Valdemarsgade

Skitseforslag for Valdemarsgade

Høring af skitseforslaget for et af 10 udvalgte projektområder fra Bylivsgadepuljens første ansøgningsrunde.

Høringsfrist:

31. august 2023
Indsendt af:
Simon Kodal
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
90
By:
København V
Postnr.:
1665
Fantastisk initiativ og forslag - bakker på det allerkraftigeste op om forslaget til en grønnere og mere cykelvenlig Valdemarsgade! Som beboer i Valdemarsgade håber vi virkelig på at den slidte og overfyldte gade kan få et nyt liv, hvor der bogstaveligt vil skabes plads til større armbevægelser. Kan godt forstå ankerne imod fjernelse af så mange parkeringspladser, men dobbelmoralen heri synger højt, når de fleste ønsker klimaet det bedste, tilskynder færre biler i byen og mindre forurening. Jeg har selv bil og parkerer på Valdemarsgade nu, men bruger ikke bilen ofte. Vil med glæde være med på en kollektiv "ofring" af parkeringspladserne, til fordel for forslaget. Der tages højde for at lastbiler, busser og biler stadig kan køre igennem - men ingen tvivl om at man i kommunen bør diskuterer alternativer til parkering i området.  Opråb: Synes det er imponerende og utrolig synd at man som udgangspunkt kun skal vælge èn gade, at det skal koste så meget og at der skal gå så lang tid før det realiseres! Come on Københavns Kommune, hvad venter i på?! Gaderne, specielt Valdemarsgade, er virkelig slidte og trænger til en overhaling, mere grønt og bedre plads til cykellisterne. Er det ikke sådan vi ønsker at København skal udvikles? Tak for at i spørger os - jeg håber virkelig at Valdemarsgade bliver valgt!
Læs høringssvar fra Simon Kodal
Indsendt af:
Asger Aabenhus
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
89
By:
København V
Postnr.:
1720
Fuld opbakning til at gennemføre projektet som forbedrer forholdene for de mange cyklister og fodgængere i Valdemarsgade. Herudover understreger forslaget områdets karakter af haveby, som er et særkende for den pågældende strækning.   En forbedring af forslaget ville være at lukke for gennemkørende bilkørsel, under forudsætning af at man kan løse mulighederne for at vende. Det vil give en endnu større forbedring af bylivet, at der kun er ærindekørsel, og det vil nedbringe antallet af farlige og utrygge situationer med den gennemkørende bil- og lastbilstrafik i den smalle gade.  
Læs høringssvar fra Asger Aabenhus
Indsendt af:
Jacob Holm
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
88
By:
København V
Postnr.:
1620
Kære Københavns kommune  jeg elsker min by og at der skal være plads til alle. Både de gående, trafikanter og biler. Husk vi er nogen der har brug for vores bil i dagligdagen kva vores arbejde. Vi har her med endnu et projekt hvor KK driver den Alm borger med bil ud af byen for at sikre den bløde trafikant mere rum i byen? Jeg er alle 3 ting, men cyklisterne er ved at overtage vores by med deres hensynsløse kørsel for ikke at tale om elcykler der drøner over for rødt og ikke tager hensyn til de gående. nok er nok!!! Vi taler om 2 gader der løber parallelt med hinanden og det er kun alm dovenskab at den enkelte cyklist ikke kan bruge Max 1 min for at bruge enten V eller Ö gade for om de skal den ene eller anden vej og nu mener I seriøst, at I vil nedlægge plus 60 parkeringspladser for cyklisten? Jeg er fortaler for grønne rum og oaser i vores dejlige by. Men nu må dette nonsens ophører! KK er for alle gående, cyklister og biler! Eller skal al bilisme ud af KK?  hvor mage parkeringspladser er blevet nedlagt på Vbro de sidste 5 år? I vil gerne have vores skattekroner som vi bidrager med med glæde, men mange af os har brug for en bil for at tjene til dagen og vejen og kunne betale vores skat!    de bedste hilsner  Jacob Holm         
Læs høringssvar fra Jacob Holm
Indsendt af:
allan olsson
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
87
Vedhæftede filer: 1
By:
København V
Postnr.:
1665
Høringssvaret indsendes på vegne af Trine Nielsen, Vesterbrogade 83, Victor Roer Valdemarsgade 1 A st. t.v., Ann Sofie Søgaard Pedersen sammesteds og Birgit Olsson Valdemarsgade 1 B, 1. sal t.h. Bemærkningerne til forslaget fremgår af den vedhæftede fil.
