Københavns Kommune får ny høringsportal den 28. november

 

Den 28. november bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med MitID Erhverv for at indgive høringssvar. I forbindelse med opdateringen kan portalen være nede.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Ny skolestruktur på Amager

Borgerrepræsentationen har sendt et forslag om en ny skolestruktur for fire skoler på Amager i høring.

Høringsfrist:

21. januar 2011
Indsendt af:
Søren Svane Kristensen
Dato: 22. januar 2011
Svarnummer:
92
By:
København S
Postnr.:
2300
Da jeg kan se, at mit høringssvar nr,. 91 ikke kan åbnes, genfremsendes det hermed. I høringssv ar nr. 91 er vedlagt Københavns Kommunes brev af 20. december 2010, der referes til i teksten. Som far til to børn der går Højdevangens skole og et tredje barn, som skal starte på skolen til sommer, og som en stor tilhænger af, at børnene skal gå i den lokale folkeskole, så føler jeg mig forpligtet til at kommentere skolesammenlægningsforslaget. Jeg frygter, at sammenlægningen vil medføre en endnu større flugt til privatskoler, så samfundet i endnu højere grad end nu bliver klasseopdelt. Allerede i dag går kun godt 50% af børnene fra Højdevangens skoledistrikt i grundskoledistriktet (heraf går 55% på andre folkeskoler og 45% på privatskole), jf. vedlagte brev fra Københavns Kommune af 20. december 2010, hvori jeg får svar på en række spørgsmål vedrørende forslaget. Sammenlægningen er en stor beslutning, der vil komme til at påvirke mange familiers liv, derfor finder jeg det problematisk, at det virker som om, at begrundelsen for at lige netop Gerbrandskolen, Dyveke skolen, Sundbyøster Skole og Højdevangens skole skal sammenlægges ikke er godt nok dokumenteret. I Københavns Kommunes brev af 20. december er det beskrevet, at den øgede kapacitet, der opnås ved sammenlægningen, kan opnås ved at udvide kapaciteten med et spor på henholdsvis Peder Lykke Skolen og Amager Fælles Skole samt etablere en ny skole på tre spor i Ørestad Syd. En sådan løsning er at foretrække, især hvis Dyveke skolen tænkes sammen med de to skoler i Ørestaden. Derved får man kombineret ressourcestærke og ressourcesvage områder (kun godt 1/3 af børnene fra Dyveke skolens grunddistrikt går i dag på skolen,) der ligger lige op af hinanden og i forvejen samarbejder (tilhører det samme sogn). Hvis løsningen med den nye skole og de ekstra spor ikke er økonomisk mulig, så foreslår jeg, at man revurderer hvilke skoler, der skal sammenlægges. I brevet af 20. december 2010 argumenterer Københavns Kommune med, at Gerbrandskolen, Dyveke skolen, Sundbyøster Skole og Højdevangens skole skal sammenlægges, fordi de resterende skoler på Amager, bortset fra den fredede Skolen ved Sundet, allerede indgår i løsningen på kapacitetsudfordringen på Amager, da de enten er udbygget, lagt sammen til større skoler, som giver mere kapacitet, eller står til at udvide kapaciteten (Amager Fælled Skole og Peder Lykke Skolen). Jeg forstår ikke denne argumentation. Skolen ved Sundet kan vel godt indgå i en ny skolestruktur, selvom den er fredet, så man eksempelvis får en bedre fordeling af øens allermest ressourcestærke elever. At en skole er udbygget eller lagt sammen til større skoler er vel heller ikke et argument for, at man ikke skal indgå i en endnu større enhed, hvis det giver mening. Desuden holder argumentet om, at Amager Fælled Skole og Peder Lykke Skolen ikke skal indgå i sammenlægningen på grund af planer om udvidelse heller ikke. For hvis der ikke er økonomi til at udvide kapaciteten, så kunne de skoler vel lige så godt indgå i kabalen, og omvendt hvis der er økonomi til at udvide kapaciteten på de to skoler med i alt to spor, så er der ikke behov for at slå de fire andre skoler sammen for at få et tilsvarende antal spor. Hvis kommunen fastholder, at der skal ske en sammenlægning, der involverer Gerbrandskolen, Dyveke skolen, Sundbyøster Skole og Højdevangens Skole, så foreslår jeg, at man slår alle fire skoler sammen til en stor skole, hvor Gerbrandskolen, Sundbyøster Skole og Højdevangens Skole bliver indskolingsskoler, og Dyveke skolen bliver udskolingsskole. Dyveke skolen kan anvendes som udskolingsskole, da den ligge godt i forhold til idrætsfaciliteterne i Sundby Idrætspark og tæt på Amager Fælled. Jeg frygter også, at hvis Dyveke skolen vælges som indskolingsskole, så vil mange fravælge den store folkeskole, jf. at kun godt 1/3 af børnene fra Dyveke skolens grunddistrikt i dag går på skolen. Når man først går på den store skole, så vil det være meget mere naturligt for forældrene og elever at anvende Dyveke skolens lokaler, når man når til udskolingsklasserne. Endvidere vil jeg også nævne, at det betyder meget for dagligdagen i min lille familie på 5 personer, at vi bor tæt på børnenes skole og fritidshjem. En længere og mere utryg transportvej over enten Englandsvej eller Amagerbrogade vil eksempelvis betyde, at det vil vare betydeligt længere tid, inden at børnene bliver store nok til at selv at gå til og fra skole og til fritidsaktiviteter. Jeg kan ikke anbefale en model, hvor man sammenlægger skolerne to og to. Jeg frygter, at hvis eksempelvis Dyveke skolen og Højdevangens skole bliver lagt sammen, så vil en større procentdel end i dag vælge andre folkeskoler og privatskoler. Det skete eksempelvis, da Ny Vesterbro Skole blev etableret i 2004 ved at sammenlægge skolerne Alsgades Skole og Ny Carlsbergsvejens Skole (to skoler der sammensætnings-mæssigt kan sammenlignes med Dyveke skolen og Højdevangens skole). Her faldt antallet af indskrevne børn med over 1/3 fra 2003 til 2004, og på trods af en stigning i indskrivningsantallet de seneste år er tallet endnu ikke nået op på det tidligere niveau, jf. Københavns Kommunes brev af 20. december 2010. Det skal desuden lige nævnes, at der i tallene ikke er taget højde for, at antallet af skolesøgende børn i distriktet, ligesom i hovedparten af Københavns Kommune, sandsynligvis er steget fra 2004 til 2010. Min opfordring er derfor, at politikerne gennemtænker konsekvenserne af sammenlægning af Gerbrandskolen, Dyveke skolen, Sundbyøster Skole og Højdevangens Skole en ekstra gang, inden den gennemføres. Med venlig hilsen Søren Svane Kristensen Oxford Have 225 2300 København S
Læs høringssvar fra Søren Svane Kristensen
Indsendt af:
Søren Svane Kristensen
Dato: 21. januar 2011
Svarnummer:
91
Vedhæftede filer: 2
By:
København S
Postnr.:
2300
Se vedlagte høringssvar vedrørende forslag til ny skolestruktur på Amager.
