Pejlemærker for københavnske folkeskoler

Høringsfrist:

12. januar 2013
Indsendt af:
Lise Poulsen
Dato: 11. januar 2013
Svarnummer:
16
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Lundehusskolen
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Læs høringssvar fra Lise Poulsen
Indsendt af:
Souschef Lene Rønje
Dato: 11. januar 2013
Svarnummer:
15
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Rådmandsgades Skole
By:
København N
Postnr.:
2200
Se vedhæftede fil. Venlig hilsen Skolebestyrelsen på Rådmandsgades Skole Lene Rønje, souschef
Læs høringssvar fra Souschef Lene Rønje
Indsendt af:
Lone Beyer (på vegne af Skolebestyrelsen)
Dato: 10. januar 2013
Svarnummer:
14
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Frejaskolen
By:
Valby
Postnr.:
2500
Læs høringssvar fra Lone Beyer (på vegne af Skolebestyrelsen)
Indsendt af:
Blågård Skole
Dato: 10. januar 2013
Svarnummer:
13
Vedhæftede filer: 1
By:
København N
Postnr.:
2200
Høringssvar er vedhæftet.
Læs høringssvar fra Blågård Skole
Indsendt af:
Søren Cloos
Dato: 10. januar 2013
Svarnummer:
12
Virksomhed / Organisation :
Kirkebjerg Skole
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Høringssvar vedr. Pejlemærker for Københavnske folkeskoler. Skolebestyrelsen ved Kirkebjerg Skole er glad for at der udstikkes pejlemærker for de Københavnske folkeskoler. Det er væsentligt med retningslinjer og mål for skolens arbejde. Det er dog skolebestyrelsens opfattelse at pejlemærkerne, som de fremtræder her, er meget overordnede og der savnes yderligere konkretisering og handlingsanvisninger. Efter skolebestyrelsens opfattelse adskiller pejlemærkerne sig ikke meget fra de ambitioner skolerne og skolebestyrelserne i forvejen arbejder hen imod og føler sig engageret i. Skolebestyrelsen ser desuden frem at der også afsættes de nødvendige resurser til netop at kunne gennemføre denne faglige og trivselsmæssige ambition. Skolebestyrelsen ved Kirkebjerg Skole Pernille Hertel
Læs høringssvar fra Søren Cloos
Indsendt af:
Forældreforeningen Brug Folkeskolen
Dato: 10. januar 2013
Svarnummer:
11
Vedhæftede filer: 1
By:
København N
Postnr.:
2200
Se vedhæftede.
Læs høringssvar fra Forældreforeningen Brug Folkeskolen
Indsendt af:
Stig Poulsen
Dato: 10. januar 2013
Svarnummer:
10
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Skole og Forældre København
By:
København V
Postnr.:
1710
Læs høringssvar fra Stig Poulsen
Indsendt af:
Skolebestyrelsen
Dato: 10. januar 2013
Svarnummer:
9
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Øster Farimagsgades Skole
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Læs høringssvar fra Skolebestyrelsen
Indsendt af:
Kamilla Terp Larsen
Dato: 8. januar 2013
Svarnummer:
8
Virksomhed / Organisation :
Lergravsparkens Skole
By:
København S
Postnr.:
2300
Vedr. Pejlemærker for københavnske folkeskoler Pejlemærkerne er drøftet i bestyrelsen og forslaget taget til efterretning. Vi ser i øvrigt frem til, at vores kommende tilbygning til skolen indrettes på en måde, der kan understøtte chanceligheden. Med venlig hilsen Pbv. Kamilla Terp Larsen Formand Skolebestyrelsen Lergravsparkens Skole
Læs høringssvar fra Kamilla Terp Larsen
Indsendt af:
Yasar Cakmak
Dato: 8. januar 2013
Svarnummer:
7
Virksomhed / Organisation :
Amager Fælled skole
By:
København
Postnr.:
2300