Læs høringssvar fra allan olsson
Indsendt af:
Rune
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
86
By:
København V
Postnr.:
1665
Som beboere på Valdemarsgade igennem mange år ser vi meget positivt på forslaget. Det vil give et bedre og forskønnet udemiljø med flere træer og grønt. Det prioriterer at skabe et bedre trafikmiljø for cyklister og gående.   Forslag om etablering af cykelsti er rigtig godt og vil være i overensstemmelse med den reelle cykeltrafik på gaden. Det vil skabe mere tryghed for bløde trafikanter, ikke mindst for dem der benytter gadens institutioner og skole. Flere træer på gaden vil bidrage til et bedre udemiljø og skønnere omgivelser. Specifikt ser vi et stort potentiale i at forbedre gaderummet op mod Vesterbrogade, der igennem en årrække er domineret af udbringsningsvirksomhed fra restauranten Burger Palace med en voldsom flåde af biler og scootere, der er ude af proportioner med de reelle praktiske forhold på gaden. Forslaget vil åbne for at byrummet her i højere grad kan præges af anden aktivitet på gadeplan end motortrafik og er derfor meget velkomment. Dejligt med et mere grønt miljø, mindre støj og benzinos.
Læs høringssvar fra Rune
Indsendt af:
Stefanie Høy Brink
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
85
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Københavns Museum
By:
København V
Postnr.:
1555
Se venligst vedhæftede høringssvar fra Københavns Museum.
Læs høringssvar fra Stefanie Høy Brink
Indsendt af:
Bjarke Piault Tiedemann
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
84
Virksomhed / Organisation :
Idrætsfabrikken
By:
KBH V
Postnr.:
1665
Idrætsfabrikken Valdemarsgade 12 er er stor lokal aktør for Vesterbros Kultur og fritidsliv. Vi har imellem 650-1000 brugere om dagen. Alt fra Idrætsforeninger, skoler, institutioner og private aktører. Vi synes det er et rigtigt godt forslag, da det vil komme vores brugere til gavn. Da mange af dem kommer gående eller på cykel. For dem og os vil det være en fordel at kunne komme sikkert frem på en grøn og sikker gade, med cykelretning i begge retninger. Vi bakker fuldt om projektet.
Læs høringssvar fra Bjarke Piault Tiedemann
Indsendt af:
Pernille Andersen
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
83
By:
København v
Postnr.:
1665
Jeg er meget positiv over for projektet, men jeg synes det er ærgerligt at vejstykket fra Istedgade til Matthæusgade ikke tænkt med. Her ville kunne skabes godt forbindelse med bylivet på Istedgade, som er bydelens hoved-livsåre. 
Læs høringssvar fra Pernille Andersen
Indsendt af:
Thea Gade-Rasmussen
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
82
Virksomhed / Organisation :
Formand for EF Valdemarsgade 26
By:
København V
Postnr.:
1665
Tak for muligheden for at indgive høringssvar til skitseforslag til Valdemarsgade.    Vi bakker op om projektet, men vi undrer os i den grad over, at det kun er stykket mellem Matthæusgade og Vesterbrogade som er omfattet. Dette vejstykke er i forvejen langt mere grønt end resten af Valdemarsgade. Projektet bør omfatte mere af gaden, så der bliver skabt sammenhæng fremfor forskel i gadens fremkommelighed og grønne oaser.   Vi har tidligere været i kontakt med forvaltningen, dels vedrørende fortovsstykket mellem Istedgade og Frederiksstadsgade og dels om ønsket om mere beplantning, smartere cykelparkering og bedre fremkommelighed i gaden. Fortovet på siden med de lige husnumre  mellem Istedgade og Frederiksstadsgade er besynderligt anlagt og miserabelt vedligeholdt og derudover er der bilparkering på halvdelen af fortovet. Resten af gaden har "normalt" fortov med fliser og brosten. Dette fortovsstykke bør prioriteres i forhold til trafiksikkerhed, skybrudssikring og beplantning.   Stykket mellem Istedgade og Frederiksstadsgade mangler i den grad grønne oaser og de få, der er, er skabt på beboernitiativer. Vi ønsker også træer og bed, hvilket vi i vores kontakt med forvaltningen har gjort opmærksom på, og vi står gerne for daglig pleje af disse. Vi har undersøgt muligheden for selv at plante træer.    Endvidere er fremkommeligheden med skovbørnehavebus, parkeringspladser for biler og cykler samt gennemkørende trafik et mindre dagligt cirkus. Der skal være plads til alle, men det kræver, at Københavns Kommune indtænker en større del af Valdemarsgade end det, det nuværende projekt lægger op til.