Læs høringssvar fra Søren Svane Kristensen
Indsendt af:
Høringssvar fra Højdevangens Skole
Dato: 21. januar 2011
Svarnummer:
90
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Højdevangens Skole
By:
København S.
Postnr.:
2300
Se Højdevangens Skoles høringssvar i vedlagte bilag.
Læs høringssvar fra Høringssvar fra Højdevangens Skole
Indsendt af:
Ib Pedersen, Højdevangens Skole
Dato: 21. januar 2011
Svarnummer:
89
Vedhæftede filer: 1
By:
København
Postnr.:
2300
Se vedlagte høringssvar
Læs høringssvar fra Ib Pedersen, Højdevangens Skole
Indsendt af:
Anja Ehlert Tugcu
Dato: 21. januar 2011
Svarnummer:
88
By:
København S
Postnr.:
2300
Jeg kan ikke forstå det..... Helt enkelt kan jeg ikke begribe at Københavns kommune vil presse flere elever ind i allerede fyldte skoler. Jeg kan heller ikke forstå at det gøres på skoler som ligger relativt langt fra de områder på Amager hvor de nye lejligheds komplekser er skudt op som paddehatte på bare arealer. Jeg mener at energien skal bruges på at udbygge skoler i nærheden af disse nye bydele, områder. Jeg syns at kommunen skal kigge på de skoler som har en lavere tilvalgsprocent, giv dem dog et løft, så elever og lærere kan mærke det. Og udbyg den nye skole i Ørestaden. Jeg kan ikke forstå det. Som mor til elever på Gerbrandskolen, har jeg meget svært ved at se de fordele der kommer til vores skole ved en sammenlægning. Jeg synes at skolen selv har været god til at sammenlægge de mindre klasser, gøre 3 klasser til 2, godt nok er det nogle store klasser (de eksisterende 8 klasser) men det er gjort på en forsvarlig måde. Mit indtryk af Gerbrandskolens fysiske forhold er at der ikke er plads til et fjerde spor uden at der tilføres mange penge, så der kan bygges til. Jeg syns det er ærgeligt, at det igen er mangel på penge i kommunen til børneområdet der fører til drastiske ændringsforslag, som ikke virker logiske, og som er langt fra diskussioner om godt læringsmiljø for børnene. Jeg håber at I igen, vil kigge nærmere på hvor børnene der mangler skole, bor. At I vil tage ansvar for de skoler der mangler penge til at lave en mere attraktiv skole, jeg tror viljen er der, hvis hjælp og opbakning følges ad. Alle børn har brug for et trygt og udviklende læringsmiljø, i rimelig afstand fra deres bopæl. Pas på børnene. Med venlig hilsen Anja Ehlert Tugcu, forældre på Gerbrandskolen
Læs høringssvar fra Anja Ehlert Tugcu
Indsendt af:
Pia Torup
Dato: 21. januar 2011
Svarnummer:
87
By:
København S
Postnr.:
2300
Kære Beslutningstagere Som ivrig fortaler for folkeskolen (selvom jeg selv har gået på privatskole) er det skræmmende at læse at man vil ødelægge velfungerende folkeskoler, som både forældre og børn er rigtig glade for, for at forsøge at kompensere for et øget børnetal udenfor skolernes distrikt. Det fremsatte forslag virker ugennemarbejdet og præget af stor tilfældighed. Det virker ikke somom der er tænkt over en række meget væsentlige problemstillinger: - stærkt trafikerede gader adskiller skolerne (Amagerbrogade, Irlandsvej, Englandsvej) hvilket umuliggør at de yngste mange årgange selv kan bevære sig til eller mellem skolerne. - hvis der laves aldersadskilte skoler mister man den gode synergi der er mellem årgangene, hvor de store fungerer som konfliktløsere og juniorpiloter for de små => de små mister tryghed og de store mister nyttig livslærdom og ansvarlighed - de meget store elevantal og den spredte lokalitet vil skæmme mange resource stærke forældre væk fra folkeskolen => andelen af børn fra familier med problemer og manglede overskud vil stige dramatisk => meget sværere arbejdsbetingelser for lærerne og skoleledelsen Jeg håber at I kommer til fornuft og lægger jeres tid, penge og kræfter ind på at skabe plads til de ekstra elever i de skoledistriker hvor de bor - og uden at skabe mega (monster?)-skoler, hverken der eller her. Bekymret hilsen Pia Torup - mor til elever i 0. og 3. klasse på Højdevangensskole
Læs høringssvar fra Pia Torup
Indsendt af:
Hans Henrik Kølle
Dato: 21. januar 2011
Svarnummer:
86
Vedhæftede filer: 2
Virksomhed / Organisation :
Gerbrandskolen
By:
København S
Postnr.:
2300
Læs høringssvar fra Hans Henrik Kølle
Indsendt af:
Merle Vibholm
Dato: 21. januar 2011
Svarnummer:
85
By:
København
Postnr.:
2300
Som udgangspunkt er et nyt pust til folkeskolen kun at fortrække,men ikke under dække af kommunens besparelser! Jeg er bekymret for de manglende fremtidsudsigter og visioner,det er vores skolebørn som er eksperimenter, jeg risikerer ikke mine børns fremtid og tror at mange resurse-stærke familier vil føle sig tvunget til at søge evt privatskoler (som allerede er umulige at få plads på, hvorfor mon) eller helt flytte væk fra det Amager som ellers er i konstruktiv vækst. Mon Frank Jensen, Anne Vang og co ville byde deres børn de uvisse og eksperimentelle "modeller" som vi bliver budt!? Meget symptomatisk er det et skidt frem og to tilbage for Kbh´s kom.,se dog frem og vid at alle de tabte børn der vil komme ud af dette, skal der så senere bruges resurser på, derved er intet sparet, disse tiltag luner kun kortvarigt og ja vi skal sparer,men hva gør det når vores fremtid, børnene, ikke er rustet optimalt til den skærpede globale konkurrence der er udefra...
