Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Indsendt af:
Niels Henrik Bach
Dato: 29. januar 2016
Svarnummer:
26
Vedhæftede filer: 1
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Høringssvar vedhæftet
Læs høringssvar fra Niels Henrik Bach
Indsendt af:
LFS
Dato: 29. januar 2016
Svarnummer:
25
Vedhæftede filer: 1
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Læs høringssvar fra LFS
Indsendt af:
Klynge VBH E, ledelsen
Dato: 29. januar 2016
Svarnummer:
24
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Klynge VBH E, ledelsen
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Læs høringssvar fra Klynge VBH E, ledelsen
Indsendt af:
MED-udvalg Klynge VBH E
Dato: 29. januar 2016
Svarnummer:
23
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
MED-udvalg Klynge VBH E
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Læs høringssvar fra MED-udvalg Klynge VBH E
Indsendt af:
Forældrebestyrelsen Klynge Van 1
Dato: 29. januar 2016
Svarnummer:
22
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Forældrebestyrelsen Klynge Van 1
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Læs høringssvar fra Forældrebestyrelsen Klynge Van 1
Indsendt af:
Thomas Gredal - repræsentant for Vanløse Skoles lærere og pædagoger
Dato: 29. januar 2016
Svarnummer:
21
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Vanløse Skole
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Læs høringssvar fra Thomas Gredal - repræsentant for Vanløse Skoles lærere og pædagoger
Indsendt af:
Skole og Forældre København
Dato: 29. januar 2016
Svarnummer:
20
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Skole og Forældre København har tre principielle indvendinger mod så store skoler, som skolen vil blive, hvis de to skoler sammenlæges: • Forældreindflydelsen og det demokratiske valg udvandes. Da der kun vil være én skolebestyrelse, vil der kun være det halve antal forældrevalgte til at repræsentere alle forældrene. Der kan derfor blive langt fra den enkelte forælder til skolebestyrelsen. Desuden kan arbejdsbyrden for skolebestyrelsesmedlemmerne blive ret stor i forhold til, at forældrerepræsentanterne er frivillige og ulønnede. • I det hele taget vil der være langt fra elever, forældre og lærere til skoleledelsen. Skolen kan let blive uoverskuelig for børnene. Der kan være det helt praktiske problem, at det kan være svært at finde et sted, hvor hele skolen kan mødes på én gang, hvilket kan gå ud over sammenhængskraften. Det er vigtigt, at huske på relationerne mellem børn og voksne. Det kan være svært at opnå tætte relationer på så stor en skole. • En skole fordelt på flere matrikler kan være svær at få til at hænge sammen. Da de nuværende skoler i dette tilfælde ligger meget tæt, vil det ikke være så væsentligt i denne sammenhæng. Skole og Forældre København henstiller i øvrigt til, at beslutningen om sammenlægningen tages lokalt, og at de lokaler parter skal høres og inddrages tæt i den eventuelle fusionsproces. Skole og Forældre København
Læs høringssvar fra Skole og Forældre København
Indsendt af:
KKFO Krokodillen
Dato: 29. januar 2016
Svarnummer:
19
Virksomhed / Organisation :
Vanløse Skole
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Vanløse d. 29. januar 2016 Kære Københavns Kommune, Børne - og Ungeforvaltningen Høringssvar fra Forældrerådet i KKFO’en Krokodillen på Vanløse Skole vedr. Høring om sammenlægning af Vanløse Skole og Hyltebjerg Skole – herunder organiseringen af fritidstilbuddene. Del I: Sammenlægning af Vanløse Skole og Hyltebjerg Skole: Forældrerådet vil først pointere, at vi går ind for en sammenlægning af Vanløse Skole og Hyltebjerg Skole. Vi mener at der vil være mange fordele ved en sammenlægning, for både elever og personale. I dag er der i Vanløse Skoles distrikt en høj udflytningsprocent, mens Hyltebjerg Skole har en stor tilstrømning af elever. Det betyder, at Vanløse Skole har meget små klasser især i udskolingen, og at de moderne faglokaler og nyenoverede udeområder, som skolen råder over, sagtens kan rumme flere elever. Hyltebjerg Skole opretter derimod flere spor end deres fritidsordninger kan rumme, og står for at skulle renoveres. Ved en sammenlægning af de to distrikter, vil der mulighed for en mere jævn fordeling af børn i klasserne på hver årgang og rent fysisk. Der vil endvidere være mulighed for at dele skolen op, f.eks. i en indskolings- og udskolingsdel, mens man stadig beholder den fysiske sammenhæng i kraft af området på Lønstrupvej mellem de to skoler, der er ved at blive lavet til lukket ”legeområde”. I udskolingen vil det desuden give mulighed for et bredere udbud af valgfag og bedre kvalificerede lærere, fordi der vil være elever nok til, at en lærer har mulighed for at undervise i sine linjefag og ikke skal dække flere fag og årgange, for at udfylde skemaet. Det vil også give større mulighed for, at lærerne kan undervise indenfor de årgange, der ligger til dennes kompetencer. Del II: Organiseringen af fritidstilbud Forældrerådet mener først og fremmest, at valg af organiseringen af fritidstilbud efter en evt. sammenlægning af de 2 skoler, bør ske ud fra en velovervejet kvalificeret beslutningsproces, hvor alle argumenter høres, og hvor Københavns Kommunes Børne - og Ungeforvaltningen ikke blot beholder det fritidstilbud, hvor der pt. er flest børn. Dvs. præcis som den proces Børne - og Ungeforvaltningen var igennem sidste år, da I besluttede, at det fremtidige fritidstilbud på Vanløse