Læs høringssvar fra Thea Gade-Rasmussen
Indsendt af:
Signe Hylleholt Kjeldsen
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
81
By:
København V
Postnr.:
1665
Grundlæggende er vi positive overfor forslaget og tilhængere af et mere grønt København og derfor dejligt, at Valdemarsgade er udpeget til en gade, der kan blive mere grøn og hyggeligere. Dog har vi følgende bemærkninger til parkering, beplantning og trafikken i gaden: Parkering - Vi, som familie med bopæl i gaden, kan på ingen måde bakke op om idéen om at fjerne hele 41 parkeringspladser. Dette forslag virker ganske enkelt ikke gennemtænkt og tager ikke hensyn til dem, der dagligt er afhængige af bil i forbindelse med arbejde og koordinering af familielivet. Især undrer denne bemærkning os: "... det er dog relevant at bemærke, at vejstrækningens grundejere i høj grad er foreninger, der ikke har en reel efterspørgsel efter faste parkeringsmuligheder på offentlig vej døgnet rundt". Tænker, at vi som beboere stadig udgør en betydningsfuld del af gaden, og de eksisterende parkeringspladserne deles jo i dag og i fremtiden med beboere fra alle de omkringliggende boligområder, så endnu færre p-pladser lægger et endnu større pres på muligheden for en p-plads. Vi opfordrer på det kraftigste den lokale arbejdsgruppe til at genoverveje dette forslag - som de selv skriver, er de opmærksom på konsekvenserne af parkeringspladsnedlæggelser,  Det kan kun være i alles interesse, at der findes en løsning, som ikke går markant ud over dem, der i dagligdagen eller i direkte erhvervs øjemed er afhængige af en bil og parkering. En mere balanceret tilgang, der tager hensyn til alle beboeres behov herunder foreningerne, lægehuset, skoler og erhverv, som er en del af gaden, er nødvendig. Beplantning - Når man i dag står med ryggen til Matthæusgade Kirke og kigger mod Vesterbrogade, er begge sider af Valdemarsgade, relativ grøn og frodig. Så hvorfor kun plante i den ene side? Var det ikke en idé, at forsætte den grønne balance og fordele beplantningen på begge sider af vejen? Vi mener de forslåede plantebede/træer skal gentænkes. Der må findes en løsning, der kan tage højde for, at der ligger flere ledninger i venstre side, som det beskrives? I forbindelse med eventuel beplantning, vil det være oplagt at gøre brug af systemer, hvor regnvand opsamles og er med til at holde beplantningen fugtig. Der findes flere helt simple set-up tilegnet beplantning i byerne. Tung trafik - Er arbejdsgruppen opmærksom på den tunge trafik (store lastbiler fra de nærliggende supermarkeder i Matthæusgade), som primært finder sted om morgenen? Flere af dem drejer fra Matthæusgade og ned ad Valdemarsgade og skal her foretage et skarpt sving, hvor de ofte må bakke frem og tilbage for at kunne dreje. Derfor bør det forslåede træ på hjørnet genovervejes.  Samlet set støtter vi op om at skabe et grønnere København og glæder os over, at valget er faldet på Valdemarsgade som en potentiel grønnere gade. Vi har dog nogle bekymringer vedrørende forslaget. Fjernelsen af 41 parkeringspladser støtter vi ikke. Vi føler, at udsagnet om, at vejens grundejere primært er foreninger uden behov for parkering, marginaliserer vores rolle som beboere og brugere af gaden. Vi opfordrer arbejdsgruppen til at genoverveje parkeringsnedlæggelserne og finde en mere afbalanceret løsning – eksempelvis skrue ned for de grønne ambitioner og ophold, eller fordele det grønne mere ligeligt på begge sider af vejen og tænke i skråparkerings løsning. Bedste hilsen Signe og resten af familien
Læs høringssvar fra Signe Hylleholt Kjeldsen
Indsendt af:
Jette
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
80
By:
København V
Postnr.:
1665
Syntes at det er en meget dårlig ide, da gaden er grøn i forvejen, med mange træer. Mht cyklister, har Enghavevej lige fået flotte nye cykelstier, som kunne bruges ved at køre af Mathæusgade og så Valdemarsgade. Nedlæggelse af 41 p-pladser, er helt urimeligt, da det er i forvejen svært at parkere, når Burger King har 10 biler og 10 motorcykler stående, og det er sjældent at mere end halvdellen er ude at køre. Vi er i forvejen meget plaget at der bliver parkeret foran vores udkørsel. I skriver at det forventes at gaden lukkes helt af under anlægsfasen, hvad har I så tænkt at vi skal gøre med vores biler, og hvor lang tid forventer I det vil vare? Hvad med lægehuset og Ældresagen, som har behov for en P-plads. Lægehuset har tit behov for en akut ambulance , hvad skal de gøre når der bliver "lukket". De 2 handicap-pladser bliver også brugt som en parkeringsplads af flere dage.  Næh, renover fortove og gade, det vil pynte gevaldigt. 