Læs høringssvar fra Merle Vibholm
Indsendt af:
Kirsten Gabelgaard
Dato: 21. januar 2011
Svarnummer:
84
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
forældre
By:
København
Postnr.:
2300
Høring vedrørende Strukturtilpasninger på skoler - Amager Jeg vil hermed også give nogle bemærkninger/ tanker videre herfra i forhold til skolesammenlægningen på Amager Jeg vil gerne anbefale ……Model 3 (én stor skole, fælles ledelse, men fire forskellige matrikler) Dette gør jeg ud fra følgende Positive tanker: • Bevaring af hverdagen for børn og lærere…… kultur- stabil, da en evt. udvikling og ændring vil ske i et løbende tempo ud fra den ledelse, som holder sammen på det hele. • Det kan blive et mantra for den enkelte skole at finde og synliggøre værdier og kultur, således at det bliver en tydeligere profil man møder i f.eks. valg af skole. En samlet ledelse ville kunne udvikle skole og mangfoldigheden, således at forskellighed og fokus kunne blive styrken man ville kende, tale og arbejde efter. • Der vil blive mulighed for fokus og øget indsats på særlige grupper, da man ville kunne specialisere viden og måske endda særlig undervisning på f.eks. en skole – med en samlet ledelse vil dette kunne organiseret i forhold til evt. deltagende elever. Særlig lærer vil kunne specialisere sig og dele viden/ erfaring til de øvrige skoledele • Øget fleksibilitet i forhold til børnetal og fastholdes af gode lærerkræfter • Der ville opstå nye og ukendte samarbejdsrelationer på tværs af skolerne. Faglig sparring og udvikling ….selvfølgelig med en visionær og dygtig skoleleder. • En effektiv administration, hvor timerne til undervisning blev prioriteret i økonomien – modsat øget ledelse ….a la klyngeledelserne for områdets institutioner Bekymringer ved øvrige modeller • En udslusningsskole vil samle mange børn/ unge på ét sted, hvor det vil blive de stærke/ større grupper som vil sætte dagsorden. • Det vil blive svært, at finde et alternativ lokalt skoletilbud, hvis der opstår problemer. • En udslusningsskole vil virke som en magnet på uheldige kræfter udefra……. • En massiv omorganisering pga. økonomi og børnetal vil sætte meget ud af kraft, når der ikke er større fokus på indholdet og det faglige ……de næste 5 år vil blive en rodet omgang, hvor alle vil prøve at find hoved og hale i en hverdag med mange praktiske spørgsmål – og hvor indhold og mål kan være sløret. Jeg ville ønske, at man havde brugt den komme omstrukturering (som jo opstår af en økonomisk situation) til at sætte mere fokus på, hvordan dette kunne komme til at gå op i en større helhed med fokus på indholdet. Venlig hilsen Kirsten Gabelgaard
Læs høringssvar fra Kirsten Gabelgaard
Indsendt af:
Christian Wegener
Dato: 21. januar 2011
Svarnummer:
83
By:
København S
Postnr.:
2300
Kære politikere i Borgerrepræsentationen Vær ikke for stolte til at erkende, at beslutningen om sammenlægning af de fire skoler var forhastet og foregik på et uoplyst og fejlagtigt grundlag, og træf en beslutning, der på den ene side bidrager til at løse problemet og samtidig gør det på en ikke-indgribende og ikke-eksperimenterende måde. Hvis skolerne i området partout skal løse et kapacitetsproblem, der beviseligt eksisterer uden for området, synes jeg, at fællesforslaget fra skolebestyrelserne på de involverede skoler (offentliggjort her på siden i går) bedre lever op til ovenstående målsætning, mens I med jeres egne tre modeller spiller hasard med vores børns ve og vel og sikrer utryghed og ustabilitet omkring deres skolegang, hvilket helt sikkert vil føre til flugt fra skolerne til lokale privatskoler og oprettelse af endnu en privatskole. Kig jeres usammenhængende talmateriale og uovervejede notater igennem, lyt til forældre, lærere, debattører og eksperter og erkend, at en skolesammenlægning er og bliver en fejl. M.v.h. Christian Wegener Far til barn på Gerbrandskolen
Læs høringssvar fra Christian Wegener
Indsendt af:
Tanja Rindtoft
Dato: 21. januar 2011
Svarnummer:
82
Virksomhed / Organisation :
skolelærer
By:
kbh.s.
Postnr.:
2300
Kære politikere der sidder og skal tage stilling til mit barns fremtid i folkeskolen - Hvis du får tid til at læse det jeg skriver her, så beder jeg dig om at tænke over dette: 1. Ville du sende dit barn i en skole, hvor der var 5-6 spor af nye børnehaveklasser? 2. Skal dit barn gå i en skole, hvor der hovedsageligt bliver undervist af kvinder, da de fleste mandlige lærere vælger udskoling? 3. Hvis man vælger at bygge en ny udskolings skole - jeg ved godt Anne Vang siger ,at den ikke kan bygges på 2 år - men man har da bygget en hel ørestad på ca. 5 år - så mon ikke man kunne lave en lækker ny skole, med de fasciliteter de unge vil, og så berører det ikke 4 skoler= ca. 3000 skolebørn. Ihverttilfælde ikke før man skal gå i udskolingen... Tænk over det - det gør vi andre, der mente vi skulle støtte op om folkeskolen, selvom de fleste politikere valfarter til de ressourcestærke privatskoler. Tak fordi du tog dig tid - Tanja Rindtoft
Læs høringssvar fra Tanja Rindtoft
Indsendt af:
Henriette Hall-Andersen
Dato: 21. januar 2011
Svarnummer:
81
By:
København
Postnr.:
2300
Kære Borgmester, Børne-og ungeudvalg samt -forvaltning. I dette høringssvar vil jeg ikke argumenterer for hverken den ene eller andet af de 3 forslag til ny skolestruktur, da de for mig alle er udtryk for at der ikke tages fat der hvor om problemets engentlige rod er: der ses hverken på udbygning af skolen i Ørestaden, på hvordan Sundet opnomerer eller sidst og ikke mindst hvordan den uudnyttede kapacitet på Dyveke kan bruges. Derfor er mit ærinde, at give jer et par ord med på vejen om mit håb om, at I tager denne høring alvorligt og at borgermøderne ikke bare har været skueprocesser. Der er rigtig mang ressourcestæke og engagerede forældre og lærer på de 4 skoler - brug dem og lad være med at skuffe deres tro på muligheden for reele indflydelse. Lad ikke høringsrunde og borgermøder stå i vores bevidsthed som "rituelle afvaskninger" som skulle gennemføres uden det førte til noget. For udover at det optager mig meget hvad der sker med skoleforholdene for mine børn - så bekymrer disse processer mig også. Både i forhold til styrken af og borgernes engagement i, den danske demokrati model, vi eller er så glade for og stolte af, og som får rigtig mange buler og pletter i disse år. Sørg for, at vi alle stadig føler det giver mening at engagerer sig - et samfund uden dette er ikke til at holde ud at tænke på! Med venlig hilsen Henriette Hall-Andersen
