Københavns Kommune får ny høringsportal den 28. november

 

Den 28. november bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med MitID Erhverv for at indgive høringssvar. I forbindelse med opdateringen kan portalen være nede.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Sundbygaard - lokalplan 452

Omdannelse af Bocentret "Sundbygaard" samt opførelse af boliger.

Høringsfrist:

18. juni 2010
Indsendt af:
René og stine munk--henriksen
Dato: 18. juni 2010
Svarnummer:
34
By:
Kbh s
Postnr.:
2300
Dette projekt er simpelthen ikke gennemtænkt vedr. hensyn til de omliggende boligejer og grundejerforeninger. Åbning af biltrafik ud på nodre digevej vil betyde en væsentlig størrere trafik ud på en allerede overtrafikeret vej. hvor der ligger en masse børnehaver og lign. Denne åbning vil betyde at der er en masse biler som vil bruge den som genvej for at komme op til grøndjordsvej og indad mod byen eller som pakeringsplads. Det vil heller ikke nytte noget at åbne den for biltrafik mod digevej fordi så vil der komme en masse trafik fra røde mellenvej og ud til motorvejen. Hvis i vil åbne op til en af disse to veje burde i kun åbne for gående og cykeltrafik. Åbning til gammelgang og vogtervej er også fuldkommen håbløs, dels for at ødelægge de blinde veje som folk har betalt ekstra for at bo på ( deriblandt os ) og det ville skabe smutveje for ulovelige knallerter osv. som kvarteret allerede er hærget af. Desuden vil folk også bruge vogtervej og gammelgang som pakeringsplads for at komme over til sundbygård og de nye boliger. Vi kan heller ikke se noget fornuft i at ødelægge det beplantede skæl som løber fra røde mellemvej og nordre digevej langs grundejerforeningen, for at bygge en hundelufter sti. Til dels mister vi privatlivets fred fordi nu kan folk fra sundbygård og "hundelufter" stien glo direkte ind da der er niveau forskel på ca 70 cm fra grundejerforeningen og sundbygård. Det kan ikke være rigtigt at vi skal bygge en hegn på 2,5 meter rundt om vores grunde for at få lidt fred. Nu er jeg selv ejer af to hunde og kan ikke se noget fornuft i denne sti. Spar heller disse penge og byg noget ordetlig parkerings muligheder til de to metrostationer DR byen og Sundby station. Mvh René og stine munk-henriksen
Læs høringssvar fra René og stine munk--henriksen
Indsendt af:
Ernst Nielsen
Dato: 17. juni 2010
Svarnummer:
33
Vedhæftede filer: 1
By:
København S
Postnr.:
2300
Jeg gør herved indsigelse mod den foreliggende lokalplan vedr. Sundbygaard. Se venligst vedhæftede fil
Læs høringssvar fra Ernst Nielsen
Indsendt af:
Willy Jensen
Dato: 17. juni 2010
Svarnummer:
32
By:
København S.
Postnr.:
2300
Tillæg til vores indsigele af 16-06-2010: Trærækken mod nord trækkes over på den sydlige side af vejen, så skyggen bliver på Sundbygård grunden. Udstykninger i størrelsesordenen 50 m2 grund må være en skrivefejl i forslaget.
Læs høringssvar fra Willy Jensen
Indsendt af:
Kristina Ganea
Dato: 17. juni 2010
Svarnummer:
31
Vedhæftede filer: 1
By:
København S
Postnr.:
2300
Hermed vil jeg gerne gøre indsigelser mod lokalplanforslaget Sundbygaard. Se venligt vedhæftet fil.
Læs høringssvar fra Kristina Ganea
Indsendt af:
René Sander Andersen
Dato: 17. juni 2010
Svarnummer:
30
By:
Kbh.
Postnr.:
2300 S
Her min indvending imod åbning til Sundbygård af Vogtervej - Gammelgang. En større belastning af vores privatejede fællesvej, med dertil større flugtmuligheder for indbrudstyve - knallertkørere. Samtidig, vil der blive større belastning af parkerede biler fra Sundbygårds personale -besøgende osv. Hvis der nu var en brand i et af husene i vores grundejerforening, hvordan skal Brandvæsenet kunne komme til, da der formentlig er parkerede biler på vores veje, i døgnets 24 timer. Kørsel fra Sundbygård, skal ledes ned mod Vejlands Allé, og ikke af Nordre Digevej, da N Digevej, i forvejen er hårdt belastet.
Læs høringssvar fra René Sander Andersen
Indsendt af:
Kurt Krarup
Dato: 17. juni 2010
Svarnummer:
29
By:
København S
Postnr.:
2300
Det er vigtigt at biltrafikken fra det nye boligområde ikke ledes ned ad Digevej/Nrd. Digevej og ud gennem de tilstødende boligområder, hvor vejene i forvejen er hårdt belastet og hvor der bor mange børnefamilier. Etabler istedet en vendeplads for enden af den nye vej ved det nye boligområde, således at trafikken ledes ud på Røde Mellemvej, hvor der allerede er et lysreguleret kryds. Man kan så åbne for gående og cyklister mod Digevej/Nrd. Digevej. Der bør heller ikke åbnes for gang- og cykeltrafik fra Vogtervej og Gammelgang, hvilket p.gr. af for få parkeringspladser ved det nye byggeri vil få beboerne, deres gæster og ansatte ved Sundbygård til at parkere på Vogtervej/Gammelgang, desuden vil der være flere flugtveje for ubudne gæster og div. ulovlige knallerter. som vi i forvejen er stærkt plagede af.
