Carlsberg II tillæg 5 - lokalplan 432-5

Lokalplanen blev bekendtgjort den 16. september 2015

Høringsfrist:

7. april 2015
Indsendt af:
Andreas B. Iversen
Dato: 6. april 2015
Svarnummer:
9
By:
Valby
Postnr.:
2500
Carlsbergs nye hovedsæde ser ud til at blive et rigtig flot byggeri, der falder godt sammen med omgivelserne. I den nuværende model af bygningen falder den niveaumæssigt mod øst og syd, men har kun et enkelt niveau fald mod vest (v. parkeringsplads). Det ville både arkitektonisk se fint ud, hvis bygningen også faldt mere mod vest, så der var mere sammenhæng med de omkringliggende villaer. Samtidigt ville det give en mindre brat overgang til os som nabo. Den nuværende parkeringsplads til Carlsberg Laboratorium har lavt siddende belysning, som jeg også vil sikre mig at den ’nye’ parkeringsplads (og kælder) får. Den nye parkeringskælder vil have plads til flere hundrede biler, og det må forventes, at der vil være en del trafik ud og ind på hverdage. Der må meget gerne arbejdes på en belægning, som giver mindst mulige støjgener ved ud- og indkørsel. Busstoppestedet udfor Valby Langgade 3A blev for et par år siden flyttet længere mod øst (tættere på Gamle Carlsberg Vej), så det generede os mindre. Den nye lysregulering ved Gamle Carlsberg Vej har skabt en del mere kødannelse, og jeg vil opfordre til at stoppestedet blev flyttet til mellem Gamle Carlsberg Vej og Ny Carlsberg Vej, hvor der nu er nogle parkeringspladser. Dette vil give en bedre trafikafvikling, og fortsat ligge tæt for beboerne i kvarteret og ikke mindst ansatte hos Carlsberg. Stoppestedet ved Kammasvej kunne evt. nedlægges.
Læs høringssvar fra Andreas B. Iversen
Indsendt af:
Dorthe Skaaning Mathiesen
Dato: 6. april 2015
Svarnummer:
8
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Dorthe Skaaning Mathiesen
By:
Valby
Postnr.:
2500
NB: Også vedhæftet som pdf Bjerregårds vej 3, Valby d. 6. april 2015 Høringssvar vedr. Carlsberg II tillæg 5 - lokalplanforslag Først og fremmest vil jeg gerne fremhæve, at jeg synes, det ser ud til at blive et meget flot og spændende byggeri, som jeg ser frem til at blive nabo til, og at jeg glæder mig meget til åbningen af Carl Jacobsens Have! Som direkte nabo (Bjerregårdsvej 3, matrikel 190) til Carlsbergs nye hovedkvarter vil jeg gerne fremkomme med følgende bemærkninger til de bygge-og anlægsplaner, der er lagt i høring: Vedr. den offentlige stiforbindelse på stykket mellem Bjerregårds vej og Gamle Carlsberg vej: • Det er vigtigt, at det fastholdes, at der bliver tale om en sti for gående og cyklister, og IKKE for tungere trafik. • Vedr. Belysning på stien står der i tillægget s. 23, at ”Stiforbindelserne skal udformes med særlig belysningskvalitet, der skaber tryg og attraktiv færdsel.” Det er vigtigt for os, der er direkte naboer til stien, at belysningen ikke kommer fra højtsiddende gadelamper el.l., men fra laveresiddende lamper. Højsiddende, kraftig belysning vil være generende for os. • Både som afskærmning for forbipasserende trafik og lysindfald er det da muligt etableres 2-3 yderligere mindre træer i skellet mellem den offentlige sti og grunden Bjerregårds vej 3? Vedr. parkering på Bjerregårds vej: Allerede i dag oplever vi beboere på Bjerregårds vej, at der er udfordringer i forhold til at finde parkeringsplads. Vi er første vej uden for betalingszone, og det benytter en del sig af – både hyrevogne og varevogne uden for arbejdstid samt private og turister i autocampere o.l. Det er oplagt, at der bliver yderligere efterspørgsel på parkeringspladser med åbningen af det nye hovedkvarter. Jeg vil gerne appellere til, at man (kommunen?) holder systematisk øje med, hvordan parkeringssituationen udvikler sig og aktivt går i dialog med vejlauget om at dæmme op for problemet. Kan der skiltes med ”privat vej”, Ærindekørsel tilladt” el.l.? Vedr. trafikbelastningen på Valby Langgade • Lysreguleringen ud for Gl. Carlsberg vej fungerer p.t. ikke særlig hensigtsmæssigt, da mængden af trafik i de to retninger er meget uens. • Trafikmængden på Valby Langgade er gået mærkbart op de senere år og med åbning af Carlsbergs nye hovedkvarter og udbygning af Carlsberg Byen vil trafikmængden alt andet lige gå yderligere markant op. • Trafikafviklingen i svinget Pile Alle/Valby Langgade fungerer også dårligt i dag. For nyligt er der sat gennemkørsel forbudt-skilt op ved indfaldsvejen til Carlsberg Byen v. Elefantporten – dette tiltag kan måske afhjælpe nogle af problemerne… Jeg vil gerne henstille til, at man (fra kommunens side?) følger udviklingen tæt, og gør alt hvad man kan for at afhjælpe problemerne. Vedr. Sætningsskader i forbindelse med byggeriet Jeg kan forstå, at man fra bygherres side vil sikre, at der ikke sker sætningsskader på de omkringliggende bygninger i forbindelse med byggeri, anlæg og siden ibrugtagningen. Jeg har forstået det sådan, at bygherre vil fotodokumentere de omkringliggende bygninger herunder min mhp. at holde øje med eventuelle sætningsskader, der kan opstå i forbindelse med anlægsarbejdet. Dette fotomateriale vil jeg meget gerne have en kopi af, for at sikre, at bygherre og jeg har samme udgangspunkt for vurdering af en eventuel skade. Er det muligt at få udleveret en sådan en kopi? Med venlig hilsen Dorthe Skaaning Mathiesen Bjerregårds vej 3 2500 Valby
Læs høringssvar fra Dorthe Skaaning Mathiesen
Indsendt af:
Louise Panum Baastrup
Dato: 28. marts 2015
Svarnummer:
7
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Carlsberg Byen P/S
By:
København V.