Skole i løbet af 2016 samlet set skulle overgå til en KKFO, og dermed også Klitten. For os er det helt afgørende, at valget bliver en KKFO med 100 % råderet over sin egen økonomi og med stor selvbestemmelse og ikke mindst mulighed for selvledelse i eget hus. Organisatorisk ser vi ikke fordelen ved et fritidshjem, der som en del af en Klynge, bliver afhængig af et fællesbudget med alle andre institutioner i Klyngen, og hvor klyngelederen ikke har 100 % fokus på skole/fritid-samarbejdet, men af naturlige årsager må have fokus rettet mange steder for de 0-18 årige børn, som klyngelederen er ansvarlig for. Det er vigtigt for udviklingen af et velfungerende fritidstilbud og ikke mindst er det vitalt for fortsat succesfuld implementering af skolereformen, at der er et tæt og ligeværdigt samarbejde mellem lederen af fritidstilbuddet og ledelsen på skolen. Og det er netop ved valg af KKFO som fritidstilbud, at lederen af fritidstilbuddet er tættest på skoleledelsen. Faktisk indgår KKFO-lederen på lige fod med skolens øvrige ledelse, og hermed sikres både et hurtigt og effektivt beslutningsgrundlag for dagligdagens udfordringer og det bedst mulige udgangspunkt for langsigtet planlægning - helt uafhængigt af en klyngeleder og af klyngens økonomi. Et godt eksempel er, at der kan findes fleksible og hurtige løsninger på personalesituationer f.eks. i forbindelse med UUV og faglig fordybelse, uden at personer uden for skolen ledelse skal høres. Vi vurderer at det er til gavn for børnene. Apropos fleksibilitet, KKFO’ens personale er også til stede om formiddagen efter dagens morgenåbning, og her er det muligt for børn, der har behov for lidt mere ro omkring sig, at komme og fordybe sig eller få hjælp til småskader eller tale med en voksen. Det giver en tryg hverdag for vores børn. Samme aktivitet ses ikke i fritidshjemmet tilknyttet Vanløse Skole – her er der er lukket om formiddagen mestendels fordi personalet er på arbejde andet sted fx i børnehaver. For forældre med børn i KKFO’en er det også en stor fordel at kunne tale med pædagoger, der også ved, hvad der foregår i skoletiden, via deres tætte tilknytning til skolen. Vi mener endvidere, at et samlet skole- og fritidstilbud (KKFO) er en stor fordel for opbygning af et godt klassefællesskab og generelt velfungerende klasser, da børnene får mulighed for at lege sammen med alle klassekammerater i fritiden, samtidig med at de er i miljø, hvor det er muligt at søge andre legekammerater. Det fremfor klasser, hvor børnene er fordelt ud på 2 eller flere fritidshjem. Det gavner ikke klassesammenholdet. En anden stor fordel ved ét fælles fritidstilbud (KKFO) er efter vores overvisning, at det giver nye muligheder for optimal klassesammensætning i kommende 0’te klasser. At børnene alle starter sammen og herefter sammensættes efter trivsel og andre relevante kriterier. Dvs. at man ikke længere skal tage hensyn hvilket fritidshjem, børnene går i, for at skabe sammenhængende og velfungerende klasser. Endelig mener vi, at valg af et KKFO fritidstilbud i højere grad vil tiltrække en personalegruppe, der via deres uddannelse som skolefritidspædagog (speciale på pædagoguddannelsen) , bidrager med viden og erfaring i skolesamarbejdet. Det er en styrkelse af skolens fortsatte arbejde med implementering og forbedring af skolereformen til gavn for eleverne. Alternativet, dvs. fritidshjem under klyngen, vil betyde, at enkelte pædagogers stillinger, kan være delt mellem ½ tid i børnehave og ½ tid i fritidshjem. Det ser vi som forældre til skolebørn ikke perspektiver i. Det er vores forventning, at Børn- og Ungeudvalget tager udfordringen op, og seriøst bidrager med velplanlagt proces og afsætter tilstrækkeligt med ressourcer, når Fremtiden Fritidstilbud skal implementeres på ny på en evt. ny stor skole i Vanløse. Dvs. at I tager udgangspunkt i den proces- og finansieringsmodel, som I har planlagt til processen for sammenlægning af Hyltebjerg Skole og Vanløse Skole. Skulle Børne - og Ungeforvaltningen beslutte en fritidshjemsordning på den evt. nye skole, vil vi på det kraftigste opfordre til, at det bliver et selvstændigt organiseret fritidshjem, der hverken hører under en Klynge eller skoleledelse. Hermed beholdes den økonomiske uafhængighed og retten til selvbestemmelse og selvledelse består. På vegne af forældrerådet på Krokodillen, KKFO Vanløse Skole, Mvh, Pernille Bang
Læs høringssvar fra KKFO Krokodillen
Indsendt af:
Martin Juul
Dato: 29. januar 2016
Svarnummer:
18
By:
Herlev
Postnr.:
2730
Høringssvar fra TR Martin Juul på Fritidshjemmet Klitten. 1. Forslag om sammenlægning af Hyltebjerg Skole og Vanløse Skole: Jeg bakker op om forslaget vedrørende sammenlægningen af det to skoler primært ud fra det socialøkonomiske aspekt. Jeg forestiller mig, at klasserne vil blive større, der vil ske færre overflytninger til andre skole. Det vil være sandsynligt at klasserne vil blive mere harmoniske og bedre kunne rumme børn med særlige behov. 2. Forslag om sammenlægning af de to skoledistrikter: I tilfælde af at skolerne ikke sammenlægges, bakker jeg op om en sammenlægning af de to skoledistrikter. 3. Forslag om sammenlægning af de to skolers fritidstilbud: Hvis det besluttes, at Hyltebjerg Skole og Vanløse Skole skal lægges sammen tilslutter jeg mig en sammenlægning af fritidstilbuddene tilhørende de to skoler. Jeg mener, at det sammenlagte fritidstilbud bør forblive under Service- og dagtilbudsloven, hvorfor det bør forankres i kommunale klynger.  