Læs høringssvar fra Kurt Krarup
Indsendt af:
Rasmus Benrhard Nielsen
Dato: 17. juni 2010
Svarnummer:
28
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Bestyrelsen for Grundejerforeningen Sundbyvaenge
By:
København S
Postnr.:
2300
Læs høringssvar fra Rasmus Benrhard Nielsen
Indsendt af:
Jakob Østergaard Hegelund
Dato: 17. juni 2010
Svarnummer:
27
By:
København
Postnr.:
2300
For to og et halvt år siden flyttede min kone, vores datter på dengang et halvt år og jeg selv her til et rigtigt "begynder" parcelhus, fra en lejlighed inde i byen. Beliggenheden var den altafgørende faktor for vores valg; et hus for enden af en blind vej, i et stille og roligt parcelhuskvarter, i ikke alt for stor afstand fra byen. Som for de fleste andre familier var det et kompromis imellem hvad vi kunne tænke os og hvad vi kunne betale; beliggenheden havde i den grad sin pris. Vi har altid tænkt, at bare beliggenheden var i orden, så kunne man ændre alt det andet. Lokalplansforslaget truer med at forringe beliggenheden i helt afgørende grad og det er derfor mit håb at man vil acceptere nogle små ændringer i planen (som iøvrigt er besparelser for projektet som helhed og som ikke vil forsinke projektet) for ikke fuldstændigt at ødelægge værdien af det både vi tilflyttere har købt os til og det de ældre beboere har arbejdet for i en menneskealder; en god beliggenhed i form af et trygt og roligt kvarter. Fra vores parcel er vi sjældent generet af Sundbygaard som det er i dag; der er lidt udrykninger og lidt råben i ny og næ, men det er noget vi kan leve med. Det accepterer vi som en del af det at bo i byen. Vi ved der handles med narkotika lige omme på den anden side af hegnet og at der er en "mangfoldighed" (for at bruge et udtryk fra lokalplansforslaget) af persontyper som selvfølgelig skal have et sted at være, men som enhver forælder nødigt vil have til at smide pilleglas lige der hvor ens egne børn færdes. Alt i alt, så ånder tingene fred og ro som de er i dag. Pusherne og drankerne gør hvad de gør på den ene side af hegnet, og jeg kan bygge sandslotte med min datter på den anden side af hegnet. I forslaget indgår så, at man vil nedbryde dette hegn - man vil åbne en gang- og cykel-sti sådan at når det føromtalte klientel skal op til kiosken for at købe de ting man nu engang køber ved den kiosk, så ledes de igennem vores ellers så rolige og blinde vej, forbi føromtalte sandkasse og op til grundejerforeningens fællesareal med en hyppigt brugt legeplads. Det er vigtigt at forstå, at en så lille ændring som åbningerne af Vogtervej og Gammelgang, er en enorm ændring for os beboere på nord-siden af hegnet. Tidligere boede min lille familie 400 meters gang fra alle de rigtige ubehageligheder, og vi boede et sted hvor de ubehagelige personer ingen erinder havde. Åbnes der i hegnet, vil vi nu bo 20m fra et samlingspunkt for hård kriminalitet, og vi vil hvad værre er bo på en af hoved ind- og udfalds (gang-) vejene. Hvor lille en ændring en åbning i et hegn må synes at være, så er betydningen enorm. Den er det i vores tryghed og den er det i værdien af vores bolig. Jeg synes kommunen skal gøre sig klart, at det vil have konsekvenser at decimere værdien af folks ejendomme. Om så kommunen måtte have retten på sin side, så har det personlige konsekvenser for os ofre. Det er ikke sjovt at blive stavnsbundet (på grund af fald i ejendomsværdi) til at bo i et socialt belastet kvarter, når det man troede man købte for ganske få år siden var en tryg bolig til sin lille familie. Med dette håber jeg at man vil spare åbningen af Gammelgang og Vogtervej væk fra budgettet. Lad disse veje forblive blinde og lad os undlade at ødelægge et trygt kvarter som indiskutabelt bidrager positivt til hele nærområdet.
Læs høringssvar fra Jakob Østergaard Hegelund
Indsendt af:
Carl-Johan Haugaard
Dato: 16. juni 2010
Svarnummer:
26
By:
København S
Postnr.:
2300
Jeg vil gerne gøre indvending mod at åbne for gående og tohjulet trafik fra den lukkede ende af såvel Vogtervej som Gammelgang. Da vi købte vores ejendom, var en af grundene netop, at det var en blind vej, som gav os en større tryghed omkring indbrud, da der var dårlige flugtmuligheder for evt. indbrudstyve. En anden grund er, at vi kan forudse en større belastning på vore veje omkring parkering for folk med ærinde på Sundbygård, da der ikke er projekteret tilstrækkelige parkeringsmuligheder på Sundbygård .