Læs høringssvar fra Jette
Indsendt af:
Peter Gorm Hansen
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
79
Virksomhed / Organisation :
SSB - Studenter Settlementets Boldklub
By:
København V
Postnr.:
1665
SSB er en stor lokal idrætsforening m ca 1800 medlemmer der holder til på Idrætsfabrikken i valdemarsgade 14. Vi har medlemmer i alle aldre fra "vugge til grav" - ift projektet er vi særlig opmærksomme på at tilgangsforhold til matriklen bliver bedre for de svage trafikanter her børn og ældre - langt de fleste af vore medlemmer er lokale og transporterer sig gående el på cykel og bliver ikke "ramt" af færre p-pladser. Flere grønne og "åbne rum" uden hård trafik taler lige ind i vort dna.
Læs høringssvar fra Peter Gorm Hansen
Indsendt af:
HOFOR A/S
Dato: 30. august 2023
Svarnummer:
78
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
HOFOR A/S
By:
København S
Postnr.:
2300
Vedhæftet er HOFORs bemærkninger til Skitseforslag for Valdemarsgade. 
Læs høringssvar fra HOFOR A/S
Indsendt af:
Ann-Beth Svane Astrup
Dato: 30. august 2023
Svarnummer:
77
By:
København V
Postnr.:
1665
Ann-Beth Svane Astrup Valdemarsgade 18 1.th.                                                              Vesterbro 30-8-2023 1665 København V     Høringssvar vedr. skitseforslag for Valdemarsgade (mellem Matthæusgade og Vesterbrogade)   Først vil jeg gerne udtrykke undren over at man vælger dette projekt, idet gaden allerede i dag fremstår som den grønneste gade i området. Pengene vil gøre bedre gavn i andre gader - f.eks. i den resterende del af Valdemarsgade, som lige nu ligner en stenørken.   Når ovenstående er sagt, så har jeg et problem med at man nedlægger så mange P-pladser og at man bruger denne pulje til at løse trafikale problemer. Området mangler i dag rigtig mange P-pladser. Københavns kommune har p.t. udstedt flere beboer-licenser end der er p-pladser. Og mange beboere må køre rundt og rundt (med udledning af CO2 til følge) for at finde en parkeringsplads. Derfor parkerer folk uhensigtsmæssigt til fare for den øvrige trafik. Det er på tide at de ansvarlige begynder at forholde sig til københavnernes behov for p-pladser ved og i nærheden af deres hjem. Hvis ikke på gadeniveau, så i parkeringshuse og -kældre. Denne formynderiske holdning, der ligger i forslaget, er på alle parametre utilstedeligt. Mange har behov for en bil. Enten i weekenderne, når mange vil ud af byen eller i hverdagen, når job skal passes. Behovet for p-pladser er voksende for os, der bor i byen, især fordi det offentlige transportsystem er utilstrækkelig, dyrt og langsomt.   Formålet med forslaget er endvidere at sikre en mere sikker færdsel for cyklister. I dag er det forbudt for cyklister at køre imod færdselsretningen. Dette overholdes på ingen måde, hvorfor der ofte opstår problemer. Både for cyklister og bilister. Hvis vi skal løse alle sådanne overtrædelser ved at gøre det ulovlige lovligt, så har vi et problem. Jeg kan oplyse at hastigheden i Valdemarsgade er meget lav og derfor er det sjældent at der sker uheld. At hastigheden nu skal sættes til 40 km/t får ingen betydning, idet der i dagligdagen sjældent er hastigheder over 25 km/t.   Hvis man fastholder at det er Valdemarsgade (mellem Matthæusgade og Vesterbrogade, der skal forskønnes, vil jeg foreslå at man går i tæt dialog med grundejerne. Jeg er helt sikker på at mange vil lægge grund til plantning af flere træer. Jeg ved positivt at A/B Valdemarsgade 18-20 ikke vil være afvisende. Ellers mener jeg at projektet skal flyttes til stykket mellem Istedgade og Matthæusgade. Her er der plads til og behov for at blive forskønnet. Også uden at det koster p-pladser.
