Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Høringssvar vedrørende Miljøkonsekvensrapport Metrolinje M5

Oprettet: 25. september 2024
Svarnummer:
589

Indsendt af

Siri Sørensen

Postnr.

1432

By

København

Høringssvar

Høringssvar vedr miljøkonsekvensrapport metrolinje M5

 

Vi bifalder at København udvikler metroen for at gøre fremkommeligheden bedre. Vi har også forståelse for at det er et meget stort projekt at anlægge en ny metrolinje. Men vi er meget uforstående over at det overvejes at gøre en ny metrolinje til en højbane.

Vi bor på Margretheholmen med vores barn. Og vi har meget svært ved at forstå logikken i at en ny metrolinje skal etableres lige uden for vores soveværelser. Den støj og ulempe det vil give når metroen kommer i drift virker helt urimelig. Især da man tidligere har erfaret at metrotog støjer meget når de passerer.

Konceptet metro giver jo også meget mere mening ved at den føres under jorden, så den ikke forstyrrer bybilledet. Vi betragter vores bydel som en lille oase midt i København. Hvis der skal etableres en metrolinje over jorden, vil dette være en væsentlig nedgradering af vores oase. Der er først en flerårig etablering, der vil lægge beslag på en væsentlig del af vores grønne område, hvor man ikke vil kunne spille bold og lege og i det hele taget opholde sig. Desuden vil støj under etablering være en unødvendig meget stor gene for mange mennesker der bor i området.

Og for vores naboer S/K Lynetten som er en vidunderlig lystbådehavn, vil konsekvensen også være uoverskuelig, da de næppe ville kunne anvende havnen ved en metro højbane.

Vi mener at al sund fornuft vil være at få gravet metroen langt under jorden, selvom udgiften er marginalt højere end ved at etablere en højbane. Det er trods alt kun etableringen der er dyrere, og vi er sikre på at det vil give langt færre klager over projektet både under etablering, men bestemt også når det er i drift, og formentlig støjer langt mere en først antaget, som man har set med Metro city ringen.

 

Med venlig hilsen,

Lars og Siri

Margretheholmsvej 74

1432 Kbh K