Læs høringssvar fra Henriette Hall-Andersen
Indsendt af:
Skole og Forældre, København
Dato: 21. januar 2011
Svarnummer:
80
Vedhæftede filer: 1
By:
København V
Postnr.:
1710
Se vedlagte
Læs høringssvar fra Skole og Forældre, København
Indsendt af:
Anne-Marie Mohr Nielsen og Sisse Mai Aude
Dato: 21. januar 2011
Svarnummer:
79
Vedhæftede filer: 2
By:
København S
Postnr.:
2300
Læs høringssvar fra Anne-Marie Mohr Nielsen og Sisse Mai Aude
Indsendt af:
Henrik Korinth Jeppesen
Dato: 21. januar 2011
Svarnummer:
77
By:
København S
Postnr.:
2300
Kære Politikere Jeg er bevidst om, at vi som forældre skal være omstillingsparate i forhold til de udfordringer et stigende børnetal & tider med økonomisk smalkost kræver. Hvor ville det dog bare rart med en politiker, der fortalte hvilken løsning de bakkede op omkring og hvordan de tænker om følgende som en del af den samlede løsning: - Infrastruktur/børnenes skolevej - SFO'er/fritidshjem - Hvis skolerne inddeles i en overbygnigsskole og en grundskole. Hvordan skabes der så en attraktiv overbygningsskole, når målet på sigt er at spare 3,2 millioner om året? Dette gælder selvfølgelig også grundskolen. - Forvaltningen påpeger, at der er en skæv fordeling af 2-sprogede børn. Som i mine øjne er en udfordring som man bør tale åbent og ærligt om, med de udfordringer og muligheder det indebærer. Min oplevelse er, at der er stor berøringsangst i forhold til dette. Har man bare tænkt sig at lukke øjnene for de udfordringer eller hvordan tænker man det ind i denne process. Her kunne måske være en mulighed for at tage fat på den udfordring. - Jeg synes ikke, at der blive taget højde for at udviklingen i børnetallet kan kræve endnu flere spor om fire år og frem. Det er de udtalelser forvaltningen kom med til høringsmødet i slutningen af November. I mine øjne er vi som forældre blevet præsenteret for 3 halvdårlige løsninger som ingen rigtig tror på, og som måske ikke holder om bare 4 år. Så kan vi som forældre vælge den løsning, som vi synes mindst dårligt om - og så har vi jo selv valgt. Jeg synes, at en skole af f.eks. Højdevangsskolen størrelse er en stor skole. At slå den sammen med endnu en stor skole er fuldstændig vanvittigt. Jeg savner en løsning 4 eller en politikker, der tør tro på en af de 3 fremlagte løsninger og forholde sig mere konkret til de ovennævnte problematikker/udfordringer. Det er vel i princippet en fantastisk situation/historie for byen at flere og flere børnefamilier vælger at blive her. De 3 løsninger bærer dog i mine øjne ikke præg af visioner om en fantastisk skole. Mvh Henrik Korinth Jeppesen, far til dreng i 0.X på Højdevangsskolen
Læs høringssvar fra Henrik Korinth Jeppesen
Indsendt af:
Karin Dahlmann Nielsen
Dato: 21. januar 2011
Svarnummer:
76
By:
København
Postnr.:
2300
Vi har netop valgt at starte vores lille datter på Højdevangsskolen med en forventning om, at hun skulle have hele sin skoletid der. Vi havde også en forventning om at vores børn skulle følges ad (når lillebror skal i skole) på den samme skole. Vi valgte den lokale folkeskole pga vigtigheden af, at de får lov at blive store og vokse - føle sig store og ansvar, når de selv kan cykle i skole - have masser af skolekammerater i nærområdet, som de kan besøge Jeg har svært ved at se, hvordan alt det kan bibeholdes ved en skolesammenlægning, hvor de pludselig skal krydse store veje. Måske ved opdeling i 3 distrikter, men jeg har ikke set materialet, som viser, hvordan de deles. Under alle omstændigheder, så har jeg svært ved at forestille mig, hvordan det kan gøres, så de ikke skal krydse flere farlige veje for at komme i skole og besøge venner. Jeg håber inderligt, at I finder en anden løsning, hvor vi kan beholde de overskuelige skoler og kontakten til nærområdet. Kærlig Hilsen Karin
Læs høringssvar fra Karin Dahlmann Nielsen
Indsendt af:
Claus Torp
Dato: 20. januar 2011
Svarnummer:
75
By:
København S
Postnr.:
2300
Kære politikere. Jeg håber virkelig ikke, at I vedtager nogen af de modeller for en skolesammenlægning på Amager, som er foreslået. Som jeg forstår det, er det primært ud fra en økonomisk betragtning, at I vil lægge skolerne sammen. Men i høringsmatererialet står der, at der er afsat 80 mio kr. til ombygninger og forventes en besparelse på 3,6 mio. kr årligt. Dermed vil det tage 25 år før pengene er tjent ind! Til gengæld vil I få skabt en masse utryghed blandt de 2000 skolebørn. En utryghed, som risikerer at skade børnenes indlæring. Større enheder, skoleskift og løbende sammenlægning af klasser kan komme til at tage meget energi fra både børn og lærere og dermed skade udbyttet af undervisningen. Skolevejen bliver længere og dermed mere risikabel - særligt hvis børnene skal krydse Amagerbrogade. Børnene vil også få længere til deres fritidshjem. Det vil koste rigtig mange ekstra penge at gøre vejene mere trafiksikre. Klassekammeraterne kommer til at bo længere fra hinanden, og det gør det sværere at ses efter skoletid. Skolelederen og forældrebestyrelsen vil få meget svært ved at overskue en skole der er delt på flere matrikler. Jeg har meget svært ved at se ud fra prognoserne i høringsmaterialet, at det lige præcis er på de 4 udvalgte Amagerskoler, at der vil komme så mange flere børn i de kommende år. Er det ikke mest i Ørestad, at der kommer mange tilflyttere - hvorfor bygger man ikke Ørestad Skole større? Men selv hvis alle de mange ekstra børn skulle komme i de 4 skoledistrikter, så foreslår jeg et alternativ i stedet for at lægge skolerne sammen og dermed ødelægge en række velfungerende skoler. Jeg foreslår, at man bruger de afsatte 80 mio. kr. til at udbygge Gerbrandskolen med et spor og udbygge en af skolerne på den anden side af Amagerbrogade. Så vidt jeg kan se i materialet er der allerede i dag en række ledige lokaler på Dyvekeskolen, så der er vel plads til flere børn her. Og Dyvekeskolen står forhåbentlig alligevel som den næste i køen til at blive renoveret. Jeg er en af de forældre, der har valgt og er godt tilfreds med den københavnske folkeskole (Gerbrandskolen). Men en sammenlægning på det mangelfulde og dårligt dokumenterede grundlag, vi er blevet præsenteret for, er til stor skade for både opbakningen til folkeskolen og tiltroen til politikerne .
