Fodgængerstrategi

Der er mange gode grunde til at sætte fokus på det at gå: fodgængere er et uundværligt element i at skabe en endnu mere spændende, oplevelsesrig og tryg storby.

Høringsfrist:

27. marts 2011
Indsendt af:
Flemming Pahus Jensen
Dato: 26. marts 2011
Svarnummer:
15
Vedhæftede filer: 1
By:
København
Postnr.:
1318
Supplerende argumenter for en opdateret fodgængertrafik gennem Østre Anlæg som tidligere har været fremført på http://nytnaturhistorisk.blogs.ku.dk , på http://a21.dk/blog/2008/05/25/agenda-21-idebank/ og igen på denne hjemmeside den 23. 03.11
Læs høringssvar fra Flemming Pahus Jensen
Indsendt af:
Anet Burchard
Dato: 25. marts 2011
Svarnummer:
14
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Østerbro Lokalråd
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Høringssvar om fodgængerstrategi -Østerbro Lokalråd finder det væsentligt, at Østerbro bydel prioriterer et godt fodgængermiljø højt. Østerbro Lokalråd bakker op om Københavns Kommune fodgængerstrategi og de mange ideer som ligger i ”GÅ-KVALITET best practice guide” hvor udgangspunktet er: Sikkerhed, tryghed, fremkommelighed og stimulerende tilgængelighed. Forslag A Østerbro Lokalråd anbefaler at Dag Hammerskjölds allé, samt en del af Østerbrogade, forskønnes og beriges med variationer af trætyper, eks. vis Magnolia, forskellige plantetyper og andre grønne elementer, for at skabe en modvægt til den kørende trafik. Især fortovene på solsiden (sydøstsiden) af Østerbrogade og sydvestsiden af Dag Hammarskjölds Allé bør gøres bredere for at højne herlighedsværdien. Østerbro Lokalråd foreslår en kunstnerisk belægning, gerne med nedfældede digte i andet materiale, samt en møblering som indbyder til samtale. Forslag B Østerbro Lokalråd skal anbefale, at der etableres en vandresti langs Sortedamssøen til Fredensgade og ruten går videre op ad Fredenspark over Blegdamsvej til Amorparken, videre ned langs Nørre Allé på stien inde i Fælledparken, - over Øster Allé til Fælledparkens sti langs Jagtvej, og videre ned af Vennemindevej (som bør have grønt kvarterløft) til Kildevældsparken og Svanemøllerutens forlængelse mellem Svanemøllen Station og Ryparken Station samt over banen og gennem det militære areal på Svanemøllen Kaserne til Østerbro bydels nordlige del. Vandrestien bør etableres som en grøn motionsrute, som sikrer god integration af både joggere, fodgængere og cyklister. Med tydelig afmærkning af hvor de respektive grupper skal færdes. Etablering af hvilebænke som indbyder til samtale langs ruten, gode vandposter, samt en kunstnerisk god belysning foreslås. Forslag C. Østerbro Lokalråd vil anbefale, at den kommende Svanemøllerute – som hovedregel - gøres lidt bredere, således at stien kan benyttes af alle former for bløde trafikanter. Dette understreges med skiltning og eventuel belægning forsynet med forskellige farver, som signalerer, hvor der henholdsvis cykles, jogges, vandres eller køres med handikapkøretøj. På strækninger med forventet mindre benyttelsesgrad eller hvor der er oplagte fysiske forhindringer, kan dette princip dog fraviges. Et eksempel herpå kunne være” Den grønne sti fra Nordhavn Station forbi B93 og videre nord på”. Den sti behøver ikke at blive bredere, da der er afsat en bredde på 6 meter på det meste af stykket. Ved fravigelse skal denne blanding af trafikanttyper ligeledes skiltes. Forslag D. På Trianglen bør det prioriteres, at fortovet gøres bredere og skærmer imod den kørende trafik. Dagligt færdes mange mennesker på Trianglens fortov – medbringende cykel, barnevogn eller rollator, hvilket ofte medfører at fodgængere presses ud på cykelstien. Allerede i dag kan fortovene mellem Rosenvængets Alle og Nordre Frihavnsgade gøres en vognbane bredere og cykelstien flyttes ud - ligesom fortovet på Trianglen mellem Østerbrogade og Øster Allé kan gøres væsentligt bredere og tilføjes en ny cykelsti. Det anbefales at busstoppestedet flyttes over til den kommende metrostation når den er etableret. Samtidig bør Trianglen gøres landfast på den måde, at skråvejen fra Øster Allé til Østerbrogade lukkes, så der kan dannes en central plads i bydelen. Østerbro Lokalråd lægger stor vægt på bedre forhold for gående og cyklister, og dermed på sikkerheden og trygheden i særdeleshed på Trianglen, der passeres af så mange mennesker! Venlig hilsen Østerbro Lokalråd. Formand Anet Burchard
Læs høringssvar fra Anet Burchard
Indsendt af:
Charlotte Hansen
Dato: 22. marts 2011
Svarnummer:
13
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Københavns Miljø- og Energikontor
By:
København N
Postnr.:
2200
Høringssvar på ”Flere går mere, fodgængerstrategi for København” Københavns Miljø- og Energikontor arbejder med Grøn mobilitet og personlig transportvejledning, derfor synes vi det er et godt initiativ at fokusere på, hvordan forholdene kan blive bedre for gående. Det er vigtigt, at motivere borgerne og fjerne evt. barrierer for at få borgerne til at gå mere. Vores forslag til at gøre ”Flere går mere, fodgængerstrategi for København” bedre er Fysiske forhold der kan gøre det bedre for gående  Skabe til opbevaring af tasker mm. ligesom der findes på stationer. Sådanne skabe kan sættes op på centrale pladser, så man ikke slæber rundt på en helt masse, hvis man vil rundt i byen.  Bænke med 200 meters mellemrum på vejnettet for gående, dette både til ældre som har brug for en pause, men også til gående som gerne vil nyde bylivet. Til mindre børn  Organisering af gå-busser til f.eks. indskolingsklasser, så forældrene ved at børnene kommer sikkert til skole.  Mere fokus på gå prøver til børnehavebørn og indskolingsklasser. Arrangementer  Gå marathon (hel eller halv)  Aktiviteter i weekenderne hvor forældre kan træne deres børn i at blive sikre i trafikken.  Kampagne gå til skole/arbejde Generelle ting  Mindre trafik på gå-ruterne, Nørrebrogade er et godt eksempel på, at det er blevet mere rart at gå og cykle på gaden.  