Københavns Kommune får ny høringsportal den 28. november
Den 28. november bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med MitID Erhverv for at indgive høringssvar. I forbindelse med opdateringen kan portalen være nede.
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
Høringssvar vedrørende Høring om sammenlægning af Vanløse Skole og Hyltebjerg Skole
Oprettet:
29. januar 2016
Svarnummer:
19
Indsendt af
KKFO Krokodillen
Virksomhed / organisation
Vanløse Skole
Postnr.
2720
By
Vanløse
Høringssvar
Vanløse d. 29. januar 2016
Kære Københavns Kommune, Børne - og Ungeforvaltningen
Høringssvar fra Forældrerådet i KKFO’en Krokodillen på Vanløse Skole vedr. Høring om sammenlægning af Vanløse Skole og Hyltebjerg Skole – herunder organiseringen af fritidstilbuddene.
Del I:
Sammenlægning af Vanløse Skole og Hyltebjerg Skole:
Forældrerådet vil først pointere, at vi går ind for en sammenlægning af Vanløse Skole og Hyltebjerg Skole. Vi mener at der vil være mange fordele ved en sammenlægning, for både elever og personale.
I dag er der i Vanløse Skoles distrikt en høj udflytningsprocent, mens Hyltebjerg Skole har en stor tilstrømning af elever. Det betyder, at Vanløse Skole har meget små klasser især i udskolingen, og at de moderne faglokaler og nyenoverede udeområder, som skolen råder over, sagtens kan rumme flere elever. Hyltebjerg Skole opretter derimod flere spor end deres fritidsordninger kan rumme, og står for at skulle renoveres.
Ved en sammenlægning af de to distrikter, vil der mulighed for en mere jævn fordeling af børn i klasserne på hver årgang og rent fysisk.
Der vil endvidere være mulighed for at dele skolen op, f.eks. i en indskolings- og udskolingsdel, mens man stadig beholder den fysiske sammenhæng i kraft af området på Lønstrupvej mellem de to skoler, der er ved at blive lavet til lukket ”legeområde”.
I udskolingen vil det desuden give mulighed for et bredere udbud af valgfag og bedre kvalificerede lærere, fordi der vil være elever nok til, at en lærer har mulighed for at undervise i sine linjefag og ikke skal dække flere fag og årgange, for at udfylde skemaet. Det vil også give større mulighed for, at lærerne kan undervise indenfor de årgange, der ligger til dennes kompetencer.
Del II:
Organiseringen af fritidstilbud
Forældrerådet mener først og fremmest, at valg af organiseringen af fritidstilbud efter en evt. sammenlægning af de 2 skoler, bør ske ud fra en velovervejet kvalificeret beslutningsproces, hvor alle argumenter høres, og hvor Københavns Kommunes Børne - og Ungeforvaltningen ikke blot beholder det fritidstilbud, hvor der pt. er flest børn.
Dvs. præcis som den proces Børne - og Ungeforvaltningen var igennem sidste år, da I besluttede, at det fremtidige fritidstilbud på Vanløse Skole i løbet af 2016 samlet set skulle overgå til en KKFO, og dermed også Klitten.
For os er det helt afgørende, at valget bliver en KKFO med 100 % råderet over sin egen økonomi og med stor selvbestemmelse og ikke mindst mulighed for selvledelse i eget hus. Organisatorisk ser vi ikke fordelen ved et fritidshjem, der som en del af en Klynge, bliver afhængig af et fællesbudget med alle andre institutioner i Klyngen, og hvor klyngelederen ikke har 100 % fokus på skole/fritid-samarbejdet, men af naturlige årsager må have fokus rettet mange steder for de 0-18 årige børn, som klyngelederen er ansvarlig for.
