Carlsberg II tillæg 4 - lokalplan 432-4

Lokalplanen blev bekendtgjort den 6. februar 2015

Høringsfrist:

27. oktober 2014
Indsendt af:
Lars Winther Larsen
Dato: 27. oktober 2014
Svarnummer:
54
Vedhæftede filer: 1
By:
København V
Postnr.:
1775
Hermed fremsendes et høringssvar. mvh Lars Winther Larsen
Læs høringssvar fra Lars Winther Larsen
Indsendt af:
Michael Lukas Petersen
Dato: 27. oktober 2014
Svarnummer:
53
Vedhæftede filer: 1
By:
København V
Postnr.:
1749
Læs høringssvar fra Michael Lukas Petersen
Indsendt af:
Pernille Kapp Nielsen & Dennis Wistisen
Dato: 27. oktober 2014
Svarnummer:
52
By:
København V
Postnr.:
1749
Her har vi boet i snart 7 år. Det er her vores to børn vokser op, lever og trives i den dejlige grønne have. Det er her de planter gulerødder, bygger huler, klatrer i træer og føler sig trygge og hjemme. Gulerødderne passer de om sommeren med deres kammerater i foreningen. Hulen er bygget af både børn og voksne i fællesskab, hvor børnene selv har banket sømmene i de skæve brædder og designet deres eget fristed, deres barndoms hemmelige hule. I de store træer kan de større børn gnaske æbler i fred fra deres mindre søskende. Både hulen og træerne fjernes, når Carlsbergbyen, med kommunal accept, anlægger stier, boldbaner og etagebyggeri. I vores øjne fremstår Teknik- og Miljøforvaltningen som en stilletiende kryster. Forvaltningen plæderer utopisk og naivt for den herredømmefrie dialog, og foreslår, at en mastodont og en lille forening må nå til enighed, så lokalplanen kan vedtages. De frasiger sig deres ansvar og lader foreningens skæbne være op til de økonomiske interesser, der (også) driver Carlsbergbyen. Det får selvsagt foreningens opponeringer til at fremstå som formålsløse pip, der overdøves af byggeprocenter og økonomiske vækstpotentialer. Når maskinerne kommer og vælter æbletræerne og gør hulen til de oprindelige brædder, vil det vi troede var vores have og vores hjem, blot være historie. Vores børns trygge hjem tages fra dem. Deres gemmesteder og vandpytter bliver brikker i et spil, hvor deres umiddelbare tillid, tryghed og ubekymrede sind spoleres, fordi det kan betale sig at bygge højt og tæt. Vi mister vores have og vores retsfølelse og får skygge og asfalt til gengæld. Det bliver en sorgens dag.
Læs høringssvar fra Pernille Kapp Nielsen & Dennis Wistisen
Indsendt af:
Carsten Andersen
Dato: 27. oktober 2014
Svarnummer:
51
By:
København V
Postnr.:
1749
Jeg synes det ville være ærgerligt at tage både en del af parkerifngsarealet og det bagerste af haven.. Begge dele bliver brugt meget , og det ville være en skam for alle os beboere hvis man tog det fra os. Jeg håber man vil overveje at lade os beholde det areal som vi har nu , da det giver en hvis charme til stedet, og den vil vi helst se blive.. - Carsten Andersen
Læs høringssvar fra Carsten Andersen
Indsendt af:
Anton Andersen
Dato: 27. oktober 2014
Svarnummer:
50
By:
København V
Postnr.:
1749
Det er ærgerligt for os beboere ved Kongens bryghus, hvis vi mister store dele af vores elskede have. Den bliver flittigt brugt om sommeren, hvor man har mulighed for grill - og pickniquehygge på græs arealet... Ligeledes har jeg også set at børnene bruger haven til at lege i og have det sjovt - hvilket er en super god mulighed for børnene, når nu de bor i København ! Også det at miste de bagerste parkeringspladser vil gøre stort indtryk på os, da vi i forvejen specielt om vinteren næsten kun lige har plads til alle. Jeg håber vi finder frem til en løsning alle kan leve med. - Anton Andersen
Læs høringssvar fra Anton Andersen
Indsendt af:
Rune Sø
Dato: 27. oktober 2014
Svarnummer:
49
By:
Frederiksberg C
Postnr.:
1801
Parkering ---- Parkingsdækningen i §8 stk.2 virker utilstrækkeligt for område IV. Området har meget beboelse og 1 parkeringsplads pr. 200 m2 synes urealistisk. Specielt de meget begrænsede muligheder for gæsteparkering er bekymrende og vil uden tvivl påvirke de tilstødende kvarterer. Her tænkes specielt på Frederiksberg (Rahbeks Alle/Halls Alle kvarteret), hvor parkeringsreglerne er betydeligt anderledes end i Carlsbergbyen, i det Frederiksberg har 2 timers gratis parkering. Der ønskers hermed at lokalplanen inkludere betydeligt flere parkeringsmulighed for beboer og gæster i område IV. Svømmehal ---- Områdets svømmehaller er allerede belastet til bristepunktet. Lokalplanen forholder sig ikke til denne vigtige del af folkesundheden. Der ønskes hermed at lokalplanen inkludere eller som minimum forholder sig til behovet for svømmefaciliteter.
Læs høringssvar fra Rune Sø
Indsendt af:
Steen Larsen
Dato: 27. oktober 2014
Svarnummer:
48
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Boligforeningen AAB Afdeling 9
By:
København V
Postnr.:
1761
På vegne af afdelingens beboere har vi foretaget en underskriftindsamling og indleverer hermed 74 underskrifter på følgende bekymringer: Vi er bekymrede for følgende forhold som vil forringe vores bosted… • Højden af byggeri mod Vesterfælledvej/Ny Carlsbergvej • Tætheden af det planlagte byggeri • Den øgede trafikmængde/støj i et allerede belastet område • Parkeringsforhold som vil øge belastning på omkring-liggende gader Med venlig hilsen på vegne af afdelingsbestyrelsen og beboere Steen Larsen
Læs høringssvar fra Steen Larsen
Indsendt af:
Carsten Rasmussen
Dato: 27. oktober 2014
Svarnummer:
47
Vedhæftede filer: 1
By:
København
Postnr.:
1749
Har vedlagt pdf document med Kongens Bryghus høringssvar.
Læs høringssvar fra Carsten Rasmussen
Indsendt af:
Marianne Catterall
Dato: 27. oktober 2014
Svarnummer:
46
By:
København
Postnr.:
1750
Jeg ønsker at komme med en indsigelse til lokalplan Carlsberg II/6etagers beboelsesejendom på Vesterfælledvej Jeg synes, det er ubegribeligt, at arkitekterne kan mene, det er rimeligt at opføre et 6-7 etagers ejendom på Vesterfælledvej, uden at tænke på, hvad det vil medføre for de eksisterende beboere. Jeg har netop valgt at købe lejlighed her pga lysindfaldet og udsigten, og det ved jeg, vi er mange, der har. Det er så planlagt at fratage os dette og dermed forringe vores livskvalitet væsentligt! Jeg mener heller ikke, at så højt et hus vil kunne indgå naturligt i husrækken på Vesterfælledvej. Her tænker jeg på Humlebyhusene. Jeg mener, byggeriet bør være væsentligt lavere, så det harmonerer med Humlebyhusene. Mvh. Marianne Catterall
Læs høringssvar fra Marianne Catterall
Indsendt af:
Karin Buhmann
Dato: 27. oktober 2014
Svarnummer:
45
By:
København V
Postnr.:
1749
Dette høringssvar vedrører højden for bygningen, som er planlagt til at grænse op mod Kongens Bryghus (Rahbeks Alle 3-11) mod vest (konkret Rahbeks Allé 9A-D). Denne boligkarré var i det oprindelige lokalplanforslag godkendt som en fire-etages bygning. I den ny version af lokalplanen er dette ændret til seks etager. Det er en ganske betydelig forøgelse af bygningens højde, som i kombination med den længde vil gøre den meget massiv i forhold til de omgivende bygninger. Dette vil dels harmonere meget dårligt med det arkitektoniske udtryk af de omgivende bygninger med hver deres særpræg og individuel længde og højde, som giver en fornemmelse af luft og lethed i hele området. Dels vil en højde på 6 etager i den planlagte boligblok give betydelige skygge- og udsigtsgener fra den vestvendte del af haven for Kongens Bryghus og for lejlighederne i den vestvendte del af Kongens Bryghus, ikke mindst dem der er beliggende i stueetagen. Det vil betyde, at solindfaldet mindskes betydeligt i vinterhalvåret og helt forsvinder en del måneder. Jeg anbefaler stærkt, at boligkarreens højde begrænses til 4 etager.