Læs høringssvar fra Carl-Johan Haugaard
Indsendt af:
Henriette L. Jensen
Dato: 16. juni 2010
Svarnummer:
25
By:
København S
Postnr.:
2300
Sundbygaard, Høringssvar Hermed vores indsigelse imod lokalplansforslaget ”Sundbygaard” Historien om et lille hyggeligt og charmerende villakvarter er snart et overstået kapitel... Børnene kunne engang gå alene på legepladsen, for det var et dejligt og trygt sted at bo... Sundbygaard var et plejehjem for ældre. Så blev Sundbygaard ændret til et Psykiatrisk plejehjem, med alt hvad dertil hører, som diverse udrykninger, råben og skrigen fra beboere, mord og voldtægt i medierne. Så kom Metroen, derefter Solstriben. Fælleden og den skønne natur for enden af vejen forsvandt, der blev bygget boliger og institutioner på Nordre Digevej ...en trafikal fiasko for beboerne på Fælledfold og Nordre Digevej; og bilerne drøner forbi villaerne med 40-50-60 km i timen, og de færreste kender til vigepligter. Pendlere parkerer deres biler og her er ikke længere trygt og roligt. Alt dette er sket på kun 8 år. Nu skal området have endnu en belastning. Det er fuldstændig urimeligt at negligere at der ligger et dejligt villakvarter! Her bor folk som har boet her en menneskealder, og nu skal deres kvarter igen åbnes op for yderligere trafikale gener. Der er absolut ingen grund til at åbne op til Vogtervej eller Gammelgang. Man skulle mene at Røde Mellemvej sagtens kan tage imod den trafik der vil komme. Det er ikke acceptabelt at trafikken fra de nye boliger skal ledes ind i et kvarter (Nordre Digevej/ Fælledfold /Oldensti/ Gærdebred/ Hegningen) som i forvejen er blevet så belastet de seneste år. Send i stedet trafikken den anden vej, mod Vejlands Alle, her er der heller ikke nær så mange pendlere der parkerer da det koster en ekstra zone med Metro’en! Nu må Sundby Vænge fredes. Det er fint og ønskværdigt med bedre forhold for psykisk syge og sindslidende, men det er jo i bund og grund ikke det det handler om… det er indtægter fra de boliger der skal bygges og det lyder jo charmerende i områdebeskrivelsen i annoncen med ”direkte adgang til charmerende villakvarter”! At arkitekterne end ikke har set Sundbygaard fra Sundby Vænges side er jo horribelt, -er perspektiv ikke en del af arkitektuddannelsen? -Skammeligt!
Læs høringssvar fra Henriette L. Jensen
Indsendt af:
willy Jensen
Dato: 16. juni 2010
Svarnummer:
24
Vedhæftede filer: 1
By:
København S.
Postnr.:
2300
Læs høringssvar fra willy Jensen
Indsendt af:
Kasper Fabricius
Dato: 16. juni 2010
Svarnummer:
23
Virksomhed / Organisation :
Grundejerforeningen Solstriben I
By:
Kbh S
Postnr.:
2300
Høringssvar – vedr. lokalplanforslag for Sundbygaard Grundejerforeningen Solstriben I - Nordre Digevej 10-68, repræsenterende 46 boliger - ønsker at gøre indsigelse mod dele af lokalplanen for Sundbygaard. Først vil vi rose kommunens plan for at lave en bebyggelse a la “Kartoffelrækkerne”. Prospektet ser lovende ud. Vores indsigelse går mod åbningen for biler ud mod Nordre Digevej. Vi forstår og billiger ønsket om at åbne og integrere mod eksisterede bebyggelse og hilser de nye naboer velkommen. Men vi kan ikke se, hvorfor dette ikke kan gøres ved at koble en cykel- og gangsti til den eksisterende cykel- og gangsti mellem Nordre Digevej og Digevej uden at åbne for biler. Problemet ligger i, at kvarteret er opbygget som et system af blinde veje. Et koncept, der nedsætter biltrafikken og derved giver området en stille og afslappet atmosfære. Kommunen glemte desværre at indsætte krav om legepladser, da de solgte rettighederne til byggeriet på Solstriben til NCC. Vi er derfor glade for, at vores børn kan færdes rimelig trygt i området og benytte legeområderne hos de gamle naboforeninger. Ved den offentlige høring var det eneste argument for at åbne for biler, at “biler giver liv i bybilledet.” Vi beklager meget, men det eneste vi har set i statistikkerne er, at “biler tager liv”, og da dette drejer sig om vore børn, må vi kraftigt tage afstand fra dette synspunkt. Vi har siden Solstriben blev anlagt fungeret fantastisk med sameksistens og integration med nabo grundejer- og haveforeninger uden, at der har været behov for at åbne nogle af de blinde veje for andet end cykler og gående. Vi håber, at vores indsigelser ændrer på kommunens holdning og henstiller derfor også til, at man, når man designer gennemgangen for cykler og gående, sørger for, at dette bliver gjort, så det begrænser gennemkørslen for knallerter, som i øjeblikket er områdets største problem. På Grundejerforeningen Solstriben I’s vegne Kasper Fabricius Formand Nordre Digevej 28 2300 København S
Læs høringssvar fra Kasper Fabricius
Indsendt af:
Lonnie & Frank Andersen
Dato: 16. juni 2010
Svarnummer:
22
Vedhæftede filer: 2
By:
København S
Postnr.:
2300
Vi gør hermed indsigelse mod fremsendte lokalplanforslag vedrørende Sundbygård. Se venligst vedlagte fil
Læs høringssvar fra Lonnie & Frank Andersen
Indsendt af:
Jeasper Krøll
Dato: 16. juni 2010
Svarnummer:
21
Vedhæftede filer: 3
By:
København S
Postnr.:
2300