Klyngestrukturen er gennem en årrække forankret, hvorfor hele ideen med at indeholde hele 0-18 års området vil gå tabt, hvis fritidstilbuddet ikke skal indeholdes i klyngerne.  Det er afgørende for attraktive kombinationsstillinger på 0-18 års området, at fritidsorganisationen organiseres i kommunalt klyngeregi for dermed at fastholde og tiltrække kvalificeret og kompetent pædagogisk personale herunder kombinationerne • Skole / Fritidsinstitution • Børnehave / Fritidsinstitution • Fritidscenter / Fritidsinstitution Hvis fritidstilbuddet overgår til KKFO vil det have store personalemæssige omkostninger, da der skal ske en omstrukturering endnu en gang.  Det er vores opfattelse, at et ligeværdigt samarbejde mellem fritid og skole (pædagoger og lærere) bedst opnås gennem et samarbejde mellem to selvstændige institutioner. Københavns Kommune har en stolt tradition med forpligtende samarbejde ml. skolen og fritidsinstitutioner. Det fine ved samtænkningsprojektet (nu ”Stærkt samarbejde”) i Københavns Kommune er, at det bygger på lokale aftaler mellem ligeværdige parter.  Helhed i barnets liv fordrer efter min mening en fritidsdel i en uafhængig del af skolen. Voksne mennesker bliver ikke på deres arbejdsplads og dyrker deres fritidsinteresser med kollegaer. På samme måde er min erfaring gennem 25 års arbejde på fritidshjem, at børn i den grad profiterer af et skifte fra skole til fritidsdel i løbet af dagen. På fritidshjemmet har man en anden rolle og identitet, eksempelvis har jeg oplevet masser af fagligt udfordrede børn blomstre på fritidshjemmet, hvor de ofte har andre forcer. Børnene kan sagtens omstille sig, så jeg ser begrebet om ”helhed i barnets liv” som et voksenskabt begreb i forhold til at være i skoleregi hele dagen.  Stort set alle forældre på vores fritidshjem ønsker fritidshjemmet Klitten bevaret og en mulighed for at bevare så meget som muligt af vores enhed, vil være langt større i en organisation af en stor fritidsinstitution.  Et seriøst og fagligt velfunderet arbejde med børnenes fritidsdel, kræver efter min mening, en selvstændig organisation uafhængig af skolen. Her kan det mangeårige gode arbejde med børnenes udvikling og socialisering fortsætte. Et miljø med nærhed tryghed og hensyntagen til det enkelte barn, som i sidste ende også giver gode betingelser for bedre trivsel og indlæring i skolen.  Hvorfor lade et mangeårigt godt fagligt arbejde med børnenes fritidsdel gå tabt? Jeg støtter derfor en fortsat tilknytning til en fritidsdel forankret i klynger, for derifgennem at have mulighed for, at føre så meget som muligt af det gode arbejde med børnenes fritidsdel videre og fortsætte det gode samarbejde med skolen. TR Martin Juul
Læs høringssvar fra Martin Juul
Indsendt af:
Julie Roesen
Dato: 28. januar 2016
Svarnummer:
17
Vedhæftede filer: 1
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Læs høringssvar fra Julie Roesen
Indsendt af:
Maibrit Jürs
Dato: 28. januar 2016
Svarnummer:
16
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Vanløse Skoles Elev- og Forældreforening
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Læs høringssvar fra Maibrit Jürs
Indsendt af:
Christel Skotte Gerbaulet
Dato: 28. januar 2016
Svarnummer:
15
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Vanløse Børne- og Ungdomscentre
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Læs høringssvar fra Christel Skotte Gerbaulet
Indsendt af:
Martin Juul
Dato: 28. januar 2016
Svarnummer:
14
Virksomhed / Organisation :
Fritidshjemmet Klitten
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Da jeg ikke kan åbne den vedhæftede fil med høringssvar i den første henvendelse, sætter jeg det direkte ind her. Der er altså tale om det samme høringssvar. Høringssvar fra personalet på Fritidshjemmet Klitten. 1. Forslag om sammenlægning af Hyltebjerg Skole og Vanløse Skole: Personalet på Fritidshjemmet Klitten bakker op om forslaget vedrørende sammenlægningen af det to skoler primært ud fra det socialøkonomiske aspekt. Vi forestiller os, at klasserne vil blive større, der vil ske færre overflytninger til andre skole. Det vil være sandsynligt at klasserne vil blive mere harmoniske og bedre kunne rumme børn med særlige behov. 2. Forslag om sammenlægning af de to skoledistrikter: I tilfælde af at skolerne ikke sammenlægges, bakker Fritidshjemmet Klittens personale op om en sammenlægning af de to skoledistrikter. 3. Forslag om sammenlægning af de to skolers fritidstilbud: Hvis det besluttes, at Hyltebjerg Skole og Vanløse Skole skal lægges sammen, tilslutter Fritidshjemmet Klittens personale sig en sammenlægning af fritidstilbuddene tilhørende de to skoler. Vi mener, at det sammenlagte fritidstilbud bør forblive under Service- og dagtilbudsloven, hvorfor det bør forankres i kommunale klynger. Klyngestrukturen er gennem en årrække blevet forankret, hvorfor hele ideen og arbejdet med at indeholde hele 0-18 års området vil gå tabt, hvis fritidstilbuddet ikke skal indeholdes i klyngerne. At fastholde og videreudvikle institutions- og ledelsesstruktur, organisering og pædagogik i kommunale klynger og dermed fastholde et samlet pædagogisk 0-18 år perspektiv i klynger forankret i Serviceloven. • Fritidsinstitutionen ved Hyltebjerg Skole er placeret i klynge VBH E, sammen med det kommende fritidscenter og nuværende 0-6 års institutioner. Dette giver mulighed for attraktive kombinationsstillinger og funktioner på tværs i klyngen. • Det