Læs høringssvar fra Karin Buhmann
Indsendt af:
Flemming Høgh
Dato: 27. oktober 2014
Svarnummer:
44
By:
København V
Postnr.:
1749
"Vi er på vej mod et samfund, hvor statens økonomi går forud for samfundets, folkets og menneskers trivsel og velfærd. Det præger hele vores ledelses- og styringssyn," skriver professor Preben Melander, der drømmer om en folkebevægelse for nyt lederskab. Samfundet prioriterer de værdier og arbejdsfunktioner, der kan sættes i system, som er logiske, operationelle og målbare. Men styring er ikke så simpel og logisk, som vi ofte tror. Fremtidens lederskab må, hvor det end udøves, have til opgave at mobilisere, motivere og understøtte aktørernes skjulte kreativitet og sociale relationer på tværs af samfundets og organisationers niveauer, specialer, siloer, fagkulturer, normer og idealer. Dette kræver en radikal fornyelse af demokratiet, ikke kun på samfundsniveauet, men måske især lokalt ude på de udførende arbejdspladser. FOKUS: 30 år med moderniseringer 30 år med moderniseringer Se vores interviewserie med centrale beslutningstagere. Læs alle artikler her Skal og kan styringsteknologier sætte dagsordenen for samfundets udvikling og menneskers udfoldelse? Skal New Public Management fortsat dominere som styringsfilosofi? Vort samfund befinder sig midt i en dramatisk social, politisk og økonomisk omvæltning. Vi står i et politisk skisma mellem modstridende værdihensyn, såsom: Velfærdssamfundets bevarelse op mod fortrængningen af det reelle folkestyre, konkurrencestatens krav om nytteorienteret og ensrettet produktionsadfærd op mod menneskers intuitive livsudfoldelse, trivsel og kreative samspil. Forbrugersamfundets åndløse materialisme og vækst og pres på naturen op mod kultursamfundets immaterielle værdier og skjulte sociale vækstmuligheder. Vores samfund er stadig præget af et vanebaseret ledelsessyn funderet i statsteoriens klassiske styringslogik. I vort mangfoldige, fragmenterede, komplekse og grænseløse kundskabssamfund har vi imidlertid brug for at opfinde alternative bæredygtige og mere balancerede lederskabsideer. Fremtidens samfundslederskab bør gøre op med statsteoriens dominerende overordnede og ensidige styringsrationalitet for at kunne adressere alle disse udfordringer. Lederskabsreformationen er en bevægelse, som kritisk men konstruktivt stiller spørgsmål til de grundlæggende tendenser og trends, som præger vores globale interessesamfund. Lederskabsreformationen forholder sig kritisk til de globale markedskræfter, finanscentre og mediepåvirkninger, som i disse år politisk koloniserer vores samfunds meningsværdier, kulturudvikling, magtfordeling og menneskesyn. Vi har skabt et samfund, hvor vi har overladt vores eksistens og udfoldelse til staten og dens institutioner, og hvor den offentlige sektors bureaukrater, eksperter og deres teknologier og økonomiske rationaler styrer vores livsværdier, udfoldelsesmuligheder og fremtidsperspektiver. På den måde har lederskabsreformationen et interessefællesskab med den nye protestbevægelse Tag faget tilbage og den sociale modstandsbevægelse Klemt, som DenOffentlige.dk har omtalt af flere omgange. Konkurrencestaten Konkurrencestaten har sat dagsordenen for vores fremtidsvisioner. Borgerne skal målrettes, trænes og styres ud fra statens politiske og økonomiske ambitioner. Borgerne skal organiseres og institutionaliseres til, at staten kan leve op til det globale konkurrencesamfunds økonomiske spilleregler. Hvis vi åbenbart ikke underkaster os dette regime, kommer vores materielle velstand og velfærd ifølge systemets eksperter i alvorlig fare. Derfor indfører vi en statsstyret skole, hvor vore børns liv, udvikling og karriere sættes i system. Heldagsskolen, undervisningsplaner, evalueringssystemer, benchmarkingkontrol (PISA-tests) etc. skal sikre, at statens krav er under kontrol. Staten er blevet ejer af menneskers liv, frihed og tankesæt. Hele vores kultur og dannelsesliv er blevet koloniseret ud fra statens økonomiske politik. Deltag i lederskabshøringen Deltag i høringen og debatten på DenOffentlige.dk, i kommentarfeltet, på LinkedIn, på Facebook og på Twitter under #Lederskabshøring Men skal vi som frie borgere, producenter og mennesker acceptere denne indoktrinering, blot for at bevare vores materielle overflod? Der må være andre muligheder for samfundsskabelse som magthaverne har overset. Alle politikere – røde som blå – er ”styret” af den samme materialistiske og markedsbaserede konkurrencefeber, hvor statens økonomistyring er blevet et mål i sig selv og har sat de demokratiske værdier i anden række. Denne ensrettede statsmodel må vi nødvendigvis tage op til debat og forstå dens åbenbare som skjulte konsekvenser. Vi er på vej mod et samfund, hvor statens økonomi går forud for samfundets, folkets og menneskers trivsel og velfærd. Den politiske styringslogik i 2010’erne er større produktivitet for færre penge, koste hvad det vil af tab af trivsel, livskvalitet, social udfoldelse og demokratisk medbestemmelse. Statens rationelle styringsregime og dets konsekvenser Statens kortsigtede effektivitets- og præstationssyn styrer ikke kun menneskers daglige arbejdsliv, opmærksomhed, tidsanvendelse og tankesæt. Den præger også hele vores ledelses- og styringssyn. Samfundet prioriterer de værdier og arbejdsfunktioner, der kan sættes i system, som er logiske, operationelle og målbare. Men styring er ikke så simpel og logisk, som vi ofte tror. For organisationers mission, produktion, kapabilitet og ressourceanvendelse er mangfoldig og kompleks og har flere mål, end vi umiddelbart evner at forholde os til. I princippet har organisationer ikke mål, men det har derimod de mange interessenter, som organisationer består af. Vores arbejdsliv er på denne måde præget af og organiseret i spændingsfelter mellem modsatrettede interesser, hensyn, myter etc. Et samfund er i praksis ikke beriget af simpel rationalitet, men uklarhed, usikkerhed og uvidenhed, og uendelige muligheder. Det er op til os selv, dig og mig, at opsøge, forstå og kæmpe for andre muligheder. Der findes flere veje til velfærd end den som vi kan få øje på med den nuværende opfattelse af rationalitet. Problemet er, at det sikre, simple og kendte har en enorm tiltrækningskraft på flertallet af mennesker. Men netop denne simple tilgang resulterer i stagnation, meningsløshed og demotivation. Selvom styringen er svær at forankre, forsøger vi alligevel at lade, som om vi kan håndtere virkelighedens og fremtidens uklarhed gennem styringens rationalitet. Men ofte ser vi, at de centrale styringstiltag blot øger kompleksiteten i samfundet og presset på aktørerne ude i praksis og vi ser en skizofren verden, præget af manglende helhed, modstridende regimer og styringstiltag, ledelsesmæssig fragmentering, fremmedgørelse og distance. Har ledelsesforskningen nogen bud på styringens meningsløshed? Styringens irrationalitet, meningsløshed og absurditet har ledelsesforskningen ofte illustreret, dog tilsyneladende uden at det er blevet taget alvorligt, og uden at magthaverne har gjort noget alvorligt ved de bagvedliggende problemer. Men hvorfor er vi så trofaste overfor dette rationalitetssyn? Det er, fordi vi er låst fast og tryllebundet af et bestemt syn på samfund, organisationer og ledelse. Den rationelle ”rigtige” succesrige organisation må ud fra denne optik handle ud fra effektivitetens instrumentelle logik, økonomiens simple bundlinjer og samfundets institutionelle og legale normer. Jamen, er der da ikke nogen, der tør sige stop, fordi de forventede resultater udebliver og gør indsatsen af ressourcer irrationel? Det sker ikke, fordi vi mere tror på fremtidens ideer end på det, vi kan se som den skinbarlige praktiske virkelighed. Det værste ved denne indbildning er, at dens tilstræbte rationalitet i virkeligheden begrænser vore reelle muligheder for at handle rationelt og etisk troværdigt. Håbet om fornyelse og troen på fremtiden bevirker, at vi lader os blænde og forføre af fiktionen og retorikken og glemmer at handle på virkelighedens vilkår. Og det fører til irrationalitet, tiltagende apati, mindre innovationskraft og kontraproduktiv adfærd. Styringens rationalitet og evidens må erstattes af lederskabets refleksion og emergens Hvis vi gennem lederskabet skal reparere på styringens og innovationens irrationalitet, kan vi ikke overlade det til vores repræsentative demokrati og nuværende styringsteknologi at forny samfundet, fordi det bygger på fortidens politiske strukturer, som er indbygget i de eksisterende styringsformer og teknologier. Hermed skabes blot nye urealistiske