Københavns Kommune får ny høringsportal
I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
Høringssvar vedrørende Miljøkonsekvensrapport Metrolinje M5
Indsendt af
Virksomhed / organisation
Postnr.
By
Høringssvar
Høringssvar fra Grundejerforeningen Havnestad
Vi indsender hermed foreningens samlede høringssvar.
Vi har gjort os følgende overvejelser, og forventer selvfølgelig at blive inddraget løbende i processen. Vi oplister hermed de vigtigste:
- Støj: Det fremgår af miljøkonsekvensrapporten, at der vil være betydelige støjgener igennem en længere periode. Samtidig står der også, at man ikke vil etablere støjisoleret byggepladshegn. Vi forventer, at bygherre vil gøre det nødvendige for at nedbringe støjen, herunder etablere støjreducerende hegn. Desuden lægger vi op til, at man udvider byggeperioden, for at undgå at støje om natten. Som det er er nævnt i rapporten, finder dette metrobyggeri sted i et meget tæt bebygget beboelsesområde.
- P-pladser: Byggearealet skal gøres så lille så muligt, så vi mister færrest mulige p-pladser i anlægsfasen. Der skal kompenseres for de midlertidigt, nedlagte p-pladser i nærområdet. F.eks. ved at leje pladser på den private p-plads foran sundhedsstyrelsen.
- Kompensation: Grundejerforeningen skal kompenseres for det areal, der skal anvendes til byggeriet, både til den færdige metro og til byggepladsen. Vi forventer derfor at blive inddraget tidligt i processen, i fastsættelsen af kompensationen i byggeperioden, og i forhandlingen om købsaftalen. Desuden skal vi inden igangsættelsen i dialog om reetablering af nærområdet efter endt byggeri, både for så vidt angår vores grønne områder og vores veje, der jo skal bruges ekstra til den tunge trafik til og fra byggepladsen.
- Skader på bygninger: Vi ønsker en klar beskrivelse af hvordan man registrerer de omkringliggende bygningers tilstand, og hvordan man måler eventuelle skader på bygningerne. Og desuden en klar beskrivelse af processen hvis der opstår skader, herunder hvordan man sikre sig at få tildelt den rette kompensation.
- Cykler og pladsens udformning: Vi vil inddrages i udformningen af pladsen, især med tanke på de mange parkerede cykler som metrostationer tiltrækker. Ligesom man kunne overveje en anden trafikafvikling på Axel Heides Gade efterfølgende, således der opnås bedre sammenhæng for afviklingen af cykeltrafik på strækningen mellem Bryggebroen og Amager Fælled. Derudover ser vi gerne, at der - hvis det er muligt - etableres underjordiske bilparkeringspladser mellem Artillerivej og selve metrostationen (fx under gaden Axel Heides Gade), således pendlere kan parkere her og tage Metroen videre. Disse pladser skal naturligvis også være tilgængelige for områdets beboere.
- Genhusning: Vi forventer, at alle vores berørte medlemmer bliver grundigt orientere i ordentlig tid, om mulighederne for midlertidig genhusning og kompensation mens byggeriet foregår.
- Trafikafvikling: Vi læser, at gaden Islands Brygge bliver spærret for gennemkørende trafik i krydset ved Axel Heides Gade. Dette medfører meget merkørsel for områdets beboere, hvad enten man skal ud af byen eller ind til byen. Derudover vil det forsinke eventuel udrykningskørsel til området. Vi ønsker at disse forhold indgår i vurderingen af, hvorvidt det er nødvendigt med en 24/7 lukning af gaden, alternativt om der kan etableres en midlertidig vej i forbindelse med byggepladsen