Som beboere præcis overfor det planlagte byggeri er dette mildest talt en katastrofe. Vi er en børnefamilie (2 børn) som har valgt netop dette sted pga. af dets placering for enden af Digevej og med masser af grønne omgivelser. Vi var meget omhyggelige med at undersøge lokalplanen for netop at undgå at få høje bygninger "lige ned i hovedet". Med denne plan som kommer helt urimeligt ind og forstyrrer et iøvrigt velgungerende område, føler vi nærmest at vi er blevet eksproprieret - blot uden mulighed for at blive kompenseret. En slags stavnsbinding påført os fra kommunen. Det er fint, at man vil renovere Sundbygård, men at området skal "åbnes" ud til dels Solstriben men også de øvrige lukkede veje forekommer som et politisk korstog med ref. til et valgløfte fra en tidligere overborgmester. Det virker helt uigennemtænkt, at man for at skaffe ca. 60 nye almene lejeboliger fuldstændig ødelægger områdets infrastruktur, når der står massevis af lignende KAB-boliger tomme overalt i KBH. Nu ønsker kommunen så at blande børnefamilier med psykisk syge uden overhovedet at overveje konsekvensen heraf. Det er naturligvis aldeles utrygt og ubehageligt at vide, at der ifølge planen er fri og åben adgang fra psykiske patienter og lige ud til vores forhave og parkeringspladshvor vores børn idag kan lege frit og uforstyrret. Udover de personlige konsekevnser for os, har forslaget endvidere en række generelle- og alvorlige problemer: 1. Unødvendig vejforbindelse Den første anke er imod etableringen af en vejforbindelse til Nordre Digevej, da den vil ødelægge områdets trygge, stille karakter med blinde veje. I Solstriben bor fortrinsvis børnefamilier – både på Digevej og på Nordre Digevej – som bevidst - som vi selv - har valgt at slå sig ned her, netop fordi der ikke er gennemkørende biltrafik i området. Uanset om den foreslåede vejforbindelse fra Sundbygård ville lede biler ad Nordre Digevej eller – som nogen har foreslået - Digevej vil det være voldsomt ødelæggende for kvarteret. Vi mener ikke, at der overhovedet er behov for denne vejforbindelse, når der er en velfungerende, lysreguleret adgang til og fra Sundbygård fra Røde Mellemvej. Vi er derimod af den opfattelse, at den foreslåede vejforbindelse ud på Nordre Digevej er et forsøg på at løse et problem, som ikke har med det reelle trafikbehov at gøre, men i stedet udspringer af, at Københavns Kommune har en PR-udfordring med at promovere den nye bebyggelse, så den ikke fremstår som en del af et lukket institutionsområde. Men det er hverken rimeligt eller hensigtsmæssigt at lade et PR-problem skabe andre problemer for de umiddelbare naboer. 2. Vedrørende andre trafikforhold Vi forudser kaotiske trafik- og parkeringsforhold i det øjeblik, at boligerne på Sundbygård området er etableret. Vi kan allerede nu konstatere, at brugerne af den tilstødende haveforening i vid udstrækning anvender Digevej til parkering. Derfor forventer vi, at det vil ske i endnu større omfang, når byggeprojektet er færdigt. Vi foreslår derfor, at den nuværende 3-timers parkeringszone mellem kl. 7 og 19 på hverdage udvides til 2-timers parkering mellem 7 og 21 på alle ugens dage. Ligeledes foreslår vi, at lokalplanen sikrer parkeringsforbud på hver side af alle eventuelle adgangsstier til Digevej, så der er gode oversigtsforhold for cyklister og gående. 3. Anmassende bebyggelse En tredje anke er, at den påtænkte bebyggelse har en meget anmassende karakter ud mod Digevej, da de vestligste bygninger i forslaget er skubbet helt frem til byggelinjen. Det er som om, der har skullet presses flest mulige boliger ned på et område, der ikke er stort nok til at bære det. Vi foreslår i stedet, at den vestligste række boliger sløjfes af planen, og at der i stedet gøres mere plads til de øvrige planlagte boliger, så der også kan blive mere plads til grønne arealer i det omfang, der i øvrigt præger bebyggelsen langs Digevej (Solstriben og haveforeningerne) 4. Bevarelse af det grønne hegn I den forbindelse foreslår vi, at det nuværende grønne hegn med voldanlæg mod Digevej bevares. Det har en oplagt herlighedsværdi med et bredt frodigt grønt beplantningsbælte. Det kan dog trimmes, så det fremstår mere velplejet. Her er også en række store træer, som bør bevares. Digevej er en privat fællesvej, og G/F Solstriben II har her ansvar for at drift og vedligeholde for en del af vejen. I forvejen deltager haveforeningen Røde Mellemvej på den af kommunen ejede nabogrund til Sundbygård endnu ikke i denne drift og vedligeholdelse selvom haveforeningen har etableret to adgangsveje til Digevej og anvender vejen i stor stil til parkering (i visse tilfælde også af lastbiler).
Læs høringssvar fra Jeasper Krøll
Indsendt af:
Jakob Plöen og Luise Madsen
Dato: 15. juni 2010
Svarnummer:
20
By:
København S
Postnr.:
2300
i forbindelse med åbningen af vejnettet fra Gammelgang og Vogtevej mod Sundbygaard, syntes vi at der ikke skal åbnes for yderlige trafik. Vi forstå slet ikke at man vil åbne for yderlige trafik gennem et lille villakvarter, med små veje, hvor lokale beboere allerede holder tæt og forskudt, hvilket gør udsyn svært, og chancen for ulykke stor. Trafikken af Norder Digevej, er allerede stor, og pga parkeringskaos om morgen pga de 2 institutioner, og yderlige en planlagt, vil der opstå store køer for at komme ud, via N. Digevej, og ind mod København Det vil klart være en fordel for alle at holde trafikken på røde mellemvej, og led den ud mod motorvejen.