forventninger og håb om, at rationaliteten, der er indbygget i markedet, bureaukratiet og demokratiet, er tilstrækkelig til at løse vore tiltagende samfundsproblemer. Vi har brug for et alternativt lederskabsparadigme funderet hos samfundets medejere Sammenfatningen af denne kritiske vurdering af styringens alment forestillede rationalitet, den simple og forførende reformideologi og fremtidshåbets stabiliseringseffekt fører frem til behovet for et alternativt lederskabssyn med fokus på mennesker i et bæredygtigt samfund. Her skal tages afsæt i samfundets medejere og deres oplevede virkelighed og kreative sociale fantasi. Lederskabet må derfor, hvor det end udøves, have til opgave at mobilisere, motivere og understøtte aktørernes skjulte kreativitet og sociale relationer på tværs af samfundets og organisationers niveauer, specialer, siloer, fagkulturer, normer og idealer. Hovedideen for processen er ”den konstruktive kakofoni”, dvs. et åbent mangfoldigt univers, hvor de forskellige værdisyn mobiliseres og orkestreres konstruktivt i tværgående dialogprocesser (f.eks. gennem åbne tværgående debatfora, eksperimentarier, kollaboratorier etc.). Dette kræver en radikal fornyelse af demokratiet, ikke kun på samfundsniveauet, men måske især lokalt ude på de udførende arbejdspladser. Lederskabsreformationen må skabes nedefra gennem en folkelig debat En reformation af samfundets lederskab tænkes udbredt, mobiliseret og forankret gennem en åben samfundsdebat og en bred folkelig bevægelse, som vi har kaldt ”Lederskabsreformationen”. Den lader sig ikke forankre med staten som drivkraft, fordi man ikke kan forvente, at grundlæggende samfundsforandringer kan udtænkes og skabes gennem det politiske system som i forvejen sidder på magten. Samfundets ondartede problemer er ofte kendetegnet ved stor kompleksitet, fordi de er systemfikserede, forheksede og ustyrlige. Processen skal derfor så vidt muligt involvere alle samfundsejere og have en solid fælles platform i det lokale involverende og dialogbaserede demokrati. Hvad kan du og jeg gøre for at skabe fremtidens bæredygtige samfund? Udfordringen bliver at mobilisere og involvere alle ildsjæle i lederskabsprocessen. Nogle af de centrale spørgsmål, som vi bør stille os selv, er derfor følgende: Hvor ser du de grundlæggende muligheder og barrierer for et bæredygtigt samfundslederskab (f.eks. set i lyset af det globale samfund, den danske model, din egen branche/sektor, din lokale organisation, din egen arbejdsplads etc.)? Hvilke overordnede og grundlæggende samfundsværdier og perspektiver, mener du, skal lægges til grund for reformationen? Hvordan skal magten og friheden afvejes, mobiliseres og fordeles som drivkræfter for processen? Hvordan kan du selv, dine kolleger og din egen organisation med jeres kultur, faglighed, etik, idérigdom, roller og ambitioner bidrage kritisk konstruktivt til processen overalt i samfundet? Hvordan kan I bringe jeres erfaringer videre til andre udenfor jeres kreds, således at energien, ejerskabet og entusiasmen kan udbredes ud over jeres lokale arbejdsmiljø? Hvilke støtteprocesser vil være væsentlige for at mobilisere og forankre omkring processen og dens fremdrift etc.? Du kan løbende følge ”reformationen” på netmediet DenOffentlige.dk, hvor forskningsresultater, debatindlæg og dialogaktiviteter publiceres løbende. Du kan også melde dig ind som aktiv deltager på netadresserne: www.forstyr.dk eller www.cvl.dk. Så vil du løbende få information om lederskabsudviklingens ideer og perspektiver. Held og lykke på den lange rejse. Med venlig hilsen. Flemming Høgh Augustinus
Læs høringssvar fra Flemming Høgh
Indsendt af:
Line Rix
Dato: 27. oktober 2014
Svarnummer:
43
By:
København V
Postnr.:
1749
Kære Teknik- og Miljøforvaltningen Dette er et høringssvar til ”Forslag til tillæg nr. 4 til lokalplan 432 Carlsberg II med tilhørende forslag til kommuneplantillæg”. Indledningsvist er vi meget glade for, at hele Carlsberg området står over for en revitalisering og kommer til at være en del af København til glæde for alle byens borgere. Der er dog en række forhold i ovennævnte lokalplan, som på ingen måder tager hensyn til de eksisterende bebyggelser, som støder op til den kommende Carlsberg By – og i særdeleshed området for Rahbeks Allé 3-11. Af den ovenfor nævnte lokalplan skal der tilsyneladende ændres på skelgrænserne mellem A/B Kongens Bryghus’ grund og Carlsberg-byens grund. Dette kan vi på ingen måde bakke op om af flere årsager – og vi gør dermed kraftig indsigelser mod den vedtagne lokalplan. - Københavns Kommune har vedtaget en del strategier for at udvide og styrke de få grønne arealer i København og i særdeleshed på Vesterbro. Disse strategier harmonerer på ingen måde med den vedtagne lokalplan, da vores gamle og meget anvendte have vil blive fuldstændig ødelagt. - Lokalplanen vil ødelægge den biodiversitet, der gennem mange år har udviklet sig. - Den nuværende skelgrænse har eksisteret siden, at A/B Kongens Bryghus blev etableret. Det er ganske urimeligt, at kommercielle interesserer ikke skal underordne sig eksisterende skelgrænser. Såfremt bygningsprocenten for de nye bygninger nedsættes er der ikke behov for at ændre de eksisterende skelgrænser. - En stor del af haven hører til den gamle Bryggerbolig med gamle frugt- og bevaringsværdige træer. Haven er netop inspireret af Brygger Jacobsens haven i den anden ende af Carlsberg-området. Det vil være en skandale at ødelægge et område, der er med til at skabe fortællingen om en samlet Carlsberg-by. - Skelgrænsen er i dag smukt beplantet med høje træer, som giver hele Carlsberg området trivsel og understøtter kommunens ambition om GRØN BY. - Størstedelen af lejlighederne i A/B Kongens Bryghus vil blive stærkt berørt af de nye planlagte byggerier, da det nye byggeri bliver alt for dominant i forhold til de bevaringsværdige huse, som Bryggerhuset i sagens natur er. - Området mellem Halmlageret, Kongens Bryghus og Humlebyen udgør et unikt historisk område, som bør bevares med rekreative grønne arealer. Dog undtaget af den gang- og cykelsti, som vil udgøre en smuk indgang fra det centrale Vesterbro til Carlsberg-byen. Vi opfordrer derfor kraftigt til, at ”Forslag til tillæg nr. 4 til lokalplan 432 Carlsberg II med tilhørende forslag til kommuneplantillæg” IKKE realiseres i den nuværende form, men viser respekt for det eksisterende byggeri og skelgrænser. Bedste hilsner Line Rix og familie, Rahbeks Allé 9D, st.
Læs høringssvar fra Line Rix
Indsendt af:
Peter H. Mikkelsen
Dato: 27. oktober 2014
Svarnummer:
42
By:
København V
Postnr.:
1749
Efter manges mening er det uheldigt, at man vil nedlægge grønne arealer - en oase midt i byen - og bygge en boldbane og andet byggeri i stedet. Der er brugt mange år på at opbygge og vedligeholde et havemiljø omkring andelsboligforeningerne, som giver ro og frirum til de lokale. Området bør bevares og udvikles med mere respekt for de nuværende brugere og beboere, som bor og færdes her til daglig.
Læs høringssvar fra Peter H. Mikkelsen
Indsendt af:
Lisbet Guhle
Dato: 27. oktober 2014
Svarnummer:
41
Vedhæftede filer: 1
By:
København
Postnr.:
1770
Høringssvar på vegne af beboerne i øvre Carstensgade, dvs. lige nr. 50-84 og ulige numre 19-27
Læs høringssvar fra Lisbet Guhle
Indsendt af:
Orla Lindberg-Poulsen
Dato: 27. oktober 2014
Svarnummer:
40
By:
København V
Postnr.:
1749
Vi er som udgangspunkt generelt meget positive for udviklingen af Carlsberg Byen, men stærkt utilfredse med at vi som andelshavere i andelsboligforeningen Kongens Bryghus får en væsentlig forringelse af vores forhold i området – en forringelse som stiller os ringere end andre beboere i København. Vi har en tinglyst ret til et område, hvor vi pt. har 90 parkeringspladser, som udnyttes fuldt ud. Denne ret ignoreres fuldkommen i forslaget. Dette betyder at vi fremover ikke umiddelbart har mulighed for at kunne parkere vores biler i nærområdet. Vores ejendom ligger uheldigvis ud til Frederiksberg Kommune, som ikke vil give os parkeringstilladelse til vores egen vej Rahbeks Alle. Og der er ikke nogen vej i nærheden i Københavns Kommune, som vi kan parkere på. Derfor stilles vi med forslaget ringere end andre borgere i København. Beboerne i Kongens Bryghus er gode skatteydere i Københavns kommune, uanset om vi kører på Christiania cykler eller er nødt til at have en bil for at kunne komme på arbejde eller for at kunne få hverdagen til at hænge sammen. Vi beder derfor om, at forslaget ændres, så vi har mulighed for at kunne blive boende i Kongens Bryghus – og forsat være bidragsydere til Københavns Kommune.
