Københavns Kommune får ny høringsportal
I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
Høringssvar vedrørende Miljøkonsekvensrapport Metrolinje M5
Oprettet:
25. september 2024
Svarnummer:
659
Indsendt af
Trine
Postnr.
2300
By
København S
Høringssvar
Høringssvar vedrørende metrostation på Axel Heides Gade i forbindelse med M5
Jeg vil starte med at understrege, at jeg som beboer på Axel Heides Gade, Islands Brygge, er en hyppig og tilfreds bruger af Københavns offentlige transport, herunder metroen. Jeg værdsætter den fleksibilitet og tilgængelighed, som metroen tilbyder. Jeg har dog kraftige indvendinger mod den nye M5 linjeføring.
1. Trafikalt og samfundsøkonomisk behov
Selvom jeg værdsætter metroens bidrag til byen, mener jeg, at en ny station ved Bryggebroen er unødvendig. Metrostationerne i nærområdet dækker allerede trafikbehovet for Islands Brygge. Vi har metrostationer på Islands Brygge, ved Fisketorvet og Havneholmen, og med åbningen af den nye busterminal ved Dybbølsbro er området dækket godt ind med offentlige transport. At tilføje en station ved Bryggebroen vil derfor næppe øge antallet af brugere, men snarere sprede de nuværende brugere ud over flere stationer, hvilket ikke berettiger de store samfundsøkonomiske omkostninger.
Analyserne bag beslutningen om M5 og Bryggebroen-stationen er baseret på data, der er flere år gamle og ikke tager højde for de seneste udvidelser af metroen, herunder Cityringen og de nye stationer. Det er derfor på sin plads at revurdere behovet for stationen på Axel Heides Gade ud fra nutidens trafikdata og behov.
2. Miljøpåvirkninger og byggeriets konsekvenser for området
Byggeriet af en station på Axel Heides Gade vil medføre væsentlige miljømæssige og trafikale gener for lokalområdet. Etablering af en byggeplads i et allerede tæt trafikeret område vil skabe kaos for både bilister og cyklister. Artillerivej, som allerede er presset af tung trafik, vil blive yderligere belastet, hvilket vil udgøre en stor risiko, især med tanke på de mange skoler og institutioner langs vejen. Derudover vil 60 parkeringspladser blive fjernet, hvilket vil forværre parkeringssituationen for beboerne på Axel Heides Gade. Jeg har ikke set en løsning på hvor vi skal parkere henne i perioden hvor etableringen af metrostationen står på?
Miljøvurderingen nævner også, at stationen vil blive meget dyb, grundet at den vil være placeret tæt på havnen. hvilket betyder, at der skal graves store mængder jord væk, hvilket yderligere vil øge tung transport og forurening.
Jeg vil foreslå at se nærmere på områderne Kigkurren eller den Grønne Kile ift. At komme længere væk fra havnen, så stationen ikke skal være så dybt nede samt at antallet af fjernede parkeringspladser kan minimeres.
Jeg vil foreslå at se nærmere på områderne Kigkurren eller den Grønne Kile ift. At komme længere væk fra havnen, så stationen ikke skal være så dybt nede samt at antallet af fjernede parkeringspladser kan minimeres.
3. Risici for forurening og bygningsskader
Området omkring Axel Heides Gade er tidligere industrijord, som kan være forurenet fra den gamle Sojakagefabrik. Det rejser spørgsmålet om, hvorvidt de nødvendige undersøgelser og forholdsregler er på plads for at håndtere denne potentielt giftige jord, når der graves så dybt. Transport af forurenet jord skal foregå på en måde, der sikrer, at forurening ikke spredes yderligere.
Samtidig er risikoen for bygningsskader som følge af vibrationer under byggearbejdet stor. Der bør være klare retningslinjer for, hvordan beboernes ejendomme beskyttes, og hvordan eventuelle skader dokumenteres og udbedres.
4. Støjgener, kompensation og genhusning
Endelig er jeg som beboer på Axel Heides Gade stærkt bekymret over de betydelige støjgener, som projektet vil medføre, herunder natlig støj. Det er nødvendigt, at kompensationsordninger tilpasses nutidige forhold og markedsniveau. Bekendtgørelsen om kompensation, der blev fastsat i forbindelse med Cityringen i 2007, er ikke længere dækkende, og der bør sikres, at kompensation og genhusningsmulighederne for de berørte beboere er rimelige og svarer til markedets priser i dag.
Jeg håber, at I vil tage disse bekymringer i betragtning og revidere planerne for en metrostation ved Bryggebroen. Det vil være både samfundsøkonomisk og miljømæssigt forsvarligt at genoverveje denne løsning og muligvis finde en alternativ placering eller undlade at bygge stationen helt.
Med venlig hilsen
Trine
Beboer på Axel Heides Gade, Islands Brygge
Trine
Beboer på Axel Heides Gade, Islands Brygge