Læs høringssvar fra Jakob Plöen og Luise Madsen
Indsendt af:
Poul-Erik Nielsen
Dato: 15. juni 2010
Svarnummer:
19
By:
København
Postnr.:
2300
En åbning af Gammelgang,og Vogtervej, samt udkørsel til Nordre Digevej vil endnu engang betyde et øget pres på vore private fællesveje.Sidst var det som gennemkørsel til Solstriben På Fælledfold vil det give øget trafik,da projektet ikke kalkulerer med tilstrækkeligt mange parkeringspladser,hverken til de kommende beboere,og deres gæster i det nye buggeri. eller til beboere,personalet,og besøgende på Sundbygård,så bliver de nærliggende veje oplagte parkeringspladser . Det giver kun forringelse,og derfor er jeg imod den del af lokalplanen På Fælledfold har vi et fællesareal som en del af områdets børn benytter til leg og boldspil. De skal kunne færdes trygt på vore veje. I Grundejerforeningen har vi gennem flere år forgæves forsøgt at få etableret vejbump, men aldrig fået myndighedernes accept dertil. Bliver Vogtervej og Gammelgang mod forventning åbnet,skal der som en del af projektet vejchikaner på Fælledfold,dvs. uden udgifter for grundejerne. En mulighed er også at kommunen fremover selv står for drift og vedlige hold af vores veje Åbningen af Nordre Digevej er for så vidt ok, når blot man sikrer at biltrafikken bliver ledt mod motorvejsnettet i syd og dermed væk fra byen. De nye boliger bliver så billige at der kommer til at bo en masse politibetjente og sygeplejersker, som det blev oplyst på orinteringsmødet d.26-5, og det er jo ganske sympatisk. Men hvorfor opføre nye boliger i så realativt dårlige materialer at det kun har en kort holdbarhed?Det er jo netop derfor det eksisterende skal nedrives/ renoveres.Så virker det lidt besynderligt at lave den samme fejl igen.
Læs høringssvar fra Poul-Erik Nielsen
Indsendt af:
Knud R Andersen
Dato: 15. juni 2010
Svarnummer:
18
By:
Kbh S
Postnr.:
2300
Jeg har læst forslaget til lokalplanen for Sundbygaard, og finder det helt fint, at der nedrives og bygges noget mere tidssvarende. Der idag er alt for mange parkerede biler på Nordre Digevej op mod DR Byen & Metrostationen (pendlere & dr-ansatte). Det vil derfor skabe et for stort pres på Ndr. Digevej, og kan skabe nogle farlige situationer i forbindelse med institutionerne på Ndr Digevej, hvis i vælger at gennemføre den foreslåede ensretning af trafikken - det vil ikke være befordrende med mere trafik den vej Der burde laves lukning for udkørsel til Ndr Digevej i nordlig retning - men med åbning af Ndr Digevej mod syd, da der her er udgang til Motorvej lyssignaler og adfærdsreguleret trafik Det må kraftig frarådes at åbne til Vogtervej & Gammelgang, da det vil afstedkomme dels øget pres på privatvejene ~ holdende biler - gæster/beboere som ikke kan komme af med deres bil i den nye bebyggelse De private veje er ikke klargjort til dette ekstra pres og kan åbne op for beboerlicencer etc. Ydermere har det den ulempe af "ubudne" personer får nemmere adgang til at "smutte" væk efter endt togt Alle husene på Vogtervej har indenfor de seneste år haft besøg af ubudne gæster, og der er ingen grund til at åbne op for, at det skal blive nemmere for dem Med venlig hilsen Knud R Andersen Fælledfold 7 2300 Kbh S 30341482
Læs høringssvar fra Knud R Andersen
Indsendt af:
Ulla Falkvist
Dato: 15. juni 2010
Svarnummer:
17
By:
København
Postnr.:
2300
Er absolut ikkke interesseret i, at Gammelgang og Vogtervej bliver åbnet for gennemgang fra Sundbygård. Vore veje vil uden tvivl blive brugt til parkering af biler af beboerne i de nye kommende lejligheder, idet der ikke vil være parkeringspladser nok til alle.