Sikre passager til gående, så gå-ruterne bliver sikre.  En hjemmeside som fortæller den hurtigste rute, stille rute, grønne rute mm. lige som www.cyclecopenhagen.dk  Stander som tæller hvor mange det går på udvalgte steder (lige som stander der tæller antal cykler)  Skilte til gående med f.eks. informationer om historiske ting ved bygninger. Motivere borgerne til at gå  Hjemmside/apps til telefonen: Motivere folk f.eks. som slankedoktoren.dk med kcal forbrug, sundhed, ruteoptegning, personlig transportvejledning, nye sko/tøj, find en gå makker, gå ruter kombineret med offentligtransport mm. Vi håber, I kan bruge vores input til ”Flere går mere, fodgængerstrategi for København”, I er velkomne til at kontakte os, hvis I har brug for uddybning af ovenstående. Med venlig hilsen Charlotte Hansen Daglig leder og ansvarlig for Grøn Mobilitet i København Københavns Miljø- og Energikontor Tlf. 36 98 68 22, e-mail: ch@energitjenesten.dk
Læs høringssvar fra Charlotte Hansen
Indsendt af:
Ole Pedersen
Dato: 22. marts 2011
Svarnummer:
12
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Amager Øst Lokaludvalg
By:
København S
Postnr.:
2300
Læs høringssvar fra Ole Pedersen
Indsendt af:
Brønshøj-Husum Lokaludvalg
Dato: 21. marts 2011
Svarnummer:
11
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Det, der får forskellige borgere til at gå mere, er betinget af om områderne, vi bor og færdes i, virker trygge, vækker nysgerrighed, pirrer sanserne, giver mulighed for at iagttage og sanse dyr, planter og mennesker, komme i kontakt og mødes med andre, undersøge og slappe af undervejs. Det, der afholder borgere fra at gå mere og til at vælge bilen fra - selv for korte ture er, når vejene er: • Kedelige, ensartede, tomme villaveje med alt for mange plankeværker og fortorve uden træer og buske til at bryde øjet og skabe liv • Lukkede og kedelige butiksfacader • Husblokke ud til strøggader uden forretninger o.a. i stueetagen • Højt trafikerede, støjende, utrygge, ensartede gader strøg og torve • Smalle fortorve med ringe afgrænsning til kørende trafikanter • Brudte gade- og vejføringer så man hele tiden skal være opmærksom på fa-ren ved tværgående køretøjer • Brudte fortorvskanter til gene for gangbesværede og barnevogne Især er Frederikssundsvej, Brønshøjvej, Islevhusvej og Husum- og Brønshøj Torv sådanne steder, men også en pæn stor del af villakvartererne tæt på strøggaderne og de store indfaldsveje er sådanne steder. Nedenstående forslag er forslag og bemærkninger til de fire fokusområder i strate-gien. 1. Udvikling af gå-kulturen a. Fodgængerguide - Informationer om og markering af sammenhæn-gende og interessante stisystemer b. Bænke omkranset af træer og buske – gerne blomstrende - på alle veje også villavejene c. Arrangerede ”Walkatons” for forskellige målgrupper (skolebørn, familier, unge, seniorer etc.) d. Arrangerede temavandringer i bydelen – historiske, arkitektoniske og naturmæssige e. Arrangerede vandrekonkurrencer der reklamerer for det sunde i at gå. 2. Fodgængerruter og mødesteder a. Sammenhængende og interessante stisystemer med mødeste-der/legesteder/motionssteder/udskænknings-steder undervejs. b. Realiseringen af planerne for Vestvolden jf København Befæstning og Partnerskabet bestående af Realdania, Kulturarvstyrelsen og Na-turstyrelsen c. Stisystemer der forbinder skolerne og legepladserne med de grønne områder Degnemosen, Utterslev Mose og Vestvolden. Den grønne forbindelse fra EnergiCenter Voldparken via Kobbelvænget ned over Frederikssundsvej med forbindelse til Husum Skole og Husum Parken (Projekt i Områdefornyelse Husum). d. Bevægelsestorve, bevægelsesboulevarder, bevægelsesbånd som er beskrevet i skitseprojektet for Husumparken, men udbredt også til andre områder f.eks. Kastaniealléen på Veksøvej, Brønshøj skole og Frederikssundsvej-strækningen fra Hirsevej til Kobbelvænget. 3. Strøggader a. Flere træer og buske – gerne blomstrende - på alle veje også villave-jene b. Flere blomsterstandere og blomsterkummer c. Natur – og by installationer, der veksler d. Attraktive butiksfacader – især supermarkedernes facader og bolig-blokke uden butikker i stueetagen er ”vandredræbere” e. Levende afgrænsninger mellem gående og kørende trafikanter – blomsterbede/buske/træer f. Gang- og cykelbroer over de mest befærdede veje/ vejkryds hvor nuværende eller kommende stisystemer brydes – f.eks. ved Vestvolden, Kobbelvænget g. Bil- og bustunnel med underjordisk parkeringskælder ved Brønshøj Torv og Husum Torv – så vil der komme et helt andet torveliv – et ”bevægelsestorv”. h. Flere halvtage med bænke så man kan krybe i skjul for regnen, dette kunne for eksempel etableres ved busstoppesteder uden læskure. 4. Trafikknudepunkter a. Bil- og bustunnel med underjordisk parkeringskælder ved Brønshøj Torv og Husum Torv – så vil der komme et helt andet torveliv – et ”bevægelsestorv”, der vil være meget attraktivt og ikke kun for bor-gerne i området. Der vil for alvor blive plads til fodgængere, cykli-ster, barnevogne, handicapkøretøjer, boder, mødesteder, udendørs cafeer etc. og handelen vil blomstre. b. En generel opdatering af kvaliteten af fortorve, fodgægerovergange og kantstensramper ved de store busstoppesteder. Med venlig hilsen Christian Hesselberg Formand for Brønshøj-Husum Lokaludvalg Freddy Ingvorsen Formand for Byudviklingsudvalget
Læs høringssvar fra Brønshøj-Husum Lokaludvalg
Indsendt af:
Indre By Lokaludvalg
Dato: 15. marts 2011
Svarnummer:
10
Vedhæftede filer: 3
By:
København V
Postnr.:
1550