er afgørende for attraktive kombinationsstillinger på 0-18 års området, at fritidsorganisationen organiseres i kommunalt klyngeregi for dermed at fastholde og tiltrække kvalificeret og kompetent pædagogisk personale herunder kombinationerne • Skole / Fritidsinstitution • Børnehave / Fritidsinstitution • Fritidscenter / Fritidsinstitution • Igangværende samarbejde omfatter strukturer og organisering i den kommende fritidsinstitution, der vil understøtte sammenhænge og helheder. Pædagoger arbejder i årgangsteams i samarbejde med skolen. Dette sikrer kontinuitet og sammenhæng i forhold til UUV, Stærkt samarbejde, Lektielæsning og faglig fordybelse. • Hvis fritidstilbuddet overgår til KKFO vil det have store personalemæssige omkostninger, da der skal ske en omstrukturering endnu en gang. 1:1 ledelse, der sikrer ligeværdighed i samarbejdet mellem klyngeleder og skoleleder. Ved at placere fritidstilbuddene i klyngestrukturen under Serviceloven skabes en ligeværdig ledelse på både skole og fritidsområdet. Det medvirker til at skabe jobsikkerhed, professionel retning og udvikling. • Vi anbefaler en fortsat ansættelse af en nyudpeget pædagogisk leder af fritidsinstitutionen, der i samarbejde med en teamkoordinator kan varetage den daglige pædagogik i fritidstilbuddene. • Det er vores opfattelse, at et ligeværdigt samarbejde mellem fritid og skole (pædagoger og lærere) bedst opnås gennem et samarbejde mellem to selvstændige institutioner. Københavns Kommune har en stolt tradition med forpligtende samarbejde ml. skolen og fritidsinstitutioner. Det fine ved samtænkningsprojektet (nu ”Stærkt samarbejde”) i Københavns Kommune er, at det bygger på lokale aftaler mellem ligeværdige parter. Vigtigt at holde sig for øje! • Der bør i videst muligt omfang tages hensyn til, at børnegrupperne får så få skift som muligt på matriklerne i den nye organisation for fritidstilbud og skole. • Hvis skolerne sammenlægges med et tilhørende fritidstilbud bestående af fritidshjem, vil det være omsonst at opstarte en KKFO med en sammenlægning af Klitten, Krokodillen og børn fra Lønstrupgård tilhørende Vanløse skole, som ellers tiltænkt. Derfor modsætter vi os på det kraftigste et scenarie, hvor der etableres KKFO fra 1/5 2016 frem til 1/8 2017, for derefter at gå tilbage til en fritidsinstitution! • Give mulighed for at fortsætte det gode samarbejde i forbindelse med storbørnsgrupper i børnehaverne, hvor fritidshjems og børnehavepersonale i samarbejde, arbejder med overgangen fra børnehave til fritids og skoleliv. • Fortsætte og styrke det gode samarbejde med skolen i forbindelse med stærkt samarbejde og UUV. Det har vist sig, at det sagtens kan fungere, selv om det foregår under to organisationer med selvstændige ledelser for henholdsvis skole og fritidsdel. • Muligheden for at bevare mindre enheder (mange af dem eksisterende) i en stor organisation for fritidsdelen. På den måde kan man bevare den kultur, fællesskabsfølelse og nærhed, som er cementeret gennem et årelangt serøst fagligt arbejde på de enkelte fritidshjem. • Anerkende børns behov for og ret til et godt fritidsliv på fritidshjem uafhængigt af skolen. Personalet på Fritidshjemmet Klitten
Læs høringssvar fra Martin Juul
Indsendt af:
Martin Juul
Dato: 28. januar 2016
Svarnummer:
13
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Fritidshjemmet Klitten
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Se vedhæftede
Læs høringssvar fra Martin Juul
Indsendt af:
Else Marie Nygaard
Dato: 28. januar 2016
Svarnummer:
12
Vedhæftede filer: 2
Virksomhed / Organisation :
Hyltebjerg skoles bestyrelse
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Hyltebjerg Skoles bestyrelse stiller spørgsmålstegn ved en sammenlægning. Med en folkeskolereform, inklusionsreform og en fritidshjemsreform er der brug for arbejdsro for elever, medarbejdere og forældre. Det er i strid med fakta, når der i høringsmaterialet tegnes et billede af Hyltebjerg som en skole med en tynd udskoling. I høringsfasen har vi flere gange spurgt, hvad erfaringerne er med at sammenlægge en skole, som optager mere end tre ud af fire elever i grunddistriktet. Det spørgsmål har vi ikke fået svar på. Vi har spurgt til erfaringerne med trivsel på skoler med 7 spor og potentielt 1960 elever, for en fyldt skole må være ambitionen både politisk og økonomisk. Ved høringsfasens udløb har vi til at gode at se data, som viser, at børn trives og udvikler sig bedre på en så stor skole. På de møder vi har holdt med forældre og elever, har vi mødt en bekymring over at blive en del af en skole, som vil høre til blandt de største i kommunen. Her er tale om en generel bekymring, men bekymringen gælder i særdeleshed den voksende gruppe af elever med særlige behov. At lade en i forvejen stor og velfungerende skole indgå i en sammenlægning ud fra en intention om at skabe en stærk skole virker som et vovet eksperiment for børn, lærere og forældre, når vi har en skole, der målt på faglighed, trivsel og opbakning i grunddistriktet, klarer sig over gennemsnittet for en københavnsk folkeskole. Det betyder ikke, at der ikke stadig er meget, der kan gøres bedre. Der er behov for, at folkeskolereformen tager rigtig form i en skolebygning, som bliver renoveret, så børn og medarbejdere får tidssvarende rammer til at virkeliggøre reformens mange facetter. At nå det mål kræver ikke en sammenlægning, men en renoveret skole og en ny og styrket ledelse. På møder og i samtaler med