Det er vigtigt for udviklingen af et velfungerende fritidstilbud og ikke mindst er det vitalt for fortsat succesfuld implementering af skolereformen, at der er et tæt og ligeværdigt samarbejde mellem lederen af fritidstilbuddet og ledelsen på skolen. Og det er netop ved valg af KKFO som fritidstilbud, at lederen af fritidstilbuddet er tættest på skoleledelsen. Faktisk indgår KKFO-lederen på lige fod med skolens øvrige ledelse, og hermed sikres både et hurtigt og effektivt beslutningsgrundlag for dagligdagens udfordringer og det bedst mulige udgangspunkt for langsigtet planlægning - helt uafhængigt af en klyngeleder og af klyngens økonomi.
Et godt eksempel er, at der kan findes fleksible og hurtige løsninger på personalesituationer f.eks. i forbindelse med UUV og faglig fordybelse, uden at personer uden for skolen ledelse skal høres. Vi vurderer at det er til gavn for børnene.
Apropos fleksibilitet, KKFO’ens personale er også til stede om formiddagen efter dagens morgenåbning, og her er det muligt for børn, der har behov for lidt mere ro omkring sig, at komme og fordybe sig eller få hjælp til småskader eller tale med en voksen. Det giver en tryg hverdag for vores børn. Samme aktivitet ses ikke i fritidshjemmet tilknyttet Vanløse Skole – her er der er lukket om formiddagen mestendels fordi personalet er på arbejde andet sted fx i børnehaver. For forældre med børn i KKFO’en er det også en stor fordel at kunne tale med pædagoger, der også ved, hvad der foregår i skoletiden, via deres tætte tilknytning til skolen.
Vi mener endvidere, at et samlet skole- og fritidstilbud (KKFO) er en stor fordel for opbygning af et godt klassefællesskab og generelt velfungerende klasser, da børnene får mulighed for at lege sammen med alle klassekammerater i fritiden, samtidig med at de er i miljø, hvor det er muligt at søge andre legekammerater. Det fremfor klasser, hvor børnene er fordelt ud på 2 eller flere fritidshjem. Det gavner ikke klassesammenholdet.
En anden stor fordel ved ét fælles fritidstilbud (KKFO) er efter vores overvisning, at det giver nye muligheder for optimal klassesammensætning i kommende 0’te klasser. At børnene alle starter sammen og herefter sammensættes efter trivsel og andre relevante kriterier. Dvs. at man ikke længere skal tage hensyn hvilket fritidshjem, børnene går i, for at skabe sammenhængende og velfungerende klasser.
Endelig mener vi, at valg af et KKFO fritidstilbud i højere grad vil tiltrække en personalegruppe, der via deres uddannelse som skolefritidspædagog (speciale på pædagoguddannelsen) , bidrager med viden og erfaring i skolesamarbejdet. Det er en styrkelse af skolens fortsatte arbejde med implementering og forbedring af skolereformen til gavn for eleverne. Alternativet, dvs. fritidshjem under klyngen, vil betyde, at enkelte pædagogers stillinger, kan være delt mellem ½ tid i børnehave og ½ tid i fritidshjem. Det ser vi som forældre til skolebørn ikke perspektiver i.
Det er vores forventning, at Børn- og Ungeudvalget tager udfordringen op, og seriøst bidrager med velplanlagt proces og afsætter tilstrækkeligt med ressourcer, når Fremtiden Fritidstilbud skal implementeres på ny på en evt. ny stor skole i Vanløse. Dvs. at I tager udgangspunkt i den proces- og finansieringsmodel, som I har planlagt til processen for sammenlægning af Hyltebjerg Skole og Vanløse Skole.
Skulle Børne - og Ungeforvaltningen beslutte en fritidshjemsordning på den evt. nye skole, vil vi på det kraftigste opfordre til, at det bliver et selvstændigt organiseret fritidshjem, der hverken hører under en Klynge eller skoleledelse. Hermed beholdes den økonomiske uafhængighed og retten til selvbestemmelse og selvledelse består.
På vegne af forældrerådet på Krokodillen, KKFO Vanløse Skole,
Mvh, Pernille Bang