Indre By Lokaludvalg har i sit møde den 10. marts 2011 besluttet dette høringssvar om fodgængerstrategien: Københavns Kommunes udkast af 29. november 2010 om Fodgængerstrategi er udarbejdet med Gehl Architects som konsulenter og indeholder mange udmærkede tanker og hensigter. Borgerdialog Indre By Lokaludvalg har valgt ikke at gennemføre en borgerdialog i denne sag, da vi er i gang med en omfattende borgerdialog i forbindelse med udarbejdelsen af en bydelsplan for Indre By. Bydelsplanen vil på baggrund af denne borgerdialog også indeholde forslag til konkrete indsatser inden for de fire fokusområder i fodgængerstrategien, som kommunen satser på frem til 2015. Det drejer sig om 1. forslag til aktiviteter til udvikling af gå-kulturen i bydelen, 2. udpegning af et netværk af lokale fodgængerruter og mødesteder for hver bydel samt 3. forslag til indsatser på bydelens strøggader og 4. trafikknudepunkter. Se idekortet på lokaludvalgets hjemmeside, www.indrebylokaludvalg.kk.dk, hvor borgernes forslag til bydelsplanen er samlet. Lokaludvalgets holdning Hvordan skal byen indrettes, for at flere går mere? – er den opgave, Københavns kommune stiller sig selv og os. Overordnet ser Indre By Lokaludvalg det sådan, at trafikken i et bycenter må forstås og prioriteres som et løg, hvor den inderste ring er den gående trafik. Herefter følger de cyklende, den kollektive trafik, den nødvendige vare- og service-trafik, dernæst den private trafik og alleryderst den gennemkørende trafik, som på sigt bør fuldstændigt afvikles. Derudover ser lokaludvalget gang som en måde at komme fra A til B på, mere end som en oplevelse. Fodgængerstrategien skal derfor ikke kun fokusere på oplevelsen ved at gå. Der skal også fokuseres på gang som transportmiddel. Borgerpanelundersøgelserne i 2009 og 2010 viser bl.a., at 25 % af de daglige ture foregår til fods, 30 % på cykel, 15 % med kollektiv trafik, 27 % i bil. Som motivation til at gå i ens lokalområde gives 19 forskellige svar, der dog falder i større grupper, og ikke alle er relevante for Indre By. Væsentlige begrundelser synes at være: • Grønnere omgivelser – bedre luftkvalitet – at byen bliver renere • Mindre trafik - lavere hastighedsgrænser • Bedre information om destinationer, stier og ruter • At det bliver lettere at krydse vejene – bedre belægninger, belysning, overgange, etc. Desuden går knap 40 % over 1 time i weekenden, mens kun ca. 18 % går over 1 time i hverdagen. Indre By Lokaludvalgs forslag til indsatsområder koncentrerer sig derfor om et antal generelle tyngdepunkter for Indre By samt konkrete forslag til aktiviteter og anlægsarbejder: Tyngdepunkter Fodgængerruter skal være • Lette at finde i relation til målet for gåturen, og lette at kombinere med andre trafikmidler • Grønne, rene (også luften), dvs. ikke langs trafikerede veje • Fremkommelige – sørg for parallelstrøg, når f.eks. Strøget m.fl. bliver for fyldt af turister • Sikre at færdes på (også for ældre, handicappede, børn) • Føre forbi indkøbsmuligheder, caféer og andre opholdsmuligheder, oplevelser (havnen!) Hvordan? • Gør byen grønnere – om ikke det er muligt på vandrette, så på lodrette flader. Borgerne tiltrækkes af gåruter, hvor de mener at kunne indånde frisk luft og nye smukke områder (trafikerede veje skaber ingen gåruter). • Mindsk trafikken og parkeringen – især dér, hvor du vil have folk til at gå og krydse veje • Sørg for passende adskillelse mellem cyklister og fodgængere, evt. markerede cykelruter • Sørg for tilstrækkelig plads på fortove, evt. ved at ombygge gadearealet og fjerne kanten fra smalle fortove, der kan erstattes med anden, sikkerhedsskabende markering. • Sørg for gode fodgængerforhold videre fra parkerne, så folk får lyst til at inddrage parkstrækninger i deres daglige fodture. Endelig skal der tænkes løsninger for ældre og dårligt gående ind, så det bliver lettere at gå, men ikke uoverkommeligt, fordi man skal gå for langt. Konkrete forslag tilpasset bydelen GENERELLE • Generel omfordeling af gadeområdet mellem bløde og hårde trafikanter til fordel for de bløde/bæredygtige • Fodgængerstrategi bør indeholde målsætninger om at udvide gågadenettet i Indre By, så det på sigt får forbindelse til alle de omliggende brokvarterer. Grundstrukturen kunne naturligt være en forlængelse af det nuværende gågadesystem, så vi på sigt fik gågade fra Dronning Louises Bro til Amagerbro og fra Vesterbro Torv til Den Lille Havfrue. Ud fra dette store kors kunne der så opstå afgreninger efter behov, også gerne sådan, at parkerne inddrages i nettet. • Generelt kan lokaludvalget støtte, at man visse steder i bydelen blander trafikarterne, men opfordrer forvaltningen til nøje at vurdere, om det er muligt, uden at det går ud over fodgængeres sikkerhed og tryghed. Blandingen af fodgængere og cyklister på Søtorvet er ikke et eksempel til efterfølgelse. • Gaderne i Middelalderbyen og i Frederiksstaden bør indrettes primært til fodgængertrafik. Det kan i første omgang ske ved, at smalle stræder (10 m brede) og andre oplagte gadeforløb gøres til sivegader, hvor den nødvendige motoriserede trafik og cykeltrafikken sker på fodgængernes præmisser • Fodgængerstrategien bør følges op med et program for etablering af flere ”gratis” siddemuligheder i byrummet end i dag. Det er vigtigt med kommunale borde, stole og bænke på de solbeskinnede hjørner af byrummet, som alle kan benytte – selv om det måtte tage lidt af pladsen fra borde og stole, som cafeer og restauranter har opsat på kommunale arealer mod en afgift til kommunen. • Max. hastighedsgrænse for Indre By • Flere taxaholdepladser, bedre markering af elbusrute • Gangafstande skal skiltes. Fx kan der skiltes ved busstoppesteder. Der vil også kunne oplyses om gangafstande på mobiltelefoner og anden ny teknologi. • Elektronisk onlinetjeneste svarende til green map, let at nå fra mobiltelefon/android – ikke Rejseplanen, som er elendig, men en som letter hop mellem kollektiv trafik og gang. • Historiske tavler med morsomme detaljer og billeder langs ruterne (inkl. evt. åbningstider for seværdigheder eller www-adresser til føringer), de kan også