Læs høringssvar fra Ann-Beth Svane Astrup
Indsendt af:
Jette Theil
Dato: 30. august 2023
Svarnummer:
76
By:
København
Postnr.:
1665
Fjernelse af 41 P-pladser i Valdemarsgade er fuldstændigt hovedet under armen. Vi, der har bil og faktisk bor i gaden, har i forvejen svært ved at finde én. Der ligger to lægeklinikker, Ældresagen med mange medlemsbesøg dagligt, KFUM/K, et teater, to restauranter, børneinstitutioner m.m., som har behov for, at deres brugere kan parkere i gaden. For ikke at tale om, at besøgende gerne skulle ha’ en chance for at parkere. Alt dette vil man tilsidesætte til fordel for cyklister, som udmærket kunne køre på cykelsti ad Oehlenschlægergade. I øvrigt har jeg svært brug for en P-plads i nærheden af min bolig, da jeg er handicappet. Mit liv ville ikke fungere, hvis jeres forslag går igennem.
Læs høringssvar fra Jette Theil
Indsendt af:
Kim
Dato: 30. august 2023
Svarnummer:
75
By:
København V
Postnr.:
1620
Det er et godt forslag. Og jeg håber virkelig det bliver til noget, da Valdemarsgade virkelig trænger til ordentlig forandring. Vi har brugt gaden i mange år, og der er bare kommet flere og flere biler. Samtidig virker det som om Valdemarsgade er en gennemkørselsgade for mange. Vi trænger til en gade med meget færre biler og en gade der er levende, grøn og sikker for børn. Parkeringsudfordringen er at en meget høj andel af bilerne i gaden bare står parkeret hele dagen og bruges ganske lidt, måske kun få gange i måneden. Samtidig er de første ca 10 parkeringspladser (se Google Maps) stort set permanent optaget af burgerbaren på hjørnet til Vesterbrogade. Ud over at det er underligt at én forretning kan have lov til at sætte sig på så stor en del af gaden, så tager det plads fra trivsel og sikkerhed. Man kunne foreslå dem at bruge cykelbude stedet for egne biler. Jeg håber i vil gennemføre projektet og samtidig vil se på hvordan folk kan finde alternativ parkering til de biler der ikke bruges så ofte, evt i parkeringshuse eller pladser tæt på god offentlig transport (metro).  
Læs høringssvar fra Kim
Indsendt af:
Nana falcon-fernandes
Dato: 30. august 2023
Svarnummer:
74
By:
København v
Postnr.:
1620
Jeg er i princippet for et mere grønt og sikkert byliv. Dog kan jeg på ingen måder se hvordan vi skal få hverdagen til at hænge sammen hvis der bliver fjernet så mange parkeringspladser. Der er i forvejen voldsomt pres og mangel på parkering. Hvis ikke der ikke findes alternative parkeringspladser ser jeg ikke dette forslag som en reel mulighed for os der faktisk bor på/lige ved siden af gaden. Måske kunne en løsning være at opkøbe parkeringspladser i parkeringshusene under Matthæusgade.  
Læs høringssvar fra Nana falcon-fernandes
Indsendt af:
Jeppe Kristensen, formand
Dato: 30. august 2023
Svarnummer:
73
Virksomhed / Organisation :
Vesterbros KFUM og KFUK
By:
København V
Postnr.:
1665
Vi er meget positive overfor skitseforslaget og mener overordnet, at det vil bidrage til en mere grøn og sikker Valdemarsgade, der også bliver rarere at leve og opholde sig i. Mange af dem der kommer i vores hus kommer på cykel, og skitseforslaget vil være en klar forbedring af trafiksikkerheden for cykler i forhold til den nuværende situation. Der er to praktiske, trafikale forhold, som er vigtige for os, hvis projektet går videre. Det er vigtigt, at man fortsat kan bakke ind i vores indkørsel i nr 15 med en lastbil og generelt at der fortsat er muligt at køre ind i gaden med lastbiler og busser. Som vi forstår skitsematerialet er der allerede taget fint højde for det, men nævner dem for en sikkerheds skyld. Vi håber at projektet bliver realiseret. For åbenhedes skyld, bør det nævnes, at vi har været aktive i det lokale initiativ for at indstille Valdemarsgade til bylivsgade.