Læs høringssvar fra Claus Torp
Indsendt af:
Henrik Thøgersen
Dato: 20. januar 2011
Svarnummer:
74
By:
København
Postnr.:
2300
Høringssvar vedr. ny skolestruktur på Amager. Beslutningen om sammenlægning af de fire skoler i Sundby virker på mig mere som et socialt eksperiment og en feberløsning end en investering i vores børns fremtid. Her er mine argumenter: 1. Beslutningen er truffet på et udelukkende økonomisk grundlag. Der tages ikke højde for den negative effekt, en sammenlægning vil have på børnenes tryghed, trivsel, indlæring og faglige udvikling. Disse kastanjer skal åbenbart først rages ud af ilden, når problemerne opstår. 2. Økonomien virker ugennemtænkt. Man vil investere 80 millioner skattekroner i nye skolebygninger, men investeringen forventes ikke at give afkast før om hele 25 år. Og vil disse beregninger holde stik et kvart århundrede ude i fremtiden, når ingen for bare fem år siden kunne forudse den nuværende økonomiske krise, som hele verden lider under? 3. Projektet risikerer at drive ressourcestærke forældre til at flytte deres børn til privatskoler og dermed skabe grobund for ghettoskoler. 4. Klasser vil enten blive splittet ad eller flyttet til nye matrikler. Børn har brug for overskuelige rammer i hverdagen og tilbringer en stor del af deres barndom inden for skolens mure. Af samme grund er det lige så meget skolens opgave at give dem nærhed og tryghed, som det er at lære dem at læse og skrive. Mange klassekammerater vil komme til at bo langt fra hinanden, hvilket unægtelig besværliggør samvær efter skoletid, der i høj grad er med til at skabe trivsel i klasserne. 5. Noget af den fysiske kapacitet, der er brug for, findes rent faktisk i dag på Dyvekeskolen, men den kæmper med sociale problemer, og folk søger væk fra den. En målrettet indsats på at give Dyveke et positivt løft, evt. som profilskole, kunne vende dette og give en øget søgning. Dette er bl.a. Enhedslisten fortalere for, og det har været en stor succes på Bellahøj Idrætsfolkeskole. 6. En omlægning af skoledistrikterne mellem Gerbrandskolen, Sundbyøster Skole og Skolen ved Sundet ville ligeledes kunne frigøre tomme pladser. 7. En simpel dispensation til skolerne for forbuddet mod at låne lokaler af hinanden vil kunne løse yderligere en del af kapacitetsproblemet. 8. Børne- og Ungdomsudvalget har erkendt, at det ikke er i de berørte skoledistrikter, at de mange nye børn kommer til, men derimod på Islands Brygge, i Ørestaden og ved sundet. 9. Der er regnefejl i Børne- og Ungdomsudvalgets faktaark om sagen, hvilket ikke kan være videre betryggende. 10. Forældres anmodninger om aktindsigt i sagens baggrundsmateriale er blevet mødt med tavshed. Med venlig hilsen Henrik Thøgersen Armeniensvej 32 2300 København S
Læs høringssvar fra Henrik Thøgersen
Indsendt af:
Sassan S. Rezvani
Dato: 20. januar 2011
Svarnummer:
73
By:
København
Postnr.:
2300
Som forældre til 2 børn i sundbyøster skolen må jeg udtrykke min yderst bekymring om nedskærings planer i betragtning af sammenlægningen af skolerne på Amager. Det er uden tvivl disse planer vil forhøje antal elever i skolen der i forvejen lever med for mange elever i hver klasse. Mvh.
Læs høringssvar fra Sassan S. Rezvani
Indsendt af:
Troels Hauch Tornmark
Dato: 20. januar 2011
Svarnummer:
72
By:
København S
Postnr.:
2300
Selvom jeg er overbevist om at Anne Vang og især forvaltningen har besluttet sig for at eksperimentere med Amagers børn, ved enten at hasarderet prøve en overbygningsskole på Højdevangen, eller forsøge et uigennemtænkt integrationsprojekt med baggrund i Dyvekeskolens udfordringer med tosprogede elever, vælger jeg alligevel her at få borgerrepræsentationenen til at genoveveje beslutningen om skolesammelægningen. Det er på intet tidspunkt lykkedes forvaltningen eller Anne Vang at lægge argumentation eller bevis frem for at de løsninger der skal "vælges" mellem er fremkommet med baggrund i en faglig analyse af hvad der pædagogisk er bedst for vores børn. Den eneste bekymring som der fra fovaltningens side er taget hånd om, er skolevejen. Der bliver der lavet analyser. Men om en skolesammelægning som i de tre fremlagte scenarier, har en positiv eller negativ effekt på børnenes indlæring, trivsel og på integration i lokalsamfundet, det har man ikke fundet væsentligt før man har taget beslutningen. Jeg har også svært ved at se demokratiet i denne process, da hverken skolebestyrelser, ledelse eller lærere, er blevet taget med på råd før sammenlægningsbeslutningen er taget. De kan godt involveres, inviteres til brunch hos Anne, for at blive "hørt" om hvilken en af de katastrofale løsninger der skal tages, så har borgmesteren da i det mindste gjort sit til at foregive et involverende demokrati. Jeg synes mest af alt denne sag stinker af de folkevalgtes og forvaltningens disrespekt for de dygtige lærere og engagerede forældres holding til hvordan deres skole skal se ud. Hvis vi i det mindste var blevet forelagt korrekte tal, gennemsigtige forslag, og var blevet mødt af politikere der havde egne visioner udover at være forvaltningens tamme budbringer, var vi måske endt med en løsning alle kunne bakke op om. Jeg har søgt om aktinsigt i kvalitetsundersøgelser omkring overbygningsskolen i Heimdalsgade og generelt angående skolesammelægninger i københavns kommune. Der er ikke i forvaltningens besvarelse belæg for at en overbygningsskole eller en sammenlagt skole højner kvaliteten af undervisningen, nedsætter lærenes sygefravær og fremmer intergrationen. Der er måske heller ikke hensigten i den foreslåede skolestruktur, men det er det der optager forældre og lærere. Derfor bliver dette for mig, endnu et bevis for at denne strukturøvelse, udelukkede handler om økonomi og helt tilsidesætter det essentielle, vores børns tarv og udvikling.
