VVM for opfyldninger og kanaler på Enghave Brygge

Københavns Kommune har afgjort at der skal laves en VVM-redegørelse for opfyldning og kanaler på Enghave Brygge

Høringsfrist:

15. marts 2014
Indsendt af:
Nils Grøngaard
Dato: 15. marts 2014
Svarnummer:
14
Vedhæftede filer: 1
By:
Ø
Postnr.:
2100
Læs høringssvar fra Nils Grøngaard
Indsendt af:
John F. Poulsen
Dato: 14. marts 2014
Svarnummer:
13
Virksomhed / Organisation :
Bådelaug Havnestad
By:
København S
Postnr.:
2300
Bådelaug Havnestad c/o formand John Poulsen Islands Brygge 75A 1.mf, 2300 København S Til Vand og VVM Njalsgade 13 Postboks 449 2300 København S København den 14 marts 2014 Indsigelse/høringssvar vedrørende Lokalplanforslag - med tilhørende kommuneplantilæg - for Enghave Brygge. Bestyrelsen for Bådelaug Havnestad (den lille marina ved LO Huset) vil hermed gøre indsigelse mod lokalplanen. Vore argumenter går primært på de følger, som lokalplanen medfører, når der sker et indhug i havnearealet. Vi har forstået, at der bygges en række øer, som kommer til at begrænse havnens vandgennemløb Der vil kun blive 200 meter fra den yderste spids af Enghave Brygges nordø over til vores sydvestligste pæl ! Dette vækker bekymring angående vores yderbro, som risikerer at blive særdeles udfordret ved denne indsnævring, når der især ved højvande kan være kraftigt tryk på vandet. Der vil også opstå et mere massivt tryk fra de bølger, som havnebusser og anden trafik danner, når de drøner forbi. Pælene i vores yderbro står på 8-9 meter vand, og pælene rækker yderligere 4-5 meter ned i havnebunden. Konstruktionen er godkendt til den havn, som vi har nu, og vi betvivler, om den vil holde til de forhold, som lokalplanen vil medføre. Derudover mener vi, at der vil opstå algevækst i de nye smalle kanaler nær Uniskrap-bygningen, når vandet i perioder står stille. Når der ind i mellem sker en gennemskylning, vil disse algevækster komme ud som store bræmmer ! Da vi allerede idag har store problemer med søgræs i vores havn frygter vi at algevæksten når der sker en gennemskyldning af de projekteret kanaler også vil samle sig i vores havn som følge de ændrede strømforhold. Hvilke vil medfører store lugtgener for beboerne i området. Bådelaug Havnestad har 50 medlemmer. På bestyrelsens vegne - venlig hilsen
Læs høringssvar fra John F. Poulsen
Indsendt af:
Vesterbro Lokaludvalg
Dato: 14. marts 2014
Svarnummer:
12
Vedhæftede filer: 2
By:
København V
Postnr.:
1758
Se vedhæftede dokumenter
Læs høringssvar fra Vesterbro Lokaludvalg
Indsendt af:
Niels Holmquist
Dato: 14. marts 2014
Svarnummer:
11
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Københavns Roklub
By:
Bagsværd
Postnr.:
2880
I forbindelse med indsigelser har vi den 7. april 2013 indsendt høringsvar til kommunen Vi har derudover indsendt i samarbejde med Dansk Forening for Rosport, Københavns Kredsen i Roning og Ronetværk København information om hvilke forhold vi prioriterer højt i forbindelse med en VVM undersøgelser til, Kystfarvandsdirektoratet i februar 2014. Vi beder om at den redegørelse inddrages i overvejelserne. Københavns Roklub( ca. 500 aktive medlemmer med stor ungdomsaktivitet i rofarvandet i havnen) indestår naturligvis for de bekymringer der opremses i den indsendte redegørelse. Vi(Københavns Roklub) har særdeles store bekymringer omkring : 1) Sikkerheden i forbindelse med en helt sikker øget ureguleret motorbådstrafik i det nære rofarvand grundet flere aktive beboere i havneområdet og det meget indskrænkede vandareal. Det ville være meget relevant for roerne hvis en mere præcis beregning af trafiksikkerheden kunne inddrages i VVM redegørelsen. 