”Høringssvar vedr. Pejlemærker for københavnske folkeskoler” Skolebestyrelsen på Amager Fælled Skole tilslutter sig de overordnede fem pejlemærker, og bemærker glædeligt sammenfaldet mellem tre af pejlemærkerne og skolens strategiske indsatsområder, som er Faglighed, Trivsel og Attraktiv Skole. Vi bakker op om intentionerne og håber samtidig, at der vil blive afsat de nødvendige midler til realiseringen af pejlemærkerne. På vegne af Amager Fælled Skole Pernille Ehlers Formand
Læs høringssvar fra Yasar Cakmak
Indsendt af:
Tommy Hagel Jensen
Dato: 7. januar 2013
Svarnummer:
6
Virksomhed / Organisation :
Skolebestyrelsen ved Korsager Skole
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Høringssvar vedr. pejlemærker: I høringen foreslås der fem pejlemærker. Korsager skole ser meget positivt på at ambitionsniveauet generelt hæves og har følgende kommentarer per pejlemærke, og sidst i svaret endvidere nogle generelle bemærkninger. Faglighed: Udgangspunktet er, at alle børn skal blive så dygtige som de kan. Det forstår vi som, at der f. eks. bliver mulighed for yderligere holdopdeling samt at de dygtige elever ikke er begrænset af det klassetrin de som udgangspunkt tilhører og tilsvarende for de svageste elever. I f.eks matematik vil klasserne kunne blandes så de dygtigste deltager på et trin højere og de svageste evt. på et trin lavere. Såfremt dette ikke er muligt kan børnene ”ikke blive så dygtige som de kan” da der i dag i praksis er et ”loft” som svarer til deres klassetrin. Dette kræver imidlertid en mere omfattende forberedelse. Såfremt det beskrevne eller tilsvarende ikke er planlagt ser vi forslaget som intet andet end en pæn hensigtserklæring hvilket ikke kan være formålet. Ungdomsuddannelse: Dette er meget vigtigt. Vi mener det skal opnås ved at børnene gøres mere samfundsbevidste og tidligere får en forståelse for, hvordan der skabes værdier i samfundet. Hertil hører, at børnene i større udstrækning – og i øvrigt i sammenhæng med ”Faglighed” herover – i højere grad oplever at der stilles krav til dem. Chancelighed: Dette er et fantastisk godt initiativ som i høj grad relaterer sig til de øvrige pejlemærker. Trivsel: Igen et vigtigt fokusområde. Jo bedre skolen fungerer, jo bedre trivsel vil børnene opleve. Tillid og attraktivitet: ”Oplevet disciplin” (på den gode måde!) skal explicit indgå her. Manglende disciplin er afgørende for de fleste forældres fravalg af folkeskolen og er stærkt relateret til effektiviteten af undervisningen og påvirker samtlige fire ovenstånde positivt. Det er jo bevist, at det ikke er antallet af undervisningstimer der er afgørende men effektiviteten af undervisningen, og dermed også i høj grad forberedelsen. Generelt for at opnå succes: Korsager skole mener, at det er helt afgørende at alle pejlemærkerne også indeholder målbare mål. Målstyring, som jo er et bagvedliggende tema her, virker kun når der sættes konkrete mål fra toppen. Dette er også bevist i utallige sammenhænge. Så hvis pejlemærkerne er ment alvorligt – og det har vi ingen grund til at betvivle - så skal det altså kunne måles. Hermed går vi selv forrest og ”tager vores egen medicin”. For at pejlemærkerne skal kunne realiseres, fordrer dette dog sandsynligvis også en styrkelse og/eller eftervidereuddannelse af lærere på udvalgte områder, f. eks vedr. relationelle kompetencer. Det kan også omfatte, at lærerne i højere grad har mulighed for at deltage i udadvendte tiltag såsom mere aktiv forældreinvolvering, uddannelse og andre opsøgende initiativer. Sidst, men ikke mindst, er det klart, at en større undervisningseffektivitet for mange lærere vil kræve mere strukturet forberedelsestid. Skolebestyrelsen ved Korsager Skole
Læs høringssvar fra Tommy Hagel Jensen