danne mødesteder, suppleret med ruten på nettet. • ”Åbne gårde” for 1-2 gader 1 weekend ad gangen, roterende, skiltning langs gåruter (andre steder?) • Toiletter placeres hhv. genåbnes i regelmæssige afstande • Nye idéer for beplantning (lodret hvor der ikke er plads til andet), ingen bænk uden beplantning, kontakt med husejere om etablering af espalier eller lignende. • Gågader, fortove og fodgængerovergange anvendes i dag rutinemæssigt af et voksende antal cyklister. En fodgængerstrategi, som ikke tager hensyn til dette faktum, er derfor ikke fyldestgørende. En fodgængerstrategi bør indeholde bedre mærkning af de områder, der er forbeholdt fodgængere, og måske også fysiske forhindringer for cyklister, hvor dette er muligt. Skiltningen skal jævnligt følges op af kommunen med cykelkarma-kampagner og af politiet med henstillinger og bøder. I modsat fald er investering i fordgængerarealer en spildt investering. • Tilgængelighed på gangarealerne er vigtig. Gangarealer bør derfor friholdes for vejskilte, der henvender sig til den motoriserede trafik, ligesom man skal være varsom med at tillade reklamestandere o.l. på gangarealer. • Anlægget af metrocityringen og den samtidige neddrosling af busdriften vil fremme gang som transportmiddel i Indre by. Det skal der tages højde for i fodgængerstrateigen. SPECIFIKKE • Gårute langs Studiestræde over Frue Plads til Rundetårn og rute Sankt Peders Stræde – Krystalgade – Landemærket til Kongens Have gøres bredere og mere markeret. En af dem kunne gøres til ”hurtigrute for fodgængere”, en anden for cyklister, dog altid med plads til begge. • Gårute på tværs – Nørregade over torvene til Frederiksholms Kanal opgraderes som byens centrale (bedre plads lands Frederiksholms Kanal, bedre udnyttelse af gadeareal til fortove i Nørregade-Rådhusstræde). • Anden gårute på tværs fra Vandkunsten over Kattesundet til Larsbjørnsstræde, Teglgårdstræde og over Nørre Voldgade til Ørstedsparken markeres som ”Latinerruten”. • Passager (smutveje) (re)etableres og markeres, f.eks. gennem Studiegaarden mellem Skt. Peders og Studiestræde, mellem Vestergade og Studiestræde, mellem Strøget og Strædet, etc. Kræver kontakt med grundejerne. • Store Kongensgade er dagligt benyttet af mange fodgængere fra Østerport Station til Indre By - herunder Strøget og Nyhavn - og tilbage, samt i tilknytning til fodboldarrangementer i Parken. Store Kongensgade er derfor et vigtigt element i en samlet fodgængerstrategi for København. Fodgængerne er på strækningen mellem Esplanaden og Kongens Nytorv henvist til at benytte et smalt fortov, som desuden anvendes til reklameskilte og udendørs servering. Da Store Kongensgade er stærkt trafikeret af personbiler, varebiler, busser og cyklister skaber dette et yderst ubehageligt fodgængermiljø, dels ved at være tæt på intens trafik, dels med trafikstøj og partikelforurening. Ved at sløjfe parkeringen i gadens venstre side vil det være muligt at udvide både fortove og cykelsti, uden at dette medfører væsentlige gener for bilisterne, da der i praksis kun er en kørebane til rådighed. Parkering i venstre side kun er tilladt uden for myldretiden, men dette overholdes sjældent. • Opholdsarealer markeres på forskellig vis – det meget vellykkede forsøg med skaktern i krydset Larsbjørns- og Studiestræde fra trafikugen 2001 (?) retableres permanent. For andre kvarterer vil man sikkert vælge andre løsninger. • Fodgængerstrategien bør have en målsætning om at der skabes sammenhængende gangveje langs Søerne og Havnefronten. Man bør tænke i søpromenader og havnepromenade. • Inddragelse af parkerne, se f.eks. vedlagte forslag fra Miljøpunktets blog om Østre Anlæg ved Flemming Pahus Jensen – der med en opstramning af hovedstiernes forløb og etablering af fem broer vil give området sin identitet som en robust park der er vel integreret i storbyen, rummelig nok til at rumme såvel den selvgroede ’skov’ som rekreative aktiviteter • Rundspørge om trafikvaner ”Hvordan kommer du på arbejde, hvor går du hen for at købe ind – og hvordan ville du helst kunne gøre det?” på store arbejdspladser (Danske Bank, Holmens Kanal – Nordea, Strandgade 3 – andre?). M.h.t. Strøggader er der allerede taget initiativ til at inddrage Torvegade og Nørrebrogade, der fra Indre By Lokaludvalgs side bør suppleres med inddragelse af - Frederiksborggade til Nørreport - en kommentar til, hvor den optimale fodgængerforbindelse efter Knippelsbro bør lægges. Trafikknudepunkter Husk toiletter, oversigtsskilte, gerne en slags opslagssøjle, læområder for dårligt vejr og siddepladser til folk der skal mødes. Vedhæftet er nogle tanker fra Miljøpunktet Indre By-Christianshavns blog – bevidst ikke skrevet sammen med ovenstående mere oversigtsprægede notat. Forfatter: Jens Hvass. Med venlig hilsen Bent Lohmann, formand
Læs høringssvar fra Indre By Lokaludvalg
Indsendt af:
Flemming Pahus Jensen
Dato: 13. marts 2011
Svarnummer:
9
Vedhæftede filer: 2
By:
København
Postnr.:
1318
Kommunen indkalder idéer til afvikling af fodgængertrafikken, til genveje, smutveje, bedre, grønnere og oplevelsesrigere veje. Det kalder på idéen om ’blågrøn linie’ der går fra Fælledparken til Havnen. Undervejs krydser linien Sortedammen, går gennem Kartoffelrækkerne, Østre Anlæg, Nyboder og når frem til Havnebussens leje ved Toldboden hvor turen kan fortsætte til Holmen. Idéen om stiforløbet handler om at forbinde grønne og blå områder af forskellig karakter, at forbinde byens forskellige boligområder og institutioner lidt tættere sammen og at gøre stederne undervejs til et aktiv for byen som helhed. Derfor idéen om at gøre stederne til et biologisk eksperimentarium. Som arbejdstitel kaldet København ‘Åben Zoo’ eller CooZoo. En bynær naturpark, som antydet spækket med initiativer til bred forståelse for afhængigheden af naturen og samtidig til forståelse for byens historie og