Læs høringssvar fra Ulla Falkvist
Indsendt af:
Stig Grell
Dato: 15. juni 2010
Svarnummer:
16
Virksomhed / Organisation :
Grundejerforeningen Søndervænge
By:
København S
Postnr.:
2300
I redegørelse for lokalplan for ”Sundbygård” beskrives, at lokalplanen muliggør gennemkørsel til Nordre Digevej. I selve lokalplanen er gennemkørsel til Nordre Digevej kun nævnt som en kommentar til § 4, stk. 3, hvoraf det fremgår, at Nordre Digevej kun skal benyttes af biler væk fra lokalplanområdet. Formålet med etablering af gennemkørsel mellem ”Sundbygård” og Nordre Digevej fremgår ikke klart af lokalplanforslaget, bortset fra at der i lokalplanens overordnede formål nævnes, at ”Der skal skabes bedre sammenhæng med de omgivende byområder ved fastlæggelse af veje og stiforbindelse med tilknytning til de omkringliggende veje”. På borgermøde den 26. maj blev dette uddybet med en forklaring om, at en gennemkørende trafik kunne skabe større tryghed i hele området. Indsigelse: Som beboer på Nordre Digevej og bestyrelsesmedlem i Grundejerforeningen Søndervænge vil jeg anmode om, at der ikke etableres gennemkørsel mellem ”Sundbygård” og Nordre Digevej. (Hvilket ligger indenfor lokalplanens formelle tekst) Begrundelse: - Nordre Digevej er udelukkende dimensioneret til at betjene vejens beboere. Nordre Digevej er i forvejen belastet af trafik til og fra lokalområdets daginstitution og skole, hvorfor der allerede nu er behov for trafikregulerende foranstaltninger. - I forbindelse med etablering af bebyggelsen ”Solstriben” på vestsiden af Nordre Digevej blev der i lokalplanen indført, at gennemkørsel mellem Digevej og Nordre Digevej ikke måtte etableres. Gennemkørsel fra ”Sundbygård” gør denne tidligere lokalplan illusorisk. - Der er ikke noget trafikalt behov for gennemkørsel mellem ”Sundbygård” og Nordre Digevej. Udkørsel fra ”Sundbygård” via lysreguleret kryds til Røde Mellemvej vil uanset bestemmelsessted være den mest effektive rute, da Nordre Digevej er en flaskehals. - Gennemkørsel for biltrafik giver ikke nogen sammenhæng med de omgivende byområder (som lokalplanen lægger op til). Tværtimod har biltrafik en tendens til at dele byområder, og forhindre at beboerne mødes og taler sammen på gaden. - At gennemkørende trafik skulle skabe større tryghed har ingen hold i virkeligheden. Før etablering af Ørestaden var Nordre Digevej en isoleret lokal gade, men tryghedsniveauet var langt højere end nu hvor den gennemgående færdsel er øget. Alt i alt vil etablering af gennemkørsel mellem ”Sundbygård” og Nordre Digevej give en række ulemper for beboerne på Nordre Digevej, uden at dette modsvares af nogen fordele for de fremtidige beboere ved ”Sundbygård”. Desuden vil en etablering af gennemkørsel være i strid med den politik, som Københavns kommunes Center for Trafik beskriver på sin hjemmeside: ”De overordnede veje skal afvikle den gennemkørende trafik, mens de lokale gader i boligområderne skal fredeliggøres mest muligt”. Stig Grell Nordre Digevej 21 (Søndervænge grundejerforening)
Læs høringssvar fra Stig Grell
Indsendt af:
Ove Thuen
Dato: 14. juni 2010
Svarnummer:
15
By:
København S
Postnr.:
2300
Vi synes det er en rigtig dårlig idé at lade der være åbent fra området "Sundbygård" og ud på Nordre Digevej. Dette vil give endnu mere trafik på en i forvejen trafikbelastet vej, hvor der er legende børn og er placeret børnehave/skole. Vejen vil formentlig også blive brugt som "smutvej" I øvrigt mener vi er det er en rigtig dårlig idé at åbne til Vogtervej og Gammelgang, da dette blot åbner for knallertkørsel ind i et ellers børnevenligt og børnerigt område. Med venlig hilsen Lene og Ove Thuen
Læs høringssvar fra Ove Thuen
Indsendt af:
Lars Emil Hansen
Dato: 13. juni 2010
Svarnummer:
14
By:
København
Postnr.:
2300
. . . Ja, så tillader jeg mig at skrive igen. Det er der, ærlig talt, også behov for . . . ! Den påtænkte åbning af enderne på Vogtervej og Gammelgang ind mod Sundbygaard, kan sammenlignes med en åbning i skellet mellem to parcelhusgrunde. Det kræver, i al sin enkelhed, enighed mellem de to grundejere. En sådan enighed er, mildest talt, ikke tilstede. Åbningen er tilsyneladende udelukkende et ønske fra den ene "nabo". Eller rettere sagt, fra folk bag renoveringen af Sundbygaard og det tiltænkte nye boligbyggeri mod vest. Grundejerne i Sundby Vænge er i forvejen generet af forøget trafik i forbindelse med Metroen, boligbyggeriet Solstriben, daginstitutioner og kørsel til og fra indre by via Fælledfold - Nordre Digevej - Grønjordsvej - Ørestads Boulevard o.s.v.
Læs høringssvar fra Lars Emil Hansen
Indsendt af:
inge wulff-christensen
Dato: 13. juni 2010
Svarnummer:
13
By:
kbh s
Postnr.:
2300
Vedr. åbning af vejene Gammelgang og Vogtervej. Vi kan som beboere IKKE acceptere at vejene åbnes for trafik; cykler, knallerter, gående. Det vil generere en stærkt øget trafik på vores ellers så stille og rolige villaveje, hvilket vi ikke er interesseret i !!! Åbningen vil også motivere beboere i de nye boliger på Sundbygård’s jorde, at parkere deres biler på vores PRIVAT EJEDE veje, idet der er jo ikke er nok P-pladser til beboerne i det nye boliger !!! – Vi er ikke interesseret i at ”dele” P-pladser med ”nye naboer”, idet vi (Sundby Vænge Grundejerforening) har brug for P-pladserne. Projektet vil også være særdeles dyrt. Dette ønsker vi som skatteborger heller ikke at være med til. Konklusion: vi – Grundejerforeningen Sundby Vænge - vil gøre ALT for at vejene IKKE åbnes. Med venlig hilsen Inge & Hartman Christensen, Fælledfold 5, 2300 KBH S.
Læs høringssvar fra inge wulff-christensen
Indsendt af:
Københavns Museum
Dato: 10. juni 2010
Svarnummer:
12
Vedhæftede filer: 1
By:
København V
Postnr.:
1658
Se vedhæftet fil.
