Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Høringssvar vedrørende Miljøkonsekvensrapport Metrolinje M5

Oprettet: 26. september 2024
Svarnummer:
719

Indsendt af

Mie Holbech Gustavsen

Virksomhed / organisation

Dansk Erhverv

Postnr.

1215

By

København K

Høringssvar

Dansk Erhvervs bemærkninger til offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering og udkast til §25 tilladelse til metrolinje M5

 

Som tidligere nævnt i forbindelse med idéfasehøringen af den kommende metroudvidelse i København, som følge af udviklingen af Lynetteholm, støtter Dansk Erhverv etableringen af metrolinje M5. Som Danmarks hovedstad er det afgørende, at der i og omkring København fremtidssikres en forbedret og bæredygtig mobilitet. En udbygning af metroen vil, i takt med den øvrige udvikling af cykelinfrastrukturen og den kollektive transport, bidrage til en langsigtet løsning på trængselsudfordringerne i hovedstadsområdet.

Vi anerkender dog, at metrolinjer, særligt nedgravede, er dyre at etablere, og det er derfor vigtigt, at det fremtidige kundegrundlag er til stede for at sikre, at investeringen er samfundsøkonomisk bæredygtig. Det er vigtigt, at M5-projektet forbliver økonomisk rentabelt, og at omkostningerne er i overensstemmelse med den fremtidige værdi, linjen vil tilføre byen og dens brugere.

I miljøkonsekvensvurderingen beskrives de to valgte løsninger; en kortere nordlig løsning og en længere sydlig løsning. Dansk Erhverv støtter som udgangspunkt den sydlige løsning, der omfatter hele strækningen fra København H til Østerport og består af to etaper (1) København H til Refshaleøen (forventet åbningsår 2035) og (2) Refshaleøen til Østerport (forventet åbningsår 2045). Vi vurderer, at den sydlige løsning vil give den bedste betjening og den største mobilitet i de berørte områder. Selvom vi er bekendt med, at denne løsning indebærer øget klimaaftryk og meromkostninger, henviser vi til, at metroer er en langsigtet investering, og vi tror på, at det nødvendige kundegrundlag vil være til stede for at gøre denne investering bæredygtig. Den sydlige løsning vil desuden kunne forbedre infrastrukturen på Refshaleøen og på øvrige dele af Amager, og den vil bidrage til en fremtidssikret forbindelse for fremtidige bolig- og erhvervsområder.

Samtidig ser vi det som en væsentlig fordel, at den sydlige løsning åbner op for en fremtidig mulighed for en metroforbindelse mellem København og Malmø, hvilket vil styrke mobiliteten på tværs af Øresundsregionen. En sådan forbindelse vil være et vigtigt bidrag til at fremme integrationen mellem Danmark og Sverige. Dansk Erhverv skal derfor kvittere for beskrivelsen af en mulig tilslutning til en Øresundsmetro i miljøkonsekvensrapporten til M5 og anbefaler, at der i forbindelse med anlægningen af M5 etableres det foreslåede afgreningskammer ved Prags Boulevard. Det vil sikre muligheden for efterfølgende at anlægge tunnellerne til en eventuelt fremtidig metro til Malmø.

Herudover forventer vi, at der under det kommende anlægsarbejde for metrolinje M5, tages væsentlige hensyn til de lokale erhvervsdrivende og turismeerhvervet. Vi anerkender, at der ved al byudvikling uundgåeligt forekommer gener for både borgere og erhverv, men ønsker at påpege, at disse gener risikeres at forværres grundet projektets lange tidshorisont. Vi anbefaler derfor, at erhvervslivet inddrages aktivt gennem hele processen, og at der sikres hensigtsmæssig informering og varsling i god tid. For at minimere generne for de erhvervsdrivende, bør der desuden implementeres foranstaltninger, der sikrer mindst mulig forstyrrelse under anlægsperioden.

Afslutningsvis opfordrer vi endnu engang til, at bæredygtighed og omkostningseffektivitet forbliver centrale fokusområder gennem hele projektet, og at alle relevante interessenter inddrages for at sikre en succesfuld implementering af den kommende metrolinje. Grundet det lange tidsperspektiv for både etablering og byudvikling på Lynetteholm og den nye metrolinje, forventer vi at bygherrerne løbende genbesøger budgettet, så det i højere grad sikres, at projektet fortsat har et fornuftigt samfundsøkonomisk grundlag.

 

Med venlig hilsen

Mie Holbech Gustavsen

Erhvervspolitisk konsulent