Læs høringssvar fra Orla Lindberg-Poulsen
Indsendt af:
Tobias Bagge
Dato: 26. oktober 2014
Svarnummer:
39
By:
København
Postnr.:
1750
Følgende indsigelse adresserer spørgsmålet om den planlagte bebyggelseshøjde på Vesterfælledvej. Indledningsvist vil jeg dog fremhæve, at jeg syntes Carlsberg Byen er spændende og visionært, men desværre også lider af nogle grundlæggende bekymrende forhold, både i det nuværende lokalplansforslag tillæg nr. 4, men også overordnet i masterplanen for Carlsberg Byen. Min bekymring er, at man ønsker at bebygge Vesterfælledvej med beboelsesejendomme, der ikke bare er højre end de eksisterende bygninger, som de skal erstatte, men også er højere end de beboelsesejendomme, som ligger overfor. Der skabes på den måde en kraftig forringelse af de nuværende beboeres udsigt og lysforhold, hvilket betyder en markant forringelse af beboernes livskvalitet. Mange mennesker har valgt at flytte til Vesterfælledvej netop pga. af den fine kombination af lys og udsigt. Hvorfor ødelægge livskvaliteten for så mange mennesker? – I øvrigt flere mennesker end de nye som kommer til at bo i de ny-opførte beboelsesejendomme. Det under mig også, at der planlægges at bygge så højt og tæt, at det får karakter af en meget høj mur rundt om Carlsberg Byen? Ved at bebygge store dele af Vesterfælledvej højt og tæt, indhegner man en bydel, som man ønsker skal være åben, rekreativ og mangfoldig. De planlagte boligkareer ud mod Vesterfælledvej vil virke modsat og stå som en høj mur, der lukker omverdenen ude. Og endelig, hvorfor bebygge så højt at man fuldstændig fjerner den unikke oplevelse af niveauforskel i byrummet som bakken mod Valby skaber? Niveauforskel er en sjældenhed i det ellers meget flade København og netop højden på Valby Bakke var af historisk betydning for Carlsberg, hvis stifter og grundlægger netop helt bevist anlagde Carlsberg her grundet bakken. Ved at fjerne denne oplevelse af niveau i byrummet, fjerner man ikke bare noget unikt for København og Carlsbergs historie, men man fjerner også oplevelsen af en bydel i sameksistens med den øvrige by. Slutteligt vil jeg påpege at det sjældent har været en succes at bygge lukkede områder i København: Tingberg, Mjølnerparken og Bella Høj er fx alle områder af byen som er bygget med de bedste intentioner og visionære planer, men endt som noget helt andet end hvad hensigten var. Fælles for disse områder er begrænsning i adgang, både fysisk i form af få adgangsveje og stisystemer, men også i deres planmæssige form. Jeg spørg mig selv hvorfor der er lagt denne plan, nu hvor man reelt har mulighed for at gøre noget andet. Jeg er naturligvis bekendt med at Carlsberg Byen skal være rentabel og at den skal rumme mange kvadratmeter til bolig og erhverv. Men man kunne nemt opnå samme kvadratmeterantal ved at bygge stigende i højde ind i området eller opføre flere store eller høje bygninger rundt omkring på området. På denne måde vil oplevelsen af Valby Bakke i øvrigt også bibeholdes. Med venlig hilsen Tobias Bagge
Læs høringssvar fra Tobias Bagge
Indsendt af:
Jens Lauritsen
Dato: 26. oktober 2014
Svarnummer:
38
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Husejerforeningen Humleby
By:
København V
Postnr.:
1777
Husejerforeningen Humlebys høringssvar er vedhæftet.
Læs høringssvar fra Jens Lauritsen
Indsendt af:
Anna Marie & Flemming Rosenørn Jacobsen
Dato: 26. oktober 2014
Svarnummer:
37
By:
København V
Postnr.:
1749
Reference til området benævnt Have R i lokalplanforslaget. Udviklingen i Carlsberg Byen bliver et kæmpeløft til hele Vesterbro, og kan udvikle sig til en motor for hele bydelen. Et så stort projekt kan selvfølgelig ikke gennemføres uden at naboer og omgivelser bliver berørt. Planerne om at inddrage hovedparten af de grønne arealer omkring AB Kongens Bryghus vil ødelægge de unikke muligheder for at skabe grønne frirum mellem bygningerne. Havens område med en række bevaringsværdige træer vil give vores nye naboer gode omgivelser fra første dag. Vi er oprigtigt bekymret for beboernes trivsel når man bygger tæt, og erstatter grønne arealer med en boldbane. København Kommune har gennem årene brugt mange ressourcer på gårdsaneringer, hvor der er skabt luft til beboerne. Det vil være et tilbageslag, hvis man starter et nyt projekt hvor bygninger pakkes tæt sammen. Ved at bevare det grønne areal kan man sikre grønne omgivelser, som er vokset til fremfor at skulle etablere det efterfølgende. Ejendommene langs Islands Brygge viser med al tydelig, hvor lang tid der går før de grønne områder kommer på plads og skaber et miljø omkring nybyggeri. I Carlsberg Byen projektet er man privilegeret ved at have miljøet tilgængeligt.
Læs høringssvar fra Anna Marie & Flemming Rosenørn Jacobsen
Indsendt af:
Ejerforeningen Rahbeks Allé 16
Dato: 26. oktober 2014
Svarnummer:
36
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Ejerforeningen Rahbeks Allé 16
By:
Frederiksberg C
Postnr.:
1801
HØRINGSSVAR EJERFORENINGEN RAHBEKS ALLÉ 16 INDLEDNING Ejerforeningen Rahbeks Allé 16 ønsker som umiddelbar nabo til Carlsberg grunden hermed at afgive høringsvar til Københavns Kommunes forslag til tillæg nr. 4 til lokalplan nr. 432 Carlsberg II med tilhørende forslag til tillæg til Kommuneplan 2011. Helt overordnet skal Ejerforeningen bemærke, at udviklingen af Carlsbergområdet og tillæg nr. 4 til lokalplaner rummer en række perspektivrige planer for udviklingen af Carlsbergbyen til et blandet by- og boligområdet med attraktive byrum og grønne rekreative arealer. Vi ønsker, at byudviklingen af Carlsberggrunden sker med respekt for områdets historie, særlige placering og bevaringsværdige bygninger. Ejerforeningen hilser således grundlæggende en udvikling af den centrale og unikke Carlsberg grund velkommen. SÆRLIGE FORHOLD Ejerforeningen vil dog gøre opmærksom på, at Rahbeks Allé i dag fremstår som en rolig allé med lav og ensartet bebyggelse, udpræget træbeplantning, grønne forhaver og begrænset biltrafik. Disse kendetegn er vejens charme og grunden til, at beboerne har valgt at bosætte sig her – for at få et roligt, grønt og rummeligt åndehul tæt på storbyen. Det er vores hjem, og det vi holder af ved bydelen. Det er derfor helt centralt, at den fremtidige udbygning af Carlsbergområdet sker med respekt for disse kendetegn ved Rahbeks Allé – nemlig det grønne (haver og træer), det rolige (ingen gennemkørende trafik bortset fra cykler) og den ensartede bebyggelse (2-4 etagers bygninger på hele Rahbeks Allé). På den baggrund er høringssvaret centreret om tre temaer, som ejerforeningen skal udtrykke bekymring for, nemlig: 1. Byggefelternes højde mod Rahbeks Allé 2. Den trafikale belastning af Rahbeks Allé 3. Byudviklingens rækkefølge og betydningen for Bakkegårdskvarteret i byudviklingsperioden AD. 1. BYGGEFELTERNES HØJDE MOD RAHBEKS ALLÉ Lokalplanstillægget giver mulighed for at opførelse af to byggefelter med byggeri på 5 etager (eksklusive tagterasser) ud mod Rahbeks Allé. Ejerforeningen er imod dette oplæg med udgangspunkt i fire problemstillinger: Problem 1: Rahbeks Allé er i dag på Frederiksberg-siden kendetegnet ved byggeri på overvejende fire etager. Det er derfor uforståeligt, hvorfor Københavns Kommune vil tillade en højde på bebyggelsen på fem etager. Det vil overstige det eksisterende byggede miljø med 1 eller 2 etager og den bygningsmæssige æstetik på Rahbeks Allé (jf. tegning 12A). Samtidig skal ejerforeningen gøre opmærksom, at der i snit 2 side 10 plan 1 vises fire etagers bebyggelse, og at der flere steder i planmaterialet er inkonsistens i de angivne højdeforhold. Problem 2: De af kommunen foreslåede femetagers byggefelter henlægger nordsiden af Rahbeks Allé i alt for meget skygge, særligt for de lejligheder, der er placeret i stueetagen og 1. sal på Rahbeks Alle nr. 10, 12, 16 og 18. Endvidere vil det ødelægge den unikke kvalitet og brugsværdi, som vores grønne forhaver har for livet på vejen. Det bemærkes i den sammenhæng, at de på side 15 (del 1) vedlagte skyggediagrammer ikke angiver skyggefelter for vinterhalvåret, men kun for jævndøgn og sommersolhverv – hvad der virker påfaldende besynderligt. Problem 3: Ejerforeningen stiller sig uforstående overfor forslaget om et ”fremskudt” tre etagers byggefelt, markeret på tegning 12A, der bryder den bygningsmæssige linje (og giver skyggegener for ejendommene overfor), og at byggefeltet, markeret på tegning 12A og B, ligger umiddelbart ud til vejen og ikke har nogen grøn forhave. Samlet set lægger det op til en uharmonisk og ujævnt bygningslinje, der samtidig vil skygge, særligt ud for Rahbeks Alle nr. 10-12, hvor der i forvejen er tale byggeri på 2 etager med taglejlighed jf. Figur 1. Det for ejerforeningen centralt, at byggefelterne mod Rahbeks Allé nr. 10, 12, 16 og 18 fremstår tilbagetrukket fra vejen, med grønne forhaver (som resten af Rahbeks Allé) og med en ensartet bygningslinje og arkitektonisk udtryk. Figur 1 Panoramabillede af Rahbeks Allé, som i hovedfeltet læst fra højre viser Nr. 10, 12, 16 og 18. Her ses tydeligt, at Rahbeks Allé 10 og 12 er en 2 etages bygning med taglejlighed. Problem 4: Ejerforeningen kan konstatere, at der i området omkring ”Thorvald Bindelsbølls Plads” og ”Sport Rahbek” jf. tegning 12A side 34 lægges op til en bebyggelse på 3 og 4 etager. Så meget desto mere kan det undre, at der ud mod Rahbeks Allé lægges op til at bygge 5 etager. Det vil virke som en ”mur”, der omslutter bydelen og spærre for udsigten til det bevaringsværdige Halmlager, der tænkes som et bygningsmæssigt samlingspunkt for område IV. Konklusion: Vi ønsker sammenfattende, at byggefelterne mod Rahbeks Alle reduceres til max fire 3 etager, at der etableres grønne forhaver overalt og, at byggelinjen og det arkitektoniske udtryk mod Rahbeks Allé bliver ensartet og i respekt for det eksisterende udtryk! En byggehøjde på 3 etager imod Rahbeks Allé forhindrer ikke bebyggelsen i næste led i at være 4 etager. som derved er rykket et led længere tilbage i forhold til Rahbeks Allé og dermed åbner lyslinjen til stuen og 1st. sal samt forhaver. AD. 2. DEN TRAFIKALE BELASTNING AF RAHBEKS ALLÉ Problemstilling Der planlægges anlæggelse af en sivevej mellem Carlberg Byen og Rahbeks Allé ud for husene Rahbeks Allé 10-16. Ifølge den af Frederiksberg Kommune udarbejdede helhedsplan for området forventer man, at det nuværende niveau på ca. 600 køretøjer/dag øges med 250 køretøjer/dag i forbindelse med kommunens egen udvidelse af institutions pladser og anlæggelsen af sivegaden. Ifølge samme plan vil man fra Frederiksberg Kommunes side gennemføre trafiktællinger for at følge den reelle tilvækst, når Carlsberg byen er taget i anvendelse. Der er desværre ingen steder opgjort antallet af cyklister, som benytter Rahbeks Alle for at komme til Vesterbrogade fra Valby Langgade. Anlæggelsen af den skitserede grønne cykelrute langs banelegemet vil efter ejerforeningens skøn ikke have nogen reduktion i antallet af cyklister til følge. Ejerforeningen for nr. 16 vil på denne baggrund gøre indsigelse mod etablering af sivegaden med henblik på gennemkørsel for biler til og fra Carlsberg byen via Rahbeks Allé med udgangspunkt I følgende seks forhold: Forhold 1: Der er ikke forsøgt i det nye tillæg til lokalplan at estimere den trafikale belastning i område IVA vest for Humlebyen udover hvor mange p-pladser, der skal etableres per 200m2 etageareal for hele Carlsberg byen. Med de boliger, der planlægges, vil der således være 1 p-plads per 2½ husstand for at til godese et ønske om at skabe overvejende bilfrie miljøer. Frederiksberg Kommune forudsætter på deres side, at det samlede antal parkeringspladser til deres borgere fastholdes på det nuværende antal. Frederiksberg Kommune er de eneste, der har forsøgt at estimere den øgede trafikale belastning af Rahbeks Alle. Forhold 2: Rahbeks Alle er en vej i et trafikalt lukket beboelseskvarter. De andre veje ind og ud af dette kvarter er Bakkegårds Alle, Brøndsteds Alle og Halls Alle, hvor sidstnævnte udkørsel er lysreguleret og eneste mulighed for at komme ud af byen mod Valby Bakke. De øvrige veje bortleder trafikken mod centrum. Der findes enkelte private firmaer (liberalt erhverv) bl.a. placeret med egne p-pladser omkring bygningen Rahbeks Alle nr. 21. Forhold 3: Etableringen af forskellige faciliteter i forbindelse med ”Thorvald Bindelsbølls Plads” og de upræcise angivelser af, om der i området overfor nr. 18-10 planlægges med butikker og muligvis fitnesscentre jf. benævnelsen ”Sport Rahbek” ved ”Thorvald Bindelsbølls Plads”. Med risiko for at dette kan medføre yderligere trafik og evt. udnyttelse af 2-timers parkeringen i større stil for at gå på indkøb og til fitness træning i Carlsberg byens område IVA, mener vi, at der i område IVA kun bør anlægges et begrænset antal butikker eller kommercielle trænings- og fitness faciliteter. En sivevej og fødevarebutikker mm vil begrænse de for beboerne tilrådelige parkeringspladser og øge trafikken. Forhold 4: Rahbeks Allé er endvidere vanskeligt passérbar for 2 biler i mod hinanden gående trafik. En yderligere belastning og et formodentligt mindsket antal vigepladser vil medføre, at der kan opstå betydelige trafikale problemer med mindre vejen ensrettes til indkørsel til kvarteret. Forhold 5: Vi er således enige i, at den overordnede plan om at al biltrafik ind og ud af Carlsberg Byen skal foregå via ny Carlsberg Vej. Sivegaden til Rahbeks Allé bør derfor efter vores overbevisning lukkes af for egentlig bil trafik. Forhold 6: Der er brug for parkeringsfaciliteter for besøgende i beboelsesområdet IVA end der aktuelt er afsat til at imødekomme kommende beboers behov for gæste- og korttidsparkering evt. ved etablering af flere kælderetager til parkering under bygningerne i område IVA. Løsningsforslag Vi er optaget af og tilhængere af, at adgangs- og sikkerhedsforholdene for cyklende såvel som de gående til og fra Carlsberg byen samt langs Rahbeks Alle forbedres. I den forbindelse vil det være påkrævet, at der på sydsiden af Rahbeks Alle etableres et fortov fra Vesterbrogade op til Rahbeks Alle nr 15 eller 17, som derefter fortsætter bagom institutionerne på Carlsberg Byen. Samtidig foreslås en fodgængerovergang til gangstien ved Rahbeks Alle nr 18. Og at man åbner mulighed for at indgange til de kommende og ombyggede institutioner Rahbeks Allé 15-19 kan placeres ud mod en kombineret cykel- og gangsti, som igen svinger tilbage ved huset Rahbeks Allé nr 21. I den forbindelse skal man også fremhæve, at de cyklende som kommer ned fra Kammasvej mod Vesterbrogade har meget høj fart pga. det faldende terræn. Den cyklende trafik, selv med det niveau den har i dag, er farlig for beboerne og de cyklende selv. Der er helt konkret sket frontale cykelsammenstød og påkørsel af gående på gaden. Dette er en situation, som især for de gående, der kommer fra Carlsberg byen, kunne være farlig når de træder ud mellem biler og kommende allé træer på sydsiden! Allétræer og fortove bør placeres således at kørebanens brede ikke yderligere begrænses. Det allerede aktuelt snævre forløb tillader kun med nød og næppe, at biler og modkørende cyklister kan passere hinanden! Udkørende biler fra sivegaden vil i tillæg være til yderligere fare for cyklisterne kommende fra Kammasvej, hvilket vil forringe trafiksikkerheden i området! Ejerforeningen er af den opfattelse, at en sivegade må forstås som en gade for cyklende og gående trafik. Såfremt en sivegade med biltrafik fortsat overvejes af København Kommune, bør der som minimum foreligge en meget grundig analyse af den trafikale realitet og de trafikale muligheder, hvilket for nuværende ikke synes at være tilfældet. AD. 3 BYUDVIKLINGENS RÆKKEFØLGE OG BETYDNINGEN FOR BAKKEGÅRDSKVARTERET I BYUDVIKLINGSPERIODEN Problemstilling Det fremgår ikke af tillægget til lokalplanen, hvordan byggetrafik med kraner, lastbiler og håndværkere er ind tænkt i forhold til Rahbeks Alle under selve opførslen af de Rahbeks Allé nære bygninger i område IVA. Løsningsforslag Vi vil derfor umiddelbart forvente, at al byggetrafik, dvs. tunge lastbiler, håndværker biler mm. udelukkende benytter til- og frakørsel til byggepladsen via Ny Carlsberg Vej, og at man opfører bygningerne fra periferien og ind mod centrum af Carlsberg Byen. Samtidigt ønsker vi, at der indtil færdiggørelse af Carlsberg Byens område IVA opretholdes en permanent afskærmning til Rahbeks Alle i lighed med nuværende begrænsning i området.