Læs høringssvar fra Jeppe Kristensen, formand
Indsendt af:
Marie
Dato: 29. august 2023
Svarnummer:
72
By:
København V
Postnr.:
1663
Det her er uden tvivl et skridt i den rigtige retning! Går selv og drømmer om der sker lignende projekter på Oehlenschlægersgade, da der er så meget trafik til og fra Dybbølsbro/Frederiksberg gennem gaden. Særligt mht. cykelister i begge retninger på trods af ensretningen.  Mht. Valdemarsgade, kunne det være oplagt at kigge på hvad de har gjort i dele af Barcelona (kaldet superblocks), hvor gader der normalt er præget af mange biler og parkering, bliver fornyet med fokus på fodgængerne og de bløde trafikanter. Disse superblocks, har haft mange positive forbedringer for de lokale, og har desuden også et æstetisk flot udseende, de de skaber flere grønne arealer og rekreative områder. Superblocks er dog designet ud fra et 3*3 grid af bygninger. Mht. Valdemarsgade kunne man tage inspiration fra de tiltag der er lavet mellem bygningerne i de såkaldte superblocks, med henblik på at inkorporere flere områder der giver folk lyst til at tage ophold i gaden frem for blot at passere hurtigt igennem den. Dette kunne være forskellige rekreative områder på strækningen der opfordret passerende at ophold. Superblocks er omtalt i følgende: - "Det fantastiske byliv - Barcelona" med den dansk-canadiske byplanlægger Mikael Colville-Andersen. - og her: https://www.youtube.com/watch?v=ZORzsubQA_M&ab_channel=Vox  PS. Jeg læser selv til byplanlægger på uni.
Læs høringssvar fra Marie
Indsendt af:
Mads Phikamphon
Dato: 29. august 2023
Svarnummer:
71
By:
Kbh. V.
Postnr.:
1663
Et godt skridt i den rigtige retning. Men gaden kunne også blive helt lukket for biler, så en lille smule af byen kunne gives tilbage til menneskerne fremfor bilerne. Ifht. om der kommer til at mangle parkeringspladser, så bør der læses op på 'induced demand parking'.
Læs høringssvar fra Mads Phikamphon
Indsendt af:
Lisbeth Stigkær
Dato: 29. august 2023
Svarnummer:
70
By:
København V
Postnr.:
1665
Jeg synes, at det er en dårlig ide. Gaden er grøn i forvejen. Hvis cykelstien kommer på vestsiden, vil vores ind/udkørsel konstant være spærret af parkerede biler. Det er slemt nok for nuværende. Hvor skal alle de biler så parkere? De fleste positive svar bor jo slet ikke i gaden eller bruger kun gaden til cykling.  
Læs høringssvar fra Lisbeth Stigkær
Indsendt af:
Mads Nissen / Formand, pva. Bestyrelsen Ejf. Valdemarsgade 2/ Vesterbrogade 85
Dato: 29. august 2023
Svarnummer:
69
Virksomhed / Organisation :
Formand, pva. Bestyrelsen Ejf. Valdemarsgade 2/ Vesterbrogade 85
By:
KBH V
Postnr.:
1665
Et angreb på vores hverdag. Vi er som ejerforening imod forslaget.  Vi er mange som behøver en bil for at passe vores arbejde, og det er allerede meget vanskeligt at finde en parkeringsplads hvis man kommer hjem fra arbejde efter klokken 16. Vi kan på ingen måde genkende beskrivelsen af, at der pt. er rigeligt med parkeringspladser. Vi er også imod forslaget, da det ligger op til mere cykeltrafik i vores gade, hvilket vil gøre den mere hektisk med trafik fra begge sider, og tilmed gøre det meget vanskeligt at afsætte børn eller indkøb fra bil, så frem man har særlige behov for det.   Vi i ejerforeningen Valdemarsgade 2/ Vesterbrogade 85 er derfor imod forslaget, da det vil gøre vores hverdag meget mere vanskelig.   Mads Nissen / Formand, På vegne af Bestyrelsen Ejf. Valdemarsgade 2/ Vesterbrogade 85
Læs høringssvar fra Mads Nissen / Formand, pva. Bestyrelsen Ejf. Valdemarsgade 2/ Vesterbrogade 85
Indsendt af:
Karina Søgård Pedersen
Dato: 29. august 2023
Svarnummer:
68
By:
Tåstrup
Postnr.:
2630
Jeg er imod forslaget, for selvom jeg ikke bor her, er jeg stor bruger af vejen og synes ikke forslaget tager hensyn til folk i bil men kun til cyklisterne. Valdemarsgade er en af de grønneste gader på Vesterbro, og så kunne kommunen vel og mærke nedlægge deres egne parkeringspladser til fordel for mere grønt. Jeg synes desuden kommunen bør tage mest hensyn til de folk som faktisk bor på gaden og som har givet deres høringssvar og ikke helt så meget dem som bor på nabogaderne eller folk fra andre byområder, fordi selvfølgelig vil de synes det er en god ide, når de ikke bruger gaden i samme grad som folk der bor der.  
