Oprettet: 25. september 2012

Peter Andreasen

Den Classenske Legatskole

København V

København den 26. september 2012 Høringssvar på høring om Fleksible tilbud på almenskolerne og nedlæggelse af gruppeordningerne. På baggrund af Specialreformens målsætninger tager skolebestyrelsen ved Den Classenske Legatskole nedlæggelsen af gruppeordningerne til fordel for fleksible tilbud på almenskolerne til efterretning. Med hensyn til den økonomiske fordelingsmodel (Model for udlægning af ressourcer) er det skolebestyrelsens opfattelse, at den foreslåede økonomiske model må revideres, da den skarpt forfordeler skoler, bl.a. DCL, som har adskillige elever med særlige problemstillinger, der ganske vist ikke nødvendigvis skyldes sociale forhold, men ikke desto mindre kræver tilsvarende støtte. Således vil modellen medføre, at Den Classenske Legatskole tildeles 388.120 kr. baseret på 465 elever, et tab på 104.500 kr. sammenlignet med samme elevtal i dag. Det vil naturligvis medføre, at skolen ikke kan opretholde det samme omfang af fleksible tilbud som i dag, hvilket går voldsomt ud over de elever, der ikke kan gennemføre undervisningen uden særlig støtte. Det vil dermed tillige gå ud over de øvrige elevers undervisning. Som den anden mulighed må skolen forudse et merforbrug, der forventeligt vil over-skride bevillingsrammen. Som alternativ fordelingsmodel foreslår skolebestyrelsen 1. principalt, at alle midlerne – ca. 39,1 mio. kr. – fordeles efter elevtal; 2. subsidiært, at de 27,1 mio. kr. som kommer fra de nuværende enkeltintegrationsmidler, og som hidtil har ligget som puljemidler i områderne, lægges ud til skolerne efter de eksisterende kriterier, 3. samt at de 12 mio. kr. der hidrører fra nedlæggelse af gruppeordningerne, fordeles efter elevtal og efter sociale kriterier med halvdelen på hver. En sådan model ville ikke i samme omfang forfordele skolerne, der er i en situation svarende til Den Classenske Legatskole. På vegne af skolebestyrelsen på Den Classenske Legatskole Jesper Mølgård Formand