Postnr.:
1799
Hermed fremsendes høringssvar til tillæg 5 fra Carlsberg Byen P/S. Mvh. Louise Panum Baastrup Udviklingschef Carlsberg Byen P/S
Læs høringssvar fra Louise Panum Baastrup
Indsendt af:
Nanna Uhrbrand
Dato: 27. marts 2015
Svarnummer:
6
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Landsforeningen for Bygnings- og Landskabskultur
By:
København K
Postnr.:
1300
Københavns Kommune Lagt på Københavns Kommunes digitale høringsportal, Bliv Hørt København 27. marts 2015 Vedr. Carlsberg II tillæg 5 – lokalplanforslag Indledningsvis finder Landsforeningen for Bygnings- og Landskabskultur, at der ved planlægningen af det nye, meget store hoved¬sæde for Carlsberg, er taget skyldig hensyn til den fredede villa og have, når de allerede givne rammer i lokalplan nr. 432 Carlsberg II tages i betragtning. Landsforeningen finder det positivt, at den tidligere foreslåede bebyggelse, som skulle afgrænse den fredede have mod syd og øst, nu er opgivet. Det øger muligheden for at fastholde haven som en lille, intim have, som klart adskiller sig fra den større ¬¬- også fredede - have ved Æresboligen. Landsforeningen bifalder ligeledes, at adgangene til haven nu foreslås begrænset til to, hvad der vil skåne haven fra at blive anvendt som ’en trampesti’ ud til Valby Langgade. Det vil fremme muligheden for at fastholde havens reserverede charme og en fremtidig prioriteret anvendelse til stille ophold, fordybelse og spadseren. Landsforeningen er dog bekymret for, hvorledes haven fremover vil kunne beskyttes, så dens sarte fremtoning fastholdes, og foreningen registrer derfor med glæde, at adgangen til haven vil blive begrænset til dagtimerne. Samtidig har Landsforeningen noteret sig, at det af kommentaren til nyt stk. 12 til § 8 (side 24, øverst til venstre) oplyses: ”Kulturstyrelsen vil overfor Carlsberg A/S stille krav om, at den fredede del af Carl Jacobsens Have istandsættes inden haven åbnes for publikum.” Og at det af tilføjelsen til § 13, stk. 3 (side 25, øverst til venstre) fremgår: ” Ny bebyggelse indenfor delareal IIIB må ikke tages i brug, før Carl Jacobsens Have efter forvaltningens nærmere godkendelse er etableret med græsplæne, opholdsmuligheder og offentlige stiforbindelser, jf. § 8, stk. 12 og tegning nr. 13B.” Landsforeningen finder det afgørende, at der i god tid inden haven åbnes for publikum, er gen-nemført en beskrivelse af havens fredningsværdier, og på den baggrund udarbejdet en bevarings- og udviklingsplan, som viser hvordan disse værdier kan fastholdes samtidig med at haven for-beredes til det forventede store besøgsantal med et dertil hørende slid. Det er en meget stor funktionsmæssig ændring haven skal kunne klare, fra at være privat have for én familie til at være have for en hel bydel. En bevarings- og udviklingsplan vil blandt meget andet skulle indeholde forslag til ny beplantning i såvel havens randzoner, som i dens indre. Ligeledes skal der i en bevarings- og udviklingsplan tages stilling til, hvorledes det for haven så karakter¬givende venetianske lysthus og de skrøbelige terracottaskulpturer kan sikres. Landsforeningen finder, at det i den forbindelse kan blive nød¬vendigt at begrænse adgangen til disse elementer, svarende til den stærkt begrænsede adgang der fx er til Det Kinesiske Lysthus i Frederiksberg Have. Ligeledes bør en helt nær adgang til den rigt dekorerede, fredede villa begrænses. Landsforeningen finder derfor, at kommentaren til nyt stk. 12, til § 8 (nederst til højre siden 23 og øverst side 24) om, at haven ”må ikke opdeles, privatiseres eller indhegnes i mindre dele” om nødvendigt må kunne fraviges, for at kunne sikre disse sarte elementer. Landsforeningen finder videre, at der i det mindste må tages afstøbninger af terracottafigurerne, så de vil kunne erstattes, såfremt/når de måtte gå i stykker. Videre finder Landsforeningen, at det bør indgå i et forslag til en bevarings- og udviklingsplan for haven, hvorledes skulpturerne kan sikres