Læs høringssvar fra Ejerforeningen Rahbeks Allé 16
Indsendt af:
Andelsboligforeningen AB Enghaven
Dato: 26. oktober 2014
Svarnummer:
35
Vedhæftede filer: 1
By:
København V
Postnr.:
1750
Læs høringssvar fra Andelsboligforeningen AB Enghaven
Indsendt af:
René og Catrine Koblov
Dato: 26. oktober 2014
Svarnummer:
34
Vedhæftede filer: 1
By:
København V
Postnr.:
1749
Læs høringssvar fra René og Catrine Koblov
Indsendt af:
Jesper Johannes Madsen
Dato: 26. oktober 2014
Svarnummer:
33
By:
Købehavn V
Postnr.:
1770
Teknik- og Miljøforvaltningen Byens Udvikling Njalsgade 13 1503 København V Humleby, 26. oktober 2014 Høringssvar vedr. forslag til tillæg nr. 4 til lokalplan nr. 432 Carlsberg II Jeg, som er beboer i Carstensgade, 1770 V, ønsker at afgive høringssvar med indsigelse mod ovenstående forslag. Jeg vil gerne gøre indsigelse mod den i lokalplanforslaget planlagte stiforbindelse nord for Carstensgade. Stiforbindelsen er skitseret til at løbe langs nordsiden af Humleby langs skellet ind til Copenhagen Europe Center. Stiforbindelsen vil forbinde Vester Fælledvej (ved nr. 8/overfor DøgnNetto) og den nordlige del af Delareal IVA (se illustrationen side 8 og på Tegning nr. 4B). Stiforbindelsen er ikke medtaget på alle tegninger (f.eks. Tegning 12A) og det er derfor uklart hvor seriøst dette forslag er. Under alle omstændigheder er denne sti overflødig dels fordi Carstensgade løber parallelt 20 meter derfra og dels fordi der er planlagt fine indgangsforhold fra Rahbeks Allé. Stiforbindelsen vil i stedet skabe utryghed for beboerne på nordsiden af Carstensgade især i aften- og nattetimerne (uro fra personer der uset/uforstyrret kan ’hænge ud’ hér samt betydelig større mulighed for usete/uforstyrrede indbrud). Jeg foretrækker helt klart cykler i Carstensgade (hvor der er masser af bump) frem for ræsende cykeltrafik i baghaverne og utrygge aften- og nattetimer. Jeg opfordrer således på det kraftigste at denne stiforbindelse fjernes fra lokalplanforslaget. Med venlig hilsen Jesper Johannes Madsen, Carstensgade 66 Dette høringssvar er et supplement til svar fra vores Husejerforening og fra øvrige beboere i Carstensgade.
Læs høringssvar fra Jesper Johannes Madsen
Indsendt af:
Trine Gisselmann Andersen
Dato: 26. oktober 2014
Svarnummer:
32
By:
København V
Postnr.:
1749
Vi er andelshavere i A/B Kongens Bryghus (ABKB), og vi glæder os til at se Carlsberg-byen vokse frem og til at blive umiddelbare naboer til den. Der er dog punkter i det nuværende forslag til tillæg nr. 4 til lokalplan nr. 432, som vi ønsker at gøre indsigelser imod, da det efter vores mening strider mod intentionerne i lokalplanen om at "eksisterende udpegede herlighedsværdier i form af bebyggelse, kældre, træer og haver mv. skal bevares og medvirke til at fastholde områdets egenart". Ud over at stride mod intentionerne i lokalplanen bliver der ikke taget hensyn til, at ABKB har en tinglyst brugsret til en stor del af delområde IVA. Dette område har siden omdannelsen af Kongens Bryghus til boliger været en indhegnet del af foreningens område med have og parkeringspladser. Denne brugsret og den økonomiske såvel som immaterielle værdi, som brugsretten har for 120 andelshavere med familier, tager lokalplanen i almindelighed og tillæg 4 i særdeleshed ingen videre hensyn til. Det bør være muligt at omtegne delområde IVA, så lokalplanen tager større hensyn til de nuværende områdebeboeres ønsker og trivsel. Vi har i dag - som følge af ABKBs tinglyste brugsret til området - omkring 90 parkeringspladser, hvoraf et meget stort antal vil blive sløjfet med lokalplanforslaget. En nedlæggelse af disse p-pladser vil øge behovet for p-pladser i nærområdet, som i forvejen er udfordret på antallet af p-pladser. Nedlæggelsen af vores parkeringspladser udfordres yderligere af, at en stor del af de omkringliggende veje med parkeringsmuligheder ligger i Frederiksberg Kommune, hvor vi som beboere i Københavns Kommune ikke kan få parkeringslicens. Udover nedlæggelse af parkeringspladser vil det nuværende forslag til tillæg 4 ødelægge ABKBs unikke have, som det har taget mange år at etablere, og som i dag er en sand oase af lys, luft og grønne omgivelser for børn og voksne på det jo ellers tætbebyggede Vesterbro. Også her forringer lokalplanen og tillæg 4 i unødvendig grad allerede eksisterende herligheder. Med venlig hilsen Trine Gisselmann Andersen og Henrik Lehmann Andersen
Læs høringssvar fra Trine Gisselmann Andersen
Indsendt af:
Steen Stensgård Petersen
Dato: 26. oktober 2014
Svarnummer:
31
Vedhæftede filer: 4
By:
København
Postnr.:
1799
Hørings svar ang. Carlsberg II tillæg 4. Vi giver hermed indsigelse imod nedrivning af tre gode, ældre, historiske beboelseshuse på Ny Carls- berg vej, med save værdier på 3 og 4( hvilket forøvrigt betyder, at bygningerne i kraft af deres arkitektur, kulturhistorie og håndværksmæssige udførelse er fremtrædende inden for deres slags ). Disse bygninger vil med deres udseende og placering give en mere naturlig indgang til det massive og moderne betonbyggeri og samtidig virke som bufferzone mod den nye høje og tætte Carlsberg by. Det er de sidste huse, der sammen med byggeforenings husene er tilbage af det gamle kvarter på Ny Carlsberg vej.--- De blev bygget før Ny Carlsberg bryggeriet og danner sammen med træerne og den brostensbelagte gade et historisk tilbageblik , mod Ny Carlsberg. Huset på hjørnet af Vesterfælledvej og Ny Carlsbergvej er fra 1858( save værdi 4 ) og blev opført af en cikorie fabrikant, som havde sin fabrik bagved hovedbygningen. ---------- Det andet hus er Ny Carlsberg vej 78 (save værdi 4 ). Det er bygget i 1880 af garver Gluud. Huset er en to familiers villa , i patricier stil, med fine detaljer samt en lille have foran. Gammelt solidt håndværk.--- Mange turister og københavnere fotograferer huset og synes det er en stor synd at rive huset ned. --- Sammen med byggeforeningens huse, vil denne lille historiske husrække danne en malerisk overgang til det massive betonbyggeri i Carlsberg byen. -------- Huset på hjørnet af Ny Carlsberg vej og Pile alle er Søndermarks Huset. Det er fra 1878-79 og tegnet af arkitekterne Alfred Jensen og August Johannesen. Også fra tiden før Ny Carlsberg bryggeriet . Huset har save værdi 3. På Rahbeks alle har Frederiksberg kommune skånet to gamle villaer, som også var dømt til nedrivning af Carlsberg byen p/s.------.Vejen har således bevaret sin gammeldags charme oppe i den ende hvor Bakkehuset ligger.--- Hurra for det. Der er brug for at bevare historien om området, ikke kun industribygningerne, men også de huse som har præget kvarteret i over 150 år.----- Engang ville man også rive Sorte Hest ( gammelt gæstgiveri og kro fra 1600 tallet ) og Hintzes Villa ( tidligere Musik Historisk Museum ) på Vesterbrogade ned, og bygge beton i mange etager. Dette blev heldigvis forpurret , da der var for stor modstand i befolkningen. I dag kan vi glæde os over de gamle fine huse og historien bag dem. Vi håber i inde på Københavns Rådhus vil redde noget af det gamle København for eftertiden Med venlig hilsen. Rita Byrge Petersen og Steen Stensgård Petersen. Ny Carlsberg vej 78.