sociale liv. At opnå noget der nærmer sig det optimale er sandsynligvis en ekstrakommunal opgave der kræver fondsstøtte som renoveringen af Kastellet og Vestvolden samt et visionært og kreativt engagement på alle planer og at kommunen er med i legen. Den store udfordring er forholdene Sortedammen / omgivelserne og Østre Anlæg / omgivelserne. Skitserne der kan downloades her på siden forholder sig til kommunens visioner for både søen og for parkens vedkommende visionerne i ’Pleje- og udviklingsplan for de kommunale parker 2002 – 2007’ også kaldet ’Fæstningsringen’, udgivet af Vej & Park i 2002. Skitserne udtrykker til dels en kritik af tingenes tilstand, til dels er der et sammenfald med Vej & Parks visioner, så som at der kommer flere Øer i Søerne, at Østre Anlæg er noget særligt, en oase i byen med bedre markering af indgangene herunder at Stockhusbroen genetableres, en fuglevenlig park med høj biodiversitet prioriteres og at der startes en ny epoke i parkens historie, parken der aldrig har haft en samlet plan for hvordan den skulle udvikles, og, kan man sige derfor har haft en lang nedtur fra Voldenes fald og til nu. Derfor, hvis man råder bod på nedturen på nutidens præmisser vil man ende med at pointere det storladne i de gamle volde og ikke som for 100 år siden romantisere og omdanne dem til søer og bakker som i de i øvrigt smukke og charmerende Ørstedsparken og Botanisk Have. Tiden er til at acceptere og se kvaliteter i fortidens efterladenskaber. En holdning man ser udmøntet i havneparken på Island Brygge, i det nye kulturhus på havnen i Helsingør og mange andre steder verden over. Idékonkurrence og fundraising er en overbevisende mulighed.
Læs høringssvar fra Flemming Pahus Jensen
Indsendt af:
Christianshavns Lokaludvalg
Dato: 9. marts 2011
Svarnummer:
8
Vedhæftede filer: 1
By:
København K
Postnr.:
1420
Der var en faktuel fejl i høringssvaret, som Christianshavns Lokaludvalg tidligere har indsendt. Her er det gældende høringssvar: Christianshavns Lokaludvalg har med interesse modtaget materiale om Københavns Kommunes forslag til en Fodgængerstrategi. Vi mener også, at det, der skaber en god by, er de mennesker, der bor og færdes i den. Christianshavn er en lille afgrænset bydel med forholdsvis små afstande, med byrum meget præget af lokalhistoriske herlighedsværdier, men med få mødesteder. Høringsmaterialet til Fodgængerstrategien har flere forslag til fokuspunkter for et bedre fodgængermiljø i bydelene. Christianshavn har allerede naturlige ”gå-ruter”, idet mange af vores gader har attraktive lokalhistoriske turistmagneter, men vi ønsker alligevel at pege på steder, som kan forbedre hverdagens gå-kultur. De christianshavnske kanalgaders unikke sejler/vandmiljø er meget besøgt, både af turister og af lokale borgere. Derfor finder vi det overordentlig vigtigt, at både det unikke sejlermiljø prioriteres, og at tilgængeligheden langs bolværkerne er optimal. Vi mener derfor, at dels må udeservering kun forekomme i mindst muligt omfang, og slet ikke være tilladt tættere end 1 meter fra bolværket, dels skal alle unødvendige installationer, bl.a. faste cykelstativer på bolværket, fjernes fra stien langs kanalerne. Endelig mener vi, at parkeringen langs vandsiderne af kanalgaderne skal nedlægges, således at parkering i disse gader kun kan foregå på landsiden. Christianshavn har et grønt område, Christianshavns Vold, og vi ønsker os en grøn vandresti, som kan forløbe fra Langebro til Nyholm. Denne rute har en afvekslende natur, og kan byde på mange forskellige natur- og fugleoplevelser. Holmen er et nyt beboelsesområde, og der er fodgængerne ved at finde tur-stier. En yndet promenade er stien ved kanalkanten på Arsenaløens sydside. Den er i lokalplanen udlagt som promenade for fodgængere og cyklister, og vi opfatter det sådan, at det betyder, at dér skal de svageste trafikanter kunne færdes på samme vej/sti med hensyntagen til hinanden. Der er nu planer om at gøre denne promenade til en cykelsti med fodgængere. Vi kan ikke forestille os, at det kan blive en ligeværdig situation for de to trafikanttyper, og det vil blive fodgængerne, der taber denne kamp. Vi mener derfor, at Forvaltningen må sørge for, både i dette og i andre lignende tilfælde, hvor cykler og fodgængere skal færdes i samme område, at der er en ligeværdig status for de to trafiktyper. Fodgængerstrategi-materialet har fokus på Strøggaderne, som mulige gå-områder. Vi ser, at Torvegade er regnet for en strøggade. Vi er helt enige i, at ”Strøggaderne kan miljøprioriteres, så trafikken forløber mere glidende og lidt langsommere, hvorved det bliver lettere og tryggere at krydse gaden. Strøggadekvarterer kan indrettes som 30 km-zoner”. Vi har allerede sikret Torvegade i forhold til tilgængelighed, idet der i 2010 blev anlagt en tilgængelighedsrute igennem Torvegade helt til Christmas Møllers Plads. Men gadens tilgængelighedsproblem er krydsningen af gaden. Det er oftest ikke muligt udenfor lyssignalerne, og disse har en meget, meget kort passagetid. Det er ikke muligt for dårligt gående at nå hele vejen over gaden ved grønt lys. Det har været påtalt igennem mange år, men det har ikke været muligt at få ændret dette meget vitale fodgængerproblem endnu. Vi håber, at i forsøget på at skabe tryggere forhold for gående, vil der kunne blive skabt bedre passage-forhold for de forældre med børn, de gamle dårligt-gående og alle os andre, som næsten må løbe for at nå over Torvegade i tide. Materialet har endnu et fokusområde, som er vigtigt for christianshavnerne, nemlig trafikknudepunktet, som samtidig er Christianshavns Torv. Vi har noteret os, at materialet beskæftiger sig med tre vigtige elementer, som er sammenfaldende med vores ønsker for Torvet: En ordnet cykelparkering, en ordentlig, tryghedsskabende belysning og plads til at færdes til og fra transportmidlerne, metroen, busserne