Læs høringssvar fra Troels Hauch Tornmark
Indsendt af:
Caroline
Dato: 20. januar 2011
Svarnummer:
71
By:
København S
Postnr.:
2300
Kære Københavns Kommune I august måned begyndte vores store datter på Gerbrandskolen. En god skolestart, søde klassekammerater og kompetente lærere = så forventer og forlanger vi forældre ikke mere:) Desværre begyndte frustrationerne allerede i september, da nyhederne havde fået et nys om: Danmarks største skole på Amager! Som lærer på en skole med knap 1000 elever (vi blev i foråret sammenlagt med en mindre skole), er jeg ikke bange for sammenlægninger og store skoler. Men det, der bekymrer mig, er måden... Det virker som en HOVSA-løsning... Hvordan kan det komme som en overraskelse, at børnetallet stiger på Amager? Og er det overhovedet i vores område, der mangler kapacitet. Eller er der en skjult dagsorden med sammenlægningen? Flere modeller er i spil... hvad gør mindst skade på børnene? Tænk jer rigtig godt om - kære Kommune find de nødvendige penge og lad os bevare de fire skoler. Bekymringsfelter: - skal børn passere Amerbrogade alene på cykel? - skal søskendebørn går på to forskellige skoler? - skal klassekammeraterne gå langt for at besøge hinanden - skal klasser splittes op - skal de mandlige lærere undervise på en udskolingsskole - skal de kvindelige lærere undervise i indskolingen og på mellemtrinnet? osv. Mange håbefulde hilsner Caroline Lund
Læs høringssvar fra Caroline
Indsendt af:
Martin Bay Michelsen
Dato: 20. januar 2011
Svarnummer:
70
By:
København S
Postnr.:
2300
Jeg har tidligere i mail af 6/10-2010, jf. nedenfor, argumenteret for at Københavns Kommune burde prioritere anderledes end at slå skoler sammen på Amager. Hvis Københavns Kommune trods borgernes protester alligevel vælger at sammenlægge skoler på Amager bør det ske til mindst mulig gene, særligt under hensyntagen til transporttid og de mindste elever. En sammenlægning af skoler på tværs af Amagerbrogade vil efter min mening ikke kunne lade sig gøre at gennemføre uden for store gener, hvorfor en evt. sammenlægning under alle omstændigheder bør være begrænset til skoler på samme side af Amagerbrogade. Men jeg mener fortsat der må være andre veje at gå end serviceforringelser for borgerne. Martin Bay Michelsen ------------------------------- MAIL FRA 6/10-2010 SENDT TIL BORGERREPRÆSENTATIONEN: Københavns Kommune har med Frank Jensen i spidsen annonceret en plan for hvordan folkeskolen skal blive det foretrukne valg for forældre i Københavns Kommune og ikke som det er udbredt i dag - herunder af medlemmer af socialdemokratiets top - at mange forældre vælger folkeskolen fra frem for privatskoler. Skolesammenlægningen på Amager som en del af budgetforliget er et gigantisk skridt i den forkerte retning. Hvordan har man forestillet sig at forældre og elever skal finde det mere attraktivt at folkeskolen bliver en pølsefabrik som de vedtagne skolesammenlægninger lægger op til. De privatskoler som mange forældre i dag er tiltrukket af er for de flestes vedkommende meget mindre end hver af de folkeskoler politikerne på rådhuset nu vil lægge sammen. Og hvordan skal klassekvotienter på 28 elever frem for gennemsnittet i Københavns Kommune i dag på 22 elever bidrage til at opfylde Københavns Kommunes annoncerede strategi om folkeskolen som et konkurrencedygtigt alternativ til privatskoler i København? Særligt set i lyset af, at der ikke er belæg for at en større skole giver bedre indlæring, hvilket må være målet i sidste ende. Måske endda det modsatte. Det var i hvert fald vurderingen fra konsulent Per Kjeldsen fra tænketanken SOPHIA da han deltog i DRP1, Formiddag d. 27/9-2010. Her fremhæver han bl.a. Finland som har et meget succesrigt skolesystem. Finland har færre elever i klasserne og ca. dobbelt så mange skoler som i Danmark! Hvordan skal det være attraktivt at eleverne får længere til skole? Børnene bor jo som udgangspunkt tæt på deres skole i dag. For mange familier vil sammenlægningen betyde at børnene ikke selv trygt kan færdes til og fra skole og derfor skal forældrene hente/bringe. Mange forældre har en hverdag hvor det er helt afgørende at børn selv kan gå til og fra skole for at der er den fornødne fleksibilitet i forhold til hverdagen med to udearbejdende skatteydere. Det gælder fx min kone og jeg som bevist har valgt at bo tæt på Gerbrandsskolen for at sikre, at vores børn havde kort vej til og fra skole. Skolesammenlægningen vil ødelægge fundamentet for den og andres beslutning om valg bopæl og det er ikke rimeligt. Mht. de økonomiske argumenter i kommunens beslutning. Det kan da godt være at der med de prioriteringer politikerne har foretaget mangler penge men det beror vel i sidste ende på en politisk prioritering at det er serviceniveauet - og i dette tilfælde skoleområdet - der må holde for i besparelserne for kommunen. Ved stormødet på Gebrandsskolen afholdt d. 28/9 var der i hvert fald politikere uden for budgetforliget som sagde pengene kunne findes andetsteds i budgettet, men viljen manglede. Og så synes jeg i øvrigt at Københavns Kommune i første omgang burde fokusere på egen administration frem for at reducere service for borgere, herunder elever og børn i skoler og institutioner. Finansministeriet har tidligere i år undersøgt omkostningsniveauet for diverse kommuner i Danmark og viser i den forbindelse at Københavns Kommune fortsat er i top i Danmark ift. administrativt personale per 1000 indbygger. For ca. et år siden viste konsulentfirmaet Rambøll, at hver københavner i gennemsnit betaler ca. 3,000 kroner mere om året på administration end gennemsnittet i de seks næstestørste kommuner i Danmark. Københavns Kommune har ganske vist en række sociale udfordringer som er meget ressourcekrævende men der burde være stordriftsfordele på administrationen for Danmarks største kommune som opvejer dette så kommunen i det mindste kunne fremvise at ligge i midten af feltet på landsplan, hvis ikke endnu bedre. Det var også min forventning til Frank Jensen - ikke mindst med hans baggrund med flere direktørposter i det private erhvervsliv bag sig - men ifølge formanden for Venstre i København har Frank Jensen tilsyneladende ønsket administrationen fredet i årets budgetforhandlinger og i stedet lade eleverne på Amager betale, jf. Per Lautrup-Nissens udtalelse til Amager Bladet i uge 38. I stedet tvinger man fx. institutioner til at købe fødevarer fra udvalgte leverandører som tager overpriser som fx. dokumenteret af DR for nylig. Det er da en mærkelig prioritering at private selskaber skal have skatteydernes penge som profit frem for at bruge pengene på service for borgerne og deres børn. Jeg går varmt ind for effektiviseringer - også i folkeskolen. Og her kan der også være penge at hente ved at administrere skolerne på Amager på en anden måde, fx fælles håndtering af relevante opgaver på tværs af skoler. Men at forringe folkeskolen for eleverne det er ikke vejen frem hvis man vil have et konkurrencedygtigt alternativ til privatskoler. Der er derfor dårlig sammenhæng mellem Frank Jensens udmeldte ambitioner for folkeskolen i København og så skolesammenlægningen på Amager - det er simpelt stik mod hvad vælgerne er blevet stillet i udsigt.