medlemmerne fra Børne- og Ungdomsudvalget er der to argumenter, som er gået igen i forhold til, hvorfor man fra politisk side ønsker en sammenlægning mellem de to skoler: Besparelser og chancelighed. Fra Skolebestyrelsens side er der flere gange rejst forslag om at øge chanceligheden gennem en omlægning af skoledistriktet. Dette forslag vil vi fremføre her igen. Besparelser, mener vi ikke, er et realistisk eller holdbart mål inden for de første fem år med en sammenlægning, da dette over en længere periode kræver øget ressourcer for at få succes. Endelig ser vi den langsigtede besparelse som så lille, at det kan synes ude af proportion at spille hasard med en af Københavns velfungerende skoler for at opnå denne besparelse. Samlet set kan Hyltebjerg Skoles bestyrelse derfor ikke anbefale en sammenlægning af de to skoler. Skulle man fra politisk side på trods heraf gennemføre en skolesammenlægning, er der tre prioriteringer, som er absolut nødvendige for at afbøde et fremtidsscenarie præget af kaos: 1. Ekstra økonomiske ressourcer til at gennemføre den nødvendige kulturforandring for elever, lærere og forældre over de næste fem år. 2. En ny og styrket ledelse for den fælles skole allerede fra august 2016. 3. En fuld finansiering af en renovering af Hyltebjerg Skole og anlægsarbejde til sammenlægning Med mindre man planlægger med disse langsigtede investeringer i sammenlægningen, vil vi stå med en skole delt i to kulturer, vi vil se elever ramt af undervisningstab, og både elev- og lærerflugt vil være forventeligt. Er der derimod politisk vilje til at prioriterer de tre punkter, er der mulighed for, at der kan skabes en velfungerende folkeskole på trods af sammenlægning og renovering oven i mængden af reformer, som skolen også skal implementere. Uddybning: 3,2 mio. kr. årligt de næste fem år I april 2015 vedtog Børne- og Ungdomsudvalget at fjerne forslaget om sammenlægning fra det sparekatalog, hvor sammenlægningsideen først stod. Det forslag, som er sendt i høring, bygger på den præmis flertallet vedtog om, at besparelsen bliver på skolen de første to år. I Skolebestyrelsen er vi tilfredse med den beslutning, men vi ser også, at to år ikke er nok i forhold til den store opgave, der ligger forude med at skabe én skole, én fælles kultur. Udgangspunktet for sammenlægningen er to naboskoler, som trods naboskabet ikke har erfaringer med at samarbejde, og hvor der på flere niveauer spores en mistillid. Erfaringen fra andre skolesammenlægninger er, at der også ud over de første to år, skal tildeles ekstra midler til at overvinde de hindringer, som opstår i ethvert organisationsudviklingsprojekt. Erfaringerne med arbejdet med folkeskolereformen har vist, hvordan det både er ressourcekrævende og sårbart at ændre på grundvilkårene for måden at drive skole på. Når vi med en folkeskolereform, som endnu ikke er implementeret til fulde, og en specialreform, der udfordrer skolens ressourcer, også skal skabe en grundlæggende kulturforandring, forudsætter det økonomiske ressourcer til: • at tildele medarbejdere de fornødne timer til at indgå i processen • at kunne lave fællesskabsfremmende aktiviteter både for elever, medarbejdere og forældre for at overvinde mistillid og styrke en fælles kultur • at støtte ekstra op om børn med særlige behov i en stor forandringsproces • at bevare velfungerende klasser og ikke af økonomiske grunde lave klassesammenlægninger • at sikre en styrket ledelse pr. 1.8. 2016, der skal drive proces for sammenlægning, renovering og udbygning. Det er kendt fra tidligere skolesammenlægninger, at fusioner er forbundet med et undervisningstab. Et sådant undervisningstab er dog ikke en given faktor. For at skabe en vellykket sammenlægning kræver det inddragelse af skolens medarbejdere, og for at minimere undervisningstabet kræver det en økonomi, hvor der er mulighed for at dække undervisningen med ekstra lærere, så eleverne oplever en skolehverdag præget af kontinuitet. Dette er vigtigt for alle børn, men i særdeleshed de børn, som har særlige behov og i dag får støtte af skolens ressourcecenter. Økonomisk har Hyltebjerg Skole haft et merforbrug til inklusion og børn med særlige behov. Vi forudser, at en sammenlægning ikke vil mindske behovet for midler til dette kerneområde, tværtimod. En styrket økonomi skal bruges til at skabe den fornødne tryghed og tillid hos forældre og elever, så vi dels opretholder en solid opbakning i Hyltebjerg Skoles grunddistrikt, dels øger opbakningen signifikant i Vanløse Skoles grunddistrikt. På møder med forældre og med elevråd ved vi, at sammenlægningen er uønsket blandt Hyltebjerg Skoles elever og forældre og en af de store bekymringer er, at forslagets intention om at optimere klassernes størrelse vil ødelægge velfungerende klasser. Både forældre og elever ønsker, at Hyltebjerg Skoles nuværende klasser overordnet bevares, så det bliver faglige og pædagogiske hensyn, som tages i brug for klasseændringer og ikke et snævert økonomisk hensyn. Elevrådets medlemmer beskriver samtidig en virkelighed med en del rivalisering mellem de to skoler, og elevrådet foreslår sociale tiltag for at arbejde sig frem mod en fælles skolekultur. Det kræver ekstra økonomiske ressourcer for at kunne gennemføre det. Skolesammenlægninger fødes ofte ud af et besparelseshensyn, men koster på trods heraf altid over tid både økonomiske og menneskelige ressourcer. I lyset af denne måneds skræmmende meldinger om ventede effektiviseringer for 930 millioner kroner over de næste fire år på børne- og ungeområdet, vil vi derfor henstille til udvalget at overveje følgende: Er der i lyset af det øgede besparelseskrav, økonomi til at foretage den investering i driftsmidler en bæredygtig skolesammenlægning reelt forudsætter? Hvis ikke vil vi på det kraftigste indstille, at man lader være. En sammenlægning i denne størrelsesorden kan ikke foretages uden økonomisk opbakning, og det er potentielt op til 2000 københavnske børns hverdag, læringspotentiale og trivsel, der er på spil. En ny ledelse Den nye skole skal have en ny og styrket ledelse. Vi finder det nødvendigt, at en ny fælles leder ansættes pr. 1.8. 