Læs høringssvar fra Københavns Museum
Indsendt af:
Grethe Hansen
Dato: 9. juni 2010
Svarnummer:
11
By:
København S
Postnr.:
2300
Jeg vil gerne slutte 100 procent op om protesterne her fra Sundbyvænge. For hvert nyt tiltag i form af byggeri omkring os, øges ulemperne i form af øget trafik og problemer med uvedkommende parkering. Når man køber et hus ser man i meget høj grad på omgivelserne, og rigtig mange her i foreningen har har netop valgt de blinde veje p. gr. af den fred, det gav. Vi har i forvejen fået øget trafik på Fælledfold som følge af Solstriben og metroen, hvilket giver os store problemer med hensyn til vores legeplads, som jo gerne skulle være et betryggende sted for børnene. Det handler ikke om, at vi ikke vil omgås med andre mennesker, men om at få lov til at bevare den fred og ro, som vi fandt her, da vi flyttede hertil. Enhver kan jo fortsat gå tur på Fælledfold som altid, det har der da aldrig været problemer med.
Læs høringssvar fra Grethe Hansen
Indsendt af:
Pernille Brix
Dato: 8. juni 2010
Svarnummer:
10
By:
Kbh S
Postnr.:
2300
Synes det er problematisk at åbne Nordre Digevej for trafik ind mod byen. Der er kommet meget mere trafik på denne vej og de øvrige veje i kvarteret i løbet af de seneste år, da vejene bruges af bilister der vil udenom det lysregulerede kryds Røde Mellemvej/Peder Lykkesvej. Desuden bruges både Nordre Digevej og de omkringliggende veje som parkering for Metropassagerer - dette giver også meget trafik i området. mvh Pernille
Læs høringssvar fra Pernille Brix
Indsendt af:
Otto Kleberg
Dato: 7. juni 2010
Svarnummer:
9
By:
København S
Postnr.:
2300
Som boende på Nordre Digevej er det mig en gåde, at der kan sidde folk i byplanlægningen, hvis eneste formål er, at ødelægge så meget som mulig for alle andre. Området vest for Nordre Digevej var fredet da jeg købte hus, men dette så byplanlæggerne stort på, da man opdagede, at der var penge i at ophæve fredningen. Først byggede man Metroen. Dernæst byggede man Solstriben – og sidst er der kommet institutioner i forlængelse af Solstriben. Dette betyder, i dag bruges vejene som parkeringsplads for metrorejsende – ansatte i institutionerne, ja, selv DR ansatte parkerer her. Vejene i området er privat/offentlige og betyder, at beboerne skal betale for istandsættelse, men dette ser man stort på hvis man åbner vejene for mere trafik i forbindelse med byggeriet af nye boliger på Sundbygård`s område. Jeg synes, at folk fra planlægningen skulle besøge Nordre Digevej for med egne øjne se det kaos vi har med biler til hverdag. Fra rådhusets side er man ikke begejstret for flere biler i byen, så hvis byggeriet bliver til noget, bør man lede trafikken mod syd og derved havde udkørsel til Vejlands Allé, hvor der er lysregulering i forvejen, væk fra byen og tæt på motorvej. Nordre Digevej er allerede belastet af fartbøller på tohjulede køretøjer, så hvis man åbner Gammelgang og Vogtervej vil de få samme problem. Jeg købte et hus ”beliggende på lukket vej i et stille og roligt villaområde”.
Læs høringssvar fra Otto Kleberg
Indsendt af:
Lars Emil Hansen
Dato: 7. juni 2010
Svarnummer:
8
By:
København
Postnr.:
2300
Vedr. lokalplansforslaget om Sundbygaard, må jeg stærkt fraråde en åbning af de "blinde" sideveje Vogtervej og Gammelgang. Som "barn" af grundejerforeningen Sundbyvænge og formentlig senere arvtager af mit barndomshjem, et dejligt parcelhus, bekymrer det mig at man vil åbne for gennemgående trafik på de ellers lukkede veje. De mest berørte beboerer, har i sin tid købt deres hus, med henblik på og ønske om en ejerbolig med fredelig beliggenhed. Skal de nu fratages en del af det grundlag, hvorpå de, i sin tid, valgte deres bolig . . ? Åbningen at Nordre Digevej for "tung" trafik ind mod byen kan ligeledes kritiseres. Trafikken er blevet stærkt forøget på denne vej og vejen Fælledfold i løbet af de seneste år, da vejene bruges/misbruges af bilister der ønsker at omgå det lysregulerede kryds Røde Mellemvej/Peder Lykkesvej.