2) De kemiske miljømæssige forhold bør indgå i VVM redegørelsen. Hvilken indflydelse vil opfyldningerne og arbejdet omkring selve udbygningen få på frigørelsen af bundslammets miljøgifter få. De sundhedsmæssige forhold i den forbindelse mener vi bør undersøges grundigt, og hvis det senere viser sig at være sundhedsskadeligt hvem er så ansvarlig? 3) De fysiske forhold bør indgå i VVM redegørelsen. Med det indsnævrede gennemløbstværsnitsareal vil strømforholdene og de vejrmæssige vandstandsændringer udfordres. VVM redegørelsen bør indeholde beregninger og risikovurderinger både med hensyn til oversvømmelser og sikkerhedsforhold. Det er velkendt at vindforholdene ændres markant når der bebygges højt og bredt i og omkring vand, med risiko for fatale kastevinde. 4) "Bådparkering". Det fremgår klart af de allerede nybyggede beboelsesejendomme at vandarealer yderligere indskrænkes til roaktivitet ved at der etableres kajpladser til beboernes rimelige krav om mulighed for "parkering" af deres lystbåde i det nære havnemiljø. En VVM redegørelse bør indeholde beregninger på hvilket omfang det vil tage og hvilken indflydelse det vil får på trafikintensiteten og de derved forøgede risici for de " bløde trafikanter" . På vegne af Københavns Roklub, bestyrelsen for Københavns Roklub Niels Holmquist Formand
Læs høringssvar fra Niels Holmquist
Indsendt af:
birger pedersen
Dato: 13. marts 2014
Svarnummer:
10
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
islands brygges lokalråd
By:
københavn s
Postnr.:
2300
Hermed indsigelse fra Islands Brygges Lokalråd.
Læs høringssvar fra birger pedersen
Indsendt af:
Anders Tranberg Andreasen
Dato: 13. marts 2014
Svarnummer:
9
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Dansk Forening for Rosport
By:
Bagsværd
Postnr.:
2880
Læs høringssvar fra Anders Tranberg Andreasen
Indsendt af:
Niels C. Brix
Dato: 13. marts 2014
Svarnummer:
8
Vedhæftede filer: 2
Virksomhed / Organisation :
Energinet.dk
By:
Ballerup
Postnr.:
2750
Læs høringssvar fra Niels C. Brix
Indsendt af:
Amager Vest Lokaludvalg
Dato: 13. marts 2014
Svarnummer:
7
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Amager Vest Lokaludvalg
By:
København S
Postnr.:
2300
Se vedhæftet PDF
Læs høringssvar fra Amager Vest Lokaludvalg
Indsendt af:
Jesper Hovby Gotved
Dato: 13. marts 2014
Svarnummer:
6
Virksomhed / Organisation :
Havnefronten
By:
København V
Postnr.:
1620
Hvad er miljø. Elkabel, gasledning, olieholdigtjord, kviksølv på havnebunden. Som jeg forstå det, så skal man grave kanaler og alt den jord som man graver op fra den gammel havneindustrigrund lægger man ude i havnen langs kajenkanten oven på den kviksølvholdige bund for at skabe kunstige øer til parkering kældre og boliger.. Okay så langt så godt. Kanalen omtaler man som Enghave kanal, her bliver jeg meget forivret, for længere ude i Sydhavnen ligger Enghave kanal.. Vil man flytte Enghave kanal ind på Enghave brygge eller vil man bare stjæle navnet? Det kan godt være at det kun er en meget lille procentdel af alt det ålegræs som vokser i Københavns havn som vil bliver berørt at de kunstige boligøer lange kajen, men hvad med vandspejlet som giver lys og man kan til og med sejle på? Hvad med det.... Det forsvinder - gør det ikke? Så vil jeg opfordrer alle til at tage ud til LO huset på Islandsbrygge ved den lille lystbådhavn og kikke over på kapellet, bindingsværks huset og det markante HC Ørstedsværk. Fordi det forsvinder det syn af Københavns havn historie, gør det ikke? Hvad er mijlø?