2016. Både for at undgå usikkerhed blandt lærerne, og dermed potentiel lærerflugt i en situation, hvor det er vanskeligt at skaffe kvalificerede lærere, og fordi de nuværende skoleledere ikke skal være en del af den sammenlagte skole. Det er derfor ikke hensigtsmæssigt at bede dem være tovholdere for kommende skoleårs afgørende arbejde med at sætte retning for en samlet skole i samspil med medarbejdere, elever og forældre. Arbejdet med en sammenlægning, med alt hvad det indebærer, samtidig med udbygning og en renovering af Hyltebjerg Skole bliver en særdeles krævende opgave, når man samtidig skal drive god skole. Der vil derfor både være brug for en ny leder, men også i en længere periode, en styrket ledelse med flere ressourcer og ekstra driftskraft end normalt. Den nye leder skal stå i spidsen for at opbygge en ny kultur. En motor i en sådan forandringsproces er skolelederen, som må vælges på baggrund af erfaringer med tilsvarende øvelser. Som nævnt, beskriver elevrådets medlemmer en virkelighed med en del rivalisering mellem de to skoler, og elevrådet foreslår sociale tiltag for at arbejde sig frem mod en fælles skolekultur. Det kræver en ny ledelse at sætte det arbejde i gang i samspil med børn og medarbejdere på tværs af nuværende skoleskel. For at styrke børnenes tillid og tryghed, finder vi det afgørende, at en ny ledelse i samspil med elevrådene overvejer, hvordan eleverne bedst inddrages i den videre proces frem mod en sammenlagt skole. En fuld finansiering af en renovering af Hyltebjerg Skole og anlægsarbejde til sammenlægning Hyltebjerg Skole skal renoveres, uanset om man vælger at gennemføre en sammenlægning eller ej. Det er vores ønske, at man får renoveringsudgiften fuldt finansieret fra starten, således at det omfattende anlægs- og renoveringsarbejde kan afvikles ud fra et planlægningsmæssigt ideal, og ikke skal forsinkes på grund af manglende - eller behovet for løbende - økonomiske bevillinger. En fuld finansieret byggesag er både omkostningseffektiv og vil være til gavn for den store gruppe af børn og voksne, som får deres hverdag påvirket af generne ved ombygning og renovering. I tillæg til projekteringen for en renovering af Hyltebjerg Skole vil vi understrege behovet for økonomi og tænkning omkring de trafikale udfordringer ved en sammenlagt skole. Lukningen af Lønstrupvej har affødt en belastning af trafikken på de tilstødende veje med fare for de mange bløde trafikanter. Vi henstiller til, at der findes en langsigtet og tryg løsning, som gør en sammenlagt skole til et trafiktrygt valg. Fritidstilbud i en sammenlagt skole I forbindelse med sammenlægningen af de to skolers fritidstilbud foreslår vi en organisering i klynge, sådan som det allerede findes ved Hyltebjerg Skole og ind til for ganske nylig har kendt det på Vanløse Skole. Et afgørende argument for at anbefale organisering i en klynge er, at man her bedre vil kunne arbejde med de afgørende overgange i børnenes liv: Overgangen mellem børnehave og fritidshjem og overgangen mellem fritidshjem og klub-tilbud. I forbindelse med sammenlægning af de to skolers fritidstilbud har vi fire overordnede prioriteringer: Et tæt og anerkende samarbejde mellem klyngens pædagogiske leder og skolens ledelse, så pædagoger og lærere føler sig som en del af samme hold med hver deres faglighed. Udvikling af et pædagogisk ressourceteam, som kan samarbejde med skolens ressourceteam. At man sikrer muligheden for, at skolen kan bruge fritidstilbuddenes fysiske rammer i løbet af skoledagen. At fritidstilbuddene får mulighed for at optage hele klasser. Elevrådets ønsker At man grundlæggende bevarer klassedelingerne. At de elever, som går i udskolingen ved sammenlægningen ikke får ekstra lærerskift på grund af sammenlægningen. At man får tid til at få nye venner på tværs af skoleskel. At man opbygger nye, fælles traditioner som for eksempel MGP med deltagelse af alle elever. At man tilbyder kreative tilbud, som kan bygge bro – fx gennem musikalsk samspil. At der bliver økonomi til lejrskoler, hvor årgange kan komme af sted og få tid til at lære hinanden at kende. At der bliver et stærkt teamsamarbejde på årgangene, så man oplever sig som en del af den samme skole. At man i indretningen af en ny skole laver årgangsrum, hvor der er mulighed for hygge og afslapning på tværs af klasser. At der på den sammenlagte skole bliver et eller flere rum til de børn, som har brug for ro, når der er pauser. At der skabes et indendørs multirum, så man kan være fysisk aktiv i pauserne, selv om vejret ikke er til at være ude. At man i indretningen af udearealerne planlægger efter de forskellige behov, eleverne har, afhængig af alder og interesser: Zoner til samtale, zoner til boldspil med videre. Alt sammen ønsker, der kræver økonomisk opbakning.
