Fleksible tilbud på almenskolerne og nedlæggelse af gruppeordningerne

Børne- og Ungdomsforvaltningen fremlægger forslag om nedlæggelse af gruppeordninger til fleksible tilbud samt forslag til model for fordeling af ressourcer fra gruppeordninger og enkeltintegration.

Høringsfrist:

28. september 2012
Indsendt af:
Anette Dybdal Fenger
Dato: 28. september 2012
Svarnummer:
18
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Skolebestyrelsen Vesterbro Ny Skole
By:
KBH V
Postnr.:
1762
Læs høringssvar fra Anette Dybdal Fenger
Indsendt af:
Jan Trojaborg
Dato: 27. september 2012
Svarnummer:
17
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Københavns Lærerforening
By:
Frederiksberg
Postnr.:
1809 C
Læs høringssvar fra Jan Trojaborg
Indsendt af:
Stig Poulsen
Dato: 27. september 2012
Svarnummer:
16
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Skole og Forældre København
By:
København V
Postnr.:
1710
Læs høringssvar fra Stig Poulsen
Indsendt af:
Britt Vorgod Pedersen
Dato: 26. september 2012
Svarnummer:
15
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Holbergskolen, skolebestyrelsen
By:
København
Postnr.:
2400
se vedlagte
Læs høringssvar fra Britt Vorgod Pedersen
Indsendt af:
Lundehusskolen
Dato: 26. september 2012
Svarnummer:
14
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Lundehusskolen
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Læs høringssvar fra Lundehusskolen
Indsendt af:
Skolebestyrelsen
Dato: 26. september 2012
Svarnummer:
13
Virksomhed / Organisation :
Øster Farimagsgades Skole
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Skolebestyrelsen har ingen bemærkninger til det udsendte høringsmateriale, men tager det til efterretning.
Læs høringssvar fra Skolebestyrelsen
Indsendt af:
Pia Grevelund
Dato: 25. september 2012
Svarnummer:
12
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Bavnehøj Skole
By:
SV
Postnr.:
2450
Læs høringssvar fra Pia Grevelund
Indsendt af:
Peter Andreasen
Dato: 25. september 2012
Svarnummer:
11
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Den Classenske Legatskole
By:
København V
Postnr.:
1552
København den 26. september 2012 Høringssvar på høring om Fleksible tilbud på almenskolerne og nedlæggelse af gruppeordningerne. På baggrund af Specialreformens målsætninger tager skolebestyrelsen ved Den Classenske Legatskole nedlæggelsen af gruppeordningerne til fordel for fleksible tilbud på almenskolerne til efterretning. Med hensyn til den økonomiske fordelingsmodel (Model for udlægning af ressourcer) er det skolebestyrelsens opfattelse, at den foreslåede økonomiske model må revideres, da den skarpt forfordeler skoler, bl.a. DCL, som har adskillige elever med særlige problemstillinger, der ganske vist ikke nødvendigvis skyldes sociale forhold, men ikke desto mindre kræver tilsvarende støtte. Således vil modellen medføre, at Den Classenske Legatskole tildeles 388.120 kr. baseret på 465 elever, et tab på 104.500 kr. sammenlignet med samme elevtal i dag. Det vil naturligvis medføre, at skolen ikke kan opretholde det samme omfang af fleksible tilbud som i dag, hvilket går voldsomt ud over de elever, der ikke kan gennemføre undervisningen uden særlig støtte. Det vil dermed tillige gå ud over de øvrige elevers undervisning. Som den anden mulighed må skolen forudse et merforbrug, der forventeligt vil over-skride bevillingsrammen. Som alternativ fordelingsmodel foreslår skolebestyrelsen 1. principalt, at alle midlerne – ca. 39,1 mio. kr. – fordeles efter elevtal; 2. subsidiært, at de 27,1 mio. kr. som kommer fra de nuværende enkeltintegrationsmidler, og som hidtil har ligget som puljemidler i områderne, lægges ud til skolerne efter de eksisterende kriterier, 3. samt at de 12 mio. kr. der hidrører fra nedlæggelse af gruppeordningerne, fordeles efter elevtal og efter sociale kriterier med halvdelen på hver. En sådan model ville ikke i samme omfang forfordele skolerne, der er i en situation svarende til Den Classenske Legatskole. På vegne af skolebestyrelsen på Den Classenske Legatskole Jesper Mølgård Formand
Læs høringssvar fra Peter Andreasen
Indsendt af:
Ulla-Britt Sabroe
Dato: 25. september 2012
Svarnummer:
10
Virksomhed / Organisation :
Sølvgades Skole
By:
København K
Postnr.:
1307
Høring vedrørende Fleksible tilbud på almenskolerne og nedlæggelse af gruppeordningerne Skolebestyrelsen ved Sølvgades Skole støtter principielt Københavns Kommunes indsats for størst mulig inklusion af børn på de almene skoler. Vi er også af den opfattelse, at der altid vil være elever, som kan have så vidtgående behov, at det vil være meningsfuldt socialt og fagligt for det enkelte barn at få et særligt tilrettelagt tilbud uden for almenskolens regi. Vi støtter, at tilbud bør gives så nært på barnets lokalmiljø som muligt, men vi har på Sølvgades Skole erfaring for - via vores ordblindeprojekt - at det kræver en meget stor ekspertise og økonomisk ressource at give elever med særlige udfordringer den rette udredning og støtte. Vi kan som skolebestyrelse slet ikke acceptere den økonomiske fordelingsmodel for udlægning af ressourcer, som det er foreslået i høringsoplægget, hvor der dels gives midler i forhold til antal elever på en skole samt sociale kriterier. Skolebestyrelsen anerkender, at en stor del af ressourcerne til driften af de almene københavnske skoler skævvrides efter sociale kriterier for at give alle