Virksomhed / Organisation :
Nyboder Skole
Skolebestyrelsen på Nyboder skole har følgende bemærkninger til høringsforsla-get:
Skolebestyrelsen kan tilslutte sig de overordnede principper i budgetmodellen, om dels økonomisk at muliggøre, som et tilvalg, opgaveløsning af de centrale en-heder Rengøringssektionen og Gårdmandskorpset, og dels sikring af enkelhed og gennemskuelighed i bevillingen.
Skolebestyrelsen kan tilslutte sig forslagets principper for tildeling af bevilling på rengøringsområdet, som er baseret på opmåling ud fra kriterierne i vejledningen ”Kommuneinformation 19” samt særlige forhold. Skolebestyrelsen kan også til-slutte sig en afregningspris som følger Rengøringssektionens timepris, og som så-ledes muliggør hel eller delvis varetagelse af rengøringsopgaven af disse. Skolen tilkøber i øjeblikket ydelser af Rengøringssektionen i forhold til vinduespudsning og en mindre del af den samlede rengøringsopgave. Det er dog vigtigt, at Rengø-ringssektionen også har kapacitet til at udføre opfølgning og kvalitetskontrol på opgaven.
Det fremgår ikke af høringsmateriale, hvordan den nuværende bevilling til rengø-ring, som ligger i den særlige EAT bevilling, bliver udmøntet fremover. I hø-ringsmaterialet indgår denne bevilling ikke i tallene i bilag 2 – konsekvenser for almene skoler. Skolebestyrelsen antager, at bevillingen fortsat udmeldes som særbevilling til de skoler, som har EAT-køkken.
I forhold til det tekniske område, så kan skolebestyrelsen overordnet set tilslutte sig en model, som giver større gennemskuelighed. Skolebestyrelsen kan dog ikke acceptere en budgetmodel, som baserer sig på en forudsætning om et velfunge-rende låsesystem, så længe forudsætningen ikke er opfyldt. Låsesystemet på Ny-boder Skole er kun etableret i begrænset og utilstrækkeligt omfang i forhold til, at Nyboder skole har et stort antal fritidsbrugere og i forhold til at skulle erstatte en betjening fra en aftenbetjent. Skolebestyrelsen finder det også relevant i en bud-gettildeling, at man forholder sig til antallet af fritidsbrugere på skolerne, da disses brug belaster skolerne ulige i forhold til renhold, vedligehold og levetid på inventar, som igen påvirker behovet for teknisk personale. Det skal også bemærkes, at aften- og weekendbemandingen udover betjening af fritidsbrugere udfører en lang række opgaver i forhold til det daglige renhold og vedligehold, som derfor påvirkes negativt af besparelsen på det tekniske personale.
Netop reduktionen i normeringen af det tekniske personale vækker undren og bekymring også set i lyset af folkeskolereformens implementering, som betyder en længere skoledag for eleverne og en øget tilstedeværelse for lærerne, hvilket alt andet lige må betyde et øget behov for teknisk bistand.
Med venlig hilsen
Skolebestyrelsen ved Nyboder Skole
ved Nina Høst-Madsen