeres mere tilbagetrukket fra gaden, så der opstår mere luft mellem alle bygningerne i området, og der gives mulighed for bedre lysindfald i gaden. Vi ønsker, at bygningen længst mod Dybbølsbro Station placeres længere mod nord således at opgangene Skelbækgade 30 – 34 ikke fratages lys eller udsigt. Hermed ville man samtidig give bedre plads til nedkørslen til parkeringskælder og skabe et kig ind til Kødbyen fra gaden.
Trafikforhold og infrastruktur:
Skelbækgade er i forvejen en stærkt trafikeret gade med meget tung trafik. Dette medfører både høj luftforurening og støjgener for beboere i gaden.
Som beboere er vi bekymrede for, at den planlagte parkeringskælder under de nye bygninger vil skabe øget trafik i gaden, og at nedgangen vil forårsage trafikpropper, som medfører øget luftforurening og støj, når der dannes køer i myldretiden.
I kommuneplanen anbefales det at bygge tæt erhverv i stationsnære områder for netop at mindske CO2 udledning, når flere bruger den offentlige transport til og fra arbejde. Derfor er det svært at forstå, hvorfor den ny lokalplan samtidig skal rumme en parkeringskælder, som vil øge trafikken i området.
Ved omlægningen af gaden vil der desuden blive færre parkeringspladser til vores beboere, og da det (udover lejerne i bygningerne) kun er beboerne fra Halmtorvet 29, som får mulighed for at leje pladser i parkeringskælderen, må dette absolut ses som en forringelse af vores parkeringsmuligheder.
Vi anbefaler, at man genovervejer behovet for en parkeringskælder på grunden i forhold til en vurdering af, hvor meget trafik gaden kan bære. Desuden anbefaler vi, at man overvejer, hvordan man kan kompensere for de parkeringspladser, som beboerne mister ved omlægning af gaden.
Beplantning:
Nogle beboere er nervøse for at træerne som tænkes plantet på gaden, vil tage lyset i deres lejligheder. Derfor opfordrer vi til, at der tænkes grundigt over placeringen af træerne eller, at der tænkes i alternativ grøn beplantning ud for opgangene.
Vi undrer os desuden meget over, hvorfor beplantningen kun skal være i den ene ende af gaden og at planen ikke indeholder en forskønnelse og forbedring af hele Skelbækgade.
Erhvervstypers påvirkning på lokalmiljøet:
Vi er foruroliget over, at der ikke stilles højere krav til typen af erhverv og deres relevans for lokalområdet. Gaden eller lokalmiljøet har ikke brug for store erhvervs domiciler, som efterlader lokalerne og området øde efter kl. 18. Vi mener at faren ved dette er, at der vil opstå et miljø i lighed med det på Kalvebod Brygge hvor der er helt tomt om aftenen når kontorarbejderne er gået hjem. Denne stemning mener vi ikke er en del af Vesterbro, og vi frygter, at gaden således vil overgå fra at være indgangen til bydelen til at blive en del af det golde erhvervsområde, som Kalvebod Brygge udgør. Vores frygt bestyrkes af de langsigtede planer Københavns Kommune har om at bygge yderligere erhvervsbygninger omkring Dybbølsbro Station. På denne måde mener vi, at der er en overhængende fare for, at Skelbækgade vil blive en del af den fejlslagne byplanlægning, som Kalvebod Brygge er et udtryk for.
I modsætning hertil er der det seneste år opstået et sprudlende kulturelt miljø i de bevaringsværdige bygninger på grunden, samt i den store lave bygning som nu huser fodbold fabrikken. Blandingen af små erhverv og idrætstilbud bidrager positivt til livet i området og lokalmiljøet og tiltrækker folk i alle aldre fra hele Vesterbro og resten af byen. Vi synes det er ærgerligt, at lokalplanen stopper en ellers positiv udvikling, som med sine aktiviteter skaber en naturlig forbindelse til Kødbyen og dens profil med kreative erhverv og mulighed for mindre selvstændige og innovative tiltag i bydelen.
Hvis lokalplanen vedtages mener vi, at der bør indføres højere krav til typen af erhverv i bygningerne og deres relevans for lokalområdet. Vi vil også anbefale at de nuværende små erhverv på grunden får mulighed for at fortsætte deres aktivitet i de nye lokaler, og at man tager hensyn til deres lokalemæssige behov. Vi anbefaler desuden, at der stilles krav til bygherren om inkludering af beboelse, således at livet i og omkring de nye bygninger bliver varieret.
