Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Høringssvar vedrørende Miljøkonsekvensrapport Metrolinje M5

Oprettet: 26. september 2024
Svarnummer:
707

Indsendt af

Rasmus Bjørn

Postnr.

1432

By

København K

Høringssvar

Kære beslutningstagere,

 

Grav metroen ned.

Min familie og jeg har boet på Margretheholm i lejlighederne i snart 3 år år, og vi sætter stor pris på områdets unikke kombination af natur og by, det hyggelige nærmiljø, havnen og de rekreative områder.

Vi valgte dette Margretheholmen netop fordi  det er en unik kombination at et meget fredfyldt og trygt område,  med store grønne områder og stadig i cykelafstand fra indre by.

Vores børn har, taget deres første skridt her og deltaget i udendørs aktiviteter på daglig basis. Det er et trygt og velfungerende sted, hvor vores børn trives sammen med gode naboer og venner. 

Vi er dog dybt bekymrede over udsigten til, at metro M5 kan blive anlagt som en højbane gennem vores rekreative områder. Derfor opfordrer vi kraftigt til, at metroen føres under jorden ved Margretheholm og Refshaleøen.

En højbane vil have betydelige negative konsekvenser for området. Det vil skære igennem et nyetableret lokalmiljø med natur, skov, havn og sportsfaciliteter og medføre syv års byggekaos samt permanente betonstrukturer, spor og adgangsveje. Dette står i skarp kontrast til de politiske ambitioner om at fremme biodiversitet, grønne løsninger og rekreative områder. At ødelægge et eksisterende grønt miljø og erstatte det med beton og støj virker helt uforståeligt.

Amager og Ørestad er allerede skræmmende eksempler på, hvordan metroanlæg har påvirket nærmiljøer negativt. Ørestad er blevet et sted, man flytter fra på grund af metroens negative indvirkning. Vi beder om, at de samme fejl ikke gentages her, og at man i stedet vælger en nedgravet løsning, som bevarer Margretheholms rekreative kvaliteter.

Der findes et alternativ: metroen kan føres under jorden. På borgermødet den 21. august 2024 på Islands Brygge blev det oplyst, at en nedgravning vil koste 1,5 milliarder kroner ekstra. I forhold til den samlede anlægsudgift på næsten 30 milliarder virker denne merudgift som en overkommelig pris for at bevare et blomstrende lokalsamfund, hvor både børn og voksne trives.

Vi støtter udviklingen af Margretheholm og ser frem til en metro, som kan forbedre adgangen til området, reducere biltrafikken og give endnu flere mennesker mulighed for at nyde det. Men udviklingen bør ske med respekt for det unikke miljø, som er opbygget gennem årene, og som gør området attraktivt for både børnefamilier, pensionister og enlige.

Derfor opfordrer vi stærkt til, at metroen føres under jorden