Læs høringssvar fra Martin Bay Michelsen
Indsendt af:
Ana Solhaug
Dato: 20. januar 2011
Svarnummer:
69
By:
København S
Postnr.:
2300
Som bosiddende i Gerbrandskolens distrikt og som mor til 3 bekymrer det mig med disse uklare planer om skolesammenlægning. Først og fremmest har jeg svært ved at forstå, at det er netop disse skoler der skal slåes sammen. Så vidt jeg kan forstå er der størst vækst i børnetallet i Ørestaden og ved Amager Strands nybyggeri. Ingen af de fire skoler i de nuværende planer er naturlige optageområder til børn fra de dele af Amager. Dernæst bekymrer det mig at mine børn måske vil få meget længere til skole, trafiksikkerhedsmæssigt helt forkert fra vores adresse. Ikke mindst er jeg meget bekymret over trivslen for mine og alle de andre børn som elever på en kæmpeskole. Mulige klassesammenlægninger og fysisk at skulle flytte skole. Det mindste onde af de fremsatte forslag ser jeg som indskoling og mellemskole som idag og så en fælles udskoling for alle. Denne struktur er bla almindelig i Norge. Ved denne løsning er noget faglig sparring for lærerne og det vil måske(??) kunne medvirke til større faglighed for eleverne. Som de fleste andre synes jeg, at politikerne må have sovet i timen.... Der er allerede brugt millioner på renovering af faglokaler på skolerne. Ved bedre langsigtet planlægning ville man kunne have disponeret bedre over vores skattepenge. Hele processen med disse skolesammenlægninger synes jeg er helt til grin. Hvis politikerne vil spare må de melde klart ud hvor, hvornår og hvordan. Dette er en nyhed der er sevet ud til borgerne uden konkrete facts. Jeg synes at processen er pinlig. Alle vil så gerne at vi får flere børn, også i København, men det bliver mindre og mindre attraktivt at være børnefamilie i København. Besparelser hvert år på daginstitutionerne som minder mere om mere om opbevaring af børn - tak og pris for engagerede pædagoger. Og nu dette, som jeg har svært ved at se som andet end en forringelse af folkeskolen for mine børn. Jeg håber, at I politikere vil tage os - forældre, børn og borgere - på Amager alvorligt og lytte til vores indsigelser. Gør hellere hele København til en by der støtter, dyrker og passer på børnene, de er vores allesammens fremtid!
Læs høringssvar fra Ana Solhaug
Indsendt af:
Gerbrandskolens bestyrelse
Dato: 20. januar 2011
Svarnummer:
68
Vedhæftede filer: 1
By:
København S
Postnr.:
2300
Høringssvar fra skolebestyrelsen på Gerbrandskolen
Læs høringssvar fra Gerbrandskolens bestyrelse
Indsendt af:
Pia Poulsen
Dato: 20. januar 2011
Svarnummer:
67
By:
København s
Postnr.:
2300
Kære alle jer der skal tage stilling til skolesammenlægningen. Jeg håber i tænker jer grundigt om, når I om et lille døgn skal tage stilling til amagers skolesammenlægning.. Jeg finder en sammenlægning uansvarlig, over for vores kommende "guld". Jeg er selv mor til 4 dejlige unger, de 2 går allerede på SUØ skole, hvor de trives, har gode kammerater, dejlig nyistandsatte lokaler (ansvar over for dette), super dygtige og kompetente lærer og ikke mindst daglig tryghed. Den mindste af vores børn starter efter sommerferien, og glæder sig til dette..Han kan se frem til suveræn tryghed det første år, og hvad så ?? (Eller mon han kommer til at føle sig tryg det første år, med alt hvad der kommer til at foregå ?? ) Vores søn kan nemlig det første år følges med sine søskende, mens mor og far kører på arbejde, efter skole kan han glæde sig over en skøn eftermiddag på fritidshjemmet, hvor han vil være omgivet af legekammerater fra nabolaget samt sin yngste storesøster, og når største søster går fra klub kan de alle 3 følges hjem, og de behøver ikke at vente på en stresset mor eller far, der muligvis om 1-2 år skal afleverer/hente flere steder.(Når der sikkert bliver langt og flere usikre veje til og fra skole/fritidshjem/klub), desværre tror jeg, det kommer til at give vores børn nogle længere dage. Jeg er ligeledes meget bekymret, for at specielbørnene skal udsluses i folkeskolen, vi er selv de heldige forældre af en dreng med forskellige diagoser, det tog os 2 år at "blive hørt", dvs. endnu engang har vi STOR ros til lærene på sundbyøsterskole, der rummede vores dreng til UG, skolen lever helt klart op til en rummelig folkekole..Men.. nogle børn har altså brug for mindre omgivelser, og i vores tilfælde tog det 2 år før vores søn blev tilbudt et heldagstilbud, desværre er vi langt fra de eneste der kæmper, og jeg mener KÆMPER !!! P.t har vi stadig ikke, fået svar på en taxiordning vi søgte, da vores dreng startede ny skole i April 2010. Jeg tror at der som minimum, ved hver børnehaveklasse start begynder 3 børn, der har specielle behov/særlige gaver), disse børn er nærmest på forhånd "tabt". Børnene har brug for det samme som alle andre, bare 1000 gange vigtigere for dem , er det at der er tryghed, nærvær, overskud, genkendelse og ro. Hvordan vil disse børn blive lovet en god dagligdag på store skoler, med mange børn, voksne der skal til at omstrukturerer sig og voksne der i forvejen skal hjælpe de andre børn på plads, jeg synes umiddelbart det lyder som en urimelig plan at kunne realiserer? Hvad med fritidstilbuddene til disse børn? For et år siden fjernede man, stort set alle støttetimerne til disse børn, uden at give dem andre muligheder? Det kan ikke være rigtigt !! Vores børn fortjener bedre, Københavns kommunes børn og forældre fortjener bedre, I ved bedre, løsningen og pengene skal findes et andet sted.. Vores børn fortjener skoler i nærmiljøet.. Ps. Jeg vil glæde mig, til at være sammen med mine børn i uge 29-30, desværre bliver det ferie uden farmand, ;O( ;O( der har "rullende" ferie, så ham holder vi ferie med om 3 år, eller også må Københavns kommune betale et par extra syge/barn syge dage.. ;O) Når familien trænger til at være sammen.. PPs. I gør jer godt i øjeblikket i Københavns kommune...
