Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Høringssvar vedrørende Miljøkonsekvensrapport Metrolinje M5

Oprettet: 25. september 2024
Svarnummer:
594

Indsendt af

Ulrik P. Schmidt

Postnr.

1432

By

København K

Høringssvar

Høringssvar vedrørende Metrolinje M5 - krav om tunnelløsning på Margretheholm

Til Københavns Kommune og Metroselskabet,

Jeg skriver dette høringssvar som beboer på Margretheholm for at udtrykke min dybe bekymring over den foreslåede højbaneløsning for metrolinje M5. Margretheholm er et unikt område, hvor grønne områder, havnemiljø og bynærhed skaber et fantastisk miljø for både beboere og besøgende. Vi anerkender, at metroen er nødvendig for Københavns udvikling som en bæredygtig og fremtidssikret hovedstad, men vi mener samtidig, at en underjordisk tunnelløsning er den eneste forsvarlige vej frem.

Ødelæggelse af rekreative og grønne områder
Margretheholm er hjemsted for et af de få store, grønne områder, der gør København attraktiv for både børnefamilier, par, ældre og individer, der søger frirum og rolige omgivelser. Området bliver dagligt brugt til aktiviteter som leg, fodboldtræning for den lokale fodboldklub, polterabend-arrangementer, solbadning, sauna gus, bål, hulebygning og sportsaktiviteter som løb og yoga. Det er en oase midt i byen, hvor mennesker i alle aldre kan udfolde sig. En højbaneløsning vil ikke alene føre til en opsplitning af byrum, men også ødelægge den unikke sammenhæng mellem de grønne områder og lystbådehavnen.

Ødelæggelse af unikke naturhabitater og beskyttede arter
Margretheholm og de omkringliggende områder er hjemsted for flere unikke naturhabitater, der understøtter en rig fauna, herunder flagermus, som er en fredet art. Selvom der måtte være planer om at genopbygge dele af naturen efter anlæggelsen af en højbane, kan man ikke garantere, at de arter, som lever her i dag, vil vende tilbage. Skaderne på naturen og dyrelivet vil være uoprettelige, og det vil tage mange år for den naturlige vegetation, såsom større træer, at genopbygges. Denne forstyrrelse af naturens fred vil have varige konsekvenser for biodiversiteten i området og vil ødelægge en natur, som mange af os sætter stor pris på.

Støj og visuel forurening
Den konstante støj fra en højbane vil være ødelæggende for beboernes dagligdag, og de høje metrobaner vil skæmme udsigten og skabe en visuel barriere. Dette vil ikke alene påvirke livskvaliteten for de omkringliggende beboere, men også reducere områdets værdi som et attraktivt sted for fremtidige generationer. Erfaringer fra andre byer, som Berlin, viser, hvordan dårlige valg i infrastruktur kan føre til vedvarende støjproblemer.

Bevaring af Margretheholms Lystbådehavn
Margretheholms Havn er en unik del af Københavns historie og en perle, der ikke kan erstattes. En højbaneløsning vil dele havnen i to, og meget af havnen vil forsvinde. Havnen er ikke kun en funktionel havn, men et centralt rekreativt område for beboere og sejlere. At skade dette område vil være en uoprettelig fejltagelse.

Flere beboere og behov for rolige omgivelser
Det er vigtigt at bemærke, at der i de kommende år vil blive opført både en ny daginstitution og et botilbud for borgere med autismespektrumforstyrrelser. Disse projekter vil øge befolkningen i området, herunder mange børn, der har brug for gode og sikre udearealer. Desuden vil autisterne i botilbuddet have behov for rolige og stabile omgivelser, hvor en højbane vil være både støjende og forstyrrende for deres hverdag.

Miljø og klimahensyn
Selvom der kan argumenteres for, at en højbane vil have et lavere CO2-aftryk under anlægsfasen, er forskellen i udledning mellem en højbane og en tunnel minimal i forhold til de samlede miljøpåvirkninger. En underjordisk løsning vil bevare de grønne områder, der er afgørende for både det lokale miljø og for Københavns langsigtede klimastrategi.

Metro hører per definition under jorden
Metro betyder undergrundsbane, og i byer som London, Paris og Stockholm har man allerede for længst anlagt deres metrolinjer under jorden. København bør som en moderne, visionær by følge samme princip. At anlægge en højbane i byområder som Margretheholm er uambitiøst, kortsigtet og ødelæggende. Når vi bygger for fremtiden, bør en tunnelløsning være det eneste rigtige valg, både for at sikre byens udvikling og bevare de grønne områder og rekreative faciliteter.

Konklusion
Det er klart, at en tunnelløsning for metrolinje M5 er den eneste bæredygtige og langsigtede løsning for Margretheholm. En højbane vil medføre uoprettelige skader på områdets grønne arealer, rekreative frirum, havnemiljø samt forringe de nye faciliteter for børn og autister. Hvis København skal fremstå som en visionær og bæredygtig by, må en højbane ikke komme på tale i byområder. Jeg opfordrer derfor beslutningstagerne til at tage dette høringssvar alvorligt og vælge den løsning, der bedst balancerer behovet for transport med bevarelsen af Københavns unikke miljø og historie.

Pas godt på vores grønne bynatur – Metro under jorden!

Med venlig hilsen,

Ulrik P. Schmidt,
Beboer på Margretheholm