Læs høringssvar fra Steen Stensgård Petersen
Indsendt af:
Rikke Thielcke
Dato: 26. oktober 2014
Svarnummer:
30
Vedhæftede filer: 1
By:
København V
Postnr.:
1749
Vi håber at blive hørt - se vedhæftning. Hilsen Carl (5 år), Jonathan (1 år), Nilas (4 år), Viktor (0 år), Oscar (14 år), Luna (11 år), Adam (6 år), Bjørk (4 år), Harald (6 år), Eskild (3 år), Louie (6 år), Philip (3 år), Vera (8 mån.), Ida (8 år), Noah (10 år), Ea (5 år), Ulrika (9 år), Otto (6 år), Viggo (3 år), Albert (0 år), Caroline (10 år), Christoffer (7 år), Johan (1 år), Aleksandra (6 år), Maks (4 år), Leonora (1 år), Alberte (9 år), Nanna (6 år), Thorbjørn (0 år), Asta (8 år) og Johannes (6 år).
Læs høringssvar fra Rikke Thielcke
Indsendt af:
Rikke Thielcke
Dato: 26. oktober 2014
Svarnummer:
29
By:
København V
Postnr.:
1749
Vi er en familie, som flyttede ind i andelsboligforeningen Kongens Bryghus i januar måned dette år. Vi købte en forholdvis dyr andel med en forholdvis høj boligafgift, blandt andet fordi der til andelsforeningen hører en sjælden dejlig lukket have med bevaringsværdige træer, legeplads, plantekasser og masser af plads til vores børn. Dette var det perfekte sted for os at bo, som betød, at vi kunne blive i København frem for at flytte ud. Vi vidste selvfølgelig godt, at Carlsbergbyen skulle bygges, og at vi ville få nye naboer, og det ser vi i det store hele som et plus for både os og lokalområdet. Men hvad vi ikke vidste var, at vores have og vores parkeringsmuligheder nu måske bliver taget fra os, hvis byggeplanerne, som de er skitseret i lokalplanen, skulle gå hen og blive virkelighed. Da vi overvejede købet af lejligheden, fik vi at vide, at andelsboligforeningen har en tinglyst ret til brug af området, som omfatter det meste af haven og parkeringspladserne. Det beroligede os, og vi købte lejligheden. Derfor kom det som en stor overraskelse for os, da bestyrelsen fortalte, at Carlsbergbyen har i sinde at inddrage stort set hele vores have og alle vores parkeringspladser i deres nye byggeplaner. Da der som sagt er tale om en tinglyst ret, har der kørt forhandlinger mellem bestyrelsen og Carlsberg, og kan der ikke opnås enighed, kan vi alle se frem til en dyr og langstrakt retsag. Og det er her, vi som borgere føler os krænket på vores retsfølelse, og hvor vi som andelshavere og andelsforening føler os som en meget lille spiller, der er oppe i mod en meget stor og pengestærk spiller i form af Carlsbergkonsortiet. Vi håber, at kommunen i denne sag vil bakke op om vores andelsforening og være med til at værne om vores rettigheder.
Læs høringssvar fra Rikke Thielcke
Indsendt af:
Lærke Lauta
Dato: 26. oktober 2014
Svarnummer:
28
Vedhæftede filer: 1
By:
Kbh V
Postnr.:
1750
Læs høringssvar fra Lærke Lauta
Indsendt af:
AB Enghaven
Dato: 26. oktober 2014
Svarnummer:
27
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Andelsboligforeningen Enghaven
By:
København V
Postnr.:
1760
AB Enghaven, oktober 2014 Høringssvar til Lokalplan for Carlsberg, tillæg nr. 4 Under henvisning til det veltilrettelagte høringsmøde i Carlsberg d. 23. september 2014, samt lokalplanstillægget (Carlsberg II-del 2, tillæg 4) har AB Enghaven følgende bemærkninger: Konkret om bebyggelsen på hjørnet af Vesterfælledvej og Ny Carlsberg Vej, byggefelt D. I lokalplanen side 5 anføres, at ”Ny bebyggelse tilpasses eksisterende karrebebyggelse” Bygningen får direkte betydning for vores beboere og vi forventer en boligbebyggelse af høj arkitektonisk kvalitet. Vi er dog meget kede af den foreslåede ’parasitbebyggelse’, der på hjørnet tillader opførelse af yderligere 8 meter over de oprindeligt godkendte 5 etager. Disse ekstra etager får en markant betydning for lysforholdene for adskillige opgange. Hvis ønsket er større arkitektonisk variation, kunne man med fordel fjerne den øverste, 6. etage langs V.fælledvej og skabe en parasit med mindre højde. En uddybelse om emnet fra en venlig medarbejder fra kommunen beskrev ønsket om en parasit som at trække på arkitektoniske motiver fra Carlsbergs sjovt og skulpturelle tårne. Hvis ikke det redegøres mere som hensigten, er vi bange for, at det i stedet bliver påskud for at bygge flere kvadratmeter. Mht til denne 6. etage - hvis vi skal læse snit 3, side 9. Må vi anfægte at øverste etage slet ikke er tilbagetrukket tilstrækkeligt for at den reelt er tilpasset nabolagets karakteristiske karrébebyggelse. Der er et helt grelt eksempel på Amerikavej med både tagaltan, tagterrasser og voldsomme ’parasitter’ der er trukket ganske lidt tilbage – det frygter vi kan blive lige så voldsomt her. Vi ønsker, at tagetagen skal ’forsvinde’ set fra gadeplan på samme facon som eksisterende tage. Dvs tilbagetrukket lige så mange meter som etagen er høj. Generelt om planen Af mere generelle bemærkninger, er det påfaldende, at byggeriet rundt om Carlsbergbyen, er af en højde som er bekymrende og forringende for de omkringboende, når man sammenligner med byggeriet inden for området (vi er dog vidende om enkelte høje bygninger inden for området). På mødet d. 23. september blev der af tilhørerne påtalt bekymring på højden af bygningerne og Københavns Kommune svarede, at det jo altid er en udfordring af bevare lys og luft i København. I et andet forum om de mange fornyelser i byen, herunder Carlsbergbyen, har Københavns kommune dog udtalt: ”Vi gør meget for at bevare livskvaliteten for byens beboere. ” Dette er svært at genkende, eftersom de påtænkte høje bygninger direkte vil nedsætte livskvaliteten for naboerne. På mødet d. 23.9 fremgik det af tegningerne at Carlsbergs nye bygninger er placeret på en forhøjning, så en påtænkt bygning på 6 etager, opleves væsentlig højere end oplyst. Terræn og vand Ved kraftige regnskyl, vil det kuperede terræn naturligt lede vand til lavere terræn – nabobygningerne. Dette forhold henstiller vi til får yderligere opmærksomhed. Vindforhold ved højhuse Et andet punkt er turbulens. Der er i forvejen en del vind på Vesterfælledvej. De påtænkte høje bygninger frygter vi vil forøge vindpåvirkningen. Der er fra Carlsbergbyen påtænkt at lave foranstaltninger imod disse vindpåvirkninger, i form af vindbreaks, men kun ind mod Carlsbergbyen. Ikke ud mod Carlsberg-byens naboer. Der er enkelte dage, hvor ældre beboere ikke kommer på gaden på grund af vindforholdene, men der er på grund af de høje bygninger, udsigt til at disse dage bliver flere. Det er utilfredsstillende, at der ikke bliver taget hensyn til dette. Kan vi virkelig være det bekendt? Det mener AB Enghaven ikke. Trafikale forhold På side 74 i lokalplanstillægget fremgår det at der er primære ankomstgader fra vest, syd og øst. Hvorfor ikke også fra nord fra Frederiksberg? Den manglende ankomstvej ind i området må forventes at belaste med mere trafik på Vesterbrogade og i særdeleshed Vesterfælledvej og Ny Carlsberg Vej. Når det kommer til analysen af forventet trafik, må vi i AB Enghaven stille os uforstående over for logistikken omkring tilstrømningen af beboere, gæster og trafik. Ud fra de tal, som er oplyst af Carlsbergbyen, vil det nærme sig et besøgstal på omkring 14.000 mennesker i døgnet. Men er det om sommeren og i dagtimerne eller jævnt fordelt – dvs. dagligt? Parkeringsforholdene i Carlsbergbyen er ganske utilfredsstillende. Til dette svarede Københavns kommune under borgermødet: ”At de fleste beboere nok ville arbejde inden for området, altså i Carlsbergbyen, og der derfor ikke ville være et behov for parkeringspladser. Derudover ville en parkeringsplads koste 9.000 kr.”