Læs høringssvar fra Lars Emil Hansen
Indsendt af:
Ove Viggo Nielsen
Dato: 7. juni 2010
Svarnummer:
7
By:
København S
Postnr.:
2300
Vedrørende adgangsveje til nyt byggeri på Sundbygård. Kære planlæggere, er I blevet fuldstændig vanvittige. Hvordan kan I komme på den ide, at ødelægge et trygt miljø i et lukket villakvarter. De fleste kender udtrykket, perfekt beliggenhed "for enden af en lukket villavej". Det er det I er ved at ødelægge for os. I stedet for at ødelægge vores miljø, skulle I heller koncentrere jer om at give de nye beboere på Sundbygård de samme fordele. Der er allerede adgang til det omkringliggende samfund, via Røde Mellemvej. Ved at bibeholde dette, ligger det nye byggeri også "for ende af en lukket vej". Hvorfor opfinde noget dårligere. Hvis I åbner så meget som et hul i hegnet for enden af Gammelgang og Vogtervej, også selv om det kun er for gående og cyklende trafik, vil trykheden og roen være brudt. Vi har i forvejen et stigende problem med larmende og hurtigkørende knallerter, dette vil blive forværret hvis de to veje åbnes. Bevar den nuværende adgang fra Sundbygård til Røde Mellemvej og få to trygge miljøre "for enden af en lukket vej". Med venlig hilsen Ove Viggo Nielsen
Læs høringssvar fra Ove Viggo Nielsen
Indsendt af:
Christiane Alstrup
Dato: 6. juni 2010
Svarnummer:
6
By:
København
Postnr.:
2300
København S 6/6 2010 Vi bor på Norde Digevej og er derved naboer til Sundbygård. Vi købte vores hus for snart 11 år siden på en lukket vej. Den blev i forbindelse med byggeriet af Solstriben åben for gående og cyklister. Det har medført mange gener i form af unge som i høj fart kører på knallerter og scooter på vejen. Hvis det lykkes, at stoppe dem og man spørger om de ikke kan tage hensyn til børnene, får man som oftes et beskidt svar. Det er ikke trygt at sende vores børn ud, når de kører så hensynsløst. Man kunne frygte, at dette ville blive kunne værre, hvis man åbner vejen helt. Endvidere kan vi være bekymret for den øget trafik på Nordre Digevej, idet man kunne frygte at vejen vil blive brugt som gennemkørsel, idet der skal bygges en ny stor institution i den anden ende af Nordre Digevej. I forvejen er det svært for os beboer på vejen at komme igennem, fordi folk parkerer der pga. børnehaven, skolen og metroen. For ca.1½mdr. siden fandt vores børn hash og hashpibe i legehuset på grundejerforeningens legeplads. De blev skræmt over dette. Ofte er der om aften unge, som sidder og ryger således, at vores børn ikke tør være der. Igennem arbejde i pskiatrien i mange år, ved vi at der ofte forfindes mere eller mindre åbenlys handlen med stoffer omkring pskiatriske hospitaler og bosteder. Vi har egenligt følt os trygge ved det, at vejene har været lukkede og har følt os skærmet heraf. Vi vil blive meget kede af og utrygge ved hvis man åbner vejene: Vogtervej, Gammelgang og Nordre Digevej. Vi håber det muligt at tage hensyn til de bekymringer som vi og andre i vores grundejerforening har. Med venlig hilsen Kenneth Alstrup og Christiane Alstrup Nordre Digevej 43 2300 Kbh S
Læs høringssvar fra Christiane Alstrup
Indsendt af:
Hans Møller Jensen & Rikke Petersen
Dato: 28. maj 2010
Svarnummer:
5
By:
København S
Postnr.:
2300
Først skal konstateres, at vi har stor sympati for kommunens bestræbelser for at forbedre forholdene for Sundbygårds beboere. De psykisk syge har yderst ringe og utidssvarende forhold i dag. Det er også fint at opføre et prisbilligt byggeri som henvender sig til andre end de allerrigeste borgere i kommunen. Vi har dog to indsigelser mod planforslaget: Planforslaget udtrykker en vision om at de nye bebyggelser kan profitere af en integration med det eksisterende boligkvarter nord for området. Dette skal ske bl.a. ved at åbne op for cykel- og gangtrafik gennem de to tilstødende lukkede villaveje; Gammelgang og Vogtervej. Vi forestiller os at hensigten med åbningen er at give de nye familier og de psykiatriske patienter mulighed for at skyde "genvej" til kiosken samt at benytte de smukke grønne fællesarealer i kvarteret. Vi finder at denne integration er ensidig og derfor uønsket. Vi købte i sin tid vores hus netop fordi det lå fredeligt for enden af en blind vej og har ikke lyst til at bo i et vejkryds, hvad der desuden vil reducere ejendommens handelsværdi. Vi har heller ikke behov for flere parkerede biler på vejen, hvilket vil blive konsekvensen af åbningen. Især besøgende til både Sundbygård og boligerne vil benytte denne gratis mulighed, da kapaciteten af p-pladser i planområdet vil være begrænset. Vi er desuden ikke interesserede i at problemet med hensynsløs kørsel på tunede knallerter, som resten af kvarteret er belastet af, også bliver udvidet til den ende af Gammelgang og Vogtervej, hvor børnene hidtil har kunnet færdes i tryghed. Alt i alt mener vi at de marginale værdier en åbning af de to veje tilfører planforslaget ikke på nogen måde retfærdiggør de forringelser og ulemper beboerne i området bliver udsat for. Det er forståeligt at man ønsker at åbne for trafik i begge ender af planområdet. Men forslaget om at åbne for udkørsel mod nord ad Nordre Digevej er meget uhensigtsmæssigt. Især i myldretiden er vejen i forvejen så belastet pga. metroparkering og aflevering/afhentning af institutions- og skolebørn, at det er vanskeligt at komme igennem selv på cykel. Ud over de to børneinstitutioner som i forvejen findes på Nordre Digevej kommer der ifl. Byoghavn.dk endnu en institution med plads til ca. 200 børn samt et opsamlingssted til en udflytterbørnehave. Vi forudser totalt kaotiske forhold, både på selve vejen og ved ud/indkørslen til Grønjordsvej. Man burde i stedet overveje en åbning mod mod syd ad Digevej. Denne er ikke nær så trafikbelastet og kan hurtigt sluse trafikken ud på motorvejen via Vejlands Alle. Dette alternativ må være ønskværdigt i stedet for at lede mere biltrafik ind mod centrum. Med venlig hilsen Hans & Rikke
Læs høringssvar fra Hans Møller Jensen & Rikke Petersen

Sider