Københavns Kommune får ny høringsportal den 28. november

 

Den 28. november bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med MitID Erhverv for at indgive høringssvar. I forbindelse med opdateringen kan portalen være nede.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Høringssvar vedrørende Sundbygaard - lokalplan 452

Oprettet: 15. juni 2010
Svarnummer:
16

Indsendt af

Stig Grell

Virksomhed / organisation

Grundejerforeningen Søndervænge

Postnr.

2300

By

København S

Høringssvar

I redegørelse for lokalplan for ”Sundbygård” beskrives, at lokalplanen muliggør gennemkørsel til Nordre Digevej. I selve lokalplanen er gennemkørsel til Nordre Digevej kun nævnt som en kommentar til § 4, stk. 3, hvoraf det fremgår, at Nordre Digevej kun skal benyttes af biler væk fra lokalplanområdet. Formålet med etablering af gennemkørsel mellem ”Sundbygård” og Nordre Digevej fremgår ikke klart af lokalplanforslaget, bortset fra at der i lokalplanens overordnede formål nævnes, at ”Der skal skabes bedre sammenhæng med de omgivende byområder ved fastlæggelse af veje og stiforbindelse med tilknytning til de omkringliggende veje”. På borgermøde den 26. maj blev dette uddybet med en forklaring om, at en gennemkørende trafik kunne skabe større tryghed i hele området. Indsigelse: Som beboer på Nordre Digevej og bestyrelsesmedlem i Grundejerforeningen Søndervænge vil jeg anmode om, at der ikke etableres gennemkørsel mellem ”Sundbygård” og Nordre Digevej. (Hvilket ligger indenfor lokalplanens formelle tekst) Begrundelse: - Nordre Digevej er udelukkende dimensioneret til at betjene vejens beboere. Nordre Digevej er i forvejen belastet af trafik til og fra lokalområdets daginstitution og skole, hvorfor der allerede nu er behov for trafikregulerende foranstaltninger. - I forbindelse med etablering af bebyggelsen ”Solstriben” på vestsiden af Nordre Digevej blev der i lokalplanen indført, at gennemkørsel mellem Digevej og Nordre Digevej ikke måtte etableres. Gennemkørsel fra ”Sundbygård” gør denne tidligere lokalplan illusorisk. - Der er ikke noget trafikalt behov for gennemkørsel mellem ”Sundbygård” og Nordre Digevej. Udkørsel fra ”Sundbygård” via lysreguleret kryds til Røde Mellemvej vil uanset bestemmelsessted være den mest effektive rute, da Nordre Digevej er en flaskehals. - Gennemkørsel for biltrafik giver ikke nogen sammenhæng med de omgivende byområder (som lokalplanen lægger op til). Tværtimod har biltrafik en tendens til at dele byområder, og forhindre at beboerne mødes og taler sammen på gaden. - At gennemkørende trafik skulle skabe større tryghed har ingen hold i virkeligheden. Før etablering af Ørestaden var Nordre Digevej en isoleret lokal gade, men tryghedsniveauet var langt højere end nu hvor den gennemgående færdsel er øget. Alt i alt vil etablering af gennemkørsel mellem ”Sundbygård” og Nordre Digevej give en række ulemper for beboerne på Nordre Digevej, uden at dette modsvares af nogen fordele for de fremtidige beboere ved ”Sundbygård”. Desuden vil en etablering af gennemkørsel være i strid med den politik, som Københavns kommunes Center for Trafik beskriver på sin hjemmeside: ”De overordnede veje skal afvikle den gennemkørende trafik, mens de lokale gader i boligområderne skal fredeliggøres mest muligt”. Stig Grell Nordre Digevej 21 (Søndervænge grundejerforening)