Læs høringssvar fra Jesper Hovby Gotved
Indsendt af:
Susanne Bro
Dato: 12. marts 2014
Svarnummer:
5
Vedhæftede filer: 1
By:
København V
Postnr.:
1561
Høringssvar vedr. VVM-redegørelse for nye boligøer og kanaler på Enghave Brygge fremgår af vedhæftede pdf-fil. Med venlig hilsen Foreningen til Hovedstadens Forskønnelse, formand Jakob Lange Friluftsrådet København, formand Flemming Hansen og næstformand Svend-Erik Fangel Pedersen Vesterbro Trafik- og Byrumsgruppe, formand Bruno Schwede Havnelauget, formand Claus Rasmussen og næstformand Susanne Bro
Læs høringssvar fra Susanne Bro
Indsendt af:
Hans Vognsen Christensen
Dato: 12. marts 2014
Svarnummer:
4
Vedhæftede filer: 2
Virksomhed / Organisation :
Energinet.dk
By:
Fredericia
Postnr.:
7000
Se venligst vedlagte svar og kortbilag fra Energinet.dk, Eldivisionen.
Læs høringssvar fra Hans Vognsen Christensen
Indsendt af:
Poul Skovgaard
Dato: 11. marts 2014
Svarnummer:
3
By:
københavn
Postnr.:
1561
VVM høring omfatter mere end forholdende omkring det forurenede miljø, og evt. opfyldning af dele af havnearealet. VVM omfatter også miljøet i bredeste forstand. På området ligger ikke mindre end 3 bygninger, der alle er erklæret bevaringsværdige. Det vil være urigtigt andet end at påstå, at den myndighed, der har erklæret bygningerne bevaringsværdige er fagligt kompetente. Set fra havnen, som et større antal af turister og Københavnere gør, ved sejlads med havnerundfart og også havnebus, ligger de 3 bygninger i en meget spændende akse. Yderst det gamle druknehus, som i øvrigt netop er istandsat, dernæst Petersen & Albeck´s store bindingsværks bygning og sidst det markante H-C. Ørstedsværk. Alle 3 bygninger rummer en historie og danner tilsammen reference om et aktivt industrimiljø. Ved gennemførelsen af det påtænkte byggeri vil alle 3 bygninger blive delvist skjult og henligge i skygge af høje boligblokke. I den forbindelse har vi tilsvarende eksempel på uhæmmet og misforstået bevaringsbeskyttelse ved at se på den smukke Frihavnsstation. Stationen er bevaret, men taget ud af sit oprindelige miljø og henligger nu som en politisk fejlslagen beslutning. Det er reelt samme situation, der er under forberedelse ved opførelse af boligblokke, der vil omkranse de 3, bemærk venligst, bevaringsværdige bygninger. Forslaq: Kommunen bør købe sig en kile af grunden ved Fiskerihavnsgade, således, at aksen med de 3 bygningen friholdes. Man bevarer dermed den historiske værdi af området og understøtter den fremtidige tanke om, at H.C. Ørstedsværket i en ukendt fremtid skal virke som museumsbygning. Man har allerede nu etableret det interessante Dieselmuseum. Det forlyder, at hele grunde er solgt til arabiske investorer for en samlet pris på ca. 180 mill. En kile vil formodentlig ikke koste uoverskuelige summer, og ved bevarelse af miljøet kan de fremtidige boligpriser nok kunne kompencere de arabiske investores afkast. Lad derfor VVM undersøgelsen også omfatte Købenavns historiske værdier.
Læs høringssvar fra Poul Skovgaard
Indsendt af:
Foreningen Skibbroen
Dato: 5. marts 2014
Svarnummer:
2
Vedhæftede filer: 1
By:
København SV
Postnr.:
2450
Se vedlagte pdf
Læs høringssvar fra Foreningen Skibbroen
Indsendt af:
Niels Grumløse
Dato: 24. februar 2014
Svarnummer:
1
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Københavns Museum
By:
Kbh V
Postnr.:
1658
Vedr. den offentlige høring vedr. VVM-redegørelse i forbindelse med opfyldning og udgravning af kanaler ved Enghave Brygge henviser Københavns Museum til høringssvar indsendt i forbindelse med den offentlige høring i forbindelse med udarbejdelse af lokalplan "Enghave Brygge" (vedhæftet).
Læs høringssvar fra Niels Grumløse