Læs høringssvar fra Karina Søgård Pedersen
Indsendt af:
Benjamin Salamon
Dato: 28. august 2023
Svarnummer:
67
By:
København V
Postnr.:
1665
Identisk med svar nummer 12: Grundlæggende er det altid en god idé med grønne initiativer! Men vi kan ikke bakke op nedlæggelsen af så mange offentlige parkeringspladser uden at der skabes alternativer i nærområdet. Vesterbro er allerede det område i København med flest parkeringstilladelser pr. offentlig parkeringsplads og det tager ofte 20-30 min at finde en parkeringsplads indenfor 10-15 min gåafstand. Det kunne være en løsning at kommunen frikøbte en tilsvarende mængde parkeringspladser i et af de to eksisterende private parkeringshuse i Matthæusgade, som står halvtomme.   Ift. de grønne initiativer synes vi man bør genoverveje placeringen af træer foran Valdemarsgade 1A og 1B. Husene op med Vesterbrogade er netop de eneste, hvor fortovet er smalt (da alle øvrige bygninger i Valdemarsgade ligget trukket ind ift. vejen), hvorfor træer vil skygge forholdsmæssigt meget her. Vi synes derfor man bør overveje plantebede i stedet for. En mulighed for at øge ”det grønne look” kunne være at lave facadebegrønning af gavlen på Valdemarsgade 1B og evt. også gavlen i nr. 2. Begge disse endevægge vender ud mod Valdemarsgade og vil kunne give et kæmpe grønt løft til hele gaden! Vores sidste input til skitseforslaget er, at hvis der etableres brostenstykker, at det så gøres med ”flade sten”, så det ikke gør det svært for cyklisterne at passere.   Ligeledes vil jeg henlede opmærksomheden på, at der jf. andet forslag fra kommunen planlægges at nedgrave affaldsbeholdere, som ikke er indtænkt i skitseforslaget. Her er der bl.a. påtænkt nedgravning af affaldsbeholder foran 1B, som vi som ejerforening er meget modstandere af, henset til at netop fortovet er meget smalt her og bygningen står til ud til fortovet, hvorfor vi er stærkt bekymrede ift. lugtgener og ophobning af affald.
Læs høringssvar fra Benjamin Salamon
Indsendt af:
Martin Dahl
Dato: 28. august 2023
Svarnummer:
66
Virksomhed / Organisation :
b14 Aps
By:
København V
Postnr.:
1665
Valdemarsgade udemærker sig allerede ved at være nord-syd-vendt, og lavere og mindre tæt bebygget end de omkringliggende gader. Gaden er allerede grønt beplantet og lys. Trafikken glider roligt, og selvom der er trangt, så kommer cykler igennem i begge retninger samtidig med almindelig trafik. I Swecos skitseforslag skrives "der opleves meget trafikkaos med biler der kører stærkt". Dette er faktuelt forkert. I de 13 år jeg har boet i gaden har der ikke på nogen måde været trafikkaos eller biler der kører stærkt. Som alle andre gader venter man på skraldevognen, skolebusser og på at køre ud på Vesterbrogade. På hvilken måde og med hvilken sikkerhed har Sweco draget den konklusion? Kun i perioden hvor Enghavevej var lukket var Valdemarsgade under pres. Det er vel ikke i den periode Sweco har lavet analysen? Bemærk at Burger Palace har over 10 biler og 15 scootere, som mere eller mindre permanent er parkeret i gaden. Det betyder at det reelle antal parkeringspladser til beboere og øvrige virksomheder reduceres til under 15 hvis parkeringspladserne nedlægges. Bemærk også at etablering af cykelsti i modkørende retning lige foran skole og institution kan være en risiko, til forskel fra de parkerede biler. Derfor synes jeg at forslaget er dårligt. Tillad istedet cykler at køre ind fra Vesterbrogade.  Tillad højresving for biler fra Vesterbrogade ad Oehlenschagergade mellem klokken 18-06 hvor bilister i området har behov for at cirkle op til 45 minutter for at finde parkering på hverdagsaftener. Og lad den fine gade stå som den er. Men ny fin belægning. If it works don't fix it.
