Høringssvar i forbindelse med fornyet høring af strategiplan for tung trafik – anbefalet rød rute for køretøjer over 18 tons – her kommenteres hovedsagelig strækningen fra Fredens Bro via Øster og Nørre Søgader til Gyldenløves Gade/Åboulevarden.
Først en tak til borgerrepræsentationen for at vi fik bevilget en fornyet høringsperiode, men som det vil fremgå af nedenstående, har vi borgere brugt denne periode til at indsamle viden om, dels hvad gennemførelsen af den røde rute for tung trafik vil betyde for os borgere her ved søgaderne dels hvad den nuværende trafik betyder for borgerne ved disse søgader - forløbet fra Fredens Bro ad Øster Søgade og Nørre Søgade til Gyldenløves Gade og omvendt.
Faktiske forhold
Som borger bosat på Nørre Søgade har jeg erfaret, at trafikbelastningen her er så voldsom, at Nørre Søgade - ifølge DMU’s virkemiddelkatalog 2009 - optræder på 1. pladsen som den mest NO2 belastede gade i København (forud for H.C. Andersens Boulevard). Hvilket ifølge ekspertoplysninger betyder, at trafikbelastning/forureningen er så voldsom, at man ikke bør åbne døre/vinduer mod Nørre Søgade ligesom støjbelastningen også er væsentlig overskredet nemlig over 75 db.
Støj/luftforureningen på Nørre Søgade overskrider grænseværdierne så meget, at man ikke ville få lov til at opføre boliger beliggende langs Nørre Søgade i dag.
Som borger bosat her vil ens levealder blive nedsat med 2-15 leveår – som evt. gravid bør man tage diverse forholdsregler og helst flytte.
Ligeledes lyder anbefalingen, at man – såfremt man får alvorlige luftvejslidelser, kredsløbsforstyrrelser eller hjerteproblemer, forhøjet blodtryk mv. – kraftigt bør overveje en flytning.
Man kan forsøge at forebygge ved at sørge for at få megen fysisk motion, men man anbefales så absolut ikke at løbe langs søgaderne!
Som det fremgår af ovenstående er dette en så alvorlig sag, at kommunen overhovedet ikke burde påtænke at sende yderligere trafik langs så miljøbelastede gader som Søgaderne – hvor der i forvejen er følgende alvorlige problemer:
Beboere, der er bosat langs disse søgader – bør holde døre og vinduer lukket (alene i den ejendom, hvor jeg er bosat, er der omkring 50 lejligheder, der slet ikke har andre udluftningsmuligheder og ej heller har mulighed for at sove i opholdsrum ”væk fra gadestøjen”) – hertil kommer selvfølgelig alle øvrige beboere langs disse gader samt de omkring 600 børn og unge, der hver dag befinder sig på institutioner/fritidshjem Dronen og Hvepsereden langs Øster Søgade (bag plankeværket på det gl. kommunehospitals grund) samt de omkring 7.000 studerende, der årligt befinder sig samme sted - på City Campus – Center for Sundhed! Alt i alt forhold der for længst burde have ført til en reaktion fra kommunens side til nedbringelse af denne trafikbelastning og dermed den sundhedsskadelige påvirkning alle disse mennesker udsættes for.
Den miljøbelastning, der med den farlige belastning af NO2, overskrider EU’ grænseværdi – har gjort det i mange år – vil også ifølge DMU’s virkemiddelkatalog, Miljøprojekt nr. 1268 fremover overskride grænseværdien for
2010 på Nørre Søgade med op mod 43 %, og i
2015 med 30% og i
2020 som eneste gade, der overskrider grænseværdien med 5%
- alene dette burde for længst have fået kommunes Teknik- og Miljøforvaltning til at tage initiativ til nedbringelse af trafikken langs søgaderne.
Det skal i den forbindelse nævnes, at medforfatter til omtalte virkemiddelkatalog, på baggrund af den seneste tids debat om forkerte måleresultater, har oplyst, at dette ikke giver anledning til ændringer på ovenstående!
Vi ved vel efterhånden alle hvad det betyder for helbredet – børn der fødes med lavere IQ, børn og unge der påvirkes på indlæringsevnen m.v. De mange ”B dage” for erhvervsaktive og de alt for mange og for tidlige dødsfald!
I forbindelse med lukningen af Nørrebrogade og diverse vejændringer på Nørrebro, der nærmest har gjort det umuligt at komme på tværs - er Øster og Nørre Søgader blevet forbindelsesgade for trafik, der burde køre gennem Nørrebro – alternativt uden om byen!
Det er blevet således, at vel 70-80% af de biler, der kommer ind ad Fredens Bro, drejer til højre ad søgaderne for herefter for ca. 35-40% vedkommende, at dreje til højre dvs. væk fra byen igen – hvordan kan man mene, at søgaderne (Indre by) skal bære denne byrde – at være direkte forbindelsesgade mellem disse områder!
En trafikmåling foretaget alle de relevante steder på samme tid ville kunne fremvise dette. Så vidt jeg har forstået har man end ikke forsøgt at få relevante data heraf!
Hvorfor har man besluttet - at trafik fra H.C. Andersens Boulevard/Gyldenløves Gade skal føres gennem Indre by - hvor man ved skiltning mod Helsingør med 2 svingbaner sender trafikken ind på Nørre Søgade (der er en vej med et spor i hver retning) videre ad Øster Søgade over Fredens Bro, denne trafik, burde – som tidligere - føres ud over Bispeengbuen, Hareskovvejen og fange motorvejen dér!