børn lige muligheder, men der er ikke fagligt belæg for, at elever med fysiske eller psykiske skader optræder hyppigere på skoler i udsatte bykvarterer, derfor skal enkeltintegrationsmidlerne alene tildeles ud fra elevantallet på de enkelte skoler. Enkeltintegrationsmidlerne gives til fysisk handicappede elever, elever med infantil autisme, OCD, ADHD mm, altså elever med svære skader, der ikke kan forklares ud fra sociale eller opdragelsesmæssig forudsætninger. Sølvgades Skole er en inkluderende skole, og vi har pt. en enkeltintegrations ressource på ca. 486.000 kr. Med den foreslåede model vil vi få 357.000 kr. Skulle ressourcerne uddeles retfærdigt og alene på antallet af elever, ville vi få et beløb svarende til ca. 560.000 kr.! Vores elever bliver ikke mere seende eller mindre autistiske i de kommende år, hvorfor vi ikke kan se retfærdighed eller rimelighed i en reduktion af midler til netop enkeltintegration på den enkelte almene skole. Signe Christensen Formand for skolebestyrelsen ved Sølvgades Skole
Læs høringssvar fra Ulla-Britt Sabroe
Indsendt af:
Eva L. Mortensen
Dato: 24. september 2012
Svarnummer:
9
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Vigerslev Allés Skole
By:
København
Postnr.:
2500 Valby
Læs høringssvar fra Eva L. Mortensen
Indsendt af:
Helle Nielsen
Dato: 22. september 2012
Svarnummer:
8
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Katrinedals Skole
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Læs høringssvar fra Helle Nielsen
Indsendt af:
Østerbro Lokaludvalg
Dato: 21. september 2012
Svarnummer:
7
Vedhæftede filer: 1
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Læs høringssvar fra Østerbro Lokaludvalg
Indsendt af:
Lisbeth Hammelev
Dato: 21. september 2012
Svarnummer:
6
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Strandvejsskolen
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Høringssvar vedhæftet
Læs høringssvar fra Lisbeth Hammelev
Indsendt af:
Rikke Juul Hornbøll
Dato: 20. september 2012
Svarnummer:
5
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Skolen på Islands Brygge
By:
København S
Postnr.:
2300
Læs høringssvar fra Rikke Juul Hornbøll
Indsendt af:
Anders Mikkelsen
Dato: 13. september 2012
Svarnummer:
4
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Nyboder Skole
By:
København K
Postnr.:
1350
Læs høringssvar fra Anders Mikkelsen
Indsendt af:
Arne Elvers
Dato: 12. september 2012
Svarnummer:
3
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Heibergskolen
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Medsendt brev
Læs høringssvar fra Arne Elvers
Indsendt af:
Tommy Hagel Jensen
Dato: 6. september 2012
Svarnummer:
2
Virksomhed / Organisation :
Korsager Skole - Samarbejdsudvalget
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Grundlæggende er det et godt princip at inkludere børn - såfremt det reelt er til barnets tarv. Det vil i den henseende være vigtigt at: - sikre en tilstrækkelig eftervidereuddannelse, der kan omsættes til praksis - Der skal være mulighed for, at kunne trække på såvel skolens eget ressourcecenter som på PPR/inklusonspædagoger/inklusionskoordinatorer m.fl. - eksternt som internt - til direkte konkret sparring om specifikke inklusionsudfordringer. Det skal således være muligt, at støtte både de inkluderede elever, resten af klassen samt lærerteamet. - styrke holddannelsen - der er lokalemæssige og ressourcemæssige muligheder for en mere fleksibel tilrettelæggelse af undervisningen - have en reel mulighed for en hensigtsmæssig indretning af lokalerne, Såfremt ovenstående indtænkes kan vi godt støtte forslaget.
Læs høringssvar fra Tommy Hagel Jensen
Indsendt af:
Lisbeth Rimmer
Dato: 6. september 2012
Svarnummer:
1
By:
København S
Postnr.:
2300
Høring vedr. Fleksible tilbud på almenskolerne og nedlæggelse af gruppeordningerne Skolebestyrelsen ved Gerbrandskolen er tilhænger af inklusion og Københavns kommunes strategi på området. Dog må vi bemærke, at der vil altid være børn, der af den ene eller anden grund ikke kan rummes i almenskolen, og som i høj grad vil profitere af et specialtilbud i en indskolingsklasse, gruppeordning eller observationsklasse. Erfaringer fra skolens egen indskolingsklasse viser, at langt de fleste elever, der udsluses fra skolens nuværende indskolingsklasse, ender i et andet specialtilbud. Det er også et faktum, at mange elever, der kommer fra en specialklasse, har et langt bedre fritidsliv på et specialfritidshjem. Vi mener derfor, at man skal være varsom med at lukke tilbud, der kan rumme elever med specifikke behov. Samtidig er de enkelte almenskoler rent pædagogisk ikke gearet til at rumme alle elever. Det kræver yderligere uddannelse af både lærere og ledelser, ligesom der bliver et stort merarbejde for den pædagogiske ledelse på en skole i form af møder med diverse instanser. Dette skal der naturligvis kompenseres for. At uddele midlerne efter sociale kriterier er absolut ikke nogen god eller retfærdig fordeling. Erfaringer viser, at elever, der eks. er diagnosticeret med en opmærksomhedsforstyrrelse eller autismespektrumsforstyrrelse, kommer i lige målestok fra alle sociale samfundsgrupper. Såfremt midlerne lægges ud på skolerne, er det skolebestyrelsens opfattelse, at det skal ske efter elevtal og ikke efter sociale kriterier Hans Henrik Kølle Formad for skolebestyrelsen
Læs høringssvar fra Lisbeth Rimmer