og cyklen eller til de omliggende butikker. Christianshavns Torv er på nuværende tidspunkt fyldt med uhensigtsmæssige installationer, et større cykelkaos (”en velorganiseret cykelparkering” og ”jævnlige cykeloprydninger” ønskes) og mennesker, som forsøger at bane sig vej til forskellige gøremål. Det ville være ønskeligt at skabe et fornuftigt rum, således at borgerne kan nyde at mødes, opholde sig eller færdes på Torvet – det bør være et fodgængermål i sig selv, da det er bydelens eneste Torv og trafikknudepunkt. Samtidig mener vi, at en fællesbelægning på Torvet og Torvegade udfor Torvet kunne være hensigtsmæssig, dels ved at dæmpe kørselshastigheden dels ved at skabe en oplevelse af et større fællesrum at færdes i. Hvis trafiklyset samtidig forlænger det grønne lys for krydsning af Torvegade, så mener vi, at gå-på-modet vil optimeres betragteligt. Borgerdialog Lokaludvalget har drøftet fodgængerstrategien samt lokaludvalgets holdning til sagen med borgerne på et Christianshavnermøde den 2. marts 2011. På mødet var der følgende kommentarer fra borgerne: • En aktiv gåkultur forudsætter, at der ikke er for langt hen til de gængse forretninger mv. • Det er svært at se den overordnede strategi i ”fodgængerstrategien” • Der skal opsættes flere toiletter i det offentlige rum. • Hjælpeskilt ved busstoppestedet på Torvegade: ”pas på cyklisterne, fodgænger” Med venlig hilsen Poul Cohrt, formand
Læs høringssvar fra Christianshavns Lokaludvalg
Indsendt af:
Christianshavns Lokaludvalg
Dato: 7. marts 2011
Svarnummer:
7
Vedhæftede filer: 1
By:
Købh. K
Postnr.:
1420
Christianshavns Lokaludvalg har med interesse modtaget materiale om Københavns Kommunes forslag til en Fodgængerstrategi. Vi mener også, at det, der skaber en god by, er de mennesker, der bor og færdes i den. Christianshavn er en lille afgrænset bydel med forholdsvis små afstande, med byrum meget præget af lokalhistoriske herlighedsværdier, men med få mødesteder. Høringsmaterialet til Fodgængerstrategien har flere forslag til fokuspunkter for et bedre fodgængermiljø i bydelene. Christianshavn har allerede naturlige ”gå-ruter”, idet mange af vores gader har attraktive lokalhistoriske turistmagneter, men vi ønsker alligevel at pege på steder, som kan forbedre hverdagens gå-kultur. De christianshavnske kanalgaders unikke sejler/vandmiljø er meget besøgt, både af turister og af lokale borgere. Derfor finder vi det overordentlig vigtigt, at både det unikke sejlermiljø prioriteres, og at tilgængeligheden langs bolværkerne er optimal. Vi mener derfor, at dels må udeservering kun forekomme i mindst muligt omfang, og slet ikke være tilladt tættere end 1 meter fra bolværket, dels skal alle unødvendige installationer, bl.a. faste cykelstativer på bolværket, fjernes fra stien langs kanalerne. Endelig mener vi, at parkeringen langs vandsiderne af kanalgaderne skal nedlægges, således at parkering i disse gader kun kan foregå på landsiden. Christianshavn har et grønt område, Christianshavns Vold, og vi ønsker os en grøn vandresti, som kan forløbe fra Langebro til Nyholm. Denne rute har en afvekslende natur, og kan byde på mange forskellige natur- og fugleoplevelser. Holmen er et nyt beboelsesområde, og der er fodgængerne ved at finde tur-stier. En yndet promenade er stien ved kanalkanten på Arsenaløens nordside. Den er i lokalplanen udlagt som promenade for fodgængere og cyklister, og vi opfatter det sådan, at det betyder, at dér skal de svageste trafikanter kunne færdes på samme vej/sti med hensyntagen til hinanden. Der er nu planer om at gøre denne promenade til en cykelsti med fodgængere. Vi kan ikke forestille os, at det kan blive en ligeværdig situation for de to trafikanttyper, og det vil blive fodgængerne, der taber denne kamp. Vi mener derfor, at Forvaltningen må sørge for, både i dette og i andre lignende tilfælde, hvor cykler og fodgængere skal færdes i samme område, at der er en ligeværdig status for de to trafiktyper. Fodgængerstrategi-materialet har fokus på Strøggaderne, som mulige gå-områder. Vi ser, at Torvegade er regnet for en strøggade. Vi er helt enige i, at ”Strøggaderne kan miljøprioriteres, så trafikken forløber mere glidende og lidt langsommere, hvorved det bliver lettere og tryggere at krydse gaden. Strøggadekvarterer kan indrettes som 30 km-zoner”. Vi har allerede sikret Torvegade i forhold til tilgængelighed, idet der i 2010 blev anlagt en tilgængelighedsrute igennem Torvegade helt til Christmas Møllers Plads. Men gadens tilgængelighedsproblem er krydsningen af gaden. Det er oftest ikke muligt udenfor lyssignalerne, og disse har en meget, meget kort passagetid. Det er ikke muligt for dårligt gående at nå hele vejen over gaden ved grønt lys. Det har været påtalt igennem mange år, men det har ikke været muligt at få ændret dette meget vitale fodgængerproblem endnu. Vi håber, at i forsøget på at skabe tryggere forhold for gående, vil der kunne blive skabt bedre passage-forhold for de forældre med børn, de gamle dårligt-gående og alle os andre, som næsten må løbe for at nå over Torvegade i tide. Materialet har endnu et fokusområde, som er vigtigt for christianshavnerne, nemlig trafikknudepunktet, som samtidig er Christianshavns Torv. Vi har noteret os, at materialet beskæftiger sig med tre vigtige elementer, som er sammenfaldende med vores ønsker for Torvet: En ordnet cykelparkering, en ordentlig, tryghedsskabende belysning og plads til at færdes til og fra transportmidlerne, metroen, busserne og cyklen eller til de omliggende butikker. Christianshavns Torv er på nuværende tidspunkt fyldt med uhensigtsmæssige installationer, et større cykelkaos (”en velorganiseret cykelparkering” og ”jævnlige cykeloprydninger” ønskes) og mennesker, som forsøger at bane sig vej til forskellige gøremål. Det ville være ønskeligt at skabe et fornuftigt rum, således at