Læs høringssvar fra Else Marie Nygaard
Indsendt af:
Guli werther
Dato: 28. januar 2016
Svarnummer:
11
Virksomhed / Organisation :
Van 5 /bh 2
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Høringssvar fra ledelsen i Van 5 og Bh 2 om sammenlægning af Vanløse Skole og Hyltebjerg Skole Nedenstående er høringssvar og kommentarer til forslaget om en sammenlægning af Vanløse Skole og Hyltebjerg Skole fra klyngeledelsen i Van 5 og Bh 2 1. Forslag om sammenlægning af Hyltebjerg Skole og Vanløse Skole Lederne i Bh 2 og Van 5 bakker overordnet set op om en sammenlægning af Hyltebjerg og Vanløse Skole. 2. Forslag om sammenlægning af de to skolers fritidstilbud Hvis det besluttes, at Hyltebjerg Skole og Vanløse Skole skal lægges sammen tilslutter lederne i Van 5 sig en sammenlægning af fritidstilbuddene tilhørende de to skoler. Lederne mener, at det sammenlagte fritidstilbud bør forblive under Service- og dagtilbudsloven, hvorfor det bør forankres i kommunale klynger. Klyngestrukturen er gennem en årrække forankret, hvorfor hele ideen med at indeholde hele 0-18 års området vil gå tabt, hvis fritidstilbuddet ikke skal indeholdes i klyngerne. Vi er bekymret over hvis klyngen omkring de to skoler ikke bliver bæredygtige, at man så endnu engang vil ændre klyngestrukturen, og dette vil have konsekvenser for kerneopgaven. Københavns kommune har ved sammenlægningen af fritidshjem, fritidsklubber og ungdomsklubber anvendt antallet af børn i henholdsvis selvejende, kommunale og KKFO til at afgøre organiseringen frem over. (Principper for Fremtidens Fritid) • Såfremt dette princip stadig er gældende vil løsningen være, at fritidsinstitutionen skal være kommunal og placeres i en klynge, da antallet af børn for nuværende er størst. • Såfremt princippet ikke længere er gældende bør der være en begrundelse for dette. Konsekvenser for klyngesammenlægningen besluttet politisk den 18. november 2015 • Hvis det besluttes, at fritidsinstitutionen skal organiseres som KKFO, vil det få den konsekvens, at klyngesammensætningen i Vanløse/Brønshøj/Husum skal omlægges. Klynge VBH E vil ikke længere være bæredygtig uden Fritidsinstitutionen. VBH E indeholder kommunalt fritidscenter, som i givet fald skal implementeres i en anden klynge. Fritidsinstitutionen ved Katrinedal Skole er organiseret som selvejende, hvorfor dette ikke kan være en løsning. • Konsekvenserne vil således være vidtrækkende såvel politisk som organisatorisk. Den tilbageblivende klynge VBH E vil herefter blot bestå af 1 lille og 2 mellemstore 0-6 års institutioner samt en halvdagsbørnehave med 20 børn. Vi er derfor bekymrede for, at hele klyngestrukturen i Vanløse/Brønshøj/Husum endnu en gang skal omorganiseres til 5 klynger i stedet for nu 6 klynger.   1:1 ledelse, der sikrer ligeværdighed i samarbejdet mellem klyngeleder og skoleleder. Ved at placere fritidstilbuddene i klyngestrukturen under Serviceloven skabes en ligeværdig ledelse på både skole og fritidsområdet. Det medvirker til at skabe jobsikkerhed, professionel retning og udvikling. • For os at se, er det vigtigt, at lederen har samme uddannelse, som de ansatte lederen skal lede. Dette synspunkt kan genkendes hos andre fag, som arbejder tæt sammen i hverdagen: f.eks. på hospitalerne, hvor sygeplejerskerne har en oversygeplejerske og lægerne har en overlæge og ovenover dem og de andre af hospitalets faggrupper, er der en direktør.) • Vi anbefaler en fortsat ansættelse af en nyudpeget pædagogisk leder af fritidsinstitutionen, der i samarbejde med en teamkoordinator kan varetage den daglige pædagogik i fritidstilbuddene.