eller om de kan og bør erstattes af kopier i et mere robust materiale. Ligeledes skal der redegøres for hvordan det fredede ishus, som ligger udenfor den fredede del af haven, kan sikres mod hærværk. Endelig finder Landsforeningen det både nødvendigt og prisværdigt, at der i forslaget til lokalplan-tillægget er angivet en ramme på mindst 3.000 m2 for et eller flere forsinkelsesbassiner i området. Dog finder Landsforeningen, at den fredede del af haven – som også foreslået – friholdes fra for¬sinkelsesbassiner. Afslutningsvis skal Landsforeningen anbefale, at arbejdet med at beskrive den fredede del af havens fredningsværdier samt udarbejdelse af et forslag til en bevarings- og udviklingsplan for haven igangsættes hurtigst muligt, så de nødvendige arbejder kan være gennemført i god tid inden haven tages i brug, og så nye planter har haft tid til at slå rod. Med venlig hilsen Peter Hee Kirsten Lund-Andersen formand for Landsforeningen for formand for Landsforeningens Bygnings- og Landskabskultur Have- og Landskabsudvalget Der er sendt kopi til: Carlsberg A/S, Ny Carlsberg Vej 100, 1799 København V. Att. direktør Jakob Stilov Kulturstyrelsen, Bygningsbevaring og Plan, post@kulturstyrelsen.dk
Læs høringssvar fra Nanna Uhrbrand
Indsendt af:
Liv Oustrup
Dato: 25. marts 2015
Svarnummer:
5
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Styrelsen for Slotte og Kulturejendomme
By:
København V
Postnr.:
1553
Høringssvar vedhæftet som pdf
Læs høringssvar fra Liv Oustrup
Indsendt af:
Jens Lauritsen
Dato: 22. marts 2015
Svarnummer:
4
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Husejerforeningen Humleby.dk
By:
København V
Postnr.:
1777
Se vedhæftede PDF
Læs høringssvar fra Jens Lauritsen
Indsendt af:
Sidsel Zacho Jespersen
Dato: 21. marts 2015
Svarnummer:
3
Virksomhed / Organisation :
Zacho
By:
Valby
Postnr.:
2500
Da vi vil blive meget berørt af dette nye byggeri, indgiver vi hermed vores bekymringer, som meget gerne må tages i betragtning inden det endelige byggeri igangsættes. Allerede på nuværende tidspunkt er der et problem med parkerede biler på vejen, sandsynligvis da Bjerregårdsvej er sidste vej inden betalingsparkering i københavns kommune og efterfølgende i Frederiksberg kommune. Med den nye store administrationsbygning, der skal rumme et stort antal medarbejdere fra Carlsberg administrationen, kan vi nemt forudse et stort trafikkaos i forbindelse med den kommende parkeringskælder. Hvis folk føler det er for bøvlet, eller at det tager for lang tid at parkere i parkeringskælderen, eller helt enkelt pga pladsmangel, vil man parkere på Bjerregårdsvej med stigende trafik til følge. Vil det på nogen måde være muligt at forhindre dette problem i at opstå? Vi har modtaget information om, at der bliver taget billeder af huset med henblik på dokumentation af eventuelle skader efter etablering af parkeringskælder i 3 etager. Dette billedmateriale vil vi gerne have tilsendt en kopi af, så vi kan have samme udgangspunkt for evt. senere vurdering. Håber det kan lade sig gøre? Vi vil gerne have bekræftet at det ikke er hensigten at lave gennemgang for motoriserede køretøjer ad stien, der er mellem Bjerregårdsvej og Gammel Carlsbergvej ved laboratoriet med henblik på trafikmængden på Bjerregårdsvej. Er der en mulighed for at få estimeret hvor lang tid spunsearbejdet vil stå på og mere præcist i hvilken periode? Vi ser frem til at høre fra jer igen. Mvh Gerd Zacho og Sidsel Zacho Jespersen mf.
Læs høringssvar fra Sidsel Zacho Jespersen
Indsendt af:
Valby Lokaludvalg
Dato: 13. marts 2015
Svarnummer:
2
Vedhæftede filer: 2
Virksomhed / Organisation :
Valby Lokaludvalg
By:
København Sv
Postnr.:
2450
Dette er høringssvaret med det rigtige bilag. MVH Dorthe Eren
Læs høringssvar fra Valby Lokaludvalg
Indsendt af:
Valby Lokaludvalg
Dato: 11. marts 2015
Svarnummer:
1
Vedhæftede filer: 2
Virksomhed / Organisation :
Valby Lokaludvalg
By:
Valby
Postnr.:
2500
Læs høringssvar fra Valby Lokaludvalg