Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Høringssvar vedrørende Miljøkonsekvensrapport Metrolinje M5

Oprettet: 25. september 2024
Svarnummer:
645

Indsendt af

Rebecca Harboe

Postnr.

1432

By

København K

Høringssvar

En metro er en genial løsning i storbyer, - men det mest geniale ved den er, at den kan graves ned i jorden. Ligesom kloaksystemer og parkeringsanlæg bør vi udnytte den plads, vi kan skabe under jorden, så vi kan bevare de grønne områder og vandmiljø, så dyreliv, mennesker, børn og kæledyr kan nyde godt af det.

Erfaringerne fra blandt andet Ørestad har ganske vist ført til mere velovervejede arkitektoniske udformninger af højbaner, eksempelvis slankere og højere søjler i stedet for dæmninger, der begrænser bevægelsesfriheden. I forhold til Margretheholm og Lynettehavnen er det ikke så meget bybilledet, der vil blive påvirket af en højbanemetro; det er snarere det naturskønne område, der trues. Her findes et grønt åndehul med høje træer og vildt buskads, hvor ræveunger bor, og hvor børn bygger huler. I sensommeren skal man passe på ikke at træde på de små frøer og tudser, der er ved at finde deres vej til vandhullet. Det er noget så unikt som en oase midt i en hovedstad.

Den store naturgrund bag ”Udsigten” er en del af et enestående beboelsesområde, der tilbyder stilhed fra byens pulserende lyde og trafikstøj - kun 10 minutters cykeltur fra Kgs. Nytorv. Det er en sjældenhed ikke at kunne høre andet end frøer kvække, børns latter fra fodboldbanen eller en hund, der gøer i det fjerne. Lyden fra en metrohøjbane passer simpelthen ikke ind i dette naturlige lydtæppe.

Desuden kunne det være en god idé at inkludere et stop ved Operaen. På grund af dens placering er der begrænsede muligheder for at nå derhen med kollektiv trafik, hvilket får størstedelen af gæsterne til at tage bilen. Dette skaber en betydelig trafikbelastning før og efter forestillinger, som kunne undgås med bedre transportmuligheder.