Kriminalitet:
Vi mener, at der er stor fare for at projektet - som det fremstår nu - vil intensivere den eksisterende kriminelle aktivitet i området, da opholdsstederne og friarealerne bag og mellem bygningerne, vil være ideelle mødesteder, når de ligger øde og ubevogtet hen om aftenen.
Vi anbefaler, at der lægges en strategi for hvordan området bliver et sted med liv hele døgnet, og at man rådfører sig med politi og lokale grupper om deres vurdering af det nye områdes fare for at tiltrække mere kriminalitet til området.
Rekreative områder / byrum:
Vi mener, at de rekreative områder og byrum som indgår i planen er alt for små, lukkede og gemt væk bag bygningerne. Det er svært at se, hvordan vi som lokale skal få gavn af de grønne områder, når der vil være begrænset adgang til dem eks. om aftenen.
Det ville være ønskværdigt, at byrummene udfoldede sig ud til gaden, og at der blev lagt mere vægt på at skabe flere grønne opholdsrum for alle aldersgrupper.
Vesterbro er den bydel med færrest grønne kvadratmeter pr. indbygger. Vi synes det er ærgerligt, at man med denne lokalplan ikke benytter sig af muligheden for at skabe et grønt åndehul i et tæt bebygget område hvor der bor mange børnefamilier som ikke har direkte adgang til rekreative områder.
Man kunne eksempelvis forestille sig, at tagene som i forvejen er tænkt beplantet med græs, også kunne fungere som rekreativt område eller tag-park med eksempelvis legeplads eller cafeer.
Byggefasen; trafik og forurening:
Vi er bekymret for den øgede tunge trafik i byggeperioden. Især fordi man regner med, at transport af materialer til metrobyggeriet også kommer til at foregå ad Skelbækgade, som i forvejen er belastet af tung trafik både pga, Kødbyen og den nærliggende motorvejs til- og frakørsel.
Vi mener at det er nødvendigt, at overveje om området og dets infrastruktur kan bære to så store byggeprojekter ved siden af hinanden, i samme periode. Hvis lokalplanen vedtages, anbefaler vi, at man laver en plan for hvorledes støj og forurening fra byggeri og trafik kan mindskes, for at skåne beboere mest muligt.
Der er belæg for at antage at grunden, som lokalplanen omfatter, er stærkt forurenet. Vi frygter, at byggeriet (med dens transport af byggeaffald og graveaktiviteter på grunden) vil bevirke en spredning af forureningen gennem luft og jordpartikler.
Vi mener at det er nødvendigt, at undersøge forureningsniveauet før planen kan vedtages. Hvis lokalplanen vedtages anbefaler vi, at der laves en strategi for hvordan forureningen ikke bliver spredt i området, under byggeriet og ikke kommer beboere i området til gene.
Vurdering af lokalplanen som helhed:
Der er ingen tvivl om, at alle som beboer eller benytter Skelbækgade dagligt, ønsker en forandring, men vi mener desværre, at dette lokalplansforslag er visionsløst, og ikke på niveau med hvad man måtte forvente af et byggeri, som skal placeres så centralt i en moderne hovedstad og indenfor et af vores brokvarterer.
Alle beboere ser gerne en forbedring og forskønnelse af miljøet i Skelbækgade, og har set frem til en lokalplan for området. Men vi mener desværre, at dette forslag vil forringe værdien af vores boliger og områdets attraktivitet. Lige nu er det lyset og luften omkring os, der gør det til at holde ud at bo i et område uden rekreative områder. Det er også områdets historie og karisma der tiltrækker det kreative miljø i de bevaringsværdige bygninger, og tilfører området tiltrængt liv.
Dette tager man nu fra beboerne uden at sætte noget nævneværdigt i stedet. Tvært imod skaber man et område, som både arkitektonisk og indholdsmæssigt distancerer sig fra lokalområdets karakteristika og sjæl og ikke tager højde for en bæredygtig byudvikling for mennesker og lokale erhverv.
Vi mener at projektet, hvis det bliver tilpasset lokalmiljøet og beboernes behov, kunne få potentiale til at give gaden dets tiltrængte løft og derfor håber vi at vores bekymringer og anbefalinger vil blive hørt.
Høringssvaret er formuleret på et beboermøde i Andelsforeningen Carlsborg
d. 19/5-2011.