borgerne kan nyde at mødes, opholde sig eller færdes på Torvet – det bør være et fodgængermål i sig selv, da det er bydelens eneste Torv og trafikknudepunkt. Samtidig mener vi, at en fællesbelægning på Torvet og Torvegade udfor Torvet kunne være hensigtsmæssig, dels ved at dæmpe kørselshastigheden dels ved at skabe en oplevelse af et større fællesrum at færdes i. Hvis trafiklyset samtidig forlænger det grønne lys for krydsning af Torvegade, så mener vi, at gå-på-modet vil optimeres betragteligt. Borgerdialog Lokaludvalget har drøftet fodgængerstrategien samt lokaludvalgets holdning til sagen med borgerne på et Christianshavnermøde den 2. marts 2011. På mødet var der følgende kommentarer fra borgerne: • En aktiv gåkultur forudsætter, at der ikke er for langt hen til de gængse forretninger mv. • Det er svært at se den overordnede strategi i ”fodgængerstrategien” • Der skal opsættes flere toiletter i det offentlige rum. • Hjælpeskilt ved busstoppestedet på Torvegade: ”pas på cyklisterne, fodgænger” Med venlig hilsen Poul Cohrt, formand
Læs høringssvar fra Christianshavns Lokaludvalg
Indsendt af:
Philip Douglass
Dato: 20. februar 2011
Svarnummer:
6
By:
København NV
Postnr.:
2400
I think on the whole, the proposed Fodgaengerstrategi is full of good ideas for improving the human environment of our city. I would like to add my thoughts about how the plan could be made even better. In our neighborhood (2400 NV) the sidewalks are maintained to a very low standard and this does nothing to encourage people to slow down and travel by foot. This is not directly the Kommune's fault because important streets for foot traffic are “private faellesvej” and thus the responsibility of the property owners along the street. In our district there is a fine-grained mix of residential and commercial buildings which, because of the large number of parties involved and their divergent interests, makes reaching consensus for improvement impossible. The best routes for “fodgaengerruter” will be on these secondary streets, and the whole city's interest in improving these routes will there need to be reconciled with the private ownership status they have today. Maybe a solution would be to “opclassificier” the streets so that they are owned and maintained by the Kommune. (I specifically have Rentemestervej in mind, but I'm sure the problem applies to other corridors.) Speed reductions to 30km/t will be just as relevant on “fodgaengerruter” as they are on Stroeggader. I also think the plan would benefit from confronting a predictable objection to allocating more space for pedestrians on major shopping streets (Stroeggader). Space on these streets is scarce and more space for foot traffic implies less space for other street users. The marginal users of the street are private cars, so less space for parking must be the result (or is there another way to make the sidewalks wider?). But empty parking spaces are already rare because of the chronic underpricing of this valuable space. Reducing available car parking will directly result in more foot traffic because on average cars will park farther from their user's destination, but if harmful “soegetraffic” is to be minimized, increased scarcity of parking must be balanced by a fair price, high enough to assure that at any time around 10% of spaces are available. I noticed that the survey results (page 6) revealed a pattern of citizens who walk much more on the weekend (and on vacation) than on work days. Why can't this pronounced traffic pattern be used to justify changing street configurations on weekends (or Sundays) to give more space to humans, as is done is in cities such as Bogota (“Ciclovia”)? I remember when Sundays were good days to walk because car traffic was very light, but today that weekly pause for breath is in danger of disappearing. Finally, I think public toilets are critical infrastructure for walkers. In the past 10 years the number of public toilets has decreased, and this trend should be reversed.
Læs høringssvar fra Philip Douglass
Indsendt af:
Martin Haupt-Jørgensen
Dato: 13. februar 2011
Svarnummer:
5
By:
København N
Postnr.:
2200
Jeg er meget enig med Torben Schnoor Jensens (1573) indlæg. Fodgængerovergange: flere af disse især i metropolzonen. Bænke: flere af disse i København. De skal desuden vedligeholdes dvs. holdes fri for grafitti og alm. slitage. Belysning: vores fortove og flotte bygninger skal oplyses om aftenen og natten. Det behøves ikke at være et miljøsvineri hvis man vælger de nyeste lavenergiløsninger. Grønt: København skal være meget mere grøn. Flere hyggelige boulevarder f.eks. H.C. Andersens Boulevard kunne laves til en grøn Boulevard eks. Cyklister: disses færden på fortovene skal stoppes, så man kan gå i fred på fortovene. Vedligehold: fortovene skal vedligeholdes f.eks. skal grafitti fjernes så snart det bliver lavet og flækkede fortovssten skal udskiftes. Hvorfor skal belægningen på Købmagergade slides totalt ned for så at blive udskiftet i stedet for at blive vedligeholdt når der opstår skader? Pladser: disse er et vigtigt element hvad angår lysten til at opholde sig i byen. En ting som er blevet negligeret i lang tid er Rådhuspladsen. Jeg synes det er på tide, at man får udskrevet en international arkitektkonkurrence så vi kan få en helhedsløsning omkring denne. Rådhuspladsen i dens nuværende form er grim og alt for lille. Dette skyldes ikke mindst den gennemskærende H.C Andersens boulevard. Tidspunktet er ideelt, da der i forvejen skal anlægges metro på pladsen og industriens hus bliver netop nu renoveret. Til inspiration: http://www.cadaid.dk/ Affald: der er alt for meget affald og hundelort på byens fortove. Der skal flere affaldsspande til som skal tømme hyppigere. Desuden kunne man udskrive bødes til folk der smider affald fra sig på fortove og gader.