Læs høringssvar fra Guli werther
Indsendt af:
Vanløse Lokaludvalg
Dato: 28. januar 2016
Svarnummer:
10
Vedhæftede filer: 2
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Læs høringssvar fra Vanløse Lokaludvalg
Indsendt af:
Jan Trojaborg
Dato: 28. januar 2016
Svarnummer:
9
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Københavns Lærerforening
By:
Frederiksberg
Postnr.:
1809 C
Læs høringssvar fra Jan Trojaborg
Indsendt af:
Lars Holm Rasmussen
Dato: 27. januar 2016
Svarnummer:
8
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Jeg kan ikke støtte en sammenlægning af Vanløse Skole og Hyltebjerg Skole. I dag er Hyltebjerg Skole en af Københavns bedste skoler. Skolens afgangsklasser får høje karakterer, hvilket formentlig skyldes en særdeles god kombination af dygtige velmotiverede lærere såvel som en forældregruppe domineret af veluddannede ressourcestærke familier. Eleverne på Hyltebjerg Skole performer bedre i test end hvad man kunne forvente ud fra socioøkonomiske parametre hvilket indikerer god ledelse og dygtige lærere. I grel kontrast hertil står Vanløse Skole med svage elever og en fragmenteret lærergruppe. Det skal endvidere bemærkes at de fysiske rammer ikke har været en hæmsko for Hyltebjerg Skole. En sammenlægning af de to skoler vil derfor uundgåeligt føre til forringelser for eleverne på Hyltebjerg Skole. En chance for Vanløse – sikkert. Men på bekostning af eleverne på Hyltebjerg Skole. En succesfuld sammenlægning kræver overskud, ledelse og ressourcer. Med de midler Kommunen vælger at kaste i en sammenlægning kan det ikke føre til andet end rod og faldende kvalitet i undervisningen for eleverne fra Hyltebjerg. Stordriftfordelene ved så stor en skole er ligeledes tvivlsomme, da det formentlig vil føre til fremblomstring af et mellemlederlag – viceskoleledere – teamledere etc. Eleverne på Hyltebjerg Skole er blevet spurgt – har selv 2 børn på Hyltebjerg Skole. De kan heller ikke se fordelene. Stemningen mellem elevgrupperne på de to skoler er ikke den bedste og elever fra Vanløse Skole har gentagne gange skabt problemer på Hyltebjerg Skole. Skolebestyrelse og lærergruppe på Hyltebjerg Skole er ligeledes imod. Der er derfor heller ikke den grobund, der skal til for at sikre et godt og frugtbart sammenlægningsmiljø. Samlet set er der derfor i min optik intet der taler for en sammenlægning. Københavns Kommune bør derfor fjerne forslaget om en sammenlægning.
Læs høringssvar fra Lars Holm Rasmussen
Indsendt af:
Forældrebestyrelsen Klynge Van 3
Dato: 27. januar 2016
Svarnummer:
7
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Forældrebestyrelsen Klynge Van 3
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Læs høringssvar fra Forældrebestyrelsen Klynge Van 3
Indsendt af:
MED-udvalg Van 1
Dato: 27. januar 2016
Svarnummer:
6
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
MED-udvalg Van 1
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Læs høringssvar fra MED-udvalg Van 1
Indsendt af:
MED-udvalg Van 3
Dato: 27. januar 2016
Svarnummer:
5
Vedhæftede filer: 1
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Læs høringssvar fra MED-udvalg Van 3
Indsendt af:
Thomas Jørgensen
Dato: 26. januar 2016
Svarnummer:
4
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Vanløse Skole - Skolebestyrelsen
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Læs høringssvar fra Thomas Jørgensen
Indsendt af:
Line Michan
Dato: 24. januar 2016
Svarnummer:
3
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Husum Skole
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Se vedhæftet høringssvar fra Husum Skoles bestyrelse.
Læs høringssvar fra Line Michan
Indsendt af:
Mette Aadahl
Dato: 19. januar 2016
Svarnummer:
2
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Kbh kommune forventer besparelser på lang sigt ved optimering af klassekoefficienterne og een ledelse i en samlet skole på 1300-1400 elever. Vanløse skole har for få elever pr. klasse, Hyltebjerg har tilstrækkeligt antal elever. Den primære årsag til denne skævhed angives af kommunal-politikerne at være de "skæve" skoledistrikter, hvor Hyltebjerg primært dækker villa-områder, mens Vanløse dækker områder med mange lejligheder. Familier i lejligheder flytter oftere udenfor byen og forlader Vanløse skole, hvorfor klasserne udtyndes op gennem mellem- og udskoling. Den oplagte løsning herpå ville umiddelbart være at ændre optage-områder. Men det vil politikerne ikke - det afvises blankt som mulig løsning. Begrundelsen lyder, at "det bedre at lægge skoler sammen" - altså holdnings- og tros-baserede argumenter. At det skulle være en bedre løsning at sammenlægge skolerne -oveni skolereform og renovering, er der vist ingen solid dokumentation for. Erfaringer med skolesammenlægninger stammer fra tiden før skole-reform, og INGEN af de tidligere sammenlagte skoler har så stort et antal elever som den kommende Vanløse/Hyltebjerg mastodont skole vil få. Og forresten - hvad med børnene og deres læring og trivsel. Det har fyldt forbløffende lidt i debatten. Ved borgermødet den 18. januar på Vanløse kulturstation, var der ingen ende på velsignelserne ved en skolesammenlægning for de involverede lærere og skoleledere, jvf erfaringer fra Hillerød og Vesterbro. Jeg savner i den grad den seriøse belysning af fordele og ulemper FOR BØRNENE ved at gå på henholdsvis en lille skole og en mega-stor skole. Og hvor er den faglige vurdering af hvordan det påvirker børnene kontinuerligt at blive udsat for omlægninger, flytninger og ændringer? Lad dog skolereformen bundfælde sig og virke, få renoveret Hyltebjerg skole og omlæg skoledistrikterne. Og lad så for alt i verden være med at gennemføre en fritidsreform, som skiller børn fra de to skoler i fritiden, når der samtidigt foreligger planer om at sammenlægge skolerne lige om lidt.
Læs høringssvar fra Mette Aadahl
Indsendt af:
Tora Jorn
Dato: 25. november 2015
Svarnummer:
1
By:
KBH V
Postnr.:
2720
Vi synes, det er meget deprimerende, at det skal være Københavns største skole, og at lærerne skal bruge energi på at integrere sig i stedet for på undervisning. Vi er bange for, at de gode lærere forsvinder. Vi synes til gengæld, at det er helt ok at lave skoledistrikterne om, så fordelingen af børn fra hhv. huse og lejligheder bliver mere fair.
Læs høringssvar fra Tora Jorn