Indsendt af:
Kristian Borg
Dato: 7. januar 2013
Svarnummer:
5
Virksomhed / Organisation :
Langelinieskolen
By:
Østerbro
Postnr.:
2100
Høringssvar fra skolebestyrelsen på Langelinieskolen – Forslag til pejlemærker Skolebestyrelsens grundlæggende tanker omkring pejlemærkerne: Vi er på ingen måde uenige med pejlemærkerne. De er alle fornuftige og ting vi også ønsker for vores børn. Til gengæld har vi forbehold overfor selve ideen om at skabe nogle centralistiske pejlemærker. Konkret bekymrer det os, at man på sigt forestiller sig, at pejlemærkerne kan erstatte målsætningsdebatten. Målsætningsdebatten på skolen er for os at se et konkret rum, hvor vi som skolebestyrelse kan invitere medarbejdere, eleverne og forældre ind i en fælles dialog omkring skolens virke og fremtid. Vi er opmærksomme på, at det ikke er nemt at involvere forældrene, men uden målsætningsdebatten bliver det endnu svære, at skabe et godt udgangspunkt for involveringen af forældrene. Der står i høringsmaterialet, at pejlemærkerne skal udmøntes i konkrete mål for den enkelte skole. Men hvad betyder det og betyder det så, at vi ikke kan sætte vores egne mål indenfor folkeskolelovens rammer? Der står også i høringsmaterialet, at det hele skal forankres i evalueringsfællesskaber. Det stiller vi os meget tvivlende overfor, hvis disse fællesskaber ikke er baseret på egne mål. På vegne af skolebestyrelsen på Langelinieskolen Michele Guarini - Formand Andreas R. Nielsen - næstformand Kristian Borg - skoleleder
Læs høringssvar fra Kristian Borg
Indsendt af:
Nørrebro Lokaludvalg
Dato: 21. december 2012
Svarnummer:
4
Virksomhed / Organisation :
Nørrebro Lokaludvalg
By:
København
Postnr.:
2200
De fem pejlemærker, der skal anlægge et samlet perspektiv på i hvilken retning de københavnske skoler skal bevæge sig, kan Nørrebro lokaludvalg kun tilslutte sig. Det er svært at være uenig. Vi kunne dog godt have ønsket os en større konkretisering af, hvordan BUU og BUF vil støtte skolerne til at sikre at disse kan omsættes til tiltag i hverdagen, der vil fordre, at pejlemærkerne bliver en realitet og ikke blot fine visioner. Nørrebro lokaludvalg vil se frem til at følge processen fra vision til virkelighed og samtidig anbefale, at BUU ligeledes tæt følger BUF og skolernes arbejde mod opfyldelsen af de 5 pejlemærker. Med venlig hilsen Nørrebro Lokaludvalg
Læs høringssvar fra Nørrebro Lokaludvalg
Indsendt af:
Arne Elves
Dato: 19. december 2012
Svarnummer:
3
Virksomhed / Organisation :
Heibergskolen
By:
Kbh. Ø.
Postnr.:
2100
Skolebestyrelsen ved Heibergskolen har drøftet forslaget og finder at ideen er god, blot der følger ressourcer med til at gennemføre de gode intentioner. mvh Line Gry Knudsen formand for SB
Læs høringssvar fra Arne Elves
Indsendt af:
Jan Trojaborg
Dato: 19. december 2012
Svarnummer:
2
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Københavns Lærerforening
By:
Frederiksberg
Postnr.:
1809 C
Læs høringssvar fra Jan Trojaborg
Indsendt af:
Laila Echammari
Dato: 11. december 2012
Svarnummer:
1
By:
vanløse
Postnr.:
2720
Jeg er interesseret i at orientere mig i sagen men de link til sagen og supplerende link I har lavet på "Bliv Hørt" portalen virker ikke og jeg er derfor forhindret i at orientere mig i sagen samt evt. komme med kommentarer/bemærkninger. Jeg beder jer få styr på adgang til sagens materiale så hurtigt som muligt så vi borgere kan få mulighed for at komme med bemærkninger inden høringsfristens udløb! Med venlig hilsen Laila Echammari
Læs høringssvar fra Laila Echammari