Læs høringssvar fra Martin Haupt-Jørgensen
Indsendt af:
Torben Schnoor Jensen
Dato: 11. februar 2011
Svarnummer:
4
By:
København
Postnr.:
1573
I forbindelse med høringssvar til Fodgængerstrategi vil vi gerne fremkomme med følgende forslag, der kan medvirke til at øge lysten til at spadsere: 1. Flere fodgængerovergange. Mange steder i Indre By og Metropolzonen er det stort set umuligt at krydse gaderne, da den kørende trafik aldrig stopper op med mindre der er et stopsignal. Hvis man f.eks går langs Frederiksholms Kanal, er det stort set umuligt at krydse ny Kongensgade og Ny Vestergade. Det samme gør sig gældende ved Rysensteensgade/Vester Voldgade og Rysensteensgade/Puggaardsgade og desværre også mange, mange andre steder. Nogle forhøjede kryds med zebrastriber ville forhåbentligt få bilerne til at respektere, at der er fodgængere, der gerne vil krydse gaden. 2. Bænke (og affaldskurve). Der er meget få bænke i byen og f.eks. er hele strækningen fra Havnegade til Fisketorvet langs vandet stort set uden én eneste bænk og affaldskurv. 3. Belysning. Som en af de færreste byer i Europa oplyser København kun gaderne, men ikke fortovet. Mange steder henligger fortovene i totalt mørke om aftenen. F.eks. Sølvgade, bagsiden af Glyptoteket., o.m.a. steder. Belysning af nogle af byens smukke bygninger kunne være en smuk måde at afhjælpe noget af dette problem på. Desuden kunne bedre belysning også modvirke den megen graffitti, som København er 'kendt' for ude i verden. 4. Mere grønt. Det er ikke nok at der er strækninger at gå ad, hvis området er ret ucharmerende. Nogle træer og buske langs hele havnepromenaden kunne f.eks. være med til at forskønne dette område, der er noget stedmoderligt behandlet. Ikke et træ, ikke en busk, ikke en bænk og ikke en affaldskurv. Disse mangler fremmer ikke ligefrem spadserelysten. Vi håber, at noget af ovenstående vil kunne være med til at gøre København en endnu bedre by, både for os der bor her, men også for byens mange gæster. Med venlig hilsen, Bill Agee & Torben Schnoor Jensen
Læs høringssvar fra Torben Schnoor Jensen
Indsendt af:
Bent Frystyk
Dato: 3. februar 2011
Svarnummer:
3
By:
København
Postnr.:
1264
Jeg er meget enig med høringssvaret fra Helen Majew og i særdeleshed vedrørende cykler på fortove og i gågader. Det føres meget usikkert, når man gående på fortove, i gågader eller i fodgængerfelter ustandseligt bliver overhalet bagfra af hurtigkørende cyklister. Problemet er voksende og har været kendt længe, bl.a. fra mange læserbreve i medierne. Derfor undrer det mig, at fodgængerstrategien overhovedet ikke nævner problemet. Det er naturligvis en politiopgave at sikre, at cyklister ikke kører på fortove og i gågader. Men når politiet øjensynligt ikke kan gøre noget ved problemet, må der andre ting til. Usikkerhed skaber ikke tilfredse fodgængere. Som minimum bør der satses på bedre og mere tydelig skiltning i gågaderne.
Læs høringssvar fra Bent Frystyk
Indsendt af:
uffe jacobsen
Dato: 1. februar 2011
Svarnummer:
2
By:
valby
Postnr.:
2500
1) Stierne tværs over Vigerslevparken: Lindebugten-Damhusdalen, Parkbo-Bjørnevej, Mellemleddet-Leopardvej Der mangler til dels belysning og de har været totalt ufremkommelige pga sne og is i mange uger. De er ellers ganske trafikerede, både af cykler og fodgængere. 2) Billigt tiltag: Bedre skiltning af stiforbindelser Der kan godt anvendes ret diskrete skilte. Eks.: Markering af S-station ved Danshøj fra Nakskovvej, fra Hartmanns Alle, etc Eks.: Forbindelsen på den nord-syd gående sti Damhussøen-Vigerslevparken. Det manglende led er Kongeslusen. Dette er slet ikke markeret, f.eks. ved Roskildevej! 3) Stiforbindelsen Søndre Alle-Tschernings Alle er meget brugt, især af børn. Hverken belyst, sneryddet eller markeret.
Læs høringssvar fra uffe jacobsen
Indsendt af:
Helen Majew
Dato: 26. januar 2011
Svarnummer:
1
By:
København
Postnr.:
2300 S
Mange fine intentioner i strategien. For at bringe visionerne nærmere, vil det være fornuftigt at indføre bompenge for bilister til København (ambulancer, håndværkere, politi, brandvæsen og evt. andre kategorier undtaget) for at begrænse bilismen i København og gøre det endnu mere attraktivt at gå til fods i byen. Desuden skal fortovene fredes for cyklister, der i stigende grad har overtaget fodgængernes sikre helle. Cyklisterne spreder utryghed for fodgængerne og forårsager i nogle tilfælde ulykker. Hverken politi eller Rådet for Sikker Trafik har ressourcer til at gøre noget ved problemet- har kommunen? Og vil kommunen sætte ind for at få cyklisterne ud på cykelstierne, hvor de hører til?
Læs høringssvar fra Helen Majew