. Hvordan kan man udtale sig om dette? Hvad med de besøgende? Hvordan kan Carlsbergbyen og Københavns kommune dog i sin naivitet tro at der ikke bliver en voldsom søgning på områdets sparsomme parkeringspladser. Igen her er der ikke taget hensyn til de omkringboende. Når dette sammenholdes med vores tidligere indsigelser omkring miljøet (27. sept 2014, svar 1761), virker det ikke gennemtænkt, snarere dybt bekymrende. Skoler og skolevej I forlængelse af ovenstående, må man påtænke at der er skolesøgende børn. Hvor er der plads til disse i Carlsbergbyen? Der er ikke tænkt på skoler, reelle legepladser bort set fra boldbaner. Og trafiksikkerheden – hvor er den? Der er på Ny Carlsbergvej ikke anlagt cykelsti. Der er nyligt anlagt skråparkering, hvilket har indsnævret vejen og nu udgør en særdeles stor risiko, idet oversigtsforholdene er utrolig dårlige. Tillagt den støj og forurening som det vil medføre med øget trafik, blev repræsentant fra Rambøll adspurgt, hvilke tiltag der blev taget for at formindske dette. Svaret var: ”at der efterhånden blev lavet biler som forurenede mindre” og da repræsentant igen blev adspurgt i en pause, blev der udtalt: ”det var ikke deres problem”. Hvad er det for en holdning at have til andre mennesker, som faktisk bebor området og er oprigtig bekymrede? Sammenholdt med den forventede mertrafik og busrute og deraf følgende støj, rystelser og forurening, er det AB Enghavens opfattelse, at der bør rettes yderligere fokus på planlægningen af rammerne for det levede liv i lokalmiljøet. Carlsbergbyen er en stor og magtfuld bygherre. Byen og Vesterbros borgere skal ikke lide under investorers krav om profit. I det lange løb ligger værdien i tryghed, sikkerhed og godt naboskab. Det fremgik af mødet d. 23.9.14, at det var vigtigt for Carlsbergbyen, at det ikke blev en dem/os-følelse, at der skulle etableres et godt naboskab, men Carlsbergbyen og Københavns kommunes planlægning lægger ikke op til dette. AB Enghaven skal hermed gøre indsigelser mod højden på bygninger generelt i lokalplanen,. En højde som skaber forøget vindpåvirkning og gener for naboer, manglende sollys og derved forringet livskvalitet. Der må findes en løsning på byggehøjden, således at de påtænkte huse, bliver lavere og trukket tilbage, så lys- og vindforhold mindskes, så generne for de omkringboende naboer bliver mindst mulige. Herudover er der indsigelse mod højderne i bygning D.Vi gør ligeledes indsigelser mod den forventede mertrafik i området, som ikke virker gennemtænkt og virker som en direkte forringelse af og på området. Det må være muligt at omlægge indfaldsvejen til Carlsbergbyen til Vigerslev Alle eller Valby Langgade, hvor der ikke er så mange beboere ud til vejen. Derved vil mange problemer være løst. Med venlig hilsen Andelsboligforeningen Enghaven Ny Carlsbergvej 36 Formand Henrik Bornemann Carlsen AB Enghaven er blandt Vesterbros største andelsboligforeninger. Foreningen har 280 lejligheder og ca 700 beboere.
Læs høringssvar fra AB Enghaven
Indsendt af:
Lis Eckwerth
Dato: 26. oktober 2014
Svarnummer:
26
By:
København V
Postnr.:
1749
Jeg forstår det ikke – det er simpelthen helt ubegribeligt, at de 5 aktører i Carlsbergbyen P/S opfører sig, som de gør og vil annektere et stort areal af vores park og parkeringpladser og etablere en boldbane på grunden – klods op af både os og Humlebyen og dermed ødelægge et miljø, der er unikt i området. Der er nemlig sådan, at hvis man bare overfladisk forsøger at finde ud af, hvem de er og hvad de egentlig står for iflg. deres egne hjemmesider, rapporter osv. osv. bliver man endnu mere uforstående: Carlsberg ejer 25% af Carlsbergbyen P/S – de har for år tilbage givet ABKB brugsret til det omtalte grundstykke. Desværre er vi ikke helt oppe på 20 år, så vi kan ikke tale om en hævdvunden ret, men Carlsberg løber fra deres løfte til os og det er helt sikkert ikke i Hr. Jacobsen’s ånd. Realdania-Fonden ejer også 25% af Carlsbergbyen P/S – på deres hjemmeside skriver de vidt og bredt om ”samfundsansvar”. Der står bl.a.: ”Vi ønsker at agere ansvarligt og etisk korrekt i vores handlinger og projekter. Realdania vil gennem en håndtering af sit samfundsansvar sikre, at der skabes værdi for almenvellet gennem en til stadighed mere strategisk og fokuseret filantropisk indsats.” De fremhæver, at de roses af Oxford Research i 2011, hvor de citerer fra en PSI-undersøgelse (PSI=Principles for Social Investments) ”Særligt når det gælder etik og respekt er Realdania kommet langt”. Det er svært for de beboere, der berøres af Carlsbergbyens udvikling/planer at finde det samfundsansvar og hensyntagen til almenvellet eller den etik og respekt, som Realdania skriver så smukt om på hjemmesiden. PFA ejer 20% af Carlsbergbyen P/S – i deres CSR-rapport for 2013, som hedder ”PFA’s Samfundsansvar – Prioriteter og resultater” – står der på side 8: ”Målsætningen for ansvarlig forretningspraksis er, at PFA har politikker og retningslinjer, der understøtter en fair og ansvarsbevidst forretningsadfærd og sikrer høj troværdighed om PFA.” PFA skulle måske selv læse deres rapport igen, så de kan blive mindet om, hvad det er, de gerne vil kendes for – i tilfældet ”Carlsbergbyen” har de i hvert fald glemt både fairness, ansvarlighed og troværdighed. Topdanmark tegner sig for 15% af ejerskabet – og igen savner jeg handling, der støtter jeres erklærede hensigter: ”I CSR-sammenhæng er det primære fokus at sikre, at Topdanmark lever op til de ti principper under Global Compact. Det betyder, at vi skal minimere og forebygge negativ indflydelse på internationalt anerkendte arbejds- og menneskerettigheder og miljø og korruption i alle vores interne og eksterne aktiviteter. Det indebærer også, at vi skal arbejde aktivt på at fremme de ti principper.” Forebygge negativ indflydelse både internt og eksternt…… Tænk igen, Topdanmark!! PenSam, som også tegner sig for 15% af ejerskabet, skriver på deres hjemmeside: ”En lang tradition for medindflydelse og forbrugergrupper, en klar holdning til, hvad vi investerer i – og en arbejdsplads med gode værdier og spændende muligheder”. Hvis i har tradition for medindflydelse, så lyt til os og giv os den medindflydelse. Lad være med at tromle os ned, bare fordi i kan……… Lev op til alle jeres egne ”fine” ord og de værdier, i mener at besidde og lad være med at opføre jer som i gør – det skader både Carlsberg-projektet, langt de fleste af naboerne og ikke mindst jer selv.
Læs høringssvar fra Lis Eckwerth
Indsendt af:
Hanne Hernandez
Dato: 26. oktober 2014
Svarnummer:
25
By:
Købehavn V
Postnr.:
1750
Høringssvar vedr. Carlsberg II - tillæg 4 Jeg ønsker hermed at komme med indsigelse vedr. byggeri af 6 etagers ejendom på Vesterfælledvej. Håber at byggeriet på Carlsberggrunden bliver til gavn og glæde for mange og at man ikke forringer livskvaliteten for beboerne i de omkringliggende ejendomme. Vi skal vænne os til øget trafik herunder støj og forurening. Hvis man yderligere bygger en ejendom på ca.6 etager på Vesterfælledvej vil det for mange beboere betyde et farvel til lys, sol og udsigt, hvilket er en væsentlig forringelse af dagligdagen for os. Et kommende byggeri bør efter min mening ikke overstige højden på husene i Humleby. Venlig hilsen Hanne Hernandez
Læs høringssvar fra Hanne Hernandez

Sider