Læs høringssvar fra Martin Dahl
Indsendt af:
Gitte Svenning
Dato: 28. august 2023
Svarnummer:
65
Virksomhed / Organisation :
Børne UNI
By:
København
Postnr.:
1665
Som skoleleder for BørneUNI, en fri grundskolen med ca. 300 elever fra 0. - 9- klasse, har jeg siddet blandt de beboerne på Valdemarsgade, der har været med i processen omkring udviklingen af projektet. Derfor er det også indlysende, at vi mener at forslaget lever op til et meget stor behov for større sikkerhed, for de mange børn og voksne, som har deres daglige transport i gaden. Gaden er spækket med insitutioner og organisationer for alle aldersgrupper, hvor rigtig mange brugere har deres daglige transport til og fra. Derudover at det også en enestående mulighed for, at andre at byens borgere, vil lægge vejen forbi Valdemarsgade, da de historiske og meget smukke bygninger er et syn værd for mange.  Vi er en lokalskole, og har ikke brug for parkering, men anerkender at beboere på Vesterbro bliver endnu mere presset, over de pladser der evt. inddrages. Er der mulighed for erstatningsparkering i nærmeste parkeringshus eller lignende. 
Læs høringssvar fra Gitte Svenning
Indsendt af:
Vesterbro Lokaludvalg
Dato: 28. august 2023
Svarnummer:
64
Virksomhed / Organisation :
Vesterbro Lokaludvalg
By:
Københavns V
Postnr.:
1758
Vesterbro Lokaludvalg har behandlet Skitseforslag for Valdemarsgade på Lokaludvalgets møde d. 23. august 2023. Lokaludvalget har ikke nogen bemærkninger til skitseforslaget.   Med venlig hilsen Thomas Egholm, forperson for Vesterbro Lokaludvalg 
Læs høringssvar fra Vesterbro Lokaludvalg
Indsendt af:
Lene Nors Nielsen
Dato: 28. august 2023
Svarnummer:
63
By:
København V
Postnr.:
1671
Som bruger af Valdemarsgade er jeg tilhænger af en grønnere og mere cykelvenlig gade.  Gadens belægning er i horribel forfatning, særligt i Vesterbrogadeenden og trænger til kærlighed. Gaden er som skolevej stærk trafikeret af både store og små cyklister, og en mere sikker og rolig skolevej til dem kan jeg kun bakke op om. 
Læs høringssvar fra Lene Nors Nielsen
Indsendt af:
Stine B
Dato: 28. august 2023
Svarnummer:
62
By:
København V
Postnr.:
1620
Fantastisk initiativ! Valdemarsgade er meget smuk og meget forsømt. Hvorfor ikke lukke gaden helt for biltrafik mellem Matthæusgade og Vesterbrogade, så alle de børn der går i skole og institution, kan bruge området i endnu højere grad. Fjern hegnet ind til Idrætsfabrikken, så pladsen/skolegården smelter sammen med området.
Læs høringssvar fra Stine B
Indsendt af:
sara kammersgaard
Dato: 28. august 2023
Svarnummer:
61
By:
København V
Postnr.:
1670
Jeg bakker fuldt ud op om en grønnere og mest af alt mere sikker vej! Som vejen er nu, er det et under, at der ikke sker flere uheld. Så stort JA TAK til cykelstier i begge retninger, så skolebørn, børnehave og vuggestuebørn, beboere, bilister og dem der ellers bruger vejen, kan komme sikkert frem.  Det er et fornuftigt, tiltrængt og dejligt initiativ. 
Læs høringssvar fra sara kammersgaard

Sider