Man bør jo forsøge at få flest mulige biler til at køre uden om byen i stedet for ind gennem byen, herunder Indre by – men det opnår man jo ikke ved at forsøge at åbne op for størst mulig fremkommelighed!
I øvrigt må grænsen for hvor meget trafik (når vi ser bort fra hvad beboerne kan tåle) Søgaderne kan bære være tæt på maximum, idet trafikken en stor del af dagen er nede på en hastighed af 20-30 km, sent på aftenen og natten kører diverse personbiler, taxier og lastbiler omkring 80 km, hvilket ikke gør støjen mindre. Når så lastbiler m,fl, starter igen kl. 05.00 er det blevet til 2-3 timers søvn!
Fremtidsperspektiv
Såfremt Borgerrepræsentationen vedtager dette fremlagte projekt vil det medføre yderligere belastning – ganske vist ”kun” op til omkring 5%, men forureningsmæssigt er det en voldsom belastning, idet tung trafik på 4% står for omkring 31% af NO2 – så bagatelagtigt kan man ikke kalde det!
Hertil kommer de belastninger, der uvægerlig opstår i forbindelse med lukning/omlægningen på Nørrevold – hvor formentlig omkring 10.000 biler i døgnet, skal finde andre veje, idet de jo ikke ”forsvinder ud i den blå luft”! Hvordan har man tænkt sig at løse dette problem?
Endvidere skal det påpeges, at for os borgere i dette område skal der ske en positiv udvikling/ændring omgående – vi kan ikke vente på beslutninger om havnetunnel eller en anden tunnel eller en helt tredje løsning, der vil påføre os denne nuværende voldsomme belastning i flere år fremover – der kræves en handling nu!
Foruden den alvorlige miljøbelastning man påfører borgerne i dette søområde – ødelægger man samtidig så store nærrekreative områder, som vi borgere i meget vid udstrækning har et stort behov for at benytte ikke mindst som borgere i Indre by!
Endelig skal nævnes kommunens intentioner omkring Miljømetropol 2015 – alle de gode forudsætninger – har desværre ingen realiteter i sig i forhold til - søgadernes borgere og børn og unge – og ej heller de rekreative områder! De omtalte lommeparker – er nærmest at betragte som bagatelagtige i forhold til det kæmpestore rekreative område søerne kunne være – og som kan benyttes af rigtig mange borgere fra Vesterbro, Nørrebro, Østerbro og Indre by!
Konklusion
Borgerrepræsentationen opfordres til omgående at tage strategiplanen af bordet og efterfølgende at nedklassificere søgaderne fra at være regionale veje til mindre befærdede og dermed være medvirkende til en nedsættelse af den voldsomme forurening, vi borgere ved søgaderne har været udsat for i alle de mange år – hvor kommunen har forsømt at foretage de fornødne initiativer til nedsættelse af denne grænseoverskridende miljøbelastning.
Sker det ikke må kommunen drages til ansvar herfor i henhold til EU direktivet/EF dommen.
Gevinst
Ved en nedklassificering af søgaderne vil der kunne genskabes et stort nærrekreativt område til brug for borgerne med mange aktivitetsmuligheder – og jeg skal derfor allerede nu opfordre kommunen til at udskrive en konkurrence om ideoplæg fra borgerne om deres ønsker til brug af hele dette store søområde, som man mig bekendt ej heller på noget tidspunkt har lavet en egentlig brugerundersøgelse af.
Dette er beskæmmende, idet man jo her kan få rigtig mange aktivitetsmuligheder og mange kvadratmeter rekreativt område for forholdsvis få midler til gavn og glæde for en stor del af byens borgere, herunder børn og unge og dermed være med til at hæve folkesundheden betragteligt.
Indre by har jo hverken havnebadet på Islands Brygge eller miljøet ved kanalerne på Christianshavn eller strækningen ved Langelinie – nej vi har søerne, som vi gerne vil bevare og have meget mere rekreativt ud af!
Som det også fremgår af min indledning er dette høringssvar næsten udelukkende vedrørende søgaderne, der på nuværende tidspunkt er de mest miljøbelastede i København på grund af trafikken, derfor en opfordring til kommunen om at sætte ind omgående!
At man fejlagtigt tror, at det ikke kan stå så slemt til, når man ser ud over de åbne søer – og tænker, at der er masser af frisk luft er en stor fejltolkning, idet NO2 (nitrogendioxid) opstår, når udstødning (NO – nitrogenmonoxid blandes med ozon), hvilket der netop er rig mulighed for - derfor!
I tilgift har vi også både støj og luftforurening fra Gyldenløves Gade/Åbou-levarden!
Så derfor kære politikere gør noget ved forureningen/trafikken nu – og giv os søerne, de rekreative områder tilbage!
Derudover henviser jeg til Borgerinitiativet Red Søernes høringssvar ligesom jeg kan tilslutte mig Svanemøllegruppens høringssvar, specielt omkring uforståelig/manglende dokumentation på diverse områder, idet der fuldstændig savnes belæg for konklusionerne, der skulle føre til et gavnligt resultat for den foreslåede strategiplan – ligesom man ej heller har vægtet det sundhedsmæssige aspekt, og dermed belastningen, der fører til ringere folkesundhed og deraf følgende økonomiske konsekvenser!
Connie Hundrup
Nørre Søgade 37 C, 3.3.
1370 København K
Kommende medlem af Lokaludvalget for Indre By
Bestyrelsesmedlem i Borgerinitiativet Red Søerne