Læs høringssvar fra Pia Poulsen
Indsendt af:
Anton Fedder
Dato: 20. januar 2011
Svarnummer:
66
By:
Kbh. S
Postnr.:
2300
Helt ærligt. Hvordan kan det lade sig gøre at i kan mene at have fundet de vise sten omkring skolerne på Amager. En ting er at i vil lave en monster skole med tæt på 2000 elever. Hvis de mindste elever så skal flyttes væk fra f. Eks. Gerbrandskolen, hvor skal de så gå på fritidsjem, skal de så også flytte fritidshjem eller skal de lade sig transportere et pænt stykke over forholdsvis stærkt traffikerede gader. Er der en skjult "dagsorden " skal fritidshjemmene så også lukkes til fordel for SFO'ere. Come on. Det er en ommer Lad skolerne være som de er nu.
Læs høringssvar fra Anton Fedder
Indsendt af:
Dyvekeskolen, Gerbrandskolen, Højdevangens Skole og Sundbyøster Skole
Dato: 20. januar 2011
Svarnummer:
65
Vedhæftede filer: 1
By:
København S
Postnr.:
2300
Fælles supplerende høringssvar fra Dyvekeskolen, Gerbrandskolen, Højdevangens Skole og Sundbyøster Skole
Læs høringssvar fra Dyvekeskolen, Gerbrandskolen, Højdevangens Skole og Sundbyøster Skole
Indsendt af:
Birgit Jordansen
Dato: 20. januar 2011
Svarnummer:
64
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Gerbrandskolen
By:
København S
Postnr.:
2300
Høringssvar fra Gerbrandskolen
Læs høringssvar fra Birgit Jordansen
Indsendt af:
Anja
Dato: 20. januar 2011
Svarnummer:
63
By:
København S
Postnr.:
2300
Har man overvejet hvad der vil blive af de børn, som har det svært nok i skolen idag, og som kæmper med at følge med og falde til ro og plads, som det er idag. Skal de nu udsættes for nederlag på nederlag. De børn der har brug for ekstra hjælp til at komme igennem skolegangen idag, tror jeg vil blive "tabt på gulvet" med denne stor skolesamlægning. Jeg læser ingen steder, om hvad man har gjort sig af overvejelser med de børn der har bruge for lidt ekstra hjælp. Jeg ser dette som, det kun er for de børn som stor trives idag der er tænkt på. Mange børn bruger utrolig lang tid på at vænne sig til nye ting og omgivelser, nu skal de skifte flere gange i løbet af deres skolegang, det høre bare ingen steder hjemme syntes jeg. Ved sådan en stor skole samlægning falder mange børn fra, som ellers ville kunne have kommet igennem deres skolegang idag. Med denne ordning er der ikke plads til børn med særlige behov, såsom fasterammer, tryghed osv. Skal de mindre børn som går på frit, også til at skifte fritter? For der kommer da til at være langt mellem de skoler og fritidshjem. Men der skal pædagoerne måske bare bruge tid på at gå rundt og hente børn fra div skoler, istedet for at bruge den kostebare tid de har nu på vores børn.
Læs høringssvar fra Anja
Indsendt af:
Søren Schmidt
Dato: 20. januar 2011
Svarnummer:
62
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Jeg kan forstå, at de økonomiske besparelser, som synes at udgøre motivationen for at indføre en fusion af de 4 skoler, er reelt set først træder i kraft efter 25 år. Vender vi i stedet blikket 25 år bagud, ser vi undertegnet, som er ved at afslutte sin skolegang på Gerbrandskolen. Nu har hukommelsen det jo med at filtrere og glorificere begivenhedernes gang, især når de kommer lidt på afstand, men jeg vil dog alligevel påstå, at Gerbrandskolen var en rigtig god skole at gå på. I dag er jeg universitetsansat, et forløb, som helt klart tog sit afsæt på Gerbrandskolen. Jeg har svært ved at se logikken i at indføre en Megaskole med flere børn klassen og længere vej til skolen for de fleste. Jeg tror der vil ske en anonymisering af den enkelte elev og større risiko for, at hun/han ikke får den nødvendige faglige og pædagogiske støtte. Skolen skal assistere eleven i at få et godt fagligt niveau – og hvis der i processen skabes en vision hos eleven om fremtidsmuligheder og lyst til at bidrage og forbedre samfundet, ja, så kan det aldrig gå helt galt. Derimod, en (lille) økonomisk besparelse et kvart århundrede ud i fremtiden holdt op mod en ringere uddannelse af tusindvis af elever i samme tidsrum med et dertilhørende økonomisk tab for samfundet på et langt større beløb, giver ikke mening. Desuden er budgetmæssige forudsigelser ofte forbundet med en vis usikkerhed, typisk til den forkerte side – især når de propageres et kvart århundrede ud i fremtiden. Mvh, Søren Schmidt
Læs høringssvar fra Søren Schmidt

Sider